Inhoud blog
  • Dag 139 – Maandag 26-09-2016 – Mol Donk - Bryac
  • Dag 138 – Zondag 25-09-2016 – Lier – Mol Donk
  • Dag 137 – Zaterdag 24-09-2016 – Lier
  • Dag 136 – Vrijdag 23-09-2016 – Dendermonde - Lier
  • Dag 135 – Donderdag 22-09-2016 – Merelbeke - Dendermonde
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Aniway op reis
    Frankrijk 2016
    10-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 60 – Zondag 10-07-2016 – Void

    Ondanks de hitte goed geslapen vannacht en pas wakker geworden van het klokkengelui (wel om 7 uur !)  Het is al aardig warm en ik heb na het ontbijt onmiddellijk de zonwering buiten gehangen.  Het gaat weer heet worden denk ik.  Goed weer voor de boeren die nu volop het graan naar de silos naast de ligplaats aan het brengen zijn. 

     

                   

    Het tractielocomotiefje van vroeger.  Nog een zichtje op het riviertje. De overdekte markt.

     

    Gisteren hebben we een veld gezien waar een pikdorser met een maaibreedte van zeker acht meter aan het werk was.  De velden zijn hier dan ook iets (heel veel zelfs) groter dan bij ons.  Sommige zijn kilometers lang en lopen van aan de weg door het dal tegen en soms over de glooiing van de heuvels op.

    Gezien het weer zo heet is houden we alles donker en hangen de zonwering aan de buitenkant.  We blijven dan ook zo veel mogelijk in de schaduw. Pas tegen de avond aan maken we nog een wandeling door het dorp.  Het is er stil maar op het pleintje worden aan het restaurant de voorbereidingen getroffen voor de voetbalmath deze avond. 

     

                     

    De stevige toegangsoren van binnen en van buiten, de binnenkoer. De ligplaats in Void.

     

    Je kan er de match volgen op een groot scherm maar vermoedelijk staat dat binnen, we zien er in elk geen buiten staan.  We lopen langs het riviertje en later via het kanaal tot aan sluis 12 (de eerste van de laatste 12 voor de tunnel), steken hier het kanaal over en lopen langs de weg terug.  We wilden eerst naar het pleintje in het dorp gaan maar we zijn toch maar op de boot gebleven en hebben hier iets gedronken.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                73              0             505           0             80:20        0                690                    2133.2

    10-07-2016 om 22:03 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 59 – Zaterdag 09-07-2016 – Pagny/Meuse - Void

    Deze morgen vertrokken er vier boten terwijl wij zaten te ontbijten richting Toul.  Wij vertrokken alleen te 09:00 uur in tegengestelde richting, dus richting Marne.  De Kobolt (S) bleef vandaag blijkbaar liggen, en de Lorienda (NL) ging dadelijk na ons ook richting Toul varen.  De steiger gaat dus bijna leeg zijn voor nieuwe passanten.

    Wij moesten vijf km terug varen tot aan het kruispunt van Canal de la Marne au Rhin en Canal de l’Est (Meuse) en dan gewoon rechtdoor. Er lag nog geen boot in de sluis. Nu komen we op een stuk waar we nog nooit geweest zijn.  Benieuwd wat dat ons brengt.  We moesten na een km dan ook al onmiddellijk over het Pont Canal over de Maas (daar waar we gisteren onderdoor gereden waren tijdens onze fietstocht)  Het kunstwerk is 60 m lang en hierdoor varen we van de ene maasoever naar de andere en zo verder tegen de heuvelflank richting Void. 

     

            

    Pont de canal Troussey.                                                                Kade VNF Void.

     

    Rechts van ons liggen de pas gehooide weilanden in het dal.  Links horen we aanvankelijk het verkeer over de N4.  Enkele km verder varen wij onder de brug van de N4 door.  Weer enkele km verder arriveerden we aan de VNF kade van Void.  Hier kunnen maar drie boten van onze lengte liggen gezien er ook een werkponton van het VNF ligt. Na het aanleggen de ramen afgedekt tegen de zon en eens gaan kijken op de parking waar onze auto staat.  De auto maar mee gebracht naar de kade, hij kan hier gerust blijven staan aan het gebouw van de VNF.  Rond 11:00 uur kwam er iemand van het VNF kijken of we verder zouden varen (voor de planning voor de sluizentrap iets verderop en daarna de tunnel)  Wij hebben hem gezegd dat we maandag morgen zouden verder varen.  We kregen nog wat informatie wat hier te beleven valt.  Het blijkt dat we hier ook internet hebben dus daar gaan we nog eens van profiteren.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                73              12           505           01:45     80:20        0                690                    2133.2



    09-07-2016 om 14:01 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 – Vrijdag 08-07-2016 – Pagny/Meuse

    Het is heel warm vandaag dus willen we niet te laat fietsen en zijn we te 10:30 uur vertrokken en na een fietstocht van 22 km in de buurt waren we rond 15:00 uur terug.  We vertrokken van Pagny/Meuse via kleine wegjes naar Troussey.  Dit is weer een zeer oud plaatsje langs de Maas met echter voor zo’n dorpje een grote brede straat waar vroeger de boerderijen langs weerszijde van de straat stonden.  De gebouwen in deze straat zijn allen zeer oud, een parallelstraat  echter heeft aan beide zijde allemaal recente woningen.  We vonden een gebouwtje waar vroeger vermoedelijk de smidse geweest is want er stonden enkele oude machines die volgens mij gebruikt werden om de ijzeren banden die rond  karrewielen gelegd werden te maken.  Vervolgens reden we verder en kwamen op een gegeven moment op de plaats waar het Marne-Rhin kanaal middels een pont canal (aquaduct) over de Maas gaat.  De weg waarop wij reden liep er ook onderdoor . Vervolgens reden we via het cementfabriek / Gravière over de D 10 verder richting Sorcy St Martin. Wanneer we sluis  S3 – Sorcy passeerden lag de Brit (Nl) die deze morgen rond 09:00 uur vertrokken was nu (12:15 uur) nog steeds in deze sluis.  Ze hadden in de vorige (S1 – Troussey) weer 2 uur moeten wachten gezien de sluis niet werkte.  Via Sorcy St Martin   en St Martin reden we terug richting Troussy, maar nu over een weg die ons over de heuvel bracht waar de waterscheidingslijn tussen Maasbekken en Marne-Seinebekken ligt. 

     

                   

    Walsen.                    Knippen.                  ?? iemand een idee.     Het kerkje van Troussey.

      

    Wanneer we sluis  S3 - Sorcy nog eens passeerden lagen er twee Belgische boten (eentje van Brecht en die van Dendermonde die we in Commercy spraken) in de sluis.  Die hadden vandaag ook al hommeles gehad in enkele sluizen !  Toen we terug in Pagny/Meuse kwamen lag de steiger weer helemaal vol.  Later kwam ook de Roes IV (gezien in Sedan) aan en legde zich aan de overkant.  Wij zijn deze middag gaan eten in restaurant Le Favorit (aan het truckers en tankstation)  Het is een aanrader als je hier komt.  Deze namiddag een siesta onder de bomen gehouden en een keer gaan zwemmen tussen de scholen vissen in het heldere koele water.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                73              0             493           0000      78:35        22              690                    2131.1


    08-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57 – Donderdag 07-07-2016 – Commercy – Pagny/Meuse

    We vertrokken deze morgen als vijfde boot richting Pagny/Meuse.  De eerste drie hebben we niet zien vertrekken maar dat zagen we toen we zelf vertrokken.  Rond 08:30 uur passeerde ons een oude blauwe huurboot en de Kobolt (S) die hier aan de steiger lag.  Toen wij te 10:00 uur aan sluis S5 – Euville arriveerden lagen die twee nog voor de sluis te wachten. Gezien ik wilde weten wat er aan de hand was, die boten moesten normaal al lang geschut zijn, vaarde ik naast de Kobolt en om de schipper te vragen of hij wist wat er aan de hand was.  Hij reageerde heel koel (op het bitse af !) en zei dat we gewoon onze toer moesten afwachten, de  drie boten die deze morgen vroeg vertrokken waren waren nog niet uit de sluis, en de huurboot en hij lagen hier te wachten.  Wanneer wij terug achteruit wilden varen om te wachten gaf hij plots volgas achteruit en ging 100 meter naar achter liggen.  Wat daar de bedoeling van was weet ik niet maar wij bleven op die plaats wachten.  Toen uiteindelijk de sluis open ging heb ik hem drie maal gezwaaid om dichterbij te komen en ons voorbij te varen doch hij bleef op die 100 meter afstand liggen.  Gezien hij blijkbaar niet wilde komen zijn wij dan maar de sluis ingevaren. 

