Terug in Stockholm keer ik bewust mijn rug naar het must-see centrum en ga op ontdekking naar meer.
Ik ga nog wat verder op verkenning op het eiland ten zuiden van Gamla Stan , kom aan de Sofia kerk en ontdek daar in de buurt weer heel wat 'backen-wijken', met de prachtig bewaarde oude houten huisjes .
Daarna maak ik nog een fikse wandeling naar Hammarby Sjostad.
Dit was vroeger een industriele wijk , maar nu opgewaardeerd tot een zee van rust.
Terug in Helsinki wil ik naar Suomenlinna.
Suomenlinna is een vesting op een zeer strategisch gelegen eilandje vlak voor Helsinki.
Zoals het lot is van de meeste van die ideale plekjes voor een vesting is Suomenlinna dus al vaak overgegaan in andermans handen.
Het kwam de Zweden, de Russen en ook de Finnen zeer van pas.
Sedert 1991 staat het op de World Heritage List van Unesco.
Toch is Suomenlinna ook gewoon een wijk van Helsinki, er wonen zo'n 800 mensen, er is een supermarkt en een bibliotheek.
De enige manier om naar Suomenlinna te gaan is per boot.
Die vaart om de 15 minuten en hoort bij het gewone stadsvervoer.
De boot kan maximum twee auto's meenemen, maar alleen de auto's van de bewoners mogen mee, en natuurlijk ook het autotje van de postbode.
Ik heb goed weer en ook hier is het niet druk.
Na mijn mini ferry ga ik terug naar mijn grote boot met 2500 kamertjes.
Ik heb me ingeschreven voor een Cinderella cruise van 20 uur.
We varen naar Tallinn en een stuk terug en gaan dan midden op zee voor anker.
Er is een uitgebreid cruise programma voorzien.
Een pianist, een muziek quiz, een troubadour, Gabriella spelletjes, een orkest, een welcome party, karaoke, bingo, disco en top: een optreden van Anssi Kela!
Ook nog nooit van gehoord?
Ik ook niet, maar het groepje speelde goed en de Finnen gingen helemaal uit den bol!
Het deed goed om te zien dat dat weer kan , zo'n optreden.
Maar met mijn mondmasker en mijn fleecje van 10 jaar oud viel ik dus wel een beetje op.
Gelukkig begrijpt zelfs de meest dronken fin dat er een taalbarriere is...
De volgende ochtend is het brunchbuffet nog maar eens uitgebreid met nog meer soorten paddenstoelen en ook wild en rendier.
Ze hebben ook nog wat extra receptjes gevonden voor de vis.
Wat je allemaal kan doen met mosselen, kreeftjes, garnalen, haring, zalm, witte vis..
En daarna nog de dessertjes...
Ik krijg het steeds moeilijker...
De bediening is zo mogelijk nog beter.
Door corona wordt een groot deel van het buffet voor je opgeschept.
Nog wat extra gecarmeliseerde groentjes?
wat witte wijnsaus voor bij de vis?
Nog een schepje meer?
De dame die komt afruimen vraagt of het gesmaakt heeft.
Ik antwoord dat het zeer lekker was, dat ik eigenlijk wel een paar kilo's moest aankomen en dat dat perfect gaat lukken met Viking Lines.
Ik heb nog wat verlof dus trek ik er nog eens op uit.
Toch altijd een beetje tegendraads kies ik om niet zoals de trekvogels naar het zuiden te reizen, maar terug een vlucht te kiezen richting noord op zoek naar mooie herfstkleuren.
Tijdens mijn vorig tripje heb ik genoten van de boot- en treinreizen in Finland.
Comfortabel, verzorgd en steeds , tot op de minuut ,op tijd.
Dus wil ik dat graag nog eens doen en voeg ik er wat grensoverschrijdend gedrag aan toe.
Ik gebruik de ferry tussen Finland en Zweden als een soort hop-on hop-off en ga de ene dag op verkenning in Finland, de andere in Zweden.
Door de nog steeds veranderende toegangsregeltjes in de verschillende landen blijft een reisje binnen Europa avontuurlijker dan vroeger een reis naar de andere kant van de wereld.
Maar het is gelukt!
Ik mocht Belgie buiten en hier binnen.
Ik ben dus terug in Helsinki en klaar voor mijn eerste nacht op de Viking XPRS.
Nacht aan boord tot voor de kust van Estland en dan terug naar Helsinki voor het ontbijtbuffet.
Het voelt als thuiskomen.
De meeste van jullie weten dat ik een droomjob heb.
Ik ga iedere dag fluitend naar mijn werk en al zingend terug naar huis.
Maar dit is nog leuker!!
Morgen een dagje Helsinki, dan naar Turku en daar s' avonds de boot op naar Zweden.
Het is dit jaar exact 30 jaar geleden dat mijn broer me uitnodigde: rij eens mee met de moto, je ziet eens wat van de wereld.
We reden toen naar Noorwegen, Zweden , Finland en keerden terug via Polen;
Het werd een prachtige rit met goed weer en nog beter gezelschap, en ergens is het daar allemaal begonnen...
Waar was dat mooie plekje ..?
Nog steeds op zoek..
Mijn broer is aan het toeren in scandinavie en ik heb nog wat verlof.
Dus lijkt het ons wel leuk om elkaar voor een paar dagen te ontmoeten in Helsinki.
Ik haal mijn lufthansa miles and more kaart nog eens boven en een paar dagen later stap ik in Helsinki uit het vliegtuig.
We logeren in het Scandic Grand Marina hotel , een tophotel op een topligging.
We gaan een dag de klassiekers van Helsinki bekijken.
Ons russisch schiereiland, de vismarkt, de esplanadi, de mannerheimintie, het senaatsplein, het nieuwe cultureel centrum;
Finland heeft nog maar net zijn grenzen voor gevaccineerde toeristen geopend en er zijn er nog bijna geen.
Het is ook snikheet, 34 graden;
Dus besluiten we de volgende dag een cruise over de Baltische zee te maken.
We varen heen en weer tot voor de kust van Estland.
Onderweg genieten van het zonnedek, het optreden in de bar, het uitzicht en het buffet..
Echte toeristen zijn er ook hier niet.
Deze 'cruise' wordt door de finnen nog steeds gebruikt als een dagje uit, geombineerd met alcohol shoppen.
De volgende dag nemen we afscheid;
We hebben allebei niet de gewoonte om lang op dezelfde plaats te blijven.
Ik heb een vakantieticket van de finse spoorwegen gekocht voor vijf dagen onbeperkt rijden.
De finse spoorwegen hebben een aantal nachttreinen en hogesnelheidstreinen.
De Pendolino treinen rijden tot 220 km per uur en zijn ook mooi om te zien.
Ik begin met een daguitstap naar Lappeenranta.
Lappeenranta heeft volgens de boekjes de mooiste jachthaven van Finland, er is een oud fort en sedert enkele jaren ook het grootste zandkasteel van het land.
Het blijkt een tof stadje,alles wat in het boek stond is er, maar het is er ook bloedheet.
Mijn telefoon-fototoestel laat me een paar keer weten dat dit echt wel te warm is.
Ik maak nog eens een cruise 'nacht aan boord' en de volgende dag een dagje Helsinki.
s' Avonds neem ik de nachttrein naar Rovaniemi.
Ik wil een paar stadjes onderweg bezoeken , dus om 5u40 sta ik op het perron van Oulu.
Oulu zou de grootste stad in het noorden van Finland zijn?
Toen ik er rondwandelde waren er vooral taxi's te zien en tieners die aan het eind van hun nachtje-door waren.
Toch een zeer klein, mooi oud centrum en ik heb mijn foto van "het beeld van de politieman".
Een paar uur later neem ik de trein naar Kemi.
Een stadje waar je in de winter naar het ijshotel kan gaan.
Het kan nu ook, in een soort frigobox bij 34 graden, maar daar pas ik voor.
