Na het ontbijt Annie naar de
kleine supermarkt Huit à Huit.Nadien
over de markt (geen brokantemarkt maar een markt met kraampjes van de
verenigingen) gegaan en er aan de stand van de gymvereniging een lekker stuk
bessentaart met koffie gegeten.Toen we
iets later aan de boot zaten arriveerden de mensen van de CARINA van DEINZE met
de fiets.Ze voregen zich af waar wij
gebleven waren.Zij liggen nu vast in
STENAY en moeten daar wachten op vrijgavevan het vaarwater.Na het
middageten de afwas gedaan en daarna wat
gekruiswoordraadseld.Dan zijn we naar het viltmuseum gegaan.
De Ardense trekpaarden,de fanfare in volle aktie.
Daar hadden we geluk, wegens de
feestelijkheden was het gratis inkom.Blijkbaar werd, en wordt vilt nog steeds in heel veel huishoudelijke en
industriële apparaten gebruikt.Meestal
in afdichtingen van assen en in joints van machines, voorts in hoedenplanken
van autos en in pantoffels.Een hele
reeks toepassingen zijn er uitgestald in vitrinekasten.Er staat ook een oude verwerkingsinstallatie
opgesteld.De wol waarvan de vilt
gemaakt wordt wordt eerst gewassen, gekleurd (vroeger met allerlei planten) en
gedroogd. Dan worden verschillende soorten gemengd wol gemengd (afhankelijk van
de te maken kwaliteit van vilt), uiteengetrokken (gekaard) en opgerold op
cylinders om verschillende diktes te maken.Ze gaan door een stoomgedeelte en aangedrukt door persen. In een
introfilmpje aan de ingang werd getoond dat het viltmaken afkomstig is uit
Anatolïë in Turkije.Alles werd met de
hand gedaan en was zeer intensief, het samendrukken van de wol gebeurde door
het lichaamsgewicht van de arbeiders en het aaneenlijmen van de lagen
gebeurde met het zweet van de mannen terwijl ze in de Hammam (stoombad)
werkten.Nadien volgde een gedeelte met
een tentoonstelling met allemaal vilten kleren, gebruiksvoorwerpen, hoeden,
pantoffels en zelfs meubels en een yoert.
Een van de kleden,het tuintje met de kleurplanten,de yoert met vilten dak.
Na het museumbezoek nog eens
over de markt geweest waar een straatorkest (Fanfare Médicine Riems) de pannen
van het dak speelde. Er stonden ook enkele Ardense trekpaarden kwekers met een
een hele rij paarden waarvan enkele met loslopende veulens. Ondertussen kwamen
er bijna zwarte wolken aangedreven en de mensen van verschillende stdandjes
begonnen op te ruimen.Ze hebben
vanmiddag eigenlijk nog geluk gehad met het zonnige weer.Het onweer is echter verder gewaaid voor het
Moezon bereikte en een half uur later was er weer bijna geen wolk meer te
bespeuren.
Gezien we
hier toch vast zitten en het wat waait doen we vandaag onze was maar. Rond
17:00 uur Guy en Irene van de ADAGIO uitgenodigd om iets te komen drinken.Deze avond zijn we maar eens een pizza gaan
eten in The Mooz.Het waren lekkere en
grote pizzas (30 cm !) die ik net op kon maar Annie moest op het einde passen.
De tuin van
de abdij.Doorkijkje naar de haven.
Nadien zien we nog eens gaan wandelen, door
het parkje van de Abdij, rondje door het stadje en langs het fabriek van
Arcelor (op de plaats van de vroegere zaagmolen blijkbaar) en terug naar de
boot.SAvonds nog wat TV gekeken.
Deze morgen
vertrok de ADAGIO (B) terwijl wij aan het ontbijt zaten voor we de auto weg
deden naar Stenay.Toen we met de fiets
terug reden passeerden we juist aan sluis E 33 Pouilly waar iemand van het
VNF terplaatse kwam.Ik informeerde
naar de toestand van het waterniveau en de man wist te vertellen dat het
verkeer gestremd was van sluis 39 tot en met sluis 1 en dat voor minstens tot
dinsdag.Nu hebben we verdomme de auto
te vroeg weg gebracht !Moest het
langer gaan duren haal ik hem terug zodat we hier de streek eens wat verder
kunnen verkennen.We zitten hier maar
20 km onder de Belgische grens ter hoogte van Virton en zouden dan eventueel
eens naar daar en naar Bouillon en Luxemburg kunnen gaan, we zien wel.
Het ging
weer omhoog.Boven op de top een
Gallo-Romeinse opgraving dd 1974.
Als ik hem
terug haal moet ik weer terug over drie kuitenbijters waar de weg over loopt,
langs het water is hier helemaal geen fietspad alleen een praktisch
onbereidbaar jaarpad.Toen we deze
morgen de auto weg brachten hebben we al door een modderweg moeten rijden toen
we over kleine wegeltjes naar Stenay wilden.Toen we terug kwamen in Mouzon was de ADAGIO al terug.Zij waren tot aan de eerste sluis gevaren,
binnen gevaren maar mochten niet verder gezien de hoge waterstand.Ze zijn dan terug moeten keren.Een andere boot die hier voorbij gevaren was
is ook nog terug gekomen.Het is
vandaag droog gebleven tot 17:00 uur maar toen moest het nog eens een fikse bui
doen.Rond 18:00 uur arriveerde er
iemand aan de steiger die vertelde dat ze enkele kleppen in de barrage moesten
open zetten om water weg te laten en dat we in het oog moesten houden of alle
boten goed vast lagen.Enkele minuten
later begon het hier te stromen en nog wat later waren we al 20 cm gezakt.Het bleef echter maar doorregenen en veel
zijn we te 21:00 uur niet meer gezakt.
Dag 24 â Donderdag 02-06-2016 â Sedan - Mouzon
Deze morgen
zelf broodjes afgebakken en na het ontbijt vertrokken. De KATLA (Dk) was even
voordien ook vertrokken. Het is vandaag maar 14 km maar met die sterke stroming
en twee sluizen verwacht ik daar toch drie uur over te doen. We vertrokken te
09:00 uur en inderdaad, te 12:05 uur lagen we vast in Mouzon. Onderweg een paar
stukken smal vaarwater gepasseerd waar je duidelijk voelde dat de snelheid terug
liep tot je daar voorbij was en waar het weer breder wordt. Hier lag nu maar
een boot meer, de LIBERTY (NL), dus hadden we de keus waar te gaan liggen.Er is maar plaats voor een zestal boten
zoals de onze.
De
Mairie.De kerk langs
buiten en enkele fotos van binnenin.
Na het
middageten zijn we vertrokken voor een stadswandeling die hier werd uitgezet en
waar oude fotos uit een nalatenschap van een notaris die hij maakte tijdens de
eerste wereldoorlog en die zijn aangebracht op markante plaatsen.Het was een wandeling van 4.1 km.
Een beetje
uitleg, zelfs in het Nederlands !Tijdens de wandeling op de resten van de vesten.
Gezien de
sterke stroming en de hoge waterstand blijven we hier vandaag maar liggen.Ik heb geen zin er extra diesel door te
jagen om tegen die stroming op t boxen.Na de dagelijkse bakkersrun en het ontbijt zijn we naar de markt en
het oude stadcentrum gegaan.Er is hier
buiten de markt op het plein ook een overdekte vlees, kaas, vis, groenten en
fruitmarkt. We bezochten ook het stadspark dat gisterenavond tijdens mijn
verkenningsritje door de stad reeds gesloten was. Na het middageten met het
lekkere gebraden kippetje van de markt vertrokken we met de fietsen op de auto
richting Mouzon waar we morgen naartoe fietsen.In het terugkomen wilden we langs het water terug fietsen maar dat
viel tegen.Het fietspad langs de Maas
is hier nog niet klaar en zodoende moesten we over de gewone weg terug behalve
het laatste stukje net voor Sedan.
Stadion
Sedan.Haven
Sedan.Ooievaar
onderweg.
Toen we
vertrokken in Sedan scheen de zon maar toen we in Mouzon stopten om de fietsen
af te laden begon het weer de regenen.We hebben dan het hele eind (19 km) dan weer door de regen gefietst.Het mag zo wel stilaan gaan stoppen maar het
weerbericht heeft niet veel goeds in petto voor de volgende dagen.Als het zo doorgaat (het water staat in
Sedan nu maar 20 cm meer onder de kade !) gaat het verkeer waarschijnlijk
gestremd worden en zullen we niet meer verder mogen varen.
Bij onze
terugkeer in Sedan lag de kade terug vol met de KAHLA (Dk) en de ERGI (NL) die
de plaatsen van de deze morgen vertrokken CARINA (B) en CHAVELI (B) uit Deinze
ingenomen hadden.
Na het
bezoek aan de bakker met licht miezerige regen vertrokken. Aan de eerste sluis
van de dag, E40 Dom le Mesnil werden we ingelopen door een Nederlands jacht dat
met ons door de sluis ging.Na die
sluis ging die ons voorbij en spurtte verder. Vervolgens volgden vandaag de
sluizen E39 Donchery, E38 Vilette en E37 Sedan. Het steigertje ter hoogte
van de supermarkt voor Sedan was bezit door een Brit zodat we dan maar verder
gevaren zijn en in Sedan gaan liggen.
Daar
aangekomen stelden wij vast dat de vingersteigers die er vroeger lagen weg
waren en nu alleen de kade kon gebruikt worden.Er lag een groot verbouwd Nederlands vrachtschip en de CHAVELI
(B) en de CARINE (B) van Deinze.Er was
nog een plaatsje voor ons maar de kade maakt daar een bocht zodat we een aantal
fenders dienden te verhangen.Na het
aanleggen en het eten vertrokken we voor ons dagelijks fietstochtje en savonds
na het eten en het douchen nog een ritje door de stad gemaakt. Vlak bij de
haven ligt het voetbalstadion van Sedan en een klein winkelcentrum. Ook vond ik
het immense fort dat aan de rand van de oude staddeel ligt. Op de binnenplaats
zijn nu een museum, een hotel en nog enkele andere dingen gevestigd. Als je
hier komt moet je het fort zeker eens bezoeken.
Het fort
aan de buitenkant . En aan op de binnenkoer.
Dag 21 â Maandag 30-05-2016 â Joigny/Meuse - Lumes
Na het
ontbijt vertrokken vooreen ritje met
de sluizen E44 Joigny/Meuse, E43 Montcy, E42 Mézières en E41
Romery.Aan sluis Montcy hadden we
prijs, de batterij van de afstandsbediening liet het afweten zodat we de sluis
niet in konden.Weer twee telefoontjes
moeten plegen eer er iemand ter plaatse kwam.Ondertussen waren de twee nederlandse boten van in Vireux-Wallerand ook
gearriveerd.Die wilden dat wij maar
eerst alleen geschut werden in plaats van met drie. Dan gingen wij maar alleen
verder en ik vermoed dat die twee naar de haven van Charleville gevaren
zijn.Aan de steiger van Lumes lag een
Nederlandse boot waar zo te zien niemand meer aan boord is.Na het aanleggen een fietstocht van 29 km
turg naar Monthermee gemaakt.