Inhoud blog
  • Dag 139 – Maandag 26-09-2016 – Mol Donk - Bryac
  • Dag 138 – Zondag 25-09-2016 – Lier – Mol Donk
  • Dag 137 – Zaterdag 24-09-2016 – Lier
  • Dag 136 – Vrijdag 23-09-2016 – Dendermonde - Lier
  • Dag 135 – Donderdag 22-09-2016 – Merelbeke - Dendermonde
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Aniway op reis
    Frankrijk 2016
    11-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 124 – Zondag 11-09-2016 – Mortagne du Nord – Doornik

    Geen bakker meer hier maar wel een kleine Carrefour op 200 meter van de ligplaats.  Deze morgen zijn er al vroeg enkele vrachtschepen vertrokken richting Valenciennes. Het heeft vannacht een beetje geregend en deze morgen miezerde het wat maar voor de rest is het voormiddag droog gebleven.  Vandaag hebben we geen sluizen als we tot Doornik varen.  Het is maar 15 km ver maar onze vorige reis langs de Schelde hebben we hier niet gestopt, dus dat gaan we nu doen. 

     

         

    Antoing – begin van de industrie.  Kalkovens en nog eens kalkovens.

     

    Tot aan het kruispunt met het kanaal naar Blaton in Peronne is er weinig te zien maar vanaf hier begint de industrie.  Van Antoing tot Doornik is het (op de rechteroever) het een bedrijf na het andere. Op de linkeroever staan een reeks oude kalkovens van de vroeger cementindustrie. De passantensteiger in Doornik ligt er verlaten bij. 

     

        

    De “Stookplaats” binnenin de oven.   Steiger Doornik.

     

    Zo te zien (vuile toestand van de steiger) meren hier niet dikwijls boten aan.  Toen we er aangemeerd hadden roken we een verdachte geur en inderdaad, tussen steiger en kade lag een dode, halfvergane ree tussen de plastieken flessen, stokken en andere rommel.  We zijn dan maar wat achteruit gaan liggen en ik heb met de enterhaal het karkas er tussenuit geduwd zodat het stroomafwaarts kon drijven en wij van de stank verlost zijn.

    Na het eten de fietsen “van stal” gehaald en terug naar Mortagne gefietst (15 km) om de auto op te halen.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    3                224           25           1223      04:05     193:20      21                 1582                 2264.7

     


    11-09-2016 om 18:03 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 123 – Zaterdag 10-09-2016 – Valenciennes – Mortagne du Nord

    Na het ontbijt de watertank terug bijgevuld en toen vertrokken.  We konden net niet bij drie vrachtschepen in de sluis Valenciennes dus moesten we wachten op opvaart en nadien hadden we de sluis voor ons alleen.  Nadien was het een beetje eentonig varen, tussen industrie en braakliggend terrein tot na sluis Bruay-sur-L’Escaut en sluis Fresnes. Daar aan het buiten gebruik zijnde Canal de Condé à Pommereuil gingen we naar links.  Hier was nog minder te zien, beide hoge oevers bewassen met struiken en bomen en nergens plaats om aan te leggen.  Uiteindelijk arriveerden we in Mortagne-du-Nord waar L’Escaut en La Scarpe samen komen. 

     

                       

    Veel plaats heeft die niet over.    Langs de Scarpe.    Ligplaats Mortagne du Nord, klein, groot, groter.

     

    Daar links ligt een steiger maar de betonning is verwarrend.  Toen we tussen de groene boeien probeerden daar te geraken liepen we vast !  Dan maar achteruit en aan de andere kant tegen de hoge kade aan op een plaats met een bord “Priorité pour Plaisance” gemarkeerd.  De kade is hier niet echt voorzien voor jachten gezien de bovenkant van de kade boven onze railing uitsteekt en de kade gemaakt is van grote damwandplaten waar de fenders tussenin gaan.  Wij hebben dat opgelost door onze twee grote bolfenders aan die kant te hangen zodat  we veilig lagen.  We moesten wel van op ons dak vooraan op de kade stappen !  Een oplossing voor hier zou zijn enkele planken mee te brengen en die aan de buitenkant van de fenders te hangen.

    Vaandag ben ik maar alleen terug naat Valenciennes gereden (Annie was te moe).  Ik volgde een mooi fietspad langs de Scarpe tot in St Amand-les-Eaux.  Onderweg kwam ik twee geautomatiseerde sluizen tegen.  Het lijkt mij een mooi riviertje.  In St Amands kwam ik uit op een mooi haventje en gezien het kantoor nog open was ben ik er effe info gaan halen.  Normaal zou je kunnen varen tot in Douai maar gezien er verderop een sluis al geruime tijd buiten gebruik is (en geen zicht op herstelling naar ik vernam) mogen we dat hier vergeten.  Verder met de fiets langs de D169 via Raimes naar Valenciennes.

