Naar het voorbeeld van Scotus Eriugena kunnen we zeggen dat God niet bestaat, dit is heel gemakkelijk om aan te tonen uitgaande van alle bestaande voorwerpen en situaties. Want God bestaat niet op de wijze van al die gekende gegevens. God is geen appel, geen ster, geen kind of volwassene, ziek of gezonde Hij past gewoonweg niet in het kader van ons woord bestaan. Toch is God. Wanneer we volgende benadering volgen komen we tot een Godsbewijs: God is als een einddoel waar alles naar tendeert en vermits alles een vraag is, is God ook als een absoluut beginpunt een vraag. Zonder dat absoluut beginpunt- dat ik niet kan vatten, vermits ik alleen het bestaande vat is al het bestaande een probleem en zinloos, absurd, Sartre heeft dat willen tonen.
Op ons bestaan. Zullen wij sterven? Natuurlijk en normaal zal ons bestaan zelfs totaal verdwijnen: in de put gestopt en wij vergaan. Tenzij !!!! Tenzij er iets is in ons dat noodzakelijk gered kan en moet worden. En dat is er. In ons zit een dynamisme naar God toe, een streven, een verlangen. Als een goddelijke vlam die terug naar het vuur wil. Sint Paulus zegt ons dat de aardse tent wordt afgebroken voor een goddelijke woning niet door mensenhanden gemaakt. Met andere woorden: ons streven naar God met al wat dat als verlangen uitdruk zal zijn bestemming bereiken: eeuwig leven.
In die zin kunnen we Daniël begrijpen die zegt dat de doden uit het stof zullen opstaan. Hun leven in het stof van het bestaan is voorbij en zij bereiken het totale zijn van God zelf waar ze voor eeuwig zullen leven.
Maar intussen is , in Jezus, de Christus tussen ons komen wonen: met strijden en sterven en .. verrijzen. Hij heeft ons getoond hoe wij het bestaan( ons huidig bestaan) in de natuur en met de andere mensen moeten valoriseren voor het eeuwige zijn.
Daarom zegt Hij in de tekst van Sint Lucas dat we moeten zijn als mensen die op hun Heer wachten en die in dienst staan van de anderen. Geloof mij: de bruidegom komt, maak u dus gereeds als wijze maagden of als echte vrienden van de Heer- om Hem te ontvangen. Dan zullen wij horen dat Hij tot ons zegt: gij trouwe dienaar, over weinig zijt ge trouw geweest, over veel zal ik u stellen.
Die van ons zijn heengegaan zijn binnengetreden in het eeuwig leven het goddelijk zijn. Daar zullen wij hen ontmoeten.
Laten we wakende zijn voor de terugkomst van de Heer,
Voetnoot: Daniël 12 1-3 en Lucas 12 35-40
Horen bij bovenvermelde tekst
Uit de H Misviering speciaal voor alle overledenen.
Wij moeten spreken over God. We kunnen bijna niet anders. We weten al te best dat iets absoluuts alles schijnt de bepalen. Dat absolute kan ik niet grijpen en verstaan, maar ik moet er toch over spreken. Zoals we het hoorden in de eerste lezing: Job had gesproken tegen God al wist hij niet hoe maar God zegt hem dat hij beter zou zwijgen. De mensen zeggen gewoonlijk: Wat wilt? Feiten zijn feiten. Ge kunt er toch niet tegen op. Een manier om te zeggen: God is toch sterker dan wij. Maar de bijbel wil er over spreken en Jezus zegt dat het juiste spreken helpt en ons steunt zodat we gerust en in vrede kunnen zijn. Als de leerlingen in de storm zitten en wij allemaal zitten een beetje in de storm van het leven (vooral als er iets misloopt in ons leven of als we oud worden) dan roepen zij tot de Heer. Eergisteren was het feest van het H. Hart. Wij hadden thuis een beeld van het H. Hart en mijn moeder zette er dikwijls een bloempje of een kaars voor, vooral als het moeilijk ging in huis en dan moet ge weten dat mijn vader in de oorlog in Duistland moest gaan werken en ik moet zeggen wat moeder deed, werkte. Moeder vond er 1° altijd rust, vrede, troost en zekerheid. Oh, soms was de kwestie (van de centen, of de voedselbonnetjes, of de ziekte enz.) niet direct opgelost. Maar ze had weer moed en dikwijls kwam er dan nadien toch een soort oplossing langs een andere kant b.v. ze kon een keer gaan koken op een feest en dan had ze weer wat centjes.
De leerlingen zitten in het bootje in de storm van het leven (van de zee) : ze roepen tot de Heer, en die helpt, maar tegelijk zegt hij: Waarom zijt ge bang? Hebt ge dan nog altijd geen geloof? Dat moeten wij hebben: geloof en dat drukken wij uit door symbolische handelingen: kaarsjes, prentjes, bloemen en gebeden. Probeer het : ge zult zien: het werkt
het sermoen van gisteren zondag 21 juni 2009 zoals het me overhandigd werd
Bezinnigsnamiddag zondag 21 juni 2009 te Doorslaar.
Organisatie Legioen Kleine Zielen.
Eerst hoe bereik je Doorslaardorp.
Met de auto is Doorslaardorp gemakkelijk te bereiken via de Gentse Steenweg N70 tussen Zeveneken en Lokeren neem je de aan de rotonde Doorslaardam van Lokeren is dat rechts , vanaf Zeveneken is dat links, voorbij Doorslaardam kom je in Doorslaardorp, daar is de Onze Lieve Vrouwkerk gelegen
Aanvang is om 13.15
Inschrijven is noodzakelijk graag vóór 9 juni 2008 bellen naar mevr Huberta Cnudde-Audenaert tel 09 337 00 60
Film: Een blik in de eeuwigheid Ian McCormack was het geloof dat hij van zijn moeder had meegekregen totaal vergeten. Hij leefde alleen voor zijn plezier: gokken, drank, vrouwen en sport. Tijdens een verblijf op Mauritius werd hij viermaal gestoken door een kwal waarvan één steek al dodelijk is. Hij was een kwartier lang klinisch dood. In de film verhaalt hij wat hij gedurende dat kwartier beleefde en hoe hij kennis maakte met Jezus en sederdien zijn hele leven eraan wijdt zoveel mogelijk mensen hierin te laten delen.
Gezellig samenzijn met koffie en koeken.
18.00 u Einde. Dank voor uw aanwezigheid. Wel thuis.
Deelname in de kosten 5 euro ter plaatse te betalen
MEN ZEGGE HET VOORT
Voor hen die werkelijk geen vervoer hebben , laat het even weten er is vervoer voorzien van en naar het station van Lokeren, afspraken via mevr Huberta Cnudde - Audenaert tel 09 377 00 60
Mag ik iedereen adviseren om het blad Goedele te kopen, sta je in het onderwijs investeer dan voor een exemplaar voor de ganse klas.
Ik licht het even toe:
Zelden bestaat de mogelijkheid zulke uitmuntend professioneel gemaakt studiemateriaal te bemachtigen, het is bijzonder bruikbaar zowel in familie , in kennisenkring als op school.
Het is tevens een teken van zwakheid van de tegenstander, zijn listen werken onvoldoende en hij waagt zich nu door zijn hoogmoed op open veld in een frontale aanval, het is dus eerste zaak hem alsnog niet te onderschatten en actuele informatie over hem in te zamelen, het boekje dus kopen lijkt me de beste oplossing, temeer daar het door u gekochte boekje tegen hem zal gebruikt worden en hij hierdoor al minder inpak heeft dan hij verhoopte.
