Deze morgen naar de markt geweest.
Niet groot maar wel wat volk. Buiten vooral kledingkramen en groenten en fruit
en in de markthal meestal vlees en vis maar ook enkele groentenkramen.Na het middageten zijn we een fietstocht
gaan maken van 21 km.We reden naar de
overkant van de Marne envolgden de
rechteroever stroomopwaarts tot iets voor de sluis van Chalifert, daar waar de
beeldentuin van Dhuis staat aan de overkant.Ik had op internet opgezocht wie die Dhuiys eigenlijk was maar dat bleek
geen persoon maar een rivier te zijn.De beelden zijn gemaakt na WOII van de brokstukken van een in de oorlog
gebombardeerd aquaduct over de Marne.Dat aquaduct maakte deel uit van een soort waterleiding die Parijs moest
voorzien van drinkwater.Het is een 138
km lange ondergrondse buis die water van de rivier de Dhuis zonder einige
mekanische tussenkomst transporteerde naar een groot ondergronds bassin voor
drinkwater in Parijs.
,
Ons Jeanne met haar veroverd zwaard,
een duiventoren, het fietspad over de ondergrondse Aqueduc de la Dhuis, een van
de controletoegangen en een zicht op de vallei die diende overbrugd te worden
om het water over de Marne naar Parijs te krijgen.
De steiger van Lagny-sur-Marne, het
stadhuis en de overdekte markt.
Het overbruggen van het dal van de
Marne gebeurde via het principe van de communicerende vaten.Het water kwam van boven op de heuvel op de
linkeroever, ging door de zwaartekracht naar beneden, door de buis over de
Marne en terug tegen de heuvel op rechteroever omhoog.Dit punt zal dan iets lager liggen dan het
startpunt waardoor het water verder stroomde en dan door de langzaam dalende
buis die de contouren van de heuvelrug volgt richting Parijs stroomde.We volgden deze ondergrondse pijp waarboven
een fietspad is aangelegd over een afstand van ongeveer 10 km tot aan de
D404.Op het traject zijn we
verschillende halfbolle gebouwtjes gepasseerd die dienden als
controlepunten.Door de deur (en
vermoedelijk een trap of ladder) kon iemand afdalen in de pijp om alles te
controleren.Ik denk dat als je daarin
gaat wandelen je toch geen claustrofobie mag hebben, wat een lange mollepijp
!.Boven het plaatse Carnetin verlieten
we dushet traject van de Aqueduc de
la Dhuis en gingen langs een smal, bochtig paadje door het bos richting het
plaatsje Pompomme en via Thorigny-sur-Marne terug over de Marne om dan terug in
Lagny-sur-Marne net aan de overkant terug te komen.Mooi ritje al was het laatste paadje door het bos hier en daar
met moeite bereidbaar door de bloot gespoelde boomwortels.Wat die waterleiding betreft, er moeten
vroeger toch al knappe koppen geweest zijn die zoiets, zonder onze moderne
meettechnieken konden verwezelijken hè, 138 km ver vertrekken en dan gewoon
door de zwaartekracht, over berg en dal het water op de juiste plek brengen. Gebouwd
tussen 1863 - 1865 en is nu nog steeds in gebruik om Disneyland Parijs van
water te voorzien !
Vannacht is Annie weer ziek geworden
en deze morgen zijn we naar de spoed inhet ziekenhuis gereden.We
arriveerden er te 07:22 uur, er zat maar één persoon in de wachtkamer, maar we
moesten tot10:45 uur wachten voor we
naar binnen mochten. Ondertussen waren er nog meerdere klanten binnen gekomen
maar blijkbaar moesten die naar een andere rayon van de spoed als wij en die
mochten redelijk rap naar binnen. In een behandelkamertje moesten we dannog tot 11:50 uur wachten op de dokter.Na uiteindelijk een onderzoek,een
bloedafname en een radiografie was het uiteindelijk 16:00 uur en wisten we min of
meer (eigenlijk meer min dan meer) wat er aan de hand was. De dokter stelde nog
enkele onderzoeken voor maar gezien we telkens 1 tot 2 uur moesten wachten
hebben we besloten deze te laten doen in Belgie. Anders hadden we daar vandaag
zeker niet weg geraakt en Annie zag het niet zitten om daar opgenomen te
worden.
Dag 101 â Vrijdag 19-08-2016 â Poincy â Lagny
Vandaag doen we drie sluizen en
dan zijn we terug op de Marne waarna wenog zes km naar Lagny-sur-Marne moeten doen.Sluis Meaux werd onmiddellijk na onze aankomst open gezet en we
konden er dus onmiddellijk in.Het
verval is hier momenteel maar 40 cm dus dat ging snel vooruit.Na deze sluis komen we op het kanaal Meaux
Chalifert.Het is een meestal recht
kanaal dat voor ons eindigt aan S13 Leches.Eenmaal hierdoor gaan we door de tunnel (ongeveer 200 m) en dan door
sluis S14 Chalifert.Net na deze
sluis ligt naast de Marne de tuin van DHuis.Hier staat een groot aantal beelden verspreid op en langs de oever van
de Marne.Later volgt een mooi stukje
Marne en varen we langs verschillende watersportverenigingen om aan te komen
aan de lange steiger tussen de twee bruggen tussen Lagny-sur-Marne op de
linkeroever en Dampart op de rechteroever. Er lag maar één jacht en dat op een
gratis steiger ! (je mag hier wel maar 48 uur aan een stuk liggen en E & W
zijn te betalen)
Na het aanleggen en de middag
zijn we voor onze dagelijke fietstocht vertrokken.
Jachthaventje Poincy. Het
sluishuisje en de sluis van Meaux. Een nieuwe brug over het kanaal en Marne.
We reden over de linkeroever tot
aan de sluis van Chalifert, gingen daar steil omhoog over een half uitgespoeld
bergweggeltje tot boven op de berg van en naar Chalifert.Van hieruit ging het via Coupvray
(geboortedorp van Louis Braille, de uitvinder van het gekende Brailleschrift)
naar Leches.Onderweg onder enkele
spoorwegen door en dan weer steil omhoog richting Esbly.
De St Therese uit Brugge.Tunnel van Chalifert.Enkele beelden uit de beeldentuin van
DHuis.
Hier gingen we terug de Marne
over richting Isles-les-Villenoy van waar we het fietspad over het jaagpad van
het Canal de lOurcq volgden langs Meaux tot in Poincy.Onderweg wel eens de regenjas moeten
aantrekken maar het bleef relatief goed. Vandaag meer fietsers gezien.Na 31 km arriveerden we in Poincy waar we de
auto ophaalden en terug reden naar Lagny.
Dag 100 â Donderdag 18-08-2016 â Isle-les-Meldeuses - Poincy
Deze nacht wakker geworden van een
regenbui. Deze morgen vertrok het vrachtschip dat gisteravond nog bij ons was
komen liggen stipt te 08:00 uur.Wij
vertrokken met lichte regen na het bezoek aan de bakker, hier eigenlijk een
klein maar goed uitgerust winkeltje, en het ontbijt te 09:45 uur. Gezien we net
voor de sluis lagen en dit de enige sluis is die we vandaag doen kunnen we in
een trek naar het haventje van Poincy dat ons enige dagen geleden werd
aanbevolen.We zullen het daar eens
gaan bekijken.Het was maar 12 km ver
en zonder een tegenligger arriveerden we daar al te 11:15 uur.Na het aanleggen en het eten hebben we,
gezien we hier een goede wifi verbinding hebben (Poincy77), alle mails (en dat
waren er een groot aantal na meerdere dagen geen verbinding te hebben gehad)
gelezen en of weggegooid.We gaan hier
vandaag dan ook deze avond de blog eens bijwerken.
Boven sluis Isle les Meldeuse.Ratten in het Canal de lOurcq.Smalle bootjes op het kanaal.
Eerst gaan we een tochtje maken met
de fiets.We volgden van Poincy het
Canal de lOurcq maar nu in de richting Parijs.Uiteindelijk komt het ter hoogte van de haven van La Vilette in
het centrum van Parijs uit in het Canal St Martin.Het kanaaltje slingert zich langs de heuvelrand langs Poincy naar
Meaux, gaat daar in een boog van 180 graden rond de stad richting
Villenoy.Tot hier volgden we het
kanaal.Onderweg heel veel en grote
vissen, enkele bendes ratten waaronder een gezinnetje van moeder met zes
bengels enkeleenden en wat waterkiekens.Van Villenoy reden we terug naar Meaux waar we een terrasje in de schaduw
van de kathedraal mee namen.Van
hieruit ging het over het eilandje dat gevorm word door de bocht van de Marne
en het begin van het kanaal Meaux Chalifert richting Fublaines.Hiertbij reden we lange tijd over een pad
dat de Marneoever volgt om in Trilport uit te komen en daar terug over de Marne
richting Poincy te rijden.We hadden 31
km gefietst.
Dag 99 â Woensdag 17-08-2016 â St Jean-les-Deux-Jumeaux â Isle-les-Meldeuses
Te 08:50 uur vertrokken en
onmiddellijk sluis S10 St Jean gepakt.Hier moesten we het koffertje met de afstandsbediening (Door Wietse
enkele dagen geleden het geldkoffertje genoemd) terug geven gezien de
volgende sluizen allemaal bediend worden door personeel. Het is 13 km varen
vandaag met deze sluis als enige hinderpaal zodat we reeds te 10:00 ter
hoogte van Mary-sur-Marne waren.Hier
ligt een mooi steigertje wisten we van een van de vorige jaren maar we hadden
pech, er lag al een boot en gezien er maar plaats is voor één moesten we
verder.We zijn dan verder gevaren tot
net boven sluis S11- Isle les Meldeuse waar we aan de kade gingen liggen.
Sproeier 400 m lang ! Draaipunt op de
put. Kerkje Tancrou. Langshet Canal de
lOurcq.
We hebbenvandaag de auto in Poincy, de plaats waar we morgen naartoe
varen, gaan zetten. Op de terugweg reden we langs het leuke maar smalle
slingerende Canal de LOurcq dat over grote afstand de Marne volgt maar er een
tiental meters boven ligt tegen de heuvelrug die de noordelijke grens van het
Marnedal vormt.Het is een heel oud
kanaal dat gevoed wordt door het riviertje de Ourcq en dat zon 80 km ten
oosten van Parijs begint en uiteindelijk in Parijs in de haven van La Viletta
in het Canal de St Martin uitkomt.De
sluizen zijn hier 3 tot 4 meter breed en het kanaaltje is zo te zien maar een
meter diep en 8 tot 10 meter breed.Het
krioelt van de vis.
Nog langs het Canal de lOurcq,
Sluiswachtershuisje, brug en ophaalbrug.
We hebben exemplaren van zeker 60 cm
gezien. Er is een jaagpad dat goed bereidbaar is op de zuidoever en we zijn er
enkele plaatsen tegengekomen waar vroeger boten konden aanliggen.Op twee plaatsen zelfs een gewezen
toiletgebouw.Maar dat alles is nu
gesloten en ik vermoed dat er spijtig genoeg geen scheepvaart meer toegelaten
is. Na 25 km waren we terug aan de boot.
Dag 98 â Dinsdag 16-08-2016 â Str Jean-les-Deux-Jumeaux
Na het ontbijt dadelijk vertrokken om
de auto op te halen.We reden de Marne
over naar Changis-sur-Marne om van daaruit via Ussy-sur-Marne naar La
Ferte-sous-Jouarre te rijden, de Marne over te steken en naar Armentièrre-en-Brie
en via Messy en Luzancy en Mèry-sur-Marne, nog eens de Marne over naar
Saacy-sur-Marne, weer de Marne over naar Nanteuil-sur-Marne en Crouttes
uiteindelijk in Charly te arriveren.Het tochtje leverde ons weer eens 29 km op de teller op.
La Ferte-sous-Jouarre. St Jean-Les-Deux-Jumeaux, kerk, gedenkteken en
aanlegsteiger.
Gezien we zondag en maandag voor de
gesloten deur aan het restaurant hadden gestaan en we nu juist op de middag
hier terug arriveerden zijn we dan maar vandaag hier eens gaan eten. We hadden
eigenlijk wéér pech want gezien de congé van enkele personeelsleden was het
menu dat we eigenlijk wilden nemen niet beschikbaar.We hebben dan maar het aanbevolen menu genomen en dat was
eigenlijk ook wel lekker.
Dag 97 â Maandag 15-08-2016 â Charly-sur-Marne â Str Jean-les-Deuc-Jumeaux
Deze morgen tijdens het ontbijt kwam
de man de de geredde boot ons nog eens bedanken. Daarnanaar de bakker en een wasje gedaan.Hier staat aan de SuperU-winkel een soort
container met wasmachines en droogkasten, eigenlijk een mobiel wassalon.Deze kom je hier in Frankrijk regelmatig
tegen aan de ene of de andere supermarkt.Tijdens het wachten op de was ondertussen de auto eens door de carwash
gedaan, dus die is ook wer net.We zijn
dan na het middageten te 13:15 uur vertrokken, de eerste sluis S7 Charly die
deden we met en Frans jacht dat deze middag hier ook gestopt was.Later bleek waarom, de sluizen werken op
zon- en feestdagen niet tussen 12:00 en 13:30 uur.Eenmaal uit de sluis stak dit jacht ons voorbij en snelde naar de
volgende. S8 Mery gingen we alleen door maar wanneer we later aan S9
Courtaron arriveerden lag hij voor de sluis te wachten.
Irrigatie van de wijngaarden.Enkele grind en zandgroeven.Genieten.
Toen wij arriveerden en de
afstandsbediening gebruikten ging de sluis na enkele minuten open en toen ging
hij ook mee door de sluis.Later wilden
we aanliggen aan de steiger van La Ferte-sous-Jouarre maar daar lag alles vol,
allé vol, tis te zeggen. Er lag een boot of 7 maar die lagen allemaal met een
tussenruimte van een meter of vier tot zes maar geen enkele maakte ook maar
aanstalten om van de boot af te komen en ze iets verder naar mekaar toe te
leggen.Ik denk dat ik dat principe in
het vervolg ook ga toe passen.Wij
schuiven altijd aan tot op een meter om plaats over te laten voor een ander, en
als die er dan nog niet tussen kan gaan we nog dichter tegen mekaar liggen maar
dat gaat van nu af aan veranderen ! Van nu af aan schuif ik alleen maar meer op
voor iemand die ik ken en darmee basta !Wij zijn dan eerst doorgevaren tot een de andere steigers maar die
liggen dwars op de vaarrichting, zijn maar zes meter lang en met de stroming
kon ik niet achteruit de box in.We
zijn dan nog tien km door gevaren tot Jt Jean-les-Deux-Jumeaux waar we van een
van de vorige reizen weten dat er nog een steiger ligt en waar je voor de sluis
ook kan aanleggen.We weren er te 17:45
uur, ruim laat maar toch nog een plaats.We zullen dan morgen de auto zon 34 km terug moeten ophalen maar dat
gaat dan maar niet anders.