     

          

    L’Escaut.                        La Scarpe.                      Mortagne du Nord - Het eerste frietkot !

     

    Onderweg plat gereden op een stukje mooi geel glas. Het lijkt of ze hier het glas zomaar rondstrooien, het is niet te doen, overal ligt er. Maar wat wil je als ze hier zo laks zijn dat ze al hun afval zomaar op de grond gooien terwijl er toch vuilbakken genoeg staan.  Op 1:35 uur was ik in Valencienne.  Onderweg terug met de auto nog een paar commissies gedaan en dan terug naar Mortagne-du-Nord.  S’Avonds nog een wandelingetje gemaakt in het dorp op zoek  naar een bakker. Geen bakker meer hier maar een Carrefour vlak bij.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    3                224           25           1223      04:05     193:20      21                 1582                    2264.7

     


    10-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 122 – Vrijdag 09-09-2016 – Bassin Ronde - Valenciennes

    Deze morgen voor niets naar de bakker geweest, toen ik terug was en we zaten te ontbijten arriveerde er een camionette van de bakker.  We vertrokken te 09:15 uur en arriveerde al snel aan sluis Pont Malin.  Uit de richting van Azrleux kwam een vrachtschip aangevaren en toen we achter deze naar binnen waren arriveerden er nog twee vrachtschepen en een peilbootje van het VNF.  Gezien de vlottende bolder aan onze kant ontbrak mochten we van de schipper van de Cari II bij hem vastmaken. 

     

          

    Het peilbootje van het VNF.          Het fort van Bouchain.            Veel bedrijvigheid hier.

     

    De schipper was een Fransman maar de schipperse een Vlaamse.  Ze brachten een lading gerst van Reims naar Antwerpen.  Een stukje uit de sluis zijn de twee eerste vrachtschepen ons voorbij gegaan en de derde ging aanmeren voor het weekend voor sluis Denain.  Door de sluizen Denain en Trith konden we alleen versassen en te 13:15 uur toen wij aan sluis Valenciennes kwamen lagen de twee vrachtschepen voor de sluis te wachten.  Wij hebben eerst aan de kade vastgemaakt maar toen later bleek dat er een jachthaven was zijn we daar gaan liggen.  Namiddag de auto weer gaan ophalen en een ritje van 29 km gedaan.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    3                221           26           1198      04:00     189:15      29                 1561                    2260.7

     


    09-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 121 – Donderdag 08-09-2016 – Marqouin – Bassin Ronde

    Deze morgen eerst naar de Super U en dan vertrokken richting sluis 1 Palluel.  Hier kwamen twee vrachtschepen uit en konden we weer alleen naar onder. Na deze sluis liggen een groot aantal vrachtschepen die liggen te wachten op lading of waar onderhoud aan gedaan wordt. Op sommige plaatsen liggen ze 3 dik. In Arleux komen we op het Canal de la Sensée, de verbinding tussen Duinkerken en de Schelde. 

     

             

    Net voor sluis 1 Palleuil.  Ergens onderweg. Het oude Canal de la Sensée aan het Bassin Ronde.

     

    Het is voorzien voor grote schepen maar we zijn alleen spitsen en gekoppelde spitsen tegen gekomen. Aan het Bassin Ronde aangekomen hebben we aangemeerd aan de Halte Fluvial van Bouchain (of wat er van overblijft).

     

    Namiddag hebben we weer ons dagelijks ritje gemaakt.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    1                218           23           1172      03:40     185:15      23                 1532                  2255.7

     


    08-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 120 – Woensdag 07-09-2016 – Peronne - Marqouin

    Vandaag hebben we de 11 sluizen tussen Peronne en Marqouin gedaan en onderweg de tunnel van Ruyaulcourt.  Voor de tunnel zat alle wonderwel mee, nergens moeten wachten en de tunnel zelf namen we in “sneltreinvaart” ttz aan een snelheid van ongeveer 7 km/uur, het dubbele van de verplichte minimum snelheid van 3 Km/uur. 

     

            

    Sluis Cléry-sur-Somme.  Tunnel Ruyaulcourt ingang en uitgang.

     

    Toen we aan de tunnel aankwamen kregen we dadelijk groen, we zagen in de verte (de tunnel is goed verlicht en zagen de uitgang op 4354 meter) het sillouet van een vrachtschip dat afstak tegen het licht van de uitgang.  Middenin de tunnel in het “Gare Central” de plaats waar schepen mekaar kunnen kruisen kregen we ook dadelijk groen zodat we op 35 minuten door de tunnel waren.  Het was er lekker fris, eigenlijk een beetje koud.  Toen we terug buiten waren deeed het zonnetje goed op ons vel.  Met de sluizen na de tunnel hadden we minder geluk, we moesten telkes even wachten voor tegenliggers. Te 16:45 uur lagen we dan vast aan de steiger van Marquion. S’Avonds tijdens het ophalen van de auto nog een reddingsactie opgezet voor een ree die in het kanaal gesukkeld was.  De mensen van het VNF van de controletoren van de tunnel gingen de brandweer bellen om ze er uit te halen maar daar heb ik niet op kunnen wachten gezien het al zo laat was.  Hopelijk hebben ze haar er uit kunnen halen voor ze te fel verzwakt zou zijn.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    11              217           40           1149      08:15     181:35      19                 1509                   2253.0

