Inhoud blog
  • Flores en Corvo
  • Graciosa
  • SANJOANINAS 2017
  • Voorbereiding van een nieuw seizoen
  • Noord , west , thuis...
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Travelling Muxicas
    Voorbereiding van , en wereldzeilreis
    03-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tonijn achterna
    De jachthaven van La Linea loopt stilaan vol met motorbootjes . Vol is veel gezegd want op twee van de vier hoofdsteigers ontbreken alle voorzieningen (water , electriciteit ) , zodat er ook niemand komt aanmeren . Voorlopig is men nog op zoek naar geld om deze relatief nieuwe haven verder uit te bouwen . De nieuwkomers zijn sportvissers , een luidruchtig species die overdag een migrerende tonijn aan de haak probeert te slaan , en s'nachts , terwijl ze het beest aan stukken snijden , de vangst , nog eens gedetailleerd van commentaar voorzien . Het volume neemt gradueel toe met het alcoholverbruik , wellicht nodig om wat moed te verzamelen voor een volgende strooptocht en tegelijkertijd de schaamte te verdrinken . Mijn bemanning , Steve en Caroline , vers overgevlogen uit Cornwall , kwam net op tijd om er vanonder te muizen , de tonijn achterna (of wat ervan overblijft ), weg uit de middellandse zee . We gleden de baai van Gibraltar uit , vol zeil , met een net gedraaide zachte oostenwind ( Levante ) . Het zijn ideale omstandigheden om wat in te lopen voor een waarschijnlijk vijf dagen durende oversteek naar Porto Santo , het kleine eiland van de Madeira archipel . Tien mijl verder was het echter al alle hens aan dek , Tarifa passeer je niet op een diefje , de zee was inmiddels volledig wit-geschuimd en er moest dringend zeil geminderd worden. Mijn voorspelling dat deze wind slechts een lokaal fenomeen was , kwam deze keer niet uit , de ganse dag bleef het flink doorwaaien . Gedurende de nacht lieten we de Marokkaanse kust , de drukke scheepvaart routes en de pal achterlijke wind voor wat ze waren .De wind ging wat rustiger aan , uit een meer noordelijke aangenamere richting . Het risico op een "Chinese" gijp werd zo veel kleiner , al had ik al een "preventie"-lijntje geimproviseerd om het een beetje veilig te houden . Steve en Caroline zijn beiden volleerde yachtmasters , maar dan op motorschepen , het zeilen gaat ze goed af maar vergt toch nog wat aanpassing en oefening . Het drie uur op en zes uur af wachtsysteem werkt perfect , iedereen krijgt voldoende rust en na vijf dagen lopen we dan ook zonder verdere problemen de yachthaven van een kaal vulkanisch rotseiland binnen . De haven ligt vol en na het charmante aandringen van Caroline krijgen we een voorlopige plaats aan de vissers kade ( 2 boten), ipv een mooringboei waar men ons eigenlijk kwijt wilde . Dit is Portugal dus...papieren invullen , eerst bij de politie daarna alles nog overdoen in het yachthaven gebouw ernaast . De politieman nam ruim de tijd om met twee zware wijsvingers alle informatie in zijn PC te nagelen , hij had daar duidelijk ook niet voor gekozen , het was een vriendelijke man die graag een praatje maakte , en met de nodige humor , na een desastreus Brexit referendum , mijn twee gestrande Britten toch Europa terug binnen liet . Dat ze daags nadien , en wel door het nietige Ijsland terug aan de Euro-deur werden gezet , maakte het alleen maar grappiger .De volgende dag kregen we wel een echte plaats in de haven . De yachthaven werd onlangs door de lokale overheid overgenomen van "dure" privé handen , verder uitgebouwd en voorzien van prijzen met een visie . Als je minimum drie dagen dagen blijft is de rest van de maand gratis , en voor overwinteraars , op een prachtig en beveiligd terrein wordt er 72 euro/maand gerekend , voorzieningen inbegrepen , en met toelating om aan boord te blijven slapen . Men doet er alles aan om de schaarse bezoekers een tijdje vast te houden . Buiten lange witte zandstranden , in Madeira onbestaande , heeft Porto Santo ook een aantal heiligen die tijdens de zomermaanden het eiland in rep en roer zetten . Toen wij aankwamen was Saõ João aan de beurt . BBQ-kraampjes aan het strand , vier dagen officiele concerten allerhande , lokale drankjes en volksmuziek in de kroegen , genoeg om je even bezig te houden , en ...we zijn meer dan drie dagen gebleven ...Toen we ons vertrek aankondigden , werd ons nog meegegeven dat daags nadien het de beurt was aan Saõ Pedro , maar ons besluit stond al vast , we steken over naar Madeira . We waren de haven al uit toen de VHF radio sprak , " Muxicas, Muxicas - marina Porto Santo...." , de haven riep ons op om ons een behouden vaart te wensen , en hoopten ons ooit terug te zien . We hebben er duidelijk niets verkeerd gedaan ...

    Bijlagen:
    20160618_162607.jpg (1.7 MB)   

    03-07-2016 om 00:00 geschreven door marc verfaillie


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 27/04-03/05 2020
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/11-29/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 30/07-05/08 2012
  • 09/07-15/07 2001
  • 09/04-15/04 2001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs