Dag 138 â Zondag 25-09-2016 â Lier â Mol Donk
Vertrokken te 10:15 uur richting
sluis Viersel.
Onderweg was het druk met
roeiboten. Aan sluis Viersel werd de sluis dadelijk voor ons opengezet en na de
schutting gingen we rechtsaf het Albertkanaal op.Hier hebben we alleen twee snelle motorbootjes met waterskiers
gezien.Toen we aan sluis 10 Herentals
op het kanaal Bocholt-Herentals kwamen lag er een zwaar geladen zandschip in
het midden van de vaargeul naar de sluis toe.Later bleek die daar al de hele dag te liggen. Vermoedelijk stak die zo
diep dat hij niet aan de kant kon.Van
sluis 10 Herentals ging het dan via de sluizen 9, 8 , 7 , 6 naar de kade in
Mol Donk.Net voor de kade in Mol staat
op het terrein waar vroeger de kolencentrale stond een boortoren.
Nieuwe brug en een kant van de
haven van Geel. Deboortoren in Mol.
Hier wordt een 3 km diepe put
geboord om een geo-centrale te installeren.Er wordt water door een buis de dieperik ingestuurd waardoor er stoom
naar boven zou moeten komen om een soort centrale verwarming in Mol te
installeren.
Na het aanleggen kregen we
bezoek van ons Kris & Danny en Wietse & Rho.SAvonds nog wat TV gekeken.
We blijven hier vandaag nog
liggen en ik wilde de auto met te trein ophalen. In het station bleek de
dienstregeling voor vandaag zo te zijn dat ik te 10:35 uur in Lier moest
vertrekken, eerst naar Antwerpen-Berchem, dan naar Brussel Noord en daarna nog
eens een andere trein naar Dendermonde waar ik dante 12:21 uur zou aankomen !
Zimmertoren en stadhuis.
Twee uur met de trein met twee
overstapplaatsen om 44 km te overbruggen.Ik heb dan maar besloten om met de fiets te rijden terwijl Annie en
Bieke die vandaag op bezoek kwam) naar de markt in Lier zouden gaan.Ik was te 11:15 uur vertrokken en was te
14:30 uur in Dendermonde, dus iets langer gereden dan wanneer ik met de trein
zou geweest zijn maar ik heb aan de veerpont van Boom nog een half uur vergeefs
moeten wachten om over te steken.
Dag 136 â Vrijdag 23-09-2016 â Dendermonde - Lier
We vertrokken met het keren van het
tij te 11:20 uur en waren helemaal alleen tot net voor Temse waar een
baggerboot in de vaargeul lag.Gezien
deze aan onze kant in de vaargeul lag moesten we stuurboord-stuurboord kruisen.
Even later zagen we dan de eerste achtervolger onze richting uitkomen.Iets voorbij de brug in Temse ging die ons
voorbij.Op de Rupel was de stroming
afgaand nog stevig zodat we niet fel vorderden.Achteraf gezien hadden we beter een uurtje of twee aan de steiger
in Temse gaan liggen tot het keren van het tij.Nu zijn we doorgevaren tot Boom en daar lag aan de steiger van de
veerpont een boot van het loodswezen midden in de steiger zodat wij er niet bij
konden.Het steigertje aan Vennekens is
ook opgeruimd dus daar konden we ook niet liggen.We hebben dan maar vastgemaakt aan de wachtpalen voor de
binnenvaart.Twe uur later zijn we dan
doorgevaren en te 19:00 uur waren we in de sluis van Duffel.Een half uurtje later lagen we in Lier vast.
Dag 135 â Donderdag 22-09-2016 â Merelbeke - Dendermonde
Na contactname met de sluis van
Merelbeke zijn we te 09:30 uur vertrokken naar daar en konden we dadelijk met
een vrachtschip en een duwconvooi door de sluis.Nadien bekeken waren we beter nog een uur later vertrokken want
er stond nog sterke stroming. Te Melle gingen we met 4 km/uur waar we anders
met dat toerental toch 8 km/uur vorderen. Meet het opkomend tij kwamen we ook
nog enkele vrachtschepen tegen die van de stroming profiteerden en met de vlam
in de pijp voorbij stoven.
Baggeren op de Schelde.Gerechtshof Dendermonde.
