Het
ware ontroerend verhaal van een klein tienjarig Chinees meisje en
haar grote liefde voor Jezus, tijdens de communistische vervolging
van de jaren 50 in China.
Toen God in
1979 zijn dienaar Fulton Sheen1
bij zich riep, huilden er miljoenen Amerikanen en ze hadden het
gevoel wees geworden te zijn.
Jarenlang
hadden zij naar hem geluisterd en geboeid aan zijn lippen gehangen.
Hij had een uitzonderlijk charisma. Hij bezat een natuurlijke
welsprekendheid en was tegelijkertijd begiftigd met de kracht van de
Heilige Geest. Wat had hij zijn luisteraars te zeggen? Dat God leeft,
dat Hij groots is en zeer de moeite waard. Bisschop Sheen had zo een
uitstraling, dat de radiozenders om hem vochten, aangezien de
luisterdichtheidscijfers voor hem hoger uitvielen dan ooit. Met zijn
beroemde televisieprogramma Het leven is de moeite waard om te
leven, wist hij ongeveer dertig miljoen mensen wekelijks te
bereiken2.
Deze grote
aartsbisschop, deze reus in het evangeliseren, had een geheim. Zoals
alle grote geesten, de echte grote welteverstaan, koesterde hij in
het geheim een ontmoeting, een gebeurtenis uit zijn leven, waarbij de
genade hem zo diep had getroffen, dat hij voor geen goud ter wereld
ooit nog van koers wilde wijken. Maar om te weten wat er is gebeurd,
moeten we naar het China van de jaren vijftig, toen de onderdrukking
van het communisme er op zn hevigst was...
Kleine Chinese
pasjes...
Zuster Euphrasie is
tevreden, want de kinderen van de parochieschool zijn ernstig aan het
bidden. Veel van de kinderen hebben twee maanden geleden met grote
overgave en met heel hun hart hun eerste communie gedaan. De vraag
van de kleine Li van tien jaar laat haar lachen.
Waarom heeft de
Heer Jezus ons niet geleerd om te zeggen:Geef ons heden onze
dagelijkse rijst?
Omdat de kinderen s
ochtends, s middags en s avonds rijst eten, weet de zuster niet
hoe ze op deze vraag moet antwoorden.
Dan zegt de
religieuze:
Dat is ....
wel....brood wil zeggen: Eucharistie.
Gezegd moet worden
dat zuster Euphrasie meer vanuit haar hart leeft, dan dat ze
uitblinkt in de theologie.
Aan de goede
Jezus vraag je de dagelijkse communie en voor je lichaam heb je elke
dag rijst nodig. Maar je ziel, waardevoller dan je lichaam, heeft
honger naar dit brood, dat het Brood des levens is.
Als in de maand mei
Li haar eerste communie doet, zegt ze in haar hart tegen Jezus:
Geef mij elke
dag mijn dagelijks brood, opdat mijn ziel mag leven en het goed mag
maken.
Sindsdien gaat Li
elke dag ter communie.
Maar zij beseft goed
dat de slechteriken ( de goddeloze communisten), haar het elk
moment kunnen beletten om Jezus in de communie te ontvangen. Daarom
bidt ze vurig dat dit nooit zal gebeuren. Ze zijn al een keer in de
klas geweest en hebben toen aan de kinderen gezegd:
Jullie moeten
ogenblikkelijk al je afgodsbeelden afgeven.
Li wist maar al te
goed wat ze daarmee bedoelden. En toen hebben de kinderen, bang als
ze waren, al hun zorgvuldig geschilderde bidprentjes onder dwang
moeten afgeven. En daarna heeft de commissaris met een woedend gebaar
het kruisbeeld van de muur gerukt en het toen ook nog op de grond
gegooid en vertrapt, terwijl hij schreeuwde:
Het nieuwe
China duldt zon grove vorm van bijgelovigheid niet meer.
De kleine Li, die zo
dol was op haar afbeelding van de Goede Herder, probeerde die in haar
bloes te verstoppen; het was de afbeelding die ze op haar eerste
communie had gekregen. Zij kreeg een harde klap, zij verloor haar
evenwicht en viel toen op de grond. De commissaris liet de vader van
het meisje bij zich komen en vernederde hem alvorens hem vast te
binden en te mishandelen.
