Inhoud blog
  • Dag 139 – Maandag 26-09-2016 – Mol Donk - Bryac
  • Dag 138 – Zondag 25-09-2016 – Lier – Mol Donk
  • Dag 137 – Zaterdag 24-09-2016 – Lier
  • Dag 136 – Vrijdag 23-09-2016 – Dendermonde - Lier
  • Dag 135 – Donderdag 22-09-2016 – Merelbeke - Dendermonde
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Aniway op reis
    Frankrijk 2016
    29-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 20 – Zondag 29-05-2016 – Laifour – Joigny/Meuse

    Gezien er geen bakker is zijn we dan maar op een stuk oude baget als ontbijt vertrokken en zullen we in Monthermée nog naar de supermarkt gaan (als die open is natuurlijk) We arriveerden na de sluizen E47 – La Commune en E46 – Monthermée te 11:20 aan de kade zodat we nog naar de winkel konden.  Na het middageten dan verder gevaren via sluis E45 – Lérvresié tot we rond 14:00 uur aan de steiger van Joigny/Meuse aankwamen.  Hier lag niemand en we hebben er ook geen andere boten meer gezien.

     

    Sl/D                  Sl/T                  VKm/D                  VKm/T                  VU/D                  VU/T              F-WKm/D     F-WKm/T     U-teller

    3                29                  20                  286                  03:50                  44:44              23                  324                                  2089.6

     


    29-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 19 – Zaterdag 28-05-2016 – Fumay – Laifour

    Deze morgen nog rap geskype’t met Kim en Koen.  Kris was weer niet te bereiken. Hendrik was zeer vrolijk toen hij ons op de tablet zag. Gisteren hadden ze bezoek gehad van de vriendinnetjes van Kara en hun ouders en ze hadden een BBQ gehouden.  Het was daarmee dat ze het berichtje niet gezien hadden.  Met Koen, Kim, Lenn en Nout ging het in Italie ook goed.  Ze zitten nu in Rimini en hebben het naar hun zin.  We konden goed skypen maar na een vijftal minuten viel de verbinding uit en was niet meer te herstellen.  Dan proberen we van de week nog maar eens.

    We vertrokken dan maar verder de Maas op.  We doen vandaag de sluizen 52 –Ulf, 51 – St Joseph, 50 Revin met het tunneltje, 49 – Orzy en 48 – Dames des Meuse en leggen dan in Laifour aan. 

    In de sluis van Revin hadden we weer prijs.  De deur stond open en we konden dadelijk binnen.  Het versassen (4.15 m) ging goed maat toen we boven waren bleef de bovendeur dicht.  We hebben daar dan 30 minuten moeten wachten eer er iemand kwam.  Ondertussen waren nog twee boten gearriveerd en die moesten dan maar blijven dobberen.

    Toen iemand van het VNF arriveerde ging het terug vooruit en gingen we door de tunnel die de hele bocht in de Maas rond de stad Revin afsnijdt verder. De volgende sluizen gingen weer vlot en te 14:20 uur lagen we vast aan de kade van Laifour.  Hier zijn de elekktriciteitskasten en de picnicbanken nog niet geplaatst en het water staat ook nog toe.

    We gaan vandaag maar luilakken voor de rest van de dag.

     

    Sl/D                  Sl/T                  VKm/D                  VKm/T                  VU/D                  VU/T              F-WKm/D     F-WKm/T     U-teller

    5                26                  21                  266                  03:45                  40:54              32                  301                                  2082.8


    28-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 18 – Vrijdag 27-05-2015 – Vireux-Wallerand – Fumay

    De twee Nederlandse boten die niet achter ons hebben gelegen zijn te 08:30 uur al vertrokken toen ik van de bakker kwam.  Terwijl wij ontbeten zijn de twee ‘vriendelijke’ Nederlanders die niet wilden schuiven ook vertrokken.  Wij zullen nog een half uurtje wachten zodat we er niet mee door de sluizen moeten.  Toen we te 09:15 uur vertrokken en te 09:30 uur aan de eerste sluis voor vandaag, suis 55 – Montigny, aankwamen lagen ze echter nog voor de sluis.  Later passeerden we nog sluis 54 – Fepin en 53 – Vanne-Alcorps voor we te 11:45 uur in Fumay aankwamen.  We gaan namiddag de auto in Monthermée zetten dus hebben we nadien een fietsrit van 30 km te goed. 

     

                           

    Ligplaats Vireux-Wallerand.   Tunnel Revin vandaag met de fiets. Oude ‘stokkenbarage’

     

    Toen we met de auto vertrokken begon het te druppelen doch dit duurde niet lang en onder een stralende zon, af en toe bedekt door een witte wolk, vertrokken we per fiets terug. Aan bijna elke sluis wordt er gewerkt aan de barrage.  De oude ‘stokkenbarages met de gekleurde koppen’ worden er vervangen door geautomatiseerde van het soort met groten hydraulische kleppen die in Belgie op de Maas staan.  Die zullen iets makkelijke te bedienen zijn denk ik.  Toen we terug in Fumay aankwamen kwamen er onweerswolken aanwaaien en we krijgen een half uurtje een onweer  over ons heen.

    S’ Avonds nog geprobeerd te skypen met onze mannen doch die gaven ‘niet thuis’.  We hebben dan maar Tv gekeken en het verslag bijgewerkt.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    3                21              13           245           02:30     37:09        32              301                    2078.3


    27-05-2016 om 21:42 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17 – Donderdag 26-05-2015 – Heer-Agimont – Vireux-Wallerand

    Gezien de berichten in de media dat in Frankrijk bijna geen brandstof te krijgen meer is heb ik deze morgen de tank maar bijgevuld voor we de grens overgaan.  Het tankstation is hier maar 100 meter vandaan dus..  Aan de vier pompen staan de auto’s met Franse nummerplaat mee aan te schuiven.  Na het voltanken, er ging na zo’n 35 draaiuren weer 100 liter bij, vertrokken we dan te  10:30 uur.  Naar de eerste sluis , nr 59 - 4 Cheminées, is van hieruit maar enkele honderden meters.  De deur stond open en het signaal op groen dus wij naar binnen.  Het touw werd door een assistent aangenomen en deze legde ons redelijk ver vooraan vast dus we verwachtten dat er nog een boot zou bij komen.  Het bleken er uiteindelijk drie te zijn, een vrachtschip en nog twee pleziervaarders. 

    Wanneer wij boven waren met onze documenten naar het bureel maar gezien ik al een vignet had was dat voor ons vlug gefikst dus wij konden onmiddellijk vertrekken.  Na ons vertrok het vrachtschip en toen ik deze opriep of hij ons misschien voorbij wilde antwoordde de schipper dat hij ging laden aan de silo’s net voorbij de sluis en dat hij eerst moest draaien.  Wij konden veel beter doorvaren zij hij dus zo gezegd zo gedaan. 

    Net voor de veiligheidsdeuren voor de commerciële haven werd de weg versperd door een baggerponton en vrachtschip maar toen deze ons zag komen duwde de vriendelijk machinist de baggercombinatie met zijn kraanbak opzij zodat wij door konden.

     

    Toen we in Givet passeerden zagen we het passgiersschip Charlemange aan de kaai liggen, klaar om te vertrekken.  Ik hoop dat die ons niet achtern komt want dan moeten we voor de sluizen en tunnel weer wachten zoals vorig jaar toen we van onze reis terug keerden. Gelukkig hoorde ik hem op de radio sluis 59 – 4 Cheminées oproepen en hoop ik dat hij richting Dinant gaat.  A

     

    Wij voeren voorbij Givet naar de combinatie van sluis 58 - 3 Fontaines – tunnel en sluis 57 – Ham sur Meuse.  Daar konden de twee die met ons versast waren en ons ondertussen voorbij gevaren waren (hebben die weer haast zeg !) naar binnen en moesten wij op de volgende schutting wachten.  Het licht bleef op rood-groen staan wat wil zeggen dat wij ons moesten klaarhouden om binnen te varen en het vermoedelijk niet lang gaat duren.

     

                            

    De ‘rookpluim’ van Chooz.       Ne zebra.  Oh neen toch niet.   Werken aan elke barrage.

     

    Eenmaal voorbij sluis 58 – door de tunnel en door sluis 57 zitten we weer op de rivier die hier een grote bocht rond Chooz en de nucleare krachtcentrale van Chooz maakt.  Te 13:20 uur arriveerden we in Vireux-Wallerand.  Hier hebben ze de ligplaatsen stroomopwaarts de brug voorbehouden voor passagiersschepen dus er zijn nu zeker vijf plaatsen minder voor pleziervaart.  Daar komt nog bij dat stroomafwaarts de brug twee Nederlandse boten lagen die zich  weer ‘netjes’ hadden vastgelegd zodat er niemand meer tussen kon liggen, wat ons noodzaakte met de helft van onze boot voor de voorbehouden kade te gaan liggen.  Nadien kwamen nog twee andere Nederlandse boten achter ons tegen mekaar aan liggen gezien er geen plaats was en die andere Nederlanders het verrekten om iets op te schuiven.  Uiteindelijk is de boot die voor ons lag nog vertrokken zodat wij konden opschuiven.

     

    Na de middag zijn we de auto gaan ophalen in Heer-Agimont en zijn hem in Fumay geen zetten en zijn dan met de fiets terug gereden.  Na een fietstocht van 28 km waren we weer terug.eerH

      

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    3                18              15           232           02:50     34:39        28              269                    2075.8

     


    26-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 16 – Woensdag 25-05-2015 – Dinant – Heer-Agimont

    Nogal vroeg wakker geworden van de werken aan de kade aan de overkant. De auto 50 meter verder gezet op een niet betalende parkeerplaats (een dagticket kost hier 15 € !) Dan eerst nog na het ontbijt en na 09:30 uur naar de Capitainerie gezien ik nog voor een nacht moet bijbetalen.  Het viel nog mee, gezien de omstandigheden waarvoor we de boot moesten achterlaten moest ik maar 5 € ipv 13 € betalen.

     

                                         

    Hier wordt ‘Maasmelk’ gemaakt. Hydro-ëlektrische installatie aan sluis.  Rotsformaties.

     

     

    Te 09:45 uur vertrokken we dan richting sluis Anseremme samen met het kleine Duitse bootje dat ons achterna kwam.  Eenmaal in de sluis bleef de deur achter ons openstaan.  Na een vijftal minuten heb ik dan maar via de radio gevraagd wat er aan de hand was.  Er bleek nog een boot opgeroepen te hebben om versast te worden doch die was nog steeds niet in zicht en de sluiswachter zei dat hij nog vijf minuten wachtte en dan ons alleen zou versassen.  De andere daagde niet op dus gingen wij met ons twee verder.

     

    In Waulsort ging het Duitse bootje richting YH Waulsort dus hier hadden we de sluis dus voor ons alleen. Enkele km verder ligt dan sluis Hastiére en die stond al open voor ons. Eenmaal hier doorheen legden we net op de grens in Heer-Agimont aan de kade waar vroeger de douanepost was aan.  Hier lagen twee bootjes uit Yachclub Deinze, de Carina en de Chaveli.  Toen we er ons bijlegden bleken zij hier gestopt te zijn om te tanken.  Ze hadden gehoord dat in Frankrijk alle tankstations zonder diesel zaten.  Ik denk dat ik dan morgen de tank dan ook maar helemaal vol zal gooien, het tankstation aan de weg ligt hier ook maar 100 m vandaan.

     

       

    Enkele beelden uit de kerk van Hastiére.                    Voor wie Latijn kan vertalen, begin er maar aan.

     

    Tijdens de fietstocht terug naar Dinant passeerden we de kerk van Hastiéres.  De deur stond open dus konden we hier ook eens gaan kijken. Mooie oude kerk die op de pelgrimsroute naar Compostella ligt. Rond 1550 een keer afgebrand maar later terug opgebouwd. Romaanse en gotische invloeden bij de bouw. 

     


      

    Onder het altaar een crypte die echter alleen door de traliedeur heen te bezichtigen was. In de kerk een aantal oude grafstenen in de vloer en in de muren. ’s Avonds hadden we tijdens het eten iemand die op de lekkere geur afgekomen was en zowaar mooi voor onze boot kwam zitten, vermoedelijk met het oog op iets dat ‘van de tafel viel’ .  Veel heeft hij toch niet zien vallen hoor.

     


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    3                15              19           219           03:05     31:49        21              241                    2073.3

     


    25-05-2016 om 20:41 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 15 – Dinsdag 24-05-2015 – Dinant

    Na de begrafenis nog op bezoek geweest bij de ma van Annie in het ziekenhuis.  Zij had goed nieuws, ze mocht morgen naar huis. Te 19:30 uur  vertrokken klokslag 22:00 uur arriveerden wij aan de boot.  De propere was en alles nog uitgeladen en toen kropen we maar in ons bed.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                12              0             198           0:0         28:44        0                220                    2069.3


    24-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14 – Maandag 23-05-2015 – Dinant

    Deze morgen met de bus naar Profondeville en de auto opgehaald en na het eten naar huis vertrokken.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                12              0             198           0:0         28:44        0                220                    2069.3


    23-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs