Voor we konden vertrekken moesten we
eerst nog een camionlading vuil, takken, een halve boom, plastiek flessen, potten en dergelijk
verwijderen dat zich tijdens de nacht voor de boeg verzameld had. Waar dat vandaan gekomen is weet ik niet
zeker maar dat moet van de Oise gekomen zijn, gisteren op de Seine dreef er zo
goed als niets rond ! De Oise mondt net
in een bocht in de Seine uit dus dat bleef allemaal aan onze kant drijven en
stroomde zo richting zee maar bleef aan het minste obstakel hangen en bijeendrijven. Toen het enigszins proper was hebben we
gestart en er is gelukkig niets in de filters terecht gekomen. Na een kilometer draaiden we over bakboord
de Oise op. Hier liggen links en rechts
ook over enkele kilometers allerlei boten en enkele drijvende droogdokken. Op een ervan lag een binnenschip en een
jacht boven water. Er zijn hier
blijkbaar ook enkele scheepswerven maar hellingen zie ik niet meer, het zal nu
allemaal via die drijvende droogdokken gaan denk ik. Eenmaal die rijen schepen voorbij werd het weer aangenaam en
rustig varen. Gezien het zondag is
verwacht ik niet veel vrachtschepen tegen te komen.

De Oise net voor de monding in de
Seine. Drijvend droogdok. Cergy,
waar gaat die trap naartoe ?
Onderweg, ter hoogte van Cergy kwamen
we er wel een diepgeladen tegen. Te
11:30 uur arriveerden we aan de enige sluis voor vandaag, S6 Pontoise. Hier werd voor ons dadelijk de grote sluis
klaargezet en we werden alleen versast. Na deze sluis konden we kiezen welk
drijvend ponton we namen. Links deze
voor de capitainerie of rechts. We
legden ons achter de Talisman (NL) uit Dordrecht. Deze boot hebben we vanaf Epernay op de Marne dikwijls zien
langsvaren of wij langs hun. Het is een
ouder koppel die nu hun zoon en zijn gezin op bezoek hebben en die mee varen
van in Esbly. De boot is een verbouwd
vrachtschip dat 5.35 m breed is en ze kunnen dus niet langs de Boven-Maas terug
daarom moeten ze dezelfde weg terug richting Belgie nemen.
Na de middag onze gebruikelijke
fietstocht via de boorden van de Oise terug naar Andresy (16 km)
SL/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T
F-WKm/D F-WKm/T U-teller
1 191 15 960 2:20 148:15 16 1282 2219.7
|