Inhoud blog
  • Ik verhuis naar een andere blogsite!!!
  • De mystiek achter de tweede komst van Jezus
  • Luz de Maria 24/4
  • Zalig de armen van geest
  • Aanbidden in geest en waarheid
  • 3.33 uur 's ochtends
  • De kracht van 1 Weesgegroet
  • Ze komen eraan
  • Vreemde en grote donkere wezens zullen spoedig overal binnendringen
  • Een volgende lockdown
  • Boodschap aan Anna Shelley 24/4
  • De devotie van de 7 smarten van OLVrouw
  • Toewijdingsgebeden aan God de Vader, het H. Hart van Jezus en het Onbevlekt Hart van Maria
  • Gebeden van toewijding van ziekte, lijden en levenslasten
  • De betekenis van Pinksteren - 4
  • Om een baby uit een miskraam en geaborteerde baby's te dopen
  • Exorcismegebed over je woning en grond en toewijdingsgebed
  • Gebeden van zegening en bescherming
  • Het is eindelijk aangebroken
  • Wat God me toonde over aanstootgevende kledij...
  • Wat God me toonde over feminisme
  • De betekenis van Pinksteren - 3
  • Einde van Satans invloed in zicht
  • Red de planeet, ga CO2 uitstoten
  • Over de verliezen aan Westerse kant wordt gezwegen
  • Boodschappen aan Eduardo Ferreira
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Boodschappen van OLVrouw di Zaro 8/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Boodschappen aan Valeria Copponi (tot 19/4)
  • Instorting van economie, en munteenheden
  • De uitval
  • Over Poetin
  • Zal dit het einde veroorzaken?
  • Een miraculeuze foto van de Gekruisigde Jezus
  • Boodschap aan Anna Shelley 20/4
  • Luz de Maria 20/4
  • Rusland wordt verder uitgedaagd
  • De 3 daagse duisternis
  • De 9 cirkels van de Hel
  • In de Hel wegens echtscheiding
  • Meteoor op California
  • 23 april
  • De komst van de asteroide
  • Massale afname van bevolking in Europa komt eraan
  • Repost: Genezingsgebed van God de Vader
  • Opwarming van het klimaat? Niet dus.
  • Let op voor cosmetica en dergelijke producten
  • De uitleg van het merkteken van het beest door de Heer
  • De volgende pandemie
  • Over Obama: hij kan de Antichrist worden, door bezetenheid
  • Luz de Maria 16/4
  • Boodschap aan Anna Shelley 19/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Een zombievirus
  • Nano chip
  • VK zal getroffen worden
  • Dit zal gebeuren door Hem
  • Het is reeds begonnen
  • Hoe de Antichrist zal werken door AI en Biotechnologie
  • Ze komen voor onze kinderen
  • Vernietiging van 3 landen
  • Bloedmanen als waarschuwend teken
  • 5 tekenen dat je een Uitverkorene bent
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • OLVrouw van Smarten
  • Adviezen om de duivel te bevechten
  • Het sociaal kredietsysteem
  • NEEM GEEN VACCINS!!! GEEN ENKELE!!!
  • BID TEGEN ABORTUS!!!
  • De betekenis van Pinksteren - 2
  • De betekenis van Pinksteren - 1
  • Goede raad: wees niet afhankelijk van de staat
  • De plannen van de wereldelites
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Bijhorende afbeelding bij de boodschap van Lorena
  • Nog eens nieuws van de Antichrist/Maitreya
  • Boodschap aan Pedro Regis 11/4
  • Luz de Maria 12/4
  • Boodschap aan Lorena 8/4
  • Chaga
  • Dit is de waarheid
  • Boodschap aan Anna Shelley 14/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 9
  • Janet Klasson - 9/2 Licht van de wereld in de Goddelijke Wil
  • Geheim van gedrevenheid
  • Kom, H. Geest, kom!
  • 3 middelen die Satan gebruikt om je ziek te maken
  • Gezegend zij
  • Gods Barmhartigheid is grenzeloos
  • Boodschap aan Anna Shelley 13/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 7 en 8
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • De Emmaüsgangers
  • Mummie
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 6
  • Op weg naar de microchip
  • Nog steeds kunnen we het tij keren - Niburu
  • Boodschap aan John Mariani
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 5
  • Boodschappen aan Jennifer
  • 28/3 Plaats dit in je huis en land (The Unsealed Message)
  • Maria Simma openbaart 7 geheimen
  • Het Gezicht van Jezus
  • Opruimen van de wereldbevolking was altijd het doel - Niburu
  • 11 april
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 4
  • Boodschappen aan John Leary - rest van maart
  • Boodschap aan Mary of Divine Mercy
  • Grote schudding 8/4
  • Luz de Maria: Paaszondag 9/4
  • Afbraak van immuunsysteem door vaccins
  • Luz de Maria: Stille Zaterdag 8/4
  • Luz de Maria: Goede Vrijdag 7/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 2 en 3
  • Boodschap aan Anna Shelley 6/4
  • Zalig Pasen!!!
  • Boodschap aan Anna Shelley 8/4 DRINGEND!!!
  • Gebed op vrijdag voor de Arme Zielen
  • Boodschap aan Eduardo Ferreira 24/3
  • Droom van J. Frances 3/4
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (25/3)
  • Het echte gevaar van het einde van de dollar
  • Schildklier en jodium
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (21/3)
  • Boodschappen aan Valentina Papagna
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 1
  • Boodschap aan Marco Ferrari 26/3
  • Boodschap aan Gisella Cardia 3/4
  • De Kruisweg
  • 15 doodzonden in het Katholieke Geloof
  • Luz de Maria: Witte Donderdag 6/4
  • Het bankroet van Europa
  • Boodschap aan Anna Marie - Houston 11/2
  • Plaats terug brood op je huisaltaar
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Palmzondag-rede van Vigano
  • Luz de Maria: Heilige Woensdag 5/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Het Communisme zal opgelegd worden door de elite
  • Boodschap aan Ned Dougherty 26/3
  • Boodschap aan Anna Shelley (3/4)
  • Het verraad van Judas Iscariot (2)
  • Het verraad van Judas Iscariot (1)
  • Luz de Maria: Heilige Dinsdag 4/4
  • Luz de Maria: Palmzondag 2/4
  • Luz de Maria: Heilige Maandag 3/4
  • Interview met Luz Maria de Bonilla
  • Grafeenoxide in vaccins
  • Boodschap aan Lorena 14/3
    Zoeken in blog

