Oproep tot een dag van vasten en tot een gebedswake vóór de stemming over euthanasie
Oproep tot een dag van vasten en
tot een gebedswake
vóór de stemming over euthanasie
Wij, uw aartsbisschop en uw drie
hulpbisschoppen, lanceren een oproep aan alle dekenaten, evenals aan alle
basilieken en heiligdommen in het aartsbisdom, om van donderdag 6 februari een
dag van vasten te maken, en s avonds een gebedswake te houden. Dit om het
geweten van de mensen wakker te maken en een ultiem maatschappelijk debat uit
te lokken op het moment dat in ons land een wetgeving dreigt tot stand te komen
die de mogelijkheid van euthanasie uitbreidt naar minderjarigen. Als de
voorgestelde datum u niet schikt, heeft u uiteraard alle vrijheid om het
dubbele evenement te organiseren op een ander moment, maar dan wel snel, want het
is dringend.
Het zou ons uiteraard verheugen als ook
andere christenen, gelovigen van andere religies, net als agnosten of
atheïsten, ons volgens de modaliteiten aangepast aan hun overtuigingen zich
bij deze actie, die in de eerste plaats filosofisch van aard is, zouden
aansluiten.
We
nodigen onze medeburgers uit om over de volgende punten na te denken:
1.Veel mensen die professioneel
werken met minderjarigen bevestigen dat die laatsten slechts heel zelden om
euthanasie vragen. Dat is in elk geval wat men vaststelt in Nederland dat al
beschikt over een wet die dergelijke uitbreiding van euthanasie voorziet. De
voorgestelde uitbreiding is verwonderlijk als men weet dat op veel andere
domeinen, die veel minder ingrijpend zijn dan de beslissing zich te laten
euthanaseren, minderjarigen onbekwaam worden geacht belangrijke beslissingen te
nemen voor hun economisch of affectief leven. Bovendien is het risico groot dat
in België, waar de aanvragen voor euthanasie van volwassenen gevaarlijk in
aantal toenemen, het wetsvoorstel de vraag zal aanwakkeren, als het aanbod
wordt uitgebreid naar minderjarigen. En dat terwijl we beschikken over
uitstekende palliatieve zorgen en over aangepaste en progressieve pijnstillers
in het geval van hardnekkig lijden, om zoals het hoort de immense fysieke
en psychische nood te lenigen van mensen die lijden en de dood in de ogen zien;
zelfs als deze palliatieve middelen tot gevolg hebben dat ze het leven wat
verkorten - wat moraal aanvaardbaar is. Maar een zachte, vredige en waardige
dood is geen synoniem van euthanasie, die rechtstreeks, binnen enkele minuten
en opzettelijk de dood doet intreden. Er is een wereld van verschil tussen de
twee, zowel in de intentie als in de gebruikte procedure.
2.De ervaring leert ons dat eens
men het fundamentele verbod van elk menselijk samenleven, namelijk het verbod
om een onschuldig menselijk wezen te doden, overtreedt, het onmogelijk is de
deur te sluiten die men geopend heeft. Integendeel, de deur heeft de neiging
zich steeds meer te openen. De euthanasiewet die nu reeds van kracht is, sloot
minderjarigen uit. Het huidige wetsvoorstel neemt hen op. Er is een beweging op
gang gebracht die dreigt nooit meer te stoppen. Het zal ermee eindigen dat men
in bepaalde gevallen een instemming zal veronderstellen die niet gegeven is of
niet gegeven kon zijn. We weigeren daarentegen zoals sommigen durven te doen
de hypothese te formuleren dat misschien ooit de dag zal komen dat men de
instemming zal veronderstellen bij minderjarigen die mentaal gehandicapt zijn,
aangezien zij per definitie onbekwaam zijn tot een weloverwogen oordeel. We
zijn er sterk van overtuigd dat ons land nooit dergelijke uitwassen zal
accepteren. Aan de andere kant bestaat op kortere termijn het risico dat men
zich op een dag zal afvragen of een nieuwe wet of een jurisprudentie die het
non-discriminatiebeginsel inroept, geen einde zou moeten maken aan een
discriminatie, namelijk dat het criterium van psychisch lijden niet meetelt
voor minderjarigen.
3.Er liggen al andere
wetsvoorstellen klaar om aan het andere uiteinde van het menselijk leven
euthanasie mogelijk te maken voor demente personen die geen helder bewustzijn
van hun persoonlijke identiteit meer hebben, mits ze daarvoor een voorafgaande
schriftelijke aanvraag hebben gedaan. Dat is een vreselijk perspectief, dat een
subtiele druk zal uitoefenen op oudere mensen die vrezen dat ze later hun
omgeving tot last zullen zijn! Veel ouderen zullen zichzelf ervan overtuigen
dat ze erg egoïstisch zouden zijn als ze die voorafgaande vraag niet indienen
Zo verbrokkelt geleidelijk de bewonderenswaardige solidariteit die demente
personen verbindt met hun families en met de hele medische en paramedische
wereld die deze mensen met veelmenselijkheid, competentie en tederheid verzorgen. Als oplossing voor de
onvermijdelijke broosheid van het menselijk bestaan, zeker wanneer het einde
nadert, rest demente personen dan niets anders dan de eenzame beslissing om op
tijd hun uitstap uit deze wereld te voorzien, wanneer anderen zullen vinden dat
daarvoor de tijd is gekomen. Het valt te verwachten dat een volgende
wetsuitbreiding zal toelaten de instemming van de demente redelijkerwijze te
veronderstellen, vermits enkel nog een kleine handtekening ontbreekt onderaan
een document Bovendien en dat is nu al het geval zullen veel mensen die
ouder zijn en potentieel dement, geneigd zijn euthanasie te vragen om hun
omgeving niet tot last te zijn, ja zelfswegens ouderdom en omdat ze de smaak in het leven verloren hebben. Dan
zal dus het om een ander soort euthanasie gaan, namelijk die van de
solidariteit zelf die de sterken moet verbinden met de zwakken. Tot slot is het
niet uitgesloten dat op een dag economische overwegingen (de solvabiliteit van
de openbare financiën of van zorginstellingen) zullen meespelen om
onrechtstreeks euthanasie aan te bevelen.
4.Als laatste hoort men vaak
zeggen dat de beslissing om zich te laten euthanaseren eenvoudig een kwestie is
van persoonlijke vrijheid, van vrije zelfbeschikking, en dat de wet niemand
verplicht er gebruik van te maken. Daarbij vergeet men dat deze zogenaamd puur
individuele beslissing, zeker wanneer ze steeds vaker voorkomt, een te duchten
druk uitoefent op de vrijheid van alle zorgverstrekkers, net als op die van de
zorginstellingen die gekant zijn tegen euthanasie en finaal op de meest
kwetsbare personen in onze samenleving.
Met inzet van heel onze
persoon durven we dus tegen onze medeburgers zeggen: Het is niet te laat, maar
het is hoog tijd! Laten we ons eigen geweten wakker schudden, en ook met
respect dat van onze broeders en zusters. In de geschiedenis doet zich nooit
hetzelfde geval voor in dezelfde omstandigheden. Het is dus vandaag dat we
moeten handelen. Wij rekenen op u.
Heel concreet willen we,
naast een oproep tot vasten, een gebedswake organiseren in enkele symbolische
en geografisch centrale plaatsen in het aartsbisdom (de Nationale Basiliek van
Koekelberg in Brussel, de Sint-Pieterskerk in Leuven en de Basiliek van
Basse-Wavre). Tegelijkertijd vragen we met aandrang aan de dekens en aan de
rectoren van minder centrale heiligdommen dat ook zij, volgens hun
mogelijkheden, een gebedswake zouden houden in hun dekenaat of in hun
heiligdom. In Brussel en Leuven zal de gebedswake plaatshebben op 6 februari om
20 uur; in Brussel wordt ze voorgegaan door de aartsbisschop, in Leuven door
hulpbisschop Kockerols (mgr. Lemmens is op dat moment in Rome). In Basse-Wavre
wordt de gebedswake verschoven naar zaterdag 8 februari om 20 uur en wordt ze
voorgegaan door hulpbisschop Hudsyn.
Om uw werk te vergemakkelijken, voegen we bij deze oproep een schema voor
het praktisch verloop van de gebedswake.
Op dit uiterst
belangrijke moment waarop we ons resoluut moeten engageren in het maatschappelijke
debat, durven we uitdrukkelijk te hopen op uw medewerking. We danken u voor uw
kostbare tijd en inzet.
België is niet vaak het
centrum van wereldwijde media-aandacht. Maar in dit geval houden talloze media
uit meerdere continenten opvallend de ogen gericht op ons kleine land. Daarbij
vragen ze zich af hoe ver de laksheid van onze wetgeving zal gaan in een
materie die zo bepalend is voor de opvatting die een samenleving op lange
termijn dreigt te hebben over het leven, over de dood en over de menselijke
vrijheid.
+ André-Jozef Léonard, aartsbisschop van Mechelen-Brussel
+ Jean-Luc Hudsyn, hulpbisschop voor Waals-Brabant
+ Jean Kockerols, hulpbisschop voor Brussel
+ Leon Lemmens, hulpbisschop voor Vlaams-Brabant en Mechelen
Opmerking:
In bijlage vindt u eenschema dat u kan helpen om de gebedswake te
organiseren.
Schema voor een gebedswake n.a.v. de
uitbreiding van de euthanasiewet
N.B.: Vooral voor de tweetalige
wakes in Brussel en in de faciliteitengemeenten stellen we voor om liederen te
kiezen waarvan het refrein meerdere keren herhaald wordt (vooral die van Taizé,
in het Latijn, Nederlands, Frans of Engels). Gelet op de kortevoorbereidingstijd laat dat toe dat alle
aanwezigen meezingen, zelfs zonder koor en zonder repetitie, en zonder dat men
blaadjes met de teksten moet drukken of kopiëren. Ook in de ééntalige wakes kunnen
die refreinen de muzikale begeleiding van het gebed vergemakkelijken.
Men dient ervoor te zorgen dat bij het begin van de wake de argumentatie
wordt uitgedeeld waarmee wordt opgeroepen tot deze gebedswake. Op die manier
hoeven de details van de problematiek niet tijdens de wake te worden behandeld.
Als de betrokken kerken niet de
druk- of kopieerkosten kunnen dragen van deze argumentatie of de kost van de
kaarsjes waarvan hieronder sprake, kan men op het einde van de wake een
kleinebijdrage in de kosten vragen.
Tot slot mag het duidelijk zijn dat
op elke plaats waar de gebedswake wordt gehouden, het voorgestelde schema kan
gewijzigd worden volgens de gebruiken van de betreffende plaats, op voorwaarde
dat de centrale boodschap ervan bewaard blijft.
Openingslied dat spreekt van vertrouwen in de Heer en de hoop die bij
Hem wordt geput
Woord van verwelkoming door de voorganger of andere personen (lectoren,
enz.)
Als
burgers en als christenen respecteren we volledig de formele procedures van de
parlementaire democratie. Toch menen we dat het niet volstaat dat een wet
democratisch is gestemd opdat die op sociaal of ethisch vlak automatisch gerechtvaardigd
is. De geschiedenis ook die van ons eigen land leert dat men op democratische
manier wetten kan stemmen die moreel of sociaal betwistbaar zijn, ja zelfs
laakbaar, en die nadien soms, dankzij een nieuwe wetgeving, gecorrigeerd
worden. Daarom kan het legitiem zijn met rationele argumenten een wet te
bekritiseren die nog moet gestemd worden of die al gestemd is. Dat is wat we
vanavond willen doen door gewetensaandacht te vragen voor de ernstige gevaren
die verbonden zijn met het wetsvoorstel dat, onder bepaalde voorwaarden, de
mogelijkheid van de depenalisering van euthanasie wil uitbreiden naar
minderjarigen.
Eerste lezing: Psalm 34 (33): De Heer zal ik prijzen iedere dag (met
weglating van vers 22)of Psalm 84 (83):
Hoe lief is mij uw woning, Heer
Aangepast lied of refrein
Gebed
God
onze Vader, het is met groot vertrouwen dat we ons tot U richten op het moment
dat ons land een wetgeving dreigt aan te nemen die de mogelijkheid van
euthanasie onder bepaalde voorwaarden wil uitbreiden naar minderjarigen.
Geconfronteerd met de ernstige bijkomende afwijkingen die dergelijke wet in
haar kielzog kan meeslepen, vragen we U ons geweten te verlichten, en dat van
al onze medeburgers en dat van onze politieke verantwoordelijken. We bidden u
heel gewoon, maar met gans ons hart op voorspraak van de Maagd Maria, Moeder
van uw Zoon en onze moeder. We vragen het U door Jezus Christus, uw Zoon, onze
Heer
Gevolgd door een of meerdere tientjes van de Vreugdevolle Mysteries van
de rozenkrans, eventueel ingeleid door een kort commentaar.
Tweede lezing: Psalm 121 (120): Omhoog naar de bergen richt ik mijn
ogen of Psalm 145 (144): U wil ik loven, mijn God en Koning (met weglating
van vers 20)
Aangepast lied of refrein
Gebed
God
onze Vader, we gaan ons nu richten tot uw altaar in deze kerk (basiliek) (of naar een andere gepaste plaats, beeld
van Maria, enz.). We gaan er een klein lichtje plaatsen, teken van ons
vurig verlangen dat U onze gewetens en onze harten zou verlichten, opdat wij,
met alle mogelijke vreedzame middelen, rondom ons zouden getuigen van het licht
dat U verspreidt door Uw Woord, maar ook door de stem van ons geweten, zoals
die weerklinkt in het hart van iedere mens. We vragen het U door Jezus
Christus, uw Zoon, onze Heer
Gevolgd door een langzame processie,
begeleid door zang, refreinen, muziek van orgel of andere instrumenten.
Derde lezing: Lucas 11, 9-13 of Mattheus 7, 7-11
Aangepast lied of refrein
Gebed
Heer
Jezus, we geloven in uw woord over de doeltreffendheid van het gebed dat met
volharding in het geloof tot U gericht wordt. We geloven dat U, zoals U gezegd
heeft (Mt 28, 18), alle macht gegeven is in de hemel en op de aarde, sinds uw
glorierijke opstanding uit de doden. En we geloven dat U onder ons persoonlijk
en reëel aanwezig bent in de Heilige Eucharistie. We smeken U: omringmet uw bijzondere tederheid die tederheid
die u zo vaak getoond heeft in het evangelie ja, omring met uw grote
barmhartigheid al diegenen die aan hun pijn en lijden wensen te ontsnappen door
rechtstreekse euthanasie; laat bij hen mannen en vrouwen opstaan die hen met
zachtheid en respect doeltreffend zullen helpen dankzij de beste zorgen en die
hen met verbeelding en liefdesbekwaamheid zullen bijstaan, opdat zij, zonder
hun toevlucht te nemen tot euthanasie, een zachte en vredige dood mogen
beleven. Ontferm u over hen, zoals u dat gedurende uw aardse leven gedaan heeft
met alle zieken die aan uw voeten werden gelegd. Wees, zoals toen, al weldoende
bij hen aanwezig, wees bij ons aanwezig. Zegen hen en zegen ons, we bidden U,
Gij die leeft en heerst met de Vader en de Heilige Geest in de eeuwen der
eeuwen. Amen.
Uitstalling van het Heilig Sacrament en stille aanbidding
Deze tijd van stille aanbidding
(minimum een kwartier) kan bij het begin of op het einde begeleid worden door
het refrein : O o o, adoramus te Domine, drie keer hernomen.
Zegening met het Heilig Sacrament
Dit gebeurt bij voorkeur al
wandelend met de monstrans doorheen de hele kerk, begeleid door hetzelfde of
een ander gepast refrein. Het eindigt met de plechtige zegening aan het altaar.
Na het terugplaatsen van de hostie
in het tabernakel kan men eindigen met het Onze Vader en een passend slotlied.
Bijzondere
voorbede voor de missen van 1 en 2 februari 2014
God
onze Vader, het is met groot vertrouwen dat we ons tot U richten op het moment
dat ons land een wetgeving dreigt aan te nemen die de mogelijkheid van
euthanasie onder bepaalde voorwaarden wil uitbreiden naar minderjarigen.
Geconfronteerd met de ernstige bijkomende afwijkingen die een dergelijke wet in
haar kielzog kan meeslepen, vragen we U ons geweten te verlichten, en dat van
al onze medeburgers en dat van onze politieke verantwoordelijken. Sta niet toe dat, door een nieuwe overtreding van het
verbod om een onschuldig mens te doden, een deur zich zo ver opent dat niemand
die nog kan sluiten. We bidden U Heer, versterk in ons en in onze medeburgers
die liefde, vol verbeelding en tederheid, die andere oplossingen vindt om het
hardnekkig lijden en de diepe nood van onze broeders en zusters die lijden, te
verhelpen.
Standpunt van de bisschoppen Voorstelling door mgr. André-Joseph Léonard
Er is dus sprake van om, onder bepaalde voorwaarden, de depenalisering van euthanasie uit te breiden naar minderjarigen en dementerenden. Dat vooruitzicht baart ons zorgen. Als ik ons zeg, dan gaat het om de bisschoppen van België. Het is dus als voorzitter van de Belgische Bisschoppenconferentie dat ik me hier uitspreek. Maar eigenlijk spreek ik in de eerste plaats als burger. In onze deelname aan het publieke debat zullen we niet argumenteren op basis van wat het christelijk geloof hierover te zeggen heeft, naar enkel vanuit filosofisch oogpunt.
Reeds in 2002 hebben we onze sterkste reserves uitgesproken aangaande de depenalisering van euthanasie, door de patiënt vrij gevraagd om zo een lijden dat hij of zij ondraaglijk acht niet te moeten doorstaan. Eerst en vooral omdat we vandaag over uitstekende palliatieve zorgen beschikken, en omdat we in het geval van intens en hardnekkig lijden, als laatste redmiddel, nog een beroep kunnen doen op sedatie, voor zover dat strikt noodzakelijk is.
Vervolgens en vooral, omdat het belangrijkste argument om die depenalisering aanvaardbaar te maken de vrijheid van het individu was om over zichzelf te beschikken. Men legde er de nadruk op: niemand is verplicht om euthanasie te vragen; waarom dus het weigeren aan diegene die het vrij vraagt voor zichzelf en voor zichzelf alleen? Maar is dat argument niet ambigu? Want de depenalisering van euthanasie oefent ondanks alles druk uit op de medische en paramedische sector. Natuurlijk, elke arts kan bij een verzoek van een patiënt het gewetensbezwaar inroepen. Paramedici kunnen dat in principe ook, zij het met minder garanties voor hun werkzekerheid. Maar globaal gezien is het toch het hele beroep dat gedeeltelijk van betekenis verandert: het gaat niet enkel meer om de kunst van het verzorgen en, dikwijls, van het genezen, maar het verandert ook in de kunst van het laten sterven. Mijn vrije keuze heeft dus grote gevolgen voor het hele medische beroep.
Bovendien verandert de invoering van euthanasie, waarvan de effecten zich dus niet beperken tot het individu dat het vraagt, in de gehele samenleving de fundamentele verhouding tot het leven en de dood en ze ondergraaft de levensbelangrijke solidariteit van alle burgers met lijdende mensen. Ik verklaar me nader en bekijk daarvoor de uitbreiding naar minderjarigen en dementerenden die momenteel gevraagd wordt.
Ook nu weer beroept men zich voor die uitbreiding op de vrijheid van het individu. Maar is dat, in het geval van minderjarigen, geen overduidelijk misbruik, zelfs al roept men hun eventueel onderscheidingsvermogen in? Het is een vreemde argumentatie als men weet dat minderjarigen in belangrijke domeinen wettelijk gezien onbekwaam zijn om bepaalde daden te stellen, zoals bijvoorbeeld kopen en verkopen, trouwen, enz. En hier zouden ze in de ogen van de wet plots voldoende rijp zijn om zich te laten sterven toch de meest zwaarwichtige beslissing die ze aangaande zichzelf kunnen nemen!
Evenzo is het riskant om, via een levenstestament op lange termijn, aan anderen de mogelijkheid te delegeren om in mijn plaats te beslissen als ik dement zal zijn en, bij volmacht, tot mijn euthanasie over te gaan. Is die vrije beslissing (maar met vertraging) om een ander de taak toe te vertrouwen mij te laten sterven werkelijk te verenigen met een rechtsstaat?
Ook hier dreigt de zogenaamd puur individuele beslissing die ik neem, zwaar te wegen op iemand anders. Paradoxaal genoeg gaat de zogenaamd strikt persoonlijke keuze die ik maak snel sterk andermans vrijheid bepalen. Inderdaad, als deze praktijk zich verspreidt en als het, om deze te legitimeren, volstaat dat ik er anticiperend mee instem, zal het snel resulteren in de insinuatie, des te subtieler naarmate ze onbewust is: Zou je niet hetzelfde doen? Dat zal uiteindelijk iedereen goed uitkomen. In plaats van nutteloos te wegen op anderen en op de samenleving, volstaat het op voorhand je toestemming te geven. Het is zo gemakkelijk
Deze overwaardering van de persoonlijke instemming zal het individualisme en het isolement versterken die de solidariteit ondergraven van eenieder met allen en van allen met eenieder. Of men het nu leuk vindt of niet, onze persoonlijke vrijheid bestaat bij gratie van diverse relaties: met de natuur, met ons lichaam, met de vrijheid van de ander en, finaal, met elke man en elke vrouw, onze gelijke. Men stelt ons voor de kwestie van de goede dood op te lossen door ieder, voor eigen rekening, door tussenkomst van enkele personen, zijn exit te laten organiseren. Is het niet veel humaner om allen solidair te zijn met iemands beproeving, door naar hem of haar te kijken met een blik die mensen bevestigt in hun waardigheid en door er actief naar te streven het lijden waaronder ze gebukt gaan, te verlichten? Dat is wat de overgrote meerderheid van het medische en paramedische corps doet, met een toewijding die bewondering afdwingt.
Ten slotte: er was elf jaar nodig om een euthanasie-uitbreiding te overwegen die oorspronkelijk niet voorzien, ja zelfs afgewezen was. Hoeveel tijd zal er verstrijken alvorens andere uitbreidingen worden overwogen? Want als het volstaat om zijn toestemming te geven, als die handeling zich verspreidt en gewoon wordt, zullen er ongetwijfeld ruimdenkende geesten opstaan die, binnen enkele jaren, zullen menen dat men in veel gevallen die instemming legitiem kan aannemen bij de minderjarige die die zou gegeven hebben, als zijn onderscheidingsvermogen een beetje rijper zou zijn geweest, of bij de demente die het schriftelijk zou bevestigd hebben als men het hem op het juiste moment zou hebben voorgesteld.
Door dit standpunt in te nemen, maken wij, bisschoppen van België, niet de keuze van het lijden dat, als zodanig, destructief is. De katholieke Kerk ligt trouwens aan de basis van de meeste zorginstellingen in ons land. We ontkennen ook niet het bestaan van individuele vrijheid. Maar we kiezen positief voor steeds performantere palliatieve zorg, ver van elke therapeutische hardnekkigheid. En we plaatsen even positief de solidaire vrijheid boven de vrijheid die zogenaamd solitair is, maar uiteindelijk zo dwingend voor een ander.
Mgr A.-J LÉONARD, aartsbisschop van Mechelen-Brussel Brussel, 06.03.2013
3.843 Message of Our
Lady, delivered in the morning at Sacred Heart of Jesus, delivered on July 8,
2013 transmitted in 09/07/2013
Dear children, my Jesus is
with you. Believe firmly in His Power and everything will end well for you. I
ask you to live separated from sin. You are the Lords. Do not permit the devil
to separate you from the path of salvation. You live in a time worse that the
time of the flood. Now the times have come which I predicted. Return quickly.
What you have to do, do not put off until tomorrow. Tribulation and death will
be present in the Church of my Jesus. I suffer because of what is coming for
you. Bend your knees in prayer. I do not want to obligate you, but you should
give the best of yourself to the mission which the Lord has entrusted to you.
Love the truth. Do not forget: in everything, God in first place. Go forward
without fear. This is the message which I bring you today in the name of the
Most Holy Trinity. Thank you for allowing me to bring you together here once
again. I give you my blessing in the name of the Father, the Son and the Holy
Spirit. Amen. Peace be with you.
3.851 Message of Our
Lady, delivered at Socorro/SE, delivered on July 25, 2013 transmitted in
25/07/2013
Dear children, the day is
coming when many will repent of the life they have lived without God, but for
many it will be too late. God calls you. Do not separate yourselves from Him.
He will give men a great chance. A special grace of the Lord will allow all
those who live without the grace of God to see their errors and their sins.
That will be the great sign from God to men. Repent. Difficult days are coming.
What you have to do, do not put off until tomorrow. Trust in Jesus. He is your
All, and only in Him can you find full joy. Return quickly. Live by and witness
to the Gospel. Do not live in sin, but seek by your examples and by your words
to witness to the love of God. I am your Mother and I suffer because of your
sufferings. I know each one of you by name and I will plead with my Jesus for
you. Rejoice, for your names are already written in Heaven. Do not hold back.
Do not be discouraged. Nothing and no one is lost. Love. Accept your brothers
with the same love with which Jesus accepts them. If men love each other,
humanity would quickly be healed spiritually. Courage. I need your sincere and
courageous yes. Go forward. This is the message which I bring to you today in
the name of the Most Holy Trinity. Thank you for allowing me to bring you
together here once again. I give you my blessing in the name of the Father, the
Son and the Holy Spirit. Amen. Peace be with you.
3.862 Message of Our Lady,
delivered in Aracaju/SE, delivered on August 20, 2013 transmitted in 20/08/2013
Dear children, courage.
There is no victory without the cross. You are going toward a sorrowful future,
but those who remain firm in the faith will achieve a great victory. I am your
Mother, and I know your needs. Bend your knees in prayer. I am always at your
side, even though you do not see me. I came from Heaven to take you to Heaven.
Be docile. I need your yes. Do not remain stationary. What you have to do, do
not put off until tomorrow. I ask you to be men and women of prayer. Now is the
time which I have announced in the past. Continue to pray for the Church. Heavy
clouds will fall upon Her. Her enemies will unite and cause confusion and
division. Do not be discouraged. The victory of the Church is in the hands of
the Lord. After all the tribulation, a new time of grace will arise for the
Church. Be joyful, for my Jesus is at your side. Be filled with hope. Tomorrow
will be better. This is the message which I bring to you today in the name of
the Most Holy Trinity. Thank you for allowing me to gather you here once again.
I give you my blessing in the name of the Father, the Son, and the Holy Spirit.
Amen. Peace be with you.
3.863 Message of Our
Lady, delivered on August 21, 2013 transmitted in 21/08/2013
Dear children, the Church
of my Jesus will carry a heavy cross and the way to Calvary
will be sorrowful. Men and women of faith will be judged and condemned. Screams
for help will be heard, and a successor of Peter will drink of the bitter
chalice of suffering. Pray. Do not separate yourselves from prayer. After all
the persecution, the Lord will take away from the Church all the smoke of the
devil and there will be a time of peace. I suffer because of what is coming for
you. Do not be discouraged. Do not stray from the path of truth. Whoever walks
with the Lord will never experience the weight of defeat. Go forward. This is
the message which I bring to you today in the name of the Most Holy Trinity.
Thank you for allowing me to gather you here once again. I give you my blessing
in the name of the Father, the Son, and the Holy Spirit. Amen. Peace be with
you.
3.872 Message of Our
Lady, delivered on September 13, 2013 transmitted in 13/09/2013
Dear children, I am your Sorrowful
Mother and I suffer because of what is coming for you. I ask you to live by my
appeals, for I desire to lead you to the One who is your Way, Truth and Life. A
painful event will occur in Italy.
Men will weep and lament. Be alert. God is in a hurry. What you have to do, do
not put off until tomorrow. Pray. Only through the power of prayer can you
withstand the weight of the trials that are on your path. Sacred Scripture,
Confession, the Eucharist, and the Holy Rosary: these are the weapons for the great
spiritual war. Go forward without fear. This is the message which I bring you
today in the name of the Most Holy Trinity. Thank you for allowing me to bring
you together here once again. I give you my blessing in the name of the Father,
the Son and the Holy Spirit. Amen. Peace be with you.
3.888 Message of Our
Lady, delivered on October 17, 2013 transmitted in 17/10/2013
Dear children, seek the
Lord. He awaits you with open arms. The day is coming when many will repent of
living a life without the grace of God, but for many it will be too late. I
want to tell you, God is in a hurry. Hurry up and return to the One who is your
Way, Truth and Life. You still have ahead of you long years of difficult
trials. That which I have announced in the past will come to pass. The Church
of my Jesus will drink of the bitter chalice of abandonment, and many of the
consecrated will be led to their death. I suffer because of what is coming for
you. Have courage. Love the truth and defend it. Whatever happens, remain with
the Church. This is the message which I bring you today in the name of the Most
Holy Trinity. Thank you for allowing me to bring you together here once again.
I give you my blessing in the name of the Father, the Son and the Holy Spirit.
Amen. Peace be with you.
3.893 Message of Our
Lady, delivered at Sitio de Gama/DF, delivered on October 29, 2013 transmitted
in 29/10/2013
Dear children, calm your
hearts and remain with the Lord. Do not allow anything to separate you from my
Jesus. He is your All. Only in Him is your victory. After all the tribulation,
great joy will come. I am your Mother and I came from Heaven to take you to
Heaven. Open your hearts and be docile to my call. You still have ahead of you
long years of difficult trials, but the Lord will be at your side. I ask you to
keep alight the flame of your faith. Do not permit your doubts and
uncertainties to separate you from the grace of the Lord. You are the chosen
ones of God. Be faithful. I invite you to follow the Lord and serve Him with immense
joy. He has prepared for you something which human eyes have never seen. This
is the message which I bring you today in the name of the Most Holy Trinity.
Thank you for allowing me to bring you together here once again. I give you my
blessing in the name of the Father, the Son and the Holy Spirit. Amen. Peace be
with you.
These message is
translated by Google, from Portugese into English.
I apoligize when
there are errors in the translaten,then Google is guilty.
The message
below, n ° 458, as recorded above, is the greatest message of the Queen of
Peace to confidant Pedro Regis at November 2, 1991.Probably, it is also the
largest message transmitted to a confidant throughout the history of
authentic apparitions of Our Lady. In this message, the Virgin Mary
developed neatly eighteen themes, dictating the title of each theme to the
confidant. First, the introduction is an explanation about why she had
been presented with the title of Queen of Peace After following each of the
topics chosen with appropriate exhortations to get to the end, telling us
some unknown facts of life Jesus. This is not about any message. It
is one of the proofs that truly the Mother of God appears
confidant Pedro Regis. This is what we show in this booklet. Do not
rely on fantasy or emotionalism to believe in the presence of Our Lady in
Angüera. We rely on facts, studies, meditations and
reflections. Now who was Pedro Regis in 1991? Born and raised in a
rural setting in a small property in rural Bahia. With
rudimentary knowledge of the faith. Even meditadamente he could have
written this post below, so extensive, so deep, so hortatory. Another
fact is that this message was written at the exact time of appearance that
were present in approximately eight thousand people, including some channels
television. So there are thousands of witnesses and documentary record
of what happened there in the video, which Pedro Régis has a
copy. emphasize that, at the time, the Pied New Farm, site of the
apparitions, had no electricity and this apparition occurred at night , like
most appearances. Tells us that before Pedro Régis dictate the message,
the Virgin Mary asked who could more roles so that the message was written,
as he had at hand were insufficient. Peter was given the permission to
communicate with some of those present and he asked for more papers. Brought
a ream. Before the message is dictated, Our Lady asked that the
confidant enumerasse pages. He did so. But when it came time page
30, tells Peter he stopped half stunned and looking at the Queen of Peace,
she told him: "Continue." Why do I say astonished? For
who knows appearances Angüera, you know that the vast majority of the
messages does not exceed ten pages written in bold letters and hastily
(that's how he writes them). Continuing to enumerate the pages, the
height of 50, he stops and Our Lady boss to continue, just happened for some
other times. When confidant listed page 130, the Mother of God said,
"Enough."From there began to dictate the message. When
confidant reached the end of page 130, Our Lady ended the message with the
phrase that always ends all others: "Be at peace." Another
fact that strikes us is that Pedro Régis during this apparition remained
simply two and a half kneeling as occurs in all ecstasy, which we reported in
the first chapter. After the apparition, he usually gets up and starts
to read the message for the present, as it always does. Were another two
hours before the astonished crowd. No. 458 In this message, the Virgin
Mary explains, soon after the introduction because it presented us with the
title of Queen of Peace She tells us it is to become aware of the importance
of peace for humanity, and talks about it, encouraging us urging us to find
peace in His Son Jesus, Prince of Peace After the introduction, she herself
said the title of each of the seventeen other topics, discussing each
issue. The topics, followed by the briefest comments.
1 - Introduction - Exhortation to trust in His Maternal
Protection.
2 - Love
each other - offers
us the antidote against hatred, violence, selfishness that prevents us from
loving others.
3 - Wonders
are your works, O Lord - Bring us
the Creator created the work (creation), saying that without him our life is
useless.
4 -
Eucharist, My Son is present - confirmed in the real presence of Christ in the Eucharist.
5 - Go into
the world and preach the Gospel - It is addressed especially to bishops and priests, treating
religious indifferentism, marriage and also exhorting them to a life that is
a sign of God's presence in the world.
6 - Where is
the Truth? - Re-tell
us where the truth remains intact, tells us about the progress of the sects, pointing
us the main causes of this advance in order to be fought.
7 - Do
not be fooled by pseudosofia - Knowing the world is overflowing with false prophets, Our Lady
calls us to beware concerning ourselves from them.
8 - I
ask you trust - our
challenges are great, the Virgin Mary knows well, saying at one point near
the end: "He did not haggle over confidence and generosity. "
9 - You have
to believe - Theme
dedicated to Faith
10 - Your
sincere testimony - asks us
to witness the apparitions and His messages, knowing that they lead to the
evangelical ideal.
11 - Created
in His image and likeness - Reminds us that we are created in the image and likeness of God,
but sin has disfigured us, leading humanity to all forms of evil.
12 - The joy
of your presence - Thanks
to those who are listening to La, offering safe haven that is your Immaculate
Heart, to continue encouraging the authentic Christian life.
13 - Mother
and Queen of your nation - Being Mother and Queen of Brazil, alerts us to many dangers that
surround us, telling us, for example, the erroneous teachings of liberation
theology (debauchery).
14 - Christ
is your hope - Hope is
a theological virtue, so Christ can only be thou Him.
15 - The
signs that you offer - Show us
the reason for his appearances in the world, and what is its purpose.
16 - You are
all alike - very
important topic addressed by the Queen of Peace: the issue of racism and
slavery. This is not corporate egalitarianism, but equal in status as
children of God.
17 - I ask
you for your dedication - In this
theme, the Queen of Peace asked us our consecration to Her Immaculate Heart,
teach us the words with which we should consecrate ourselves. Note:
Where it says John Paul II, always read the current pope, in this case,
Benedict XVI, therefore, note that before she speaks of "the successor
of Peter."
18 - My obedience, your happiness - ends with this beautiful theme. Our
true happiness is possible due to the FIAT of the Virgin Mary at the
Annunciation, and later, during his life. Reminds unknown facts, in some
detail, the life of His Son Jesus Christ, from childhood to death on the
Cross.
These briefest comments are treated very simplistically, because a single
theme, the Queen of Peace discusses various issues, besides exhortations,
encouragement and lots of advice. Also the messages of Our Lady does not
need much explanation, because it does not deal with deep theological issues
and this is not the purpose of any appearance as noted in chapter five,
although we found in certain messages, phrases that leave us baffled. She
herself tells us that we have more in-depth questions to the True Teaching of
the Church of His Son Jesus. What does the
Virgin Mary in His message is to exhort us to a 180 °, a return to forgotten
truths for each of us. Time to post.
Wilt ge dat uw mensheid in wijsheid toeneemt? Weersta ze met uw wil, verankerd in de mijne.
Wenst ge Vrede die alles te boven gaat?
Zie toe hoe Ik leef in u.
Wilt ge geluk kennen hier op aarde?
Koester dan geen andere verlangens dan de mijne.
Wilt ge dieper doordringen in de Liefde?
Tracht dan alleen lief te hebben.
Wilt ge vergeten?
Denk slechts aan Mij.
Wilt ge werkelijk leven in Mij?
Leef van mijn heilige Eucharistie.
Wilt ge kracht vinden om uzelf te verzaken?
Kom ze halen in mijn Hart.
Wilt ge tederheid ervaren?
Ik geef u mijn Moeder.
Wilt ge middelen kennen om in heiligheid te groeien?
Volg mijn heiligen na, vooral hen die naar de maat zijn van uw kleine ziel.
Uw zwakheid kan veranderen in kracht. Wilt ge dat?
Kom dan elke dag bij mij in het inwendig gebed.
Ge bekijkt mijn afbeelding, ge beschouwt me van dichtbij.
Verlangt ge mijn geheimen te kennen? Ik onthul ze voor u, omdat Ik u bemin. Gij hebt geen geheimen voor Mij, want Ik ken uw ziel veel beter dan gij ze zelf kent. Ik ben de Zoon van God. Ik ben God. Gij zijt een kind van de aarde.
Ge geeft Mij uw mensheid; Ik geef u mijn Godheid. En dit verbond maakt u tot een kind van de hemel en een dochter van een Kerk die Ik als erfdeel aan de wereld heb geschonken. Beminnen is offeren naar de maat die u gegeven is.
Ik bemin u zoals ge zijt; sta niet stil bij uw gebreken.
Ik heb alle macht om ze ten goede te keren.
Mocht uw liefde uw onbekwaamheid overtreffen door haar trouw.
Ik vraag u aanwezig te zijn en aan Mij te denken.
Er moeten zielen gered worden, waaronder die van u, die me bijzonder dierbaar is.
Vroeger hebt ge geleefd vanuit het gevoel, nu leeft ge in het naakte geloof. Volhard, opdat uw geloof sterker wordt. Vraag zonder ophouden om meer geloof, meer kracht in de hoop, meer bekwaamheid tot liefde.
Vermoeidheid brengt verveling teweeg. Zo ge verlangt dat uw lichaam dienstbaar blijft aan uw geest, neem dan de nodige rust voor het evenwicht van uw lichaam.
Wees geduldig met uzelf en met de anderen.
Wees erkentelijk voor de genegenheid die men u betuigt: het is mijn genegenheid die doorheen het hart van mijn schepselen naar u toekomt.
De zieleadel, kind, is rechstreeks evenredig met de zelfverloochening.
Wie deze zieleadel verrijken wil moet zich verstervingen opleggen.
De natuur heeft wetten die moeten geëerbiedigd worden.
Maar het goddelijk leven heeft er andere, belangrijker nog, die men moet kennen en eerbiedigen indien men tot een volmaakte onthechting van al het geschapene wil komen.
Het ik sterft maar onder almaar mokerende slagen.
. . .
Ze zullen enkel vrede hebben als ze die wensen anders zal het een catastrofe worden.
De zonde veroorzaakt kwaad.
Ik ben geenszins verantwoordelijk voor wat hun door eigen fout kan overkomen.
Ik ben de Vrede en de Vreugde, zuivere en heerlijke vreugde.
Ik regeer in rechtvaardigheid en billijkheid.
Maar ze verwerpen wat heilig is.
De massa is zoals de op- en neergaande tij.
Vandaag komen ze op Mij afgelopen en roepen Mij toe.
Morgen verstoten ze Mij uit hun leven.
Ach, mensenkinderen, hoe houd Ik het uit met u? Waar holt ge naartoe? Ik weet het. Maar Ik heb u zo dikwijls gewaarschuwd, en ge blijft doof voor mijn woorden. Ge speelt met vuur terwijl ge moorddadige wapens smeedt. Wee u zo ge niet ophoudt. Ge verwoest uw lichaam. Maar hoeveel meer nog wordt uw ziel verwoest door uw ongerechtigheden. De gedachte aan de eeuwigheid beroert u zelfs niet, de eeuwigheid die ge weldra zult leren kennen als ge u niet bekeert. En ge zult ze vinden zoals ge ze hebt gewild. Op deze aarde verzamelt ge slechts het stof van de eeuwigheid. En dit stof zal u volgen daar waar ge naartoe gaat. Ge gelooft niet in de liefde. Er is in u alleen maar winzucht. Ik zou u met één gebaar kunnen vernietigen. Maar Ik laat u een kans. De tijd bestaat niet voor Mij. Maar voor u is hij geteld.
Even more than the adoration of the shepherds and the wise men, do I sep your love.
Come and adore Me: for you I am joyously alive and active. Some people celebrate this blessed day in joyful gaiety, for a Savoir is given to them. To you, My little soul, I have given Mi tears today.
For certain souls I have given the smile of the Child Jesus.
For you who love Me, I have given the tears of the divine Child for the wounds of this miserable and perverse world.
From the moment of My birth I have been called the Man of Sorrows.
During this Mass I have associated you with the suffering of My child-heart. You betrayed your spiritual agony by shedding abundant tears and you tried your best to find a fitting reason for those tears.
