Vandaag doen we drie sluizen en
dan zijn we terug op de Marne waarna we
nog zes km naar Lagny-sur-Marne moeten doen. Sluis Meaux werd onmiddellijk na onze aankomst open gezet en we
konden er dus onmiddellijk in. Het
verval is hier momenteel maar 40 cm dus dat ging snel vooruit. Na deze sluis komen we op het kanaal Meaux
Chalifert. Het is een meestal recht
kanaal dat voor ons eindigt aan S13 Leches.
Eenmaal hierdoor gaan we door de tunnel (ongeveer 200 m) en dan door
sluis S14 Chalifert. Net na deze
sluis ligt naast de Marne de tuin van DHuis.
Hier staat een groot aantal beelden verspreid op en langs de oever van
de Marne. Later volgt een mooi stukje
Marne en varen we langs verschillende watersportverenigingen om aan te komen
aan de lange steiger tussen de twee bruggen tussen Lagny-sur-Marne op de
linkeroever en Dampart op de rechteroever. Er lag maar één jacht en dat op een
gratis steiger ! (je mag hier wel maar 48 uur aan een stuk liggen en E & W
zijn te betalen)
Na het aanleggen en de middag
zijn we voor onze dagelijke fietstocht vertrokken.

Jachthaventje Poincy. Het
sluishuisje en de sluis van Meaux. Een nieuwe brug over het kanaal en Marne.
We reden over de linkeroever tot
aan de sluis van Chalifert, gingen daar steil omhoog over een half uitgespoeld
bergweggeltje tot boven op de berg van en naar Chalifert. Van hieruit ging het via Coupvray
(geboortedorp van Louis Braille, de uitvinder van het gekende Brailleschrift)
naar Leches. Onderweg onder enkele
spoorwegen door en dan weer steil omhoog richting Esbly.

De St Therese uit Brugge. Tunnel van Chalifert. Enkele beelden uit de beeldentuin van
DHuis.
Hier gingen we terug de Marne
over richting Isles-les-Villenoy van waar we het fietspad over het jaagpad van
het Canal de lOurcq volgden langs Meaux tot in Poincy. Onderweg wel eens de regenjas moeten
aantrekken maar het bleef relatief goed. Vandaag meer fietsers gezien. Na 31 km arriveerden we in Poincy waar we de
auto ophaalden en terug reden naar Lagny.
SL/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T
F-WKm/D F-WKm/T U-teller
3 184 27 849 03:15 131:00 31 1137 2202.2
|