Het is een goede twintig mijl naar Peniche , meer dan tijd genoeg , dus vertrekken we na de middag wanneer er wat meer wind opsteekt .
Aanvankelijk houd ik gemakkelijk gelijke tred op een voor-de-windse koers enkel met mijn groot zeil .De wind zwakt echter af en
toen Tony zijn "cruising chute" lanceert , moet ook ik actie ondernemen . De nieuwe gennacker wordt gehesen en het resultaat is verbluffend,
de snelheid verdubbelt , er is geen houden aan . Mijn concurrent begint aan alles te prutsen als ik hem met brede glimlach achterlaat .
Al dat getrim heeft echter enkel als resultaat dat enkele minuten later zijn gennacker hopeloos in de knoop raakt met nog twee opgerolde
voorzeilen . Noodgedwongen wordt de strijd gestaakt en moet hij op motor verder . Dit opent wel de mogelijkheid om enkele schitterende
actiefotos te maken..(zie facebook ).
Peniche werd al door de Feniciers aangelopen , en is dus een oud en mooi stadje , bijna volledig door water en vesting omgeven .De vele vis
restaurantjes op de kade doen gouden zaken en wij genieten van de vacantiesfeer . De yachthaven ziet er netjes uit ook al is er maar één
enkele douchecel en toilet voor de ganse haven . Het is er zeer veilig , de zeevaartpolitie ligt er ook , letterlijk , op het einde van onze stijger
de ganse dag in hun bootje zich steendood te vervelen , rustig de tijd dodend , regelmatig een pintje drinkend om s'avonds verblijd een praatje te
komen maken . Als er een nieuwe boot binnen komt zijn ze er als de kippen bij met een ganse papierwinkel maar vooral omdat er dan eindelijk
iets te vertellen valt . Wij bereiden ons na twee dagen terug voor op de volgende trip , het is vijfenzestg mijl naar Lisboa ,
er wordt 20 knopen wind uit het noorden voorspeld , perfect ! Een aangename verrassing komt van de havenmeester die het niet zo nauw neemt
met de exacte lengte van de boot en ook het aantal nachten wordt geminimaliseerd , zo dat we er met een prikje vanaf komen .
De zon staat mij op te wachten en samen snijden we door de blauwdoorschijnende taart richting zuiden . Wind is er niet, en de stilte wordt alleen verstoord
door het monotone geronk van de motor . Het is wat laveren tussen vele kleurrijke zelfgemaakte vissersboeitjes . Omdat ik dicht onder de kust blijf kan ik
de eindeloze stranden bewonderen . Met zo'n weer zouden die bij ons letterlijk zwart van t volk liggen , hier is enkel in de nabijheid van de steden
wat beweging te bespeuren , de rest is ongerepte natuur .De uren passeren vlug en de haven van Aveiro komt al in zicht . Op de kaart is er een grote Ria
te zien maar een echte yachthaven is er niet , alleen een uitgebreide industrie haven . Een vissersbootje vaart mij voor naar een dok waar er nog wat
kleine bootjes en twee zeilboten voor anker liggen .Het weer verandert en ik ben niet echt gerust in de ankerpaats , aan de ene kant kort bij een
grote zandbank een halve meter onder de laagwaterlijn , aan de andere de andere kant een rotsblokken kade .Als het anker gaat krabben....en toch had ik
op het internet fotos gezien van een welliswaar geimproviseerde yachthaven . De volgende morgen het anker gelicht en op zoek , want er wordt nog meer slecht weer
voorspeld . Ik vind de plaats naast de vissershaven , er liggen wat oude pontons met hier en daar een motorbootje , ik ben het enige zeilyacht en er is nog
plaats zat . De vissers hebben er geen erg in , en ik lig wat rustiger . Alleen de geuniformeerde portier van het afgebakende havengebied is wat minder gelukkig
met mijn aanwezigheid , maar besloot uiteindelijk mij nooit gezien te hebben. Door het slechte weer was de zee wat opgebouwd en vooral het buitenvaren was nogal
hobbelig , met momenten priemt de halve boot uit het water doch alles kwam goed in het uitwuivend gezelschap van de zeevaartpolitie . Eenmaal in dieper water
werd alles weer rustiger , en de zon was terug van de partij . De wind had na het voorbije slechte weer een dagje rust genomen ,
tijdelijk , morgen wordt zware storm ,en regenval voorspeld . Het snipperdagje werd nuttig gebruikt om naar een echte haven te varen , Figueira da Foz .. ,
De haven ziet er deglijk en netjes uit , er zijn slechtere plaatsen om een storm te doorstaan .Het valt al bij al nog mee , veel wind en vooral regen dus
niets onoverkomelijks . Daags nadien schijnt de zon terug doch aan de mast bij de haveningang hangen twee zwarte bollen te bengelen , alle uitvaart verboden.Kloten !
Ideaal om de stad te ontdekken maar buiten een enorm casino en enkele trendy hotels is er weinig leuks te bespeuren .
Een goed boek en wat pennegepeuter en de dag is zo gepasseerd . De volgende morgen prijkt er nog één bol aan de mast , niet uitvaren onder de 35 m ....
maar volgens de havenmeester hangt het kleinood aan de verkeerde zaling en mogen alle boten langer dan 11 m uitvaren . Ik liet het mij geen tweemaal
zeggen en koos het ruime sop met bestemming Nazaré . Het werd weer een saaie tocht op motor naar de grootste Portugese vissershaven . Er liggen een vijftal
grotere boten voor een moderne vismijn , maar daarrond is het terrein vuil en verwaarloosd . De portier die aan de ingang in een soort oververhit vogelkooitje
zit , draait 12 uur per dag voor alles op ,de havenmeester is meestal zoek is . De arme , wat bejaarde man , spreekt enkel zijn moedertaal , redt het zonder
internet , kan geen kredietkaarten verwerken en moet alle formulieren , en daar houden ze hier van , met de hand verwerken. Hij is echter blij dat hij de job heeft .
Twee kilometer verder ligt het zeer toeristische en mooie stadje voor zijn eigen enorme strand te zonnebaden . Ik ben echter vlug uitgekeken en ga het vertrek
van morgen voorbereiden . Tony kwam ondertussen vanuit Porto aangewaaid en wil morgen een wedstrijdje varen naar Peniche....