Voormiddag een bezoek gebracht aan
het oude kerkhof van Bar-le-Duc. Het kerkhof werd in gebruik genomen in 1850 er
staan dan ook zeer oude graven.Van
heel veel kan je niets meer ontcijferen van de opschriften. Dan gingen we naar
door de stad op zoek naar een restaurant dat open was maar we kwamen van een
kale reis thuis.Niets open
gevonden.
Het Deense pleintje.Enkele beelden in de stad.
Dan zullen we het deze avond nog maar
eens proberen. Siesta gehouden en in de namiddag de TV buiten gezet en een film
(7 jears in Tibet) gekeken. Rond 19:00 terug naar de stad gegaan om te
eten.De enige plaats die open was was
een Turk (salon de thé) waar we dan een asiette Boudour gegeten hebben.Het was lekker en het buikje was rond, we
konden er weer tegen.Savonds nog wat
gekaart tot het tijd was om te gaan maffen. Het was lekker
Dag 66 â Zaterdag 16-07-2016 â Tronville-en-Barrois â Bar-le-Duc
Na het ontbijt vertrokken we stipt te
09:00 uur. Alle sluizen stonden quasi klaar toen we arriveerden. En nergens een
panne vandaag terwijl we toch 11 sluizen en een ophaalbrug moesten
passeren.We gingen door de sluizenS28 Tronville, S29 Bohanne, S30 Guerpont,
S31 Silmont, S32 Tannois, S33 Maheux, S34 Chalade, S35 Longeville, S36
Savonnière, S37 Popey, S38 Marbot en de ophaalbrug in Bar-le-Duc.Die laatste passeerden we te 11:55 uur (net
voor de middagsluiting).Tussen de
laatste drie sluizen passeerden we telkens een tegenligger zodat de volgende
sluis boven en open stond toen we er aan kwamen.In de haven van Bar-le-Duc lag één boot namelijk de Adante (Fr)
die eergisteren in Ligny-en-Barroi vertrokken was.Deze boot van 39 m lag natuurlijk (hoe kan het ook anders) midden
in de kade voor de pleziervaart zodat we noch vooraan noch achteraan er bij
konden.Een vraagje om een paar meter
te schuiven haalde niets uit .We
hebben dan maar geprobeerd in de (schuine) boxen te gaan liggen maar deze zijn
maar zes meter en gezien ze schuin op de kanaal liggen staken we dan veel te
ver in de vaargeul.We zijn dan maar
terug gedraaid en in de kom gaan liggen waar normaal die grote boten moeten
liggen.
Na het eten zijn we een kleine
rondrit in de stad gaan maken .Het is
heel warm, dus werd het maar een korte rit.Bar-le-Duc is een oude maar mooie stad. De eerste vermeldingen van
bewoning hier zou dateren van in de eerste eeuw ten tijde van de Romeinen.Er staat een grote stevige kathedraal, de
rivier lOrnain loopt dwars door de stad met op beide oevers een
boulevard.Op de heuvelnaast de stad staat de citadel.
Dag 65 â Vrijdag 15-07-2016 â Ligny-en-Barrois â Tronville-en-Barrois
Toen we vanmorgen wilden vertrekken
begon de buurman van de Marianne (Gb) die gistenavond toe gekomen was zijn boot
ook los te maken.Gezien deze de andere
richting uitging hebben we hem maar eerst laten vertrekken.Toen hij achteruit de kom uitging kwamer een vrachtschip uit die sluis
gevaren.Het is vermoedelijk die ene
die elke maand eens door het kanaal vaart met soda van Nancy naar Arques voor
het kristalfabriek daar.We treffen het
dus, we kunnen achter hem aan door al die sluizen gaan varen !We gingen door sluis S23 , S 24, S25, S26
zonder problemen naar steeds tussenin traag varend om niet steeds voor de
sluizen stil te liggen.
227 jaar oud.Bananen in Ligny.Dat is pech ! Die is eerst !Er is leven na de dood !
Al bij al viel het nog mee, als we
aan de sluis arriveerden was de andere al gezakt en stond de benedendeur altijd
open zodat hij net buiten kon varen. Alleen in sluis S27 liep het mis.Alles verliep normaal maar de bovendeuren
gingen niet open en na 5 minuten sprong het sein op dubbel rood zodat we nog
eens konden bellen.Uiteindelijk konden
we na een kwartier vertraging binnen en buiten.Te 13:00 uur arriveerden we (met maar 5 km op de teller) aan de
mooie picnickplaats van Tronville-en-Barrois en besloten we hier maar te gaan
liggen.
Toen we later de auto hadden
opgehaald en verdergezet hadden in Bar-le-Duc kwam die vrachtboot daar juist
voorbij de aanlegkade gevaren.Die
heeft dan aan de overige sluizen toch nergens problemen gehad dan.We reden met de fiets terug en passeerden
weer enkel knusse dorpjes waaronder Savonnières-devant-Bar,
Longeville-en-Barrois, Tannois (kerkje 14e eeuw), Guerpont en
natuurlijk Tronville-en-Barrois.
Ons dagelijks vosje.Kerkje Tronville-en-Barrois XIIe
eeuw.Kade met picnick te Tronville.
Na het eten heb ik daar nog vlug een
avondritje doorgemaakt om naar de bezienswaardigheden en het 12e
eeuwse kerkje te gaan kijken.Het
kerkje heeft een versterkte toren waar boven de toegangspoort een gat is om
eventuele belegeraars van alles op het hoofd te laten vallen. Net buiten het
dorp ligt nog een fabriek maar ik ben niet te weten gekomen wat hier
geproduceerd wordt.Aan de overzijde
van de de rivier LOrnain staan enkele woonkazernes met daarachter de
spoorlijn Parijs-Nancy.Een station heb
ik niet gevonden maar wel een stopplaats bij een rangeerstation. Tijdens de
laatste vier dagen elke dag tijdens onze fietsrit of avondrit een vos gezien.
Vandaag weer 18 km erbij gefietst.
Dag 64 â Donderdag 14-07-2016 â Ligny-en-Barrois
Gisterenavond zijn we naar het Parc
de Luxembourg geweest voor het concert van de Harmonie Municipal en daarna naar
het vuurwerk.Het concert duurde een
klein uurtje en te 22:45 uur begon het in het voetbalstadion te knallen.Nog even iets gedronken in de tent van het
Bal Populière en dan was het tijd om te gaan slapen.
La tour Valéran.Super
lelies.Notre Dame des
Fossés.Aardige gevelversiering.
Deze morgen na het ontbijt eerst een
stadswandeling gemaakt om daarna te 10:45 uur naar de Place de Republique te
gaan voor de verzameling voor het defilé.De leden van de harmonie, de brandweer, de oud strijders, politie en
gendarmerie kwamen druppelsgewijs naar het plein en te 11:00 vertrok de stoet
onder het muziek van een mars naar het gedenkteken in het park voor de
plechtigheid.De voertuigen van de
brandweer kwamen het plein voor het park opgereden en stelden zich tegenover de
gelederen van de personeelsleden op voor de schouwing van de troepen door de
burgemeester, de afgevaardigde van het departement, de politiecommisssaris en
de brigadecommandant van de gendarmerie.
Hierna vertrok de stoet naar het
gedenkteken in het park zelf voor de kransneerlegging en een toespraak van de
burgemeester die een relaas gaf over het tot stand koming van de nationale
feestdag op 14 juli.
De schouwing der troepen.De kransneerlegging.De plechtigeheid in de zaal.
Hierna ging het dan in stoet naar de
Salle des Fëtes boven de sporthal waar de decoraties voor de verschillende
dienstjaren bij brandweer werden uitgedeeld met opnieuw een korte toespraak
door de burgemeester waarbij hij alle aanwezigen uitnodigde voor een toast.
Later kwam hij met iedereen persoonlijk een praatje maken.. Onder de aanwezigen
waren niet alleen de mensen van Ligny maar ook een koppel Australiers met hun
kinderen en hun toekomstige Amerikaanse schoonzoon.Zij hadden ons met de boot zien aankomen en gezien ze graag eens
waren komen kijken hebben we hen uitgenodigd.Zij kwamen dus later op de middag op bezoek. Hij is een gepensioneerde
boordwerktuigkundige van de zeevaart en was zeer geintresseerd naar onze
bevindingen met de bouw van de boot.
Deze nacht heeft het weer hard
geregend maar gelukkig stopte het rond 08:00 uur. Bij het terugkomen van de
bakker een tijdje staan babbelen met de man van het VNF die gisteren
tunneldienst had en die hier in de sluiswachterswoning aan sluis Tréveray
woont. Het blijkt dat de toueur van de tunnel sedert 3 jaar buiten dienst
gesteld is en iedereen daar tegenwoordig op eigen kracht door mag varen. Het
fabriekje voorbij de sluis blijkt de Fonderie de Tréveray te zijn.
Sluis na sluis dalen we.Kerkje onderweg.Gebouwtje onderweg.Gedenkteken onderweg
Hierworden op bestelling onderdelen voor machines gegoten.We zijn dan stipt 09:00 uur vertrokken
gezien we een grote boot die we gisteren in onze richting hadden zien komen
voor wilden zijn.Het ging vandaag
verbazend vlot, bijna alle sluizen stonden voor ons open met het sein op groen.
