Dag 124 â Zondag 11-09-2016 â Mortagne du Nord â Doornik
Geen bakker meer hier maar wel een
kleine Carrefour op 200 meter van de ligplaats.Deze morgen zijn er al vroeg enkele vrachtschepen vertrokken
richting Valenciennes. Het heeft vannacht een beetje geregend en deze morgen
miezerde het wat maar voor de rest is het voormiddag droog gebleven.Vandaag hebben we geen sluizen als we tot
Doornik varen.Het is maar 15 km ver maar
onze vorige reis langs de Schelde hebben we hier niet gestopt, dus dat gaan we
nu doen.
Antoing begin van de
industrie.Kalkovens en nog eens
kalkovens.
Tot aan het kruispunt met het kanaal
naar Blaton in Peronne is er weinig te zien maar vanaf hier begint de
industrie.Van Antoing tot Doornik is
het (op de rechteroever) het een bedrijf na het andere. Op de linkeroever staan
een reeks oude kalkovens van de vroeger cementindustrie. De passantensteiger in
Doornik ligt er verlaten bij.
De Stookplaats binnenin de
oven.Steiger Doornik.
Zo te zien (vuile toestand van de
steiger) meren hier niet dikwijls boten aan.Toen we er aangemeerd hadden roken we een verdachte geur en inderdaad,
tussen steiger en kade lag een dode, halfvergane ree tussen de plastieken
flessen, stokken en andere rommel.We
zijn dan maar wat achteruit gaan liggen en ik heb met de enterhaal het karkas
er tussenuit geduwd zodat het stroomafwaarts kon drijven en wij van de stank
verlost zijn.
Na het eten de fietsen van stal
gehaald en terug naar Mortagne gefietst (15 km) om de auto op te halen.
Dag 123 â Zaterdag 10-09-2016 â Valenciennes â Mortagne du Nord
Na het ontbijt de watertank terug
bijgevuld en toen vertrokken.We konden
net niet bij drie vrachtschepen in de sluis Valenciennes dus moesten we wachten
op opvaart en nadien hadden we de sluis voor ons alleen.Nadien was het een beetje eentonig varen,
tussen industrie en braakliggend terrein tot na sluis Bruay-sur-LEscaut en
sluis Fresnes. Daar aan het buiten gebruik zijnde Canal de Condé à Pommereuil
gingen we naar links.Hier was nog
minder te zien, beide hoge oevers bewassen met struiken en bomen en nergens plaats
om aan te leggen.Uiteindelijk arriveerden
we in Mortagne-du-Nord waar LEscaut en La Scarpe samen komen.
Veel plaats heeft die niet over.Langs de Scarpe.Ligplaats Mortagne du Nord, klein, groot, groter.
Daar links ligt een steiger maar de
betonning is verwarrend.Toen we tussen
de groene boeien probeerden daar te geraken liepen we vast !Dan maar achteruit en aan de andere kant
tegen de hoge kade aan op een plaats met een bord Priorité pour Plaisance
gemarkeerd.De kade is hier niet echt
voorzien voor jachten gezien de bovenkant van de kade boven onze railing
uitsteekt en de kade gemaakt is van grote damwandplaten waar de fenders
tussenin gaan.Wij hebben dat opgelost
door onze twee grote bolfenders aan die kant te hangen zodatwe veilig lagen.We moesten wel van op ons dak vooraan op de kade stappen !Een oplossing voor hier zou zijn enkele
planken mee te brengen en die aan de buitenkant van de fenders te hangen.
Vaandag ben ik maar alleen terug naat
Valenciennes gereden (Annie was te moe).Ik volgde een mooi fietspad langs de Scarpe tot in St
Amand-les-Eaux.Onderweg kwam ik twee
geautomatiseerde sluizen tegen.Het
lijkt mij een mooi riviertje.In St
Amands kwam ik uit op een mooi haventje en gezien het kantoor nog open was ben
ik er effe info gaan halen.Normaal zou
je kunnen varen tot in Douai maar gezien er verderop een sluis al geruime tijd
buiten gebruik is (en geen zicht op herstelling naar ik vernam) mogen we dat
hier vergeten.Verder met de fiets
langs de D169 via Raimes naar Valenciennes.
LEscaut.La
Scarpe.Mortagne du Nord - Het eerste
frietkot !
Onderweg plat gereden op een stukje
mooi geel glas. Het lijkt of ze hier het glas zomaar rondstrooien, het is niet
te doen, overal ligt er. Maar wat wil je als ze hier zo laks zijn dat ze al hun
afval zomaar op de grond gooien terwijl er toch vuilbakken genoeg staan.Op 1:35 uur was ik in Valencienne.Onderweg terug met de auto nog een paar
commissies gedaan en dan terug naar Mortagne-du-Nord.SAvonds nog een wandelingetje gemaakt in het dorp op zoeknaar een bakker. Geen bakker meer hier maar
een Carrefour vlak bij.
Dag 122 â Vrijdag 09-09-2016 â Bassin Ronde - Valenciennes
Deze morgen voor niets naar de bakker
geweest, toen ik terug was en we zaten te ontbijten arriveerde er een
camionette van de bakker.We vertrokken
te 09:15 uur en arriveerde al snel aan sluis Pont Malin.Uit de richting van Azrleux kwam een
vrachtschip aangevaren en toen we achter deze naar binnen waren arriveerden er
nog twee vrachtschepen en een peilbootje van het VNF.Gezien de vlottende bolder aan onze kant ontbrak mochten we van
de schipper van de Cari II bij hem vastmaken.
Het peilbootje van het VNF.Het fort van Bouchain.Veel bedrijvigheid hier.
De schipper was een Fransman maar de
schipperse een Vlaamse.Ze brachten een
lading gerst van Reims naar Antwerpen.Een stukje uit de sluis zijn de twee eerste vrachtschepen ons voorbij
gegaan en de derde ging aanmeren voor het weekend voor sluis Denain.Door de sluizen Denain en Trith konden we
alleen versassen en te 13:15 uur toen wij aan sluis Valenciennes kwamen lagen
de twee vrachtschepen voor de sluis te wachten.Wij hebben eerst aan de kade vastgemaakt maar toen later bleek
dat er een jachthaven was zijn we daar gaan liggen.Namiddag de auto weer gaan ophalen en een ritje van 29 km gedaan.
Dag 121 â Donderdag 08-09-2016 â Marqouin â Bassin Ronde
Deze morgen eerst naar de Super U en
dan vertrokken richting sluis 1 Palluel.Hier kwamen twee vrachtschepen uit en konden we weer alleen naar onder.
Na deze sluis liggen een groot aantal vrachtschepen die liggen te wachten op
lading of waar onderhoud aan gedaan wordt. Op sommige plaatsen liggen ze 3 dik.
In Arleux komen we op het Canal de la Sensée, de verbinding tussen Duinkerken
en de Schelde.
Net voor sluis 1 Palleuil.Ergens onderweg. Het oude Canal de la Sensée
aan het Bassin Ronde.
Het is voorzien voor grote schepen
maar we zijn alleen spitsen en gekoppelde spitsen tegen gekomen. Aan het Bassin
Ronde aangekomen hebben we aangemeerd aan de Halte Fluvial van Bouchain (of wat
er van overblijft).
Namiddag hebben we weer ons dagelijks
ritje gemaakt.
Dag 120 â Woensdag 07-09-2016 â Peronne - Marqouin
Vandaag hebben we de 11 sluizen
tussen Peronne en Marqouin gedaan en onderweg de tunnel van Ruyaulcourt.Voor de tunnel zat alle wonderwel mee,
nergens moeten wachten en de tunnel zelf namen we in sneltreinvaart ttz aan
een snelheid van ongeveer 7 km/uur, het dubbele van de verplichte minimum
snelheid van 3 Km/uur.
Sluis Cléry-sur-Somme.Tunnel Ruyaulcourt ingang en uitgang.
Toen we aan de tunnel aankwamen
kregen we dadelijk groen, we zagen in de verte (de tunnel is goed verlicht en
zagen de uitgang op 4354 meter) het sillouet van een vrachtschip dat afstak
tegen het licht van de uitgang.Middenin de tunnel in het Gare Central de plaats waar schepen mekaar
kunnen kruisen kregen we ook dadelijk groen zodat we op 35 minuten door de
tunnel waren.Het was er lekker fris,
eigenlijk een beetje koud.Toen we
terug buiten waren deeed het zonnetje goed op ons vel.Met de sluizen na de tunnel hadden we minder
geluk, we moesten telkes even wachten voor tegenliggers. Te 16:45 uur lagen we
dan vast aan de steiger van Marquion. SAvonds tijdens het ophalen van de auto
nog een reddingsactie opgezet voor een ree die in het kanaal gesukkeld was.De mensen van het VNF van de controletoren
van de tunnel gingen de brandweer bellen om ze er uit te halen maar daar heb ik
niet op kunnen wachten gezien het al zo laat was.Hopelijk hebben ze haar er uit kunnen halen voor ze te fel
verzwakt zou zijn.
Dag 119 â Dinsdag 06-09-2016 â Langevoisin - Peronne
Deze morgen stond de sluis achter ons
op groen voor opvaart maar we zagen niets komen.Toen we losgooiden kwam er natuurlijk eentje de bocht uit
gevaren.In plaats van door te komen
begon die te draaien en we dachten dat die aan de silo iets verderop zou gaan
laden maar hij kwam achteruit naar de sluis en ging daar achteruit
invaren.Vermoedelijk gaat die laden
aan de silo net boven de sluis en draait die hier al om geen 10 km verderop te
moeten gaan draaien en terug te keren.Toen die ons voorbij was zijn we vertrokken.
Hieronder, zon 25 dieper ligt de
tunnel (noord zuid) Een verluchtingsventilator. Tunnelingang zuid.
Een goed uur later kwamen wij aan
sluis S14 Epénancourt en die stond open en op groen dus daar konden wij zo
in.Vijf minuten later waren we beneden
en konden we verder naar sluis S13 Peronne.Hier lag een vrachtschip te wachten en er kwam een zeiljacht naar boven.Net toen we de sluis ingingen achter het
vrachtschip kwam er nog een jacht achterop maar gezien de bolders hier zo ver
van mekaar stonden kon hij niet meer achter ons. Na deze sluis hebben we
aangelegd aan de steenkade tegenover de kade waar we vorig jaar gelegen hebben
gezien daar de poort gesloten was en we dan niet van de boot konden. We hadden de voorbije dagen gehoord dat de
jachthaven van Peronne ook gesloten was dus daar kan ook niemand meer
terecht.Na het aanleggen en het eten
zijn we dan de auto gaan zetten in Ruyaulcourt in de buurt van de tunnel,
halverweg in het Canal du Nord en zijn met de fiets terug gekomen.We reden eerst naar Ytres.
Postkantoor enmairie van Etricourt-Manancourt, gedenkteken
Ytres. Kruising Somme Canal du Nord.
Daar eens gaan kijken naar de
luchtverversingsinstallatie van de tunnel iets buiten het dorp. Van daaruit
naar Mannecourt, etrycourt en zo naar Moislains.Van hieruit fietsten we over de Chemin de Service (Dit kanaal is
in 1965 geopend en toen werden er geen schepen meer getrokken dus noemt het pad
over de oever hier niet meer Chemin de Halage maar Chemin de Service.)We passeerden langs alle sluizen die we
morgen gaan doen voor de tunnel en kwamen na de laatste op het Canal de la
Somme terecht en zo in Peronne.
Dag 118 â Maandag 05-09-2016 â Pont lâEveque - Langevoisin
We gingen deze morgen eerst de
auto ophalen in Pont LEveque (28 km).We zijn maar gewoon over het jaagpad gereden zover het ging.Aan de tunnel van Panneterie (iets meer dan
1 km lang) konden we niet verder over het jaagpad (er loopt wel een 1.5 m brede
strook door de tunnel maar daar mag je niet door rijden) zodat we effe het
jaagpad moesten verlaten om na de tunnel terug over het fietspad (Trans LOise
Voie Verte) langs het kanaal te rijden, we gaan vandaag maar geen hellingen
opzoeken.
Er is vandaag goed wat verkeer,
in bijna elke sluis een boot en er tussen ook nog. Nadat we terug aan de boot
arriveerden enhadden gegeten besloten
we de auto in Péronne te gaan zetten en hier vannacht te blijven liggen, we
hebben hier lekker geslapen, geen lawaai en pikkedonker.Alleen een uil gehoord gisteranavond.Toen we in Péronne aan kwamen bleek de
jachthaven gesloten te zijn en de kade waar we vorig jaar gelegen hadden was nu
ook afgesloten.Waar moeten we morgen
dan ergens gaan liggen ? Onderweg terug naar de boot (21 km) begon het te
miezeren, het regent niet hard maar je wordt wel langzaam heel nat. Onze
regenjasjes zijn al een aantal jaren oud en zijn aan vervanging toe blijk nu
wel.We gaan vanavond niet veel meer
doen, de kaars is bijna uit voor vandaag.