Zoeken in blog

Categorieën
  • afspraken en regels (4)
  • axenroos (5)
  • gevoelens (6)
  • ik ben ik (10)
  • ik en jij (7)
  • ik en wij (7)
  • jouw talenten (2)
  • koffer: beweeg-knap (0)
  • koffer: creatief-knap (1)
  • koffer: muziek-knap (1)
  • koffer: reken-knap (1)
  • koffer: taal-knap (7)
  • koffer: techniek-knap (1)
  • koffer: theater-knap (1)
  • verlies en rouwkoffer (4)
  • Archief per maand
  • 11-2017
  • 08-2017
  • 06-2017
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 01-2016
  • 11-2015
    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    allemaal sociaal

    lesideeën rond sociale vaardigheden voor kleuters en 1ste graad lager onderwijs.
    21-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ai lawaai!

    doelen
    klanken, geluiden, stilte en stemmingen ervaren en herkennen
    waargenomen klanken omzetten in beweging
    kennen en begrijpen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het 
    samenleven in groep

    lied: mama olifant
    Het lied wordt gespeeld. (zie bijlage) De kinderen bewegen mee: soms stampend, soms muisstil op de tenen

    geluiden barometer
    Wat viel er op bij ons dansje? luid - stil
    Leerkracht introduceert geluiden barometer.
    Kunnen de kinderen uitleggen wat erop staat?
    0 = muisstil (bv. de leerkracht praat en de kinderen moeten luisteren)
    1 = fluisteren (bv. we werken en als er te veel lawaai is kunnen we niet nadenken)
    2 = praten (bv. als we spelen mogen we elkaar dingen vertellen)
    3 = de leerkracht praat iets luider (bv. alle kinderen moeten de leerkracht kunnen horen)
    4 = roepen mag (bv. op de speelplaats mogen we roepen en lawaai maken)
    Waarvoor zou de geluiden barometer dienen?
    Zo kan de leerkracht aanduiden met een wasknijper welk geluidsniveau is toegestaan

    stiltespel
    materiaal: zak met opdrachtkaarten, klasbel, 4 stoelen, 4 prentenboeken
    We oefenen 'niveau 0' met een stiltespel:
    De leerkracht hangt de wasknijper bij de '0'. De leerlingen nemen een opdrachtkaartje (zie bijlage) uit de zak.
    Er kunnen 4 kinderen gelijkertijd de opdracht uitvoeren. We doen dit zo stil mogelijk.
    De opdrachten:
    raam: wandel naar het raam en terug
    stoel: neem een stoel onder de tafel en zet hem terug
    kast: open de deur of lade van een kast en sluit ze weer
    handen geven: geef iemand uit de kring een hand en wissel van plaats
    bel: neem om de beurt de bel op zonder dat deze rinkelt
    boek: blader in een boek zonder dat wij het horen

    fluisterspel
    We oefenen 'niveau 1' met een fluisterspel:
    De wasknijper wordt op 'niveau 1' gehangen. De kinderen zitten in een kring. De leerkracht fluistert het kind naast haar een woord in (bv bloempot) Dat kind fluistert dit woord tegen de volgende. We gaan de kring rond. Het laatste kind mag het woord luidop zeggen. Is het juist?
    De wasknijper gaat naar 'niveau 4'. Op het muziekje van 'papa olifant' mogen de kinderen rondstappen en mee kabaal maken. Bij het einde van het lied gaan ze zitten op een andere plaats. 
    De wasknijper gaat terug naar 'niveau 1' en het fluisterspel herbegint met een nieuw woord (bv wasmachine)


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs