Zeg Ja, tegen de Liefde van ons Heer, Jezus Christus. Say, Yes to The Love of Our Lord Jesus Christ.
31-12-2008
Een markante lezing van vandaag
1e Johannes 2,18-21. Kinderkens, het laatste uur is daar! En zoals gij gehoord hebt, komt dan de Antichrist. Ook nu is er menig Antichrist opgestaan; daaruit weten we, dat het laatste uur daar is. Uit ons midden kwamen ze voort, maar toch, ze maakten geen deel van ons uit. Want hadden ze tot ons behoord, dan zouden ze bij ons zijn gebleven. Maar dit is geschied, opdat door hen het duidelijk zou worden, dat niet allen deel uitmaken van ons. Maar gij hebt de Zalving van den Heilige, en allen bezit gij kennis. Ik schrijf u dan ook niet, omdat gij de waarheid niet kent, maar omdat ge haar wèl kent, en weet, dat geen leugen deel uitmaakt van de waarheid.
Vandaag vieren we de tweede stichter van de ongeschoeide Karmelietenfamilie: Johannes van het Kruis. Al was hij klein van gestalte, het was een reus op religieus gebied: als theoloog en als mysticus. Schrijver van fundamentele werken: De donkere nacht, De bestijging van de berg Karmel, De levende Liefdevlam enz .liet hij zich leiden door de Heilige Geest. De Geest voor hem licht en duisternis gelijk.
Zijn vader stierf vroeg en samen met zijn moeder en zijn broer had hij een moeilijke jeugd waar hard moest gewerkt worden. Maar hij was een intelligente en godsdienstige jongen. Zonder er misschien van bewust te zijn, werd hij reeds geleid door Gods Geest. Het bewustzijn van die leiding groeide na de ontmoeting met Zr Theresia van Avila. Zij begonnen de hervorming van de Karmel. Daarom werd hij, na enkele jaren, gedurende 9 maanden gevangen gezet door zijn medebroeders uit Toledo. Het was de doorbraak van Gods leiding. De Geest liet hem inzien dat hij enkel door het aanvaarden van het duistere nada ( het niet) zich kon verenigen met God. In de duisternis, de donkere nacht, zag hij het licht. Laat ons bidden opdat ook wij begrijpen en akkoord gaan de weg van het nada ( het niets) te bewandelen.
Hij werd geleid door de H.Geest.
Na de donkere nacht en de zware beklimming van de Karmel om zich met God te verenigen kon Johannes van het Kruis de ervaring van de Geest zelf beschrijven in de Levende Liefdevlam. Dit gedicht omvat 4 zangen.
De eerste zang is een vraaggebed: O levendige liefdevlam scheur, door uw genoeglijk ontmoeten, het linnen ( van dit sterfelijk leven), om tot volmaakte verheerlijking te komen. De liefdevlam= de Heilige geest, de Geest van de Bruidegom, die zich laat voelen door een genoeglijke verwonding. Maar de Bruid wil meer: zij wil gewoonweg alle duisternis doen verdwijnen en de Geest mag daarom alles stuk scheuren om de heerlijkheid van de eenheid met God ten volle te beleven.
In de tweede zang horen we het resultaat van de vereniging tot nu toe. De Liefde van de Geest heeft als een brandijzer alle egoïsme weggebrand. Maar zijn brandende liefde voelde zoet aan, omdat de Drievuldigheid ieder op zijn manier werkend was: de zoon door strelende aanrakingen, de Vader door zijn tedere beschermende hand en de Geest door het omvormen van de dood in leven Muerte en vida la has trocado: de dood heeft Hij in leven veranderd.
De derde zang is het logo van St Ignatius: A.M.D.G: alles tot meerdere eer van God. Tevoren waren de faculteiten van de ziel (verstand, wil en geheugen) als grotten gevuld met nutteloze dingen, ja zelfs met rottende gegevens uit de wereld en met verstikkende tendensen. Maar door de werking van de Geest wordt alles omgevormd tot eer en verheerlijking van de liefdevolle Bruidegom. Men denke b.v. aan de dankbaarheid van de ziel. Zij dankt God omdat deze zelf groot en heilig is: dank omdat Hij God is: solo Dios basta.
De vierde zang beschrijft tenslotte enkele van de liefde ervaringen van de eenheid van de H.Geest en de ziel. Vooral twee belevingen komen naar voor: de ziel wordt er zich plots diep van bewust- tot in haar schoot- dat God in haar leeft en zachtjes ademhaalt als een beminde die rustig slaapt: een buitengewone beleving van vreugde en vrede. Daarop volgt het zoete ontwaken. Al het geschapene schijnt niet alleen in de ziel te bewegen, maar spreidt zich voor haar ten toon, met zijn schoonheid, zijn kracht, zijn goedheid, zijn bevalligheid. Als de ziel ontwaakt kan ze alles gade slaan en voelt ze hoe God in alles zich meedeelt. De ziel smaakt dat ze de schepselen door God kent en niet God door de schepselen. God is immers diegene die aan alles het zijn en de tegenwoordigheid en de kracht en de beweging geeft. Alles geschiedt volgens Gods plan en de ziel ervaart het in de diepte van haar eigen bestaan. Ignatius spreekt hier van beschouwing om tot liefde te komen- door de kracht van de Geest.
Bidden wij opdat we ook iets van die H Geest mogen beleven, niet alleen na het leven, maar in het nu reeds, want de dood van het ik is tot leven geworden in God.
Bron: De preek van de Eerwaarde Priester in de Kerkkapel van de Karmel te Antwerpen op 15 december 2008.
Vandaag vieren we de tweede stichter van de ongeschoeide Karmelietenfamilie: Johannes van het Kruis. Al was hij klein van gestalte, het was een reus op religieus gebied: als theoloog en als mysticus. Schrijver van fundamentele werken: De donkere nacht, De bestijging van de berg Karmel, De levende Liefdevlam enz .liet hij zich leiden door de Heilige Geest. De Geest voor hem licht en duisternis gelijk.
Zijn vader stierf vroeg en samen met zijn moeder en zijn broer had hij een moeilijke jeugd waar hard moest gewerkt worden. Maar hij was een intelligente en godsdienstige jongen. Zonder er misschien van bewust te zijn, werd hij reeds geleid door Gods Geest. Het bewustzijn van die leiding groeide na de ontmoeting met Zr Theresia van Avila. Zij begonnen de hervorming van de Karmel. Daarom werd hij, na enkele jaren, gedurende 9 maanden gevangen gezet door zijn medebroeders uit Toledo. Het was de doorbraak van Gods leiding. De Geest liet hem inzien dat hij enkel door het aanvaarden van het duistere nada ( het niet) zich kon verenigen met God. In de duisternis, de donkere nacht, zag hij het licht. Laat ons bidden opdat ook wij begrijpen en akkoord gaan de weg van het nada ( het niets) te bewandelen.
Hij werd geleid door de H.Geest.
Na de donkere nacht en de zware beklimming van de Karmel om zich met God te verenigen kon Johannes van het Kruis de ervaring van de Geest zelf beschrijven in de Levende Liefdevlam. Dit gedicht omvat 4 zangen.
De eerste zang is een vraaggebed: O levendige liefdevlam scheur, door uw genoeglijk ontmoeten, het linnen ( van dit sterfelijk leven), om tot volmaakte verheerlijking te komen. De liefdevlam= de Heilige geest, de Geest van de Bruidegom, die zich laat voelen door een genoeglijke verwonding. Maar de Bruid wil meer: zij wil gewoonweg alle duisternis doen verdwijnen en de Geest mag daarom alles stuk scheuren om de heerlijkheid van de eenheid met God ten volle te beleven.
In de tweede zang horen we het resultaat van de vereniging tot nu toe. De Liefde van de Geest heeft als een brandijzer alle egoïsme weggebrand. Maar zijn brandende liefde voelde zoet aan, omdat de Drievuldigheid ieder op zijn manier werkend was: de zoon door strelende aanrakingen, de Vader door zijn tedere beschermende hand en de Geest door het omvormen van de dood in leven Muerte en vida la has trocado: de dood heeft Hij in leven veranderd.
De derde zang is het logo van St Ignatius: A.M.D.G: alles tot meerdere eer van God. Tevoren waren de faculteiten van de ziel (verstand, wil en geheugen) als grotten gevuld met nutteloze dingen, ja zelfs met rottende gegevens uit de wereld en met verstikkende tendensen. Maar door de werking van de Geest wordt alles omgevormd tot eer en verheerlijking van de liefdevolle Bruidegom. Men denke b.v. aan de dankbaarheid van de ziel. Zij dankt God omdat deze zelf groot en heilig is: dank omdat Hij God is: solo Dios basta.
De vierde zang beschrijft tenslotte enkele van de liefde ervaringen van de eenheid van de H.Geest en de ziel. Vooral twee belevingen komen naar voor: de ziel wordt er zich plots diep van bewust- tot in haar schoot- dat God in haar leeft en zachtjes ademhaalt als een beminde die rustig slaapt: een buitengewone beleving van vreugde en vrede. Daarop volgt het zoete ontwaken. Al het geschapene schijnt niet alleen in de ziel te bewegen, maar spreidt zich voor haar ten toon, met zijn schoonheid, zijn kracht, zijn goedheid, zijn bevalligheid. Als de ziel ontwaakt kan ze alles gade slaan en voelt ze hoe God in alles zich meedeelt. De ziel smaakt dat ze de schepselen door God kent en niet God door de schepselen. God is immers diegene die aan alles het zijn en de tegenwoordigheid en de kracht en de beweging geeft. Alles geschiedt volgens Gods plan en de ziel ervaart het in de diepte van haar eigen bestaan. Ignatius spreekt hier van beschouwing om tot liefde te komen- door de kracht van de Geest.
Bidden wij opdat we ook iets van die H Geest mogen beleven, niet alleen na het leven, maar in het nu reeds, want de dood van het ik is tot leven geworden in God.
Bron: De preek van de Eerwaarde Priester in de Kerkkapel van de Karmel te Antwerpen op 15 december 2008.
«De Boodschap is een stroom van liefde over de wereld. Ze is de weg voor de besluiteloze, voor hen die gebukt gaan onder de huidige tegenstrijdigheden, ze is de vertroosting voor de gekwetste harten die in de geweldige beroering van deze tijd vereenzaamd zijn.” (23.7.68)
Wat is het doel van de Boodschap?
Jezus tot Marguerite
“ Ziehier het doel van mijn Boodschap: grondiger kennis van mijn liefde voor de mensen. Wat Ik vraag: offers, gebeden,verstervingen; levendiger Maria-verering; ijver voor de rozenkrans die overal dient hervat” ( 29.1.67)
Moet men deze Boodschap aanvaarden?
Jezus tot Marguerite
“Voorwaar Ik zeg u: de wereld blijft vrij ze aan te nemen of te weigeren. Ze zal de gevolgen van haar keuze op zich nemen” (18.7.67)
Wat zal de Boodschap teweegbrengen?
Jezus tot Marguerite
“De Boodschap ontsluit de harten voor de liefde en voor de kennis van een God die verliefd is op zijn schepselen.” (5.5.70)
Komt deze Boodschap werkelijk van Jezus?
Jezus tot Marguerite
“Ik ben de auteur van deze geschriften, Ik ben degene die ze ingeeft. Twijfel daar niet aan. Wie zou u nu op dit ogenblik durven bedriegen?”(24.3.66)
Waarom een legioen kleine zielen?
Jezus tot Marguerite
“Omdat Ik goed en barmhartig ben hou Ik meer rekening met het goede dat men doet dan met het kwade dat men mij aandoet.
Mijn gerechtigheid wijkt graag voor mijn barmhartigheid. Ziedaar waarom Ik een leger kleine zielen verlang, die zich innig verenigd tussen mijn gerechtigheid en de zondaars zullen opstellen onder de hoede van mijn Koningin-Moeder” (20.7.67)
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Wenst u De Boodschap in boek te lezen, mail me dan even en ik antwoord U op welke adressen U deze kunt aankopen. Vermeldt tevens da gewenste taal De Boodschap is in verschillende talen beschikbaar. If You want to read The Message as a book, sent me a mail , I answer you with the address where to buy. Please indicate which language You wish, The Message is available in different languages. En cas Vous voulez lire Le Message comme un livre, envoi moi un petit mail, et je vous réponds ou vous le pouvez acheter. Le Message est disponible en plusieurs langues.