doelen
kunnen bij zichzelf onderkennen wanneer zij bang zijn en kunnen dit op een eenvoudige wijze uitdrukken.
kunnen bij anderen gevoelens van bang zijn herkennen en kunnen meeleven in dit gevoel.
weten dat mensen eenzelfde situatie op een verschillende wijze kunnen ervaren en er verschillend kunnen op reageren.
inleiding
verhaal: bang voor de schaduw op het behang.
Vertel het verhaal aan de hand van de powerpoint (zie bijlage)
gesprek: bang zijn
Naar aanleiding van het verhaal kunnen we met de kinderen een gesprek voeren rond bang zijn.
Waar ben jij bang voor?
Waar komt die angst vandaan?
Zijn grote mensen ook wel eens bang?
Wat doe je als je bang bent?
verwerking 1: schaduw maken
De leerkracht zorgt voor een wit doek (diascherm, laken,...)
Er wordt een spot, lamp op gericht.
aan de hand van afbeeldingen (zie bijlage) kunnen de kinderen zelf schaduwen proberen te maken.
Tijdens dit experimenteermoment kan je het lied: 'een beetje bang' (zie bijlage) opzetten...
verwerking 2: schimmenspel
De leerkracht zorgt voor een laken, waarachter een spot staat.
In bijlage vind je figuren die je op karton kan kleven en uitknippen, maar op 'schimmenspel on pinterest' vind je nog veel meer figuren.
Je kan de kinderen ook zelf figuren laten tekenen en uitknippen op stevig papier.
Bevestig een stokje aan de figuren en de kinderen kunnen lekker griezelen...
|