Dag 20 â Zondag 29-05-2016 â Laifour â Joigny/Meuse
Gezien er
geen bakker is zijn we dan maar op een stuk oude baget als ontbijt vertrokken
en zullen we in Monthermée nog naar de supermarkt gaan (als die open is
natuurlijk) We arriveerden na de sluizen E47 La Commune en E46 Monthermée
te 11:20 aan de kade zodat we nog naar de winkel konden.Na het middageten dan verder gevaren via
sluis E45 Lérvresié tot we rond 14:00 uur aan de steiger van Joigny/Meuse aankwamen.Hier lag niemand en we hebben er ook geen
andere boten meer gezien.
Dag 19 â Zaterdag 28-05-2016 â Fumay â Laifour
Deze morgen
nog rap geskypet met Kim en Koen.Kris
was weer niet te bereiken. Hendrik was zeer vrolijk toen hij ons op de tablet
zag. Gisteren hadden ze bezoek gehad van de vriendinnetjes van Kara en hun
ouders en ze hadden een BBQ gehouden.Het was daarmee dat ze het berichtje niet gezien hadden.Met Koen, Kim, Lenn en Nout ging het in
Italie ook goed.Ze zitten nu in Rimini
en hebben het naar hun zin.We konden
goed skypen maar na een vijftal minuten viel de verbinding uit en was niet meer
te herstellen.Dan proberen we van de
week nog maar eens.
We
vertrokken dan maar verder de Maas op.We doen vandaag de sluizen 52 Ulf, 51 St Joseph, 50 Revin met het
tunneltje, 49 Orzy en 48 Dames des Meuse en leggen dan in Laifour aan.
In de sluis
van Revin hadden we weer prijs.De deur
stond open en we konden dadelijk binnen.Het versassen (4.15 m) ging goed maat toen we boven waren bleef de
bovendeur dicht.We hebben daar dan 30
minuten moeten wachten eer er iemand kwam.Ondertussen waren nog twee boten gearriveerd en die moesten dan maar
blijven dobberen.
Toen iemand van het VNF arriveerde
ging het terug vooruit en gingen we door de tunnel die de hele bocht in de Maas
rond de stad Revin afsnijdt verder. De volgende sluizen gingen weer vlot en te
14:20 uur lagen we vast aan de kade van Laifour.Hier zijn de elekktriciteitskasten en de picnicbanken nog niet
geplaatst en het water staat ook nog toe.
We gaan vandaag maar luilakken voor
de rest van de dag.
Dag 18 â Vrijdag 27-05-2015 â Vireux-Wallerand â Fumay
De twee Nederlandse boten die niet achter ons hebben
gelegen zijn te 08:30 uur al vertrokken toen ik van de bakker kwam.Terwijl wij ontbeten zijn de twee
vriendelijke Nederlanders die niet wilden schuiven ook vertrokken.Wij zullen nog een half uurtje wachten zodat
we er niet mee door de sluizen moeten.Toen we te 09:15 uur vertrokken en te 09:30 uur aan de eerste sluis voor
vandaag, suis 55 Montigny, aankwamen lagen ze echter nog voor de sluis.Later passeerden we nog sluis 54 Fepin en
53 Vanne-Alcorps voor we te 11:45 uur in Fumay aankwamen.We gaan namiddag de auto in Monthermée zetten
dus hebben we nadien een fietsrit van 30 km te goed.
Ligplaats Vireux-Wallerand. Tunnel Revin vandaag met
de fiets. Oude stokkenbarage
Toen we met de auto vertrokken begon het te druppelen doch
dit duurde niet lang en onder een stralende zon, af en toe bedekt door een
witte wolk, vertrokken we per fiets terug. Aan bijna elke sluis wordt er
gewerkt aan de barrage.De oude
stokkenbarages met de gekleurde koppen worden er vervangen door
geautomatiseerde van het soort met groten hydraulische kleppen die in Belgie op
de Maas staan.Die zullen iets
makkelijke te bedienen zijn denk ik.Toen we terug in Fumay aankwamen kwamen er onweerswolken aanwaaien en we
krijgen een half uurtje een onweerover
ons heen.
S Avonds nog geprobeerd te skypen met onze mannen doch
die gaven niet thuis.We hebben dan
maar Tv gekeken en het verslag bijgewerkt.
Dag 17 â Donderdag 26-05-2015 â Heer-Agimont â Vireux-Wallerand
Gezien de berichten in de media dat in Frankrijk bijna
geen brandstof te krijgen meer is heb ik deze morgen de tank maar bijgevuld
voor we de grens overgaan.Het
tankstation is hier maar 100 meter vandaan dus..Aan de vier pompen staan de autos met Franse nummerplaat mee aan
te schuiven.Na het voltanken, er ging
na zon 35 draaiuren weer 100 liter bij, vertrokken we dan te10:30 uur.Naar de eerste sluis , nr 59 - 4 Cheminées, is van hieruit maar enkele
honderden meters.De deur stond open en
het signaal op groen dus wij naar binnen.Het touw werd door een assistent aangenomen en deze legde ons redelijk ver
vooraan vast dus we verwachtten dat er nog een boot zou bij komen.Het bleken er uiteindelijk drie te zijn, een
vrachtschip en nog twee pleziervaarders.
Wanneer wij boven waren met onze documenten naar het
bureel maar gezien ik al een vignet had was dat voor ons vlug gefikst dus wij
konden onmiddellijk vertrekken.Na ons
vertrok het vrachtschip en toen ik deze opriep of hij ons misschien voorbij
wilde antwoordde de schipper dat hij ging laden aan de silos net voorbij de
sluis en dat hij eerst moest draaien.Wij konden veel beter doorvaren zij hij dus zo gezegd zo gedaan.
Net voor de veiligheidsdeuren voor de commerciële haven
werd de weg versperd door een baggerponton en vrachtschip maar toen deze ons
zag komen duwde de vriendelijk machinist de baggercombinatie met zijn kraanbak
opzij zodat wij door konden.
Toen we in Givet passeerden zagen we het passgiersschip
Charlemange aan de kaai liggen, klaar om te vertrekken.Ik hoop dat die ons niet achtern komt want
dan moeten we voor de sluizen en tunnel weer wachten zoals vorig jaar toen we
van onze reis terug keerden. Gelukkig hoorde ik hem op de radio sluis 59 4
Cheminées oproepen en hoop ik dat hij richting Dinant gaat.A
Wij voeren voorbij Givet naar de combinatie van sluis 58 -
3 Fontaines tunnel en sluis 57 Ham sur Meuse.Daar konden de twee die met ons versast waren en ons ondertussen
voorbij gevaren waren (hebben die weer haast zeg !) naar binnen en moesten wij
op de volgende schutting wachten.Het
licht bleef op rood-groen staan wat wil zeggen dat wij ons moesten klaarhouden
om binnen te varen en het vermoedelijk niet lang gaat duren.
De rookpluim van Chooz.Ne zebra.Oh neen
toch niet.Werken aan elke barrage.
Eenmaal voorbij sluis 58 door de tunnel en door sluis 57
zitten we weer op de rivier die hier een grote bocht rond Chooz en de nucleare
krachtcentrale van Chooz maakt.Te
13:20 uur arriveerden we in Vireux-Wallerand.Hier hebben ze de ligplaatsen stroomopwaarts de brug voorbehouden voor
passagiersschepen dus er zijn nu zeker vijf plaatsen minder voor
pleziervaart.Daar komt nog bij dat
stroomafwaarts de brug twee Nederlandse boten lagen die zichweer netjes hadden vastgelegd zodat er
niemand meer tussen kon liggen, wat ons noodzaakte met de helft van onze boot
voor de voorbehouden kade te gaan liggen.Nadien kwamen nog twee andere Nederlandse boten achter ons tegen mekaar
aan liggen gezien er geen plaats was en die andere Nederlanders het verrekten
om iets op te schuiven.Uiteindelijk is
de boot die voor ons lag nog vertrokken zodat wij konden opschuiven.
Na de middag zijn we de auto gaan ophalen in Heer-Agimont
en zijn hem in Fumay geen zetten en zijn dan met de fiets terug gereden.Na een fietstocht van 28 km waren we weer
terug.eerH
Dag 16 â Woensdag 25-05-2015 â Dinant â Heer-Agimont
Nogal
vroeg wakker geworden van de werken aan de kade aan de overkant. De auto 50
meter verder gezet op een niet betalende parkeerplaats (een dagticket kost hier
15 !) Dan eerst nog na het ontbijt en na 09:30 uur naar de Capitainerie
gezien ik nog voor een nacht moet bijbetalen.Het viel nog mee, gezien de omstandigheden waarvoor we de boot moesten
achterlaten moest ik maar 5 ipv 13 betalen.
Hier
wordt Maasmelk gemaakt. Hydro-ëlektrische installatie aan sluis.Rotsformaties.
Te
09:45 uur vertrokken we dan richting sluis Anseremme samen met het kleine
Duitse bootje dat ons achterna kwam.Eenmaal in de sluis bleef de deur achter ons openstaan.Na een vijftal minuten heb ik dan maar via
de radio gevraagd wat er aan de hand was.Er bleek nog een boot opgeroepen te hebben om versast te worden doch die
was nog steeds niet in zicht en de sluiswachter zei dat hij nog vijf minuten
wachtte en dan ons alleen zou versassen.De andere daagde niet op dus gingen wij met ons twee verder.
In
Waulsort ging het Duitse bootje richting YH Waulsort dus hier hadden we de
sluis dus voor ons alleen. Enkele km verder ligt dan sluis Hastiére en die
stond al open voor ons. Eenmaal hier doorheen legden we net op de grens in
Heer-Agimont aan de kade waar vroeger de douanepost was aan.Hier lagen twee bootjes uit Yachclub Deinze,
de Carina en de Chaveli.Toen we er ons
bijlegden bleken zij hier gestopt te zijn om te tanken.Ze hadden gehoord dat in Frankrijk alle
tankstations zonder diesel zaten.Ik
denk dat ik dan morgen de tank dan ook maar helemaal vol zal gooien, het
tankstation aan de weg ligt hier ook maar 100 m vandaan.
Enkele
beelden uit de kerk van Hastiére.Voor
wie Latijn kan vertalen, begin er maar aan.
Tijdens
de fietstocht terug naar Dinant passeerden we de kerk van Hastiéres.De deur stond open dus konden we hier ook
eens gaan kijken. Mooie oude kerk die op de pelgrimsroute naar Compostella
ligt. Rond 1550 een keer afgebrand maar later terug opgebouwd. Romaanse en
gotische invloeden bij de bouw.
Onder het
altaar een crypte die echter alleen door de traliedeur heen te bezichtigen was. In de
kerk een aantal oude grafstenen in de vloer en in de muren. s Avonds hadden
we tijdens het eten iemand die op de lekkere geur afgekomen was en zowaar mooi
voor onze boot kwam zitten, vermoedelijk met het oog op iets dat van de tafel
viel . Veel heeft hij toch niet zien vallen hoor.
Na
de begrafenis nog op bezoek geweest bij de ma van Annie in het ziekenhuis.Zij had goed nieuws, ze mocht morgen naar
huis. Te 19:30 uurvertrokken klokslag
22:00 uur arriveerden wij aan de boot.De propere was en alles nog uitgeladen en toen kropen we maar in ons
bed.