Naarmate we verder kwamen nam de
stroming langzaam af tot het keren van het tij en vanaf dan ging het voor ons
weer vooruit.
We werden onderweg nog opgelopen door
het vrachtschip Heerengracht (Nl) dat we enkele weken geleden ook in Frankrijk
op het Canal du Nord hadden gezien. Ter hoogte van de bocht van Uitbergen waren
er grote baggerwerken in uitvoering en dat was echt wel nodig gezien we vorige reis
gemerkt hadden daat de binnenbocht daar volledig dicht zat. Iets voor de
Dendersluis werden we opgelopen door een Nederlands jacht dat we in Frankrijk
ook ergens tegen gekomen waren. Zij gingen aan de sluis opwaarts de Dender op.
Te 14:30 uur legden we dan aan in Dendermonde bij de WSV.Deze keer ben ik maar eens met de trein de
auto gaan ophalen in Gent. Van de Schelde 20 Km te voet naar het station, een
half uurtje met de trein naar Gent St Pieters, dan bus 67 naar de
Ghelamcoarena en dan nog een kilometerje te voet tot de haven.Nadien op een kleine 40 min met de auto
terug.
Savonds nog een kleine wandeling
gemaakt in Dendermonde.
Annie opgehaald in ziekenhuis.Ze zal
het de eerste dagen rustig aan moeten doen.We gaan bekijken wat we gaan doen, haar met de auto naar huis brengen en
alleen de boot komen halen of dat ze gaat mee varen.De eerste twee dagen moeten we telkens maar één sluis doen dus
besloot zij dat dat wel zou gaan en zullen we morgen vertrekken.
Dag 131 â Zondag 18-09-2016 â Gavere â Merelbeke
We hoeven deze morgen niet te vroeg
te vertrekken gezien er in Merelbeke een aantal boten nog moeten
vertrekken.Er was daar gisteren de
Lampionnekestocht waardoor een aantal boten op bezoek waren en die zouden pas
tegen de middag vertrekken en dan zou er plaats zijn voor ons.
Deze morgen kregen we bezoek van de
brandweer.Zij oefenen elke maand op
een zondag met duikers hier aan de aanlegsteiger en ze vroegen of ze als
oefening ook onder de boot mochten duiken.Dat vonden wij geen probleem maar stelden wel één voorwaarde, ze moesten
dan ook maar eens controleren of er niets in de schroef of rond de schoefas of
in de boegschroef zat.
Schelderomolen en zijn laatste
molenaar. Karmelietenklooster en Kapel St Elooi
Na een uurtje of twee duikpret voor
de mannenwas de oefening voorbij en
alles in orde bevonden.Er gingen
achtereenvolgens vier duikers te water om enkele oefeningen uit te voeren
waaronder een fietsje dat in het kanaal gegooid werd opsporen en bergen en eens
rond en onder de boot een controle uitvoeren.
Rond 11:00 uur vertrokken we naar
Merelbeke. Er is vandaag zondag veel vrachtverkeer, allemaal grote boten van
meer dan 80 m waaronder twee tankers, en twee jachtjes kwamen terug van Gent.
Enkele km voor de aansluiting met de ringvaart werden we nog opgelopen dooreen
nieuw Frans vrachtschip dat nadien de sluis van Merelbeke in ging.Wij gingen daar rechtdoor door de keersluis
naar de jachthaven van Merelbeke.Ons
plaatsje dat we gisteren besteld hadden was al klaar en te 13:10 uur lagen we
er vast.
Na het middageten hebben we een
fietstocht gemaakt van 30 km op het fietsroutenetwerk ten zuiden van Gent.
Dag 130 â Zaterdag 17-09-2016 â Oudenaarde - Gavere
Vanmorgen te 09:35 uur vertrokken.
Uit sluis Oudenaarde vewrtrok net een opgaand vrachtschip dus daar konden we
samen met nog een ander jacht dat in Oudenaarde vertrok de sluis in. Opderweg
naar sluis Asper kwamen we weer enkele grote vrachtschepen tegen.
Meuleken t Dal Zingem.
Scheldeoever.Sluis Oudenaarde.Ingang jachthaven.Gedenkteken.
Na het passeren van sluis Asper
hebben we aangelegd aan de passantensteiger te Gavere.Er is hier blijkbaar ooit geinvesteerd maar
nu werkt er niets meer denk ik.
De aansluitpunten voor de
elektriciteit (met muntstukken) zijn half afgebroken, kastjes staan open en het
toiletgebouw is afgesloten en nergens een vermelding van een telefoonnummer
waar je eventueel een sleutel zou kunnen afhalen.Het gaat overal van kwaad naar erger, als er ergens een
voorziening is waar geen permanent toezicht is wordt het vernield. Volgens een
visser die hier is komen zitten liggen er af en toe nog wel eens boten maar het
toiletgebouw zou enkele jaren geleden afgesloten zijn omdat ze hier last gehad
hadden met Bulgaren die hier zouden neergestreken zijn.
Semmerzake. Veel steenbakkerrijen
geweest hier in de streek.Waarvoor
heeft dit gediend ?
Namiddag zijn we de auto gaan ophalen
en hebben hem nadien derict door gedaan naar Merelbeke.De fietstocht ging door de Scheldevallei
over mooie wegeltjes van Gavere langs Asper, Zingem, Heurne, Nederename en Ename
terug naar Oudenaarde.Na het wegbrengen
van de auto naar de haven van Merelbeke fietsten via Zwijnaarde, Zevergem, Eke
en Semmerzake terug naar Gavere.Dit is
de streek waar vroeger een groot aantal steenbakkerijen lagen.De Scheldebeemden werden gemiddeld 80 cm
afgegraven voor de klei waardoor nadien op de veenlaag tot waar werd afgegraven
drassige weilanden ontstonden.Er
liggen een aantal afgesneden Scheldemeanders die nu visvijver geworden
zijn.Met het kanaliseren van de
Schelde werd reeds begonnen in de 17e eeuw, het moet vroeger echt
een kronkelend riviertje geweest zijn.Rond 17:30 uur waren we na in totaal 36 km terug aan de boot.
Deze morgen gaan winkelen en nadien
bezoek gekregen van Luc en Odette, mensen die we tijdens onze reis in 2014 in
Santenay ontmoet hadden. Zij waren daar ergens op hotel en tijdens een van hun
fietstochten waren ze voorbij de plaats gekomen waar wij toen lagen en hebben
we kennis gemaakt. Luc had enkele dagen geleden de blog nog eens gelezen en
gezien dat we toen in Doornik lagen.Gisteren was hij hier in Oudenaarde aan de haven gepasseerd en had hij
de boot gevonden en spraken we af dat zij vandaag langs zouden komen.Tijdens het koud maken van een lekkere
fles witte wijn die zij mee gebracht hadden (Luc is wijnhandelaar geweest en nu
op pensioen en nu is hun zaak overgenomen door een van hun kinderen) hebben
weeen gezellige babbel gehad over onze
en hun reizen door Frankrijk. Luc maakt van al hun reizen mooie fotoboeken. In
deze van hun reis van 2014 staan er enkele mooie fotos van ons en de boot.
De mooie kapel in Moregem met twee
wapenschilden. Een echte Vlaamse kasseistrook. Jachthaven.
Namiddag hebben we een fietstocht van
21 km gemaakt door het mooie Scheldelandschap rond Oudenaarde.We reden van Oudenaarde over het
fietsknooppuntennetwerk langs de Donkvijver naar Petergem, via het Kasteel van
Moregem verder naar Moregem (Onderweg staat boven op een heuvel een zeer mooie
kapel maar ik vond nergens een naam ervan)Van hieruit ging het dan over glooiende landbouwwegen richting Ooike en
nog enkele andere gehuchtjes waarvan ik de naam vergeten ben richting Bevere en
dan richting Eine om zo terug op de Scheldedijk stroomafwaarts van Oudenaarde
te komen.Via de Scheldedijk ging het
dan terug naar Oudenaardewaar we op
een terras een lekker Oudenaards Bruintje gedronken hebben.
Na het avondeten en de afwas neg
enkele spelletjes gespeeld en de administratie bijgewerkt.
Dag 128 â Donderdag 15-09-2016 â Kerkhove - Oudenaarde
Vanmorgen was er een vrachtschip
komen aanleggen aan de silos net aan de jachthaven.Deze werd geladen met graan.Met het schip ddat er nu lag was het smaller geworden en was het wat
moeilijker om weg te komen maar enkele keren achteruit en werken met de
boegschroef en we geraakten er toch voorbij. Het is maar 12 km naar de
jachthaven van Oudenaarde dus daar gaan we ongeveer een uurtje of anderhalf aan
spenderen.Pas net voor Oudenaarde
kruisten we een vrachtschip.Onderweg
waren we een snelle Rib van de brandweer tegengekomen die een kwartier later
terug gingen maar dat was al.Net toen
we aan de doorvaart van Oudenaarde aankwamen kwam er een vrachtschip achter ons
aan.
Hierdoor werd de ophaalbrug van
Oudenaarde dadelijk opengezet en konden wij er ook snel doorheen.Ter hoogte van het gerechtshof, iets voor de
sluis gingen wij naar rechts de kom van de haven in waar we aanlegden netjes
aangeschoven tot aan de laatste boot zoals het hoort.Het is een lange steiger die nu halfvol ligt.Vroeger was het een haven beheerd door de
stad Oudenaarde maar sedert begin dit jaar wordt hij beheerd via de VPF
(Vlaamse Pleziervaart Federatie) en is het een passantenhaven geworden.De vaste liggers die er lagen mogen blijven maar
er worden geen nieuwe meer toegelaten.Namiddag de auto weer opgehaald en namiddag een toertje door de stad
gemaakt.Het is een stad met een rijke
en oude geschiedenis met mooie gebouwen en mooie aanplantingen, het lijkt mij
een gezellige stadskern.
Voormiddag gaan winkelen bij Molecule
in Vichte (hier 9 km vandaan)We zijn
maar met de auto gereden gezien het vandaag weer heet gaat worden. Onze
ventilator had de geest gegeven en we hebben er van daar dan maar een nieuwe
mee gebracht.
De jachthaven van Kerkhove. De kerk
van Berchem.
Na het middageten ons koest gehouden,
genikst en veel gedronken (water hè !). SAvonds hebben we nog een kleine
wandeling gemaakt naar Berchem aan de overkant van de Schelde.Nu dat het donker werd was de hitte weg en
was het aangenaam.
Dag 126 â Dinsdag 13-09-2016 â Bossuit - Kerkhove
Vandaag eerst terug 10 m naar omlaag
door sluis Bossuit naar de Schelde.Toen we gezakt waren lag de Hermine II (D), het bootjedat gisteren bij ons in Doornik lag voor de
sluis te wachten op naar het kanaal Kortrijk Bossuit te varen.Wij gaan linksaf de Schelde af richting
Kerkhove (niet ons Kerkhoven maar Kerkhove langs de Schelde in Oost Vlaanderen).Iets na ons vertrek werden we opgelopen door
een vrachtschip Aquaticus (Nl). Wanneer we sluis Berchem-Kerkhove naderden
hoorden we een conversatie tussen dit schip een een van zijn landgenoten.Het bleek dat de sluis in panne lag dus
zullen we weer moeten wachten op 1 km van ons einddoel.Het haventje van Kerkhove ligt namelijk net
voorbij de sluis.Tijdens het wachten
arriveerde ook de Eva (B) uit Brugge waar we in Pont LEveque bij gelegen
hebben.Zij gaan door naar
Oudenaarde.We gingen samen de sluis in
en toen bleek er nog een groot vrachtschip van 95 * 10 meter bij te moeten
zodat we helemaal voorin de sluis moesten.
Een drijvende bolder. Niet de diepste
die we gehad hebben.Distributiemagazijn in opbouw. Beelmolen.
Eenmaal door de sluis meerden we aan in
de jachthaven van Kerkhove.De
passantensteiger was volledig leeg dus hadden we plaats genoeg.Gezbeld met de havenmeester en afgesproken
dat hij morgen avond langs komt gezien wij deze avond op bezoek gaan bij Lieve
& Roger in Bavikhove. Daar hebben we later lekker gegeten en zijn we weer
bijgebabbeld.
