Beskidy
Bike oftewel MTB Trophy van 3 juni tot en met 6 junie 2010
Maandag
avond vertrokken Eli en ik richting Istebna in Polen, vlak bij de grens van
Tsjechië en Slovakije. De
reis zou zon 12hr duren, maar in realiteit hebben we er bijna 16 uur over
gedaan, ik bespaar jullie het verhaal, maar als ik je zeg dat ik mijn stuur in
2 gebeten heb, moet dat genoeg zeggen.
Beskidy is
trouwens de naam van het gebied, dat deel uitmaakt van de Karpaten. De startplaats lag op zon 555 meter,
en de toppen die we beklommen gaan tot ongeveer 1300 meter. Mijn collegas wisten me te vertellen
dat er beren zouden zitten, en tot mijn verwondering schijnt dit het geval te
zijn. In elk dorp staat wel ergens
een afbeelding van een beer, en blijkt dat er in de meest afgelegen stukken nog
redelijk wat beren leven.
Dinsdag
iets voor 15hr, hebben we dan Istebna gevonden. Klein, iedereen gaat tevoet, geen Engels of Duits, kapotte
wegen,
zijn de eerste dingen die ons opvallen. Het weer is doffe ellende, en na wat zoeken en vragen kunnen
we uiteindelijk ons hotel vinden.
Blijkbaar zijn we echt wel vroeg, want van het event is nergens iets te
merken, en ook in het hotel is het nog opvallend rustig.
Woensdag
ochtend : de hele nacht konden we de regen horen, en ook s ochtends was het
niet anders. Rustig ontbeten, en
tegen de middag een verkennend ritje gemaakt, gezien het droog leek te
zijn. Al onmiddellijk werden we
geconfronteerd met een steil asfalt wegje, en wat later besloot Eli het asfalt
te laten voor wat het was, en trokken we het bos in. Nat nat en nog eens nat. Binnen de kortste keren waren we volledig beklad, maar
hadden we (dachten we) toch wel een indruk van de omgeving. Wisselende ondergronden, gaande
van kiezel, grind, rots, zand, wortels,
noem het op, ze hebben het
allemaal. Ondertussen was het al
beginnen regenen en trokken we terug naar het hotel. Stilaan begon er wat volk aan te komen, maar van een drukte
kon je niet spreken. Rond een uur
of 7 haalden we ons startnummer af, maar ook daar was er niet al teveel volk,
en was er weinig info te rapen. We
vernamen wel dat de 1ste rit ingekort zou zijn naar een 43 km met
slechts 1700 hm gezien het slechte weer van de afgelopen weken.
* Donderdag
ochtend, D-day! Start om 12hr, dus
namen we rustig de tijd om ons op te warmen. Het zou droog blijven, wat al een hele opluchting was. Klokslag 12hr schiet het peleton op
gang, en nemen we een aanloop van een 2 km naar de eerste klim. Boenk erop, steil naar boven, afzien,
puffen, heigen,
. Dit was het. We
werden verwittigd dat het niet al te makkelijk zou zijn, en dat werd al snel
duidelijk. Schitterende single
track, technische stukjes, hier en daar wat schuiven door de modder, heerlijk
parkoers. Na een dikke 3uur bol ik
als 60e binnen. Man
man, wat een gemiddelde snelheid!
Het leek wel een wandeltocht maar dat was geheel te wijten aan de
moeilijkheid van de tocht. De meningen waren allemaal gelijk :
uitdagend parkoers, mooi, technisch, dit is mountainbike!
* Vrijdag :
veel wakker gelegen. Bakken water
vielen er uit de hemel, niet normaal.
Ik begon spontaan te denken aan het saboteren van mijn fiets om niet te
hoeven starten. Wat zou het
parkoers er ellendig bij liggen dacht ik.
68 km en een 2300 hm door de modder, das niet iets waar je voor staat te
springen. Eli en ik discussieren wat
over onze kledij, en ikzelf besluit licht te vertrekken met een regenjasje
erover. Vanaf het moment dat we
buiten zijn gekomen, heeft het die dag geen drup meer geregend! Zalig. We kregen zelfs onderweg af en toe de zon te zien. 10hr, het startschot valt, en meteen
nemen we weer een aanloop achter de auto naar de eerste klim. Lekker! Ik schuif goed mee, en ik kan
vlot naar Eli toerijden die in het eerste vak mocht starten vanwege zijn 20e
plaats de dag voordien. De eerste
5km verlopen vlot, maar vanaf het moment dat we tevoet worden gezet speel ik
Eli kwijt, en is hij de pist in.
Vandaag werd er niks ingekort, en zouden we de volledige afstand
afleggen. Ik moet zeggen dat het
zéér de moeite was. Ongelooflijke
natuur in Polen, mooie vergezichten (hoewel de mist en regenwolken daar af en
toe een stokje voor staken) gezellig sfeertje en niet overdreven druk. De modder was op de meeste plaatsen
alom tegenwoordig, maar dat went.
Alleen kreeg mijn ketting naar het einde toe het enorm lastig en begon plots
serieus te sucken! Nog niet
meegemaakt op deze fiets, dus probeerde ik ze wat te zuiveren en wat extra olie
op te doen. Niks bleek te helpen,
en telkens ik er kracht op wou zetten sloeg ze weer vast. Uiteindelijk lukt het mij, na nog wa
zwoegen door extra zware modderstroken, om binnen te komen op plaats 57. Das al direkt standvastig dacht
ik. Vasthouden, want beter ging
niet, al moet ik toegeven dat het klimmen, en vooral de steile, beter gingen
dan verwacht.
* Zaterdag
straal blauwe hemel! Dat zag er
al onmiddellijk veelbelovend uit.
Vandaag de zwaarste rit op papier, met een 73km en 2800hm. De eerste klim is er eentje over asfalt
naar de top van een berg. Hij gaat
lang door, en ik kan vandaag Eli achterlaten in de klim. Boven op de top heb ik een voorsprong,
maar ergens halweg in de afdaling, vlamt hij me natuurlijk voorbij. Zon technische capaciteiten zal ik wel
nooit bezitten, maar kom, ik geraak liever zeker en in 1 stuk beneden op mijn
tempo, dan snel en onbezonnen in een ziekenhuis te belanden. De kilometers gaan vandaag weer
bijzonder traag, en steeds krijg je de indruk dat je meer klimt dan daalt. Als ik mijn hoogtemeter in de gaten hou,
blijkt dit ook te kloppen, gezien we een hele tijd boven de 1000 meter blijven
plakken. Het is meestal klimmen,
effe technisch dalen, en onmiddellijk weer recht omhoog. Ook de stukken tevoet zijn talrijk
aanwezig en zijn naar mijn persoonlijke mening niet echt op zn plaats. OK, het hoort bij mountainbiken,
maar als ze vermeden kunnen worden zou ik dat veel leuker vinden. Een klim mag moeilijk zijn, technisch,
maar moet te doen zijn. Veel modder en zuigende grond werd er
aangekondigd deze ochtend, maar dat viel allemaal heel goed mee. De vorige dagen werd daar geen melding
van gemaakt, en was het doffe ellende.
Rare jongens die polen!
Door de chainsuck van gisteren, had ik besloten een nieuwe pion en
ketting te steken, en net na de 2e bevoorrading, in de langste klim
van de dag, opnieuw van da
miljaarde miljaarde !! ketting stond duidelijk
droog, en net vandaag mijn potteke olie vergeten. Tja, eigen schuld dikke bult zeker? Bij elke trap die ik
deed, kwam de ketting mee omhoog.
Ik vroeg iedereen om olie, maar natuurlijk had niemand bij. Halfweg de klim, ramp! Ketting in 2. Ik gooi de fiets tegen de grond, neem
mijn materiaal, maar merk dat de powerlink gelost is, en nog 1 helft aan de
ketting hangt. Ik loop
onmiddellijk een meter of 5 terug, waar de breuk zich voordeed, en kan het
ontbrekende stukje van de grond rapen.
Gelukkig. Terug in mekaar
klikken, en verder bergop sukkelen.
Boven op de top staat er als bij wonder een technische post, die mijn
ketting rijkelijk overgieten met glibber spul. Lekker! Vandaar
loopt alles weer vlot en kun we weer volle bak vlammen. Wel jammer, want bij aanvang van de
klim zat ik in een groep van 7 waar ik zeker de betere klimmer van was. Ik weet na een 10-tal kilometer al 2
man van de groep terug op te rapen, en laat ze voor wat ze zijn. Naar het einde toe kom ik er nog 3
tegen, en reeds 5km voor het einde voeren ze het tempo op om elkaar eraf te
rijden. Spijtig genoeg blijft het
steeds maar klimmen, en klimmen.
Tot 1km voor de aankomst gaan we opnieuw klimmen, en iedereen is bijna
aan het einde van zn latijn, en we kijken mekaar aan gezien we niet weten
hoelang dit eigenlijk nog gaat duren.
Wat later wordt alles duidelijk gezien we via de skipiste in downhill
style naar de finish vliegen.
Tenminste, in het eerste gedeelte toch. In de 2e helft van de afdaling komen we in een
diepe modderweide terecht met vele sporen, en besluit ik om het rustig aan te
doen en hier niet op mn bek te gaan.
Van de gasten die ik achterliet, komt er natuurlijk nog 1 mij voorbij
gestoven. Jammer, maar toch eindig
op een mooie 53e plaats.
* Zondag
oef, laatste dag. Alweer krijgen
we een straalblauwe hemel, en beloofd het een warme dag te worden met
temperaturen tot 28°. Met zn 54 km
en 2000 hm zou het zwaar worden,
maar gezien de afstand en het weer was ik optimistisch. Traditioneel passeer ik na een paar km
Eli in de klim, wat hem blijkbaar vandaag een enorme prikkel geeft want hij
laat er dit keer geen gras over groeien, en geeft meteen gas bij. Ik hou hem nog een 10-tal kilometer in
het vizier, maar zie hem later niet meer terug. Geen technische problemen vandaag, maar de benen waren na 1
uur strijd niet wat ze moesten zijn.
Het parkoers loopt weer over schitterende passages, en het is volop
genieten van de omgeving en de vele wandelaars die onze paden kruisen. Hier en daar worden we aangemoedigd, en
dat geeft altijd wat extra push.
Naar het einde toe krijgen we nog een lange asfalt klim voor de wielen
geschoven, en das nog ff afzien, en zie je sommigen gewoon kapot gaan. Dolgelukkig kom ik als 50e
over de streep, en mag ik mijn finischer T-shirt van een leuke hostes in
ontvangst nemen.
Facts :
- goede, complete en voldoende
bevoorradingen
- 2 technische posten minimum per
etappe
- goede eindbevoorrading, met pastas
alla Aiki noedels, boterhammen,
- 1ste dag aan het eind van
de rit bordjes met laatste 5, 3, 2, 1 km
maar de dagen erna niets meer ?
- al bij al goede organisatie, maar
500 deelnemers is toch wel de max op deze lokatie
- Schoon vrouwen in Polen, man man
man. Maar we bleven gefocussed (op
de race natuurlijk)
- Szlotys = lokale munt
- Goedkoop land. 20 pp kamer met ontbijt is al
veel. Wij hoorden prijzen van
13,5 per nacht. 0,5 liter bier
kost 1. De duurste pizza
4,5 en dat maakt het net wat aangenamer
- De intenties van Polen zijn goed,
maar het kan wel anders uitdraaien
- Als doffe ellende begonnen, maar 4
dagen geen spat regen gehad en dat was motiverend. Hier 4 dagen regen en je fiets is naar de filistijnen
- Gelukkig had Eli wat films bij ter
ontspanning s avonds
- Echt Scalpel parkoers reuze
genoten
- Eindklassement : 48e
Conclusie :
- standvastig gereden
- klimmen ging boven verwachting
- zwaar en uitdagend parkoers
- voor herhaling vatbaar
|