We nemen de draad op en zetten de wandeling verder die we de vorige keer hier stopzetten.De GR-tekens zijn rap gevonden en weldra lopen we op het gensgebied van Bolderberg met Stokrooie. We bereiken na enkele bochten de oever van het Albertkanaal. Na een 500 tal meter lopen we onder de kanaalbrug door en belanden bij een GR-wandelboom die ons de keuze laat: ofwel de GR 5 verder volgen of te liezen voor een variante die noordelijk om Hasselt heen voert en bij het domein van Bokrijk weer op de hoofdroute aansluit. We opteren voor die laatste.We blijven dus het kanaal volgen. Op de oever aan de overzijde van het hier wel brede kanaal ligt het kerkje van Stokrooie. Voor en achter ons wandelaars maar wij zijn de enigen die links de lijnrechte bosweg door het natuurgebied Kolberg inslaan.Het is een belangrijk deel van het Limburgs vijvergebied en van internationaal belang voor een aantal watergebonden dieren en planten. Daarom is het ook aangeduid als vogel- en habitatrichtlijngebied.
De eerste halve kilometer verloopt vlot maar dan begint een zoektocht naar watervrije doorgangen.Eerst uitwijken naar links, naar de ietwat hogere zijkant maar weldra staat die ook onder water en moeten we op onze stappen terugkeren.Dan maar voor de rechterkant gekozen, achter een draadafspanning en tussen de bomen.. Eens voorbij een beekje is er verbetering en kunnen we het bospad weer op. Bij een T-kruising nemen we de Borgerheidestraat met een tamelijk druk autoverkeer en wanneer die straat samen met het verkeer naar rechts afslaat lopen wij rechtdoor een brede zandweg in.Op het einde ervan moeten we langs enkele zware werktuigen heen die blijkbaar de laatste dagen ingrijpende werken in het landschap hebben verricht. zodat we nu elke wegmarkering missen. We lopen over de, in aanleg zijnde verhoogde dam dwars door de grote vijver van de Platweyers. Die is grotendeels uitgedroogd maar oogt toch indrukwekkend door de immense moddervlakte die we te zien krijgen. Aan de overzijde bereiken we een bosje met terug enkele van die kolossale werktuigen. Kapwerken moeten de dijken verstevigen en voorkomen dat de vijver verder verlandt. We moeten over en onder struiken en bomen, ons soms even wagen op de verharde modder van de vijver om dan op te klauteren langs een berm. Er is geen pad meer en we slingeren ons tussen een ketting van aaneengeregen vijvertjes.Tot de spoorlijn 15, Hasselt-Mol plots redding brengt.Die spoorlijn moeten we ( volgens onze beschrijving ) immers naar rechts volgen om een woonwijk van Kiewit te bereiken. Van hier vinden we nu probleemloos het station waar we de trein opwachten die ons huiswaarts brengt.
|