De rest van de bezienswaardigheden kan op één foto, dus ik geniet in de plaatselijke bibliotheek van de airco en het gratis internet tot ik naar mijn trein naar Rovaniemi kan.
Rovaniemi ligt zowat op de poolcirkel.
Eigenlijk is hier niks te zien, want het is een moderne stad
Je komt hier voor het noorderlicht in de winter--staat nog op mijn to-do-list
En voor het speciale licht tijdens de zomernachten.
Er is een kerk en een bekende-fotogenieke brug.
En de affiche in de lokale Mc Donalds.
Toen ik en mijn broer hier in 2009 voorbijkwamen hing die er ook al.
Hopelijk zijn de hamburgers verser.
S' Avonds neem ik de nachttrein naar Turku.
Turku heeft wél geschiedenis.
Het was de hoofdstad tot de russen beslisten om Helsinki hoofdstad te maken;
Het heeft een prachtig kasteel en vele mooie oude gebouwen.
Het is nu nog steeds samen met Helsinki de belangrijkste haven.
Het is een stad die leeft en bruist, je wil er eigenlijk niet weg.
Maar ik heb een ferry geboekt naar Aland, dus neem ik de trein terug naar Helsinki.
Aland behoort tot Finland, maar heeft een grote autonomie;
Terwijl in de rest van Finland alles tweetalig-Fins-Zweeds-aangegeven staat, is in Aland de enige officiele taal Zweeds.
Aland heeft 30.000 inwoners en ongeveer 26000 eilanden, waarvan er 65 bewoond zijn.
Ze hebben zichzelf gedemilitariseerd verklaard en zijn daardoor vrijgesteld van legerdienst.
Maar hun voornaamste troef is het speciale BTW statuut dat ze hebben.
Daardoor maakt iedere ferry een korte stop, kwestie van de taxfreeshop aan boord te laten draaien.
Ik stap dus om 5 uur s 'morgens in de hoofdstad Mariehamn van boord en heb tijd genoeg om beide jachthavens, het natuurreservaat, het historisch centrum, de camping en het stadje te zien.
S'Avonds weer de boot op naar Helsinki.
Dat varen bevalt me wel , dus kies ik voor een cruise 'dag in Tallinn'.
Ik slaap op de boot , heb dan een volle dag om Tallinn te zien en vaar s'avonds terug.
Naar Tallinn wou ik toch nog eens terug en ik ben er nu vlakbij.
Ik wandel de hele dag rond in het oude centrum, het is nog steeds prachtig en ook hier bijna geen toeristen.
Ik heb nog één dag en kies toch nog maar eens voor de overnachting in een kajuit, een buffet en een wandeling nu langs de zeepromenade en nieuw Tallinn .
Terug in Helsinki heb ik nog net tijd voor een optreden op de Esplanadi en daarna moet ik naar het vliegveld.
Brasov -- Kronstadt is mijn laatste stop in Roemenie.
Het is de hoofdstad van Transsylvanie en 10 keer groter dan mini maar prachtig Shighisoara.
Mijn verwachtigen waren hooggespannen omdat mijn gastheer in Shighisoara zei dat ik blijkbaar het beste voor het laatst bewaard had??
Ik logeer in een nieuw hotel, het a la carte ontbijt is ook al ver boven wat je ervan verwacht, de citadel is inderdaad sprookjesachtig..en toch wordt het nog beter volgens mijn gastheer, want "Brasov heeft het allemaal"?
Ik sta dus ruim op tijd op het perron van het ook al mini station van Shighisoara.
Ik heb nu een ticket voor een stukje met de internationale trein Wenen- Bucharest.
De trein is te laat.
Er zijn geen aankondigingen,, geen schermen, maar wel andere reizigers , en iedereen wacht.
Er komen tijdens het uur dat we staan te wachten trouwens geen andere treinen.
Dus verkeerdelijk op de verkeerde trein stappen , de kans is klein.
Deze trein heeft zelfs een restaurant wagon met schappelijke prijzen .
Brasov is dus inderdaad een bezoek waard.
Het heeft ondertussen ook voor jullie het herkenbare mooie oude centrum, met , ik ben er ook nog niet geweest, maar volgens mij meer terrasjes dan de oktoberfeesten in Munchen.
Wat het speciaal maakt is dat je er urenlange wandelingen kan gaan maken in de bossen, alle richtingen uit.
En dat het in de winter ook een skicentrum is.
Je hebt hier wel op geenenkel moment het idee dat je in een grote stad bent, behalve vanop het uitzichtpunt boven op de berg.
Morgen terug naar Bucharest.
Roemenie was een mooi land, zeer betaalbaar, vriendelijke en extreem snelle service.
Er werd bericht dat er ergens op een markt in China een nieuwe ziekte was uitgebroken.
Tsja,als je weet dat Chinezen de reputatie hebben alles op te eten behalve de poten van de tafel.
En dat ze de wereld record houder zijn van de meest vreemde dingen te eten om onder andere hun viriliteit een boost te geven, zijnde botten van tijgers, schubben van pangolins, ..
Ze zijn ook met heel veel en wonen soms zeer dicht bij elkaar.
Nog een factor om ziektes te krijgen en te verspreiden.
We dachten dus dat dit iets van en voor de chinezen was en keken geinteresseerd toe toen ze steden isoleerden en een ziekenhuis bouwden in 10 dagen.
We lachten erom en maakten grapjes over hoelang het hier duurt om een Lange Wapper of zoiets te bouwen.
Maar terwijl we China volgden bleek opeens het virus in Europa te zijn.
Italie, Spanje,..
We zagen beelden van overstelpte ziekenhuizen en kerken die het aantal doden niet meer konden bijhouden.
En opeens gingen alle grenzen dicht.
Opeens was het virus niet meer ver-van-mijn-bed maar was het overal.
We mochten niks meer, alle winkels gingen dicht, scholen sloten, alleen naar de winkel voor voeding was nog toegelaten.
Iederen bleef braaf binnen en als je al eens buiten ging werd je argwanend bekeken.
Iedereen leek bang om hallo of goedendag te zeggen.
We voelden ons schuldig om naar buiten te gaan.
Ook bij ons in Belgie kregen we ontzettende cijfers te horen.
Gelukkig had ik in deze periode maar 1 vriend die positief getest werd op Covid en die gelukkig hersteld is.
Ondertussen zijn we een paar maanden verder.
De saga van de mondmaskers die onze overheid ons beloofde en die maar niet kwamen is ondertussen voorbij.
De cijfers en statistieken gingen de goede kant op en dus kwamen er versoepelingen.
We mochten terug naar onze winkel naar keuze, ook als die een paar kilometer verder was .
Week na week gingen andere winkels, zwemaden, cinema's weer open.
Het was een prachtig voorjaar en een warme zomer, en we dachten dat het voorbij was, we waren klaar voor back to normal.
Toen kregen we hier in het Antwerpse een 'piekje' in de besmettingen en werd een avondklok ingesteld.
Door mijn job ben ik een 'braaf' kindje dat s' nachts toch nog op weg mag zijn,
De ene avond zag ik nog -alles is voorbij feestjes-- en de volgende avond was alles dicht , geen geluid te horen..
Antwerpen kwam er bovenop, maar daarna gingen in september de scholen open... en kwamen de reizigers terug.
Cijfers weer omhoog.
In oktober ook nog de kotstudenten.
Die hun bubbel thuis ,in de jeugdvereniging, op de trein en op kot hebben.
Natuurlijk, want je bent maar één keer jong .
Er bovenop hadden we ook nog een regeringswissel.
Waardoor de noodregering geen verstrengingen meer invoerde, en de nieuwe regering rustig de tijd nam om zich in te werken.
En toen begonnen ook nog eens al onze regeringen een eigen beleid te voeren.
Niet goed voor de besmettingscijfers..
De tweede golf werd een pijl.
Daardoor zitten we nu in een soort lockdown die eerst niemand een lockdown wou noemen en die ook nu--nog--geen echte lockdown is.
We zitten in een corona-barometer saga, alhoewel..?