Dag 125 â Maandag 12-09-2016 â Doornik â Bossuit
Net toen we wilden vertrekken
kwam er een groot vrachtschip aangevaren dat ook onze richting uitging.We gaan dan ook maar dadelijk volgen gezien
we anders moeten wachten voor de doorvaart van Doornik. Hierna zijn we maar
achter het vrachtschip blijven varen gezien wij normaal maar ietsjes harder varen
dan die nu vaart.Ter hoogte van de
kruising met het kanaal Kortrijk-Bossuit hebben we dan aangelegd voor de sluis
waar het bord staat van jachthaven Bosssuit. Er is hier echter niets meer, geen
elektriciteit, geen water, geen douches.Ik vraag me trouwens af waar die hier ooit geweest zouden zijn.
De doorvaart van Doornik,
(?)kerk, Die kon er maar net doorheen. De Scheepsjager van Spiere.
Na onze fietstocht (19 km) bleek
dat al onze schuiven open stonden, het is hier blijkbaar toch niet rustig
liggen.We hadden bij onze terugkomst
gezien dat boven de sluis een lange drijvende steiger lag dus gaan we daar maar
naartoe.Hier was het rustig liggen, er
lagen drie bootjes, eentje waarvan volgens een man die hier met zijn boot ligt,
de eigenaar geruime tijd geleden overleden is.Het bootje ziet er echt niet meer uit ! sAvonds wel wat last gehad van
de stank van de motor van de boot achter ons maar gelukkig liet die hem niet
langs draaien.
Dag 124 â Zondag 11-09-2016 â Mortagne du Nord â Doornik
Geen bakker meer hier maar wel een
kleine Carrefour op 200 meter van de ligplaats.Deze morgen zijn er al vroeg enkele vrachtschepen vertrokken
richting Valenciennes. Het heeft vannacht een beetje geregend en deze morgen
miezerde het wat maar voor de rest is het voormiddag droog gebleven.Vandaag hebben we geen sluizen als we tot
Doornik varen.Het is maar 15 km ver maar
onze vorige reis langs de Schelde hebben we hier niet gestopt, dus dat gaan we
nu doen.
Antoing begin van de
industrie.Kalkovens en nog eens
kalkovens.
Tot aan het kruispunt met het kanaal
naar Blaton in Peronne is er weinig te zien maar vanaf hier begint de
industrie.Van Antoing tot Doornik is
het (op de rechteroever) het een bedrijf na het andere. Op de linkeroever staan
een reeks oude kalkovens van de vroeger cementindustrie. De passantensteiger in
Doornik ligt er verlaten bij.
De Stookplaats binnenin de
oven.Steiger Doornik.
Zo te zien (vuile toestand van de
steiger) meren hier niet dikwijls boten aan.Toen we er aangemeerd hadden roken we een verdachte geur en inderdaad,
tussen steiger en kade lag een dode, halfvergane ree tussen de plastieken
flessen, stokken en andere rommel.We
zijn dan maar wat achteruit gaan liggen en ik heb met de enterhaal het karkas
er tussenuit geduwd zodat het stroomafwaarts kon drijven en wij van de stank
verlost zijn.
Na het eten de fietsen van stal
gehaald en terug naar Mortagne gefietst (15 km) om de auto op te halen.
Dag 123 â Zaterdag 10-09-2016 â Valenciennes â Mortagne du Nord
Na het ontbijt de watertank terug
bijgevuld en toen vertrokken.We konden
net niet bij drie vrachtschepen in de sluis Valenciennes dus moesten we wachten
op opvaart en nadien hadden we de sluis voor ons alleen.Nadien was het een beetje eentonig varen,
tussen industrie en braakliggend terrein tot na sluis Bruay-sur-LEscaut en
sluis Fresnes. Daar aan het buiten gebruik zijnde Canal de Condé à Pommereuil
gingen we naar links.Hier was nog
minder te zien, beide hoge oevers bewassen met struiken en bomen en nergens plaats
om aan te leggen.Uiteindelijk arriveerden
we in Mortagne-du-Nord waar LEscaut en La Scarpe samen komen.
Veel plaats heeft die niet over.Langs de Scarpe.Ligplaats Mortagne du Nord, klein, groot, groter.
Daar links ligt een steiger maar de
betonning is verwarrend.Toen we tussen
de groene boeien probeerden daar te geraken liepen we vast !Dan maar achteruit en aan de andere kant
tegen de hoge kade aan op een plaats met een bord Priorité pour Plaisance
gemarkeerd.De kade is hier niet echt
voorzien voor jachten gezien de bovenkant van de kade boven onze railing
uitsteekt en de kade gemaakt is van grote damwandplaten waar de fenders
tussenin gaan.Wij hebben dat opgelost
door onze twee grote bolfenders aan die kant te hangen zodatwe veilig lagen.We moesten wel van op ons dak vooraan op de kade stappen !Een oplossing voor hier zou zijn enkele
planken mee te brengen en die aan de buitenkant van de fenders te hangen.
