Algemene info :
· 3
daagse etappe wedstrijd in lijn in de regio van de Limousin, midden Frankrijk
· grootste
stad in de buurt is Limoges
· deze
streek ligt recht onder Parijs, op een 700km van ons Belgen landje
· Gekend
voor zijn bruine koeien die lekkere steaks leveren
Etappes :
1) St Sulpice Laurière Le Guéret : 55km 1500 hm
2) Le
Guéret Aubusson : 70km 1800 hm
3) Aubusson Evaux les bains : 60km 1500 hm
Dag 1
Slecht geslapen in Le Grand hotel Evaux Les
Bains. Gelukkig was er een
lekker ontbijt met honing en vers fruit, zodat ik wat energie kon opdoen. Ons verzamelpunt is op 500 meter van
het hotel, waar iedereen verwacht wordt voor 10hr om zowel zijn fiets als
bagage te overhandigen. De fietsen
worden in vrachtwagens geladen, en worden door de organisatie zéér goed
beschermd met dikke dekens die ze blijkbaar van een matrassenfabriek hebben
gekregen. Altijd een akelig moment
om je materiaal in andermans handen te geven, maar de manier waarop ze alles
behandelen geeft vertrouwen. Om
klokslag 10hr15 vertrekken de 4 bussen richting St Sulpice sur Laurière waar om
13hr het startschot voor de 1ste etappe gegeven zal worden. De busrit zou uiteindelijk een 2uur
duren, over niets dan kleine baantjes, waar we een goede indruk krijgen van de
omgeving, die mijn inziens voornamelijk bestaat uit zéér veel kleine doodse
dorpjes, waar menig huis in verval staat.
Het gebrek aan industrie heeft daar zeker wat met te maken, waardoor de
jeugd naar de steden trekt en er blijft hangen, tenzij je een landbouwer
roeping hebt, want dan zit je hier op de ideale plek.
Een zenuwachtige meute staat omstreeks 12hr15 op
het marktpleintje van St Sulpice de minuten af te tellen, en onze talrijk
aanwezige Belgen hebben op dit terrein blijkbaar ook geen ervaring, waardoor we
eigenlijk niet weten wat ons te wachten staat. Bergjes van 250 tot 700 meter hoogte, maar op het eerste
zicht zeer glooiend, en niet zo ruw als sommige stukken in onze eigen
Ardennen.
Wanneer de 14 motorrijders hun machines in gang
zetten, stijgt de adrenaline en zoekt iedereen waar nu precies de start gegeven
gaat worden. Onder begeleiding
worden we naar een gravel pad gebracht, waar de comp renners netjes vooraan
worden gevraagd. Gelukkig sta ik
ergens op de 4e rij, zodat ik met de beunhazen mee kan starten.
13hr05 knal wij weg! Karrenspoor bergaf, en dan beginnen we met klimwerk. Ik zit mee bij de 5 eerste, en ga
gewoon alles geven in deze eerste verkenningsrit. Het tempo ligt hoog, en de scheur met de achterhoede is er
snel. Na 3 km gebeuk voelen mijn
benen aan als beton, en moet ik de mannen lossen, of anders zal de man met de
hamer er snel staan. Ik hoop dat
dit niet te erg is, en laat mijn tempo zakken, met de hoop er door te
komen. Na een 10-tal kilometer
draait alles vlot, en heb ik een groepje gevormd met 2 anderen, waarbij de
verstandhouding goed is, zodat er regelmatig van kop gewisseld wordt. Het terrein is eerlijk gezegd vrij
saai, met vele dorpjes die we aandoen, en vele asfaltstukken als gevolg. Op km 45 ziet een van mn kompanen een
teammate voor zich rijden, en trekt er naartoe. Ik krijg het gat niet toe, en wat later zit mijn laatste medekompaan
er volledig door, waardoor ik de finale voor eigen rekening moet nemen. In de laatste 3 kilometer hebben ze
gelukkig nog wat technisiteiten verwerkt, maar spijtig genoeg komen er nog 2
renners uit de achtergrond vliegensvlug over mij. De laatste probeer ik te remonteren op een asfalt stuk, en
dat lukt me zonder moeite met mn 42/11. Na 2hr31 bol ik als 1ste master 2 over de meet met een goed
gevoel.
Prima afspuitstand, en ondertussen is de bagage ook
toegekomen. We zoeken een
gezellig plekje uit in de sporthal, maar ik zie de bui al hangen. De zon staat volle bak op de hal, en hoewel
de deuren open staan is het er pokke warm. Zorgen voor later, want eerst gaan we eten in de school die
zich 500 meter verderop bevindt. Een
slaatje van erwtjes met wortel en mayo, gevolgd door goulash met rijst en een
frangipane taartje met crème Anglaise.
Tja, het had erger gekund.
Gelukkig heb ik oorstoppen bij, zodat ik het
geroezemoes niet hoor, en probeer met wat gewoel vroeg in slaap te geraken!
Dag 2
Verschrikkelijke nacht achter de rug. Ik heb de
indruk niet geslapen te hebben, en constant gewoeld te hebben door de te warme
sporthal. De start zou om 10hr
gegeven worden, maar om 6hr zijn er al heel wat mensen zenuwachtig in de
weer. Het ontbijt is povertjes, en
bestaat uit brood en stokbrood, met choco of confituur, honeypops die ik niet
moet, een youghurtje, en een taske koffie!
Start om 10hr, gelukkig sta ik vooraan want er
wordt deze keer weinig zever over gemaakt, en weg zijn we. Ik ga er gewoon weer voor, en deze keer
geen betonnen benen. De eerste 5
moeten we laten gaan, maar daarna is het onze groep, waar de cohesie verre van
zoek is. In de klimmen rijden ze
alles aan flarden, om op de verbindingsstukken de benen stil te houden. Ik zet me achteraan en besluit mijn
eigen tempo te rijden, maar haal ze systematisch terug in. Het parkoers is totaal verschillend van
gisteren, en bied heel wat variatie, en geweldige vergezichten. Ondanks het droge weer van de afgelopen
weken, staan ook hier sommige modderpoelen ons op te wachten, waar we soms tot
kniehoogte door moesten. Dankzij
het wekenlange gebruik van Squirt, krijg ik nergens last van chainsuck, en
blijft de ketting steeds perfekt functioneren. Hmm, wat moet dat hier zijn als het regent? Een echte veldslag dus, want dan wordt
het materiaal pas aangesproken. Na
een 30km heb ik er genoeg van, en ram ik het tempo de hoogte in. Er volgt en leuk klimmetje, waar ik
doorknal en menigeen laat afzien.
Daarop volgt een héél snelle afdaling, waar een paar modder sporen
inzitten, en net daar bots ik met mijn voorwiel tegen de rand, waardoor ik mn
evenwicht verlies en tegen een dikke 45km/h tegen de grond ga. Losse grond, zonder stenen zorgen
ervoor dat ik zonder kleerscheuren of mechanische pech mijn weg kan vervolgen,
maar de groep is spijtig genoeg gevlogen.
De moraal is totaal weg, en ik geraak niet meer in mijn ritme. Wat later komt Pascale me vervoegen, en
hij motiveert me voor een aantal kilometers, maar aan de laatste bevoorrading,
leg ik de riem er af, en vervolledig ik de laatste 15 kilometer op toertocht
tempo. Mijn lichaam is
oververmoeid van 2 slapeloze nachten, en vraagt me om het rustiger aan te doen,
de hartslag de hoogte in jagen gaat gewoon niet. Als 4de Master 2 bol ik over de meet. Ik ga hier niet om treuren, het ging
gewoon niet beter. Morgen val ik
aan en ransel ik de algemene rangschikking door elkaar dat was de
uitgangsgedachte.
Vanaf 14hr was er pasta te krijgen, droge met wat
kaas. Beter dan niets, maar daar
werd ik eerlijk gezegd niet zo vrolijk van.
Na een 3hr30 gereden te hebben hadden we dus nog
een hele namiddag. Prachtig weer,
fiets goed gekuist. Een leuke hoek
uitgezocht in de sporthal, en daarna met ons gezelschap gewandeld naar de
dichtst bijzijnde supermarkt, waar ik wat banaantjes en een kiwi koop om het
gebrek aan vitaminen te compenseren.
Het avondeten is weer in dezelfde trend, halve kip met pasta, gezoete
platte kaas, en uiteraard weer wijn op tafel! Enfin, niet te klagen.
Dag 3
Weer hetzelfde gevoel! Hele nacht gewoeld, maar amper geslapen. De start is om 8hr, dus moesten we deze
keer verplicht om 5hr30 opstaan! Pfff, das vroeg dag. Ik voel me gewoon kapot, te moe, .... maar kom, we laten
onze optimistische kant zien, en begeven ons naar het ontbijt, en wat blijkt
brood is op! De leverancier
had slechts de helft geleverd
daar waren wij vet mee. Honey pops, platte kaas of frangipane
taart, da wast
Ik krijg nog 2 stukjes stokbrood van
mijn reisgenoten, en heb gelukkig nog mijn 2 bananen en kiwi die ik de dag
ervoor kocht. Hiermee zou ik het moeten stellen.
Erg koud om 8hr, maar ik heb niet teveel aan want
het beloofd weer een zonnige dag te worden.
Iets na 8 worden we op gang getrokken, en ik vlam
weer mee met de kop, de licht oplopende weg op. De eerste kilometers verlopen warrig, doordat we technische
paadjes voorgeschoteld krijgen, met hier en daar wat stenen, wortels, geultjes
waar sommigen zich netjes op vastrijden.
Ik krijg af te rekenen met een tak in mijn derailleur, maar er gaat
niets stuk. Op de
verbindingsstukken komt alles samen, en zit ik weer mee in de achtervolgende
groep. De eerste 5 zijn gevlogen,
maar met 10 man moeten we wat kunnen, ware het niet dat die Fransen weer niet
wilden koersen. Op de klimmen wordt
er serieus doorgetrokken, om dan wat later de benen weer stil te houden. Als ik het tempo laat zakken tot bijna
stilstand, krijg je antwoorden als je ne peut pas, je ne veut pas .... Allez, eerlijk zijn ze wel. Een andere Fransman krijgt het ook op
zn zenuwen, en samen pakken we de kop en laten het tempo niet meer zakken. En net in een oplopend paadje op km 32,
rijd één van die klimkiekens toevallig op kop, knal verkeerd. Eerst wat bergop, dan lange asfalt naar
beneden, en dan geen pijl meer.
Iedereen kwaad, maar ja, niemand die de juiste pijl had opgemerkt. Blijkt dat we een 2tal kilometer fout
zijn gereden, dus omweg van bijna 5 kilometer. We komen terug daar waar we de mist in gingen, en merken dat
we vele plaatsen kwijt zijn. Goed
kwaad ransel ik samen met de andere Fransoos de groep volledig uit mekaar. De benen blijven goed draaien, en
nergens problemen in de klimmen.
De finale was best nog pittig en na 65 km bol ik over de eindmeet. 5e M2, damn!
We besluiten niet op het afscheidsdiner te wachten,
en vertrekken terug richting België, zonder het eindklassement te checken.
Achteraf blijkt het de foute keuze geweest te zijn,
want het eten moet zeer lekker geweest zijn, met gegrilde steaks, alles erop en
eraan. Ik eindig als 2de
Master 2 in het eindklassement, wat een mooie resultaat is gezien de
omstandigheden. Eveline nam mijn
prijzen in ontvangst, en dankzij Karin en Patrick staat de trofee al op onze
schouw te blinken! Super bedankt.
Op naar de volgende!






|