     

              

    Viswedstrijd te Euville.            Milenniumplein Pagny/Meuse.   Steiger Pagny/Meuse.

     

    Wanneer wij dan in de sluis lagen wilde hij toch naar binnen maar daar was geen plaats genoeg voor en is hij dan toch maar terug achteruit gevaren.  Wij gingen samen met de andere boot door sluis S4 – Sorcy 4 en dan naar en later naar S3 – Sorcy 3.  Daar was het ook weer wachten (01:05 uur !) gezien die sluis niet werkte.  De bovendeuren stonden open en bleven open. Effe wuiven voor de dedector hielp ook niet dus moesten we bellen (twee maal gebeld, 01:05 uur gewacht !)  Ondertussen was de Kobolt terug bij ons gearriveerd en liet ik hem met de huurboot terug voorgaan.  Toen we later aan sluis 2 kwamen bleef deze boot helemaal achteraan in de sluis liggen en wilde daar vastmaken.  Dat is er weer eentje die willes nillens altijd alleen in de sluis wil, maar mik heb me er niets van aan getrokken en heb de boeg tussen de deur gelegd zodat hij wel vooruit moest.  Eenmaal boven legde hij zich tien meter buiten de sluis en deed teken dat we maar door moesten varen.  Die weet blijkbaar echt niet wat hij wil ! In sluis S1 – Troussey lag de blauwe boot dan op ons te wachten.  Toen wij binnen lagen bleek dat de benedendeuren weer niet dicht gingen zodat we weer eens moesten bellen.  Ondertussen was  de Kobolt terug gearriveerd en moest hij nog eens wachten (eigen schuld dikke bult).  Eenmaal boven moest er dan nog de Brit (Nl) naar onder. Te 13:55 uur lagen we vast aan de steiger in Pagny/Meuse.  Later arriveerde dan nog de blauwe huurboot, de Kobolt, de Brit (die terug gekeerd was gezien ze 2 uur in sluis 2 hadden liggen wachten op depanage van de sluis en maar terug gekeerd waren) en nog een Britse boot. Allel ligt hier weer vol.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    5                73              15           493           02:10     78:35        0                668                    2131.1




     


    07-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 56 – Woensdag 06-07-2016 – Commercy

    Lang (maar niet zo goed) geslapen vanmorgen. Na de bakker en het ontbijt naar het VV kantoor en het station gegaan om te kijken hoe het vervoer hier geregeld is.  Hier zitten we langs de spoorlijn Parijs – Nancy. Het aanbod van treinen is hier ondanks dat het zo een grote lijn is niet denderend.  Om het uur een trein in een van de richtingen en die stopt dan nog overal niet in de stations die langs de lijn liggen ! Er zijn maar enkele treinen per dag die de kleine stations aandoen.

     

             

    Wielerbaan van Commercy.     Kampeerauto of oud ijzer ?      Die staan hier al effe denk ik.

     

    Namiddag de auto gaan zetten in Void.  We gaan daar overmorgen passeren. Op de terugweg per fiets reden we van Void naar Sorcy-St Martin, St Martin Issey en Ville Issey tot in Euville.  De vorige dorpjes zijn er van het type met een kerktoren, een oorlogsgedenkteken, een tiental woningen en boerderijen en dat is het.  Euville daarentegen  is iets grote en heeft een mooie groote kerk en een mooi stadhuis.  Die mooie gebouwen zijn, volgens de info die we kregen, het gevolg van de inkomsten van groeve die op het grondgebied van de  gemeente ligt.

     

                          

    Het licht.                  Enkele jaren oud.      Kerkje van Euville.    Het model ervan.

     

    Van hieruit reden we naar  Vignot om dan terug de Maasvallei over te steken tot in Commercy. Deze avond zijn er nog verschillende boten aangekomen uit beide richtingen.  De steiger ligt vol, er ligt een grote zeilboot die van het zuiden kwam dubbel tegen onze buurman, en de kade aan de Aldi ligt ook helemaal vol.  Het zal morgen wat geven als die allemaal vertrekken.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                68              0             478           0000      76:25        15              668                    2126.3

     


    06-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 55 – Dinsdag 05-07-2016 – St Mihiel - Commercy

    Vertrokken te 09:20 uur en onmiddellijk daarna sluis 10 – St Mihiel in. Van hieruit zijn het weer automatische sluizen dus zijn we van niemand afhankelijk.  We gingen verder naar S9 – Koeur en S8 – Han.  Toen we hier boven kwamen lager er twee boten te wachten. Een oude bunkerboot van Esso en een gewezen huurboot.  Die moeten beiden net na ons op de afstandsbediening geduwd hebben gezien ze voor de sluis lagen te wachten.  Vervolgens ging het verder naar sluis S7 – Vadonville. 

     

               

    Mécrin.                Graanveld met korenbloemen.   Op een rotonde in Commercy.

     

    Ondertussen kruisten we de zeilboot Yawadoo uit Gent.  Deze ging helemaal stil liggen om ons te laten passeren, hij kon niet ver uitwijken gezien zijn diepgang denk ik.  Dan ging het naar sluis S6 – Commercy en rond 13:05 uur lagen we vast aan de steiger.  Er lag hier maar een boot, verderop voorbij de kade aan Aldi lagen nog twee boten.

     

              

    Oude kazerne wordt woonblok.   Oude Maasarm in Commercy.

     

    Na het eten vertrokken we met de fiets over de D964 richting Lerouville tot aan de brug  aan de sluis waar we  richting Boncourt/Meuse reden. Dan ging het over de D130 naar Pont/Meuse en over de D12 naar Mécrin.  Hier staken we de Maas terug over naar Sampigny en zo terug over de D964 richting St Mihiel. Net voor St Mihiel moesten we natuurlijk weer via twee bijna-haarspeldbochten de berg op. 

     

     

     

    Boven wtond natuurlijk weer een oorlogsmonument en in het naar beneden rijden reden we voorbij de gevangenis van St Mihiel naar de stad.  Hier ging het natuurlijk weer heel snel tot beneden.  De steiger van St Mihiel, die wij deze morgen als laatste verlaten hadden lag weer helemaal vol. Twee boten lagen hier nu ook dubbel.  Later vernamen we dat het steigertje achter de sluis ook bezet was met twee dubbel liggende boten.  Na terugkomst in Commercy hebben we ’s avonds nog een kleine rondrit gemaakt in de stad.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    5                68              21           478           03:05     76:25        23              653                    2126.3

     


    05-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 54 – Maandag 04-07-2016 – St Mihiel

    Vandaag nog eens een rustdag gehouden.  Voormiddag de auto getankt aan de Carrefour.  Gisteren ging dat niet gezien je er alleen met een Carrefourkaart kunt tanken als het bureeltje gesloten is.  Nog wat inkopen, gedaan (ja een mens moet zelfs op een rustdag ook eten en drinken hé)  Namiddag hebben we een gedeelte van de wandeling “Ballade de Capucinen” gedaan.  We vonden hiervan een bordje in een straat.  Het wees ons onder een  

     

          

    Replica Zalmschouw.            Boompje.             Oud stadhuis St Mihiel en de overdekte markt.                                                

     

    Hierna ging het steil via een pad/trap tot op de berg op de rechteroever van de Maas.  Boven gekomen lag het stadje aan onze voeten terwijl op de berg de ruïne van het voormalige Capucinenklooster lag.  Veel blijft er niet van over na al die eeuwen.  Via de kam van de berg ging het in de richting van route de Metz.  Gezien het warm was en we zonder iets te drinken vertrokken waren zijn we langs deze weg terug naar beneden gegaan.  Onderweg passeerden we nog enkele mooie recente huizen net buiten de stad.  Na de wandeling een terrasje en dan terug naar de boot.

     


    04-07-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs