Dag beste lezer,
Het laatste verslagje
vanuit Friesland, het zit er alweer op . Als we nu al mogen terugblikken, zullen we
ons vooral de wind herinneren. In 2016 hadden we ongeveer hetzelfde weer hier
(gevoelsmatig was het toen iets warmer, maar meer regendagen). Natuurlijk, dit is Friesland, het noorden van
Nederland en we moeten keuzes maken: vroeg in het seizoen, kans op minder goed weer,
maar ook minder druk, of in de zomermaanden, meer kans op mooi weer, maar zeker
drukker. Trouwens, in juli en augustus
krijgen wij never or never 7 weken verlof, dat ook
Maar het blijft
voor ons een toplocatie … wij houden van de afwisseling tussen de rust op de
meren en af en toe een stadsbezoek (met de Estée S deden we ook nog af en toe een
jachthaven aan, dat gebeurt nu nog zelden). Misschien gelukkig maar dat het weer
niet optimaal is, of we geraakten hier niet weg 
Vandaag de eerste
keer in onze korte vaarcarrière met ons Mira dat we met navigatieverlichting
gevaren hebben, de dag is grijs, grauw, koud en met zware regenbuien begonnen
(en dat is gebleven tot aan onze ligplaats). Onze rit richting Stavoren is over
– meestal – bekende wateren. En omdat
het bijna steeds rechtdoor was, heb ik constant gevaren . Eén kruispunt hebben we gehad, en we zaten
dan nog op het hoofdvaarwater, toch heb ik even moeten inhouden omdat er een
piepklein duwbootje met een groot ponton uit het nevenwater kwam … die schipper
had 0,0 zicht, er stond op het ponton iemand die zei hoe hij moest varen … de
naam van zijn schipje sprak boekdelen: ‘Wanhoop’ 
We zijn uren
achtervolgd door sternen, blijkbaar woelde ons schroefwater wat vis naar boven
(dat of ze aanzagen ons voor een vissersschuit ).
We hadden onze laatste
ligplaats op de Marrekriten voorzien in een baai niet ver van Stavoren, maar de
dieptemeter gaf direct niets meer aan (als het minder dan 50 cm is onder het
schip, wordt het hebben van een dieptemeter pas interessant, maar dan vindt den
onzen (cfr dieptemeter) dat het beneden zijn peil is om te meten). We hebben geen risico genomen en zijn voor
het eiland aan een tuigsteiger gaan liggen.
En het is toch
lang geleden dat ik het over onze palen had hé … dat is hier in Nederland al helemaal
ingeburgerd, er bestaan al ligplaatsen voor schepen met spudpalen.
En morgen varen we
over naar Medemblik, ALS de wind niet te hard waait. Al eens een bericht gestuurd
naar mijn broer om te vragen of hij in Den Helder is, maar hij vertrek
donderdag al naar Zeebrugge, dus gaan we niet zover naar boven. Ik denk dat we toch niet langszij van de F930
zouden mogen liggen 
Wij gaan nog genieten van onze laatste avond
in Friesland, dit deel van onze reis afsluiten in stijl (ik zit al in mijne pyjama )
Winderige groeten
uit Friesland,
Peter & Conny
Traject: Snitser
Mar (ik doe het maar in het Fries, want Sneekermeer klinkt al bekend in de
oren) – Prinses Margrietkanaal – Polder Lippenwoude - Jeltesloot – Hegemer Mar (Heegermeer) - De Fluezen (Fleussen) – De Galamaddamen – De
Morra. Laatste Marrekrite overnachting
aan plaats FL33A.
Aantal gevaren
kilometer: 33


|