Zoeken in blog

Categorieën
  • afspraken en regels (4)
  • axenroos (5)
  • gevoelens (6)
  • ik ben ik (10)
  • ik en jij (7)
  • ik en wij (7)
  • jouw talenten (2)
  • koffer: beweeg-knap (0)
  • koffer: creatief-knap (1)
  • koffer: muziek-knap (1)
  • koffer: reken-knap (1)
  • koffer: taal-knap (7)
  • koffer: techniek-knap (1)
  • koffer: theater-knap (1)
  • verlies en rouwkoffer (4)
  • Archief per maand
  • 11-2017
  • 08-2017
  • 06-2017
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 01-2016
  • 11-2015
    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    allemaal sociaal

    lesideeën rond sociale vaardigheden voor kleuters en 1ste graad lager onderwijs.
    19-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zebra: anders zijn is cool
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    alert omgaan met voor hen bestemde audiovisuele boodschappen.
    herkennen vormen van afwijzend of waarderend reageren op het anders-zijn van mensen.
    respect betonen voor uitingen van leeftijdgenoten, behorend tot de eigen en de andere culturen.
    impressies uiten in een persoonlijke, authentieke creatie en plezier scheppen in het zoeken en vinden.

    filmpje: zebra
    We bekijken het filmpje over een zebra waarbij de strepen in de war raken (zie bijlage).
    Hij is in paniek en wil gewoon weer 'zebra' zijn.
    De andere zebra's vinden het wel cool! Zo leert zebra trots te zijn op zijn nieuwe motievenvacht. 

    gesprek: anders zijn is cool
    Wat gebeurde er met zebra?
    Vond hij het fijn?
    Hoe reageerden de andere zebra's?
    Vond hij het fijn?
    Zien jullie er hetzelfde uit?
    Vertel eens over de verschillen: groter, kleiner - kort, lang haar - jongen, meisje - bril, geen bril - ...

    verwerking: patronen stempelen
    De kinderen krijgen de opdracht een afbeelding van een kindje (zie bijlage) of een zebra (zie bijlage) vol te stempelen met stempelstiften, patronen tekenen met stiften of verf, met zwart glanspapier knippen en kleven, ...
    Na de activiteit bewonderen we elkaars werk.

    Bijlagen:
    mannetje.pdf (65.6 KB)   
    zebra.docx (557.9 KB)   
    Zebra.mp4 (6.4 MB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:ik ben ik
    >> Reageer (0)
    18-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beeldenmuseum
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen:
    tonen een toenemende bedrevenheid in basisbewegingen met betrekking tot de kind-eigen bewegingscultuur.
    kunnen een gepast bewegingsantwoord geven op eenvoudige bewegingsopdrachten, afspraken en regels.
    tonen in diverse bewegingssituaties een variatie aan innerlijk beleven.
    zich inleven in personages en dingen uit de omgeving en deze uitbeelden.

    nachtwaker in het museum
    De kinderen gaan vandaag aan het werk als standbeeld in een beeldenmuseum. Vertel de kinderen wat voor museum dit is. Een museum met dieren, een museum over het circus, een filmmuseum... Overdag moeten de standbeelden ontzettend goed stil staan. Ze mogen niet eventjes krabben of een voet verzetten, maar 's nachts, als de bezoekers naar huis zijn, komen de standbeelden tot leven. Er is alleen één probleem... de chagrijnige nachtbewaker. 
    Alle kinderen gaan als standbeeld in de ruimte staan. De nachtbewaker gaat naar de gang. Wanneer iedereen goed staat, komt de nachtbewaker binnen en loopt door de ruimte. Aan de standbeelden de opdracht om zich te bewegen, een andere houding aan te nemen, even te ontspannen, een stukje te lopen, zónder dat de nachtbewaker dit ziet. Wanneer de nachtbewaker een kind ziet bewegen, is dit kind af en moet aan de kant gaan zitten. Wie houdt dit het langst vol? 

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en jij
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.handen en voetenspel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    Met dit spel laat je de kinderen met elkaar kennismaken op een andere, vrij lichamelijke manier. 
    Doordat het binnen een spel plaatsvindt, laten ze hun remmingen even gaan en zo leren ze elkaar pas écht goed kennen!

    het spel
    Zorg voor een open ruimte in je groep. De kinderen staan in het midden. 
    De leerkracht, draait aan het rad met getalbeelden van één tot vier, hand, arm, voet en been (zie bijlage). Ze benoemt het nummer en lichaamsdeel. Bijvoorbeeld: "vier, voeten". De kinderen moeten nu opbreken in groepjes van dat nummer en ervoor zorgen dat de lichaamsdelen elkaar raken. In ons voorbeeld dus groepjes van vier die elkaar met de voeten aanraken. 

    uitbreiding spel
    Je kan het rad recto verso aan elkaar kleven. We draaien de schijf om (zie bijlage 2) Deze versie vraagt meer vertrouwen in elkaar. 
    De aan te raken lichaamsdelen zijn intiemer: buik, rug, hoofd en neus. Verder wordt het spel op dezelfde manier gespeeld.

    Bijlagen:
    handen en voeten rad 2.pdf (117.1 KB)   
    handen en voeten rad.pdf (118.3 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ganzenbord: mijn lievelings...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    eigen belevenissen, ervaringen, gedachten, gevoelens, handelingen verwoorden.
    respect betonen voor uitingen van leeftijdgenoten, behorend tot de eigen en de andere culturen.

    het spel: ganzenbord 
    De afbeelding (zie bijlage) vergroten op A3 formaat.
    Het spel wordt gespeeld met één pion en een dobbelsteen.
    De kinderen rollen om de beurt met de dobbelsteen. Ze verplaatsen de pion zoals het aantal ogen van de dobbelsteen aangeeft.
    Het kind dat aan de beurt is vertelt over zijn/haar lievelings... 
    onderwerpen vanaf start:
    - eten
    - liedje
    - kleur
    - tv programma of film
    - drinken
    - speelgoed
    - kledij
    - sport
    - dier

    Op deze manier leren de kinderen elkaar beter kennen, ontdekken ze overeenkomsten of verschillen.

    Bijlagen:
    ganzenbord.pdf (286.2 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik ben ik
    >> Reageer (0)
    13-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schildpad vluchtroute
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Soms hebben kinderen de behoefte zich terug te trekken uit de groep: ze hebben een driftbui, zijn hoog sensitief, zijn verdrietig, of willen gewoon maar even alleen zijn. Dit moet kunnen.
    Via de schildpad met opbergzakken, worden er mogelijkheden aangeboden om zich even af te zonderen... (zie bijlage: smileys)

    een knuffel
    De knuffel kan troost en geborgenheid bieden.
    Een aaibare klaspop of zacht kussentje kan hiervoor dienst doen.

    een dekentje
    Kinderen die zich moe voelen, of zich even willen afsluiten kunnen een dekentje nemen.

    een boekje
    Wisselende verhaaltjes rond emoties kunnen helpen deze te verwerken.(zie blog: emoties)
    De verhaaltjes zorgen voor herkenning en troost.

    een tekenschrift
    Sommige kinderen willen hun emoties uiten.
    Dit kan in een tekenschrift. Je kan er ook enkele kleurplaten in kleven (zie bijlage)
    Voeg er nog enkele wasco's bij, en het kind kan kribbelen, kleuren of tekenen.

    een koptelefoon
    Een geluiddempende koptelefoon kan rust bieden bij kinderen waarvoor de klasdrukte even te veel wordt.
    De koptelefoon kan je kopen in een zelfbouwmarkt of op kindermaat bestellen op www.dekoptelefoon.nl

    ogen sluiten
    Even in jezelf keren, kan rust brengen. 
    Om de kinderen hierbij te helpen kan je een duikbril of zonnebril verduisteren.

    stressbal
    Eens goed in de stressbal knijpen kan helpen om de emoties terug onder controle te krijgen.

