Zoeken in blog

Categorieën
  • afspraken en regels (4)
  • axenroos (5)
  • gevoelens (6)
  • ik ben ik (10)
  • ik en jij (7)
  • ik en wij (7)
  • jouw talenten (2)
  • koffer: beweeg-knap (0)
  • koffer: creatief-knap (1)
  • koffer: muziek-knap (1)
  • koffer: reken-knap (1)
  • koffer: taal-knap (7)
  • koffer: techniek-knap (1)
  • koffer: theater-knap (1)
  • verlies en rouwkoffer (4)
  • Archief per maand
  • 11-2017
  • 08-2017
  • 06-2017
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 01-2016
  • 11-2015
    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    allemaal sociaal

    lesideeën rond sociale vaardigheden voor kleuters en 1ste graad lager onderwijs.
    21-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.emotie: boos
    doelen
    de kinderen kunnen bij anderen gevoelens herkennen en kunnen meeleven in dit gevoel
    ze weten dat mensen eenzelfde situatie op een verschillende wijze kunnen ervaren en er verschillend 
    op kunnen reageren
    kunnen de kinderen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen 
    en erover praten

    inleidend verhaal: ik zie het aan je ogen
    Vertel het verhaal aan de hand van de presentatie (zie bijlage) en tekst (zie bijlage)
    Een aandoenlijk en herkenbaar verhaal over een driftkikker die van zijn boosheid af wil, 
    met tips hoe je je emoties onder controle kunt houden.

    verwerking: verkeerslicht
    De leerkracht toont een verkeerslicht met smileys (zie bijlage)
    groen = tevreden, blij
    geel/oranje = niet erg blij, maar alles onder controle
    rood = boos, door het lint gaan
    De leerkracht hangt er een tweede, blanco, verkeersbord naast (zie bijlage)
    Ze toont drie afbeeldingen van kikker (zie bijlage)
    Kunnen de leerlingen die op de juiste plaats hangen op het blanco verkeersbord en beschrijven wat er met kikker gebeurt?
    Kunnen de kinderen reflecteren naar zichzelf en vertellen over een gebeurde situatie?

    vluchtweg introduceren
    Wat zouden we kunnen doen als we echt héél erg boos zijn? De kinderen geven suggesties...
    Misschien willen we eventjes alleen zijn? De leerkracht toont een rustige plek in de klas of gang waar kinderen kunnen 'cocoonen' 
    Dit kan een tentje zijn, een plaats achter een kast, ... 
    De leerkracht stelt voor om het verkeersbord erbij te hangen, zodat de kinderen nog weten waarvoor de afgesproken plaats dient.
    Heb je een kind dat overstuur is, dan zal je dat als leerkracht aanvankelijk moeten begeleiden (kind sturen naar 'time out' zone) 
    Later gaan kinderen dit wellicht spontaan doen.

    slotactiviteit: tekenen op muziek
    materiaal: groot papier, wasco's
    Dit doen we met kleinere groepen. De kinderen krijgen een groot blad papier en kiezen een wasco.
    Op het ritme van de muziek (zie bijlage) tekenen ze op het papier. 
    Je kan ook je eigen muziekkeuze maken zolang er maar een verschil is in tempo en geluidsterkte.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs