Yellow Bikers
Mountain Bike Team
Foto
Inhoud blog
  • Tuning time!
  • Duo Beach Race Bredene 3/02/2013
  • 2013
  • Alpen Tour Trophy - Schladming Oostenrijk
  • HOT Houffalize - some pics ! 7 tot 9 april 2012
    Zoeken in blog

    Yellow Bikers   Wie zijn we?

    Jean-Pierre Taymans, afkomstig uit Overijse, maar reeds jaren woonachtig in Geel, en ikzelf, Tom Van den Plas uit Lichtaart, kwamen elkaar voor het eerst tegen tijdens de LCMT in 2006.  Jean-Pierre rijdt al jaren bij de Bierkarboys uit Overijse, gezien hij afkomstig is van deze streek.  We hadden dezelfde gedachten over bepaalde zaken, en waren beiden verslaafd aan marathons.  Na de LCMT kwamen we mekaar geregeld tegen op allerlei events, en soms trokken we er ook samen op uit.   Van het het één komt het ander, en zo vertelde Jean-Pierre me in de zomer van 2007 over zijn Transalp droom.  Als echte mountainbiker moet je die toch wel eens gereden hebben.  Gezien ik dat jaar zeer weinig op de fiets had gezeten vanwege te druk op het werk, was ik echt wel toe aan een sportieve uitdaging, en zo beslisten we onze kans te wagen, en onze kandidatuur te stellen voor de Transalp Challenge 2008!  Het was meteen raak, onze online inschrijving op 1 december 2007 ging er vlotjes door.  Reeds na 8 minuten waren alle plaatsen weg gegeven.  In totaal worden er slechts 500 teams toegelaten, dus hebben we veel geluk gehad. 
    De voorbereiding kon starten ... we hadden een teamnaam nodig, welke shirts gingen we dragen?  wie gaat onze begleiding doen? mobilhome of camp ? ..... een hele waslijst "to do's" stond ons te wachten. 
    Een naam hadden we snel gevonden - Yellow Bikers waren ontstaan.
     
    20-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rusten loont ...
    Dokter's advies opgevolgd, en voorlopig is het gekraak en waarschijnlijk ook de ontsteking weg.  Ik hoorde vanuit verschillende hoeken dat dit wel eens weken kon aanslepen, maar voorlopig ziet het er goed uit.  Morgen een testje doen, een TT'ke in d'ardennen rijden, in Jalhay meerbepaald, samen met de Pitte.  Rustig tempo wat toeristen, als het tenminste redelijk blijft van weer. 


    20-06-2009, 21:41 geschreven door Tom  
    11-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buiten strijd !

    Zoals verwacht, pees ontstoken, 2 weken buiten strijd, als alles meezit !



    11-06-2009, 11:01 geschreven door Tom  
    08-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ramp !!!
    Het moest er ooit een keer van komen, en deze keer is het ook echt zover.  Ik ben geblesseerd door niks te doen.  Nu ja, ik kreeg gisteren last van mijn linker onderarm, en tegen de avond begon er zich een lichte zwelling te tonen zo'n kleine 10 cm boven de pols.  Geen erg dacht ik, maar vandaag werd dit enkel nog erger.  Mijn hand open en dicht knijpen is pijnlijk, en de zwelling is nog toegenomen.  't zal een ontsteking op een pees zijn vrees ik, want je voelt ze kraken bij het bewegen ervan.  Kracht zetten of stuur vasthouden zit er niet in.  Schrijven of een tekstje typen lukt nog amper. 
    Mijn huisdokter zn agenda zat weer eivol, dus kan ik morgen pas langsgaan om het verdict te aanhoren.  'k kan al raden wat het gaat zijn !
    Benieuwd of ik zondag kan starten .......


    08-06-2009, 18:13 geschreven door Tom  
    06-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hagelandse Chrono 6 juni 2009 Langdorp
    Zoals elk jaar besloten Eli en ik om niet te vroeg aan de start te verschijnen.  De voorbije jaren was gebleken dat dit de beste taktiek zou zijn gezien alle race kanonnen dan ook meestal opduiken, maar dat was dit jaar anders.  Aan de inschrijving kwamen we Erik Peeters tegen, maar meer snelle jongens waren er op dat moment niet te bespeuren, buiten K2, die al vertrekkens klaar stonden.  We besloten dan maar met zn 2 van start te gaan.  Al na een kilometer of 5 voelde ik dat het niet snor zat.  De snelheid en kracht waren er wel, maar de recup niet.  Normaal gezien kan ik na een klimmetje in dit landschap, gewoon loeihard doorknallen, maar ik moest nu telkens recupereren.  Weer te moe eigenlijk, daar is alles mee gezegd.  De conditie is beter dan ooit tevoren, maar de stress en druk die ik momenteel op 't werk heb drukt toch duidelijk zn stempel op de prestaties.  Jammer, maar werk primeert!  Na een kilometer of 12 zit er een gat van een 100 meter tussen Eli en mij, maar dat krijg ik wel dicht dacht ik.  Net toen we een grote baan overstaken, en we in een zandweg rechtsaf moesten, ging ik dus links.  1km verkeerd gereden dus, en Eli was dus definitief gevlogen.  Ik wist niet in welke vorm hij zat, maar hoopte stil hem ergens toch weer terug te zien.  Dat werd uiteindelijk de aankomst!  Na een slechte start, ging het vanaf kilometer 30 toch weer wat beter.  Spijtig dat je in de single tracks toch steeds weer tijd verliest door de tragere rijders, maar waar mogelijk, ging iedereen eigenlijk netjes opzij.  Nergens morkoppen of gevloek, iedereen was hier zeer inschikkelijk.  Het parkoers lag er uiteraard kurkdroog bij, en was weer wat gewijzigd ten opzichte van vorig jaar.  Ze hadden wel ergens een soort van beekbedding gekozen als pad, dat er nog wat zompig bij lag, maar was best ok.  Onderweg zat er nog ergens een fantasietje in met een paar kortere speelse luskes, soms wat veel verhard, maar al bij al is dit wel een mooi en goed parkoers voor de streek.  De wind speelt vandaag ook parten, en gezien ik alleen hang, is dit wel een nadeel op sommige verbindingstukken.  Na 82 km kom ik eindelijk aan de Demer en is de finish in zicht.  Gelukkig met iemand van Scott Goeman in mijn wiel, die af en toe, en zeker het laatste stuk, de kop voor zijn rekening neemt.  GPS zegt 3hr23, waarbij ik hem 500 meter na de start heb opgezet, en afgeduwd 10 seconden na de aankomst.  In de uitslag staat echter 3hr24.  Nu ja, 't zal wel voor iedereen hetzelfde zijn zekers.   Toch nog een mooie prestatie, maar conditioneel zat er zeker een top 10 in. 
    Volgende week nog Malmedy, maar dan smijt ik de ketting er ff af, en zal het rusten en wederopbouw worden.  Vanaf 1 juli op verlof naar Fréjus om terug wat basis te leggen met hier en daar wat klimwerk, ik ben er echt wel aan toe.

    Einduitslag : 22e algemeen, 2de Chamizo

    Ciao !!!


    06-06-2009, 00:00 geschreven door Tom  
    02-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Ardennes Trophy deel 1





















    02-06-2009, 22:20 geschreven door Tom  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardennes Trophy La Reid 1 juni 2009

    Niet te vroeg vertrokken samen met Eli.  Ook zoon Thomas en vrouwtje Christel waren erbij die voor de bevoorradingen en wat foto’s gingen zorgen.  De anders zo goed georganiseerde inschrijving was van lokatie verhuisd, en dit was duidelijk geen verbetering.  Er stond een lange rij aan te schuiven, en de minuutjes tikten lekker weg.  Daarna de gebruikelijke sanitaire stop, ware het niet dat de pot verstopt zat, dus dan maar een hoopje tegen een boom gelegd.  Dat maakte dat ik welgeteld 5 minuten voor de start in box A aankwam, en we daar zowat als laatste van onze groep van start gingen. 

    Het weer was alvast schitterend, en ook de staat van het parkoers was hier perfekt!  Gezien mn probleempje in Waimes, had ik toch wat schrik en zou ik niet te snel starten.  Al in de eerste kilometers rij ik ergens in een lichte afdaling in een verkeerd spoor, en sta ik geparkeerd in de modder.  Er passeert in no time een man of 30, die ik weer kon beginnen inhalen.  Maar na de eerste bevoorrading die langs de aankomst liep, draaide alles nog super, dus ging ik nog een trapje meer geven.  Ik kon aansluiten bij een groepje van ongeveer 5 man, die een goed tempo draaiden.  De ene wat beter op de tussenstukken, maar der zat ook een klimmerke bij.  Nergens geen problemen en naar ik hoorde draaiden we ergens rond de 30e positie.  Mijn ouders en broer waren ook afgezakt, en volgenden mee naar elke bevoorrading.  Dat maakte het voor mij echt wel leuk en zo vliegt de tijd voorbij.  Bekende gezichten maakt het altijd net iets aangenamer.  Veel volk met platte banden onderweg, maar verder niks spectaculairs.  De technische passages zijn hier eerder beperkt tot een paar afdalingen, en natuurlijk de trapkes van Marché waar ik deze keer op kop hing, en er eens fatsoenlijk kon afkomen.  Daarna is het weer recht omhoog naar ’t kasteel.  Steeds veel volk daar in de buurt.  In de laatste 20 km moet ik spijtig genoeg toch wat gas minderen, en moet ik het groepje laten gaan in een klim.  Ik pick nog eens terug aan in een afdaling, maar daarna moet ik weer passen, en zie je het groepje afbrokkelen.  Het was aftellen naar km85, maar die bleef langer weg dan gedacht.  Tot km 60 stond er 21,5km/h gemiddeld op de teller, maar de laatste klimmen hebben daar héél wat verandering in gebracht.  Voorlaatste klim was 2.1 km, en de laatste vlak erna 2.4 en die waren verdomd zwaar zo helemaal tegen ’t einde.  Het bordje van de laatste km bleek ook al nie te kloppen, want ’t waren er uiteindelijk nog 1,7 tot de finish.  Dat maakt dat ik er ongeveer 88km op had staan. 

    Desondanks heb ik mn tijd van vorig jaar nog met 4 minuten weten te verbeteren, wat resulteerde in een 17e stek Masters1, en 39e algemeen, en daar ben ik heel tevreden mee. 

    En niet onbelangrijk natuurlijk, 1ste Chamizo op de lange afstand!

    Het weekje rust heeft me goed gedaan, en deze marathon heeft me weer vertrouwen gegeven in mn conditie. 

    Eli reed de 65km en eindigde als 13e algemeen en 4e elite.  Natuurlijk reed hij weer plat en had hij een gebroken spaak.  Wat te wild de afdalingen aangevat, en dan krijg je dit natuurlijk.

    Op naar Langdorp, voor de Hagelandse ....   



    02-06-2009, 11:06 geschreven door Tom  
    29-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 mei 2009 2e in Raid de la Haut Sambre
     

    2de in Raid de la Haut Sambre ((1ste)

    Na een mislukte Waimes had ik 2 dagen goed gerust, en wou ik toch weten of ik de juiste diagnose had gesteld voor de faling.  Er stond slechts 1 chrono op de Belgische kalenders voor die dag, en dat was deze van Thuin.  13e raid de la Haute Sambre!  Samen met Jean-Pièrre naar daar getrokken, en er was toch wel wat volk aanwezig.  Al bij de start bleek het een krakkemikkige organisatie te zijn.  We moesten onze inschrijvingsstrook aan de man achter de laptop afgeven, en die zei gewoon “c’est bon, vous pouvez partir”, en legde de strookjes naast zich neer.  Niks van 3 2 1 go, nee, echt op zn Waals, gene stress, vertrekt maar, en we zien wel …  Al in de eerste kilometers wist ik het zeker dat dit er ene was die me op het lijf geschreven stond.  La Sauvenière was dit jaar afgelast, maar ik denk dat dit een waardige vervanger was.  75km met een 900 hoogte meters, veel vals plat, echt mijn ding.  Gezien ik mezelf echt wou testen, besloot ik me niet in te houden, en er gewoon zelf voor te gaan, en het volle pond te geven.  Na het eerste uur staat er dan ook 28+ km/h gemiddeld op de teller, en dat zou pas in de 2de helft van de rit beginnen zakken.  Opmerkelijk veel asfalt toch wel in het eerste gedeelte, maar ook nog wat zuigende modderstukken in het traject.  Bij de klimmen had ik echt geen goed gevoel.  Ik moest op sommige stukken echt in staande klim alles geven, en had het gevoel dat ik daar niet echt vooruit kwam.  De langste klim die erin zat herkende ik meteen.  Samen met mn makker Koenraad heb ik 2 jaar geleden ook eens in deze streek gereden, en kreeg die daar gigantische krampen halfweg de klim, dat was lachen toen, voor mij althans.  Onderweg nog een serieus valleke gedaan op mn rug vanwege een trage tt rijder die voor een beekje wenste af te stappen, wat later nog een stuurtje in mn gezicht gehad, dan nog een tak die mijn arm wat toe takelde, kortom, een memorabele rit.  Ik kom binnen op 2hr53, wat zou overeen komen met een 26,1 gemiddeld.   Ik vertel JP dat ik er geen goed gevoel aan over hou, en dat ik verwacht dat de besten op deze rit rond de 2hr35 zullen draaien.  Kris Henderieckx zie ik wat later, en die heeft 3HR03 op de teller staan, en ik zie op de brevetten dat Wim Waeckens 2HR59 heeft gereden.  Allez, dat maakte mij curieus naar de uitslag.  Wij naar het kot van de man achter de laptop, en wat vraagt die : a quelle heure vous-etes partis?  Ongelooflijk die gasten.  Ik zeg dus, gelijk met nr 804 want ik heb 2hr53 op de teller staan, en JP was samen met mij vertrokken.    De man geloofde het aanvankelijk niet maar heeft het dan toch zo ingegeven.  Een podium gaven de mannen echter niet, dus wij naar huis. ’s Maandags mailde ik de organisatie met de vraag of ze de volledige uitslag al hadden.  Antwoord was dat ze nog één en ander moesten checken.  Ik neem aan dat de man die op 1 staat ergens een binnenweg heeft genomen, want zijn tijd van 2hr44 kan nooit waar zijn.  Ik heb wel een 5-tal bevoorradingen gezien, maar enkel aan de laatste werd mn nummer genoteerd, dus waar die controles stonden is me een vraagteken.  Ook Kris blijkt geen volledige tijdsregistratie gekregen te hebben, hoewel die 3hr03 gereden heeft, staat ie bij de niet geklasseerden.   Toch zonde! Echt een gebrek aan professionalisme voor zo’n rit, die trouwens deel uitmaakt van de O2-Bikers marathon challenge, en op de Zoenk kalender staat.  Het zou niet slecht zijn moest er ergens een standaar draaiboek voor Chrono's opgelegd worden, zodat er vele discussies achteraf uitgesloten worden.    

    Een geslaagde test in elk geval, zonder last te hebben van de hartstreek, wat een hele opluchting was.  Maar ik heb het deze  week weer kunnen uitzweten.  Heel vermoeid, dus noodgedwongen nog een rustweek ingelast.  Nu ja, op ’t werk is het nie echt rusten momenteel, maar het is nu niet anders.  Voor de Ardennes Trophy zal het niets worden, maar starten doe ik er sowieso, al is het om er een training van te maken.  Maar ik hoop ergens op de Hagelandse.  Deze is ook op mn lijf geschreven, maar ik heb daar nog nooit chance gehad.  

    Afwachten dus maar, maar wel een opsteker deze week!  Een 2de plek voor het Chamizo Team.



    29-05-2009, 23:18 geschreven door Tom  
    28-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Waimes














    28-05-2009, 19:53 geschreven door Tom  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 mei 2009 Cimes de Waimes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eindelijk is het dan zover, de eerste van België’s mooiste marathons.  Ik herinner me nog dat ik hier een jaar of 5 geleden voor het eerst startte, en het toen een véél kleiner deelnemersveldje was, met ook een kleinschaligere organisatie.  Maar die is er niet op achteruitgegaan, in tegendeel. 

    Door omstandigheden zowel op ’t werk als met mn fietsen, had ik de dagen vooraf niks dan stress gehad.  Eerst was het nog niet zeker of ik wel kon starten, gezien de achterrem van mn hardtail lek was, en een bout aan de achtertrein van den Trek afgescheurd was.  Stress alom, nog wat lange dagen gehad met Amerikaanse collega’s die op bezoek waren, en ’t feest was compleet.  Woensdag avond in allerijl nog snel zelf mn Trek kunnen fixen, en met de hoop dat die oplossing het zou uithouden, waren we richting Waimes vertrokken.  Christel was mee om onderweg wat drank aan te geven wat het toch weer net iets aangenamer maakt.  

    Ik mocht eens een keertje mee vooraan starten, dus dat zat al goed.  Met een aantal kanonnen vooraan, kun je al raden dat het er de eerste kilometers loeihard aantoe gaat.  Aanvankelijk draait alles vrij goed, maar wanneer ik Danny op een bepaald moment passeer, begint mijn motortje te sputteren.  Mijn hart was gewoon aan ’t bonken, zonder een overdreven hoge hartslag te hebben.  Vaart minderen was de boodschap, en dan was het draaglijk, maar bij elke klim of versnelling en ik richting 160 ging, kreeg ik dezelfde verschijnselen.  De benen zaten goed genoeg, maar nu dat weer ... De oorzaak was niet ver te zoeken, want achteraf bekeken stond ik eigenlijk oververmoeid aan de start.  Ik gaf niet op, maar heb het op een iets rustiger tempo uitgereden.  Iedereen die me inhaalde, moest ik gewoon laten gaan.  Soms dacht ik nog eens wat te versnellen, maar ik werd telkens terug gefloten.  

    Een echte teleurstelling gezien dit toch één van de doelen was waar ik top 20 had moeten kunnen rijden.  



    28-05-2009, 19:49 geschreven door Tom  
    13-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 mei 2009 Benelux Kampioenschap Averbode
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mijn eerste Benelux cup is een feit! Het parkoers was allesbehalve een echt MTB parkoers, maar ja, erover zeuren lost de zaak niet op.  Ik mocht netjes achteraan plaatsnemen, gezien ik nog geen enkel punt had gescoord in deze Cup.  Dat wou zeggen dat er zo’n 100 andere gasten voor me stonden.  De aanloopstrook richting brug was heel breed, dus was het de bedoeling om rechtstreeks naar voor te stormen, maar daar kwam niks van.  Hoewel ik aan de buitenkant hing, werd ik door de massa terug naar het midden verwezen, dus had ik nie veel plaatsen goed kunnen maken.  Al direkt bij de eerste versmalling van het parkoers staat alles stil.  Een déjà vu gevoel dus, want vorige week was het ook niet anders.   Het zou deze keer echter beperkt blijven tot een 3-tal stilstanden in de eerste ronde, daarna kon je overal vlot door.  Dit maakt toch weer dat er véél kostbare tijd verloren ging, die je achteraf niet kunt ophalen.  Mocht ik da wel kunnen, zou ik elke week op ’t podium staan.  Aanvankelijk hing ik in het wiel van Johan, maar die heb ik in ronde 2 achter gelaten.  Ik zou hem later wel terugzien dacht ik.  Ik was hier gestart met de hardtail, hoewel een fully hier geen overbodige luxe geweest zou zijn.  Het was constant botteren over putten en bulten, wat mulle zand, maar véél te weinig technische stukskes.  Een verende vork was hier geen overbodige luxe gezien ik op de slechte stukken de mannen met een vaste vork makkelijk voorbij kon.  Qua snelheid en kracht kom ik op dit soort omlopen niks tekort, maar deze keer heb ik weer zitten sukkelen met het inklikken in mijn pedalen.  Kris Hertsens (masters 2) kwam op een gegeven ogenblik voorbij, en die kon ik vrij makkelijk volgen.  Pas toen 2 masters 1 knullen mij niet wilden laten passeren, verloor ik de aansluiting met hem.  Als 51ste zou ik uiteindelijk over de meet bollen, zonder ergens 100% gegeven te hebben en zonder volledig uitgerust te zijn van mijn uitspattingen van vrijdag. 

    Nu weer even serieus trainen, wa super compenseren erna en dan zouden we klaar moeten zijn voor Les Cimes de Waimes. 

    Hopelijk mag daar eens een keer alles meezitten, zodat ik eens een knalprestatie kan neerzetten. 

    Duimen maar   



    13-05-2009, 23:36 geschreven door Tom  
    05-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Houffalize














    05-05-2009, 07:08 geschreven door Tom  
    04-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wereldbeker Houffalize

    Week-endje Houffalize met het hele gezin.  Op de valreep nog een huisje kunnen vastkrijgen op een 17km buiten Houffa, dus trokken we samen met Ward, Tim en Eli naar het legendarische of intussen mytische wereldbeker parkoers van Houffa.  De jongens konden hun kar vlak bij de bevoorradingszone parkeren, wat achteraf gezien echt wel een super plek bleek te zijn.  

    Het weer hadden we alvast mee, stralende zon, en in de namiddag was het er echt warm.  Met zn 3 vertrokken we voor ons eerste verkenningsrondje, en ik moet zeggen, ’t was de moeite.  Ik had totaal geen idee wat me te wachten stond, want meer als de “Fosse D’Outh” reikte mijn kennis eigenlijk niet.  Als snel bleek dat die Fosse niet het moeilijkste punt was, maar er meerdere technische stukken in het parkoers verweven zitten.  Ik ben dan ook af en toe met mijn ogen dicht naar beneden gesukkeld, maar bleef gelukkig overal overeind.  Er was best al heel wat volk aanwezig die uit waren op spectakel, wat me in ’t begin nog wat zenuwachtiger maakte.  Maar na de wijze raadgevingen van mn kompanen, ging het 2e rondje al een stuk beter en groeide het zelfvertrouwen. 

    Zaterdag beloofde een lange dag te worden.  Onze start stond gepland om 17hr45.  Eli mocht gelukkig al om 12hr starten, en zo was ook meteen onze dag gebroken, en gingen we op pad om wat foto’s te maken.  Het podium was al beslist in de eerste ronde, en Eli besloot er een funride van te maken. 

    Bij mij zou dat anders liggen later die dag.  Met een 10-tal minuten vertraging weerklonk het startschot vlak voor 18hr.  Gezien ik in de voorlaatste startbox stond, had ik zo’n dikke 200 man voor me staan.  In de startklim maakte ik redelijk wat plaatsen goed, maar daarna begon alle ellende.  Recuperatie in het bos was geen probleem, het stond er gewoon stil.  Ook de afdaling was een katastrofe.  Dit waren dan allemaal licentie houders, maar zonder enige ervaring blijkbaar.  Ik zag de ene na de andere de afdalingen aflopen, en op sommige stijle stukken was dit niet evident.  Fietsen leek mij makkelijker!  Na een eerste oponthoud dacht ik dat we het wel gehad hadden, maar niks was minder waar.  Op zowat elke denkbare plek met een zoenkje, of wortel, of ... stond het stil.  Aan de afdaling ter hoogte van de brandweer was de chaos pas helemaal kompleet.  Voor me en achter me werden er rijders gewoon over een binnenweg gestuurd, terwijl een hele sliert gewoon stond aan te schuiven om de afdaling af te lopen.  In de 2e ronde was deze afdaling dan volledig afgezet en kon iedereen de doorsteek nemen.  Voor de toeschouwers was de logica volledig zoek.  Het leek wel of het deelnemersveld op een gegeven moment volledig door elkaar was geschud.   Valpartijen dat ik gezien heb, nie te doen.  Daar reed een berg volk rond, die daar eigenlijk niks te zoeken hadden.  Ik voelde me net als in een toertocht, met een hoop beginnelingen die overal de weg versperden.  Je druk maken heeft hier totaal geen zin, daar wordt niemand beter van.  Ook op de Fosse was het eerder een zaak om zoveel mogelijk rijders te ontwijken.  De ene liep naar beneden, de andere viel, of kwam van links ....

    Na een uur en een kwartier zat de duur betaalde fun erop.  Toen kwamen de verhalen van iedereen los van wat er nu allemaal aan de oorzaak lag van deze chaos. 

    Blijkt het een samenloop van omstandigheden te zijn.  De juniores die met ons vertrokken, moesten niet de afdaling aan de brandweer doen.  Hoe kun je nu in godsnaam in het midden van een koers een shifting gaan doen van : die wel, die niet ....

    Een 2de oorzaak zou moeten gezocht worden in het feit dat er nog fun rijders op het parkoer waren toen de eersten hen inhaalden. 

    Een uitslag zou er niet komen werd er gezegd, maar achteraf werd er dan toch één gepubliceerd.  119e master op een totaal van 280.  Geen referentie!  Belangrijk is dat de conditie toch weer goed zat en dat het hopelijk één van de weken eens allemaal gaat meezitten.   Ook belangrijk is dat de hele organisatie voor héél wat verbetering vatbaar is.  Inschrijving duurde anderhalf uur.  Er zou een studenten kampioenschap moeten plaatsgevonden hebben, maar daar wist de organisatie niks van.  Mountainbike.be is officiële media partner, maar werd niet uitgenodigd op de persconferentie, ... en zo bleef het verhalen regenen. 

    Ach ja, weer een ervaring meer opgedaan, en héél wat techniek bijgeschaafd.    Op naar Averbode.  

    Foto's volgen



    04-05-2009, 14:00 geschreven door Tom  
    28-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pont Ligneuville CLM de la truite

    Een echt ardennen week-end.  Zaterdag trokken we naar Remouchamps voor de “Philippe Gilbert”.  Een pittig ritje van 130km, dat voor een groot deel over het parkoers Luik-Bastenaken-Luik gaat.  Vele lange klimmen, door sommigen ook wel vals plat genoemd, en de gekende pittige klimmetjes tot aan de Redoute. 

    Zondag stond dan VTT de la Truite of de Pont-Ligneuville op ’t programma.  Een leuke combi, met eerst een 28km toertocht, gevolgd door een “contre le montre” van 15 km, en daarna nog een 3 km uitbollen.  Het situeert zich in de buurt van Vielsalm, dus we zitten hier in de pittige Ardennen.  Ook hier is er weer te merken dat er veel belangstelling is voor dit soort koerskes, en is het er een gezellige drukte.  Organisatorisch was er toch weer een merkbare verbetering tov vorig jaar.  De TT is niet te onderschatten, en vanuit het centrum is het meteen al klimmen over het asfalt, alvorens het bos in te duiken.  Echt een geweldige streek, en ik was blij dat we eindelijk eens wat steviger terrein onder de wielen geschoven kregen.  Voor Eli begon het allemaal wat minder, hij had namelijk geen voorste rem.  En dan nog was hij in sommige afdalingen sneller dan mij ...

    Na een 27km komen we aan de 2e bevoorrading, en ook meteen aan de start van het Chrono gedeelte.  Onderweg viel het ons al op dat ook hier het parkoers ten goede hertekend werd.  Uiteraard is de start weer bergop, en Eli vertrekt een 10-tal seconden voor me.  Nog voor we boven komen haal ik hem bij, maar mijn hartslag wil niet verder klimmen.  Maar na ff doorbijten komt dat allemaal goed.  Geweldig parkoers, technische stukjes, paden waar er geen paden zijn, en héél veel wortelstroken.  Maar daar heb ik met mijne fully nie veel last van gehad.  Wel had ik mijn voorvork véél te hard staan, maar das een detail.  Gewoon gas geven op die stroken.  Nog een beetje oponthoud gehad in een technische afdaling, en nog eens op een single track, maar het viel al bij al nog mee. 

    Vorig jaar was de aankomst bij de inschrijving, maar deze keer was dit dus midden in ’t bos, en kwam die eerder dan verwacht.  Volgens mijn berekening 42 minuten, volgens de uitslag bijna 44 minuten, wat maakt een 21st plek algemeen en 8ste master 1.   Nie slecht, met de Gilbert die nog in de benen zat.  En nu wa rusten en compenseren.  Op naar Houffa!



    28-04-2009, 00:00 geschreven door Tom  
    20-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 april 2009 La Trace D'hez Chrono 52km

    Vroeg dag vandaag, want om 8hr30 start de chrono in Tangissart, en das toch een anderhalf uurtje bollen vanuit Lichtaart.  Eli opgepikt, en weg zijn we voor één van de ritten die me echt goed liggen.  Geen al te steile klimmen, maw een snelle rit.  Dat het er modderig zou bij liggen, zou enigszins in mijn voordeel kunnen spelen en zou mijn kracht goed van pas komen. 

    Onmiddellijk valt weer op dat er véél volk aan de start staat.  Nomadesk, Connexions Granville, Janssens cycling, …. Ze waren er weer allemaal.   Mijn podiumdroom was snel verdwenen, maar ik ging er sowieso het beste van maken.   Vorig jaar eindigde ik hier als 14e, wat eigenlijk een 5de stek had moeten zijn, ware het niet dat ik ergens verschrikkelijk fout was gereden.

    In de startklim moet ik me nauwelijks forceren, maar vlak voor we het veld indraaien komen er nog enkele snelle hazen voorbij, zodat ik ergens rond de 20ste plek het veld induik.  Daar is er al direct een eerste val, en we staan stil.  Ik zie Wouter Cleppe al de hoek omdraaien en vrees dat de vogels gevlogen zijn.  Maar eenmaal terug op een bredere ietwat vlakkere strook draai ik de gaskraai al helemaal open om terug in de voorste rangen aansluiting te vinden, vlak voor de eerste afdaling.  Daarna een klimmetje richting veld, en ik zie Cleppe al meteen wegtrekken samen met Houben als ik me niet vergis.  Henderieckx en Hertsens voeren de achtervolging, maar opeens zie ik dat ook Hertsens een gat laat vallen, en zo de andere Kris laat wegrijden.  Miljaar hè, ik voelde mij véél te goe om dat te laten gebeuren, en zette de achtervolging in.  Ik sloot aan bij Kris, Wim Waeckens en nog 2 anderen, maar dit had net iets teveel krachten gekost, en na kilometer 8 moest ik iets lossen, en besloot me te laten afzakken naar het volgend groepje met oa Kris de Nef.  Daar kon ik makkelijk op adem komen, dus top 10 was voor mij op dat moment binnen.   Maar dan volgden er weer een aaneenschakeling van incidenten, man man man.  Eerst reed één van die gasten mij gewoon in de kant, door bruusk van richting te veranderen.  Ik sta weer stil in de kant, knal dat gat weer dicht, en wat later presteerd diezelfde het om mij nogmaals de doorekes in te sturen.  Fiets hangt vast, en na wat sleurwerk ben ik weer weg, maar het groepje is ook weg.  Nog wat later sta ik weer stil met een tak in mn derailleur.  En daar komt Johan voorbij gevlogen.   Weeral achtervolgen, maar gelukkig ben ik niet de enige pechvogel, en samen met ? proberen we richting groepje Johan te trekken.  Dat lukt, tot ik in een klim in een grasveld weer af te rekenen krijg met verschrikkelijk chainsuck!  Hmm, de vogels zijn weer gaan vliegen.  ’t Was al lang duidelijk, ’t zou dit jaar niet lukken die top 10 binnen te duiken.  Zoals vele anderen, ben ik ook nog eens verkeerd gereden, en was het op sommige punten zeer verwarrend welke richting je uit moest. 

    Het parkoers was kennelijk veel zwaarder dan vorig jaar.  Het was volledig hertekend, en ook de modder zat daar voor een groot stuk tussen.  Qua klimmen was het dit keer ook de moeite, alleen jammer dat door de modder de meeste onberijdbaar waren, maar het moet gezegd zijn, ze hebben volgens mij zeer veel uit de omgeving gehaald qua mogelijkheden. 

    Conditioneel kwam ik weer nergens in de problemen, en na 2hr33 bol ik over de meet, met 53,6 km op de teller.  Hmm, precies wa veel, maar ja.  Geluk bij een ongeluk blijkt.  Heel wat van mn voorgangers kozen ergens het verkeerde pad, en sneden een stuk van het parkoer af.  Dat maakt dat ik toch weer eens als 14e in de eindrangschikking sta.   Maar we schuiven weer netjes op ….

    Op naar de volgende.  Misschien wel “La Philippe Gilbert” volgende zaterdag waar je dit jaar blijkbaar ook een wegchrono kan doen van 135km.



    20-04-2009, 21:26 geschreven door Tom  
    15-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 April 2009 EBBT#1 Grand Halleux

    De eerste manche van EBBT, XC in lijn van 45km.  Nog nooit gereden, maar voor alles is een eerste keer.  Thomas en Christel waren ook meegekomen, en das toch wel aangenaam.  De dag voordien was het Benelux Cup geweest in Verviers, maar der waren er velen die blijkbaar nog wat overschot hadden, want het deelnemersveld was op zn minst sterk te noemen.  Om 10hr valt het startschot, en hoewel die start in een klim lag, heeft blijkbaar niet iedereen daar last van.  Het gaat behoorlijk snel, en ik zie voor me Danny en Johan netjes meeschuiven naar de kop.  Bij de eerste knik naar beneden over het asfalt, zie ik dat we al van de kop afgescheurd zijn.  Dus dichtvlammen en aansluiten voor de volgende klim, waar ik weer 3 posities achter Johan terecht kom.  In de eerste klim in ’t bos moet ik wat gas terugnemen.  De benen staan helemaal gespannen, en ik voel dat de verzuring niet weg kan.  Jammer dat ik die groep moet lossen.  Ik sluit bij het volgende groepje aan, en daar kan ik mijn tempo wel vinden.  ’t Was weer een goeie les vandaag, want in de singletrack klimmen raak je snel achterop als je voorganger een gat laat vallen.  Ik moet dat soort dingen beter in de gaten gaan houden.  Ik dus ook het gevoel dat er steeds jojo gespeeld werd.  Sommigen losten in de klimmen, je rijdt dan naar de volgende, en wat later hangt die geloste weer achter je ....  

    In elk geval kon ik mn positie goed handhaven, en kwam als 38e algemeen over de streep, 14e master 1.   Geen tegenslag deze keer, maar we schuiven langzaam maar zeker op in de klasseringen!









    15-04-2009, 13:19 geschreven door Tom  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 April 2009 Olne-Spa-Olne

    Schitterende weer, maar we zitten in de Ardennen, dus ik verwacht me hier niet aan een droog parkoers.  Weer heel wat bekenden, en vooraal veel volk voor zowel de TT als voor de chrono;  Ik besluit de groepstart van 9hr30 te pakken, en te zien welke konijnen er de kop zouden nemen.  Aansluiten was niet moeilijk, en even later zit ik al in 2de positie, maar maakt de kopman een crutiale fout door verkeerd te rijden.  We komen na een klim boven in een wei te staan, en zien beneden de andere rijders voorbij vlammen.  Onze positie was dus helemaal gedraaid, van eerst naar laatst.  Iedereen was reeds weg toen wij het juiste pad weer te pakken hadden.  Sommigen waren dan ook verbaasd toen ze me zagen passeren na een kilomter of 25!  Ook deze keer bleef ik niet van de problemen gespaard, en net toen ik mijn doel in zicht had, chainsuck!   En het zou niet bij die ene keer blijven.  Achteraf zou blijken dat de voorderailleur verschoven was, en al die ellende veroorzaakte.  Het goeie gevoel van de eerste kilometers werd langs alle mogelijke kanten verziekt, en of dat nog niet genoeg was, presteer ik het in de laatste kilometer nogmaals om verkeerd te rijden.  Maar ja, we zijn weer in de ardennen geweest en weten dat de conditie toch wel goed is, maar een kilootje of 2 moet ik toch nog zien kwijt te geraken.  

    Naar de uitslag ben ik zelfs niet gaan kijken.  Achteraf bleek dat ik gestrand was op een 76e plaats;  Zonder problemen en foutrijden zou dit rond plaats 30 moeten geweest zijn, maar ja, koers is koers.



    15-04-2009, 13:15 geschreven door Tom  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Eindelijk hebben we eens een weekje met prachtig weer achter de rug, en gingen de trainingsuurtjes weer de lucht in.  Zaterdag iets te laat vertrokken richting Turnhout, om van daaruit de Hagelandrit te doen.  Omstreeks 8hr45 was daar niet zoveel snel volk te bespeuren, dus vertrok ik maar op mn eentje tegen 9hr.  Van groepje naar groepje dacht ik, maar dat eerste groepje dat ik inhaalde, liet lang op zicht wachten.  Als er in zo’n groepje dan 30km/h gereden wordt, begin ik mij al snel te vervelen, en dan knal ik maar verder.  Aan de eerste bevoorrading aangekomen, stond er dan ook een gemiddelde van bijna 35km/h op den teller.  Daar viel er enkel een suikerwafeltje te rapen, dus vervolgde ik al snel mijn weg.  En weer vond ik geen groepje dat een leuk tempo reed.  Al bij al dus weer veel te rap gereden, en dat zou ik de volgende dag bekopen.



    15-04-2009, 13:15 geschreven door Tom  
    23-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22/03/2009 Sart-Tilman
    Vol goeie moed trokken Eli en ik 's ochtends vroeg naar Angleur, waar om 8hr30 het startschot zou gegeven worden voor een chrono van 55km.  Ik voelde me er volledig klaar voor, en was benieuwd hoe mn nieuw machien zich zou gedragen in de ardennen.  Veel bekend volk, en vooral snel volk aan de start.  Vorig jaar werd ik hier 13e, dus moet ik deze keer een top 10 kunnen halen. 
    Zoals gewoonlijk is de start vrij hectisch en snel.  De eerste kilometers gaan tenslotte in dalende lijn over heel wat asfalt, met als gevolg dat de teller regelmatig naar de 50 en erover gaat.  Niet echt ideaal dus om een goeie positie in te nemen.  Al na een kilometer of 2 maak ik een inschattingsfout door een bocht af te snijden, en moest ik van de fiets om een greppel over te springen.  Al direkt vliegen er zo'n 50 man voorbij, en was ik weer op inhalen aangewezen.  In de eerste klim kan ik vrij goed mijn tempo vinden, en maak ik ook weer heel wat plaatsen goed.  Danny komt me voor de top nog net voorbij, en Johan zien we wat verder rijden, en das meteen ons volgende mikpunt.  We duiken terug het bos in, en daar begint de miserie.  Ik schakel terug voor een klimmetje, en mn ketting schiet tussen spaken en casette.   Miljaarde, die zat goe vast.  Mijn origineel wiel had een kapotte naaf, en daarom had ik bij Chamizo een reserve wiel meegekregen.  Schakelen ging prima, maar de hoog laag verhouding zat blijkbaar niet helemaal goed en was ik vergeten na te kijken.  Dat gaat me dus geen 2de keer gebeuren!  Dus hup, weer al die mannen inhalen.  Ik gaf de moed niet op door me in één of ander groepje te nestelen, maar besloot gewoon te geven wat ik kon.  De benen zaten goed, velen probeerden aan te pikken, maar weinigen hielden vol.  De fiets toonde zijn ware aard, dat van een racepaard!  Maar toen mn ketting voor de 3e keer geblokkeerd raakte, werd ik echt wanhopig.  Ze zat muurvast, en Eli stopte wat later bij me om te assisteren, en uiteindelijk heb ik ze dan toch los gekregen.  Toen ik hem weer ingehaald had en het meeste fut uit de benen was, zijn we samen binnengebold op 2hr29.  Das sneller dan de winnaar van editie 2008, en 14 minuten sneller dan mijn persoonlijke tijd van 2008, en dat met al die pech onderweg.  
    Ik hou er toch een goed gevoel aan over.  't was een eerste test, en op die kettingproblemen na, is die meer dan geslaagd.  
    Op naar de volgende!     


    23-03-2009, 12:59 geschreven door Tom  
    19-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Racekalender 2009

    Volgende races staan met stip aangeduid op de Chamizo-Sportfull race kalender

    29/mrt Bambrugge
    5/apr Bertrix
    11/apr Verviers
    2 - 3 mei Houffalize
    9/mei Averbode
    21/mei Waimes (65 km)
    1/jun Theux (80 km)
    6/jun Hagelandse Chrono
    14/jun Malmedy (115 km)
    19/jul Malmedy BK
    9/aug Achouffe (90 km)
    23/aug Holsbeek
    30/aug Langdorp
    13/sep Geraardsbergen
    27/sep Winterslag
    11/okt BK in Nederland (Eysden)

    Supporters, waterdragers, mechaniekers, welkom ....



    19-03-2009, 16:57 geschreven door Tom  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Team foto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Klik op de foto om naar de homepage van het team te gaan

    19-03-2009, 14:04 geschreven door Tom  
    Foto
    Archief per week
  • 04/02-10/02 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/11-27/11 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 30/11-06/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Een interessant adres?
    Mijn favorieten
  • Dan Gerous
  • mtbr.com - forums - Cannondale
  • Mtb Lily
  • Goodfighters blogs
  • Cannondale
  • Jeantex Bike Transalp
  • Marathon @ zoenk
  • MTB Overijse
  • Waasland Mountainbike Team
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs