25/06/2015 Plymouth verlaten onder een stralend zon , met een zacht windje 2 à 3 , vlakke zee , en voor de eerste keer dat ik hier rondvaar een rechtstreeks
bezeilde bestemming . Ontspannend tochtje , en ideaal weer om eens de vislijn boven te halen .Er hing al direkt iets aan de haak , maar bij nader toezien bleek
dat mijn duim te zijn . Na een uurtje volharden , heb ik het opgegeven , we eten vanavond vis uit de viswinkel !
De haven van Falmouth is kleiner dan verwacht , en overal liggen de boten 2 en 3 dik . Veel Bretoenen die hier verzeild geraken .
Drie enorm hoge masten trokken de aandacht , even een kijkje nemen . Bleek de Classic race week te zijn van de maxi J klasse , boten van zo'n kleine 40m .
( De uitvergrote versie van de boot die in Blankenberge naast mij aan de werkstijger lag ). Twee replicas van de jaren 30 Americas cuppers en een gerenoveerde authentieke ,
allen met een permanente professionele bemanning , stalen de show .Deze juweeltjes , gaan van de ene race-happening naar de anderen , volgende is de Cowes week op Wight
en van daar gaat het ganse cirkus naar St Tropez .Een miljoenen business !
21/06/2015 Nog steeds westenwind , 4 tot 6 Bf , Plymouth ligt op ongeveer 50 NM afstand maar met een kruisrak wordt dit er gemakkelijk een 70-tal .
Stevig zeilweer maar onverwacht bezoek fleurt de dag op . Een familie dolfijnen komt meespelen , ernaast , eronderdoor , van achter naar voor, wat een fantastische zwemmers zijn het,
om jaloers op te worden .Dan zijn ze weer weg , even onverwacht als ze gekomen waren , en lieten alleen een blij gevoel achter . Gemoedstoestanden zijn echter vaak wispelturig .
Een stevige vloek later , vlogen er twee Easylock stoppers van de mast af . Bij een overstag maneuver bleeft de kotterschoot er achter hangen , de wind deed de rest .
Vlug de vallen op een klamp gezet zodat alles netjes bleef in de mast hangen , een beetje minder strak weliswaar .
Tegen de avond valt de wind helemaal weg zodat de laatste 10 NM werden gebrommerd .Plymouth moet wel 4 of 5 jachthavens hebben , de eerste , knal in 't centrum
had geen plaats meer , de volgende aan de overkant wel .Super luxueus , lijkt wel 5 sterren hotel accomodatie , en naast de haven alles wat een boot nodig heeft om helemaal
vernieuwd te worden .Ik kon alvast de rigger gebruiken om nieuwe stoppers te kopen . Van de oude wist hij te vertellen "this plastic is not strong enough , they're
dangerous , I'll give you better ones " . De Spinlocks zagen er inderdaad heavy duty uit . Nog een paar nieuwe zeillatten van een degelijke kwaliteit bemachtigd ,
de twee bovenste waren tot spaghetti herleid ( er zitten er zo ook in mijn surfzeilen... ) en er zit weer muziek in de Muxicas .
.17/06/2015 s' morgens getankt 60/40 op voorstel van het pompstation , ook al is 40% verwarming in de zomer weinig waarschijnlijk .Rustig de rivier af met 2bf , eens op zee
werd dat vlug 3...4...5 maar ik had bijgeleerd , onder de kust blijven en je krijgt minder klappen , het was inderdaad weer tegen de wind opboksen .
Zelfvoldaan genoot ik van mijn "ervaren" beslissing tot ...de kustwacht op bezoek kwam . " Sir, you are entering a dangerous military shooting exercise zone "
en of ik wilde 3 mijl de zee insteken .Ja veel keus had ik niet , een nat pak of een torpedo door je romp , makkelijk ! De boeg dook nu echt af en toe even onder ,
de boot gaf geen krimp , ik ook niet . Een verdwaalde duif had het er duidelijk moeilijker mee , dwarrelend als een vlinder kwam ze uit de lucht vallen en bleef
verschrikt aan dek zitten . Een lift gevraagd en er één gekregen .Vroeg of laat kom ik bij Gaia die medaille ophalen .
Weymouth binnengevaren met een hels gekletter onder de motorkap .Bij controle aan de wal bleek de aquadrive nog met één bout half vast te zitten , de rest was eruit
gerammeld en verdwenen .Waarschijnlijk heb ik die des tijds vast(?)-gezet op een druilerige troosteloze winterdag , zo'n dag waarop je best niets doet .
Vier nieuwe bouten erin en probleem opgelost . Wat draait die motor plotseling zacht , als dat maar normaal is !
Gezellig stadje , en een extra dagje gebleven .Tamelijk laat terug vertrokken om de stroom mee te hebben , een schamele 2bf , maar ik genoot van het zachtjes wegglijden
onder een stralende zon . Maar zoals gewoonlijk trekt de wind vlug aan tot een 5 , een kruisrak natuurlijk met aan de kust meer wind dan op zee , thermiek !
Toen ik s'avonds aankwam in Brixham , geen antwoord op de radio , geen hulp op de stijger en ook geen walstroom ...worst marina in southern england...?
De volgende morgen toch goed ontvangen en een goeie ligplaats gekregen . Bleek toen het jaarlijkse vissersfeest gehouden werd , met toeterende boten parade ,
en veel eten en drinken .Het naburige dorp in dezelfde baai was gaststad voor een vertrekkende singlehanded zeilrace naar ergens in Bretagne .Gans de baai
in rep en roer . Morgen zondag , in alle stilte vertrokken , de meesten lagen toch nog hun roes uit te slapen .
15/06/2015 Met een ganse vloot gekenden s'morgens Brighton verlaten , een wat sombere mistige ochtend met een rustg windje een vlakke zee .
De meesten gingen ergens op de Solent of Wight gaan liggen , ik wou eigenlijk Wight voorbij ook omdat ik er al een paar keer geweest was .
Het was ondertussen zonnig en warm geworden , en toen ik Wight onderdoor wou voorbij varen viel de wind helemaal weg . Een eindeloze tocht op motor ,
tegen de stroom in was het verdict . In het donker de rivier opvaren richting Poole is geen pretje . Er zijn zoveel andere lichten van huizen , werven
boten...dat de betonning nog nauwelijks te zien is .Bijna werd ik aangevaren door een groot vrachtschip dat zonder navigatielichten de rivier af kwam .
Gelukkig heb ik mijn Ipad bij de hand zodat je eigenlijk bijna blind tss de boeien die je nauwelijks ziet kunt blijven varen .Boot met de hulp van een
vriendelijke havenbediende voor het havenhuis aan de kant gelegd , en in bed gekropen . Morgen zien we wel .
Poole heeft een gezellige havenbuurt en is de bakermat van de Sunseeker scheepswerven . Er liggen zo'n aantal sjieke sjeik mastodonten op de rivieren te wachten
op de volgende oliemagnaat , want dat moet je wel zijn om die drijvende luxeflats varende te houden .Leuk om eens te zien , maar geef mij maar mijn
stormzeilboot .
09/06/2015 Eastborn verlaten zoals we binnengekomen zijn , volgas door de branding . De zee was ietsje tot rust gekomen zodat zeilen zetten een minder gewaagde
evenwichtsoefening werd .Richting het befaamde Beachy Head ,ging het vlot , met een reefje in het zeil .Toen ik wat te ver in zee ging , trakteerde die me keer op keer op een zilte douche ,
de wind was aangewakkerd en de golven volgden minzaam als een ingespeeld team . Weer wat leergeld betaald , aan de kust heb je meestal wat minder stroming en wat minder hoge golven .
Zo heb ik toch de vuurtoren van dichterbij kunnen bewonderen . De haveningang van Brighton bleek opnieuw zeer goed gecamufleerd en niet met een boei gemarkeerd te zijn .
Eens binnen bleek er een enorme haven liggen met alle voorzieningen . Gelukkig want de al eens herstelde waterlock van Vetus bleek gepatenteerde rommel te zijn , en werd ter plaatse
vervangen door een degelijk Brits model . De jachthaven bracht wat leuke ontspanning , enkele Vlamingen op de stijger , een Duits koppel dat de wereld rondgaat , en ...Tony .
Wat die allemaal gedaan heeft is me grotendeels nog een raadsel , maar ondertussen is er toch al een tipje van de sluier gelicht . Ik wist niet dat het bestond , maar schijnbaar is er met professioneel
poker te spelen genoeg geld bijeen te liegen om een mooie Hawlett Packet te kopen , je ware job op te zeggen als je 48 bent , en er voorgoed op uit te trekken .Enkele fascinerende
pinten later besloten we mekaar in t' oog te houden , hij met zijn luxe zeilboot en ik met mijn "stormboot " , en dat zal wel naar zijn kwaliteiten vernoemd zijn .
Brighton is een mooie levendige badstad , die bruist van straat en strandleven , bars, restaurants , kultuur , universiteit , muziek enz. het is er allemaal ,
altijd iets te beleven .Voor de "naked bike ride" heb ik gepast , maar ik ben wel per abuis op het naakt strand beland ..nobady cares en ik ook niet .
Weer stond er een goeie 5 BF , aangenaam rustig zeilweer heb ik aan de Engelse zuidkust nog niet meegemaakt. Ik zou het wel leren ,maar dan de "hard way ".
Weer een gevecht met de elementen richting Eastbourne .Toch handig zo'n Ipad mini die je ergens exact binnenloodst want met het blote oog was er geen haven te zien .
Een lange branding lijn wel ,maar dat was het . Dan maar met Steve Jobbs'oog op de "safe water buoy " mikken , en plotseling zag ik ze , een boeitje van een 50 cm groot ,
af en toe uit de golven dansend , voor een gat in de muur achter de branding . Het gat bleek de haveningang ,juist breed genoeg om een boot door te laten ,
of die indruk gaf het tenminste . Vol gas naar binnen in de hoop je niet dwarsgepakt werd door zo'n golf , want dat kwam niet goed .Na nog een sluisje stond Tony
mij op te wachten om een lijntje op te pikken aan de stijger .Hij maakte een wat warrige onwennige knoop op de bolder , maar zoals later zou blijken was dit maar
een kleine reflectie van de knoop waar hij uit ontsnapt was . Het is een splinternieuwe haven , Eastbourne , met een prachtige verkaveling van luxeappartementen eromheen ,
iets wat zich enkel dure mensen kunnen veroorloven , maar verder doods . De eigenlijke stad ligt op 5 te verre mijlen afstand . Morgen weg ..
Ramsgate , had ik in een voorbijgestreefd leven nog nooit aangedaan , ik kwam er meestal in via Dover . Onterecht , ik vond een levendig stadje ,
een pretentieloze jachthaven met op de kade alles bij de hand en als attractie ...Caroline , de "harbourmaster" ( dat was ze voor mij toch ) .
Een boot met een lengte van ... , een meter minder is een tel gewonnen , ...een koord uit je schroef halen ....uff British safety rules , I didnt hear that...
hoe lang was je hier , nu ja t'steekt ook niet op een dag , who cares ....ik denk dat Caroline eigenlijk liefst van al had willen meevaren , en alle regeltjes en
en verplichtingen aan de wind had prijsgeven . Too bad , het ga je goed , je kleurde mijn dag .
Dat Ramsgate niet zo ver van Blankenberge lag , bleek al vlug , die old gaffer had ik direkt herkend en met de Jos was ik tijdens de Blankenbergse havenfeesten
nog op de lappen geweest . Jos trok me nog vlug eens in de mast om een vastgelopen lazy-jack koordje uit de katrol te prutsen . Dat verdiende een pint , of twee ,
want Jos wou s' morgens vroeg vertrekken naar oost Engeland . Ik zou richting west gaan , maar eerst moest nog een batterijseparator vervangen worden , nat geworden
en gewoon weggesmolten . Slechts 50 pond want "dat ding ligt hier nu al zolang in de weg .."
Ramsgate-Ramsgate werd het , voor de Whight Cliffs , ging het mis . Roer transmissie blok kwam los , de andere van in Breskens , ik wou zeil minderen om de druk te minderen
maar toen brak de andere lazy-jack katrol middendoor , en hing het groot zeil half overboord . Een vriendelijke coastguard uit de omgeving kwan een handje toesteken aan boord ,
en dat hielp .Het zootje aan dek werd opgeruimd en met het andere stuurwiel terug naar Ramsgate .Hi Caroline ! Een dagje met epoxy kladden lostte de zaak defintief op .
Als Steve dit leest ....gebruik andere lazyjack-katrollen want de huidige zijn niets waard !