Inhoud blog
  • Dag 139 – Maandag 26-09-2016 – Mol Donk - Bryac
  • Dag 138 – Zondag 25-09-2016 – Lier – Mol Donk
  • Dag 137 – Zaterdag 24-09-2016 – Lier
  • Dag 136 – Vrijdag 23-09-2016 – Dendermonde - Lier
  • Dag 135 – Donderdag 22-09-2016 – Merelbeke - Dendermonde
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Aniway op reis
    Frankrijk 2016
    17-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 67 – Zondag 17-07-2016 – Bar-le-Duc

    Voormiddag een bezoek gebracht aan het oude kerkhof van Bar-le-Duc. Het kerkhof werd in gebruik genomen in 1850 er staan dan ook zeer oude graven.  Van heel veel kan je niets meer ontcijferen van de opschriften. Dan gingen we naar door de stad op zoek naar een restaurant dat open was maar we kwamen van een kale reis thuis.  Niets open gevonden. 

     

          

    Het Deense pleintje.                  Enkele beelden in de stad.

     

    Dan zullen we het deze avond nog maar eens proberen. Siesta gehouden en in de namiddag de TV buiten gezet en een film (7 jears in Tibet) gekeken. Rond 19:00 terug naar de stad gegaan om te eten.  De enige plaats die open was was een Turk (salon de thé) waar we dan een asiette Boudour gegeten hebben.  Het was lekker en het buikje was rond, we konden er weer tegen.  S’avonds nog wat gekaart tot het tijd was om te gaan maffen. Het was lekker

     

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                123           0             567           0             92:20        0                765                    2153.2

     


    17-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 66 – Zaterdag 16-07-2016 – Tronville-en-Barrois – Bar-le-Duc

    Na het ontbijt vertrokken we stipt te 09:00 uur. Alle sluizen stonden quasi klaar toen we arriveerden. En nergens een panne vandaag terwijl we toch 11 sluizen en een ophaalbrug moesten passeren.  We gingen door de sluizen  S28 Tronville, S29 Bohanne, S30 Guerpont, S31 Silmont, S32 Tannois, S33 Maheux, S34 Chalade, S35 Longeville, S36 Savonnière, S37 Popey, S38 Marbot en de ophaalbrug in Bar-le-Duc.  Die laatste passeerden we te 11:55 uur (net voor de middagsluiting).  Tussen de laatste drie sluizen passeerden we telkens een tegenligger zodat de volgende sluis boven en open stond toen we er aan kwamen.  In de haven van Bar-le-Duc lag één boot namelijk de Adante (Fr) die eergisteren in Ligny-en-Barroi vertrokken was.  Deze boot van 39 m lag natuurlijk (hoe kan het ook anders) midden in de kade voor de pleziervaart zodat we noch vooraan noch achteraan er bij konden.  Een vraagje om een paar meter te schuiven haalde niets uit .  We hebben dan maar geprobeerd in de (schuine) boxen te gaan liggen maar deze zijn maar zes meter en gezien ze schuin op de kanaal liggen staken we dan veel te ver in de vaargeul.  We zijn dan maar terug gedraaid en in de kom gaan liggen waar normaal die grote boten moeten liggen.

    Na het eten zijn we een kleine rondrit in de stad gaan maken .  Het is heel warm, dus werd het maar een korte rit.  Bar-le-Duc is een oude maar mooie stad. De eerste vermeldingen van bewoning hier zou dateren van in de eerste eeuw ten tijde van de Romeinen.  Er staat een grote stevige kathedraal, de rivier l’Ornain loopt dwars door de stad met op beide oevers een boulevard.  Op de heuvel  naast de stad staat de citadel.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    11              123           11           567           2:00       92:20        5                765                    2153.2



    16-07-2016 om 17:28 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 – Vrijdag 15-07-2016 – Ligny-en-Barrois – Tronville-en-Barrois

    Toen we vanmorgen wilden vertrekken begon de buurman van de Marianne (Gb) die gistenavond toe gekomen was zijn boot ook los te maken.  Gezien deze de andere richting uitging hebben we hem maar eerst laten vertrekken.  Toen hij achteruit de kom uitging kwam  er een vrachtschip uit die sluis gevaren.  Het is vermoedelijk die ene die elke maand eens door het kanaal vaart met soda van Nancy naar Arques voor het kristalfabriek daar.  We treffen het dus, we kunnen achter hem aan door al die sluizen gaan varen !  We gingen door sluis S23 , S 24, S25, S26 zonder problemen naar steeds tussenin traag varend om niet steeds voor de sluizen stil te liggen. 

     

                       

    227 jaar oud.           Bananen in Ligny.      Dat is pech ! Die is eerst !           Er is leven na de dood !

     

    Al bij al viel het nog mee, als we aan de sluis arriveerden was de andere al gezakt en stond de benedendeur altijd open zodat hij net buiten kon varen. Alleen in sluis S27 liep het mis.  Alles verliep normaal maar de bovendeuren gingen niet open en na 5 minuten sprong het sein op dubbel rood zodat we nog eens konden bellen.  Uiteindelijk konden we na een kwartier vertraging binnen en buiten.  Te 13:00 uur arriveerden we (met maar 5 km op de teller) aan de mooie picnickplaats van Tronville-en-Barrois en besloten we hier maar te gaan liggen.

    Toen we later de auto hadden opgehaald en verdergezet hadden in Bar-le-Duc kwam die vrachtboot daar juist voorbij de aanlegkade gevaren.  Die heeft dan aan de overige sluizen toch nergens problemen gehad dan.  We reden met de fiets terug en passeerden weer enkel knusse dorpjes waaronder Savonnières-devant-Bar, Longeville-en-Barrois, Tannois (kerkje 14e eeuw), Guerpont en natuurlijk Tronville-en-Barrois.

     

            

    Ons dagelijks vosje.             Kerkje Tronville-en-Barrois XIIe eeuw.  Kade met picnick te Tronville.

     

    Na het eten heb ik daar nog vlug een avondritje doorgemaakt om naar de bezienswaardigheden en het 12e eeuwse kerkje te gaan kijken.  Het kerkje heeft een versterkte toren waar boven de toegangspoort een gat is om eventuele belegeraars van alles op het hoofd te laten vallen. Net buiten het dorp ligt nog een fabriek maar ik ben niet te weten gekomen wat hier geproduceerd wordt.  Aan de overzijde van de de rivier L’Ornain staan enkele “woonkazernes” met daarachter de spoorlijn Parijs-Nancy.  Een station heb ik niet gevonden maar wel een stopplaats bij een rangeerstation. Tijdens de laatste vier dagen elke dag tijdens onze fietsrit of avondrit een vos gezien. Vandaag weer 18 km erbij gefietst.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    5                112           5             556           01:20     90:20        18              760                    2149.9



    15-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 64 – Donderdag 14-07-2016 – Ligny-en-Barrois

    Gisterenavond zijn we naar het Parc de Luxembourg geweest voor het concert van de Harmonie Municipal en daarna naar het vuurwerk.  Het concert duurde een klein uurtje en te 22:45 uur begon het in het voetbalstadion te knallen.  Nog even iets gedronken in de tent van het Bal Populière en dan was het tijd om te gaan slapen.

     

                          

    La tour Valéran.           Super lelies.             Notre Dame des Fossés.    Aardige gevelversiering.

     

    Deze morgen na het ontbijt eerst een stadswandeling gemaakt om daarna te 10:45 uur naar de Place de Republique te gaan voor de verzameling voor het defilé.  De leden van de harmonie, de brandweer, de oud strijders, politie en gendarmerie kwamen druppelsgewijs naar het plein en te 11:00 vertrok de stoet onder het muziek van een mars naar het gedenkteken in het park voor de plechtigheid.  De voertuigen van de brandweer kwamen het plein voor het park opgereden en stelden zich tegenover de gelederen van de personeelsleden op voor de schouwing van de troepen door de burgemeester, de afgevaardigde van het departement, de politiecommisssaris en de brigadecommandant van de gendarmerie.

    Hierna vertrok de stoet naar het gedenkteken in het park zelf voor de kransneerlegging en een toespraak van de burgemeester die een relaas gaf over het tot stand koming van de nationale feestdag op 14 juli.

     

                 

    De schouwing der troepen.             De kransneerlegging.                    De plechtigeheid in de zaal.

     

    Hierna ging het dan in stoet naar de Salle des Fëtes boven de sporthal waar de decoraties voor de verschillende dienstjaren bij brandweer werden uitgedeeld met opnieuw een korte toespraak door de burgemeester waarbij hij alle aanwezigen uitnodigde voor een toast. Later kwam hij met iedereen persoonlijk een praatje maken.. Onder de aanwezigen waren niet alleen de mensen van Ligny maar ook een koppel Australiers met hun kinderen en hun toekomstige Amerikaanse schoonzoon.  Zij hadden ons met de boot zien aankomen en gezien ze graag eens waren komen kijken hebben we hen uitgenodigd.  Zij kwamen dus later op de middag op bezoek. Hij is een gepensioneerde boordwerktuigkundige van de zeevaart en was zeer geintresseerd naar onze bevindingen met de bouw van de boot. 

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                107           0             551           00:00     89:00        0                742                    2147.8

    14-07-2016 om 16:05 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 63 – Woensdag 13-07-2016 – Tréveray –Ligny-en-Barrois

    Deze nacht heeft het weer hard geregend maar gelukkig stopte het rond 08:00 uur. Bij het terugkomen van de bakker een tijdje staan babbelen met de man van het VNF die gisteren tunneldienst had en die hier in de sluiswachterswoning aan sluis Tréveray woont. Het blijkt dat de toueur van de tunnel sedert 3 jaar buiten dienst gesteld is en iedereen daar tegenwoordig op eigen kracht door mag varen. Het fabriekje voorbij de sluis blijkt de Fonderie de Tréveray te zijn.

     

                         

    Sluis na sluis dalen we.  Kerkje onderweg.   Gebouwtje onderweg.    Gedenkteken onderweg

    Hier  worden op bestelling onderdelen voor machines gegoten.  We zijn dan stipt 09:00 uur vertrokken gezien we een grote boot die we gisteren in onze richting hadden zien komen voor wilden zijn.  Het ging vandaag verbazend vlot, bijna alle sluizen stonden voor ons open met het sein op groen. Bij drie sluizen moesten weeffe wachten gezien er een tegenligger in lag of net in kwam.  We passeerden vandaag de sluizen S11 Tréveray tot en met S22 Ligny-en-Barrois. Vanaf sluis S18 ging het weer met de afstandsbediening.  Te 13:00 uur lagen we vast aan de kade van Ligny.  Hier lag ook het vlot van het Duitse koppel van gisteren. En nog 3 andere boten waaronder de Le Ferro.  Na het eten waren we op een uurtje terug met de fiets in Tréveray en weer een halfuur later met de auto on Ligny.   We gaan hier morgen ook blijven liggen.  Wegens de nationale feestdag is er hier morgen het een en het ander te doen.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    12              107           13           551           03:00     89:00        14              742                    2147.8



    13-07-2016 om 21:23 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 62 – Dinsdag 12-07-2016 – Demange-aux-Eau - Tréveray

    Deze morgen hadden we aan de eerste sluis S2 Demagne al prijs.  Gezien ik hier nergens aan de kant kon zijn we maar achteruit terug gevaren tot aan de steiger waar we gelegen hadden en ben daar op de hulpknop gaan duwen.  Dan maar weer terug en toen stond de sluis open.  Twee sluizen verder hadden we weer prijs. Het vlot-bootje met het Duits koppel was net beneden toen wij arriveerden maar de deur ging voor hen aanvankelijk niet open. 

     

             

    Eigen bouw van Saarbrucken, rondje Parijs en terug !  Vis genoeg onderweg. En af en toe een vos.

     

    Na een tijdje gebeurde dat toch maar toen kregen wij dubbel rood op het sein. Na een telefoontje duurde het toch nog een half uur eer er iemand kwam.  Uit de tegenovergestelde richting was ondertussen ook een boot gearriveerd.  Aan de volgende sluis S5 ging het weer niet vlotjes maar uiteindelijk geraakten we er door.  Uiteindelijk waren we te 14:15 uur door sluis 10 en legden we in Tréveray aan.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    9                95              14           538           02:05     86:00        16              728                    2143.4



    12-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61 – Maandag 11-07-2016 – Void – Demange-aux-Eau - 2

             

     

    Deze avond nog een rondje in het dorp gedaan.  Het is een redelijk groot dorp maar er is niets, maar dan ook niets meer van handelszaken. 


     

    Op het infobord staat dat er hier een bakker, een slager, een cafe en een restaurant is maar alles is gesloten ! Het enige wat ze hier wel hebben is, geloof het of geloof het niet , een oplaadpaal voor elektrische auto’s ! Ik denk niet dat hier te zien aan de oude modellen ook maar één elektrische auto in een straal van 50 km rond rijdt. (misschien een elektrische traktor)  Waarschijnlijk is die installatie ook weer gezet met Europese subsidies, zo van, het geld is er, we hebben dat hier niet echt nodig maar we zullen er hier ook maar eentje zetten, we krijgen het geld anders toch niet op.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    13              86              19           524           03:35     83:55        22              712                    2139.6


    11-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61 – Maandag 11-07-2016 – Void – Demange-aux-Eau - 1

    Vandaag vroeg opgestaan, op tijd naar de bakker gegaan en ontbeten en te 08:50 uur waren we weg om juist te 09:00 uur aan sluis S12 – Void te arriveren. Deze sluis is de eerste vn een sluizenketting van 12 en is daarom bemand.  Hier moeten we ook de afstandsbediening die we in Givet kregen afgeven. Van hier ging het verder naar sluis 11 tot en met 1 die allemaal ongeveer 1 km van mekaar liggen en waar we gemiddeld  +- 2.5 meter stijgen tot op het niveau van de tunnel van Mauvages. We waren net te 12:00 uur uit de laatste sluis en moesten dan verder tot de ingang van de tunnel. 

     

          

    Gebouw tussen 1841 – 1846.      Vooraan in de tunnel.                Ergens halfweg, nog 2 km te gaan!

     

    Tegenwoordig mag je hier op eigen kracht door varen en niet meer zoals in de boek vermeld met de sleepboot zoals vroeger.  Vermoedelijk komt dat omdat er niet zo veel vrachtvervoer (of misschien helemaal geen meer) door de tunnel komt.  We waren om 12:30 uur aan de tunnel maar we moesten wachten op nog een boot die achter ons aan kwam.  Te  13:35 uur vertrokken we dan onder begeleiding van een man van de VNF per fiets door de tunnel.  Wij gingen tegen ongeveer 4 km/uur door de tunnel maar die achter ons was toen wij aan het einde waren nog maar halfweg !  Na de tunnel de VNF man met de fiets bedank voor de begeleiding en dan gingen wij alvast verder.  Na sluis S1 – Demange 1 legden we aan aan het steigertje.

     

         

    Ondergronds fietspad.                Het “tolhuisje”         De vroeger gebruikte sleper.

     

    Gezien we tijdens het wachten voor de tunnel maar een boterham gegeten hadden konden we dadelijk met de fiets vertrekken.  Ik dacht (op de kaart van het vaarboek) een mooie weg gevonden te hebben en hij was wel mooi maar met momenten heel steil bergop tussen de korenvelden over de berg waar de tunnel doorheen ging.  We reden door Delouze en Rosières-en-Blois richting Mauvages. Onderweg in beide dorpjes een mooi lavoir gezien.  Mauvages heeft een kerkje uit de 13e eeuw.  Heel oud, antiek maar mooi.  Ook een mooie fontein naast de kerk.  Van hieruit ging het dan langs het kanaal over de D10 terug naar Void waar we nog snel iets te eten haalden in de Proxi en dan terug naar de boot.  Daar aangekomen lagen voor de sluis drie boten en bij ons aan de steiger nog eens twee.  De kalmte van het weekend is voorbij denk ik.     

    11-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs