Yellow Bikers
Mountain Bike Team
Foto
Inhoud blog
  • Tuning time!
  • Duo Beach Race Bredene 3/02/2013
  • 2013
  • Alpen Tour Trophy - Schladming Oostenrijk
  • HOT Houffalize - some pics ! 7 tot 9 april 2012
    Zoeken in blog

    Yellow Bikers   Wie zijn we?

    Jean-Pierre Taymans, afkomstig uit Overijse, maar reeds jaren woonachtig in Geel, en ikzelf, Tom Van den Plas uit Lichtaart, kwamen elkaar voor het eerst tegen tijdens de LCMT in 2006.  Jean-Pierre rijdt al jaren bij de Bierkarboys uit Overijse, gezien hij afkomstig is van deze streek.  We hadden dezelfde gedachten over bepaalde zaken, en waren beiden verslaafd aan marathons.  Na de LCMT kwamen we mekaar geregeld tegen op allerlei events, en soms trokken we er ook samen op uit.   Van het het één komt het ander, en zo vertelde Jean-Pierre me in de zomer van 2007 over zijn Transalp droom.  Als echte mountainbiker moet je die toch wel eens gereden hebben.  Gezien ik dat jaar zeer weinig op de fiets had gezeten vanwege te druk op het werk, was ik echt wel toe aan een sportieve uitdaging, en zo beslisten we onze kans te wagen, en onze kandidatuur te stellen voor de Transalp Challenge 2008!  Het was meteen raak, onze online inschrijving op 1 december 2007 ging er vlotjes door.  Reeds na 8 minuten waren alle plaatsen weg gegeven.  In totaal worden er slechts 500 teams toegelaten, dus hebben we veel geluk gehad. 
    De voorbereiding kon starten ... we hadden een teamnaam nodig, welke shirts gingen we dragen?  wie gaat onze begleiding doen? mobilhome of camp ? ..... een hele waslijst "to do's" stond ons te wachten. 
    Een naam hadden we snel gevonden - Yellow Bikers waren ontstaan.
     
    28-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 mei 2009 Cimes de Waimes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eindelijk is het dan zover, de eerste van België’s mooiste marathons.  Ik herinner me nog dat ik hier een jaar of 5 geleden voor het eerst startte, en het toen een véél kleiner deelnemersveldje was, met ook een kleinschaligere organisatie.  Maar die is er niet op achteruitgegaan, in tegendeel. 

    Door omstandigheden zowel op ’t werk als met mn fietsen, had ik de dagen vooraf niks dan stress gehad.  Eerst was het nog niet zeker of ik wel kon starten, gezien de achterrem van mn hardtail lek was, en een bout aan de achtertrein van den Trek afgescheurd was.  Stress alom, nog wat lange dagen gehad met Amerikaanse collega’s die op bezoek waren, en ’t feest was compleet.  Woensdag avond in allerijl nog snel zelf mn Trek kunnen fixen, en met de hoop dat die oplossing het zou uithouden, waren we richting Waimes vertrokken.  Christel was mee om onderweg wat drank aan te geven wat het toch weer net iets aangenamer maakt.  

    Ik mocht eens een keertje mee vooraan starten, dus dat zat al goed.  Met een aantal kanonnen vooraan, kun je al raden dat het er de eerste kilometers loeihard aantoe gaat.  Aanvankelijk draait alles vrij goed, maar wanneer ik Danny op een bepaald moment passeer, begint mijn motortje te sputteren.  Mijn hart was gewoon aan ’t bonken, zonder een overdreven hoge hartslag te hebben.  Vaart minderen was de boodschap, en dan was het draaglijk, maar bij elke klim of versnelling en ik richting 160 ging, kreeg ik dezelfde verschijnselen.  De benen zaten goed genoeg, maar nu dat weer ... De oorzaak was niet ver te zoeken, want achteraf bekeken stond ik eigenlijk oververmoeid aan de start.  Ik gaf niet op, maar heb het op een iets rustiger tempo uitgereden.  Iedereen die me inhaalde, moest ik gewoon laten gaan.  Soms dacht ik nog eens wat te versnellen, maar ik werd telkens terug gefloten.  

    Een echte teleurstelling gezien dit toch één van de doelen was waar ik top 20 had moeten kunnen rijden.  



    28-05-2009, 19:49 geschreven door Tom  
    13-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 mei 2009 Benelux Kampioenschap Averbode
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mijn eerste Benelux cup is een feit! Het parkoers was allesbehalve een echt MTB parkoers, maar ja, erover zeuren lost de zaak niet op.  Ik mocht netjes achteraan plaatsnemen, gezien ik nog geen enkel punt had gescoord in deze Cup.  Dat wou zeggen dat er zo’n 100 andere gasten voor me stonden.  De aanloopstrook richting brug was heel breed, dus was het de bedoeling om rechtstreeks naar voor te stormen, maar daar kwam niks van.  Hoewel ik aan de buitenkant hing, werd ik door de massa terug naar het midden verwezen, dus had ik nie veel plaatsen goed kunnen maken.  Al direkt bij de eerste versmalling van het parkoers staat alles stil.  Een déjà vu gevoel dus, want vorige week was het ook niet anders.   Het zou deze keer echter beperkt blijven tot een 3-tal stilstanden in de eerste ronde, daarna kon je overal vlot door.  Dit maakt toch weer dat er véél kostbare tijd verloren ging, die je achteraf niet kunt ophalen.  Mocht ik da wel kunnen, zou ik elke week op ’t podium staan.  Aanvankelijk hing ik in het wiel van Johan, maar die heb ik in ronde 2 achter gelaten.  Ik zou hem later wel terugzien dacht ik.  Ik was hier gestart met de hardtail, hoewel een fully hier geen overbodige luxe geweest zou zijn.  Het was constant botteren over putten en bulten, wat mulle zand, maar véél te weinig technische stukskes.  Een verende vork was hier geen overbodige luxe gezien ik op de slechte stukken de mannen met een vaste vork makkelijk voorbij kon.  Qua snelheid en kracht kom ik op dit soort omlopen niks tekort, maar deze keer heb ik weer zitten sukkelen met het inklikken in mijn pedalen.  Kris Hertsens (masters 2) kwam op een gegeven ogenblik voorbij, en die kon ik vrij makkelijk volgen.  Pas toen 2 masters 1 knullen mij niet wilden laten passeren, verloor ik de aansluiting met hem.  Als 51ste zou ik uiteindelijk over de meet bollen, zonder ergens 100% gegeven te hebben en zonder volledig uitgerust te zijn van mijn uitspattingen van vrijdag. 

    Nu weer even serieus trainen, wa super compenseren erna en dan zouden we klaar moeten zijn voor Les Cimes de Waimes. 

    Hopelijk mag daar eens een keer alles meezitten, zodat ik eens een knalprestatie kan neerzetten. 

    Duimen maar   



    13-05-2009, 23:36 geschreven door Tom  
    05-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Houffalize














    05-05-2009, 07:08 geschreven door Tom  
    04-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wereldbeker Houffalize

    Week-endje Houffalize met het hele gezin.  Op de valreep nog een huisje kunnen vastkrijgen op een 17km buiten Houffa, dus trokken we samen met Ward, Tim en Eli naar het legendarische of intussen mytische wereldbeker parkoers van Houffa.  De jongens konden hun kar vlak bij de bevoorradingszone parkeren, wat achteraf gezien echt wel een super plek bleek te zijn.  

    Het weer hadden we alvast mee, stralende zon, en in de namiddag was het er echt warm.  Met zn 3 vertrokken we voor ons eerste verkenningsrondje, en ik moet zeggen, ’t was de moeite.  Ik had totaal geen idee wat me te wachten stond, want meer als de “Fosse D’Outh” reikte mijn kennis eigenlijk niet.  Als snel bleek dat die Fosse niet het moeilijkste punt was, maar er meerdere technische stukken in het parkoers verweven zitten.  Ik ben dan ook af en toe met mijn ogen dicht naar beneden gesukkeld, maar bleef gelukkig overal overeind.  Er was best al heel wat volk aanwezig die uit waren op spectakel, wat me in ’t begin nog wat zenuwachtiger maakte.  Maar na de wijze raadgevingen van mn kompanen, ging het 2e rondje al een stuk beter en groeide het zelfvertrouwen. 

    Zaterdag beloofde een lange dag te worden.  Onze start stond gepland om 17hr45.  Eli mocht gelukkig al om 12hr starten, en zo was ook meteen onze dag gebroken, en gingen we op pad om wat foto’s te maken.  Het podium was al beslist in de eerste ronde, en Eli besloot er een funride van te maken. 

    Bij mij zou dat anders liggen later die dag.  Met een 10-tal minuten vertraging weerklonk het startschot vlak voor 18hr.  Gezien ik in de voorlaatste startbox stond, had ik zo’n dikke 200 man voor me staan.  In de startklim maakte ik redelijk wat plaatsen goed, maar daarna begon alle ellende.  Recuperatie in het bos was geen probleem, het stond er gewoon stil.  Ook de afdaling was een katastrofe.  Dit waren dan allemaal licentie houders, maar zonder enige ervaring blijkbaar.  Ik zag de ene na de andere de afdalingen aflopen, en op sommige stijle stukken was dit niet evident.  Fietsen leek mij makkelijker!  Na een eerste oponthoud dacht ik dat we het wel gehad hadden, maar niks was minder waar.  Op zowat elke denkbare plek met een zoenkje, of wortel, of ... stond het stil.  Aan de afdaling ter hoogte van de brandweer was de chaos pas helemaal kompleet.  Voor me en achter me werden er rijders gewoon over een binnenweg gestuurd, terwijl een hele sliert gewoon stond aan te schuiven om de afdaling af te lopen.  In de 2e ronde was deze afdaling dan volledig afgezet en kon iedereen de doorsteek nemen.  Voor de toeschouwers was de logica volledig zoek.  Het leek wel of het deelnemersveld op een gegeven moment volledig door elkaar was geschud.   Valpartijen dat ik gezien heb, nie te doen.  Daar reed een berg volk rond, die daar eigenlijk niks te zoeken hadden.  Ik voelde me net als in een toertocht, met een hoop beginnelingen die overal de weg versperden.  Je druk maken heeft hier totaal geen zin, daar wordt niemand beter van.  Ook op de Fosse was het eerder een zaak om zoveel mogelijk rijders te ontwijken.  De ene liep naar beneden, de andere viel, of kwam van links ....

    Na een uur en een kwartier zat de duur betaalde fun erop.  Toen kwamen de verhalen van iedereen los van wat er nu allemaal aan de oorzaak lag van deze chaos. 

    Blijkt het een samenloop van omstandigheden te zijn.  De juniores die met ons vertrokken, moesten niet de afdaling aan de brandweer doen.  Hoe kun je nu in godsnaam in het midden van een koers een shifting gaan doen van : die wel, die niet ....

    Een 2de oorzaak zou moeten gezocht worden in het feit dat er nog fun rijders op het parkoer waren toen de eersten hen inhaalden. 

    Een uitslag zou er niet komen werd er gezegd, maar achteraf werd er dan toch één gepubliceerd.  119e master op een totaal van 280.  Geen referentie!  Belangrijk is dat de conditie toch weer goed zat en dat het hopelijk één van de weken eens allemaal gaat meezitten.   Ook belangrijk is dat de hele organisatie voor héél wat verbetering vatbaar is.  Inschrijving duurde anderhalf uur.  Er zou een studenten kampioenschap moeten plaatsgevonden hebben, maar daar wist de organisatie niks van.  Mountainbike.be is officiële media partner, maar werd niet uitgenodigd op de persconferentie, ... en zo bleef het verhalen regenen. 

    Ach ja, weer een ervaring meer opgedaan, en héél wat techniek bijgeschaafd.    Op naar Averbode.  

    Foto's volgen



    04-05-2009, 14:00 geschreven door Tom  
    28-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pont Ligneuville CLM de la truite

    Een echt ardennen week-end.  Zaterdag trokken we naar Remouchamps voor de “Philippe Gilbert”.  Een pittig ritje van 130km, dat voor een groot deel over het parkoers Luik-Bastenaken-Luik gaat.  Vele lange klimmen, door sommigen ook wel vals plat genoemd, en de gekende pittige klimmetjes tot aan de Redoute. 

    Zondag stond dan VTT de la Truite of de Pont-Ligneuville op ’t programma.  Een leuke combi, met eerst een 28km toertocht, gevolgd door een “contre le montre” van 15 km, en daarna nog een 3 km uitbollen.  Het situeert zich in de buurt van Vielsalm, dus we zitten hier in de pittige Ardennen.  Ook hier is er weer te merken dat er veel belangstelling is voor dit soort koerskes, en is het er een gezellige drukte.  Organisatorisch was er toch weer een merkbare verbetering tov vorig jaar.  De TT is niet te onderschatten, en vanuit het centrum is het meteen al klimmen over het asfalt, alvorens het bos in te duiken.  Echt een geweldige streek, en ik was blij dat we eindelijk eens wat steviger terrein onder de wielen geschoven kregen.  Voor Eli begon het allemaal wat minder, hij had namelijk geen voorste rem.  En dan nog was hij in sommige afdalingen sneller dan mij ...

    Na een 27km komen we aan de 2e bevoorrading, en ook meteen aan de start van het Chrono gedeelte.  Onderweg viel het ons al op dat ook hier het parkoers ten goede hertekend werd.  Uiteraard is de start weer bergop, en Eli vertrekt een 10-tal seconden voor me.  Nog voor we boven komen haal ik hem bij, maar mijn hartslag wil niet verder klimmen.  Maar na ff doorbijten komt dat allemaal goed.  Geweldig parkoers, technische stukjes, paden waar er geen paden zijn, en héél veel wortelstroken.  Maar daar heb ik met mijne fully nie veel last van gehad.  Wel had ik mijn voorvork véél te hard staan, maar das een detail.  Gewoon gas geven op die stroken.  Nog een beetje oponthoud gehad in een technische afdaling, en nog eens op een single track, maar het viel al bij al nog mee. 

    Vorig jaar was de aankomst bij de inschrijving, maar deze keer was dit dus midden in ’t bos, en kwam die eerder dan verwacht.  Volgens mijn berekening 42 minuten, volgens de uitslag bijna 44 minuten, wat maakt een 21st plek algemeen en 8ste master 1.   Nie slecht, met de Gilbert die nog in de benen zat.  En nu wa rusten en compenseren.  Op naar Houffa!



    28-04-2009, 00:00 geschreven door Tom  
    20-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 april 2009 La Trace D'hez Chrono 52km

    Vroeg dag vandaag, want om 8hr30 start de chrono in Tangissart, en das toch een anderhalf uurtje bollen vanuit Lichtaart.  Eli opgepikt, en weg zijn we voor één van de ritten die me echt goed liggen.  Geen al te steile klimmen, maw een snelle rit.  Dat het er modderig zou bij liggen, zou enigszins in mijn voordeel kunnen spelen en zou mijn kracht goed van pas komen. 

    Onmiddellijk valt weer op dat er véél volk aan de start staat.  Nomadesk, Connexions Granville, Janssens cycling, …. Ze waren er weer allemaal.   Mijn podiumdroom was snel verdwenen, maar ik ging er sowieso het beste van maken.   Vorig jaar eindigde ik hier als 14e, wat eigenlijk een 5de stek had moeten zijn, ware het niet dat ik ergens verschrikkelijk fout was gereden.

    In de startklim moet ik me nauwelijks forceren, maar vlak voor we het veld indraaien komen er nog enkele snelle hazen voorbij, zodat ik ergens rond de 20ste plek het veld induik.  Daar is er al direct een eerste val, en we staan stil.  Ik zie Wouter Cleppe al de hoek omdraaien en vrees dat de vogels gevlogen zijn.  Maar eenmaal terug op een bredere ietwat vlakkere strook draai ik de gaskraai al helemaal open om terug in de voorste rangen aansluiting te vinden, vlak voor de eerste afdaling.  Daarna een klimmetje richting veld, en ik zie Cleppe al meteen wegtrekken samen met Houben als ik me niet vergis.  Henderieckx en Hertsens voeren de achtervolging, maar opeens zie ik dat ook Hertsens een gat laat vallen, en zo de andere Kris laat wegrijden.  Miljaar hè, ik voelde mij véél te goe om dat te laten gebeuren, en zette de achtervolging in.  Ik sloot aan bij Kris, Wim Waeckens en nog 2 anderen, maar dit had net iets teveel krachten gekost, en na kilometer 8 moest ik iets lossen, en besloot me te laten afzakken naar het volgend groepje met oa Kris de Nef.  Daar kon ik makkelijk op adem komen, dus top 10 was voor mij op dat moment binnen.   Maar dan volgden er weer een aaneenschakeling van incidenten, man man man.  Eerst reed één van die gasten mij gewoon in de kant, door bruusk van richting te veranderen.  Ik sta weer stil in de kant, knal dat gat weer dicht, en wat later presteerd diezelfde het om mij nogmaals de doorekes in te sturen.  Fiets hangt vast, en na wat sleurwerk ben ik weer weg, maar het groepje is ook weg.  Nog wat later sta ik weer stil met een tak in mn derailleur.  En daar komt Johan voorbij gevlogen.   Weeral achtervolgen, maar gelukkig ben ik niet de enige pechvogel, en samen met ? proberen we richting groepje Johan te trekken.  Dat lukt, tot ik in een klim in een grasveld weer af te rekenen krijg met verschrikkelijk chainsuck!  Hmm, de vogels zijn weer gaan vliegen.  ’t Was al lang duidelijk, ’t zou dit jaar niet lukken die top 10 binnen te duiken.  Zoals vele anderen, ben ik ook nog eens verkeerd gereden, en was het op sommige punten zeer verwarrend welke richting je uit moest. 

    Het parkoers was kennelijk veel zwaarder dan vorig jaar.  Het was volledig hertekend, en ook de modder zat daar voor een groot stuk tussen.  Qua klimmen was het dit keer ook de moeite, alleen jammer dat door de modder de meeste onberijdbaar waren, maar het moet gezegd zijn, ze hebben volgens mij zeer veel uit de omgeving gehaald qua mogelijkheden. 

    Conditioneel kwam ik weer nergens in de problemen, en na 2hr33 bol ik over de meet, met 53,6 km op de teller.  Hmm, precies wa veel, maar ja.  Geluk bij een ongeluk blijkt.  Heel wat van mn voorgangers kozen ergens het verkeerde pad, en sneden een stuk van het parkoer af.  Dat maakt dat ik toch weer eens als 14e in de eindrangschikking sta.   Maar we schuiven weer netjes op ….

    Op naar de volgende.  Misschien wel “La Philippe Gilbert” volgende zaterdag waar je dit jaar blijkbaar ook een wegchrono kan doen van 135km.



    20-04-2009, 21:26 geschreven door Tom  
    15-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 April 2009 EBBT#1 Grand Halleux

    De eerste manche van EBBT, XC in lijn van 45km.  Nog nooit gereden, maar voor alles is een eerste keer.  Thomas en Christel waren ook meegekomen, en das toch wel aangenaam.  De dag voordien was het Benelux Cup geweest in Verviers, maar der waren er velen die blijkbaar nog wat overschot hadden, want het deelnemersveld was op zn minst sterk te noemen.  Om 10hr valt het startschot, en hoewel die start in een klim lag, heeft blijkbaar niet iedereen daar last van.  Het gaat behoorlijk snel, en ik zie voor me Danny en Johan netjes meeschuiven naar de kop.  Bij de eerste knik naar beneden over het asfalt, zie ik dat we al van de kop afgescheurd zijn.  Dus dichtvlammen en aansluiten voor de volgende klim, waar ik weer 3 posities achter Johan terecht kom.  In de eerste klim in ’t bos moet ik wat gas terugnemen.  De benen staan helemaal gespannen, en ik voel dat de verzuring niet weg kan.  Jammer dat ik die groep moet lossen.  Ik sluit bij het volgende groepje aan, en daar kan ik mijn tempo wel vinden.  ’t Was weer een goeie les vandaag, want in de singletrack klimmen raak je snel achterop als je voorganger een gat laat vallen.  Ik moet dat soort dingen beter in de gaten gaan houden.  Ik dus ook het gevoel dat er steeds jojo gespeeld werd.  Sommigen losten in de klimmen, je rijdt dan naar de volgende, en wat later hangt die geloste weer achter je ....  

    In elk geval kon ik mn positie goed handhaven, en kwam als 38e algemeen over de streep, 14e master 1.   Geen tegenslag deze keer, maar we schuiven langzaam maar zeker op in de klasseringen!









    15-04-2009, 13:19 geschreven door Tom  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 April 2009 Olne-Spa-Olne

    Schitterende weer, maar we zitten in de Ardennen, dus ik verwacht me hier niet aan een droog parkoers.  Weer heel wat bekenden, en vooraal veel volk voor zowel de TT als voor de chrono;  Ik besluit de groepstart van 9hr30 te pakken, en te zien welke konijnen er de kop zouden nemen.  Aansluiten was niet moeilijk, en even later zit ik al in 2de positie, maar maakt de kopman een crutiale fout door verkeerd te rijden.  We komen na een klim boven in een wei te staan, en zien beneden de andere rijders voorbij vlammen.  Onze positie was dus helemaal gedraaid, van eerst naar laatst.  Iedereen was reeds weg toen wij het juiste pad weer te pakken hadden.  Sommigen waren dan ook verbaasd toen ze me zagen passeren na een kilomter of 25!  Ook deze keer bleef ik niet van de problemen gespaard, en net toen ik mijn doel in zicht had, chainsuck!   En het zou niet bij die ene keer blijven.  Achteraf zou blijken dat de voorderailleur verschoven was, en al die ellende veroorzaakte.  Het goeie gevoel van de eerste kilometers werd langs alle mogelijke kanten verziekt, en of dat nog niet genoeg was, presteer ik het in de laatste kilometer nogmaals om verkeerd te rijden.  Maar ja, we zijn weer in de ardennen geweest en weten dat de conditie toch wel goed is, maar een kilootje of 2 moet ik toch nog zien kwijt te geraken.  

    Naar de uitslag ben ik zelfs niet gaan kijken.  Achteraf bleek dat ik gestrand was op een 76e plaats;  Zonder problemen en foutrijden zou dit rond plaats 30 moeten geweest zijn, maar ja, koers is koers.



    15-04-2009, 13:15 geschreven door Tom  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Eindelijk hebben we eens een weekje met prachtig weer achter de rug, en gingen de trainingsuurtjes weer de lucht in.  Zaterdag iets te laat vertrokken richting Turnhout, om van daaruit de Hagelandrit te doen.  Omstreeks 8hr45 was daar niet zoveel snel volk te bespeuren, dus vertrok ik maar op mn eentje tegen 9hr.  Van groepje naar groepje dacht ik, maar dat eerste groepje dat ik inhaalde, liet lang op zicht wachten.  Als er in zo’n groepje dan 30km/h gereden wordt, begin ik mij al snel te vervelen, en dan knal ik maar verder.  Aan de eerste bevoorrading aangekomen, stond er dan ook een gemiddelde van bijna 35km/h op den teller.  Daar viel er enkel een suikerwafeltje te rapen, dus vervolgde ik al snel mijn weg.  En weer vond ik geen groepje dat een leuk tempo reed.  Al bij al dus weer veel te rap gereden, en dat zou ik de volgende dag bekopen.



    15-04-2009, 13:15 geschreven door Tom  
    23-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22/03/2009 Sart-Tilman
    Vol goeie moed trokken Eli en ik 's ochtends vroeg naar Angleur, waar om 8hr30 het startschot zou gegeven worden voor een chrono van 55km.  Ik voelde me er volledig klaar voor, en was benieuwd hoe mn nieuw machien zich zou gedragen in de ardennen.  Veel bekend volk, en vooral snel volk aan de start.  Vorig jaar werd ik hier 13e, dus moet ik deze keer een top 10 kunnen halen. 
    Zoals gewoonlijk is de start vrij hectisch en snel.  De eerste kilometers gaan tenslotte in dalende lijn over heel wat asfalt, met als gevolg dat de teller regelmatig naar de 50 en erover gaat.  Niet echt ideaal dus om een goeie positie in te nemen.  Al na een kilometer of 2 maak ik een inschattingsfout door een bocht af te snijden, en moest ik van de fiets om een greppel over te springen.  Al direkt vliegen er zo'n 50 man voorbij, en was ik weer op inhalen aangewezen.  In de eerste klim kan ik vrij goed mijn tempo vinden, en maak ik ook weer heel wat plaatsen goed.  Danny komt me voor de top nog net voorbij, en Johan zien we wat verder rijden, en das meteen ons volgende mikpunt.  We duiken terug het bos in, en daar begint de miserie.  Ik schakel terug voor een klimmetje, en mn ketting schiet tussen spaken en casette.   Miljaarde, die zat goe vast.  Mijn origineel wiel had een kapotte naaf, en daarom had ik bij Chamizo een reserve wiel meegekregen.  Schakelen ging prima, maar de hoog laag verhouding zat blijkbaar niet helemaal goed en was ik vergeten na te kijken.  Dat gaat me dus geen 2de keer gebeuren!  Dus hup, weer al die mannen inhalen.  Ik gaf de moed niet op door me in één of ander groepje te nestelen, maar besloot gewoon te geven wat ik kon.  De benen zaten goed, velen probeerden aan te pikken, maar weinigen hielden vol.  De fiets toonde zijn ware aard, dat van een racepaard!  Maar toen mn ketting voor de 3e keer geblokkeerd raakte, werd ik echt wanhopig.  Ze zat muurvast, en Eli stopte wat later bij me om te assisteren, en uiteindelijk heb ik ze dan toch los gekregen.  Toen ik hem weer ingehaald had en het meeste fut uit de benen was, zijn we samen binnengebold op 2hr29.  Das sneller dan de winnaar van editie 2008, en 14 minuten sneller dan mijn persoonlijke tijd van 2008, en dat met al die pech onderweg.  
    Ik hou er toch een goed gevoel aan over.  't was een eerste test, en op die kettingproblemen na, is die meer dan geslaagd.  
    Op naar de volgende!     


    23-03-2009, 12:59 geschreven door Tom  
    19-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Racekalender 2009

    Volgende races staan met stip aangeduid op de Chamizo-Sportfull race kalender

    29/mrt Bambrugge
    5/apr Bertrix
    11/apr Verviers
    2 - 3 mei Houffalize
    9/mei Averbode
    21/mei Waimes (65 km)
    1/jun Theux (80 km)
    6/jun Hagelandse Chrono
    14/jun Malmedy (115 km)
    19/jul Malmedy BK
    9/aug Achouffe (90 km)
    23/aug Holsbeek
    30/aug Langdorp
    13/sep Geraardsbergen
    27/sep Winterslag
    11/okt BK in Nederland (Eysden)

    Supporters, waterdragers, mechaniekers, welkom ....



    19-03-2009, 16:57 geschreven door Tom  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Team foto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Klik op de foto om naar de homepage van het team te gaan

    19-03-2009, 14:04 geschreven door Tom  
    18-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Let's race !!!
    Hij is eindelijk aangekomen, maar 't is de moeite ...












    18-03-2009, 19:57 geschreven door Tom  
    03-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiets 2009 - 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    03-12-2008, 21:11 geschreven door Tom  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiets 2009
    De kogel is door de kerk, dit wordt mijn fiets voor 2009.   En nee, geen Cannondale deze keer.  't zal de meesten nog het ergst verwonderen, maar daar is een verklaring voor, waarover ik later wat meer uitleg zal geven.  De bike zal nog wel gepimpt worden, met wat XTR stuff en lichte wieltjes ... 't zal een racemachientje worden

    03-12-2008, 21:01 geschreven door Tom  
    02-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Transalp 2008 - Actie foto's deel 2








    02-12-2008, 20:51 geschreven door Tom  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Transalp 2008 - Actie foto's - beter laat dan nooit




















    02-12-2008, 20:49 geschreven door Tom  
    30-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28/09/2008 Pecrot BK en NK Marathon

    Pecrot, een deelgemeente van Grez-Doiceau zou vandaag het strijdtoneel worden van het Belgische en Nederlandse Marathon kampioenschap.  Gezien de start pas om 11hr zou gegeven worden, besloten Eli en ik om niet al te vroeg te vertrekken.  Toch was het amper 9hr toen we al terplekke waren, en gelukkig bestaat er iets zoals een GPS.  Zelfs 500 meter voor het centrum van Pecrot was er niks aangegeven, of was er iets te bespeuren van één of ander evenement dat later die dag zou plaatsvinden.  Toen we in het kleine centrum aankwamen, vertelde de startboog ons dat we inderdaad op de juiste plek waren aangekomen.  Ik besloot om richting douches te rijden, die zich kennelijk aan de plaatselijke voetbalterreinen bevonden.   Daar was nog plaats genoeg, en dit zou ons bij aankomst het nodige gezeul besparen dacht ik.  De inschrijving bevond zich in een plaatselijk feestzaaltje, dat verscholen lag achter een vervallen achtige garage doorgang.  Alles verliep daar vlot, maar buiten een startnummer kreeg je verder geen chip mee.  De tijdsregistratie zou door middel van notities gebeuren wist men ons te verzekeren.  Tja … het werd meteen duidelijk dat ze 1) hier geen massa toestroom verwachten en 2) het een zéér amateuristische indruk achterlaat. 

    De 2e bemerking kun je over de hele lijn doortrekken.  Qua opkomst moet ik zeggen dat er toch redelijk wat volk aanwezig was.   De één na de ander komt aan de voetbalterreinen vragen waar de inschrijving zich wel mag bevinden.  “onder de treintunnel door, en dan links” wisten wij hen steeds te vertellen.  Na ons bezoek aan de plaatselijke pot, gingen we ons prepareren voor de race, en was het reeds 10hr geworden.  Kouuuuud !!!!!!  4° C !!!!   ik liep al de hele ochtend met een fleeze trui rond, maar mijn handen waren gewoon bevroren.  De zon kwam ondertussen wel opzetten, maar daar kon ik weinig van merken.  Eli besloot om in korte mouw van start te gaan en wist me ervan te verzekeren dat het rond 11hr al wel wat zou opgewarmd zijn.  Dus na wat getwijfel, ik dus ook weg in korte mouw.   Bibberend op de fiets richting start, zie ik meteen mijn teamgenoot de Pitte.  Zoals gewoonlijk staat hij daar weer te kletsen met een aantal kenissen (hij kent iedereen, dus ….) en ik ben blij dat hij er ook is.  We houden mekaar wat voor de gek, maar ’t is toch altijd plezant om samen aan dit soort evenementen deel te nemen.  Wat later rijden we samen nog wat los, en begeven we ons omstreeks 10hr30 naar ons startvak, dat helemaal achteraan is, gezien we geen licentie hebben, en we dus ook nergens kans maken op één of andere trofee.    Gelukkig ligt ons startvak in de zon, en kunnen we ons warm houden.  Ook Wouter Cleppe moet in ons vak starten gezien hij een Funklasse licentie heeft.  Zo zijn er nog meerdere bekenden die samen met ons het laatste startschot afwachten.   Het verloopt allemaal wat rommelig die start, en als we echt gewillen hadden, hadden we gewoon vooraan mee van start kunnen gaan.  Maar ja, braaf als we zijn, volgden we de richtlijnen en gingen we als allerlaatsten van start. 

    Ondanks de krampen van vorige week had ik me voorgenomen om me niet te sparen, en onmiddellijk goed door te geven.  Het gaat al direkt omhoog, en het doet pijn, maar ik zie de een na de ander al sneuvelen op die helling, dus besluit ik maar door te gaan.  De hartslag stop bij 176, dus reserve genoeg denk ik.   Men had gezegd dat de eerste 20km heuvelachtig zou zijn, maar al meteen werd het duidelijk dat dit inderdaad een zéér snelle marathon zou worden.  Jammer genoeg stonden we aan het eerste ietwat technische, of beter bezegd moeilijkere stukje, gewoon stil, want ja, die vrouwen zaten dus voor ons hè.  Niks verkeerd over vrouwen, want ik heb wat toppers bezig gezien in de Transalp, en die ga ik niet achterna in de technical downhills, maar hier was er nauwelijks sprake van downhill.  Frustrerend, maar ja, dat hoort er bij.   Op een gegeven moment komt Kris de Nef die gestart was voor de korte afstand, ook ergens voorbij, en smeekte heel vriendelijk, mag ik alsjeblief passeren, aub, please, ….  En dan nog maken sommige mensen daar een drama van, precies of ze spelen hun eerste plek kwijt.  Onbegrijpelijk !!!

    Als we km 60 voorbij zijn, kom ik ergens bij de top3 van de vrouwen.  Ik rij er eerst van weg, maar na 3hr wedstrijd steken die verdomde krampen weer de kop op.  ’t Is om uw kl*ten op te vreten !!!! Verdoeme, weer gas minderen.  Gelukkig moet ik niet stoppen, maar ik kan niet meer doorgaan.  Zelfs rechtstaan op de trappers is er over, want dan voel ik alles opkomen, en ben ik al blij dat de benen niet volledig blokkeren.  En dan komen die vrouwen weer terug, en ben ik op een gegeven moment al blij dat ik kan aanklampen.   Ik had het 2e uur al wat tijd verloren door een plaspauze in te lassen.  Het deed teveel pijn om ermee door te rijden, dus … het moest.   Drinken was dus de boodschap (om de krampen tegen te gaan), en ik besloot dan maar te stoppen aan de laatste bevoorrading om mn drinkbus eens bij te tanken.   Triestige bedoening.  Water en water met grenadine, banaan of appelsien stukje.  That’s it!!   Behulpzaam waren ze wel, dus daarop geen kritiek, maar het aanbod was erg pover.  Ook de afpijling onderweg was ondermaats.  Ik heb toch 3 twijfelstukken gehad onderweg, en ben zelfs 1 keer verkeerd gereden. Er stond helemaal geen krijtstreep, laat staan dat ik een pijl zag hangen.  Tegen de snelheden die hier gereden werden was dit echt wel fataal, en de keer  dat ik 10 meter verkeerd reed, stak 15 man mij voorbij.  Het parkoers was samengevat : snel, vol uitgesleten hatelijke singletrack veldpaden waar je pedalen de grond raken, weinig technisch, maar gezien de hoge snelheid, toch wel zwaar.  Mocht het hier geregend hebben, had het héél wat anders geweest, en hadden we nog véél meer deelnemers / favorieten zien sneuvelen.   Dan de finish, aan de rand van het bos, waar een hoopje volk op elkaar gedrumd staat.  Ik zie daar nog ergens een eindbevoorrading staan, van wat banaantjes en appelsientjes op een tafel van een halve vierkante meter, en een bidon water, maar daar is geen bijkomen aan.  Start en finish lagen dus duidelijk niet bij elkaar.  Geen nood, de startplaats was maar een kilometerje ofzo van de fnish verwijderd.  De douches waren warm, douchekoppen hadden ze blijkbaar nog nie uitgevonden, maar ja, ne mens kan nie alles willen hé.  Na het nodige geleuter links en rechts, wij weer weg richting Kasterlee, waar het kermis was.

    3hr56 was mijn eindtijd, maar volgens mijn berekeningen zou deze 3hr52 geweest zijn.  Doet eigenlijk niet ter zake, want er was voor mij niets te winnen.  Toch eindig ik als 3e van de niet licentie houders, en das dan meteen toch weer de 4e podiumplaats van dit seizoen. 

    Samengevat : dikke sjans met het weer.  Echte bikers onder mekaar = super sfeer    knal marathon, mocht dit in augustus geweest zijn, hmmmm ……  € 26,50 inschrijving voor ???? ben ik nog altijd nie achter,  zeer zwakke organisatie. 

    Lijkt me de hoogste tijd dat de bond eens iets deftigs doen ipv geld te inkasseren.  Dit is inderdaad een kampioenschap, waar de eerste die over de eindmeet komt, inderdaad “de” kampioen is.  Maar gezien er hier een trui of 12 weggegeven wordt, lijkt het mij aangewezen om voor toekomstige organisaties een duidelijk lastenboek op te leggen.  Dit lijkt gewoon nergens op.  In vergelijking met “La Bastognarde” waar de tijden keurig door “Championchip” geregistreerd werden, en waar bevoorradingen vreetfestijnen zijn, is een BeNe Kampioenschap als dit een erg zwakke bedoening.

    Allez, dit gezegd zijnde, …. Tot de volgende koers.   Het seizoen is nog niet ten einde, hoewel de goesting …. Euhm … tja …. Die moet ik nog ergens vinden.



    30-09-2008, 21:13 geschreven door Tom  
    29-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les Boucles de Hollange 21/08/2008
    Na mijn uitstap naar de USA ben ik amper nog aan trainen toegekomen.  Te druk op't werk, en 's avonds speelde de jetlag waarschijnlijk nog voor een stuk mee, dus veel zin om op de fiets te kruipen was er niet bij.  Zondag zouden we naar "les boucles de Hollange" trekken voor een op en top technisch marathonnetje met bergen single tracks.  Hollange ligt in de buurt van Bastogne, en dat terrein ligt me wel, maar door het weinige trainen start ik zonder al te veel verwachtingen.  Elias weet ons te vertellen dat JP al zeer vroeg vertrokken was.  Eli en ik nemen omstreeks 9h30 samen de start, en na het bruggetje duiken we al direkt via single tracks het bos in.  Ik glip al meteen over een paar boomwortels en zie Eli al van me wegrijden.  Na het bos, een korte afdaling, onderaan links staat de pijl, maar dan ben ik het pad kwijt.  Miljaar, terug tot onderaan de afdaling, nog eens terug, en dan zie ik het pad.  Ik wou Eli niet laten rijden, en was vastberaden hem nog in te halen.  Op km 9 zie ik eindelijk iets rood in de verte, en wat later ben ik bij hem om even op adem te komen.  Al snel daarna komen we bij nog 2 andere rijders en volgt er een ietwat technische afdaling, en natuurlijk, weg smeyers.  Bij de eerstvolgende mogelijkheid vlam ik die mannen voorbij, maar eli heeft heel wat meters gepakt in die afdaling, en de inhaalrace is weer begonnen.  Na een half uur nog geen Eli gezien, dus dan maar wat gas minderen.  Onderweg is het echt wel genieten van de uitzichten en de mooie omgeving.  De afpijling is niet overal even duidelijk, maar het lijkt vrijwel overal om de juiste paden te vinden.  Droog was het er in geen geval, en er zaten een paar modderpassages in, waar geen doorrijden mogelijk was.  Leuke afdalingen, maar nergens supertechnische stukken.   De laatste afdaling zou spectaculair zijn, en de kilometers tikken weg.  Maar die laatste kilometers blijven duren, en we gaan dan ook net over de 90km alvorens terug in Hollange te landen.  Nu spectaculair zou ik die afdaling niet durven noemen, want ik denk dat er onderweg ergere afdalingen in zaten.  
    Eli was in tijd net voor me, en viel net naast het podium met zijn 4e plaats.  De prijzen zagen er goed uit, magnums ChateauNeuf du Pape" en manden met allerlei versnaperingen.  Maar wachten op het podium had geen zin, dus wij weg.  Bleek achteraf dat er een podium voor 3 categorien was voorzien.  Ik was dus 5e algemeen, en 1ste in mijn categorie.  Jean-Pierre was 3e in onze categorie, maar ook hij was er al snel vandoor gegaan, met als gevolg dat Pieter Vuylsteke de prijs van JP had opgegeten.  
    Leuke dag, mooi weer, kleine organisatie, goeie bevoorradingen ... TOP   

    29-09-2008, 12:45 geschreven door Tom  
    15-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Podium La Bastognarde ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    15-09-2008, 14:35 geschreven door Tom  
    Foto
    Archief per week
  • 04/02-10/02 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/11-27/11 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 30/11-06/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Een interessant adres?
    Mijn favorieten
  • Dan Gerous
  • mtbr.com - forums - Cannondale
  • Mtb Lily
  • Goodfighters blogs
  • Cannondale
  • Jeantex Bike Transalp
  • Marathon @ zoenk
  • MTB Overijse
  • Waasland Mountainbike Team
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!