Ondanks de hitte goed geslapen
vannacht en pas wakker geworden van het klokkengelui (wel om 7 uur !)Het is al aardig warm en ik heb na het
ontbijt onmiddellijk de zonwering buiten gehangen.Het gaat weer heet worden denk ik.Goed weer voor de boeren die nu volop het graan naar de silos
naast de ligplaats aan het brengen zijn.
Het tractielocomotiefje van
vroeger.Nog een zichtje op het
riviertje. De overdekte markt.
Gisteren hebben we een veld gezien
waar een pikdorser met een maaibreedte van zeker acht meter aan het werk
was.De velden zijn hier dan ook iets
(heel veel zelfs) groter dan bij ons.Sommige zijn kilometers lang en lopen van aan de weg door het dal tegen
en soms over de glooiing van de heuvels op.
Gezien het weer zo heet is houden we
alles donker en hangen de zonwering aan de buitenkant.We blijven dan ook zo veel mogelijk in de
schaduw. Pas tegen de avond aan maken we nog een wandeling door het dorp.Het is er stil maar op het pleintje worden
aan het restaurant de voorbereidingen getroffen voor de voetbalmath deze
avond.
De stevige toegangsoren van binnen en
van buiten, de binnenkoer. De ligplaats in Void.
Je kan er de match volgen op een
groot scherm maar vermoedelijk staat dat binnen, we zien er in elk geen buiten
staan.We lopen langs het riviertje en
later via het kanaal tot aan sluis 12 (de eerste van de laatste 12 voor de
tunnel), steken hier het kanaal over en lopen langs de weg terug.We wilden eerst naar het pleintje in het
dorp gaan maar we zijn toch maar op de boot gebleven en hebben hier iets
gedronken.
Dag 59 â Zaterdag 09-07-2016 â Pagny/Meuse - Void
Deze morgen vertrokken er vier boten
terwijl wij zaten te ontbijten richting Toul.Wij vertrokken alleen te 09:00 uur in tegengestelde richting, dus
richting Marne.De Kobolt (S) bleef
vandaag blijkbaar liggen, en de Lorienda (NL) ging dadelijk na ons ook richting
Toul varen.De steiger gaat dus bijna
leeg zijn voor nieuwe passanten.
Wij moesten vijf km terug varen tot
aan het kruispunt van Canal de la Marne au Rhin en Canal de lEst (Meuse) en
dan gewoon rechtdoor. Er lag nog geen boot in de sluis. Nu komen we op een stuk
waar we nog nooit geweest zijn.Benieuwd wat dat ons brengt.We
moesten na een km dan ook al onmiddellijk over het Pont Canal over de Maas
(daar waar we gisteren onderdoor gereden waren tijdens onze fietstocht)Het kunstwerk is 60 m lang en hierdoor varen
we van de ene maasoever naar de andere en zo verder tegen de heuvelflank
richting Void.
Pont de canal Troussey.Kade
VNF Void.
Rechts van ons liggen de pas gehooide
weilanden in het dal.Links horen we
aanvankelijk het verkeer over de N4.Enkele km verder varen wij onder de brug van de N4 door.Weer enkele km verder arriveerden we aan de
VNF kade van Void.Hier kunnen maar
drie boten van onze lengte liggen gezien er ook een werkponton van het VNF
ligt. Na het aanleggen de ramen afgedekt tegen de zon en eens gaan kijken op de
parking waar onze auto staat.De auto
maar mee gebracht naar de kade, hij kan hier gerust blijven staan aan het
gebouw van de VNF.Rond 11:00 uur kwam
er iemand van het VNF kijken of we verder zouden varen (voor de planning voor
de sluizentrap iets verderop en daarna de tunnel)Wij hebben hem gezegd dat we maandag morgen zouden verder
varen.We kregen nog wat informatie wat
hier te beleven valt.Het blijkt dat we
hier ook internet hebben dus daar gaan we nog eens van profiteren.
Het is heel warm vandaag dus
willen we niet te laat fietsen en zijn we te 10:30 uur vertrokken en na een
fietstocht van 22 km in de buurt waren we rond 15:00 uur terug.We vertrokken van Pagny/Meuse via kleine
wegjes naar Troussey.Dit is weer een
zeer oud plaatsje langs de Maas met echter voor zon dorpje een grote brede
straat waar vroeger de boerderijen langs weerszijde van de straat stonden.De gebouwen in deze straat zijn allen zeer
oud, een parallelstraatechter heeft
aan beide zijde allemaal recente woningen.We vonden een gebouwtje waar vroeger vermoedelijk de smidse geweest is
want er stonden enkele oude machines die volgens mij gebruikt werden om de
ijzeren banden die rondkarrewielen
gelegd werden te maken.Vervolgens
reden we verder en kwamen op een gegeven moment op de plaats waar het
Marne-Rhin kanaal middels een pont canal (aquaduct) over de Maas gaat.De weg waarop wij reden liep er ook
onderdoor . Vervolgens reden we via het cementfabriek / Gravière over de D 10
verder richting Sorcy St Martin. Wanneer we sluisS3 Sorcy passeerden lag de Brit (Nl) die deze morgen rond 09:00
uur vertrokken was nu (12:15 uur) nog steeds in deze sluis.Ze hadden in de vorige (S1 Troussey) weer
2 uur moeten wachten gezien de sluis niet werkte.Via Sorcy St Martinen
St Martin reden we terug richting Troussy, maar nu over een weg die ons over de
heuvel bracht waar de waterscheidingslijn tussen Maasbekken en
Marne-Seinebekken ligt.
Walsen.Knippen.?? iemand een idee.Het kerkje van Troussey.
Wanneer we sluisS3 - Sorcy nog eens passeerden lagen er twee
Belgische boten (eentje van Brecht en die van Dendermonde die we in Commercy
spraken) in de sluis.Die hadden vandaag
ook al hommeles gehad in enkele sluizen !Toen we terug in Pagny/Meuse kwamen lag de steiger weer helemaal
vol.Later kwam ook de Roes IV (gezien
in Sedan) aan en legde zich aan de overkant.Wij zijn deze middag gaan eten in restaurant Le Favorit (aan het
truckers en tankstation)Het is een
aanrader als je hier komt.Deze
namiddag een siesta onder de bomen gehouden en een keer gaan zwemmen tussen de
scholen vissen in het heldere koele water.
Dag 57 â Donderdag 07-07-2016 â Commercy â Pagny/Meuse
We
vertrokken deze morgen als vijfde boot richting Pagny/Meuse.De eerste drie hebben we niet zien
vertrekken maar dat zagen we toen we zelf vertrokken.Rond 08:30 uur passeerde ons een oude blauwe huurboot en de
Kobolt (S) die hier aan de steiger lag.Toen wij te 10:00 uur aan sluis S5 Euville arriveerden lagen die twee
nog voor de sluis te wachten. Gezien ik wilde weten wat er aan de hand was, die
boten moesten normaal al lang geschut zijn, vaarde ik naast de Kobolt en om de
schipper te vragen of hij wist wat er aan de hand was.Hij reageerde heel koel (op het bitse af !)
en zei dat we gewoon onze toer moesten afwachten, dedrie boten die deze morgen vroeg vertrokken waren waren nog niet
uit de sluis, en de huurboot en hij lagen hier te wachten.Wanneer wij terug achteruit wilden varen om
te wachten gaf hij plots volgas achteruit en ging 100 meter naar achter
liggen.Wat daar de bedoeling van was
weet ik niet maar wij bleven op die plaats wachten.Toen uiteindelijk de sluis open ging heb ik hem drie maal
gezwaaid om dichterbij te komen en ons voorbij te varen doch hij bleef op die
100 meter afstand liggen.Gezien hij
blijkbaar niet wilde komen zijn wij dan maar de sluis ingevaren.
Viswedstrijd
te Euville.Milenniumplein
Pagny/Meuse.Steiger Pagny/Meuse.
Wanneer wij
dan in de sluis lagen wilde hij toch naar binnen maar daar was geen plaats
genoeg voor en is hij dan toch maar terug achteruit gevaren.Wij gingen samen met de andere boot door
sluis S4 Sorcy 4 en dan naar en later naar S3 Sorcy 3.Daar was het ook weer wachten (01:05 uur !)
gezien die sluis niet werkte.De
bovendeuren stonden open en bleven open. Effe wuiven voor de dedector hielp ook
niet dus moesten we bellen (twee maal gebeld, 01:05 uur gewacht !)Ondertussen was de Kobolt terug bij ons gearriveerd
en liet ik hem met de huurboot terug voorgaan.Toen we later aan sluis 2 kwamen bleef deze boot helemaal achteraan in
de sluis liggen en wilde daar vastmaken.Dat is er weer eentje die willes nillens altijd alleen in de sluis wil,
maar mik heb me er niets van aan getrokken en heb de boeg tussen de deur gelegd
zodat hij wel vooruit moest.Eenmaal
boven legde hij zich tien meter buiten de sluis en deed teken dat we maar door
moesten varen.Die weet blijkbaar echt
niet wat hij wil ! In sluis S1 Troussey lag de blauwe boot dan op ons te
wachten.Toen wij binnen lagen bleek
dat de benedendeuren weer niet dicht gingen zodat we weer eens moesten
bellen.Ondertussen wasde Kobolt terug gearriveerd en moest hij nog
eens wachten (eigen schuld dikke bult).Eenmaal boven moest er dan nog de Brit (Nl) naar onder. Te 13:55 uur
lagen we vast aan de steiger in Pagny/Meuse.Later arriveerde dan nog de blauwe huurboot, de Kobolt, de Brit (die
terug gekeerd was gezien ze 2 uur in sluis 2 hadden liggen wachten op depanage
van de sluis en maar terug gekeerd waren) en nog een Britse boot. Allel ligt
hier weer vol.
Lang (maar
niet zo goed) geslapen vanmorgen. Na de bakker en het ontbijt naar het VV
kantoor en het station gegaan om te kijken hoe het vervoer hier geregeld
is.Hier zitten we langs de spoorlijn
Parijs Nancy. Het aanbod van treinen is hier ondanks dat het zo een grote
lijn is niet denderend.Om het uur een
trein in een van de richtingen en die stopt dan nog overal niet in de stations
die langs de lijn liggen ! Er zijn maar enkele treinen per dag die de kleine
stations aandoen.
Wielerbaan
van Commercy.Kampeerauto of oud
ijzer ?Die staan hier al effe denk ik.
Namiddag de
auto gaan zetten in Void.We gaan daar
overmorgen passeren. Op de terugweg per fiets reden we van Void naar Sorcy-St
Martin, St Martin Issey en Ville Issey tot in Euville.De vorige dorpjes zijn er van het type met
een kerktoren, een oorlogsgedenkteken, een tiental woningen en boerderijen en
dat is het.Euville daarentegenis iets grote en heeft een mooie groote kerk
en een mooi stadhuis.Die mooie
gebouwen zijn, volgens de info die we kregen, het gevolg van de inkomsten van
groeve die op het grondgebied van degemeente ligt.
Het
licht.Enkele jaren
oud.Kerkje van Euville.Het model ervan.
Van hieruit
reden we naarVignot om dan terug de
Maasvallei over te steken tot in Commercy. Deze avond zijn er nog verschillende
boten aangekomen uit beide richtingen.De steiger ligt vol, er ligt een grote zeilboot die van het zuiden kwam
dubbel tegen onze buurman, en de kade aan de Aldi ligt ook helemaal vol.Het zal morgen wat geven als die allemaal
vertrekken.
Dag 55 â Dinsdag 05-07-2016 â St Mihiel - Commercy
Vertrokken
te 09:20 uur en onmiddellijk daarna sluis 10 St Mihiel in. Van hieruit zijn
het weer automatische sluizen dus zijn we van niemand afhankelijk.We gingen verder naar S9 Koeur en S8
Han.Toen we hier boven kwamen lager er
twee boten te wachten. Een oude bunkerboot van Esso en een gewezen
huurboot.Die moeten beiden net na ons
op de afstandsbediening geduwd hebben gezien ze voor de sluis lagen te
wachten.Vervolgens ging het verder
naar sluis S7 Vadonville.
Mécrin.Graanveld met
korenbloemen.Op een rotonde in Commercy.
Ondertussen
kruisten we de zeilboot Yawadoo uit Gent.Deze ging helemaal stil liggen om ons te laten passeren, hij kon niet
ver uitwijken gezien zijn diepgang denk ik.Dan ging het naar sluis S6 Commercy en rond 13:05 uur lagen we vast
aan de steiger.Er lag hier maar een
boot, verderop voorbij de kade aan Aldi lagen nog twee boten.
Oude
kazerne wordt woonblok.Oude Maasarm
in Commercy.
Na het eten
vertrokken we met de fiets over de D964 richting Lerouville tot aan de
brugaan de sluis waar werichting Boncourt/Meuse reden. Dan ging het
over de D130 naar Pont/Meuse en over de D12 naar Mécrin.Hier staken we de Maas terug over naar
Sampigny en zo terug over de D964 richting St Mihiel. Net voor St Mihiel
moesten we natuurlijk weer via twee bijna-haarspeldbochten de berg op.
Boven wtond
natuurlijk weer een oorlogsmonument en in het naar beneden rijden reden we
voorbij de gevangenis van St Mihiel naar de stad.Hier ging het natuurlijk weer heel snel tot beneden.De steiger van St Mihiel, die wij deze
morgen als laatste verlaten hadden lag weer helemaal vol. Twee boten lagen hier
nu ook dubbel.Later vernamen we dat
het steigertje achter de sluis ook bezet was met twee dubbel liggende
boten.Na terugkomst in Commercy hebben
we s avonds nog een kleine rondrit gemaakt in de stad.
Vandaag nog
eens een rustdag gehouden.Voormiddag
de auto getankt aan de Carrefour.Gisteren ging dat niet gezien je er alleen met een Carrefourkaart kunt
tanken als het bureeltje gesloten is.Nog wat inkopen, gedaan (ja een mens moet zelfs op een rustdag ook eten
en drinken hé)Namiddag hebben we een
gedeelte van de wandeling Ballade de Capucinen gedaan.We vonden hiervan een bordje in een
straat.Het wees ons onder een
Replica
Zalmschouw.Boompje.Oud
stadhuis St Mihiel en de overdekte markt.
Hierna ging
het steil via een pad/trap tot op de berg op de rechteroever van de Maas.Boven gekomen lag het stadje aan onze voeten
terwijl op de berg de ruïne van het voormalige Capucinenklooster lag.Veel blijft er niet van over na al die
eeuwen.Via de kam van de berg ging het in de richting van route de Metz.Gezien het warm was en we zonder iets te
drinken vertrokken waren zijn we langs deze weg terug naar beneden gegaan.Onderweg passeerden we nog enkele mooie
recente huizen net buiten de stad.Na
de wandeling een terrasje en dan terug naar de boot.