17 maart , de eerste warme lentedag staat geboekt als de te-water-lating van de Muxicas.
Guy maakte zich vrij om de boot gedurende twee dagen mee over te varen naar Blankenberge .
De perfecte good weather window , geen wind , de mast moest op het dek blijven liggen , en volop zon ,
zodat wij er eigelijk konden gaan bijliggen .Het moest deze keer wel goed gaan . De boot rolde zachtjes het spoor af ,
op de beat van Lode's Japanse drums , de eerste spetters dropen van de kiel , nog iets en we bleven drijven , geen lekken en
de motor ....startte onmiddellijk ! Een droomstart .De bedoeling was zonder problemen Breskens te bereiken , en een paar kleine
verholpen kinderziektes later lukte dit ook . Het werd wel nog even spannend wanneer we s'avond in het pikkedonker ( er was geen maan )
een geïmproviseerd stoomlicht en beperkte navigatiemiddelen de haveningang moesten aanlopen , geen nood , Guy kende de weg !
Dag twee naar Blankenberge werd geprogrammeerd voor de volgende ochtend .Deze keer geen zon en erg fris .Los van de steiger
hadden we plotseling geen roerwerking meer. Eén van de losgekomen transmissieboxen van de kardan besturing stuurde ons plannetje in de war .
Gelukkig werken beide stuurwielen onafhankelijk van elkaar en kwamen we vlotjes weer aan de kant .Dan maar herstellingswerken starten ,
epoxyhars en glasvezel zijn altijd bij de hand en vertrouwde vrienden geworden . Guy had de dag erop echter "eet"verplichtingen , zodat Guy ging en
Gunther kwam .Trouwens de twee volgende dagen heb ik alleen de misthoorns op de Schelde horen blazen , alles zat potdicht , en toen ik op zaterdag
plotseling met eigen ogen kon zien dat Vlissingen zomaar aan de overkant lag stond er in het Scheldegat 6 à 7 Bf . Mijn reeds gehavende mast
wou ik toch niet kwijt , er zat niets anders op dan nog een dagje Breskens te exploreren .
Zondag ging de wind liggen , zeer snel lagen we voor Blankenberge , veel te snel zo bleek .Verzande geul , verzande kom en nog te laag water om
zomaar binnen te glijden . Dobberen voor de haven bracht een ander euvel aan het licht .Bij weinig toeren kreeg de motor niet genoeg koelwater en
die vrijloop stond al te hoog , zo hoog dat we even later met vier knopen door de haven sjeesden .Alles kwam goed terecht maar er was
nog heel wat werk aan de winkel !