     


    07-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 119 – Dinsdag 06-09-2016 – Langevoisin - Peronne

    Deze morgen stond de sluis achter ons op groen voor opvaart maar we zagen niets komen.  Toen we losgooiden kwam er natuurlijk eentje de bocht uit gevaren.  In plaats van door te komen begon die te draaien en we dachten dat die aan de silo iets verderop zou gaan laden maar hij kwam achteruit naar de sluis en ging daar achteruit invaren.  Vermoedelijk gaat die laden aan de silo net boven de sluis en draait die hier al om geen 10 km verderop te moeten gaan draaien en terug te keren.  Toen die ons voorbij was zijn we vertrokken.

     

                

    Hieronder, zo’n 25 dieper ligt de tunnel (noord – zuid) Een verluchtingsventilator. Tunnelingang zuid.

     

    Een goed uur later kwamen wij aan sluis S14 Epénancourt en die stond open en op groen dus daar konden wij zo in.  Vijf minuten later waren we beneden en konden we verder naar sluis S13 – Peronne.  Hier lag een vrachtschip te wachten en er kwam een zeiljacht naar boven.  Net toen we de sluis ingingen achter het vrachtschip kwam er nog een jacht achterop maar gezien de bolders hier zo ver van mekaar stonden kon hij niet meer achter ons. Na deze sluis hebben we aangelegd aan de steenkade tegenover de kade waar we vorig jaar gelegen hebben gezien daar de poort gesloten was en we dan niet van de boot konden.  We hadden de voorbije dagen gehoord dat de jachthaven van Peronne ook gesloten was dus daar kan ook niemand meer terecht.  Na het aanleggen en het eten zijn we dan de auto gaan zetten in Ruyaulcourt in de buurt van de tunnel, halverweg in het Canal du Nord en zijn met de fiets terug gekomen.  We reden eerst naar Ytres. 

     

                             

    Postkantoor en  mairie van Etricourt-Manancourt, gedenkteken Ytres. Kruising Somme – Canal du Nord.

     

    Daar eens gaan kijken naar de luchtverversingsinstallatie van de tunnel iets buiten het dorp. Van daaruit naar Mannecourt, etrycourt en zo naar Moislains.  Van hieruit fietsten we over de Chemin de Service (Dit kanaal is in 1965 geopend en toen werden er geen schepen meer getrokken dus noemt het pad over de oever hier niet meer Chemin de Halage maar Chemin de Service.)  We passeerden langs alle sluizen die we morgen gaan doen voor de tunnel en kwamen na de laatste op het Canal de la Somme terecht en zo in Peronne.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    2                206           21           1109      03:05     173:20         30                 1490                 2244.7

     


    06-09-2016 om 20:01 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 118 – Maandag 05-09-2016 – Pont l’Eveque - Langevoisin

    We gingen deze morgen eerst de auto ophalen in Pont L’Eveque (28 km).  We zijn maar gewoon over het jaagpad gereden zover het ging.  Aan de tunnel van Panneterie (iets meer dan 1 km lang) konden we niet verder over het jaagpad (er loopt wel een 1.5 m brede strook door de tunnel maar daar mag je niet door rijden) zodat we effe het jaagpad moesten verlaten om na de tunnel terug over het fietspad (Trans L’Oise Voie Verte) langs het kanaal te rijden, we gaan vandaag maar geen hellingen opzoeken. 

    Er is vandaag goed wat verkeer, in bijna elke sluis een boot en er tussen ook nog. Nadat we terug aan de boot arriveerden en  hadden gegeten besloten we de auto in Péronne te gaan zetten en hier vannacht te blijven liggen, we hebben hier lekker geslapen, geen lawaai en pikkedonker.  Alleen een uil gehoord gisteranavond.  Toen we in Péronne aan kwamen bleek de jachthaven gesloten te zijn en de kade waar we vorig jaar gelegen hadden was nu ook afgesloten.  Waar moeten we morgen dan ergens gaan liggen ? Onderweg terug naar de boot (21 km) begon het te miezeren, het regent niet hard maar je wordt wel langzaam heel nat. Onze regenjasjes zijn al een aantal jaren oud en zijn aan vervanging toe blijk nu wel.  We gaan vanavond niet veel meer doen, de kaars is bijna uit voor vandaag.

     

    SL/D         Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D    F-WKm/T          U-teller

    0                204           0             1088      0             170:15      49                 1460                   2241.5

     


    05-09-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs