Yellow Bikers
Mountain Bike Team
Foto
Inhoud blog
  • Tuning time!
  • Duo Beach Race Bredene 3/02/2013
  • 2013
  • Alpen Tour Trophy - Schladming Oostenrijk
  • HOT Houffalize - some pics ! 7 tot 9 april 2012
    Zoeken in blog

    Yellow Bikers   Wie zijn we?

    Jean-Pierre Taymans, afkomstig uit Overijse, maar reeds jaren woonachtig in Geel, en ikzelf, Tom Van den Plas uit Lichtaart, kwamen elkaar voor het eerst tegen tijdens de LCMT in 2006.  Jean-Pierre rijdt al jaren bij de Bierkarboys uit Overijse, gezien hij afkomstig is van deze streek.  We hadden dezelfde gedachten over bepaalde zaken, en waren beiden verslaafd aan marathons.  Na de LCMT kwamen we mekaar geregeld tegen op allerlei events, en soms trokken we er ook samen op uit.   Van het het één komt het ander, en zo vertelde Jean-Pierre me in de zomer van 2007 over zijn Transalp droom.  Als echte mountainbiker moet je die toch wel eens gereden hebben.  Gezien ik dat jaar zeer weinig op de fiets had gezeten vanwege te druk op het werk, was ik echt wel toe aan een sportieve uitdaging, en zo beslisten we onze kans te wagen, en onze kandidatuur te stellen voor de Transalp Challenge 2008!  Het was meteen raak, onze online inschrijving op 1 december 2007 ging er vlotjes door.  Reeds na 8 minuten waren alle plaatsen weg gegeven.  In totaal worden er slechts 500 teams toegelaten, dus hebben we veel geluk gehad. 
    De voorbereiding kon starten ... we hadden een teamnaam nodig, welke shirts gingen we dragen?  wie gaat onze begleiding doen? mobilhome of camp ? ..... een hele waslijst "to do's" stond ons te wachten. 
    Een naam hadden we snel gevonden - Yellow Bikers waren ontstaan.
     
    04-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2de master 2 in La Grande Traversée du Limousin

    Algemene info :

    ·      3 daagse etappe wedstrijd in lijn in de regio van de Limousin, midden Frankrijk

    ·      grootste stad in de buurt is Limoges

    ·      deze streek ligt recht onder Parijs, op een 700km van ons Belgen landje

    ·      Gekend voor zijn bruine koeien die lekkere steaks leveren

     

    Etappes :

    1)    St Sulpice Laurière – Le Guéret : 55km – 1500 hm

    2)    Le Guéret – Aubusson : 70km – 1800 hm

    3)    Aubusson – Evaux les bains : 60km – 1500 hm

     

    Dag 1

    Slecht geslapen in Le Grand hotel Evaux Les Bains.   Gelukkig was er een lekker ontbijt met honing en vers fruit, zodat ik wat energie kon opdoen.  Ons verzamelpunt is op 500 meter van het hotel, waar iedereen verwacht wordt voor 10hr om zowel zijn fiets als bagage te overhandigen.  De fietsen worden in vrachtwagens geladen, en worden door de organisatie zéér goed beschermd met dikke dekens die ze blijkbaar van een matrassenfabriek hebben gekregen.  Altijd een akelig moment om je materiaal in andermans handen te geven, maar de manier waarop ze alles behandelen geeft vertrouwen.  Om klokslag 10hr15 vertrekken de 4 bussen richting St Sulpice sur Laurière waar om 13hr het startschot voor de 1ste etappe gegeven zal worden.  De busrit zou uiteindelijk een 2uur duren, over niets dan kleine baantjes, waar we een goede indruk krijgen van de omgeving, die mijn inziens voornamelijk bestaat uit zéér veel kleine doodse dorpjes, waar menig huis in verval staat.  Het gebrek aan industrie heeft daar zeker wat met te maken, waardoor de jeugd naar de steden trekt en er blijft hangen, tenzij je een landbouwer roeping hebt, want dan zit je hier op de ideale plek.

     

    Een zenuwachtige meute staat omstreeks 12hr15 op het marktpleintje van St Sulpice de minuten af te tellen, en onze talrijk aanwezige Belgen hebben op dit terrein blijkbaar ook geen ervaring, waardoor we eigenlijk niet weten wat ons te wachten staat.  Bergjes van 250 tot 700 meter hoogte, maar op het eerste zicht zeer glooiend, en niet zo ruw als sommige stukken in onze eigen Ardennen. 

    Wanneer de 14 motorrijders hun machines in gang zetten, stijgt de adrenaline en zoekt iedereen waar nu precies de start gegeven gaat worden.  Onder begeleiding worden we naar een gravel pad gebracht, waar de comp renners netjes vooraan worden gevraagd.  Gelukkig sta ik ergens op de 4e rij, zodat ik met de beunhazen mee kan starten. 

    13hr05 – knal – wij weg!  Karrenspoor bergaf, en dan beginnen we met klimwerk.  Ik zit mee bij de 5 eerste, en ga gewoon alles geven in deze eerste verkenningsrit.  Het tempo ligt hoog, en de scheur met de achterhoede is er snel.  Na 3 km gebeuk voelen mijn benen aan als beton, en moet ik de mannen lossen, of anders zal de man met de hamer er snel staan.  Ik hoop dat dit niet te erg is, en laat mijn tempo zakken, met de hoop er door te komen.  Na een 10-tal kilometer draait alles vlot, en heb ik een groepje gevormd met 2 anderen, waarbij de verstandhouding goed is, zodat er regelmatig van kop gewisseld wordt.  Het terrein is eerlijk gezegd vrij saai, met vele dorpjes die we aandoen, en vele asfaltstukken als gevolg.  Op km 45 ziet een van mn kompanen een teammate voor zich rijden, en trekt er naartoe.  Ik krijg het gat niet toe, en wat later zit mijn laatste medekompaan er volledig door, waardoor ik de finale voor eigen rekening moet nemen.  In de laatste 3 kilometer hebben ze gelukkig nog wat technisiteiten verwerkt, maar spijtig genoeg komen er nog 2 renners uit de achtergrond vliegensvlug over mij.  De laatste probeer ik te remonteren op een asfalt stuk, en dat lukt me zonder moeite met mn 42/11.  Na 2hr31 bol ik als 1ste master 2 over de meet met een goed gevoel.

     

    Prima afspuitstand, en ondertussen is de bagage ook toegekomen.  We zoeken een “gezellig” plekje uit in de sporthal, maar ik zie de bui al hangen.  De zon staat volle bak op de hal, en hoewel de deuren open staan is het er pokke warm.  Zorgen voor later, want eerst gaan we eten in de school die zich 500 meter verderop bevindt.  Een slaatje van erwtjes met wortel en mayo, gevolgd door goulash met rijst en een frangipane taartje met crème Anglaise.  Tja, het had erger gekund.

     

    Gelukkig heb ik oorstoppen bij, zodat ik het geroezemoes niet hoor, en probeer met wat gewoel vroeg in slaap te geraken!  

     

    Dag 2

    Verschrikkelijke nacht achter de rug. Ik heb de indruk niet geslapen te hebben, en constant gewoeld te hebben door de te warme sporthal.  De start zou om 10hr gegeven worden, maar om 6hr zijn er al heel wat mensen zenuwachtig in de weer.  Het ontbijt is povertjes, en bestaat uit brood en stokbrood, met choco of confituur, honeypops die ik niet moet, een youghurtje, en een taske koffie! 

     

    Start om 10hr, gelukkig sta ik vooraan want er wordt deze keer weinig zever over gemaakt, en weg zijn we.  Ik ga er gewoon weer voor, en deze keer geen betonnen benen.  De eerste 5 moeten we laten gaan, maar daarna is het onze groep, waar de cohesie verre van zoek is.  In de klimmen rijden ze alles aan flarden, om op de verbindingsstukken de benen stil te houden.  Ik zet me achteraan en besluit mijn eigen tempo te rijden, maar haal ze systematisch terug in.  Het parkoers is totaal verschillend van gisteren, en bied heel wat variatie, en geweldige vergezichten.  Ondanks het droge weer van de afgelopen weken, staan ook hier sommige modderpoelen ons op te wachten, waar we soms tot kniehoogte door moesten.  Dankzij het wekenlange gebruik van Squirt, krijg ik nergens last van chainsuck, en blijft de ketting steeds perfekt functioneren.  Hmm, wat moet dat hier zijn als het regent?  Een echte veldslag dus, want dan wordt het materiaal pas aangesproken.  Na een 30km heb ik er genoeg van, en ram ik het tempo de hoogte in.  Er volgt en leuk klimmetje, waar ik doorknal en menigeen laat afzien.  Daarop volgt een héél snelle afdaling, waar een paar modder sporen inzitten, en net daar bots ik met mijn voorwiel tegen de rand, waardoor ik mn evenwicht verlies en tegen een dikke 45km/h tegen de grond ga.  Losse grond, zonder stenen zorgen ervoor dat ik zonder kleerscheuren of mechanische pech mijn weg kan vervolgen, maar de groep is spijtig genoeg gevlogen.  De moraal is totaal weg, en ik geraak niet meer in mijn ritme.  Wat later komt Pascale me vervoegen, en hij motiveert me voor een aantal kilometers, maar aan de laatste bevoorrading, leg ik de riem er af, en vervolledig ik de laatste 15 kilometer op toertocht tempo.  Mijn lichaam is oververmoeid van 2 slapeloze nachten, en vraagt me om het rustiger aan te doen, de hartslag de hoogte in jagen gaat gewoon niet.  Als 4de Master 2 bol ik over de meet.  Ik ga hier niet om treuren, het ging gewoon niet beter.  Morgen val ik aan en ransel ik de algemene rangschikking door elkaar – dat was de uitgangsgedachte.

     

    Vanaf 14hr was er pasta te krijgen, droge met wat kaas.  Beter dan niets, maar daar werd ik eerlijk gezegd niet zo vrolijk van. 

     

    Na een 3hr30 gereden te hebben hadden we dus nog een hele namiddag.  Prachtig weer, fiets goed gekuist.  Een leuke hoek uitgezocht in de sporthal, en daarna met ons gezelschap gewandeld naar de dichtst bijzijnde supermarkt, waar ik wat banaantjes en een kiwi koop om het gebrek aan vitaminen te compenseren.  Het avondeten is weer in dezelfde trend, halve kip met pasta, gezoete platte kaas, en uiteraard weer wijn op tafel!  Enfin, niet te klagen.

     

    Dag 3

    Weer hetzelfde gevoel!  Hele nacht gewoeld, maar amper geslapen.  De start is om 8hr, dus moesten we deze keer verplicht om 5hr30 opstaan! Pfff, das vroeg dag.  Ik voel me gewoon kapot, te moe, .... maar kom, we laten onze optimistische kant zien, en begeven ons naar het ontbijt, en wat blijkt – brood is op!   De leverancier had slechts de helft geleverd … daar waren wij vet mee.  Honey pops, platte kaas of frangipane taart,  da was’t …  Ik krijg nog 2 stukjes stokbrood van mijn reisgenoten, en heb gelukkig nog mijn 2 bananen en kiwi die ik de dag ervoor kocht. Hiermee zou ik het moeten stellen.

    Erg koud om 8hr, maar ik heb niet teveel aan want het beloofd weer een zonnige dag te worden.

    Iets na 8 worden we op gang getrokken, en ik vlam weer mee met de kop, de licht oplopende weg op.  De eerste kilometers verlopen warrig, doordat we technische paadjes voorgeschoteld krijgen, met hier en daar wat stenen, wortels, geultjes waar sommigen zich netjes op vastrijden.  Ik krijg af te rekenen met een tak in mijn derailleur, maar er gaat niets stuk.  Op de verbindingsstukken komt alles samen, en zit ik weer mee in de achtervolgende groep.  De eerste 5 zijn gevlogen, maar met 10 man moeten we wat kunnen, ware het niet dat die Fransen weer niet wilden koersen.  Op de klimmen wordt er serieus doorgetrokken, om dan wat later de benen weer stil te houden.  Als ik het tempo laat zakken tot bijna stilstand, krijg je antwoorden als ‘je ne peut pas, je ne veut pas ....”  Allez, eerlijk zijn ze wel.  Een andere Fransman krijgt het ook op zn zenuwen, en samen pakken we de kop en laten het tempo niet meer zakken.  En net in een oplopend paadje op km 32, rijd één van die klimkiekens toevallig op kop, knal verkeerd.  Eerst wat bergop, dan lange asfalt naar beneden, en dan geen pijl meer.  Iedereen kwaad, maar ja, niemand die de juiste pijl had opgemerkt.  Blijkt dat we een 2tal kilometer fout zijn gereden, dus omweg van bijna 5 kilometer.  We komen terug daar waar we de mist in gingen, en merken dat we vele plaatsen kwijt zijn.  Goed kwaad ransel ik samen met de andere Fransoos de groep volledig uit mekaar.  De benen blijven goed draaien, en nergens problemen in de klimmen.  De finale was best nog pittig en na 65 km bol ik over de eindmeet.  5e M2, damn! 

     

    We besluiten niet op het afscheidsdiner te wachten, en vertrekken terug richting België, zonder het eindklassement te checken.

     

    Achteraf blijkt het de foute keuze geweest te zijn, want het eten moet zeer lekker geweest zijn, met gegrilde steaks, alles erop en eraan.  Ik eindig als 2de Master 2 in het eindklassement, wat een mooie resultaat is gezien de omstandigheden.  Eveline nam mijn prijzen in ontvangst, en dankzij Karin en Patrick staat de trofee al op onze schouw te blinken! Super bedankt.

     

    Op naar de volgende!

     

     















    04-05-2011, 16:17 geschreven door Tom  
    Foto
    Archief per week
  • 04/02-10/02 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/11-27/11 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 30/11-06/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Een interessant adres?
    Mijn favorieten
  • Dan Gerous
  • mtbr.com - forums - Cannondale
  • Mtb Lily
  • Goodfighters blogs
  • Cannondale
  • Jeantex Bike Transalp
  • Marathon @ zoenk
  • MTB Overijse
  • Waasland Mountainbike Team
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!