Ik heb nog wat verlof dus trek ik er nog eens op uit.
Toch altijd een beetje tegendraads kies ik om niet zoals de trekvogels naar het zuiden te reizen, maar terug een vlucht te kiezen richting noord op zoek naar mooie herfstkleuren.
Tijdens mijn vorig tripje heb ik genoten van de boot- en treinreizen in Finland.
Comfortabel, verzorgd en steeds , tot op de minuut ,op tijd.
Dus wil ik dat graag nog eens doen en voeg ik er wat grensoverschrijdend gedrag aan toe.
Ik gebruik de ferry tussen Finland en Zweden als een soort hop-on hop-off en ga de ene dag op verkenning in Finland, de andere in Zweden.
Door de nog steeds veranderende toegangsregeltjes in de verschillende landen blijft een reisje binnen Europa avontuurlijker dan vroeger een reis naar de andere kant van de wereld.
Maar het is gelukt!
Ik mocht Belgie buiten en hier binnen.
Ik ben dus terug in Helsinki en klaar voor mijn eerste nacht op de Viking XPRS.
Nacht aan boord tot voor de kust van Estland en dan terug naar Helsinki voor het ontbijtbuffet.
Het voelt als thuiskomen.
De meeste van jullie weten dat ik een droomjob heb.
Ik ga iedere dag fluitend naar mijn werk en al zingend terug naar huis.
Maar dit is nog leuker!!
Morgen een dagje Helsinki, dan naar Turku en daar s' avonds de boot op naar Zweden.
Het is dit jaar exact 30 jaar geleden dat mijn broer me uitnodigde: rij eens mee met de moto, je ziet eens wat van de wereld.
We reden toen naar Noorwegen, Zweden , Finland en keerden terug via Polen;
Het werd een prachtige rit met goed weer en nog beter gezelschap, en ergens is het daar allemaal begonnen...
Waar was dat mooie plekje ..?
Nog steeds op zoek..
Mijn broer is aan het toeren in scandinavie en ik heb nog wat verlof.
Dus lijkt het ons wel leuk om elkaar voor een paar dagen te ontmoeten in Helsinki.
Ik haal mijn lufthansa miles and more kaart nog eens boven en een paar dagen later stap ik in Helsinki uit het vliegtuig.
We logeren in het Scandic Grand Marina hotel , een tophotel op een topligging.
We gaan een dag de klassiekers van Helsinki bekijken.
Ons russisch schiereiland, de vismarkt, de esplanadi, de mannerheimintie, het senaatsplein, het nieuwe cultureel centrum;
Finland heeft nog maar net zijn grenzen voor gevaccineerde toeristen geopend en er zijn er nog bijna geen.
Het is ook snikheet, 34 graden;
Dus besluiten we de volgende dag een cruise over de Baltische zee te maken.
We varen heen en weer tot voor de kust van Estland.
Onderweg genieten van het zonnedek, het optreden in de bar, het uitzicht en het buffet..
Echte toeristen zijn er ook hier niet.
Deze 'cruise' wordt door de finnen nog steeds gebruikt als een dagje uit, geombineerd met alcohol shoppen.
De volgende dag nemen we afscheid;
We hebben allebei niet de gewoonte om lang op dezelfde plaats te blijven.
Ik heb een vakantieticket van de finse spoorwegen gekocht voor vijf dagen onbeperkt rijden.
De finse spoorwegen hebben een aantal nachttreinen en hogesnelheidstreinen.
De Pendolino treinen rijden tot 220 km per uur en zijn ook mooi om te zien.
Ik begin met een daguitstap naar Lappeenranta.
Lappeenranta heeft volgens de boekjes de mooiste jachthaven van Finland, er is een oud fort en sedert enkele jaren ook het grootste zandkasteel van het land.
Het blijkt een tof stadje,alles wat in het boek stond is er, maar het is er ook bloedheet.
Mijn telefoon-fototoestel laat me een paar keer weten dat dit echt wel te warm is.
Ik maak nog eens een cruise 'nacht aan boord' en de volgende dag een dagje Helsinki.
s' Avonds neem ik de nachttrein naar Rovaniemi.
Ik wil een paar stadjes onderweg bezoeken , dus om 5u40 sta ik op het perron van Oulu.
Oulu zou de grootste stad in het noorden van Finland zijn?
Toen ik er rondwandelde waren er vooral taxi's te zien en tieners die aan het eind van hun nachtje-door waren.
Toch een zeer klein, mooi oud centrum en ik heb mijn foto van "het beeld van de politieman".
Een paar uur later neem ik de trein naar Kemi.
Een stadje waar je in de winter naar het ijshotel kan gaan.
Het kan nu ook, in een soort frigobox bij 34 graden, maar daar pas ik voor.
De rest van de bezienswaardigheden kan op één foto, dus ik geniet in de plaatselijke bibliotheek van de airco en het gratis internet tot ik naar mijn trein naar Rovaniemi kan.
Rovaniemi ligt zowat op de poolcirkel.
Eigenlijk is hier niks te zien, want het is een moderne stad
Je komt hier voor het noorderlicht in de winter--staat nog op mijn to-do-list
En voor het speciale licht tijdens de zomernachten.
Er is een kerk en een bekende-fotogenieke brug.
En de affiche in de lokale Mc Donalds.
Toen ik en mijn broer hier in 2009 voorbijkwamen hing die er ook al.
Hopelijk zijn de hamburgers verser.
S' Avonds neem ik de nachttrein naar Turku.
Turku heeft wél geschiedenis.
Het was de hoofdstad tot de russen beslisten om Helsinki hoofdstad te maken;
Het heeft een prachtig kasteel en vele mooie oude gebouwen.
Het is nu nog steeds samen met Helsinki de belangrijkste haven.
Het is een stad die leeft en bruist, je wil er eigenlijk niet weg.
Maar ik heb een ferry geboekt naar Aland, dus neem ik de trein terug naar Helsinki.
Aland behoort tot Finland, maar heeft een grote autonomie;
Terwijl in de rest van Finland alles tweetalig-Fins-Zweeds-aangegeven staat, is in Aland de enige officiele taal Zweeds.
Aland heeft 30.000 inwoners en ongeveer 26000 eilanden, waarvan er 65 bewoond zijn.
Ze hebben zichzelf gedemilitariseerd verklaard en zijn daardoor vrijgesteld van legerdienst.
Maar hun voornaamste troef is het speciale BTW statuut dat ze hebben.
Daardoor maakt iedere ferry een korte stop, kwestie van de taxfreeshop aan boord te laten draaien.
Ik stap dus om 5 uur s 'morgens in de hoofdstad Mariehamn van boord en heb tijd genoeg om beide jachthavens, het natuurreservaat, het historisch centrum, de camping en het stadje te zien.
S'Avonds weer de boot op naar Helsinki.
Dat varen bevalt me wel , dus kies ik voor een cruise 'dag in Tallinn'.
Ik slaap op de boot , heb dan een volle dag om Tallinn te zien en vaar s'avonds terug.
Naar Tallinn wou ik toch nog eens terug en ik ben er nu vlakbij.
Ik wandel de hele dag rond in het oude centrum, het is nog steeds prachtig en ook hier bijna geen toeristen.
Ik heb nog één dag en kies toch nog maar eens voor de overnachting in een kajuit, een buffet en een wandeling nu langs de zeepromenade en nieuw Tallinn .
Terug in Helsinki heb ik nog net tijd voor een optreden op de Esplanadi en daarna moet ik naar het vliegveld.
Brasov -- Kronstadt is mijn laatste stop in Roemenie.
Het is de hoofdstad van Transsylvanie en 10 keer groter dan mini maar prachtig Shighisoara.
Mijn verwachtigen waren hooggespannen omdat mijn gastheer in Shighisoara zei dat ik blijkbaar het beste voor het laatst bewaard had??
Ik logeer in een nieuw hotel, het a la carte ontbijt is ook al ver boven wat je ervan verwacht, de citadel is inderdaad sprookjesachtig..en toch wordt het nog beter volgens mijn gastheer, want "Brasov heeft het allemaal"?
Ik sta dus ruim op tijd op het perron van het ook al mini station van Shighisoara.
Ik heb nu een ticket voor een stukje met de internationale trein Wenen- Bucharest.
De trein is te laat.
Er zijn geen aankondigingen,, geen schermen, maar wel andere reizigers , en iedereen wacht.
Er komen tijdens het uur dat we staan te wachten trouwens geen andere treinen.
Dus verkeerdelijk op de verkeerde trein stappen , de kans is klein.
Deze trein heeft zelfs een restaurant wagon met schappelijke prijzen .
Brasov is dus inderdaad een bezoek waard.
Het heeft ondertussen ook voor jullie het herkenbare mooie oude centrum, met , ik ben er ook nog niet geweest, maar volgens mij meer terrasjes dan de oktoberfeesten in Munchen.
Wat het speciaal maakt is dat je er urenlange wandelingen kan gaan maken in de bossen, alle richtingen uit.
En dat het in de winter ook een skicentrum is.
Je hebt hier wel op geenenkel moment het idee dat je in een grote stad bent, behalve vanop het uitzichtpunt boven op de berg.
Morgen terug naar Bucharest.
Roemenie was een mooi land, zeer betaalbaar, vriendelijke en extreem snelle service.
Er werd bericht dat er ergens op een markt in China een nieuwe ziekte was uitgebroken.
Tsja,als je weet dat Chinezen de reputatie hebben alles op te eten behalve de poten van de tafel.
En dat ze de wereld record houder zijn van de meest vreemde dingen te eten om onder andere hun viriliteit een boost te geven, zijnde botten van tijgers, schubben van pangolins, ..
Ze zijn ook met heel veel en wonen soms zeer dicht bij elkaar.
Nog een factor om ziektes te krijgen en te verspreiden.
We dachten dus dat dit iets van en voor de chinezen was en keken geinteresseerd toe toen ze steden isoleerden en een ziekenhuis bouwden in 10 dagen.
We lachten erom en maakten grapjes over hoelang het hier duurt om een Lange Wapper of zoiets te bouwen.
Maar terwijl we China volgden bleek opeens het virus in Europa te zijn.
Italie, Spanje,..
We zagen beelden van overstelpte ziekenhuizen en kerken die het aantal doden niet meer konden bijhouden.
En opeens gingen alle grenzen dicht.
Opeens was het virus niet meer ver-van-mijn-bed maar was het overal.
We mochten niks meer, alle winkels gingen dicht, scholen sloten, alleen naar de winkel voor voeding was nog toegelaten.
Iederen bleef braaf binnen en als je al eens buiten ging werd je argwanend bekeken.
Iedereen leek bang om hallo of goedendag te zeggen.
We voelden ons schuldig om naar buiten te gaan.
Ook bij ons in Belgie kregen we ontzettende cijfers te horen.
Gelukkig had ik in deze periode maar 1 vriend die positief getest werd op Covid en die gelukkig hersteld is.
Ondertussen zijn we een paar maanden verder.
De saga van de mondmaskers die onze overheid ons beloofde en die maar niet kwamen is ondertussen voorbij.
De cijfers en statistieken gingen de goede kant op en dus kwamen er versoepelingen.
We mochten terug naar onze winkel naar keuze, ook als die een paar kilometer verder was .
Week na week gingen andere winkels, zwemaden, cinema's weer open.
Het was een prachtig voorjaar en een warme zomer, en we dachten dat het voorbij was, we waren klaar voor back to normal.
Toen kregen we hier in het Antwerpse een 'piekje' in de besmettingen en werd een avondklok ingesteld.
Door mijn job ben ik een 'braaf' kindje dat s' nachts toch nog op weg mag zijn,
De ene avond zag ik nog -alles is voorbij feestjes-- en de volgende avond was alles dicht , geen geluid te horen..
Antwerpen kwam er bovenop, maar daarna gingen in september de scholen open... en kwamen de reizigers terug.
Cijfers weer omhoog.
In oktober ook nog de kotstudenten.
Die hun bubbel thuis ,in de jeugdvereniging, op de trein en op kot hebben.
Natuurlijk, want je bent maar één keer jong .
Er bovenop hadden we ook nog een regeringswissel.
Waardoor de noodregering geen verstrengingen meer invoerde, en de nieuwe regering rustig de tijd nam om zich in te werken.
En toen begonnen ook nog eens al onze regeringen een eigen beleid te voeren.
Niet goed voor de besmettingscijfers..
De tweede golf werd een pijl.
Daardoor zitten we nu in een soort lockdown die eerst niemand een lockdown wou noemen en die ook nu--nog--geen echte lockdown is.
We zitten in een corona-barometer saga, alhoewel..?
Cuenca : 2500 meter hoog, derde grootste stad van Ecuador en op de lijst van Unesco werelderfgoed.
Na de rust van Loja vind ik het er vooral druk.
In Loja was geen toerist te zien, hier zijn dan wel geen bussen chinezen , maar toch overal toeristen.
Er zijn ook honderden souvenirwinkeltjes waar je kleurrijke sjaals, mutsen, hoeden, aardewerk kan kopen..
Ik logeer in een zeer mooie possada en ga nog eens een heerlijke menu ejecutivo eten.
Bij zo'n 'dagschotel' heb je keus tussen 2 soorten soep, tussen zo'n 5 hoofdschotels met vis, vlees of kip, en daarbij krijg je dan ook nog een drankje en een nagerecht.
De porties zijn groot en voedzaam, in de bergen moet je goed eten , zijn vers klaargemaakt en kosten 2 of 2,5 dollar.
Met een volle maag ziet alles er natuurlijk beter uit.
Hoe meer ik ronddwaal door de straatjes , hoe meer mooie plekjes ik ontdek.
Cuenca heeft ook , op wandelafstand van het centrum ,een archeologische site :Pumapungo, een oude inca stad.
Men heeft de site wat interessanter gemaakt door ook een park aan te leggen met de groenten en planten zoals ze ook gebruikt en gekweekt werden door de inca's.
Het begint te regenen, dus naar het museum ernaast met de archeologische vondsten.
Mooie dingen, die inca's konden er wat van!
In hetzelfde museum is ook het etnografisch museum waar alle etnische groepen van Ecuador aan bod komen.
Van sommige stammen zijn er nog slechts 10.000 mensen over.
Van iedere groep is er duidelijk uitleg over hun geloof , hun kleding en hun feestdagen.
Ik ben het meest onder de indruk van de grote tentoonstelling over de Shuar tribe en hun 'shrunken heads'.
Beneden is er nog een tijdelijke tentoonstelling over India .
Prachtige beelden van de belangrijkste goden ,mooi patchwerk ,een paar zeer oude poorten en muziekinstrumenten.
Het is ondertussen al lang terug droog en zonnig .
Dus ga ik terug naar het centrale plein en geniet van een lekker ijsje.
Ik was er al eens in 2010 ,achter op een GS Adventure van BMW.
Mijn broer aan het stuur, en ik dus achterop, op de beste plaats, rondkijken en genieten!
Een memorabel ritje was dat .
Helemaal van New York naar Buenos Aires.
Een rit met de A van Avontuur, en de J van Je maakt eens heel wat mee!
Ecuador ligt op de evenaar, dus ik dacht dat het er zeer warm ging zijn.
Maar was ik blij met mijn dikke gekregen fleece toen ik op de evenaarslijn stond!
Het monument waar wij officieel van noord naar zuid en van winter naar zomer reden lag hoog in de bergen en het was er koud .
Het was een land waar we meestal 'in de wolken' reden en we regelmatig terecht kwamen in een hotelletje waar men geen spaans begreep en het internet maar bepaalde uren van de dag werkte.
Tijd om nog eens terug te gaan ..
Ik vlieg met KLM naar Guayaquil .
Het begint al spannend, want het waait in Belgie en dus is 'mogelijk' het treinverkeer verstoord.
Thalys en Shinkansen zijn niet echt synoniemen..
Op Schiphol is het druk,ik ben juist op tijd aan de gate om in te stappen.
Op de vlucht krijgen we 3 keer te eten ,maar er wordt vooral wijn, veel wijn, heel veel wijn gedronken.
En in deze mondiale wereld kan je het dus meemaken dat je in een nederlands vliegtuig een flesje wijn uit zuid afrika krijgt ,waarop een taxfree bandje van maleisie zit, en dat je dan aan je mongoolse buurman moet vragen om je te helpen het open te maken..
Na nog een korte tussenlanding in Quito zijn we 14 uur later in Guayaquil.
In deze luchthaven moet iedereen onder streng toezicht "zijn voeten vegen" aan een desinfecterende mat om ziektes bij de bananenteelt te voorkomen.
Er staan ook wat grote borden met info over het coronavirus.
Voor een keer heb ik een taxi besteld en ik krijg al direct van mijn knappe chauffeur --met 5 kinderen--een briefing over waar het veilig is en waar niet.
Guayaquil is de grootste havenstad van Ecuador en ligt dus op zeeniveau.
Het is er warm en zwoel dus ga ik wandelen langs de Malecon 2000.
Ik ga ook nog naar Iguana park, naar de wijk Las Penas en beklim de trappen van Cerro Santa Ana.
Daarna koop ik een Metrovia kaart en rij eens naar de busterminal.
De busterminal is zeer groot en zeer druk, op het gelijkvloers zijn de kantoortjes van 112 verschillende busmaatschappijen en komen de bussen aan.
Op het eerste en tweede verdiep vertrekken de bussen.
Natuurlijk zijn er ook veel winkeltjes , en verschillende foodcourts.
Terug in de stad zie ik de carnavalstoet , ze hebben hier beter weer dan in Aalst.
Vorige nacht heeft het geregend, dus was het vandaag nog wat plakkeriger.
Ik dus terug naar de Malecon zoveel mogelijk schaduw opgezocht, en af en toe een shopping mall en museum ,airco kan zalig zijn!!
Yokohama is een havenstad op een half uurtje rijden van Tokyo.
Het is er aangenaam wandelen langs Tokyo bay.
Er is een pretpark, een ijspiste, een landmark tower, de grootste chinese wijk van japan.
Je kan een havenrondvaart maken of vanaf de passagiersterminal genieten van het uitzicht.
Hoewel hier ook zo'n 5 miljoen mensen wonen is het hier veel rustiger en aangemaner dan in Tokyo.
Morgen terug naar huis.
Het zal weer wennen zijn.
Geen shinkansen treinen meer die op tijd rijden , luxueus zijn, met free wifi en verwarmde WC.
Geen hotelkamers meer met slippers, kamerjas, en literflessen shampoo ..
Geen ekiben maaltijden voor op de trein of bestelautomaten aan het restaurant.
Geen winkeltje meer op het perron waar geen personeel aanwezig is , en waar men er dus van uit gaat dat je correct je aankopen scant en die dan ook nog eens correct betaalt.
De supermarkt werkt trouwens op hetzelfde systeem vermits de kassa's niet aan de uitgang staan maar ergens binnenin.
Japan waar er rekening wordt gehouden met de medemens.
Waar de persoon die op de rij voor je zit in de trein ,zich eerst omdraait en vraagt of het niet stoort als hij zijn stoel wat achterover laat leunen.
Waar niemand belt of lawaai maakt op de trein,metro.
Het land waar alles georganiseerd is.
Van het in en uitstappen in de trein tot en met de daklozenopvang.
En wat ik natuurlijk ook weer ga missen is de vriendelijkheid van de japanner.
Je bent hier dus echt welkom als toerist.
Niet alleen zijn er de 'toeristenprijzen' voor de japan railpas..(voor een japanner zou ons tripje zo'n 4 keer duurder zijn).
Maar de houding van de japanners zelf.
Overal werden we vriendelijk geholpen , kwamen ze zelf vragen of ze ons konden helpen.
Lieten ze ons voorgaan.
Hielpen ze ons bij het gebruik van een automaat.
Bedankten en bogen ze voor ons voor alles en nog wat..