doelen
De kinderen kunnen een gevoeligheid tonen voor de behoeften van anderen
Ze vertonen de bereidheid om naar elkaar te luisteren en om zich in te leven in een boodschap
De kinderen kunnen zich inleven in situaties en vanuit eigen verbeelding hierop inspelen
de complimentendoos
materiaal: een doos die je kan openen en sluiten als cadeau verpakking
De leerkracht toont trots het cadeau... Wat zou erin zitten?
De kinderen geven suggesties:
nieuw speelgoed voor de klas
een taart
...
Zullen we eens kijken? De leerkracht opent geheimzinnig de doos...
De doos is leeg! Oei, wat nu?
De leerkracht heeft een idee: we gaan zelf iets verzinnen om elkaar cadeau te doen.
Ze kijkt rond en zoekt een leerling met een mooi rokje.
Ze geeft de doos aan het meisje en zegt: "Ik vind dat jij een mooi rokje aan hebt. Ik schenk je nog een mooie trui."
De leerkracht legt uit:
Je kan ook iemand kiezen die mooi kan tekenen. Wat zou je die dan cadeau doen? (vb kleurpotloden)
Je kan ook iemand kiezen die mooi haar heeft. (vb. een kam)
Laat ook de kinderen iets bedenken...
Nu begint het spel: het meisje geeft haar doos aan een medeleerling, geeft een compliment en ingebeeld cadeau.
Dit gaat verder tot iedereen aan de beurt is geweest.
afronding: complimentenlied
De leerkracht geeft een compliment: 'Dat hebben jullie goed gedaan! Ik heb er nog een lied over, dat gaan we nu bekijken (of beluisteren)
We sluiten af met het complimenten lied (zie bijlage)
|