Diezelfde dag dreef
een politierazzia alle mensen samen in de kerk, waar ze een nieuw
type preek kregen voorgeschoteld, dat de commissaris met
stemverheffing te berde bracht, om zo missionarissen en de
vertegenwoordigers van het Amerikaanse imperialisme belachelijk
te maken...Met een donderende stem beval hij de militie het
tabernakel stuk te slaan. De mensen hielden hun adem in en baden
vurig.
Naar de mensen
toegekeerd, schreeuwt de man:
Nu kunnen
jullie zien of jullie Christus zich weet te verdedigen. Zie wat ik
doe met jullie Werkelijke Tegenwoordigheid; een truc van het
Vaticaan, om jullie nog meer uit te buiten.
Terwijl hij dit zei,
pakte hij de ciborie en wierp de hosties op de grond. Verbijsterd
deinsden de gelovigen terug, en wisten nog net een schreeuw te
onderdrukken.
De kleine Li is als
aan de grond genageld. O, wat heeft men met het Brood gedaan? Haar
rechtschapen en onschuldig hartje begint te bloeden bij de aanblik
van al die hosties die verspreid op de grond liggen.
Is er dan niemand om
Jezus te verdedigen? De commissaris drijft er de spot mee en zijn
godslasteringen gaan soms gepaard met een vette lach. Li huilt in
stilte.
En nu, iedereen
naar buiten, schreeuwt de commissaris, en wee degene die het lef
heeft om terug te keren in dit hol van bijgeloof.
De kerk stroomt
leeg. Maar naast de aanbiddende engelen, die altijd aanwezig zijn bij
Jezus-Hostie, is daar ook nog een andere getuige, die niets gemist
heeft van dit voorval, dat zich onder zijn ogen afspeelt. Het is
pater Luc, van de Buitenlandse Missie. De parochianen houden hem
verborgen in een nis, hoog in het koor, vanwaar hij uitzicht heeft op
heel de kerk. Hij gaat op in een gebed van eerherstel en lijdt
eronder dat hij zich niet kan bewegen, want hij hoeft zich maar te
verroeren en parochianen die hem hebben weggemoffeld, zullen
gearresteerd worden, omdat ze verraad hebben gepleegd door hem te
verstoppen in de kerk.
Heer Jezus, heb
medelijden met Uzelf, bidt hij, vol angst, voorkom deze
heiligschennis. Heer Jezus.
Plotseling
wordt de drukkende stilte in de kerk doorbroken door een piepend
geknars. De deur gaat zachtjes open. Het is de kleine Li van nog geen
tien jaar en kijk, met kleine Chinese pasjes nadert ze het
altaar....Zij bezorgt pater Luc doodsangsten: ze kan op elk moment
worden gedood. Maar hij mag geen contact met haar maken. Hij kan
alleen maar toekijken en alle heiligen in de hemel smaken om dit kind
te sparen. Eerbiedig buigt de kleine voorover en begint in stilte te
aanbidden, zoals zuster Euphrasie het haar heeft geleerd. Ze weet dat
ze eerst haar hart moet voorbereiden, voordat ze Jezus kan ontvangen.
Met gevouwen handen bidt ze op een mysterieuze manier tot haar
dierbare, in de steek gelaten en mishandelde Jezus. Dan ziet pater
Luc hoe ze nog dieper voorover buigt en op handen en voeten met haar
tong een hostie opraapt. Dan knielt ze, en richt zich naar binnen
gekeerd tot haar hemelse bezoeker. Elke seconde telt. Pater Luc
vreest het ergste.... Als hij maar iets tegen haar zou kunnen zeggen.
Maar het kind vertrekt weer zachtjes, zoals zij ook is gekomen bijna
huppelend.
Er zijn nog hevige
zuiveringen aan de gang en de vliegende brigade die de orde moet
handhaven, kamt heel het dorp en de omgeving uit. Dat is het lot van
het Nieuwe China. Bij de boeren durft niemand zich te roeren.
Verscholen in hun hutten van bamboe, hebben ze geen idee wat de
toekomst hen zal brengen.
Elke morgen
echter, weet onze kleine Li te ontsnappen, om haar Levende Brood in
de kerk terug te vinden. Daar speelt zich dan precies dezelfde scène
af als die beruchte avond/ ze pakt één hostie met haar tong en
verdwijnt. Pater Luc fronst zijn wenkbrauwen: waarom neemt zij ze
niet allemaal tegelijk? Hij weet hoeveel hosties het zijn:
tweeëndertig. Weet zij dan niet dat zij er meerdere tegelijk kan
oprapen.
Nee, dat weet zij
niet. Zuster Euphrasie is hier duidelijk over geweest: Eén hostie
per dag volstaat. En je raakt de hostie niet aan, maar ontvangt op de
tong. De kleine houdt zich aan de regels.
Op een dag is
nog maar één hostie over. Bij het krieken van de dag sluipt het
kind zoals gewoonlijk de kerk binnen en nadert het altaar. Ze knielt
neer en bidt vlakbij de hostie. Pater Luc onderdrukt een schreeuw.
Bij de ingang van de
deur staat een soldaat en hij richt zijn revolver. Men hoort alleen
een doffe knal, gevolgd door een schaterlach.
Het kind zakt meteen
in elkaar.
Pater Luc denkt dat
zij dood is, maar nee, hij ziet hoe zij nog met moeite in de richting
van de hostie kruipt en haar lippen erop plakt.
Dan volgen nog
enkele stuiptrekkingen, waarna haar lichaam zich plotseling ontspant.
De kleine Li is dood.
Ze heeft alle
hosties gered3.
Elke dag een
heilig uur
Twee maanden voor
hij op vierentachtigjarige leeftijd stierf, gaf Mgr Sheen tijdens een
interview op een van de nationale televisiezenders zijn geheim aan
het publiek vrij.
Excellentie,
vroeg de journalist, u hebt miljoenen mensen in de hele wereld
geïnspireerd. Maar uzelf, wie heeft u geïnspireerd. Een paus
misschien?
Noch een paus,
noch een kardinaal antwoordde hij. Zelfs geen priester of
religieuze. Mij heeft een klein Chinees meisje van tien jaar
geïnspireerd.
Toen vertelde Mgr
Sheen het verhaal van de kleine Li. En zo liet hij zijn intieme
testament na. De liefde van dit kind voor Jezus in de Eucharistie
heeft zon indruk op hem gemakt, voegde hij eraan toe, dat hij op
de dag dat hij dit ontdekte de Heer heeft beloofd, elke dag van zijn
leven tot aan zijn dood, een uur het Heilig Sacrament te aanbidden,
wat er ook zou gebeuren. En Mgr Sheen heeft niet alleen zijn belofte
gehouden, maar hij heeft ook nooit een gelegenheid voorbij laten gaan
om de liefde voor Jezus in de Eucharistie uit te dragen. Hij hield
niet op gelovigen uit te nodigen om elke dag een heilig uur
door te brengen voor het Heilig Sacrament.
Voor hem stond
het onomstotelijk vast: dit onbekende en arme kind uit China was de
vonk, die de geweldige vruchtbaarheid van zijn apostolaat heeft
bewerkt. Die dag begreep heel Amerika, terwijl het voor de buis zat
gekluisterd, dat de miljoenen harten die deze grote prediker had
weten te raken, in wezen via de kleine Li werden geraakt. Dat het
grote aantal bekeringen dat via deze heuse mediagigant was bewerkt,
in werkelijkheid het werk was van haar kleine zuivere hartje. Dat de
miljoenen aanbidders, die deze heilige bisschop tot aanbidding van
het Heilig Sacrament had gebracht, in werkelijkheid daartoe waren
gebracht door haar tweë-dertig heldhaftige bezoeken aan de op de
grond geworpen Jezus.
1Het
verhaal van deze kleine Chinese wordt verteld in Les Voleurs de
Dieu (De dieven van God), geschreven door Maria Winowsla. Omdat
zij zeer nauw verbonden was met de cultuur van de Russische, Poolse
en Chinese intelligentsia tijdens de verschrikkelijke jaren van de
vervolgingen, heeft Maria ervoor gezorgd dat verschillende
herinneringen aan waardevolle gebeurtenissen uit het leven van enkele
Poolse heiligen ( zoals frère Albert, zuster Faustina, pater
Maximiliaan Kolbe) aan de vergetelheid zijn onttrokken.
Dat de opbloei
van wijdingen en roepingen, die deze populaire prelaat van Amerika
had weten op te wekken, in wezen te danken was aan deze kleine
Chinese martelares en haar bloedbruiloft met het Lam4.
Lieve kleine Li, als
ik je dit boek heb opgedragen is dat, omdat je als heldin mijn
voorkeur geniet. Maar, ik moet je bekennen, er is ook een andere wat
meer baatzuchtige reden: je werk is nog niet af. Geef je ogen de kost
en zie: vandaag de dag zijn het niet tweeëndertig hosties die op de
grond liggen, maar wel duizenden, miljoenen.
Elke dag wordt
Jezus geslagen, wordt er om Hem gelachen, wordt Hij vertrapt. Het
aantal sekten dat de Eucharistie ontheiligt groeit met de dag. In
bijna alle parochies communiceren elke zondag wel enkele gelovigen op
onwaardige wijze, terwijl ze diepe zonde leven, die de Bijbel een
gruwel noemt en die de dood van de ziel veroorzaken. Jezus is nog
nooit zo gemarteld, kleine Li. We laten nog maar buiten beschouwing
de onverschilligheid van zoveel uitverkozenen, die te vaak opgaan in
wereldse aangelegenheden en zich niet bewust zijn van de onpeilbare
liefde waarmee zij worden bemind. Hoeveel tabernakels staan er in
Frankrijk verlaten en onder stof bedolven bij. En als men toch wil
aanbidden, dan staat men voor een gesloten deur. In Amerika is het
tabernakel vaak in een hoek van de kerk geplaatst, als het al niet in
de sacristie is. Soms heeft men zelfs de bidstoelen verwijderd, en
wee degene die tijdens de consecratie durft te knielen: dat hoort
niet en de kans is reëel dat je wordt buitengesloten.
Bij de catechese
vind je nog nauwelijks zusters van het slag van Zuster Euphrasie. En
nu worden de kinderen er vaak niet toe gebracht om Jezus te leren
kennen en om Hem te beminnen. Ook in de gezinnen spreken ouders maar
zelden, zonder meer, over Jezus als over een goede vriend.
Integendeel, er wordt aan voorbijgegaan, met als gevolg dat de
kinderen denken dat God niet bestaat en ze zo teloorgaan in het
atheïsme.
Ik kan nog lang
doorgaan, maar vanuit de hemel zie je alles zoveel beter. Nee, jouw
werk zit er nog niet op, kleine Li. Eerlijk gezegd, is met jouw
martelaarschap in China je werk pas begonnen. Kom ons te hulp. Zoals
je Bisschop Sheen hebt bijgestaan, sta nu ook elke priester, elke
bisschop elke gewijde en elke christen bij.
Openbaar ons het
verborgen Kind, jouw grote vriend. Geeft ons iets van jouw
onverdeelde liefde voor Jezus, deze diepgewortelde en tedere liefde
van je onschuldige hart.....
4Volgens
Maria Winowska was de kleine Li eerder teruggetrokken van
temperament, ze sprak nauwelijks. Ze was zeer verlegen en de voorkeur
aan luisteren.
Over de Goddelijke Barmhartigheid, het Paradijs, de Hel en het Vagevuur.
Zuster Faustina, neemt ons mee naar de voor ons onzichtbare wereld, die even voor haar zichtbaar werd zoals hier op aarde.
Ook Zr.Faustina
moedigt ons aan om onbeperkt vertrouwen te stellen in Gods onpeilbare
Barmhartigheid.
Het is niet voor
niets dat Paus Johannes Paulus II Zr.Faustina als eerste heilige
heeft heilig verklaard in het derde millennium. Haar geschriften zijn
overal verspreid. Zij zijn van grote betekenis voor mensen die in de
wereld van vandaag de waarheid zoeken. In haar Dagboek beschrijft
Zr.Faustina enkele voorvallen die illustreren welke relatie er
bestaat tussen de Goddelijke Barmhartigheid en het Vagevuur.
Ze vertelt:
Toen ik de kapel voor een momentje bezocht, zei de Heer tegen mij:
Mijn dochter, help mij een zekere zondaar te redden die op sterven
ligt. Bid voor hem de rozenkrans die ik je geleerd heb. Toen ik
deze rozenkrans begon te bidden zag ik hoe deze man op sterven lag en
daarbij verschrikkelijke kwellingen onderging en in een hevige strijd
verwikkeld was. Zijn beschermengel verdedigde hem, maar hij was als
het ware machteloos tegenover de overweldigende aangrijpende ellende
die zij ziel overviel. Een menigte Duivels stond op zijn ziel te
wachten. Maar terwijl ik de rozenkrans aan het bidden was, zag ik
Jezus precies zoals Hij op de afbeelding weergegeven wordt. De
stralen die uit het Hart van Jezus kwamen , omgaven de zieke, op
sterven liggende man, en de machten der duisternis sloegen in
paniek op de vlucht. De zieke man blies zijn laatste adem vredig uit.
Toen ik weer bijkwam, begreep ik hoe belangrijk de rozenkrans voor de
stervenden is. Deze brengt de toorn van God tot bedaren(Dagboek
§1565).
Een andere
keer vertelt ze, wat voor de zielen in het Vagevuur betekent om
voortdurend te dorsten naar God: Op een moment vroeg ik de Heer voor
wie ik nog meer moest bidden. Jezus zei, dat Hij me de volgende avond
zou laten weten voor wie ik moest bidden. De volgende avond zag ik
mijn beschermengel, die mij vroeg hem te volgen. Opeens was ik in een
mistige plaats vol vuur, waar zich een grote menigte lijdende zielen
bevond. Ze baden vurig voor zichzelf, maar zonder resultaat. Alleen
wij kunnen hen te hulp komen. De vlammen waardoor zij verteerd werden
en die door hun heen brandden, waren niet in staat mij te raken. Mijn
beschermengel liet me geen moment alleen. Ik vroeg deze zielen, wat
hun grootste lijden was. Ze antwoordden mij eenstemmig, dat hun
grootste kwelling hun verlangen naar God was. Ik zag hoe Onze Lieve
Vrouw de zielen in het Vagevuur bezocht. De zielen noemen haar de
Sterre der Zee. Ze brengt hen verkwikking. Ik wilde nog langer met
hen spreken, maar mijn beschermengel wenkte me om weg te gaan.
Vervolgens verlieten we deze gevangenis van lijden. Ik hoorde een
inwendige stem die zei: Mijn Barmhartigheid wil dit niet , maar de
Gerechtigheid eist het. Sinds die tijd leef ik in inniger gemeenschap
met de lijdende zielen in het Vagevuur (Dagboek§20).
De vrijgevige liefde
van Zr.Faustina, stelt haar in staat om hetzelfde lijden te ervaren
als sommige zielen in het Vagevuur. Ze vertelt:
9 juli 1937. Deze
avond kwam een van de overleden zusters naar mij toe, en ze vroeg mij
om een vastendag en al de geestelijke oefeningen van die dag, voor
haar te offeren en op te dragen. Ik antwoordde haar, dat ik dat zou
doen.
De volgende
dag offerde ik vanaf s morgens alles voor haar intentie. Tijdens
de heilige Mis doorleefde ik en maakte ik haar kwellingen die zij
onderging in het Vagevuur, voor korte tijd mee. Ik ervoer zulk een
intense honger naar God, dat ik leek te sterven van verlangen om met
Hem verenigd te worden. Dit duurde maar kort, maar ik begreep hoe
groot en kwellend het verlangen van de zielen in het Vagevuur naar
God is.
Onmiddellijk
na de heilige Mis vroeg ik moeder overste toestemming om te vasten,
maar ik kreeg die niet vanwege mijn ziekte. Toen ik de kapel
binnenging, hoorde ik de volgende woorden: als je gevast had,
zuster, zou ik pas vanavond verlichting gekregen hebben, maar vanwege
je gehoorzaamheid, die je ervan weerhield om te vasten, verkreeg ik
deze onmiddellijk. Gehoorzaamheid heeft grote kracht (Dagboek§1185
en 1186).
Toch komt het
voor dat er zielen zijn, die vanwege hun persoonlijke vrijheid, God
pertinent weigeren tot aan het einde van hun leven, en die ervoor
kiezen om in eeuwigheid zonder Hem te leven. Wat gebeurt er met deze
zielen? Zr.Fausina
geeft ons een van de meest aangrijpende beschrijvingen van de Hel. Ze
schrijft:
Vandaag werd
ik door een engel naar de spelonken van de Hel gebracht. Het is een
plaats van grote marteling. Wat is ze groot en uitgestrekt. Ik zag
verschillende soorten kwellingen: de eerste kwelling waaruit de Hel
bestaat, is het verlies van God. De tweede is de eeuwigdurende
gewetenswroeging. De derde bestaat eruit, dat iemand toestand nooit
zal veranderen. De vierde is het vuur dat in de ziel dringt, zonder
die te vernietigen. Het is een verschrikkelijk lijden, want het is
een zuiver geestelijk vuur, dat door Gods toorn is aangestoken. De
vijfde kwelling is de blijvende duisternis en een vreselijke
verstikkende stank. Ondanks de duisternis zien de duivels en de
verdoemden elkaar en al het kwaad, zowel dat van anderen als van
zichzelf. De zesde kwelling is het vaste gezelschap van Satan. De
zevende kwelling bestaat uit een verschrikkelijke wanhoop die de ziel
kwelt en uit een permanente haat tegenover God. Verder uit een
verfoeilijke taal, uit vloeken en godslasteringen. Dit zijn de
kwellingen waaronder alle verdoemden samen lijden, maar hiermee is er
nog geen eind aan het lijden gekomen. Er zijn bijzondere kwellingen,
die voor elke ziel afzonderlijk bestemd zijn. Dit zijn de kwellingen
die door de zintuigen ondergaan worden. Iedere ziel ondergaat
vreselijk en onbeschrijfelijk lijden, dat in verband staat met de
manier waarop zij gezondigd heeft. Er zijn spelonken en martelpunten,
waar de ene vorm van foltering verschilt van de andere.
Ik zou alleen al bij
het zien van deze martelingen gestorven zijn, als de almacht van God
mij niet ondersteund had. Laat de zondaar weten, dat hij in alle
eeuwigheid gemarteld zal worden via zijn zintuigen die hij gebruikt
heeft om te zondigen.
Ik schrijf dit op
bevel van God, zodat geen enkele ziel een uitvlucht zal kunnen vinden
en zal zeggen dat de Hel niet bestaat, of daar nooit iemand geweest
is en dat dus niemand kan zeggen , hoe het daar is.
Ik , zuster
Faustina, heb in opdracht van God een bezoek gebracht aan de
spelonken van de Hel, zodat ik de zielen erover zou kunnen vertellen
en het bestaan ervan zou kunnen getuigen. Ik kan er nu niet over
spreken, maar ik heb opdracht van God gekregen om het op schrift te
stellen.
De Duivels waren vol
haat jegens mij, maar ze moesten mij op bevel van God gehoorzamen.
Wat ik opgeschreven heb, is maar een zwakke afspiegeling van de
dingen die ik gezien heb. Maar één ding viel mij op: dat de zielen
die daar waren niet geloofd hadden dat er een Hel bestaat.
Toen ik weer
bijkwam, kon ik mij bijna niet herstellen van de schrik. Hoe
vreselijk lijden de zielen daar. Als gevolg hiervan bid ik nog
vuriger voor de bekering van de zondaars. Zonder ophouden smeek ik
voor hen om Gods barmhartigheid (Dagboek§741).
Ik ben vaak
aanwezig bij stervenden en door mijn smeekbeden verkrijg ik voor hen
vertrouwen in Gods Barmhartigheid. Ik smeek God om een overvloed van
goddelijke genade, die altijd overwint. Gods Barmhartigheid raakt de
zondaar soms op het laatste ogenblik op wonderlijke en geheimzinnige
wijze. Uitwendig lijkt het of alles verloren is, maar dat is niet het
geval. Een ziel die verlicht wordt door Gods krachtige en beslissende
genade, wendt zich op het laatste moment met zulk een krachtige
liefde tot God, dat ze in een ogenblik vergeving van zonden en
zondestraffen ontvangt, terwijl zij uitwendig geen teken van bekering
of berouw laat zien, omdat zielen in dat stadium niet langer op
uitwendige dingen reageren.
O, hoe gaat Gods
Barmhartigheid ons begrip te boven. Maar, hoe huiveringwekkend, dat
er zielen zijn, die deze genade vrijwillig en bewust verwerpen en
verachten. Terwijl iemand op het punt staat te sterven, geeft de
barmhartig God de ziel een helder, inwendig moment, zodat de ziel,
als ze dat wil, de mogelijkheid heeft om naar God terug te keren.
Maar soms is de verharding in de zielen zo groot, dat ze bewust voor
de Hel kiezen. Zo maken ze al de gebeden die anderen voor hen aan God
hebben aangeboden en aanbieden, en ook de inspanningen van God zelf,
nutteloos. (Dagboek§1698).
Bron: Het
wonderlijke geheim van de zielen in het Vagevuur
Zuster
Emmanuel Maillard in gesprek met Maria Simma
Verkrijgbaar bij S
Veys tel 056 77 73 73 Stefaan.veys1at telenet.be
«De Boodschap is een stroom van liefde over de wereld. Ze is de weg voor de besluiteloze, voor hen die gebukt gaan onder de huidige tegenstrijdigheden, ze is de vertroosting voor de gekwetste harten die in de geweldige beroering van deze tijd vereenzaamd zijn.” (23.7.68)
Wat is het doel van de Boodschap?
Jezus tot Marguerite
“ Ziehier het doel van mijn Boodschap: grondiger kennis van mijn liefde voor de mensen. Wat Ik vraag: offers, gebeden,verstervingen; levendiger Maria-verering; ijver voor de rozenkrans die overal dient hervat” ( 29.1.67)
Moet men deze Boodschap aanvaarden?
Jezus tot Marguerite
“Voorwaar Ik zeg u: de wereld blijft vrij ze aan te nemen of te weigeren. Ze zal de gevolgen van haar keuze op zich nemen” (18.7.67)
Wat zal de Boodschap teweegbrengen?
Jezus tot Marguerite
“De Boodschap ontsluit de harten voor de liefde en voor de kennis van een God die verliefd is op zijn schepselen.” (5.5.70)
Komt deze Boodschap werkelijk van Jezus?
Jezus tot Marguerite
“Ik ben de auteur van deze geschriften, Ik ben degene die ze ingeeft. Twijfel daar niet aan. Wie zou u nu op dit ogenblik durven bedriegen?”(24.3.66)
Waarom een legioen kleine zielen?
Jezus tot Marguerite
“Omdat Ik goed en barmhartig ben hou Ik meer rekening met het goede dat men doet dan met het kwade dat men mij aandoet.
Mijn gerechtigheid wijkt graag voor mijn barmhartigheid. Ziedaar waarom Ik een leger kleine zielen verlang, die zich innig verenigd tussen mijn gerechtigheid en de zondaars zullen opstellen onder de hoede van mijn Koningin-Moeder” (20.7.67)
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Wenst u De Boodschap in boek te lezen, mail me dan even en ik antwoord U op welke adressen U deze kunt aankopen. Vermeldt tevens da gewenste taal De Boodschap is in verschillende talen beschikbaar. If You want to read The Message as a book, sent me a mail , I answer you with the address where to buy. Please indicate which language You wish, The Message is available in different languages. En cas Vous voulez lire Le Message comme un livre, envoi moi un petit mail, et je vous réponds ou vous le pouvez acheter. Le Message est disponible en plusieurs langues.