    De mogelijkheden worden gevisualiseerd, zodat de kinderen hun keuze kunnen maken. 
    Een combinatie van verschillende acties is natuurlijk ook mogelijk.

    Bijlagen:
    smileys.pdf (377.1 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:axenroos
    >> Reageer (0)
    19-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de kleur van emoties
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    kunnen bij anderen gevoelens van bang, blij, verdriet en boos herkennen en zich inleven in dit gevoel.
    kunnen bij zichzelf deze gevoelens herkennen en deze op een eenvoudige wijze uitdrukken

    verhaal: de kleur van emoties
    Vertel het verhaal aan de hand van de powerpoint (zie bijlage)
    Monstertje is in de war. Zijn emoties schieten alle kanten uit.
    Daarom besluit hij zijn emoties te vangen in flessen:
    - blauwe tranen van verdriet
    - de gele zon voor vrolijkheid
    - het grijze donkere bos voor angst
    - de rode vlammenzee voor boosheid
    - de groene weide voor rust en geluk
    Als hij weer eens een raar gevoel heeft in zijn buik, dan kan hij in zijn flesjes kijken hoe hij zich voelt.

    verwerking 1: tekenen op muziek
    De kinderen krijgen een grote afbeelding van 'monstertje' (A3) (zie bijlage)
    Er liggen wasco's op de tafel in de kleuren uit het verhaal (rood, geel, groen, blauw en grijs of zwart)
    De muziek (zie bijlage) wordt opgezet. Inhoud van de muziek zijn de 4 basisemoties.
    De kinderen kiezen een wasco uit en tekenen in de buik van monstertje op hun gevoel.

    verwerking2: chaostekening
    In je hoofd is het een wirwar van gevoelens en gedachten. 
    Die chaos gaan we op papier zetten. 
    Zoek een kleur uit, zet de punt van je potlood op papier en begin aan een lange kronkelige lijn. 
    Haal de punt niet van het papier. Rond en recht, hoeken en punten, bibberlijnen en golven, 
    allemaal dwars door elkaar heen, over het hele vel papier. 
    Nu staat de chaos in je hoofd op papier. Maar ook van chaos kan je iets moois maken.
    Alle witte vakjes tussen de lijnen gaan we inkleuren.

    Bijlagen:
    diavoorstelling monster.ppsx (8 MB)   
    Emoties in muziek.mp3 (3.3 MB)   
    kleurplaat monstertje.pdf (76.5 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gevoelens
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bang voor de schaduw op 't behang
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    kunnen bij zichzelf onderkennen wanneer zij bang zijn en kunnen dit op een eenvoudige wijze uitdrukken.
    kunnen bij anderen gevoelens van bang zijn herkennen en kunnen meeleven in dit gevoel.
    weten dat mensen eenzelfde situatie op een verschillende wijze kunnen ervaren en er verschillend kunnen op reageren.

    inleiding
    verhaal: bang voor de schaduw op het behang.
    Vertel het verhaal aan de hand van de powerpoint (zie bijlage) 

    gesprek: bang zijn
    Naar aanleiding van het verhaal kunnen we met de kinderen een gesprek voeren rond bang zijn.
    Waar ben jij bang voor?
    Waar komt die angst vandaan?
    Zijn grote mensen ook wel eens bang?
    Wat doe je als je bang bent?

    verwerking 1: schaduw maken
    De leerkracht zorgt voor een wit doek (diascherm, laken,...)
    Er wordt een spot, lamp op gericht.
    aan de hand van afbeeldingen (zie bijlage) kunnen de kinderen zelf schaduwen proberen te maken.
    Tijdens dit experimenteermoment kan je het lied: 'een beetje bang' (zie bijlage) opzetten...

    verwerking 2: schimmenspel
    De leerkracht zorgt voor een laken, waarachter een spot staat.
    In bijlage vind je figuren die je op karton kan kleven en uitknippen, maar op 'schimmenspel on pinterest' vind je nog veel meer figuren.
    Je kan de kinderen ook zelf figuren laten tekenen en uitknippen op stevig papier.
    Bevestig een stokje aan de figuren en de kinderen kunnen lekker griezelen...

    Bijlagen:
    diavoorstelling bang.ppsx (6 MB)   
    Een beetje bang.mp3 (3.5 MB)   
    schaduw maken.pdf (306.1 KB)   
    schimmenspel.pdf (302.9 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gevoelens
    >> Reageer (0)
    18-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.paddenstoelendans kaboutertjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    de kinderen kunnen tijdens het bewegen rekening houden met plaatsaanduidingen
    de kinderen kunnen een gepast bewegingsantwoord geven op eenvoudige speltaken, bewegingsopdrachten, afspraken en regels.
    kunnen inschatten hoeveel ruimte hun eigen lichaam inneemt.

    fase één
    Voor iedere kleuter is een ronde schijf voorzien (paddenstoel)
    Het muziekje wordt opgezet (zie bijlage), de kinderen stappen rond als kabouters.
    Stopt de muziek, dan gaan ze op een paddenstoel staan.
    Dit wordt enkele keren herhaald...

    fase twee
    per 2 à 3 kinderen een hoepel.
    Spel wordt herhaald. Nu gaan de kinderen per 2 à 3 in een hoepel staan.

    fase drie
    per 5 à 6 kinderen een grote hoepel.
    Spel wordt herhaald. Nu gaan de kinderen per 5 à 6 in een hoepel staan.

    slot
    één rond tafellaken (doormeter 80 cm)
    Spel wordt herhaald. Nu gaan alle kinderen op het laken staan.
    Ze zullen mekaar moeten helpen, tegenhouden en dicht bij elkaar staan om met z'n allen op het laken te geraken.

    Bijlagen:
    Hé Hé Kaboutertjes.mp3 (5 MB)   
    paddenstoel.pdf (64.3 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)
    23-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hoek/koffer: theater
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen: 
    zich inleven in personages en dingen uit de omgeving en deze uitbeelden met een creatief stem- en taalgebruik 
    expressief reageren en belevenissen uitbeelden 
    materiaal: 
     - eventueel podium 
     - microfoons
     - verkleedkledij
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:koffer: theater-knap
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hoek/koffer: tekenen en kleuren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen: 
     verschillende beeldende middelen aanwenden en gebruiken om tot beeldend werk te komen 
    impressies uiten in een persoonlijke creatie en plezier scheppen in het zoeken en vinden 
    materiaal: 
     - kleuren op nummer (zie bijlage) 
     - tekenpapier en sjablonen

    Bijlagen:
    kleuren op nummer 1.pdf (150.5 KB)   
    kleuren op nummer 2.pdf (209.1 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:koffer: creatief-knap
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hoek/koffer: bouwen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen: 
    kunnen de kinderen geschikt materiaal en gereedschap kiezen voor het realiseren van een eenvoudig technisch systeem 
    kunnen de kinderen een eenvoudig systeem maken, al dan niet aan de hand van een stappenplan 
    materiaal: 
     - bouwplannen (bijlage volgt) 
     - constructiemateriaal met bouten en schroeven, schroevendraaier, hamer, ...
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:koffer: techniek-knap
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dirigentje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen: 
    met plezier een toenemend vermogen tot experimenteren en improviseren ontwikkelen met klank en instrument 
    materiaal: 
     - muziek instrumenten 
     - partituur voor het dirigent spel (zie bijlagen)

    Bijlagen:
    instrumenten partituur.pdf (87.3 KB)   
    instrumenten.pdf (153.2 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:koffer: muziek-knap
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.spreken: rijmhuisjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    doelen
    beleven plezier in het gebruiken van taal en het spelen met taal in concrete situaties
    stellen zich vragen bij en reflecteren over taal en taalgebruik in concrete situaties: het ritmische aspect van taal, rijmen

    materiaal
    - 4 rijmhuizen (zie bijlagen) 
    - daken met afbeelding = rijmwoord (zie bijlagen)  
    - rijmkaartjes met afbeeldingen van voorwerpen en dieren die rijmen op de verschillende daken (zie bijlagen) 

    doel van het spel
    De vier huisjes krijgen een dak. 
    De kleuters zoeken woorden die rijmen op de afbeelding op het dak en steken dit kaartje in de gleuf van het juiste huis.


    Bijlagen:
    rijmdaken 1.pdf (180.4 KB)   
    rijmdaken 2.pdf (128.3 KB)   
    rijmhuis geel.pdf (96 KB)   
    rijmhuis rood.pdf (95 KB)   
    rijmwoorden 1.pdf (123 KB)   
    rijmwoorden 2.pdf (114.1 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:koffer: taal-knap
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hoek/koffer: tellen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    doelen: 
     in concrete situaties rekenhandelingen uitvoeren met betrekking tot aantal en hoeveelheid 
    materiaal: 
     - bloemen telspel (zie bijlage) 
     - poten aan de spin (zie bijlagen)

    Bijlagen:
    tellen bloemenspel.pdf (274.7 KB)   
    tellen spinnen cijfers.pdf (144.2 KB)   
    tellen spinnen getalbeeld.pdf (149.9 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:koffer: reken-knap
    >> Reageer (0)
    22-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.talentenjacht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    een mondelinge, voor de leerling bestemde boodschap, ondersteund door beeld begrijpen
    de door de leerkracht gegeven opdracht, met betrekking tot de activiteit, begrijpen
    inleidend verhaal: molletje houdt vol
    Molletje wil dolgraag in het 'Grote Mollenboek' komen. Maar dan moet hij wel het beste in iets zijn. Hij probeert allerlei dingen uit. Niets lukt. Maar dan ontdekt hij hoe hij toch in iets het beste kan zijn. (zie bijlagen)

    introduceer talentenhoeken:
    Gedurende de dag of week kunnen de kinderen aan de slag gaan in de verschillende 'talenten hoeken'.
    Dit kan aan de hand van een doorschuif systeem. De spelmogelijkheden in de verschillende hoeken worden beschreven in aparte lessen. Er worden ook weer allerlei materialen in bijlage aangeboden om snel aan de slag te gaan.
    - tel hoek
    - taal hoek
    - muziek hoek
    - bouw hoek
    - teken en kleur hoek
    - theater hoek
    Na de talenten dag/week kunnen de kinderen een evaluatieblad invullen: wat vonden ze leuk, gewoontjes of niet leuk. 
    Ze kleuren het gepaste gezicht bij iedere speelhoek picto. (zie bijlage) De evaluaties worden verzameld in 'Het Grote Talentenboek'

    Bijlagen:
    evaluatie.pdf (174 KB)   
    tekst Molletje houdt vol.pdf (173.5 KB)   
    verhaal molletje ppt.pdf (2 MB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:jouw talenten
    >> Reageer (0)
    21-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ai lawaai!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    doelen
    klanken, geluiden, stilte en stemmingen ervaren en herkennen
    waargenomen klanken omzetten in beweging
    kennen en begrijpen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het 
    samenleven in groep

    lied: mama olifant
    Het lied wordt gespeeld. (zie bijlage) De kinderen bewegen mee: soms stampend, soms muisstil op de tenen

    geluiden barometer
    Wat viel er op bij ons dansje? luid - stil
    Leerkracht introduceert geluiden barometer.
    Kunnen de kinderen uitleggen wat erop staat?
    0 = muisstil (bv. de leerkracht praat en de kinderen moeten luisteren)
    1 = fluisteren (bv. we werken en als er te veel lawaai is kunnen we niet nadenken)
    2 = praten (bv. als we spelen mogen we elkaar dingen vertellen)
    3 = de leerkracht praat iets luider (bv. alle kinderen moeten de leerkracht kunnen horen)
    4 = roepen mag (bv. op de speelplaats mogen we roepen en lawaai maken)
    Waarvoor zou de geluiden barometer dienen?
    Zo kan de leerkracht aanduiden met een wasknijper welk geluidsniveau is toegestaan

    stiltespel
    materiaal: zak met opdrachtkaarten, klasbel, 4 stoelen, 4 prentenboeken
    We oefenen 'niveau 0' met een stiltespel:
    De leerkracht hangt de wasknijper bij de '0'. De leerlingen nemen een opdrachtkaartje (zie bijlage) uit de zak.
    Er kunnen 4 kinderen gelijkertijd de opdracht uitvoeren. We doen dit zo stil mogelijk.
    De opdrachten:
    raam: wandel naar het raam en terug
    stoel: neem een stoel onder de tafel en zet hem terug
    kast: open de deur of lade van een kast en sluit ze weer
    handen geven: geef iemand uit de kring een hand en wissel van plaats
    bel: neem om de beurt de bel op zonder dat deze rinkelt
    boek: blader in een boek zonder dat wij het horen

    fluisterspel
    We oefenen 'niveau 1' met een fluisterspel:
    De wasknijper wordt op 'niveau 1' gehangen. De kinderen zitten in een kring. De leerkracht fluistert het kind naast haar een woord in (bv bloempot) Dat kind fluistert dit woord tegen de volgende. We gaan de kring rond. Het laatste kind mag het woord luidop zeggen. Is het juist?
    De wasknijper gaat naar 'niveau 4'. Op het muziekje van 'papa olifant' mogen de kinderen rondstappen en mee kabaal maken. Bij het einde van het lied gaan ze zitten op een andere plaats. 
    De wasknijper gaat terug naar 'niveau 1' en het fluisterspel herbegint met een nieuw woord (bv wasmachine)

    Bijlagen:
    geluiden meter.pdf (236.8 KB)   
    opdrachtkaarten.pdf (162.4 KB)   
    Zingen en dansen met Nienke van Zappelin - Familie Olifant.mp3 (1.9 MB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:afspraken en regels
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een complimentje doet geen zeer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    doelen
    De kinderen kunnen een gevoeligheid tonen voor de behoeften van anderen
    Ze vertonen de bereidheid om naar elkaar te luisteren en om zich in te leven in een boodschap
    De kinderen kunnen zich inleven in situaties en vanuit eigen verbeelding hierop inspelen


    de complimentendoos
    materiaal: een doos die je kan openen en sluiten als cadeau verpakking
    De leerkracht toont trots het cadeau... Wat zou erin zitten?
    De kinderen geven suggesties:
    nieuw speelgoed voor de klas
    een taart
    ...
    Zullen we eens kijken? De leerkracht opent geheimzinnig de doos...
    De doos is leeg! Oei, wat nu?
    De leerkracht heeft een idee: we gaan zelf iets verzinnen om elkaar cadeau te doen. 
    Ze kijkt rond en zoekt een leerling met een mooi rokje. 
    Ze geeft de doos aan het meisje en zegt: "Ik vind dat jij een mooi rokje aan hebt. Ik schenk je nog een mooie trui." 
    De leerkracht legt uit: 
    Je kan ook iemand kiezen die mooi kan tekenen. Wat zou je die dan cadeau doen? (vb kleurpotloden)
    Je kan ook iemand kiezen die mooi haar heeft. (vb. een kam)
    Laat ook de kinderen iets bedenken...
    Nu begint het spel: het meisje geeft haar doos aan een medeleerling, geeft een compliment en ingebeeld cadeau.
    Dit gaat verder tot iedereen aan de beurt is geweest.

    afronding: complimentenlied
    De leerkracht geeft een compliment: 'Dat hebben jullie goed gedaan! Ik heb er nog een lied over, dat gaan we nu bekijken (of beluisteren)
    We sluiten af met het complimenten lied (zie bijlage)

    Bijlagen:
    Compliment.mp4 (6.5 MB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:ik en jij
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.emotie: boos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    de kinderen kunnen bij anderen gevoelens herkennen en kunnen meeleven in dit gevoel
    ze weten dat mensen eenzelfde situatie op een verschillende wijze kunnen ervaren en er verschillend 
    op kunnen reageren
    kunnen de kinderen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen 
    en erover praten

    inleidend verhaal: ik zie het aan je ogen
    Vertel het verhaal aan de hand van de presentatie (zie bijlage) en tekst (zie bijlage)
    Een aandoenlijk en herkenbaar verhaal over een driftkikker die van zijn boosheid af wil, 
    met tips hoe je je emoties onder controle kunt houden.

    verwerking: verkeerslicht
    De leerkracht toont een verkeerslicht met smileys (zie bijlage)
    groen = tevreden, blij
    geel/oranje = niet erg blij, maar alles onder controle
    rood = boos, door het lint gaan
    De leerkracht hangt er een tweede, blanco, verkeersbord naast (zie bijlage)
    Ze toont drie afbeeldingen van kikker (zie bijlage)
    Kunnen de leerlingen die op de juiste plaats hangen op het blanco verkeersbord en beschrijven wat er met kikker gebeurt?
    Kunnen de kinderen reflecteren naar zichzelf en vertellen over een gebeurde situatie?

    vluchtweg introduceren
    Wat zouden we kunnen doen als we echt héél erg boos zijn? De kinderen geven suggesties...
    Misschien willen we eventjes alleen zijn? De leerkracht toont een rustige plek in de klas of gang waar kinderen kunnen 'cocoonen' 
    Dit kan een tentje zijn, een plaats achter een kast, ... 
    De leerkracht stelt voor om het verkeersbord erbij te hangen, zodat de kinderen nog weten waarvoor de afgesproken plaats dient.
    Heb je een kind dat overstuur is, dan zal je dat als leerkracht aanvankelijk moeten begeleiden (kind sturen naar 'time out' zone) 
    Later gaan kinderen dit wellicht spontaan doen.

    slotactiviteit: tekenen op muziek
    materiaal: groot papier, wasco's
    Dit doen we met kleinere groepen. De kinderen krijgen een groot blad papier en kiezen een wasco.
    Op het ritme van de muziek (zie bijlage) tekenen ze op het papier. 
    Je kan ook je eigen muziekkeuze maken zolang er maar een verschil is in tempo en geluidsterkte.

    Bijlagen:
    kikker emoties.pdf (210.5 KB)   
    Peter en de Wolf - Prokofjev.mp3 (8 MB)   
    Presentatie.pdf (4.2 MB)   
    verhaal.pdf (193.2 KB)   
    verkeerslicht blanco.pdf (85.7 KB)   
    verkeerslicht.pdf (85.4 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gevoelens
    >> Reageer (0)
    20-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.muzikale blokken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    zich bekwamen in het samenspelen met anderen
    samenwerken om een bepaald doel te bereiken
    ervan genieten om bezig te zijn met de dingen die hen omringen om hun expressiemogelijkheden te ontdekken

    inleiding: film 'stomp'
    We bekijken samen het fragment (zie bijlage)
    De leerkracht stelt vragen:
    Wat hebben we gezien?
    Wat hebben we gehoord?

    verwerking: muzikale blokken
    materiaal: houten blokken, bel (of ander instrument door de leerkracht te bedienen)
    voorbereiding: Alle tafels zijn tegen elkaar geschoven in één groot blok. Daarrond de stoelen. 
    In het midden van de tafel pijlen (zie bijlage, eventueel vergroten op A3) 
    Je kan deze activiteit met een halve klasgroep (wissel) of hele doen, als je voldoende stoelen hebt.
    Zouden wij ook muziek kunnen maken met speelgoed uit onze klas? 
    Het oog van de leerkracht valt 'toevallig' op een doos houten blokken.
    De kinderen nemen plaats aan de tafel en krijgen ieder één houten blok. 
    Ze mogen hier even vrij mee experimenteren...
    Oei! Dit klinkt eigenlijk niet zo mooi als op het filmpje. Zullen we eens iets proberen?
    De leerkracht legt uit: als ze het belletje laat horen, zetten de kinderen hun blok bij de linker buur (ze kunnen voor de richting naar de pijlen kijken)
    We proberen dit een keer. Misschien lukt het niet van de eerste keer, dus we herhalen langzaam tot alle leerlingen het systeem begrepen hebben.
    Als de activiteit vlot begint te lopen, kan de leerkracht door sneller op de bel te drukken, het tempo verhogen.

    muzikale blokken voor gevorderden
    Wanneer de vorige activiteit vlot loopt, kan je nieuwe opdrachten geven bv.:
    De kinderen krijgen twee blokken, voor iedere hand één.
    De kinderen tikken tweemaal voor eigen neus en op 'drie' doorgeven
    ...

    Bijlagen:
    pijlen.pdf (95.1 KB)   
    Stomp Live - Part 1 - Brooms.flv (8 MB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)
    15-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.luisteren doe je zo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    geluiden ervaren en herkennen
    de middelen/handelingen die nodig zijn om goed te kunnen luisteren, benoemen
    reageren op signalen

    inleiding: ik hoor, ik hoor, wat jij niet hoort
    De kinderen zoeken een plaats in de klas. Ze leggen zich neer (rug, buik, zij) en sluiten de ogen.
    Ze krijgen als opdracht om gedurende een minuut te luisteren. Wat horen ze?
    Na de minuut verzamelen we in de kring en mogen de kinderen aan elkaar vertellen wat ze gehoord hebben...

    luisteren doe je zo
    De leerkracht vraagt wat we moeten doen om goed te kunnen luisteren.
    Ze heeft picto's om dit te verduidelijken (zie bijlage)
    1) Als iemand tegen je praat, dan kijk je die aan.
    We doen de test: kinderen sluiten de ogen. 
    De leerkracht vraagt welke kleur ze heeft aangewezen.
    We leren dat gebaar en mimiek het spreken versterkt en ondersteunt.
    2) Je gebruikt je oren, want zonder oren kan je niet luisteren. 
    Probeer maar eens: kinderen houden de handen op de oren terwijl de leerkracht iets fluistert. 
    Heb je dit goed verstaan?
    3) Als je luistert, moet je zelf zwijgen. 
    Ook dit kan je proberen: kinderen zingen een lied, terwijl de leerkracht een opdracht geeft.
    Zou dit lukken?

    luisteren met heel je lichaam
    bij oudere kleuters kan je de afspraken rond luisteren uitbreiden naar heel het lichaam (zie bijlage)
    1) kijken naar de spreker
    2) luisteren naar de spreker
    3) je mond is stil
    4) je handen liggen stil
    5) je voeten staan stil
    6) je draait je lichaam naar de spreker
    7) je hoofd denkt na over wat de spreker zegt
    8) je hart voelt mee met de spreker

    fluisterspel
    De kinderen zitten in de kring. De leerkracht geeft fluisterend een opdracht: ga op één been staan, wijs je neus aan, stap naar de deur, ...
    Fluisterspelletjes bevorderen de luisterhouding van kinderen.

    luisterspel: trommelen
    De kinderen zitten in de kring. We spreken enkele gebaren af: 
    fluit = handen voor de mond, denkbeeldige blokfluit
    gitaar = denkbeeldige gitaar spelen
    trommelen = met de wijsvingers op de knieën tikken
    Het spel begint: de leerkracht zegt één van de afgesproken woorden en de kinderen doen de juiste beweging. De leerkracht doet mee.
    Af en toe doet de leerkracht een foute beweging (vb. 'fluit' en leerkracht trommelt) fopt de kinderen.
    Doen de kinderen de leerkracht na of hebben ze goed geluisterd naar de opdracht?

    Bijlagen:
    luisteren met heel je lichaam.pdf (109.4 KB)   
    picto's luisteren.pdf (61.7 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:afspraken en regels
    >> Reageer (0)


    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs