Dag beste lezer,
Vandaag hebben we, na een week,
Arleux verlaten en liggen we 30 kilometer verder in Courrières. We zijn een
kilometer het Canal de la Souchez ingevaren en liggen nu nog eens op onze
spudpalen aan een rustig park. De herfst begint vandaag en dat hebben we
geweten, het heeft de godganse dag pijpenstelen geregend, gelukkig is de wind
ook gaan schuilen voor de nattigheid.
Inderdaad onze twee nachtjes
Arleux zijn er uiteindelijk 7 geworden en dat heeft alles te maken met onze
nukkige Mira (en een klein beetje met onze Brugse buren, dat ook 😊).
Op vrijdag maken we een mooi
fietstochtje (40km) langs de Marais (frans voor moeras). Dat heeft toch wel
iets, ontelbare vissersloepjes (sommige goed onderhouden, andere blijven nog amper
drijven) liggen hier op hun eigenaars te wachten. En dan passeer je ook langs
verstilde gehuchtjes aan de visrijke waters. Volgebouwd met (ik vermoed)
oorspronkelijk vakantiehuisjes, sommige zijn nu veranderd in kleine bungalows
met permanente bewoners, andere zijn krakkemikkige hutjes (die we hier
eigenlijk beter passend vinden).
We besluiten om de zaterdag nog langs
de kant te blijven, want onze Brugse buren, de Csavargo en CarolAnn, komen er
aan! Daar willen we met plezier een nachtje langer voor blijven liggen. En dat
het gezellig is!
De zondag vertrekken ze al vroeg
richting Lille, wij vertrekken iets later en varen stuurboord uit, richting
Valenciennes. Dat gaat dus niet te lang meer duren of we varen de
Frans/Belgische grens over!
Dat is natuurlijk buiten ons
Mira gerekend! Die is graag in Frankrijk, ze heeft nog geen goesting om naar
België terug te keren. We zijn nog maar een kilometertje aan het varen of we
krijgen regelmatig een klop op ons roer en we geraken precies ook niet aan
onze normale kruissnelheid. We geven toe aan haar nukken en keren terug naar
Arleux! We checken in het water en zien dat het roer lichtjes de tunnel raakt,
niets spectaculair, maar we willen niets forceren en krijgen voor de tweede
maal op deze reis Koen en Tristan, de duikers van LM Service op bezoek. Er is
inderdaad een constructiefoutje ontdekt aan de sturing van het roer (na 20
jaar!), er ontbreken smeernippels, de bussen zijn daardoor niet meer in optima
forma, wat betekent dat er wat te veel speling op de as is. Enfin,
waarschijnlijk allemaal iets technischer, maar dit is wat ik er van begrepen
heb 😊.
Met dit euvel kunnen we
probleemloos naar Brugge terug keren, maar de echte boosdoener is weer maar
eens een touw in onze schroef en om de as zit ook nog een kilometer visdraad
gewikkeld. Ik vraag aan de mannen hoe dikwijls het gebeurt dat ze twee maal (op
eenzelfde reis) moeten opduiken (als dat geen mooie woordspeling is 😊). Maar we zijn geen koploper,
de dag voordien hadden ze een groot stuk hout uit een beroepsschip zijn schroef
gehaald en na de interventie bij ons moesten ze weer naar hetzelfde schip, deze
keer om de boegschroef vrij te maken!
Enfin we hebben het beste
proberen maken van onze gedwongen stop en dat is uiteindelijk nog goed gelukt
ook. We hebben nu zeeën van tijd om wat te klussen.
En vandaag zijn we dus, zoals al
gezegd, een goede 30 kilometer gevorderd, en we hebben 5 verschillende waters
bevaren: Canal du Nord, Canal de la Sensée, Dérivation de la Scarpe, Canal de
la Haute Deûle en Canal de la Souchez. Astemblief!
We kunnen het geen grijs/grauwe
tocht noemen, we genieten van een felrode toets. Daar heeft een
(weggepiepte
grove woorden) van een schipper voor gezorgd. Die heeft doodleuk zijn vervallen
brandblussers (we hebben er 9 geteld) over boord gekieperd. Ik denk dat de
slimmerd ze naar de bodem van het kanaal wou laten verdwijnen, maar die dingen
blijven dus drijven (en kunnen in een schroef terecht komen!!!).
Als alles goed gaat
(tegenwoordig spreken we met 2 woorden) varen we morgen naar Lille ofte Rijsel
(we zijn dus bakboord in plaats van stuurboord gevaren in Arleux).
Voilà dit is het weer voor ons
wekelijks journaal, tot de volgende.
Alvast fijn weekend gewenst!
Groetjes,
Peter en Conny
Datum |
Vertrek |
Aankomst |
KM |
HR |
Sluis |
Vaarwegen |
Overnachting |
21/9 |
Arleux |
Courrières |
30,8 |
4u10 |
3 |
Canal de la Sensée, Canal de la Haute Deûle, Canal de la Souchez |
Halte Fluvial, geen voorzieningen |



|