Vaandag ben ik maar alleen terug naat
Valenciennes gereden (Annie was te moe).Ik volgde een mooi fietspad langs de Scarpe tot in St
Amand-les-Eaux.Onderweg kwam ik twee
geautomatiseerde sluizen tegen.Het
lijkt mij een mooi riviertje.In St
Amands kwam ik uit op een mooi haventje en gezien het kantoor nog open was ben
ik er effe info gaan halen.Normaal zou
je kunnen varen tot in Douai maar gezien er verderop een sluis al geruime tijd
buiten gebruik is (en geen zicht op herstelling naar ik vernam) mogen we dat
hier vergeten.Verder met de fiets
langs de D169 via Raimes naar Valenciennes.
LEscaut.La
Scarpe.Mortagne du Nord - Het eerste
frietkot !
Onderweg plat gereden op een stukje
mooi geel glas. Het lijkt of ze hier het glas zomaar rondstrooien, het is niet
te doen, overal ligt er. Maar wat wil je als ze hier zo laks zijn dat ze al hun
afval zomaar op de grond gooien terwijl er toch vuilbakken genoeg staan.Op 1:35 uur was ik in Valencienne.Onderweg terug met de auto nog een paar
commissies gedaan en dan terug naar Mortagne-du-Nord.SAvonds nog een wandelingetje gemaakt in het dorp op zoeknaar een bakker. Geen bakker meer hier maar
een Carrefour vlak bij.
Dag 122 â Vrijdag 09-09-2016 â Bassin Ronde - Valenciennes
Deze morgen voor niets naar de bakker
geweest, toen ik terug was en we zaten te ontbijten arriveerde er een
camionette van de bakker.We vertrokken
te 09:15 uur en arriveerde al snel aan sluis Pont Malin.Uit de richting van Azrleux kwam een
vrachtschip aangevaren en toen we achter deze naar binnen waren arriveerden er
nog twee vrachtschepen en een peilbootje van het VNF.Gezien de vlottende bolder aan onze kant ontbrak mochten we van
de schipper van de Cari II bij hem vastmaken.
Het peilbootje van het VNF.Het fort van Bouchain.Veel bedrijvigheid hier.
De schipper was een Fransman maar de
schipperse een Vlaamse.Ze brachten een
lading gerst van Reims naar Antwerpen.Een stukje uit de sluis zijn de twee eerste vrachtschepen ons voorbij
gegaan en de derde ging aanmeren voor het weekend voor sluis Denain.Door de sluizen Denain en Trith konden we
alleen versassen en te 13:15 uur toen wij aan sluis Valenciennes kwamen lagen
de twee vrachtschepen voor de sluis te wachten.Wij hebben eerst aan de kade vastgemaakt maar toen later bleek
dat er een jachthaven was zijn we daar gaan liggen.Namiddag de auto weer gaan ophalen en een ritje van 29 km gedaan.
Dag 121 â Donderdag 08-09-2016 â Marqouin â Bassin Ronde
Deze morgen eerst naar de Super U en
dan vertrokken richting sluis 1 Palluel.Hier kwamen twee vrachtschepen uit en konden we weer alleen naar onder.
Na deze sluis liggen een groot aantal vrachtschepen die liggen te wachten op
lading of waar onderhoud aan gedaan wordt. Op sommige plaatsen liggen ze 3 dik.
In Arleux komen we op het Canal de la Sensée, de verbinding tussen Duinkerken
en de Schelde.
Net voor sluis 1 Palleuil.Ergens onderweg. Het oude Canal de la Sensée
aan het Bassin Ronde.
Het is voorzien voor grote schepen
maar we zijn alleen spitsen en gekoppelde spitsen tegen gekomen. Aan het Bassin
Ronde aangekomen hebben we aangemeerd aan de Halte Fluvial van Bouchain (of wat
er van overblijft).
Namiddag hebben we weer ons dagelijks
ritje gemaakt.
Dag 120 â Woensdag 07-09-2016 â Peronne - Marqouin
Vandaag hebben we de 11 sluizen
tussen Peronne en Marqouin gedaan en onderweg de tunnel van Ruyaulcourt.Voor de tunnel zat alle wonderwel mee,
nergens moeten wachten en de tunnel zelf namen we in sneltreinvaart ttz aan
een snelheid van ongeveer 7 km/uur, het dubbele van de verplichte minimum
snelheid van 3 Km/uur.
Sluis Cléry-sur-Somme.Tunnel Ruyaulcourt ingang en uitgang.
Toen we aan de tunnel aankwamen
kregen we dadelijk groen, we zagen in de verte (de tunnel is goed verlicht en
zagen de uitgang op 4354 meter) het sillouet van een vrachtschip dat afstak
tegen het licht van de uitgang.Middenin de tunnel in het Gare Central de plaats waar schepen mekaar
kunnen kruisen kregen we ook dadelijk groen zodat we op 35 minuten door de
tunnel waren.Het was er lekker fris,
eigenlijk een beetje koud.Toen we
terug buiten waren deeed het zonnetje goed op ons vel.Met de sluizen na de tunnel hadden we minder
geluk, we moesten telkes even wachten voor tegenliggers. Te 16:45 uur lagen we
dan vast aan de steiger van Marquion. SAvonds tijdens het ophalen van de auto
nog een reddingsactie opgezet voor een ree die in het kanaal gesukkeld was.De mensen van het VNF van de controletoren
van de tunnel gingen de brandweer bellen om ze er uit te halen maar daar heb ik
niet op kunnen wachten gezien het al zo laat was.Hopelijk hebben ze haar er uit kunnen halen voor ze te fel
verzwakt zou zijn.
Dag 119 â Dinsdag 06-09-2016 â Langevoisin - Peronne
Deze morgen stond de sluis achter ons
op groen voor opvaart maar we zagen niets komen.Toen we losgooiden kwam er natuurlijk eentje de bocht uit
gevaren.In plaats van door te komen
begon die te draaien en we dachten dat die aan de silo iets verderop zou gaan
laden maar hij kwam achteruit naar de sluis en ging daar achteruit
invaren.Vermoedelijk gaat die laden
aan de silo net boven de sluis en draait die hier al om geen 10 km verderop te
moeten gaan draaien en terug te keren.Toen die ons voorbij was zijn we vertrokken.
Hieronder, zon 25 dieper ligt de
tunnel (noord zuid) Een verluchtingsventilator. Tunnelingang zuid.
Een goed uur later kwamen wij aan
sluis S14 Epénancourt en die stond open en op groen dus daar konden wij zo
in.Vijf minuten later waren we beneden
en konden we verder naar sluis S13 Peronne.Hier lag een vrachtschip te wachten en er kwam een zeiljacht naar boven.Net toen we de sluis ingingen achter het
vrachtschip kwam er nog een jacht achterop maar gezien de bolders hier zo ver
van mekaar stonden kon hij niet meer achter ons. Na deze sluis hebben we
aangelegd aan de steenkade tegenover de kade waar we vorig jaar gelegen hebben
gezien daar de poort gesloten was en we dan niet van de boot konden. We hadden de voorbije dagen gehoord dat de
jachthaven van Peronne ook gesloten was dus daar kan ook niemand meer
terecht.Na het aanleggen en het eten
zijn we dan de auto gaan zetten in Ruyaulcourt in de buurt van de tunnel,
halverweg in het Canal du Nord en zijn met de fiets terug gekomen.We reden eerst naar Ytres.
Postkantoor enmairie van Etricourt-Manancourt, gedenkteken
Ytres. Kruising Somme Canal du Nord.
Daar eens gaan kijken naar de
luchtverversingsinstallatie van de tunnel iets buiten het dorp. Van daaruit
naar Mannecourt, etrycourt en zo naar Moislains.Van hieruit fietsten we over de Chemin de Service (Dit kanaal is
in 1965 geopend en toen werden er geen schepen meer getrokken dus noemt het pad
over de oever hier niet meer Chemin de Halage maar Chemin de Service.)We passeerden langs alle sluizen die we
morgen gaan doen voor de tunnel en kwamen na de laatste op het Canal de la
Somme terecht en zo in Peronne.