Bij drie sluizen moesten weeffe wachten gezien er een tegenligger in lag of net
in kwam.We passeerden vandaag de
sluizen S11 Tréveray tot en met S22 Ligny-en-Barrois. Vanaf sluis S18 ging het
weer met de afstandsbediening.Te 13:00
uur lagen we vast aan de kade van Ligny.Hier lag ook het vlot van het Duitse koppel van gisteren. En nog 3
andere boten waaronder de Le Ferro.Na
het eten waren we op een uurtje terug met de fiets in Tréveray en weer een
halfuur later met de auto on Ligny.We
gaan hier morgen ook blijven liggen.Wegens de nationale feestdag is er hier morgen het een en het ander te
doen.
Deze morgen hadden we aan de eerste
sluis S2 Demagne al prijs.Gezien ik
hier nergens aan de kant kon zijn we maar achteruit terug gevaren tot aan de
steiger waar we gelegen hadden en ben daar op de hulpknop gaan duwen.Dan maar weer terug en toen stond de sluis
open.Twee sluizen verder hadden we
weer prijs. Het vlot-bootje met het Duits koppel was net beneden toen wij
arriveerden maar de deur ging voor hen aanvankelijk niet open.
Eigen bouw van Saarbrucken, rondje
Parijs en terug !Vis genoeg onderweg.
En af en toe een vos.
Na een tijdje gebeurde dat toch maar
toen kregen wij dubbel rood op het sein. Na een telefoontje duurde het toch nog
een half uur eer er iemand kwam.Uit de
tegenovergestelde richting was ondertussen ook een boot gearriveerd.Aan de volgende sluis S5 ging het weer niet
vlotjes maar uiteindelijk geraakten we er door.Uiteindelijk waren we te 14:15 uur door sluis 10 en legden we in
Tréveray aan.
Deze avond nog een rondje in het dorp
gedaan.Het is een redelijk groot dorp
maar er is niets, maar dan ook niets meer van handelszaken.
Op het infobord staat dat er hier een
bakker, een slager, een cafe en een restaurant is maar alles is gesloten ! Het
enige wat ze hier wel hebben is, geloof het of geloof het niet , een oplaadpaal
voor elektrische autos ! Ik denk niet dat hier te zien aan de oude modellen
ook maar één elektrische auto in een straal van 50 km rond rijdt. (misschien
een elektrische traktor)Waarschijnlijk
is die installatie ook weer gezet met Europese subsidies, zo van, het geld is
er, we hebben dat hier niet echt nodig maar we zullen er hier ook maar eentje
zetten, we krijgen het geld anders toch niet op.
Vandaag vroeg opgestaan, op tijd naar
de bakker gegaan en ontbeten en te 08:50 uur waren we weg om juist te 09:00 uur
aan sluis S12 Void te arriveren. Deze sluis is de eerste vn een
sluizenketting van 12 en is daarom bemand.Hier moeten we ook de afstandsbediening die we in Givet kregen afgeven.
Van hier ging het verder naar sluis 11 tot en met 1 die allemaal ongeveer 1 km
van mekaar liggen en waar we gemiddeld+- 2.5 meter stijgen tot op het niveau van de tunnel van Mauvages. We
waren net te 12:00 uur uit de laatste sluis en moesten dan verder tot de ingang
van de tunnel.
Gebouw tussen 1841 1846.Vooraan in de tunnel.Ergens halfweg, nog 2 km te
gaan!
Tegenwoordig mag je hier op eigen
kracht door varen en niet meer zoals in de boek vermeld met de sleepboot zoals
vroeger.Vermoedelijk komt dat omdat er
niet zo veel vrachtvervoer (of misschien helemaal geen meer) door de tunnel
komt.We waren om 12:30 uur aan de
tunnel maar we moesten wachten op nog een boot die achter ons aan kwam.Te13:35 uur vertrokken we dan onder begeleiding van een man van de VNF per
fiets door de tunnel.Wij gingen tegen
ongeveer 4 km/uur door de tunnel maar die achter ons was toen wij aan het einde
waren nog maar halfweg !Na de tunnel
de VNF man met de fiets bedank voor de begeleiding en dan gingen wij alvast
verder.Na sluis S1 Demange 1 legden
we aan aan het steigertje.
Gezien we tijdens het wachten voor de
tunnel maar een boterham gegeten hadden konden we dadelijk met de fiets
vertrekken.Ik dacht (op de kaart van
het vaarboek) een mooie weg gevonden te hebben en hij was wel mooi maar met
momenten heel steil bergop tussen de korenvelden over de berg waar de tunnel
doorheen ging.We reden door Delouze en
Rosières-en-Blois richting Mauvages. Onderweg in beide dorpjes een mooi lavoir
gezien.Mauvages heeft een kerkje uit
de 13e eeuw.Heel oud,
antiek maar mooi.Ook een mooie fontein
naast de kerk.Van hieruit ging het dan
langs het kanaal over de D10 terug naar Void waar we nog snel iets te eten
haalden in de Proxi en dan terug naar de boot.Daar aangekomen lagen voor de sluis drie boten en bij ons aan de steiger
nog eens twee.De kalmte van het
weekend is voorbij denk ik.