Truly I say to you, it is not your personal problems, however hurtful they may be, that wounded your heart this morning. I associate them, by a special grace, with what My child-heart foresaw.
You have not yet understood that I am expecting you to offer Me your sufferings, more precious to Me than gold or incense.
Uitverkoren van alle eeuwigheid om doorheen de eeuwen verheerlijkt te worden. Vandaag is het een van de grootste hoogfeesten van Maria.
Uitgelegd door drie teksten trachten we drie vragen te beantwoorden:
1° Waarom dat hoogfeest
Op 8 december 1854 werd het Dogma afgekondigd van de Onbevlekte Ontvangenis. We vieren dat met een hoogfeest want effectief, met dit feest raken we aan de fundamenten van ons geloof. In het epistel van vandaag aan de Efesiërs zegt Paulus ons dat God ons in Christus heeft uitverkoren vòòr de grondlegging van de wereld. En daarom, met Christus die in Jezus voor ons is mens geworden, zijn we ook aanstonds verbonden met het mysterie van Maria als Moeder van God.
Vanaf het begin van de expliciete aanwezigheid van Jezus tussen ons, zien we dan ook hoe Maria in de evangelies reeds een bijzondere plaats inneemt en doorheen de geschiedenis werd die plaats meer en maar bepaald en gedefinieerd in het bewustzijn van de Kerk en de gelovigen. In Lyon en elders in de katholieke kerk werd dit feest reeds gevierd vòòr de afkondiging van het dogma. Vele heiligen hebben er zich voor ingezet en ook Jan Berchmans wilde dat doen. En na de proclamatie zien we hoe overal de Moeder-Maagd als Onbevlekte gevierd wordt zonder nog te spreken van de wereldwijde verspreiding van de verschijningen te Lourdes waar Maria zich aan Bernadette bekend maakte als de Onbevlekte
2° Hoe kan Maria de Onbevlekte Ontvangenis zijn? Hoe was dat mogelijk?
Niet door eigen kracht of verdienste van Maria zelf. Uit zichzelf is zij en blijft zij het kleine meisje van Nazareth. Maar, zoals het expliciet staat in de proclamatie van het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis: Maria wordt gevrijwaard van de erfzonde door genade en door een uitzonderlijke gunst van God omwille van de verdiensten van Jezus Christus. Omdat Jezus mens moest worden en omwille van zijn verlossend handelen op het kruis werd Maria onbevlekt ontvangen.
Met andere woorden de Onbevlekte was reeds in de schoot van de Drievuldigheid van af de beslissing of van af de noodzaak van de Menswording en de Verlossing. De Vader heeft haar daar gevrijwaard van de zonde om in het wereldgebeuren een vlekkeloos fundament te zijn als Moeder van Gods Zoon, van het Woord, dat door de kracht van de H.Geest tussen ons zou leven.
3° Wat betekent dat voor ons?
In het begin van de Rozenkrans bidden wij altijd drie Weesgegroetjes terwijl wij Maria aanroepen als dochter van God de Vader, Moeder van God de Zoon en bruid van God de H.Geest. en dat is zeer juist:door haar bemiddeling kunnen wij met de echte God in relatie komen, de God die niet alleen ver weg is van ons en transcendent maar die ook immanent tussen ons leeft en werkt en ons bezielt door de Geest.
Toch kan men zich afvragen: heeft Maria daar ergens aan meegewerkt, vermits alles wat in haar bijzonder is, door God reeds van eeuwigheid beslist was? Zeker had zij daar een rol in te speen, want zoals we lezen in het evangelie van vandaag : op zeker ogenblik moest zij haar instemming uitdrukken. Zoals S.Bernardus ons dat zegt, de mensheid heeft eeuwen gewacht op de confirmatie van Gods plan door een mens. In het ja-woord van Maria drukt heel de schepping, samen met alle mensen, uit dat zij aanvaardt dat God menselijke vormen aanneemt en zo ons het voorbeeld geeft en de weg toont die we moeten volgen. En omdat dit uitgedrukt wordt in Maria daarom kunnen ook wij onze instemming weergeven met de woorden van Maria : Zie de dienstmaagd des heren, mij geschiede naar uw woord. Zo zeggen wij dan ook: ja Heer, wij zijn akkoord met uw beslissingen om op deze wijze in ons leven uw verlossing te realiseren.
Wat dan juist inhoudt aan kruisjes en moeilijkheden en vreugden weten wij ook nu nog niet, net zoals Maria het niet wist, maar in navolging van Maria kunnen ook wij zeggen: Akkoord Heer. Akkoord, Akkoord.
Bron: De preek van de Eerwaarde Priester in de Kerkkapel van de Karmel te Antwerpen op 08 december 2008.
Bidt, bidt want erdreigt een verschrikkelijk gevaar. Dit gevaar is erger dan oorlog en
hongersnood, erger dan de verwoesting van de wereld: het gaat om het verlies
van het geloof!.... Zelfs bij de godgewijden. Voorwaar, dit staat gelijk met de
ondergang van de mensheid en van de zielen die in de greepvan Satan vallen. Dit is een voortdurend
gevaar voor wie niet waakzaam zijn, voor wie hun lampen niet brandend houden
voor Mijn komst op aarde !
Verklaring van de religieuze verantwoordelijken van België
Woensdag, 27 november 2013
Verklaring van de religieuze verantwoordelijken van België (Kerknet) Gemeenschappelijke verklaring naar aanleiding van de stemming in de senaatscommissie Justitie en Sociale Zaken over de verruiming van de euthanasiewet voor minderjarigen
Op woensdag 6 november 2013 hebben de verantwoordelijken van de erkende erediensten in ons land een gemeenschappelijke verklaring ondertekend waarin ze zich verzetten tegen de uitbreiding van euthanasie voor minderjarigen. Dit was nog nooit eerder gebeurd.
Vandaag, woensdag 27 november 2013 , kunnen we alleen maar onze teleurstelling en ons verdriet uitspreken. De angst en machteloosheid van ouders die een kind zien lijden en veel te vroeg zien sterven, grijpen ons aan. Wij geloven dat palliatieve zorg en sedatie een waardige manier zijn om een stervensziek kind nabij te zijn. Praktijkartsen, oncologen en dokters op intensieve zorgen hebben het ons klaar en duidelijk bevestigd. Laten we naar hen luisteren.
Wij pleiten voor een stopzetten van therapeutische hardnekkigheid en voor een vervanging ervan door een aangepaste palliatieve zorgverlening. Wij mogen geen kinderen laten lijden: lijden kan en moet worden verlicht. De geneeskunde beschikt daarvoor over de middelen. Maar we mogen het stellen van een daad die de dood tot gevolg heeft niet banaliseren. We zijn immers gemaakt voor het leven.
Van iemand houden tot het einde vereist een immense moed. Een einde maken aan het leven is een daad die niet alleen een individu doodt, maar ook het sociale weefsel in onze samenleving en onze families, die in de greep zitten van een groeiend individualisme. Laten we zieken en hun familie, maar ook alle zorgverleners met liefde bijstaan. En als de ziekte het dan toch haalt, laat de zieke dan worden omringd door onze intense genegenheid en een onvoorwaardelijk respect voor het leven.
Getekend,
- Rabbijn Albert Guigui, grootrabbijn van Brussel - Kanunnik Robert Innes, voorzitter van het Centraal Comité van de Anglicaanse Kerk in België - Mgr. André-Joseph Léonard, voorzitter van de Bisschoppenconferentie van België - De heer Geert Lorein, voorzitter van de Federale Synode van Protestantse en Evangelische Kerken in België - Metropoliet Panteleimon Kontogiannis, exarch van het Oecumenisch Patriarchaat van Constantinopel (orthodoxe Kerk) - De heer Semsettin Ugurlu, voorzitter van de Executieve van Moslims van België
De
devotie tot de 7 smarten van O.L.Vrouw vinden we terug in diverse
privé-openbaringen.
Ze
werd medegedeeld aan de heilige Brigitta van Zweden
(1303-1373):
Ik
kijk naar allen die op aarde leven om te zien of er mensen zijn die
medelijden hebben met Mij en mijn smart bemediteren, maar Ik vind er
slechts weinigen die aan mijn verdriet en mijn smart denken. Maar
jij, mijn dochter, denk eraan dat Ik door velen vergeten en misprezen
word. Kijk naar mijn smart en volg Mij na, zo goed als je kan.
Beschouw mijn angst, mijn tranen en mijn verdriet, want er zijn zo
weinig vrienden van God.
De
H.Brigitta zegt verder: De Heer heeft beloofd dat Hij zeven
genadegaven zou verlenen aan de zielen die Hem elke dag hulde brengen
door het bidden van zeven weesgegroetjes bij de overweging van de
tranen en de smarten van zijn Moeder.
1.Ik
zal Vrede schenken aan hun gezinnen.
2.Zij
zullen verlicht worden omtrent de goddelijke mysteries.
3.Ik
zal hen troosten in hun verdriet en Ik zal hen en hun ondernemingen
begeleiden.
4.Voor
zover het niet strijdig is met de aanbiddelijke wil van mijn
goddelijke Zoon, zal Ik hen de heiliging van hun zielen schenken,
zoals Ik het vraag.
5.Ik
zal hen in hun geestelijke strijd tegen de helse vijand verdedigen en
Ik zal hen ieder moment van hun leven beschermen.
6.Op
het moment van hun dood zal Ik hen op tastbare wijze bijstaan: zij
zullen het gelaat van hun Moeder zien.
7.Ik
heb van mijn goddelijke Zoon bekomen dat degene die deze devotie (tot
mijn tranen en smarten) verspreiden, vanuit dit aardse leven
rechtstreeks in het eeuwige geluk worden overgebracht, want al hun
zonden zullen vergeven zijn; mijn Zoon en ik zullen hun eeuwige
vertroosting en vreugde zijn.
Evenzo
heeft O.L.Heer, aldus de heilige Alphons Maria van Ligurie, aan de
heilige Elisabeth van Hongarije geopenbaard dat Hij vier bijzondere
genaden zou verlenen aan hen die de devotie voor de smarten van zijn
Moeder beoefenen.
1.Zij
die vóór hun dood de Heilige Maagd en haar smarten aanroepen,
zullen een volmaakt berouw over al hun zonden bekomen.
2.Jezus
zal al degenen in hun moeilijkheden beschermen die deze devotie
beoefenen en verspreiden, vooral in het uur van hun dood.
3.Hij
zal de herinnering aan zijn Passie in hun geest inprenten en ze
zullen hun beloning in de hemel ontvangen.
4.Deze
toegewijde zielen worden Hem door de handen van Maria toevertrouwd,
opdat ze alle nodige genaden van Jezus verkrijgen.
In
het klooster van Schönau in Duitsland is de verering van O.L.Vrouw
van Smarten in 1221 voor het eerst officieel erkend geworden.
In
1239, in het bisdom Florentina in Italië, heeft de Orde van de
Servieten van Maria (Ordo Servita), waarvan de spiritualiteit sterk
gehecht is aan de Heilige Maagd, het feest van O.L.Vrouw van Smarten
vastgelegd op 15 september.
De
Rozenkrans van de Zeven Smarten van Maria is aldus door de Orde van
de Servieten tot stand gekomen. Deze naam steunt op de zeven
buitengewoon droevige of smartvolle gebeurtenissen in het leven van
Maria.
Deze
Rozenkrans bestaat 7 maal 7 kralen. Tussen de groepen van 7 kralen
bevindt zich een kleine medaille die aan één van de zeven smarten
herinnert. Die medailles kunnen vervangen worden door dikkere kralen.
Soms
wordt hij Rozenkrans van de zeven zwaarden genoemd, wat verwijst naar
de profetie van Simeon: Zie, dit Kind is bestemd tot val of
opstanding van velen in Israël, tot een teken dat weersproken wordt,
opdat de gezindheid van vele harten openbaar moge worden; en uw eigen
ziel door een zwaard worden doorboord.(Lc 2,34-35)
Met
zijn pauselijke brief Redemptoris heeft paus Benedictus XII dit
rozenkransgebed aanbevolen en met aflaten verrijkt. Paus Clemens XII
trad dit bij en versterkte het met de bulle Unigeniti van 12
december 1734. Deze aflaten worden bevestigd door een decreet van de
Congregatie van de Aflaten dat overeenkomstig het besluit van paus
Clemens XIII van 13 maart 1763 werd uitgegeven. (www.wikipedia.org)
In
de loop der jaren echter is deze rozenkrans grotendeels vergeten
geraakt. In onze tijd heeft de H.Maagd nu zelf een oproep gedaan om
de rozenkrans van de 7 smarten te bidden te KIBEHO (Rwanda)
Tijdens
haar verschijningen te Kibeho in Rwanda is de Moeder Gods gekomen om
ons daaraan te herinneren en Ze heeft die rozenkrans aan één van de
ziensters van Kibeho aangeleerd, namelijk aan Marie Claire
Mukengengo. Te Kobeho heeft Marie Claire de opdracht gekregen de
rozenkrans van de 7 smarten bekend te maken. De H.Maagd heeft
gevraagd deze rozenkrans regelmatig te bidden, vooral op dinsdag en
vrijdag.
De
rozenkrans kwam op 3 maart 1982 terug op het voorplan bij een
verschijning aan Marie Claire, aan wie de H.Maagd beloofde dat Ze hem
zou aanleren, nadat Ze de mensen herhaaldelijk aanspoorde ( ook bij
andere verschijningen aan verscheidene andere zieners te Kibeho) om
het lijden te aanvaarden en om zich onverwijld te bekeren. Het was op
6 maart 1982 dat O.L.Vrouw haar deze rozenkrans aanleerde en haar
opdracht gaf hem in de hele wereld te verspreiden.
Volgens
Marie Claire bestaat de voornaamste reden van die rozenkrans erin het
lijden van Jezus en de grote smarten van zijn Moeder te mediteren.
Als hij goed wordt gebeden, heeft hij het vermogen om in de harten
vrees voor de zonde op te wekken, kracht om er zich van af te keren
en om te getuigen van onze innerlijke bekering. Want het is de zonde
die Jezus opnieuw kruisigt.
Tijdens
de verschijning van 15/08/1982 doet de H.Maagd opmerken dat het enkel
in Rwanda is dat deze rozenkrans begint bekend te geraken en Ze
zegt: Ik had je nochtans gevraagd hem aan de hele wereld aan te
leren.
Nadat
de zienster de schijnbare onmogelijkheid had ingeroepen om die
rozenkrans in het buitenland aan te leren, verklaarde ze dat ze zich
hiertoe aan de H.Maagd toevertrouwde; zo ook de moeilijkheid om zich
van huis tot huis te verplaatsen om de rozenkrans aan te leren.
Hierop antwoordde haar de Moeder Gods:Je kan hem aanleren ook aan
hen die zich in de vreemde bevinden, zonder dat je je moet
verplaatsen, want niets weerstaat aan mijn genade.
(Rutagarema,1984).
De
geloofwaardigheid van de verschijningen van O.L.Vrouw in Kibeho werd
in 2001 erkend door monseigneur Misago, bisschop van Gikongoro,
Rwanda.
Hoe
bidden wij de Rozenkrans van de 7 smarten van O.L.Vrouw?
Inleidend
gebed:
Mijn
God, ik offer U deze rozenkrans van de 7 smarten van Maria, tot uw
grotere eer, ter ere van de Moeder Gods, door het mediteren en
medeleven van haar smarten. Ik bid U, geef me berouw over mijn
zonden, schenk me voorzichtigheid en nederigheid, zodat ik alle
aflaten kan verwerven die eraan verbonden zijn.
Akte
van berouw
Onze
Vader (1 maal)
Weesgegroet
(3 maal)
Moeder
van Barmhartigheid, herinner ons altijd aan het lijden van Jezus.
1ste
smart:
de profetie van Simeon.
Nadat
de H.Maagd haar enige Zoon in de tempel had opgedragen, sprak de oude
grijsaard Simeon:Dit Kind zal een teken van tegenspraak zijn, en
uw eigen ziel zal met een zwaard worden doorboord.
bij
iedere smart overwegen we enige tijd in stilte het lijden van Maria.
Onze
Vader (1 maal)
Weesgegroet
(7 maal)
2de
smart: de vlucht naar Egypte
De
H.Maagd is gedwongen naar Egypte te vluchten, om Jezus te redden uit
de vervolging van de wrede Herodes, die het Kind wil doden.
Stille
overweging van deze smart
Onze
Vader (1 maal)
Weesgegroet
(7 maal)
Moeder
van Barmhartigheid, herinner ons altijd het lijden van Jezus.
3de
smart: het Kind Jezus is verloren
Bij
hun terugkeer na de viering van het paasfeest, vinden Jozef en Maria
het Kind Jezus niet terug. In de grootste droefheid en onrust zoeken
ze Hem gedurende drie dagen
Stille
overweging van deze smart
Onze
Vader (1 maal)
Weesgegroet
(7 maal)
Moeder
van Barmhartigheid, herinner ons altijd het lijden van Jezus.
4de
smart: ontmoeting van Jezus op de Calvarieweg.
De
H.Maagd ontmoet Jezus op weg naar Calvarie terwijl Hij op zijn
gruwelijk doorwonde schouders het zware kruis draagt, waarop Hij voor
onze redding zal worden vastgenageld.
Stille
overweging van deze smart
Onze
Vader (1 maal)
Weesgegroet
(7 maal)
Moeder
van Barmhartigheid, herinner ons altijd het lijden van Jezus.
5de
smart: de kruisiging van Jezus.
De
H.Maagd ziet hoe Jezus aan het kruis wordt genageld, hoe de
bloeddruppels neervallen uit zijn met vele wonden overdekte lichaam
en hoe Hij na drie uren van verschrikkelijk lijden sterft.
Stille
overweging van deze smart
Onze
Vader (1 maal)
Weesgegroet
(7 maal)
Moeder
van Barmhartigheid, herinner ons altijd het lijden van Jezus.
6de
smart: Jezus wordt van het kruis genomen.
Nadat
de H.Maagd moest toezien hoe het Hart van haar Zoon met een lans werd
doorboord, ontvangt ze het dode lichaam van Jezus op haar schoot.
Stille
overweging van deze smart
Onze
Vader (1 maal)
Weesgegroet
(7 maal)
Moeder
van Barmhartigheid, herinner ons altijd het lijden van Jezus.
7de
smart: Jezus wordt begraven
De
H.Maagd vergezelt het dode lichaam van haar Zoon en ze ziet hoe de
zware steen vóór de ingang van het graf wordt gerold.
Stille
overweging van deze smart
Onze
Vader (1 maal)
Weesgegroet
(7 maal)
Moeder
van Barmhartigheid, herinner ons altijd het lijden van Jezus.
Op
het einde van de rozenkrans bidt men:
O.L.Vrouw
van de martelaren, uw Hart werd door een oceaan van smarten gekwetst.
Omwille van de tranen die Gij in deze uren van lijden hebt gestort,
smeek ik U om een waarachtig berouw voor mezelf en voor alle
zondaars.
Smartvol
en Onbevlekt Hart van Maria, bid voor ons (3x)
Liefdevolle Vader, sla dit geslacht niet met uw toorn, waardoor het geheel vernietigd zou worden. Sla Uw kudde niet met ontzetting en angst, want de wateren zullen opdrogen en de natuur zal verdorren.
Onder uw toorn zal iedereen bezwijken zonder een spoor achter te laten.
De hitte van Uw Adem zal de aarde doen ontvlammen en tot een woestenij maken! Aan de horizon zal een ster te zien zijn. De nacht zal vernietigd worden en er zal as vallen als sneeuw in de winter, die UW volk zal bedekken als spoken.
Wees ons genadig , God, en verzacht uw oordeel over ons. Denk aan de harten die zich in U verheugen en waarin U Zich verheugt! Denk aan hen die in U geloven en laat uw Hand ons niet met kracht slaan, maar verhef ons daarentegen in Uw barmhartigheid en plaats Uw geboden in ieder hart. Amen.
I was complaining to Jesus about my imperfections.
Jesus:
Out of your imperfections I make perfections of Love for souls.
Marguerite:
I am becoming poorer and poorer, and all I can give You is my poverty.
Jesus:
This quite a lot! Let Me tell you: your poverty is worth more to Me than
the riches of a soul who does not know herself and keeps inside herself
treasures that are of profit, either for herself or for others.
A poor person gives according to his capacity; my child always goes
beyond her capacity. I like your faithfulness of Love; I like to see you
contrite at my feet. What you are giving Me is everything you own; that is what
so many refuse to give Me.
In some people, there is a spirit of pride which displaces me immensely;
their works are vitiated by it. In your heart, my child, there is the humility
of understanding, the weakness of the infant, but above all, there is a will to
love.
You suffer in so many ways, you give to people and to things the
importance they have, somet ime s awkwardly, but always with a great purity of
intention. You are hurt by my suffering in the face of the ignominies which are
heaped upon Me. Your heart is not insensitive; I find in it the understanding
of your God: you understand the sovereignty of the Divine Right over your soul.
Your frustration at seeing yourself so powerless makes Me smile!
What do you think you could be, when you exist only through Me and for
Me?
My love has reserved for Itself your little soul as it is! What do you
know, then, about Its intentions for it? Since you have confidence, why are you
concerned about what you are or what you wish you were? You will never be but
what I want you to be. I have not spared you any suffering. Have you not
received from Me the antidote to overcome it? You do not dare tell Me what you
think, even though I can read your thoughts as in an open book.
Marguerite:
Lord, I would like to be, some day, the saint of all the little souls of
the world, and they are very numerous.
I havethe boldness to write this
down, since You read my mind.
I love all the poor little ones, and I understand their train of
miseries so well; after all, I am myself nothing but misery.
Can this lead to holiness by way of understanding?
Jesus:
Yes, indeed, for this knowledge can crucify you! It is formidable to
your faithfulness, dangerous to your spiritual balance.
This is your combat! But have no fear. I am your Master, and I lead you.
Do what I ask you to do.
The world rushes to its downfall, and everyone rushes to his destiny. Let
the dogs bark and the wolves howl; some day they will be silent forever. The
stars are out of reach of their bites . Watch life blossom in souls; dont look
at their death.
An act of Love has double impact: it saves and it heals. And act of
faithfulness has another one: it heals the wounds of my Divine Heart, and
softens my Mercy which stands more powerfully between my Justice and the
iniquity of people.
This does not mean that I shall forever stand in the way of the
chastisement which the world deserves, because the cup has been overflowing for
a long t ime already! The overflow is making furrows in the earth of men; the
contents of the cup may engulf it!
Pray, pray increasingly .. May everything in you be . Prayer!
Wees ervan bewust wat ge Mij verschuldigd zijt. Beken nederig uw fouten. Mijn barmhartigheid zorgt voor het overige.
Vertrouw op Mij. Vrees niet.
Was het zo , dat ge mijn weldaden moest betalen met heiligheid, dan zoudt ge al lang heilig zijn. Maar het is nodig, dat ge nog dieper uw ellende beseft in de krachteloosheid die Ik u laat beleven. En omdat ge de ellende kent is ze niet meer schadelijk voor uw ziel.
De zondaars, kindlief, zijn maar schuldig door hun wil tot zondigen.
Ik laat in u die spontane reacties opdat ge u zoudt trainen om ze te overwinnen. Maar Ik kom u steeds te hulp. Dat weet ge.
Meent ge, dat ge Mij minder liefhebt wanneer ge u lastig hebt getoond?
Heeft mijn tussenkomst niet steeds berouw verwekt in uw hart?
Dwaas van hoogmoed is hij die meent, dat hij bekwaam is tot de geringste opwelling van goedheid zonder Mij. Ge weet dat er niets mogelijk is zonder Mij.
IK BEN en gij zijt enkel door Mij.
De liefde komt van Mij.
De liefde ben Ik zelf.
Wat de ziel in godsvrucht doet achteruitgaan is het gebrek aan vertrouwen in mijn goedheid.
De geringste fouten worden zwaar voor de ziel die twijfelt, omdat er belangrijke fouten uit volgen.
Ik werd mishandeld. Ik word het nog steeds. Door het vele lijden hebben ze Mij tot een verachtelijk wezen gemaakt. Onder hun bijtende spot heb Ik het hoofd gebogen.
En Ik ben God!
Overweeg deze les in nederigheid die Ik u geef, kind.
Weet ook, dat het altijd nodig is zich zelf te overwinnen.
Dit is de goede strijd. En de prijs ben Ik.
..
Jezus tot Marguerite
Hun aanmatiging gaat alle grenzen te buiten. Waar zullen ze halt houden als Ik mij er niet mee bemoei? Als ze niet meer weerhouden worden door de vreze Gods gaan ze hun ondergang tegemoet.
Maar ik zal mijn Kerk beschermen tegen haar vijanden omdat ze heilig is en soeverein en niet mag ten onder gaan.
Zonder eerbied kan er geen liefde zijn.
Het leeds dat Mij aangedaan wordt door de vijandigheid van mijn eigen kinderen overtreft de smarten van mijn lijden.
Ze willen de wereld bekeren.
En de wereld is nooit zo ver van de bekering verwijderd geweest.
En wat winnen ze erbij? Volledige chaos.
En de liefde?
Ze dient helaas nog enkel tot dekmantel om hun dwaasheden te verontschuldigen.
Ik heb gezegd: wee de mens door wiens toedoen er ergernis komt.
Marguerite tot Jezus
God, ik wil door mijn liefde het verdriet goedmaken dat uw goddelijk hart is aangedaan.
Vergeef ons, Heer, heb medelijden met ons, want we zijn waarlijk arme ongelukkige zondaars.
Jezus tot Marguerite
De Kerk wankelt, maar mijn hulp komt steeds op tijd, en haar vijanden zullen beschaamd worden.
Geloof,alle schijn ten spijt, dat geschieden zal wat Ik gezegd heb.
Wanneer alles verloren lijkt ontwaart men de enige reddingsplank.
Het is in de huidige tijd moeilijk, het vertrouwen ongeschonden te bewaren. Nu is het ogenblik gekomen om stand te houden en niet te twijfelen.
Alleen de liefde is bij machte Mij te overwinnen. Ik heb aan hen die met zielzorg belast zijn gezegd: weest heilig en de massa zal heilig zijn.
Men moet zo spoedig mogelijk tot de bronnen van het geloof terugkeren.
Boodschap van 25 april 1968
Jezus tot Marguerite
Mijn dienaar heeft in zijn lichaam en in zijn ziel de tekenen van mijn liefde ontvangen. En zijn lijden is de voortzetting van mijn martelaarschap in deze dove en blinde wereld.
Zal Ik dan moeten slaan om hen tot rede te brengen? Mijn liefde heeft alles beproefd Tevergeefs.
Wee de verdwaasden voor wie de liefde van een God niet telt.
Voorzichtigheid met lafheid, zwijgen is majesteitsschennis.
Men moet partij kiezen: voor of tegen. Zo wordt het goede graan van het kaf gescheiden.
Kinderen verweert u krachtig tegen de geest van het kwaad. Komt in groot aantal op tegen ketterij om uw bedreigd goed te beschermen.
Opent de ogen van de onwetenden, toont hun de weg naar de hemel door uw heiligheid.
Ge kunt toch niet willen, dat uw God hen aan hun lot overlaat.
Omwille van mijn kleinen reik Ik u, die verantwoordelijk zijt voor hun verwarring, nog eenmaal de hand maar weest op uw hoede, ge gaat te ver en Ik zal u straffen als ge u niet betert.
Het Lam offert ieder ogenblik zijn kostbaar bloed in zijn lijdende ledematen.
Maar Ik ben het beu u vruchteloos te roepen.
Als ge boete doet zal Ik u vergeven. Het verwoestend element is geniepig. Laat u niet verder in dwaling brengen door uw onvoorzichtigheid.
Laat uw ziel klaar zien bij het licht van de goddelijke liefde.
Komt tot bezinning. En blijft waardig en standvastig in het geloof uwer vaderen als de wereld u niet begrijpt. Ziet naar welke afgrond deze genotzieke wereld u meesleept.
Wordt u opnieuw bewust van uw verantwoordelijkheid tegenover Mij en tegenover hen die Ik aan u heb toevertrouwd om hen tot bij Mij te voeren. Op de dag van het oordeel zult ge Mij in alle gestrengheid voor hen verantwoording afleggen.
deze boodschap blijft erg actueel, ook nu in 2013,
Boodschap van 17 maart 1992
Marguerite tot Jezus
Mijn Jezus, ik wacht in de stilte van mijn hart op het Woord van leven voor allen.
Jezus tot Marguerite
Uw hart is gekwetst, maar uw ziel aarzelt om zich te geven.
Marguerite tot Jezus
Ik dank U, God, dat Ge me laat verstaan wat mijn plicht is. Laat mij rusten op de Almacht van de Barmhartige Liefde die niet ophoudt de harten te peilen en het mijne te bedaren.
Ja, ik heb begrepen dat mijn onvolmaaktheden uw Liefde niet kunnen beletten zich aan de wereld te openbaren in haar onuitsprekelijk mysterie. Soms geef ik zonder te begrijpen, de liefde door met de onhandigheid van een klein kind dat niet klaar kan verwoorden wat het aanvoelt. Misschien is dit een beetje wat zielen raakt, het gestamel van een kind dat glimlacht naar zijn Vader en zijn armpjes naar hem uitstrekt om zich te laten liefkozen, maar dat ook kan wenen als het pijn heeft en dan zeer luid roept: Vader, Papa! Ik heb pijn !
Jezus tot Marguerite
En als een goede Vader neem Ik u in mijn armen, Ik troost u en druk u op mijn Hart. Gij zijt mijn Werk, gij zijt het uitgestrekte veld om te bezaaien, gij zijt het zaadje van de Liefde. Dit is het enige wat nog kan groeien in een ondankbare grond. De wereld is verworden door het virus van het kwaad dat alles overwoekerd heeft.
Voorwaar Ik zeg u, de chaos zal voortdurend verergeren, want de mens is ontrouw geworden aan zijn God.
Bid, bid, opdat het uitgestrooide zaad vlug zou ontkiemen ! Mijn vriendin, overstijg uw ik om gij te worden in ieder van uw broers. Leg uw onmacht op mijn Almacht om haar gelijkenis te worden in haar groot Liefdemysterie.
Er is hoogdringendheid voor de bekering der volkeren. Ik heb het u al gezegd, ik haal mijn glorie uit de kleinsten en de meest geliefden van mijn schepselen.
Aan de wereld die opstaat tegen mijn geboden, moet ge de grote wijsheid geven die verlangend uitziet naar de terugkeer van de afgedwaalde schapen. De huidige wereld begrijpt de taal niet die Ik met u gebruik. Zij lacht ermee en daarom is, in droeve ogenblikken, voorlopig enige discretie nodig.
Ik zal hun gouden kalf vernietigen, doch ik aarzel nog voor de ingreep die nochtans noodzakelijk is voor hun verbetering, omdat Ik hen nog steeds bemin. Ze hebben Me teveel gekost. Ik wil hen niet zien lijden, maar als het moet zal alles geschieden.
March 17th, 1992
M Jesus my Lord, in the silence of my heart I am waiting for the Word of life for all of us.
J Your heart is wounded, but your soul is hesitating to surrender.
M I thank you, God, for helping me understand my duty. Let me in abeyance on the Almight of the Merciful Love that never stops searching the hearts and quieting mine down.
Yes, I have understood that my imperfections cannot prevent your Love from disclosing itself to the world in its unspeakable mystery. Sometimes I pass on the love without understanding, clumsy as a small child that cannot clearly express what it feels. Maybe this is what somewhat touches the souls, the stammering of a child smiling to his Father and extending his arms towards Him to be caressed; a child who can also cry when it is hurt and will then scream: Father, Dad! I am hurt!
J And as a good Father, I will then take you in my arms. I will console you and press you to my Heart. You are my Work, you are the vast field to be sown, you are the seed of Love. This is the only thing that can still grow in an ungrateful soil. The world has degenerated through the virus of evil that has overgrown everything else.
Verily I say unto you, the chaos will become worse and worse, because man became unfaithful to his God.
Pray, pray for the sown seed to germinate! My friend, transcend your me in order to become thou within each of your brothers. Match your powerlessness with my Almight so that it can be equal in its great mystery of Love. The people urgently need to be converted. I told you before, my glory comes from the smallest and my most loved creatures.
You must present the great wisdom longingly looking for the return of the stray sheep to the world rising against my commandments. The present world does not understand the language I speak with you. It derides this language which is why, in these sad moments, some discretion is needed.
I will destroy their golden calf, yet I am still hesitating for the deed necessary for their reform, because I still love them. They have cost Me too much. I do not want to see them suffer, but if it is necessary, everything will come to pass.
Volgende tekst werd me toegezonden, ik plaats hem hier op het blog omdat ik hem volledig onderschrijf, U bent vrij hier positief of negatief commentaar op te geven dit weze een kennisdeling
- Aan hen die, door woord en voorbeeld, de Kerk leiden.
- Aan hen die een stem hebben in de werken voor de Kerk.
- Aan alle Christenen, mensen van goede wil.
Almachtige liefdevolleVader, uw Wil geschiede op aarde als in de hemel.
De Kerk in Vlaanderen is zieltogend. De afvalligheid viert hoogtij.
Het heidendom, de goddeloosheid en het zedenbederf overspoelen de hele samenleving.
Hoe lang nog zal de Kerk in Vlaanderen dralen, praten en schone schijn vertonen, voor zij ertoe besluit de pauselijke encyclieken, inzonderheid de encycliek over de HeiligeEucharistie van Joh. Paulus II, eerlijk en onverminkt toe te passen?
Knielen in het huis van God, aanbidding, knielstoelen, biechtsacrament, rozenkransgebed, enz.. zijn 95% afgedankt, over boord gegooid!!
Hoe lang nog duurt het eer de Catechismus van de Katholieke Kerk en zijn samenvatting
( het Compendium) klaar en duidelijk geëerbiedigd worden in de verkondiging en catechese:
- in de zondagspreken,
- in de katholieke scholen, door katholieke leerkrachten ..
- in de katholieke tijdschriften voor jongeren, gezinnen, enz ..?
De Catechismus wijst het goede spoor, de oplossing van veel problemen.
Hij biedt het vaste fundament van geloof en zedenleer.
Twijfels en verwarring worden verdreven. Hij herstelt de eenheid met de universele Kerk.
Hij geeft vernieuwende kracht tot beleving van het geloof.
Hoe lang nog zal de Kerk in Vlaanderen de Wil van God, de eerste en allesomvattende wet van totale en radicale liefde tot God, tot de drie goddelijke Personen, de beleving van de integrale geloofsbelijdenis, veronachtzamen en ombuigen tot leuzen van humanisme, overgoten met een vage religieuze saus?
Wie kent nog de geboden? De wet en Wil van God?
Gij zult de Heer uw God beminnen met geheel uw hart, met geheel uw ziel en met al uw krachten. Dit is het eerste en voornaamste gebod.
Het tweede is daaraan gelijk: Bemin uw naaste als uzelf.
Jezus, de Godmens die zijn Bloed voor ons vergoot, leerde ons het Onze Vader. Als we God erkennen en echt, boven alles, beminnen als onze Vader, zullen wij, zijn kinderen elkaar spontaan liefhebben. Het tweede gebod zal ten volle bloeien, als het eerste en het voornaamste tenvolle tot zijn recht komt. Omgekeerd, indien het eerste gebod genegeerd wordt, zal de naastenliefde als een kaartenhuisje ineenstorten. Dit is wat we zien gebeuren. Het huis werd op zand gebouwd. We zijn terechtgekomen in een uitzichtloze chaos.
Gehoorzaamheid of rebellie, eigenzinnigheid en hoogmoed of luisteren naar woord en voorbeeld van de Paus,aanvaarden of verwerpen van de trouw aan de Paus, de Plaatsver- vanger van Jezus Christus, zal bepalen wat er met de Kerk in Vlaanderen zal gebeuren; verdere aftakeling of heropstanding. Trouw aan de Paus! Dit is de Wil van God !.
In de mate dat ge de Wil van God liefhebt of verwerpt, zal God u liefhebben of verwerpen. Zijn Wil is het dat Hij zijn Werk kan doen in u, met u. Hij zal uw licht zijn, u sterken, u leiden naar het enige eeuwige Doel. Offer uzelf. Leg uw wil in Gods Wil zonder compromissen. Dan zullen velen gered worden. Dan zal Gods vrede, gerechtigheid en liefde het aanschijn van de aarde hernieuwen.
Jezus roept: Verloochen uzelf, neem uw kruis op en volg Mij!. Pas dan komt de verrijzenis!
Moge Maria, Moeder van Jezus en Moeder van alle mensen, voor ons bidden en ons zegenen, nu en elke dag van ons leven.
Ik geef aan ieder voldoende inzicht in de genadegave waartoe hij is geroepen, noch min, noch meer!
Iedereen moet de oproep die hij ontving beantwoorden.
Elke gave die van Mij komt is waarheid. Ieder mens is een deel klein of groot- van mijn mystiek lichaam. Alle delen ervan zijn onderling verbonden om één geheel te vormen.
De hooggeplaatste leden gehoorzamen evenzeer als de ondergeschikten aan hetzelfde beginsel: de Heilige Geest die hen verenigt!
De belangrijkste gave is een door de genade geraakt hart, waaraan de Geest inzicht geeft in alle dingen.
Een andere kostbare gave in de Geest is edelmoedigheid in dienst van de liefde.
Andere gaven vormen een onderlinge harmonie: eenvoud van de kinderen Gods in kleinheid en deemoed als fundering van elk goddelijk bouwwerk. Mijn gaven zijn ontelbaar en ieder ontvangt het deel dat bij hem past, in de mate van wat hij kan geven.
Er zijn rozen en kleine veldbloemen. Voor ieder van hen zijn er verschillende voedingstoffen; maar om te ontluiken en haar volle schoonheid te geven heeft de veldbloem eigenlijk evenzeer als de roos behoefte aan iets speciaals, dat uit dezelfde Liefde voorkomt.
Als ze allebei aan God hun hoogste schoonheid geven, staan ze bij Hem even hoog en op hetzelfde peil.
De roos dringt tot hem door met haar parfum.
De kleine bloem bekoort zijn Hart met haar sierlijkheid en broosheid.
In de huidige tijd heb ik vooral getuige-harten van mijn Liefde nodig;
Toevlucht-harten, om er de kracht van mijn werking in te ontplooien; heilige harten, levende voorbeelden van het mijne; apostel-harten, om mijn liefde te bezingen en te verkondigen; barmhartige harten, naar het beeld van mijn Hart.
Ik heb nood aan echte Kleine Zielen, die de ware weg van de liefde tonen aan hen die er zich van verwijderen door hun zelfgenoegzaamheid.
«De Boodschap is een stroom van liefde over de wereld. Ze is de weg voor de besluiteloze, voor hen die gebukt gaan onder de huidige tegenstrijdigheden, ze is de vertroosting voor de gekwetste harten die in de geweldige beroering van deze tijd vereenzaamd zijn.” (23.7.68)
Wat is het doel van de Boodschap?
Jezus tot Marguerite
“ Ziehier het doel van mijn Boodschap: grondiger kennis van mijn liefde voor de mensen. Wat Ik vraag: offers, gebeden,verstervingen; levendiger Maria-verering; ijver voor de rozenkrans die overal dient hervat” ( 29.1.67)
Moet men deze Boodschap aanvaarden?
Jezus tot Marguerite
“Voorwaar Ik zeg u: de wereld blijft vrij ze aan te nemen of te weigeren. Ze zal de gevolgen van haar keuze op zich nemen” (18.7.67)
Wat zal de Boodschap teweegbrengen?
Jezus tot Marguerite
“De Boodschap ontsluit de harten voor de liefde en voor de kennis van een God die verliefd is op zijn schepselen.” (5.5.70)
Komt deze Boodschap werkelijk van Jezus?
Jezus tot Marguerite
“Ik ben de auteur van deze geschriften, Ik ben degene die ze ingeeft. Twijfel daar niet aan. Wie zou u nu op dit ogenblik durven bedriegen?”(24.3.66)
Waarom een legioen kleine zielen?
Jezus tot Marguerite
“Omdat Ik goed en barmhartig ben hou Ik meer rekening met het goede dat men doet dan met het kwade dat men mij aandoet.
Mijn gerechtigheid wijkt graag voor mijn barmhartigheid. Ziedaar waarom Ik een leger kleine zielen verlang, die zich innig verenigd tussen mijn gerechtigheid en de zondaars zullen opstellen onder de hoede van mijn Koningin-Moeder” (20.7.67)
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Wenst u De Boodschap in boek te lezen, mail me dan even en ik antwoord U op welke adressen U deze kunt aankopen. Vermeldt tevens da gewenste taal De Boodschap is in verschillende talen beschikbaar. If You want to read The Message as a book, sent me a mail , I answer you with the address where to buy. Please indicate which language You wish, The Message is available in different languages. En cas Vous voulez lire Le Message comme un livre, envoi moi un petit mail, et je vous réponds ou vous le pouvez acheter. Le Message est disponible en plusieurs langues.