Voor uzelf is dan het moment van studie en voorbereiding aangebroken om U te wapenen met die argumenten om uw mannetje te staan, vertrouw op uw bewaarengel en herinner U de woorden van JPII " Wees niet bang"
Mgr. W.J. Eijk, Aartsbischop van Utrecht - 1 april 2009
In het persgesprek aan boord van het vliegtuig op weg naar Kameroen stelt een journalist een vraag aan de Paus over het aidsprobleem in Afrika. De Paus antwoordt dat hij de oplossing voor deze crisis in een breder perspectief ziet. Hij spreekt over de noodzakelijke gedragsverandering, over verantwoordelijkheden en solidariteit, over respect tussen mannen en vrouwen en het recht op menswaardige seksualiteit. In die context zegt de Paus dat het aids-probleem niet opgelost kan worden met het uitdelen van voorbehoedsmiddelen. Als de ziel ontbreekt, als Afrikanen elkaar niet helpen, dan kan men deze plaag niet oplossen door voorbehoedsmiddelen uit te delen; integendeel, we lopen het risico het probleem alleen maar groter te maken aldus de Paus. De condoomrel was geboren en de (westerse) wereld sprak er schande van.
Het is een onrecht mensen, ook de Paus, buiten de context te citeren, waardoor wat zij zeggen verkeerd overkomt. Hij sprak over huwelijk en seksualiteit vanuit het perspectief van Gods scheppingsordening. Daarbinnen dient seksuele gemeenschap alleen plaats te vinden binnen het huwelijk. De wederzijdse gave van man en vrouw aan elkaar is niet totaal, wanneer de gave van het ouderschap via de seksuele gemeenschap door het gebruik van voorbehoedsmiddelen waaronder het condoom - wordt geblokkeerd. Sommigen zullen het hiermee eens zijn, anderen niet, misschien omdat zij geen schepping aannemen of een andere visie op de scheppingsordening hebben. Maar dit is wel de fundamentele visie waarover het Paus Benedictus sprak.
Het monogame huwelijk en het plaatsen van seksuele gemeenschap binnen de context van het huwelijk dienen niet om AIDS te voorkomen. Dit is een welkom neveneffect. De Kerk houdt deze visie op huwelijk en seksualiteit voor, omdat zij voortvloeit uit de scheppingsordening zoals die in de Heilige Schrift beschreven is. Bovendien is het monogame, stabiele huwelijk de basis voor een gelukkig gezinsleven en de beste springplank die we kinderen voor hun leven kunnen bieden.
De Paus is verweten dat hij teveel in idealen denkt en geen rekening houdt met de realiteit, namelijk dat er in Afrika veel promiscue gedrag voorkomt. Het klinkt bijna als discriminatie: alsof de Afrikaanse bevolking niet tot monogamie in staat kan worden geacht. Ongeordende seksuele relaties en promiscuïteit hangen vaak samen met armoede, oorlog en sociale wanorde. De eerste, fundamentele opdracht van welvarende westerlingen is het oplossen van die problematiek.
Geven condooms dan geen bescherming tegen AIDS? Jawel, en dat ontkent de Paus ook niet. Maar we moeten eerlijk zijn: het condoom biedt geen absolute, maar slechts een relatieve bescherming. Daarom zijn de emotionele reacties van politici en ook een commentator in The Lancet op de woorden van de Paus beneden peil. Afgezien van het feit dat zij reageerden op citaten buiten de context, hadden zij de eerlijkheid moeten opbrengen te zeggen dat als bij regelmatige seksuele gemeenschap het condoom wordt gebruikt, in 1 jaar 4 van de 100 vrouwen zwanger worden, volgens sommige onderzoeken tot 15. Dat komt doordat mensen het condoom niet goed gebruiken, maar vooral doordat het zeker onder de Afrikaanse klimaatomstandigheden - kan scheuren. En als het condoom het sperma niet tegenhoudt, houdt het ook het AIDS-virus niet tegen. Dit is de realiteit en daarmee moeten promotoren van het condoom rekening houden.
Maar als het condoom in ieder geval een relatieve bescherming biedt, moeten we dan de Paus en de Kerk met hun afwijzing van het condoom niet verantwoordelijk houden voor de AIDS-epidemie? Zijn er onder ons werkelijk argeloze lieden die menen dat mensen met promiscue gedrag het condoom niet gebruiken omdat de Paus het gebruik ervan afkeurt? We weten al te goed dat daar andere motieven aan ten grondslag liggen: condoomgebruik draagt nu eenmaal weinig bij aan de seksuele feestvreugde.
Toch lijkt de AIDS-epidemie de laatste jaren op de terugtocht. O, dus toch dankzij die condooms? Wellicht in een aantal gevallen. Daarnaast speelt een groot aantal andere factoren een rol: zoals voorlichting, het vermijden van wisselende seksuele contacten en het verstrekken van schone naalden aan drugsgebruikers. Een belangrijke factor is dat AIDS tegenwoordig adequaat kan worden behandeld, al is volledige genezing nog niet mogelijk. In de laatste 5 jaar zijn antiretrovirale middelen ook in ontwikkelingslanden ter beschikking gekomen. Dankzij de AIDS-behandeling is de kans om via seksuele contacten HIV over te dragen sterk verminderd, al is die niet uitgesloten. Door het toedienen van antivirale middelen aan de zwangere vrouw wordt de overdacht van HIV aan de ongeborene via de placenta in veel gevallen voorkomen. Op dit vlak blaast de Kerk een aardig partijtje mee: in 2004 waren 26,7% van alle centra voor de behandeling van AIDS-patiënten over de hele wereld katholiek. In tegenstelling tot wat velen beweren, heeft de Kerk in het terugdringen van de AIDS-epidemie juist een aanzienlijk aandeel. Ik ben fier op de Rooms-Katholieke Kerk en haar Paus: zij durven ook een ongemakkelijke waarheid voor te houden en voegen de daad bij het woord.
Mgr. dr. W.J. Eijk is aartsbisschop van Utrecht en als arts en ethicus bestuurslid van de Pauselijke Academie voor het Leven.
Mededeling: UITNODIGING (herhaling: Nieuwe uiterste datum aanmelding 16 juli 2009)
In voorbereiding van een stichtingsvergadering voor het oprichten van een VZW , wordt U uitgenodigd uw kandidaat te stellen voor een van de bestuursfuncties.
De op te richten VZW ( adequate en correcte informatie "wat is een VZW" vindt U op de website www.VSDC.be ) zal als enig humanitair doel hebben: Door het voeren van onderhandelingen, komen tot een permanente en duurzame vrede voor de regio Midden Oosten, Israël en de Palestijnse gebieden, met respect voor alle betrokkenen en gebaseerd op wijsheid en Liefde. Het verwerven en het beheren van alle middelen noodzakelijk voor het verwezenlijken van dit doel zal tevens tot haar activiteit behoren.
Kandidaturen vergezeld van een volledig CV en motivatieschrijven worden uitsluitend digitaal ingewacht op het mailadres van het blog:
Alle mandaten zijn te voorzien voor een termijn van drie jaar en herverkiesbaar zo zal gesteld worden in de statuten, de Raad van Beheer van de VZW zal maximaal 15 personen tellen. Alle mandaten zijn volledig onbezoldigd.
De voertaal van alle bestuursvergaderingen zal het Nederlands zijn, evenwel kandidaten met bijzondere kennis van Arabisch, Chinees, Japanees, Russisch,Jiddisch,Engels worden in het bijzonder aangemoedigd zich op te geven,
De VZW zal dermate opgesteld worden dat zij gemachtigd is subsidies te ontvangen en tevens in aanmerking kan komen voor het afgeven van fiscale attesten bij ontvangen giften.
In het bijzonder worden tevens kandidaten gezocht voor het belangloos uitoefenen van volgende functies voor het dagelijks beheer van de VZW: IT&Communicatie manager, Techn Directeur aankoop& logistiek, Documentatiemanager,Secretariaat, Financieel directeur, Manager fondsenwerving en ledenadministratie,Beheerscontrole manager,Algemeen directeur dagelijkse leiding, Beheerder buitenlandse relaties, boekhoud(st)er, tolk-vertaler.
Wanneer U postuleert voor een van hierboven aangehaalde functies wordt verwacht dat U in een bijgevoegd document een opsomming geeft van hoe U persoonlijk deze taak in wenst te vullen.
Door het vormingscentrum van de Broeders van Liefde werd het initiatief genomen om de homilieën, die Pater Van Neste de laatste jaren wekelijks heeft gehouden in de periode 2005-2007 bij de Karmelietessen te Antwerpen te bundelen.
Hieronder het woordje dat de Generale overste Broeders van Liefde Br dr René Stochman als begeleiding schreef:
Quote
God is op zoek naar de mens en wil zich laten kennen, wil zich aan hem openbaren.
In de Joods-christelijke traditie zijn het de gewijde schrijvers, de profeten en de evangelisten die van God getuigen via het Oud en Nieuw Testament- God laat zich kennen als Schepper, als Bevrijder. Het is een betrokken God die zelf initiatief neemt om zich te laten kennen.
God wacht ons op met Zijn Liefde tot we ons hart voor Hem hebben geopend. Hij kan den binnentreden in ons leven en Zijn heiligingswerk aanvangen. In een nederig hart is geen weerstand meer en kan Gods Liefde binnenstromen.
Een christen moet die interne transformatie ondergaan zodat hij kan zeggen: Ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij.
Het is vanuit zijn oneindige Liefde voor de mens dat God mens werd, en alles deelde met de mens wat menselijk mogelijk was, tot de dood op het kruis. Maar de Liefde overwon de dood voorgoed. De verrijzenis wordt de grote realiteit in ons leven, ons perspectief dat heel ons gelovig leven richting geeft.
Van christenen mag worden verwacht dat ze zih in hun leven laten leiden door het Woord van God en hun kennis van het Woord van God verdiepen.
Vereist is dat ze tijd nemen om nederig en trouw naar het Woord uit de Bijbel te luisteren en aandacht te hebben voor de Persoon die het Woord tot hen spreekt.
De liturgie biedt de gelegenheid om met grote delen van het Oud en Nieuw Testament in contact te komen. Het Woord van God, beleefd in het concrete leven, maakt ons toegankelijk voor zijn Liefde.
Wanneer wij een kleine stap zetten naar God toe, zal Hij de volgende stappen met ons zetten. Pater Van Neste helpt ons met zijn overwegingen hierbij op weg
Unquote
Titel van de bundel: Overwegingen, Woorden van eeuwig leven
Heb Mij lief in uw innerlijk hartkamertje, waarin Ik Mijn woning heb.
Heb Mij lief in het gebed van de Zeven Woorden. In een zee van smarten en tranen zijn zij uit mijn mond gekomen. Kunnen er toch geen zielen verloren gaan door dit gebed. Leeft naar Mijn gebod van naastenliefde. Zonder de Liefde tot de naaste kunnen mijn kinderen niet zalig worden.
De mensen kunne Mij het meest troosten in Mijn lijden met dit gebed van de Zeven Woorden. Alle mensen moeten toch sterven.
Door dit gebed kunnen stervenden van de eeuwige dood gered worden.
In de harten van de mensen zal een groot verlangen naar Mij wakker worden. De zieken kunnen door dit gebed genezing vinden.
Reeds lang heb Ik op dit gebed aangedrongen. Het zal niet lang meer duren tot Ik mijn engelen uitstuur om die kinderen te belonen die Mij in mijn Zeven Woorden geëerd en geliefd hebben.
Onze geliefde Paus Benedictus XVI heeft herhaaldelijk en zeer duidelijk aanbevelingen uitgesproken voor een grotere eerbied bij het ontvangen van de H Communie. Door woord en voorbeeld gaf hij te kennen dat het communiceren op de tong zijn voorkeur geniet. Wie het voorrecht heeft bij de heilige Vader te communie te gaan, dient daarbij te knielen. Knielen voor God is een uitnodiging tot eerherstel en tot hernieuwd besef van de goddelijke aanwezigheid in de Eucharistie.
Door het overwegen van enkele uittreksels uit de Boodschap kunnen we onze persoonlijke overtuiging en getuigenis verstevigen.
Bds 17 maart 1977
Jezus zegt: Ik ben echt in de Eucharistie als Ik was in de brandende braamstruik op de Sinaï.
Ik heb Mozes bevolen zijn sandalen uit te doen om Mij te benaderen.
Aangegrepen door vrees en eerbied heeft hij zich van zijn schoeisel ontdaan. Ik ben de Liefde in de Heilige Eucharistie; maar Ik ben ook God altijd! En de mensen benaderen Mij zonder schroom en zonder eerbied.
. . .
De heiligschennissen vermenigvuldigen zich en de onverschilligheid van de gelovigen vormt het hoogtepunt van de verdorven onderrichtingen die zij ontvangen.
. . .
In deze Kerk, die Mij toebehoort, heeft zich een heiligschennend gemis aan eerbied ingeburgerd; er zijn vernieuwingen ingevoerd die Mij doen lijden.
. . .
De onverschilligheid kwetst mijn Hart pijnlijk. Voorwaar, ik zeg u: Ik ben liever overgeleverd in profane handen, die Mij niet kennen daar ligt hun verontschuldiging dan in trotse handen van naamchristenen zonder christelijk hart. Mijn uitverkorenen geven aan deze gebruiken niet toe; als ze naar Mij toekomen, zullen ze zich zoals Mozes van hun schoeisel ontdoen. Ik bedoel dat ze Mij slechts met eerbied en liefde in hun uitwendige en innerlijke houding zullen benaderen.
Bds 7 april 1977
Margeurite zegt: Heer, vandaag voel ik scherper de smart van het oneerbiedig ontvangen van uw Liefde-Sacrament. Ik weet niet waarom ik er zo onder lijd als ik zie hoe lichtzinnig Gij, God van tederheid, wordt behandeld door hen die U alleen geknield zouden mogen benaderen.
Ik denk aan een zin die me ooit trof:
Alleen geknield is de mens echt groot
Maar wie begrijpt dat nog?
Bds 8 april 1977
Jezus zegt: Ik schitter in u met sterkere helderheid, omdat de smart die Mij vermorzelde uw smart geworden is.
Vrees niet te weten wat men Mij aandoet!
Als dit u pijn doet, dan is het omdat ge Me bemint. En daar ge Me bemint, troost ge Mij.
. . .
Zie echter toe of er een smart bestaat, die groter is dan de mijne.
Nooit werd ik zo slecht bemind.
.... . .
Margeurite zegt: Mijn Jezus, ik vermijd zoveel mogelijk U te spreken over de manier waarop men U in de Heilige Communie ontvangt.
Jezus zegt: Mijn kind, Ik breng Leven voor de mensen. Maar ik geef toe: mijn Lichaam wordt ontwijd door de vermetelheid van wie zich de macht toe-eigenen die Ik aan mijn uitverkorenen heb verleend.
Niet-gewijde handen zijn schuldig en zijn niet waardig Mij aan te raken! Voorwaar, Ik zeg u: de verantwoordelijken zullen de heiligschennissen tegen mijn verheven Persoon duur betalen!
Bds 12 juni 1977
Jezus zegt: Mijn kind, Ik herhaal het: uw voedsel is het voedsel van de arme: Ikzelf.
Ik weet me heel klein te maken om in u door te dringen; maar besef goed dat Ik niettemin de Oneindige blijf. Zo Ik onder u blijf, is het om de dreigende Gerechtigheid in te tomen, die klaar staat om in te grijpen omwille van de onnoemelijke beledigingen die Ik in mijn Liefdesacrament onderga.
Neem en eet, dit is mijn Lichaam dat voor u wordt overgeleverd. Dit is het Erfdeel dat Ik u naliet; maar gij verkwist het onder allerlei voorwendsels. In de tabernakels van veel kerken zocht men vergeefs het Wezenlijke dat u doet leven.
Als de mensen het Leven van de wereld verjagen om het door bespottelijke illusies te vervangen, zullen ze zelf weldra als zoutzuilen worden, totaal beroofd van leven en hoop.
Maar gij, mijn trouwe kleine kinderen, vreest niets, want Ik ben met u tot de voleindiging der tijden, en niemand zal een vernietigende kracht over u hebben.
Mijn kind, zet u in, tot aan uw laatste levensadem, om de heilige Eucharistie te doen eerbiedigen. Ge moogt in uw aanwezigheid geen enkel gebrek aan eerbied dulden.
Vestig de aandacht van de volkeren op het ernstig gevaar van een onwetende en bedorven wereld, die mijn werkelijke Aanwezigheid in het heilig Sacrament loochent. Die zonde tegen de Geest kan vanwege de heilige Gerechtigheid van mijn Vader de zwaarste straffen meebrengen voor de mensheid, omdat ze zich schuldig maakt aan deze misdaad van majesteitsschennis. Benader Mij alleen met eerbied.
Wanneer ge tot Mij komt , laat uw zorgen achter en denk alleen aan Mij die op u wacht en die Zich aan u wil geven.
. . .
Kom tot Mij, opdat Ik u helemaal nieuw zou maken met mijn liefde! Moge geen enkele hinderpaal scheiding brengen tussen onze twee zielen die zich verenigen om steeds meer op elkaar te gaan gelijken, tot ze een Eenheid in Liefde vormen.
Bds 31 juli 1981
Margeurite zegt: Jezus is met Lichaam en Ziel tegenwoordig in de Heilige Eucharistie.
Hoe groot is de Nederigheid van een God om zich zo klein te maken in de Tabernakels van de hele wereld.
. . .
Ik denk aan het tekort aan eerbied waarmee men de Oneindige Liefde ontvangt, want ik vraag me toch af: Als God daar stond, vóór mij, goed zichtbaar voor mijn ogen .. zou ik Hem dan durven benaderen, hem vastnemen, hem aanraken?
Oh , nee! Ik zou knielen met het gezicht tegen de grond.
Waarom deze woorden?
Om te bewijzen dat Jezus-Eucharistie weliswaar de Onzichtbare God is maar toch werkelijk God is. Wie durft te twijfelen aan de Werkelijke Aanwezigheid?
Die zondigt tegen de Geest van Liefde en Waarheid!
Het is ook omdat hun ogen slechts de kleine Hostie zien, dat ze niet beseffen dat het God is, die tot hen komt. Dat zouden ze niet doen, indien hun ogen het Lichaam en het Bloed van Christus materieel aanwezig konden stellen.
Ze drijven hun tekort aan besef zo ver dat ze het verheven Lichaam van de Verlosser in hun handen durven nemen!
. . .
Ja , men moet Jezus zijn om de hoogmoed van de mens te kunnen verdragen, die zichzelf tot op het peil van zijn God verheft!
Ik zeg hier, vóór Jezus . Al wat mijn hart aanvoelt!
Hij is God, en als God heeft Hij recht op alle eerbied.
Welnu, mijn hart is gekwetst door de manier waarop men Hem ontvangt; Hij, die wacht om ons met het Brood des levens , met Zichzelf , te voeden!
Bds 28 februari 1979
Jezus zegt: Adem mijn Kracht in opdat Ik u het licht zou geven van wat is! Doordring u helemaal van mijn aanwezigheid en mijn goedheid! Vraag Mij wat ge niet bezit: het gevoel van deze aanwezigheid naastu, in u. Ge hebt zon grote behoefte aan bemoediging; de weg is lang en lastig.
Ik weiger niet Mij aan u te geven.
. . .
Ik ben het sap dat uw lichaam bezielt en uw ziel doet leven. Ik ben in u om u te helpen voluit te leven. Wat kunt ge zonder Mij.
Margeurite zegt: Niets, Heer.
Jezus zegt: Ik houd ervan u te zien in die bewuste onmacht en totale afhankelijkheid van Mij.
Als ge eens wist wat ge allemaal in Mij kunt vinden!
Wees vatbaar voor mijn werking: Ik kom uw ziel met hemels manna voeden. Ge moet veel van het geestelijke en krachtige voedsel eten dat ik u geef.
. . .
En als ge klein genoeg zijt, zal Ik u laten begrijpen dat de Ongrijpbare , de Onmetelijke, uw menselijke grenzen zal verschuiven tot ge Hem met uw vinger kunt aanraken!
Toch zal al wat gij hier beneden van Mij zult weten, altijd maar een deeltje zijn van de kennis van het goddelijk mysterie: van de Drie-eenheid, van de Eucharistie, van mijn duizelingwekkende Liefdedrang naar de te redden zielen.
Kom, vriendin,treed buiten uzelf! Kom Mij ontmoeten in mijn Eucharistie, waar Ik geheel tegenwoordig ben .kom Mij tegemoet in mijn verlangens naar liefde en eenzaamheid binnen in uw hart.
. . .
Kindje, dring dieper door in de onmetelijkheid van mijn goddelijke Liefde . Lijdt ge? Hecht u vast aan Mij en mijn vreugde zal uw lijden verwelkomen om het te ziften en het u doen vergeten. Het teken dat Ik u geef is mijn Eucharistie, mijn uitgestelde Sacrament: het is mijn Menswording en mijn Kruis; het is boete en gebed! Dit is het zegel waarmee Ik mijn uitverkorenen merk! Dit is ook uw wil die één is met de Mijne.
Bds 7 juni 1979
Margeurite zegt: Dit is de wil van Jezus, dit is de wil van de Heilige Vader; dit is de wil die ik altijd heb geëerbiedigd. Want in mijn hart voel ik de smart van de Heiland omdat Hij op veel plaatsen zonder enige eerbied wordt behandeld. Jezus is in mij aanwezig. Hij zegt:
Deze praktijk van de Communie op de hand beledigt me zwaar.
Ze moet dringend afgeschaft worden.
. . .
Wat men u ook moge zeggen, bewaar de zekerheid in u dat ge in de waarheid zijt.
Wie is gehoorzaam? Hij die mijn Wil doet!
Wie is ongehoorzaam? Hij die de richtlijnen van de Paus veronachtzaamt en zijn voorbeeld niet volgt.
Bds 5 april 1979
Jezus zegt: Van mijn volk eis Ik trouw aan de Overlevering; geen valse uitvluchten, geen vernieuwingen, die slechts dienen om de harmonie te verstoren die tussen al mijn kinderen moet heersen. Ik zie hoe mijn volk leeft en hoe het sterft; en mijn ogen wenden zich liefdevol naar de strijders van het laatste uur. Bendes duivelen trekken door de straten met de roep Non serviam ( Ik zal niet dienen). Zij die er niet aan meedoen reageren niet tegen de schanddaden, de afschuwelijke misdaden en zoveel andere zaken. De kinderen zijn geen kinderen meer: vanaf hun prilste jeugd zijn ze besmet door de dwaasheid van deze tijd en door hen waarmee ze in aanraking komen.
Schaar u met vertrouwen achter mijn plaatsbekleder, de opvolger van Petrus. Nooit zal Ik u er een verwijt van maken als ge probeert in eenheid met hem te leven en te denken; want achter hem ben Ik aanwezig en geef onderricht voor de huidige tijden.
Bds 6 april 1979
Margeurite zegt: De Communie? Dat is het probleem dat ik voor U, mijn God, moet benaderen.
. . .
De Communie? Een ernstige zaak, die verdeeldheid tussen uw gelovigen teweegbrengt. Heer, verlicht uw kind. Die vraag , dit verzoek is dringend; het is nodig dat ik het weet. Nederig vraag ik U om een antwoord.
. . .
Jezus zegt: Voor die zaak moet ge u scharen aan de zijde van mijn Plaatsbekleder, mijn enige vertegenwoordiger op aarde. Daag niet uit door overdrijving, maar wees beslist overeenkomstig met wat ge van Mij hebt ontvangen. Zij die niet durven spreken uit schrik voor vergelding behoren Mij niet toe. Voor hen zal Ik geen getuigenis afleggen bij mijn Vader.
De tijd van de beledigingen moet zo spoedig mogelijk een einde nemen. Als ge vertrouwen in mij hebt, zult ge doen wat Ik u zal ingeven.
Margeurite zegt: Ik herhaal u Heer: wat wilt Ge dat ik doe?
Jezus zegt: Wees niet schijnheilig. Laat allen zien wat ge zijt. Waarschuw de verantwoordelijken van het Legioen.
Doe het tactvol, maar het is nodig dat ze begrijpen dat elke Kleine Ziel, waar ze verantwoordelijk voor zijn, het voorbeeld moet geven. Moge uw eigen voorbeeld de liefdevonk zijn die de wereld van de Kleine Zielen zal ontvlammen, die u als voorbeeld nemen. Ik vertrouw u deze taak toe. Ge zult ze vervullen omdat Ik in u een kracht heb gelegd om op te treden en niemand mag daar tegen ingaan zonder Mij te beledigen.
China arresteert ondergrondse bisschop geplaatst: donderdag, 2 april 2009, 9.05 uur
De Chinese politie heeft begin deze week mgr. Julius Jia Zhiguo gearresteerd, bisschop van het ondergrondse katholieke bisdom Zhengding in de provincie Hebei. Dat meldt AsiaNews. De arrestatie vond plaats op het moment dat in het Vaticaan een zitting plaatsvond van de Plenaire Commissie voor de Kerk in China.
Dinsdagmiddag rond vier uur stopten twee politieautos voor het huis van de 74-jarige bisschop. Vijf agenten namen de bisschop mee naar ene onbekende plaats. De gelovigen maken zich grote zorgen over de gezondheidstoestand van hun bisschop. Die is erg slecht als gevolg van eerder verblijf in de gevangenis en door ouderdom.
Mgr. Jia heeft jarenlang gevangen gezeten, veelal in isolatie. Tijdens deze periode heeft de politie geprobeerd hem te hersenspoelen en hem te dwingen over te gaan tot de regimegetrouwe Kerk, de Chinees Patriottische Vereniging.
De arrestatie is volgens het goed geïnformeerde AsiaNews ingegeven door de onderhandelingen in het Vaticaan die als doel hebben de officiële en de ondergrondse Kerk in Hebei te verzoenen. In de provincie leeft de grootste concentratie katholieken.
Maanden geleden verzoende de bisschop van het officiële bisdom Shijiazhuang, mgr. Jang Taoran, zich met de Heilige Stoel. Hij stemde in, op aanwijzing van het Vaticaan, samen te werken met bisschop Jia Zhiguo, van wie hij hulpbisschop zou worden. Bisschop Jia zou de feitelijke bisschop worden hoewel hij ook bisschop van de ondergrondse Kerk zou blijven en geen erkenning had van de regering.
De twee bisschoppen hebben elkaar regelmatig gesproken en waren bezig met een gezamenlijk pastoraal plan. Maar zodra de Chinees Patriottische Vereniging er lucht van kreeg werden hun ontmoetingen verboden en werden beiden onder permanent politietoezicht geplaatst. Volgens sommige lokale bronnen zou de politie bisschop Jia hebben gezegd dat deze eenheid verkeerd is omdat deze door een buitenlandse macht, het Vaticaan, wordt verlangd. Als er eenheid moet zijn, komt dit van de regering of vanuit de Patriottische Vereniging.
Toen mgr. Jia weigerde over te gaan tot de officiële Kerk werd hij uitgelachen en werd hem te verstaan gegeven dat hij zou worden vervangen. Voor hem was het tijd om met pensioen te gaan, want je bent ziek.
De bijeenkomst in het Vaticaan wordt vandaag afgesloten. Doel was het bespreken van de punten die paus Benedictus XVI noemt in zijn brief aan de Chinese katholieken van zomer 2007. Daarin roept hij beide Kerken op zich te verzoenen. Ook noemde hij de idealen en de structuur van de Patriottische Vereniging onverenigbaar met het katholieke geloof omdat het streeft een onafhankelijke nationale Kerk, onafhankelijk van het Vaticaan. (KN)
China pakt ondergrondse Kerk aan geplaatst: donderdag, 2 april 2009, 15.30 uur
China pakt de ondergrondse katholieken de laatste dagen keihard aan. De vervolging hangt samen met gesprekken ten Vaticane die tot meer eenheid moeten leiden met de gelovigen van de Chinees Patriottische Vereniging, de officiële, staatsgecontroleerde Kerk.
Volgens AsiaNews worden in de provincie Hebei, waar de grootste concentratie katholieke woont, zelfs eenvoudige kerkgangers vervolgd. Enkele dagen geleden is de 55-jarige priester Paul Ma uit Dung Lü, samen met enkele kerkgangers opgepakt omdat hij de Heilige Mis opdroeg. Voor zijn gezondheid wordt gevreesd vanwege het zwakke hart van de priester.
De politie is extra alert omdat rond deze tijd mgr. Joseph Fan Xueyan wordt herdacht, de bisschop van Baoding die in 1992 door de politie werd vermoord. Gelovigen bezoeken sindsdien op zijn sterfdag zijn graf en organiseren gebedsbijeenkomsten rond de als martelaar vereerde bisschop.
Na tientallen jaren concentratiekamp werd mgr. Fan begin 1992 opnieuw gearresteerd. Op 13 april meldde de politie zijn dood door hem in een plastic zak voor de deur van familieleden af te leveren. Zijn lichaam vertoonde sporen van marteling.
Van twee andere ondergrondse bisschoppen, die in 1996 en 2001 werden gearresteerd, ontbreekt ieder spoor. Het gaat om mgr. James Su Zhimin (75) en mgr. Cosma Shi Enxiang (86). Bisschop Su werd in 2003 in een ziekenhuis gezien waar hij werd behandeld voor hart- en oogproblemen en is sindsdien spoorloos verdwenen. Mgr. Shi, gewijd in 1982, werd in 2001 gearresteerd na al eerder dertig jaar in gevangenissen te hebben doorgebracht. Sindsdien ontbreekt ieder spoor.
Volgens bronnen zouden enkele tientallen andere bisschoppen en priesters van de ondergrondse Kerk in gevangenissen verblijven of dwangarbeid doen. De bisschoppen zouden vooral in isolatie worden gehouden.
Ook de clerici van de Chinees Patriottische Vereniging staan onder zware druk, omdat velen niets liever willen dan aansluiting bij Rome. De meeste officiële bisschoppen zouden heimelijk in communio met de paus verkeren. De afgelopen maanden zijn verschillende door de regering goedgekeurde bisschoppen gedwongen op cursus gestuurd over de religieuze politiek van de communistische partij.
Sommige bisschoppen, zoals die van Beijing, zijn gedwongen de Chinees Patriottische Vereniging openlijk te prijzen en de Vaticaanse bemoeienis af te keuren.
Sinds paus Benedictus XVI in 2007 een brief schreef aan de Chinese katholieken vindt op allerlei niveaus verzoening en heimelijke samenwerking plaats.
De nieuwe golf van vervolging heeft als doel dit proces van verzoening in de kiem te smoren. (KN)
Bron: KerkNetBRUSSEL (KerkNet/Asianews/Kipa-Apic) Mgr. Julius Jia Zhigou, de ondergrondse bisschop van Zhending, is op 30 maart in de Chinese provincie Hebei aangehouden en naar een onbekende bestemming overgebracht. De arrestatie vond plaats vlak voor het Chinaoverleg van het Vaticaan en kort nadat deze bisschop zich verzoende met de patriottische bisschop Jang Taoran van Shijiazhuang. Die laatste stemde er recent op vraag van het Vaticaan mee in om hulpbisschop te worden van de enkel door Rome erkende bisschop Jia Zhigou, die al verschillende jaren onder huisarrest staat. De arrestatie van Zhigou wordt daarom als waarschuwing aan het Vaticaan beschouwd. Volgens verschillende bronnen loopt in de provincie Hebei, een regio met een groot aantal christenen, een campagne tegen ondergrondse Kerken. Daarbij werd pas ook de 55-jarige Paul Ma, een priester met hartproblemen uit Dung Li, aangehouden. Asianews meldt dat er ook nog steeds geen nieuws is over de katholieke bisschoppen James Su Zhimin (75) en mgr. Cosma Shi Enxiang (86), die respectievelijk in 1996 en in april 2001 werden aangehouden en daarna naar een onbekende bestemming overgebracht.
Persecution in China as Vatican meeting on China opens by Bernardo Cervellera
An underground priest is arrested in Hebei for celebrating Mass. Controls are tightened ahead of the anniversary of the death of Mgr Joseph Fan Xueyan, killed under torture in 1992. Like him many underground bishops and priests have disappeared or ended up in camps. Official bishops are also under pressure to submit to the Chinese Patriotic Catholic Association. The Commission for the Catholic Church in China begins a meeting today in the vatican.
Rome (AsiaNews) The Commission for the Catholic Church in China began its second meeting today in the Vatican. In the meantime in China believers and members of the underground Church are subjected to ever more repression with several bishops and priests under arrest and tighter controls on state-controlled Churches Sources told AsiaNews that the squeeze is on underground communities in Hebei province near Beijing (home to the highest concentration of Catholics in the country), including on people who meet just to celebrate Mass.
In fact a few days ago, 55-year-old Fr Paul Ma, a priest in Dung Lü, was arrested for celebrating the Eucharist with a few underground parishioners. Members of his congregation are concerned about his fate because he has heart condition and is not likely to get treatment whilst in detention. Controls and arrests are up because of the coming anniversary of the death of Mgr Joseph Fan Xueyan, bishop of Baoding, who was killed by police in 1992. The faithful traditionally visit his grave and organise prayers in memory of the martyr.
After decades in concentration camps, Bishop Fan was seized by police in early 1992. On 13 April of that year police reported him dead, his body showing torture marks, left at night stuffed in a plastic bag on the front door of relatives.
Sources told AsiaNews that two other bishops from the underground Church have been missing for a number of years lost somewhere in police custody with nothing known about their fate. The first one is Mgr James Su Zhimin (diocese of Baoding, Hebei), 75, who was arrested in 1996. Nothing was known about him until November 2003 when he was spotted in a police-controlled hospital in Baoding, undergoing treatment for heart and eye problems, only to vanish a few days later.
The second clergyman is Mgr Cosma Shi Enxiang (diocese of Yixian, Hebei), 86, who was arrested on 13 April 2001, never to be heard of again. Ordained in 1982 Monsignor Shi had spent 30 years in prison. Arrested in December 1990 and released in 1993, he was forced to live in isolation until his latest arrest. According to the aforementioned sources, tens of underground priests are also languishing in prison and forced labour camps. Tens of other underground bishops are being held in isolation as well. The official Church is also not free from repression, tight controls and hardships. In recent months government-approved bishops have been forced to undergo weeks, sometimes months, of political sessions that focus on the importance of the Communist Partys religious policy.
Some bishops, like that of Beijing, have been forced to publicly praise the Chinese Patriotic Catholic Association (CPCA) and criticise Vatican interference in the internal affairs of China. Of late pressures have increased because almost all official bishops are secretly in communion with the Holy See and many are working with their underground counterpart, much to the annoyance of the authorities who are not pleased with the reconciliation between the underground and official Church by a foreign power, i.e. the Pope. Since Benedict XVI released a Letter to Chinese Catholics in June 2007 acts of reconciliation between the two branches of the Church in China have occurred, with the effect of marginalising the CPCA, the Communist party agency that controls the Church.
The wave of harassment underway is thus meant to break this new found unity. For the purpose the CPCA has organised nation-wide meetings ahead of the election of its new chairman as well as that of the Council of Chinese Bishops (a body like a normal Catholic Bishops Conference but without the Vatican seal of approval).
Both positions are vacant. CPCA chairman Michael Fu Tieshan, who was elected in 1998, passed away in 2007. Mgr Joseph Liu Yuanren, patriotic bishop of Nanking who was elected chairman of the Council of Bishops in 2004, has been dead since 2005. In the making for several months, a National Congress of Catholic Representatives is supposed to fill the two vacant positions. If it has not taken place yet it is because many official bishops do not want to participate.
Cardinal Zen, in a message to Chinese bishops released last December, asked them to boycott the meeting, to honour their communion with the Pope, who in his 2007 Letter said that Catholic doctrine and CPCA ideals and policies are irreconcilable. The commission that meets today in the Vatican till Thursday includes some 30 people, superiors and members of the Secretariat of State of the Holy See and of the Congregation for the Evangelisation of Peoples as well as representatives of the Chinese episcopate like Card Joseph Zen of Hong Kong, his coadjutor Mgr John Tong Hon, Mgr Jose Lai Hung-seng of Macao, Mgr John Hung Shan-chuan of Taipei and Mgr Bosco Lin Chi-nan of Tainan (Taiwan). The meeting, which was announced in the Osservatore Romano, will also include discussions on important and current religious questions.
Police arrest underground Zhengding bishop Jia Zhiguo by Bernardo Cervellera
He was taken from his home by 5 police officers. For weeks, he had been under surveillance 24 hours a day, to prevent him from meeting with the official bishop, with whom he had reconciled on instructions from the Vatican. A blow to the Holy See's strategy of unifying the Chinese Church, while the meeting of the Plenary Commission on the Church in China continues at the Vatican. Bishop Jia Zhiguo was also taunted by the police.
Rome (AsiaNews) - Bishop Julius Jia Zhiguo, the underground bishop of Zhengding (Hebei), was arrested yesterday by police and taken away to an undisclosed location. The arrest took place in conjunction with the meeting at the Vatican of the Plenary Commission on the Church in China.
Yesterday afternoon at four o'clock (local time), 5 police officers and two vehicles appeared outside the bishop's home and took him to an undisclosed location. Bishop Jia, 74, suffers from various disturbances because of past imprisonments and his age, and the faithful of the diocese are concerned that this new arrest could endanger his life. For years, Jia has endured arrest and isolation by the police, who have kept him away from his community for months. During these periods, the police have tried to indoctrinate him on the religious policies of the Party, and to force him to join the Patriotic Association (PA).
This time, the motives are even more serious, and strike at the heart of the Vatican's attempts to reconcile the official and underground Church in Hebei, the region with the highest concentration of Catholics. Months ago, Jang Taoran, the bishop of Shijiazhuang (Hebei), the diocese of the official Church in the area, reconciled with the Holy See, and agreed - at instructions from the Vatican - to work with Bishop Jia Zhiguo, becoming his auxiliary bishop. Bishop Jia would become, instead, the ordinary bishop of the diocese, while remaining in the underground Church and without the recognition of the government. The two bishops have met frequently, and have begun to construct a common pastoral plan. But as soon as the Patriotic Association became aware of these signs of reconciliation, it required the bishops to stop meeting together, and put them under police surveillance 24 hours a day. According to some local sources, the police told Bishop Jia Zhiguo that "this unity [editor's note: between the two bishops] is bad because it is desired by a foreign power like the Vatican. If there must be unity, it must come through the government and the PA." When Bishop Jia resisted joining the PA, the police began to laugh at the bishop, saying that the government will put another bishop in his place, and that for him "it is time to retire, since he is sick."
The meeting of the Vatican Commission on the Church in China, which will continue until tomorrow, was intended to address the issues involved in the implementation of the pope's letter to Chinese Catholics, which was published in June of 2007. In it, Benedict XVI had urged the official Church and the underground Church to foster reconciliation, and had called the ideals and the structure of the Patriotic Association "incompatible" with the Catholic faith, because it intends to create a national Church independent from the Holy See.
On the current situation of persecution of the Church in China, cf. also: AsiaNews.it, 30/03/2009 Persecution in China as Vatican meeting on China opens.
Your One God, Father, Son and Holy Spirit is Speaking to You
*******
February 21, 2007 Ash Wednesday
GOD: My child, I ask you not to respond nor to waste time on things of no interest for the moment; for all that is Creation will punish itself on its own if it is imitation of the Creator God. Its destruction happens even before its production, for none escapes this violation. The Power of God has assured, since the origin of the Worlds, the Supremacy of your One Creator.
As for what I ask of you at this time, there is no possibility of putting back until tomorrow, because all of humanity is concerned.
Obedience to God is My first request, for I want to build My Peace. It is the principal factor put into action for the destruction of Evil. Facing God, no enemy army could resist. On this depends this general information: starting with Israel which must acknowledge her God, YHShWH, JESUS Christ. My mobilisation is a concentration of the Forces of Love. Today, I call out all the spirits of all My children who wish to live in Peace, of all hearts, to call JESUS Christ your Savior.
The Enemy sows dispersion in order to reign better.
In order for God's plan to be accomplished, you must all pursue the same ideal, Peace in God. It is a gathering of all, not a division, that I am asking you. Come together to fight against the spreading of evil which is spreading all over the Earth. No need of arms. That struggle is totally directed against God.
God's Enemy is the enemy of the true Religion,
The one which honors the One True God, the God who protects the family and the children, for God is the Father of each and everyone. Love alone is His reference and I am coming to show you that only Love can put an end to Hatred, the cause of all wars.
The Love of God is the only True Religion.
Unite together and come to Me. Pray to God for your Peace, in your churches, in your homes, in your meetings and even in the street. Do not worry about gossip. Your voices, in numbers, must reach up in loving supplication to God.
Eind vorig jaar heeft Groothertog Henri van Luxemburg aangekondigd dat hij de wet die euthanasie in het groothertogdom zou toelaten niet wil ondertekenen. Wij willen de Groothertog onze uitdrukkelijke steun betuigen en hem hierom feliciteren. Vele anderen in zijn plaats zouden hun geweten het zwijgen opgelegd hebben. De Groothertog evenwel verkoos zijn geweten te volgen en geen medewerking te verlenen aan het kwade ongeacht de mogelijke gevolgen op persoonlijk vlak. De Luxemburgse overheid heeft al beslist deze crisis van de instellingen aan te pakken door de macht van de Groothertog in te perken en alsnog de wet op euthanasie te stemmen.
St Jozef Patroonheilige van België en van de Vlaamse Karmel
Het sermoen ter gelegenheid van Feestdag van St Jozef 19 maart 2009 Kerkkapel Karmel te Antwerpen
Uit het volk, van het volk, voor het volk, gelijk het volk.
We kennen maar weinig over de man uit Bethlehem die in het evangelie Jozef noemt en die als taak had in Nazareth de voedstervader te zijn van Jezus. Wat wij (volgens de canon van de aanvaarde geschriften in het nieuwe testament) over hem weten, staat bijna uitsluitend in de twee prologen van Matheus en Lucas. De geslachtslijst van Matheus verbindt hem met Abraham en het geslacht van David: een lid dus van het uitverkoren volk. Ook voor Lucas stamde hij uit het geslacht van David, maar tenslotte klom hij terug op tot God zelf, gelijk wij zelf misschien. En dat is echt belangrijk: God is echte goddelijke geboortegrond (ook voor Jozef), zodat met recht een stem uit de hemel kon zeggen bij de doop van Jezus: deze is mijn welbeminde zoon, - al werd, volgens Lucas, algemeen aangenomen dat Jezus van het geslacht van David was. Jozef was dus typisch een man uit een uitverkoren volk dat zich refereert naar God. Hij was ook, zoals de evangelisten het zeggen, een rechtvaardig man, juist een man van het Godsvolk, dat trachtte te leven volgens Gods aanwijzingen. Eigenlijk zouden we kunnen zeggen dat hij behoorde tot de anawin, de armen van God: eenvoudige, nederige, kleine mensen, die trachten Gods wil te volbrengen ook al is het soms moeilijk en gevaarlijk. Jozef staat dus in het proloog als een symboolbeeld van de velen die wachten op redding en die in dienst willen staan van Jezus, de Messias, bij de komst van Gods Rijk. Jozef beleefde dan zeker veel vreugde bij de terugvinding van de kleine Jezus op zijn twaalfde jaar. Reeds was die kleine bewust was van zijn speciale roeping. Jozef moest verder niet meer vermeld worden omdat hij terug te vinden is in het volk rond de Heer. Kijk naar de mannen die de lamme lieten zakken door het dak, naar Levi, naar Nicodemus, naar de leerlingen die vers graan aten uit hun handen, naar de vader die hulp inroept over zijn epileptisch kind, naar Simon van Cyrene en Jozef van Aritmathea en zelfs naar de dief op het kruis die een plaats krijgt in het koninkrijk, en we kunnen zo voort gaan: allemaal kleine mensen, nederig en bereid Jezus te volgen, ook niet joden waren er bij die in Jezus geloofden. Zij juichen allemaal omdat zij de Messias reeds mogen ontmoeten. Tegenover hen staan de Farizeeën en schriftgeleerden, de groten van deze wereld, die tenslotte Jezus aan het kruis willen.
Na de jeugd van Jezus verdwijnt Jozef dus in de geschiedenis van het gelovige volk, zoals hij vòòr de geboorte van Jezus verborgen bleef in de mysterievolle diepten van het goddelijk zijn.
Wie was dan Jozef? Iemand die verantwoordelijkheid moest opnemen in belangrijke gebeurtenissen van zijn gezin - zoals iedere man die zijn vrouw respecteert en die als vader wordt beschouwd van zijn kinderen. Jozef deed dat op een nederige, fijngevoelige en dienstbare manier. Hij is de man die zijn plicht doet tegenover God, de tempel en de bevolking. Een iemand die ge kunt tegenkomen op straat en op het werk. Een rechtvaardige, - niet uit eigen kracht maar omdat hij zijn roots heeft in God. Een prachtige man met een prachtig leven.
Zo moeten we dus Jozef ontmoeten doorheen het gebeuren van de geschiedenis. Moeten de priesters niet zo zijn? Of beter: moeten allen die verantwoordelijkheid dragen niet zo zijn? Moet niet ieder mens zo zijn taak vervullen. En daarmee zitten we terug in onze oorsprong: in God zelf. Wie zou niet graag als Jozef zijn?
Uit het dagboek van de H Zuster Faustina als secretaresse van de Goddelijke Barmhartigheid:
1074 Toen ik naar de aanbidding ging, hoorde ik deze woorden: Mijn geliefde dochter, schrijf deze woorden op: vandaag heeft Mijn hart in dit klooster gerust ( het huis in Krakau). Vertel de wereld over Mijn barmhartigheid en Mijn liefde.
De vlammen van de barmhartigheid verteren Mij. Ik wil ze over de mensenzielen uitstorten. O, wat veroorzaakt men Mij een pijn als men die niet wil accepteren!
Mijn dochter, doe wat in je macht ligt om de devotie tot Mijn barmhartigheid te verspreiden. Ik zal aanvullen wat je ontbreekt.
Vertel de lijdende mensheid dat ze dicht bij Mijn barmhartig hart moet schuilen. Ik zal hen met vrede vervullen.
Vertel ( alle mensen) Mijn dochter, dat Ik de liefde en de barmhartigheid zelf ben. Als een ziel mij met vertrouwen nadert, vul Ik haar met zon overvloed aan genaden dat zij die niet in zichzelf besloten kan houden, maar die uitstraalt naar andere mensen.
1784 Vandaag zie de Heer in de loop van een lang gesprek met mij:
Hoezeer wens ik de redding van zielen! Mijn dierbaarste secretaresse, schrijf dat Ik Mijn goddelijk leven in de zielen van mensen wil uitgieten en ze heiligen als ze Mijn genade slechts zouden willen aannemen. De grootste zondaren zouden grote heiligheid bereiken als zij slechts op Mijn barmhartigheid zouden vertrouwen. De inwendige diepten van Mijn Wezen zijn tot overvloeiens gevuld met barmhartigheid en die wordt uitgestort op alles wat ik geschapen heb. Het is Mijn genoegen om in een menselijke ziel te werken en om ze met Mijn barmhartigheid te vervullen (133) en te rechtvaardigen.
Mijn koninkrijk op aarde is Mijn leven in de menselijke ziel. Schrijf, Mijn secretaresse, dat Ikzelf de geestelijke leidsman van de zielen ben. Ik leid ze indirect door de priester en breng een ieder over een weg die alleen aan Mij bekend is tot heiligheid.
Wij kennen onze hemelse Moeder reeds sedert onze jeugd als de Koningin van de Vrede. Zo staat het immers in de litanie tot haar eer.
En als zij dan als dusdanig nog de patrones wordt van de Vlaamse Karmelprovincie dan kunnen wij alleen maar juichen en feesten. Toch wil ik er één klein woordje bijvoegen. Waarom? Waarom is Maria Koningin van de Vrede en waarom als zodanig patrones van de Karmel?
Vrede heeft eigenlijk niets te maken met het staken van wapengeweld, al kan dat stilvallen wel een gevolg zijn van de vrede. Maar wij Europeanen zeggen gewoonlijk: Als ge vrede wilt moet ge de juiste situatie scheppen voor die vrede en die situatie is dan volgens ons: een structuur van gerechtigheid. Als mensen onder elkaar rechtvaardig zijn, dan bereiken ze gemakkelijk een verhouding van vrede en dat is zo ook voor de relaties onder de volkeren en tussen de volksgroepen. Maar is O.L.Vrouw daar voor iets tussen? Volgens onze huidige generaal , Adolfo Nicolàs, is vrede in de oosterse filosofie van Japan eerst en vooral een gevolg van harmonie, harmonie niet alleen tussen mensen maar ook in het geheel van de kosmos: de natuur en heel de kosmos moeten bij die harmonie en dus bij de vrede betrokken worden en daarom accentueren zij de harmonie, ook in kleine dingen. Dan denk ik natuurlijk aan de bloemschikking in Japan. Ieder bloem, hoe klein ook, heeft haar plaats en als ze harmonisch is geschikt dan komt met tot schoonheid en rust. Dat is zo ook voor de rotstuinen in de Zenmeditatie en voor het opdienen van thee met bijbehoren. Harmonie is akkoord gaan met zijn plaats in het heelal en in de gemeenschap. De harmonische plaats schept rust, stilte en vrede in het hart en in de verhouding de één met de ander. Zo moet O.L.Vrouw geweest zijn in Nazareth. Niet opstandig, niet opdringerig, niet streven naar gezien worden of in het midden staan, maar vruegde uitstralend in rust en stilte alsof zij altijd het mysterie van het bestaan al had begrepen en er mee akkoord ging. En zo was het: Maria lag vanaf de oorsprong in de wijsheid van God, doordrongen van het mysterie van God zelf. En zij kon dat want haar ziel en haar hart rustten toen reeds in stilte en overgave in het centrum van Gods wijsheid.
Laten wij in ons dagelijks leefmilieu streven naar harmonische overeenkomst de één met de ander, te midden van de vele voorwerpen en de altijd aanschuivende gebeurtenissen van het leven. God regelt immers alles in wijsheid. Dan kan Maria werkelijk patrones zijn van de Karmel en zo Koningin van de Vrede.
Bron: Sermoen in de Kerkkapel van de Karmel Rosier 22 te Antwerpen
tijdens de dagelijks H Mis op 9 februari Feestdag O.L.Vrouw van de Vrede.
«De Boodschap is een stroom van liefde over de wereld. Ze is de weg voor de besluiteloze, voor hen die gebukt gaan onder de huidige tegenstrijdigheden, ze is de vertroosting voor de gekwetste harten die in de geweldige beroering van deze tijd vereenzaamd zijn.” (23.7.68)
Wat is het doel van de Boodschap?
Jezus tot Marguerite
“ Ziehier het doel van mijn Boodschap: grondiger kennis van mijn liefde voor de mensen. Wat Ik vraag: offers, gebeden,verstervingen; levendiger Maria-verering; ijver voor de rozenkrans die overal dient hervat” ( 29.1.67)
Moet men deze Boodschap aanvaarden?
Jezus tot Marguerite
“Voorwaar Ik zeg u: de wereld blijft vrij ze aan te nemen of te weigeren. Ze zal de gevolgen van haar keuze op zich nemen” (18.7.67)
Wat zal de Boodschap teweegbrengen?
Jezus tot Marguerite
“De Boodschap ontsluit de harten voor de liefde en voor de kennis van een God die verliefd is op zijn schepselen.” (5.5.70)
Komt deze Boodschap werkelijk van Jezus?
Jezus tot Marguerite
“Ik ben de auteur van deze geschriften, Ik ben degene die ze ingeeft. Twijfel daar niet aan. Wie zou u nu op dit ogenblik durven bedriegen?”(24.3.66)
Waarom een legioen kleine zielen?
Jezus tot Marguerite
“Omdat Ik goed en barmhartig ben hou Ik meer rekening met het goede dat men doet dan met het kwade dat men mij aandoet.
Mijn gerechtigheid wijkt graag voor mijn barmhartigheid. Ziedaar waarom Ik een leger kleine zielen verlang, die zich innig verenigd tussen mijn gerechtigheid en de zondaars zullen opstellen onder de hoede van mijn Koningin-Moeder” (20.7.67)
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Wenst u De Boodschap in boek te lezen, mail me dan even en ik antwoord U op welke adressen U deze kunt aankopen. Vermeldt tevens da gewenste taal De Boodschap is in verschillende talen beschikbaar. If You want to read The Message as a book, sent me a mail , I answer you with the address where to buy. Please indicate which language You wish, The Message is available in different languages. En cas Vous voulez lire Le Message comme un livre, envoi moi un petit mail, et je vous réponds ou vous le pouvez acheter. Le Message est disponible en plusieurs langues.