Ik ben Maarten
Ik ben een man en woon in Brussel (België) en mijn beroep is redacteur.
Ik ben geboren op 02/12/1975 en ben nu dus 49 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Uitgaan, lezen, roddelen, op reis gaan, zwemmen, niksen, stroelen, lekker eten, fietsen, een stad beleven.
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
THE MAN WITH THE PLAN
Maarten it is!
13-01-2007
Het zit erop!
Voor wie voor het eerst op deze blog belandt:
16 december begon ik eraan. Het leek me een leuk idee. Laat ik een lijstje aanleggen van mijn favoriete 10 platen. Het werden er 100. Bij het overlopen van deze 100 nummers (en artiesten) passeerde mijn leven (tot nu toe) de revue. Want muziek hangt nu eenmaal samen met herinneringen.
Het moge een handleiding zijn voor iedereen die me zou willen leren kennen. Of net niet meer.
100 platen. Puur persoonlijk. En dus alleen mijn smaak. Niet voor verbetering vatbaar. Omdat ik 'm heb gemaakt.
100 op een rijtje. Hieronder vind je ze.
Lees het of sla het over. Vanaf morgen gaan we terug over naar de dag. Want de man heeft nog steeds een plan.
Fan zijn van Kylie vereist karakter en standvastigheid. Het is niet makkelijk geweest.
Dankzij Neighbours verscheen ze in mijn leven. Ze werd mijn favoriete buurmeisje. Ondertussen woont ze bij mij in.
Ze was erbij in mijn tienerslaapkamer, in mijn studentenkot, in mijn Spaans appartement, in mijn eerste Brusselse flat, in mijn liefdesnestje met B. en nu in mijn vrijgezellenwoonst. In postervorm dan toch.
Sommige kwamen, sommige gingen, maar haar kreeg ik niet buiten. Sommigen hebben een hond, sommigen hebben een kat, maar ik heb Kylie.
Ze heeft het me nochtans niet gemakkelijk gemaakt. Ik heb moeten doorbijten toen ze even ontspoorde. En door invloed van Michael Hutchence af wou van haar poppy imago. Maar ze keerde terug naar huis.
In 2000 mocht ik haar ontmoeten. Een ontmoeting die op video staat. Jarenlang moest elke bezoeker zitten, zwijgen en kijken. Naar Kylie en één van haar grootste fans.
Toen was ze even bereikbaar. Omdat ze na haar "donkere periode" alles terug moest opbouwen bij het grote publiek. Het duurde niet lang.
Na Can't get you (out of my head) stond ze weer waar ze hoorde. Aan de top.
Het is een fijn gevoel. Weten dat ik toen al gelijk had. En dat Kylie niet zo maar een truttemieke met een veel te grote mond was (dixit mijn moeder in '88).
Door mijn liederlijk leven zal ik waarschijnlijk wel in de hel belanden. En moet dit nummer de soundtrack van mijn begrafenis worden. Omdat het de soundtrack van mijn leven is. Want Kylie was er altijd bij.
Sinds 1998. Het stond op de soundtrack van 54. In een versie van Amber, Jocelyn Enriquez en Ultra Nate. Stars on 54 heette het gelegenheidstrio.
Ik heb de film nooit gezien. Maar dankzij de film heb ik in het nachtleven het nummer herondekt.
Het sluimerde steeds op de achtergrond. Jaren en jaren. Maar sinds 1998 wordt het weer gedraaid, in foute koten en zondagsetablissementen.
Sindsdien heb ik een collectie. Van verschillende versies van "If you could read my mind". Gaande van de zeer intimistische originele versie van Gordon Lightfoot, de sentimele uitvoering van Babra Steisand, de cabareteske vertolking van Liza Minelli, de geraspte zangpartij van Johny Cash , de discohit van Viola Wills en natuurlijk de danskraker van Stars on 54.
Ik kan niet kiezen. Vind ze allemaal even mooi.
Wie tijd genoeg heeft, raad ik aan de tekst hieronder even te lezen. Voor mij één van de mooiste songteksten ooit geschreven. En zo triest.
If you could read my mind, love, What a tale my thoughts could tell Just like an old time movie 'Bout a ghost from a wishin' well In a castle dark or a fortress strong With chains upon my feet You know that ghost is me And I will never be set free As long as I'm a ghost that you can't see. If I could read your mind, love, What a tale your thoughts could tell, Just like a paperback novel The kind that drugstores sell When you reach the part Where the heartaches come The hero would be me But heroes often fail And you won't read that book again Because the ending's just too hard to take.
I'd walk away like a movie star Who gets burned in a three way script Enter number two A movie queen to play the scene Of bringing all the good things out in me But for now love, let's be real I never thought I could feel this way And I've got to say that I just don't get it I don't know where we went wrong But the feeling's gone And I just can't get it back.
If you could read my mind love What a tale my thoughts could tell Just like an old time movie 'Bout a ghost from a wishin' well In a castle dark or a fortress strong With chains upon my feet But stories always end And if you read between the lines You'll know that I'm just tryin' to understand The feelin's that you lack I never thought I could feel this way And I've got to say that I just don't get it I don't know where we went wrong But the feelin's gone And I just can't get it back.
Housewives-power! Nog geen dertig en ze zag er al als een uitgebluste Wibra-paspop uit.
Anita was niet hip, niet cool en zeker niet knap. Het bochteltje op haar rug was groter dan haar linker- en rechterborst samen. Ze had het charisma van een vis in een bokaal met detergent. Ze had de meest foute zangpartner in de persoon van Lee Towers. En ze danste alsof het ergens heel hard pijn deed, en ze die grote zwarte nooit had mogen binnenlaten.
Tot zover de tegenargumenten. En blijft alleen het nummer over. Een nummer dat stamt uit een periode waarin ik alleen maar naar de Nederlandse zenders keek. Zoals mijn ganse straat, buurt, dorp en agglomeratie. Mens, wat is het lang geleden dat ik woord agglomeratie nog eens in een zin kon gebruiken.
Na 26 jaar krijg ik nog steeds kippenvel van Why tell me why. En zin om er in te vliegen.
Voor dat effect neem ik Anita er gaarne bij, met bocheltje.
* klik op de foto voor het nummer (wegens gebrek aan beelden van Gloria Gaynor)
Voor mensen die me kennen hoeft hier geen uitleg bij. Mensen die me niet kennen, moeten maar de onderstaande tekst even lezen. Ik zou het immers niet beter kunnen zeggen.Laat staan zingen...
I am what I am I am my own special creation So come take a look Give me the hook Or the ovation It's my world That I want to have a little pride in My world And it's not a place I have to hide in Life's not worth a damn Till I can say I am what I am
I am what I am I don't want praise I don't want pity I bang my own drum Some think it's noise I think it's pretty And so what if I love each sparkle and each bangle Why not see things from a different angle Your life is a shame Till you can shout out I am what I am
I am what I am And what I am needs no excuses I deal my own deck Sometimes the aces sometimes the deuces It's one life and there's no return and no deposit One life so it's time to open up your closet Life's not worth a dam till you can shout out I am what I am
Ik geef alle muziekkenners de toelating om hun wenkbrouwen te fronsen. In het licht der eeuwigheid zal Steps weinig officiële waarde toegekend worden.
Maar niet in mijn leven. Het succes van Steps liep samen met het begin van mijn loopbaan. Alles liep op wieltjes. Mijn lief was lief, mijn kleren waren mooi en mijn haar lag goed. Steps zorgde toen voor de soundtrack.
Bij elk liedje hoorde een simpel dansje. Zodat ik ook mee kon doen. En weer werden de wenkbrouwen gefronst.
Op hun hoogtepunt van de groep was ik in Londen. In een grote discotheek waar de groep die avond optrad.
2000 uitbundige nichten en ik zongen mee. En voerden samen met hen de simpele danspasjes uit.
Nooit in mijn leven heb ik het zo warm gekregen door een samenhorigheidsgevoel. Ik was dan wel een Steps-freak, maar zeker niet de enige.
Als men me vraagt naar het gelukkigste moment in mijn leven zou het wel eens daar kunnen plaatsgevonden hebben. Op de tonen van Last thing on my mind.
Iedereen zal wel zijn favoriete eendagsvlieg hebben. Bij mij heeft Yazz na al die jaren die vliegenmepper overleefd.
Positieve boodschappen doen het bij mij. Het nummer heeft op mij zo'n stuwende werking dat het me met zijn toonladder uit de diepste put zou kunnen trekken. Jarenlang stond het altijd op 1 in mijn muzieklijstje. En mocht muziek niet verbonden zijn aan herinneringen zou het nog steeds mijn nummer één zijn. Niet slecht voor een fake blonde zonder borsten.
Ik weet het nog. Wat de doorslag gaf. Waarom ik zot was van The B-52's.
Het aanstekelijke Love shack was maar een voorzet. Het was de sleutel van de deur. Naar de gekkenhemel.
1989. Toen kocht ik nog CD's. Cosmic Thing heette het album. En ik speelde 't plat. Met Roam als favoriet.
Ik was betoverd door The B-52's en vooral door die stem van Kate Pierson. Met terugwerkende kracht kocht ik alle CD's van de groep. Het is nog steeds de enige groep waarvan ik het volledige repertoire heb. En stiekem ben ik er trots op.
Een groep die liedjes heeft met ronkende titels als Rock Lobster, Wig, Girl From Ipanema Goes To Greenland en Debbie vraagt om mijn fan-zijn.
Wat ook altijd wel cool klinkt is het feit dat mijn eerste echte concert ééntje van de B-52's was. In de Brielpoort in Deinze. Samen met een nonkel en een tante reden we naar een plek die voor de kleine Maarten de andere kant van de wereld leek.
Er zijn 3 zaken die ik me nog van het concert herinner. 1. Tijdens Roam was elk groepslid in toiletpapier gedraaid én 2. Een ijverige security-agent heeft toen mijn wegwerpkodakje afgepakt ( en nooit teruggegeven) én 3. Kate Pierson heeft naar mij gewuifd. Want ik stond op de eerste rij. Waar anders? We waren immers (op mijn aandringen) 4 uur te vroeg en stonden dus aan de deuren te wachten.
The B-52's en the man with the plan, een band voor het leven. Letterlijk en figuurlijk dan.
Paul De Leeuw. Voor die mens is het woord guitig uitgevonden.
Mijn liefde voor hem begon met dit nummer. En sindsdien ben ik verkocht.
Er zijn maar weinig parodieën die na 15 jaar nog steeds grappig zijn. Geen enkele versie is identiek. Je moet het maar doen.
Ik zag hem 2x live. Een keertje in Antwerpen, en net daarvoor in Amsterdam. Met dezelfde theatershow. En die waren ook niet identiek. Alles wat uitgeschreven leek, bleek improvisatie. En het spontane bleek gerepeteerd. Faut le faire!
Ik kan alleen maar mijn petje afdoen voor iemand die met gehandicapten kan lachen zonder kwetsend te worden of Marrokaantjes kan opgeilen op nationale televisie.
15 jaar geleden wou ik Paul De Leeuw zijn. 15 jaar later wil ik voor Paul De Leeuw werken.
Het zal waarschijnlijk een grote kwal zijn. Maar dat mag geen probleem zijn. Klein en nederig zal ik buigen.
9. You don't have to say you love me - Dusty Springfield
* klik op de foto voor de video
* klik op de foto voor het Italiaanse origineel van Pino Donaggio
Je hebt van die nummers die je doen denken dat je kan zingen. Onterecht. Maar toch. Dit is er zo eentje.
Je hebt van die nummers die je doen denken dat de wereld onbezoedeld is. Onterecht. Maar toch. Dit is er zo eentje.
Bij sommige nummers heb ik een halve roman neergepend. Over het waarom, het hoe of hoe het had moeten zijn. Aan dit nummer kan ik niets toevoegen. Behalve dat het mijn nummer 1 meekweel-nummer is.
God moest het horen. Niet dat ik het nummer geniaal vind. Het nummer zelf. Ik zou er bijna van gaan bidden. Mocht ik het niet te druk hebben met zuipen, vloeken en breien.
Ondertussen heb ik het al in tientallen versies gehoord. Van Bomb the bass via Whitney Houston naar Natalia. Maar geef mij maar deze versie.
Het nummer zit Aretha Franklin als gegoten. Als een jasje van Versace. Vermoed ik, want ik kan dat niet betalen. En verkopers van dure winkels bekijken me veel te argwanend om zoiets te durven passen.
Ik leerde Franklin kennen als duetpartner van George Michael. Wie was die madam? Nu ik wat ouder en wijzer ben weet ik dat het niet de correcte vraag was. Wie was die vent naast Aretha Franklin? Respect!