    ALLES GAAT VOORBIJ, BEHALVE GOD !
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Mijn favorieten
  • Mijn bibliotheek
  • Nieuwe blogsite
  • Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 11--0001
    Levend geloof 9

    08-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wakker en verlicht zijn - Xandernieuws

    Uit: Is Elon Musk ‘wakker' en ‘verlicht'?: ‘Menselijk bewustzijn moet worden verhoogd' - Xandernieuws 6/6/2022

    (…) Wat is het dan wel, ‘wakker' of ‘verlicht' zijn? Daar blijken de meningen hemelsbreed over te verschillen. De ene noemt zich al zo als hij of zij door heeft gekregen hoe we als burgers werden en worden bedrogen met corona plandemie en de daaraan gekoppelde totaal onzinnige maatregelen (lockdowns, mondkapjes e.d..) en natuurlijk de gewraakte Covid ‘vaccinaties', die in de landen waar deze het meest zijn toegediend al zo onnoemelijk veel ellende hebben veroorzaakt (zieken, gehandicapten, doden). Of hoe we door alle opzettelijk veroorzaakte crises (Oekraïne / Rusland, energie, voedsel) door de globalistische elite in een technocratische ‘Great Reset' klimaatdictatuur worden gerommeld.

    Een volgende vindt zichzelf of iemand anders pas ‘wakker' of ‘verlicht' als iemand besef heeft van een overkoepelend plan met de mensheid, een goddelijk ‘bewustzijn' en een spiritueel ontwaken. De bekendste Nederlandse naam in deze wereld is tot op heden Marcel Messing (‘Worden Wij Wakker?), die op zijn website met allerlei hoogdravende metaforen zoals ‘op de golfslag der verandering het onveranderlijke zoeken', en ‘de stroom van het leven neemt degenen die ervoor openstaan mee naar de plek waar nieuw zaad van inzicht de beste mogelijkheden heeft om te ontkiemen' velen lijkt aan te spreken.

    Persoonlijk ben ik behoorlijk geschrokken van hoe weinigen zien dat zijn met ogenschijnlijk grote bewogenheid gebrachte en veel kennis gelardeerde boodschap dezelfde misleidende, om niet te zeggen gevaarlijke geestelijke passiviteit veroorzaakt als het systeemchristendom dat al eeuwen heeft gedaan. Want ondanks het wijzen op ‘archonten' die de mensheid al duizenden jaren gevangen houden in de Luciferiaanse schepping, termen zoals ‘lichtwezens' en ‘terugkeren naar het oorspronkelijke veld', en ondanks het wijzen op de ware betekenis van het Bijbelse evangelie en de volop in gang gezette eindtijd, en ondanks het benadrukken dat we niet moeten toegeven aan angst, lijkt Messing niet daadwerkelijk te voelen waar het echt om draait.

    Met zijn zachte, bijna hypnotiserende stem beweert Messing bijvoorbeeld dat de enige manier waarop we deze eindtijd en aanstaande ingrijpende transformatie kunnen overleven het ‘staan in het Licht is. De archontoi kunnen je niet eens zien.' Zijn vele artikelen en urenlange gesprekken zijn dan ook samen te vatten met ‘maak je geen zorgen, we zijn allemaal Lichtwezens, het komt allemaal goed.'

    De kern van de boodschap van Messing, en met hem bijna alle andere ‘lichtwerkers' of ‘bewusten' op het internet en social media, komt erop neer dat als je enkel maar voldoende ‘besef' hebt dat je een ‘lichtwezen' bent, voldoende ‘bewust' bent dat je een goddelijke scheppingskracht bezit, het Duister vanzelf verslagen wordt of reeds is, en de Nieuwe Wereld spoedig zal aanbreken.

    Eerder zagen we deze incomplete, naïeve, verdraaide en zelfs gevaarlijke houding terug in het christendom, dat – in contrast met de eerste leringen – ‘God' en ‘redding' heeft geëxternaliseerd tot een geloofssysteem rond een symbool en met bepaalde regels, belijdenissen, gedragingen en uitspraken, en dat van de Christus een soort religieus cultfiguur heeft gemaakt.

    Messing prikt daar weliswaar doorheen, maar gaat vervolgens eveneens voorbij aan de diepste kern door mensen met weinig doorvoelde beschrijvingen steeds weer op quasi geruststellend zijpad te brengen, daarbij de realiteit bagatelliserend dat de strijd rond de menselijke ziel een zeer, zeer serieuze is, en ingrijpende consequenties zal hebben voor degenen die deze strijd verliezen. Een automatische overwinning is dan ook beslist niet gegarandeerd.

    Noot Claudia: Hier vind je twee zaken terug die de grootste lokmiddelen zijn die gebruikt worden om de mens van God, Zijn Schepper weg te trekken:

    1 Het New Age denken: het centraal stellen van de mens en deze los te trekken van Zijn Schepper. 

    2 De afschuw voor het Christendom: het afdoen van het Christendom als een geloofssysteem met regels, belijdenissen rond Christus, een soort religieus cultfiguur

    Eerst en vooral is het New Age denken het stokpaardje van het kwaad. Het is net zoals in de tuin van Eden, toen de oude slang Adam en Eva erop attent maakte dat ze konden eten van de boom van goed en kwaad omdat ze dan als God zouden zijn. Dit is nu net hetzelfde. De mens werpt zich op als god en wil zich ontdoen van God, Zijn Schepper omdat hij Hem ziet als een beperking op zijn vrijheid, op zijn creativiteit, op zijn streven enz. Maar de mens wil niet inzien dat hij dan juist meer vrijheid heeft.

    Dit is wat Jim Caviezel zei over vrijheid: Vrijheid is niet de vrijheid om te doen wat we willen, maar wat zou moeten gedaan worden. (Wat zou moeten gedaan worden is God te verdedigen en het kwaad te verdelgen.)

    Je krijgt vrijheid door lief te hebben en door in liefde te handelen jegens de medemens. Deze Liefdekracht is God Zelf. Deze kracht werkt bevrijdend, en heeft eeuwigheidswaarde.

    Wat het begrip lichtwerker is, het gaat hier niet over het Licht van God, maar het valse licht van de lichtbrenger Lucifer, Satan dus. Er is enkel vals licht in het streven naar kennis om jezelf tot verlichting te brengen. Dit valse licht is een dwaalspoor en verblinding om je tot de Hel te brengen. Deze lichtwerkers laten zich in met demonen, en steunen op meesters en verlichten om zichzelf tot een hoger bewustzijnsniveau te brengen. Wat onherroepelijk tot bezetenheid van kwade krachten leidt en totale willoosheid, omdat het voorwerp zich overgeeft aan Satan/Antichrist. Dit zal gerealiseerd worden door het Merkteken van het Beest waar degene die zich van het merkteken laat voorzien definitief een slaaf van Satan/Antichrist wordt. Hij zal dan ingezet worden als pion om zoveel mogelijk mensen op een dwaalspoor te brengen en naar Satan/Antichrist te brengen. Ondertussen is zijn DNA verandert en (h)erkent God Zijn schepsel niet meer en kan Hij daarom niet helpen. In de eigen wilskeuze van de mens komt God niet tussen.

    **

    Het zal lezers niet ontgaan zijn dat ik de laatste tijd regelmatig aandacht besteed aan het unieke en spraakmakende kanaal van Helma Broekman, omdat zij naar mijn overtuiging nog de enige is die een scherp en levend besef heeft van waar het werkelijk om draait, dat het allemaal niet zo simpel en eenvoudig is als enkel jezelf van iets goddelijks ‘bewust' zijn, dat er juist veel innerlijk werk en strijd voor nodig is, en die dit ook durft te zeggen en schrijven.

    In haar splijtende artikel van vandaag (‘Shocking Shock‘ (Telegram)) wijst ze nogmaals op de grote verandering die eraan komt, de keus die ieder mens met zijn eigen vrije wil heeft tussen de ‘evolutie naar een kosmische Godsmens, of… de devolutie naar een Transhumaan stoffelijk astraal mens.' Veel mensen stemmen onbewust volledig in met het laatste, vervolgt Broekman, die waarschuwt dat de mens dan ‘eeuwig gevangen blijft in de stoffelijke en astrale werelden, daar het bewustzijn zodanig vernauwd is geraakt dat de natuurlijke evolutionaire ontwikkeling van bewustzijn naar een kosmische Godsmens is stopgezet.'

    Noot Claudia: Deze vrouw heeft het over een evolutie naar een kosmische Godsmens, maar dit is wat de New Age bedoelt met het uitstijgen boven jezelf naar verlichting. Maar het is niet dit soort van ‘verlichting' die je tot God brengt en niet in het eeuwige leven in de Hemel. Het spiritueel worden, waar Jezus het over heeft, is het inzien dat het wereldse vergankelijk is en binnenkort zal vergaan en je enkel zal overleven als je God kent en er een innige relatie mee hebt. De ziel is onsterfelijk, maar leeft pas ten volle bij de volledige kennis van God in de Hemel. De andere keuze is niet spiritueel te zijn en in het vergankelijke wereldse vast te zitten, wat de wereld is van de prins der duisternis en het leven dat in de Hel wordt verdergezet door eeuwige straffen. De mens moet BEWUST KIEZEN voor God en zijn leven in overeenstemming brengen met Gods Wil. De tijd van Barmhartigheid is bijna ten einde en enkel de Waarschuwing met de 6 weken bekeringstijd blijft over. God zal de mens aan zichzelf overlaten en aan zijn keuze nl. hoe het is om zonder God te leven en volledig in handen van de Antichrist terecht te komen.

    Weet dat er uiteindelijk maar twee onstoffelijke werelden overblijven: de Hemel en de Hel.

    **

    ‘Deze bewustzijnsvernauwing heeft niets te maken met wel of niet spiritueel zijn… Sterker nog: hoe meer men denkt spiritueel ontwaakt te zijn, hoe geavanceerder de matrix (het duister) optreedt.' Daarmee legt ze de vinger op de zere plek van het passieve vertrouwen op de ‘demiurgische godheid' die als ‘gemoedelijke vader' optreedt om zijn (zogenaamde) kinderen te beschermen, en zo ieder bewustzijn weet te vangen.'

    **

    Noot Claudia: Sedert de film de Matrix werd vertoond, heeft men het steeds over de keuze tussen de rode en blauwe pil en de onzichtbare wereld van de mens in strijd met de machines. Maar dit is fictie, in werkelijkheid gaat het over de onzichtbare strijd van het goede tegenover het kwade, van God tegenover Satan. Maar deze strijd zal spoedig merkbaar zijn op aarde, als de laatste strijd wordt uitgevochten op aarde. De bezetenheid van mensen die geen band hebben met God zal merkbaar worden in de heerschappij van de Antichrist of Maitreya-Boeddha. Alle helse demonen zullen op aarde worden losgelaten en hun missie is zoveel mogelijk zielen te verzamelen voor de Hel. Uiteindelijk wil Satan deze zielen als voorwerp om te onderhandelen bij God. Maar eens hij wil opstijgen naar Gods Troon zal hij definitief door een krachtige Hemelse straal van Maria worden verslagen.

    De grootste leugen die Satan brengt om de wereldelite te hypnotiseren is zijn rol als lichtbrenger uitspelen. Deze rol had hij toen hij nog God diende, maar deze rol is definitief verdwenen toen hij bij zijn uiting van non serviam (ik dien (God) niet), ineens Satan werd. Satan is een afkorting.

    Satan is de naam door God gegeven Uit: Jezus geeft zelf onderricht - deel 3 : Maria Valtorta

    De naam Satan komt niet van de mens. God gaf aan de mens het bevel aan alles wat hij wist en kende een naam te geven; en tot op heden geeft de mens aan zijn uitvindingen een door hem gecreëerde  naam. De naam Satan komt regelrecht van God. Hij is één van de eerste openbaringen van God aan de geest van zijn arme mensen (Adam en Eva) die veroordeeld waren tot zwerven over de aarde.

    Dit is de betekenis van deze vreselijke naam.

    S          Sacrilegio        HEILIGSCHENNIS

                Superbo          HOOGMOEDIG

    A          Ateismo           ATEISME

                Avverso           VIJANDIG

    T          Turpitudine      LIEDERLIJKHEID     

                Tentatore         BEKOORDER           

                Traditore          VERRADER

    A          Anticarita         LIEFDELOOSHEID   

                Avido               BEGERIGHEID

    N         Negazione       ONTKENNING

                Nemica           VIJAND

    Dat is Satan. En dat zijn ook zij die satanisch ziek zijn. Daar komen nog vijf vervloekte letters bij die zijn naam vormen en op zijn flikkerend voorhoofd met vuur geschreven staan :

    S          Seduzione       VERLEIDING

    A          Astuzia            LISTIGHEID

    T          Tenebra           DUISTERNIS

    A          Agilita              VAARDIGHEID         

    N         Nequizia          BOOSHEID

    Deze vijf vervloekte kentekens van de Verleider staan tegenover de vijf heilige Wonden van Jezus (2 van de doorboorde handen, 2 van de doorboorde voeten en dan de wonde in zijn zijde). Deze redden door hun pijn al wie gered wil worden van datgene waarmee Satan hen voortdurend inent.

    Hij is de ´Tegenovergestelde'. Hij is alles wat tegenovergesteld is aan God. En elk van zijn daden gaat regelrecht in tegen Gods daden. Het is zijn opzet om de mensen in het verzet te jagen tegen God. Dat is Satan.

    Over de gnostiek: De 'demiurgische godheid’ is een begrip uit de Gnostiek, en Gnostiek is een ketterij.

    Gnostiek (wikipedia): De gnostiek was een religie die in de eerste eeuwen na Chr. ontstond en waarbij de verwerving van gnosis centraal stond. Dat was min of meer gelijktijdig met andere religieuze bewegingen waarin gnosis centraal stond, zoals het hermetisme, het mandeïsme en het derde-eeuwse manicheïsme. In de Nederlandse literatuur worden religies met gnosis als kernbegrip gezamenlijk weleens benoemd met het woord gnosticisme. Hoewel de opvatting niet onomstreden is op het vakgebied wordt de gnostiek door de meeste auteurs gezien als de uitdrukkingsvorm van de christelijke gnosis.

    Gnosis is het Griekse woord voor 'kennis'. In de context van dit artikel is de essentie daarvan het verwerven van het inzicht in de oorsprong, huidige situatie en de bestemming van de mens. Het centrale thema is, dat de mens afkomstig is uit een goddelijke wereld en in zijn aardse situatie een goddelijke kern in zich heeft die afkomstig is uit die wereld. Die kern is verstrikt geraakt in de materie of in het kwaad in de stoffelijke wereld. Demonische krachten, soms ook geïnterpreteerd als hartstochten of het noodlot, trachten die kern gevangen te houden in zijn lichamelijk omhulsel. Wie de werkelijke situatie kent en dus ook weet heeft van zijn goddelijke kern en van de mogelijkheid tot terugkeer naar de goddelijke wereld heeft gnosis.

    In de gnostiek valt zelfkennis en godskennis samen. Wie de werkelijke situatie op aarde kent en zich bewust is van zijn goddelijke kern, kent zichzelf. Wie op die manier zichzelf kent, kent ook God en wie God kent, kent zichzelf. Gnosis is dus zowel zelfkennis als godskennis. Het is het opheffen van onwetendheid. In het Boek van Thomas de Strijder wordt vermeld: 'Wie geen weet heeft van zichzelf weet niets, maar wie zichzelf kent heeft ook kennis verworven van de diepte van het Al'. In Ware getuigenis staat: 'Dit is derhalve het ware getuigenis: Als de mens zichzelf kent en God die de waarheid te boven gaat, zal hij gered worden en bekranst met de onvergankelijke krans'.

    Het verwerven van gnosis was niet voor iedereen bereikbaar, maar was beperkt tot diegenen, die dat waardig zijn. Het was deels esoterische kennis waarvan de kern geheim diende te worden gehouden.

    Afbakening

    Op het vakgebied is de afbakening van begrippen als gnostiek en gnosticisme een steeds terugkomend punt van debat. Een eerste moeilijkheid is al dat de termen in verschillende taalgebieden verschillend worden gebruikt. De gnostische religie heeft ook vele varianten. Sommige auteurs hanteren de term gnostiek alleen voor de groep grote mythologische constructies uit de tweede en derde eeuw. In die constructies is sprake van een breuk in de goddelijke wereld waar de wezenskern van de mens uit afkomstig is. Het belangrijkste kenmerk daarvan is het onderscheid tussen een hoogste god en een lagere, de demiurg. Het gevolg van een dergelijke afbakening zou zijn dat geschriften als bijvoorbeeld het Evangelie van Thomas niet als gnostisch beschouwd zou moeten worden. Dat kent geen beschrijving van de goddelijke wereld en het bestaan van een hogere en een lagere god komt in de tekst niet voor. De meeste auteurs geven echter op basis van het esoterische karakter van de tekst er de voorkeur aan dit evangelie toch als gnostisch te beschouwen. Andere auteurs geven voor de grote mythologische constructies de voorkeur aan een term als de mythologische gnosis.

    Ook het feit dat in de gnostiek sprake is van meerdere verlossers leidt tot debat. Sommige onderzoekers spreken alleen van christelijke gnosis als Jezus Christus als verlosser optreedt. Anderen vinden herkenbaar christelijke elementen daarvoor voldoende. Er zijn ook onderzoekers die gezien de grote onderlinge verschillen in gnostische opvattingen en geschriften van opvatting zijn dat termen als gnostiek niet meer gehanteerd zouden moeten worden. De Amerikaanse onderzoeker Michael A. Williams heeft voorgesteld hiervoor de term ‘biblical demiurgical traditions' te hanteren.

    Beelden over gnostiek

    Kennis over de gnostiek was lange tijd vrijwel geheel afhankelijk van geschriften van de kerkvaders. Die beschreven dat als een vorm van ketterij die bestreden diende te worden. Dat beeld is lange tijd bepalend geweest voor de opvattingen over gnostiek. Het werd op die wijze ook tot in de twintigste eeuw beschreven in de Europese literatuur. De term gnosticism werd in de vroegmoderne tijd voor het eerst in 1669 gebruikt door Henry More, een van de theologen die behoorden tot de kring van de platonisten van Cambridge. Dat was in een commentaar op zeven brieven aan zeven kerken in het tweede en derde hoofdstuk van de Openbaring van Johannes.. Hij gebruikte de term om een leer van een zieneres in Thyateira te kenschetsen, die haar volgelingen zou verleiden tot 'de zogenaamde verborgenheden van Satan'.

    In meer eigentijdse opvattingen is de gnostiek geen ketterse afwijking van een orthodoxe standaard, maar een stroming die onderdeel uitmaakt van de veelvormigheid van het vroege christendom.

    Bronnen

    Bij gebrek aan materiële bronnen berust de kennis van de gnostiek geheel op tekstmateriaal. Alle nu bekende gnostische teksten moeten oorspronkelijk in het Grieks geschreven zijn. Die Griekse teksten zijn voor het grootste deel verloren gegaan. Er zijn enkele fragmenten bewaard gebleven als onderdeel van de Oxyrhynchus papyri. Drie werken zijn in geschriften van kerkvaders in het Grieks bewaard gebleven. Dat zijn Brief aan Flora, Uittreksels uit Theodotus en de Valentiniaanse leerbrief. Alle andere bekende teksten zijn Koptische vertalingen. Het grootste deel van de gnostische teksten in de huidige vorm is in het Grieks geschreven tussen ongeveer 125 als vroegst mogelijke datering en 250. Enkele teksten kunnen dateren uit de tweede helft van de 3de eeuw. Van een aantal teksten is het duidelijk, dat hieraan eerder geschreven, maar onbekende literaire bronnen ten grondslag liggen.

    De eerste gnostische tekst die in een Koptische vertaling in het westen bekend werd was de Pistis Sophia, het enige manuscript van de omstreeks 1770 gevonden Codex Askewianes. Kort daarna werden in Egypte twee teksten gevonden die onderdeel waren van de Codes Brucianus. Eind 19e eeuw werd de Berlijnse Codex gevonden. De drie gnostische teksten uit deze codex werden door een aantal oorzaken pas in 1955 gepubliceerd. De belangstelling voor de gnostiek kreeg een grote impuls toen in 1945 de Nag Hammadigeschriften werden gevonden. De vondst bestond uit dertien codices met in totaal 51 geschriften, waarvan er 40 tot op dat moment onbekend waren. Het grootste deel van die geschriften waren teksten uit de traditie van de gnostiek. In 1978 werd de Codex Tschacos gevonden, waarvan het Evangelie naar Judas de bekendste tekst is.

    Invloeden

    Er zijn auteurs op het vakgebied geweest die van opvatting waren, dat gnostiek zich uit een andere religie ontwikkelde. Het beginpunt, de oorsprong van gnosis, zou dan een andere religie geweest moeten zijn. Die oorsprong werd door verschillende auteurs toegeschreven aan het platonisme, het jodendom dan wel het christendom.

    Theürgie

    Het geloof in en praktiseren van magie was wijdverbreid in het Romeinse keizerrijk. Een vorm van magie was theürgie. Dit is een vorm van magie waarbij het gaat om bezwering ofwel het beheersen en aanwenden van het goddelijke ten bate van de mens. Theürgische ideeën en rituelen, zoals beschreven in bijvoorbeeld de Chaldeïsche orakelen, komen voor in zowel het neoplatonisme als in het hermetisme en de gnostiek.

    In Zostrianus is bijvoorbeeld sprake van een opstijging van de ziel van Zostrianus langs dertien hemelsferen. De ziel van Zostrianus wordt met hulp van engelen naar een steeds hogere sfeer begeleid. Zostrianus stelt bij iedere sfeer vragen en krijgt antwoorden in de vorm van openbaringen. Bij ieder hemelniveau wordt Zostrianus gedoopt, wordt zijn ziel verder gezuiverd en roept hij de goddelijke gestalten van dat niveau aan. Dat gebeurt door magische formules met een theürgische functie.

    Platonisme

    Er zijn auteurs die de gnostiek weleens benoemd hebben als 'op hol geslagen platonisme'. Die uitspraak is gebaseerd op raakvlakken tussen platonische en gnostische voorstellingen over de geestelijke wereld en het Zijn. Dat gaat al terug tot Plato. In de ideeënleer wordt geformuleerd dat de ziel voor de geboorte in de Ideeënwereld aanwezig was en daar volmaakte kennis van de Ideeën heeft opgedaan. De ziel wenst ook terug te keren naar de goddelijke werkelijkheid.

    Het werk van de Griekse middenplatonische filosoof Numenius van Apamea (midden tweede eeuw) vertoont de meeste raakvlakken met gnostische voorstellingen. Numenius onderscheidt een oergod (Het Goede, de Vader) die hij als een groot intellect voorstelt en daarnaast een tweede, scheppende god, de demiurg van Plato's Timaeus. Deze tweede god is ook goed en wordt ook Nous genoemd. Hij heeft echter een hang naar de materie. Hij is dan ook tegelijkertijd een derde god, een wereldziel, die aan ongeordende materie verder door schepping vorm geeft. Dit blijft echter nog steeds ver verwijderd van de kern van de gnostiek. De demiurg van Numenius is goed en niet boosaardig of op zijn minst dwaas zoals in de gnostiek. De gnostische geschriften hebben ook niet de bedoeling een filosofie uiteen te zetten, maar zijn in de eerste plaats religieuze teksten. De notie van een Verlosser die de onwetendheid kan opheffen is de Griekse filosofie vreemd. Gnostici zochten persoonlijke religieuze zekerheid en hadden geen enkele behoefte aan de formulering van een filosofisch-theoretisch kader om hun ideeën en praktijken te verklaren.

    Ook in het neoplatonisme kon er hevige kritiek op de gnostici zijn. De grondlegger ervan, Plotinus (3de eeuw), had gnostische geschriften zoals de sethiaanse Allogenes, Marsanes en Zostrianus gelezen. In zijn traktaat Tegen de gnostici bestrijdt hij diverse gnostische leerstukken, zoals de stapeling van hypostasen in de gnostiek naast de door hem benoemde Ene, Geest, en Ziel. Plotinus keert zich ook tegen de opvatting, dat de wereld opzettelijk kwaadaardig zou zijn gemaakt door een lagere entiteit als de demiurg. Plotinus formuleerde dat een deel van de gnostische voorstellingen aan Plato was ontleend, maar 'wat zij aan nieuwlichterij te berde brengen, met het doel hun filosofie te poneren, heeft met de waarheid niets te maken '. Plotinus' positieve waardering van de kosmos en een theôria als kosmische kracht die alles in stand houdt zijn noties die hij ontwikkelde als gevolg van zijn polemiek. Zijn beschrijving van de ziel vertoont echter ook gnostische invloeden.

    Van alle gnostische stromingen vertoont het sethianisme de duidelijkste platonische invloed, in het bijzonder die van het middenplatonisme. Die middenplatonische bronnen komen wellicht overeen met bronnen van Plotinus. Dat zou verklaren waarom zij filosofische ideeën en terminologie delen. In de sethiaanse Marsanes zijn metafysische en rituele elementen bijvoorbeeld ook te herleiden tot het neopythagorisme of de neoplatonist Jamblichus.

    Jodendom

    Onderzoekers die menen dat de gnostiek zijn oorsprong vindt in het jodendom baseren zich vooral op de grote mythologische constructies in de gnostiek. Er zou dan door een groepering, mogelijk in de marge van het jodendom, in een vorm van verzet tegen een te strikt monotheïsme een scheiding gemaakt zijn tussen de hoogste God en de Bijbelse scheppergod. In veel gnostische teksten spelen figuren zoals Sophia (Wijsheid) een rol die ook als manifestaties van God in joodse wijsheidsliteratuur als bijvoorbeeld Spreuken voorkomen. In de joodse mystiek kon God ook als een verschijningsvorm van de mens worden voorgesteld.

    Gilles Quispel was van opvatting, dat de oorsprong gezocht moest worden bij joodse sektes, die in het bestaan van twee goden geloofden. In hun religieuze opvatting had God een vertegenwoordiger met de naam Jaoël. Hij zat op een troon naast die van God en werd daarom ook Metatron genoemd. Hij was de Engel des Heren uit de Hebreeuwse Bijbel. De Maghariërs waren een van die sektes. De sekte dateert uit de tweede en eerste eeuw v. Chr. Zij hadden de opvatting dat de antropormofische voorstellingen van de Hebreeuwse God, zoals God steeg op tot in de wolkenHij schreef de Torah met Zijn handHij zit op Zijn troon geen betrekking hadden op God zelf, maar op deze engel, die dan ook verantwoordelijk was voor de schepping. In een Samaritaanse bron, de Malef , wordt gesteld dat de engel verantwoordelijk was voor het creëren van het lichaam van Adam, maar dat God hem leven inblies.

    Ook hier hebben de overeenkomsten echter vooral betrekking op beelden en voorstellingen en niet op de religieuze essentie.

    Christendom

    De opvatting dat gnosis zijn oorsprong vindt in het christendom werd enige tijd als achterhaald beschouwd. In de 21ste eeuw zijn er toch weer enige publicaties verschenen met die opvatting. Die is gebaseerd op een opvatting dat gnosis gekenmerkt wordt door een tegenstelling tussen de goede God, de vader van Jezus Christus en de demiurg en boze engelmachten. Die opvatting inzake een dan gnostisch dualisme steunt onder meer op uitspraken in de brieven van Paulus. Sprekend over de wijsheid als 'Gods verborgen en geheime Wijsheid' stelt Paulus in 1 Korintiërs 2:8: 'Geen van de machthebbers van deze wereld heeft die wijsheid gekend, zouden zij die wel gekend hebben dan zouden zij de Heer der Heerlijkheid niet gekruisigd hebben'. Met de machthebbers zouden hier geen menselijke heersers bedoeld zijn, maar demonische krachten.

    De meeste andere auteurs zien in deze en vergelijkbare uitspraken geen aanleiding om de kruisdood van Jezus als de oorsprong van dit gnostisch dualisme te zien. Ook in de laat-antieke wereld waren zeer veel mensen overtuigd dat de mens door hemelse vorsten en machthebbers uit de duisternis werd belaagd. Ook in vroegchristelijke milieus werd die opvatting gedeeld en dacht men hierbij vooral aan gevallen engelen waarvan Satan het hoofd was.

    Gnostiek als zelfstandig fenomeen

    Er is geen enkele auteur die ontkent dat de gnostiek beïnvloed is door platonisme, jodendom en christendom. In toenemende mate wordt echter gnostiek en gnosis in de kern als een zelfstandig fenomeen beschreven. Groepen uit platonische, joodse en christelijke milieus voelden zich in de eerste eeuwen aangesproken door de kern van het begrip gnosis. De verschillende verschijningsvormen van en verhalen over gnosis zijn het gevolg van de invulling van het begrip in meerdere milieus. Zij weerspiegelen het intellectuele klimaat in hun ontstaansgebied.

    Gnostische theologie

    De hoogste God is in de gnostiek volledig transcendent. Hij wordt vaak de Vader, de Onkenbare en de Verborgene genoemd. Hij is mannelijk noch vrouwelijk, persoonlijk noch onpersoonlijk. In de gnostiek waren ook de eerste mensen androgyn. Die God brengt zichzelf uit zichzelf voort en kan zich ontvouwen in andere goddelijke wezens. God kan feitelijk alleen maar beschreven worden in termen van negatieve theologie, dus door te benoemen wat hij niet is. Deze god is in daad boven het aardse verheven. De mens kan tot hem opstijgen, maar hij bemoeit zich nauwelijks met aardse aangelegenheden.

    De meeste gnostische systemen kennen een vorm van monisme. In die systemen ligt de oorsprong van het kwaad in de goddelijke wereld zelf. De structuur van die goddelijke wereld wordt benoemd met het woord pleroma. In de gnostische literatuur worden nogal wat varianten van de structuur van het pleroma beschreven. Meestal was er echter een basisstructuur van een Vader, een Moeder en een Zoon. De Vader ziet zich weerspiegeld in het lichtwater dat hem omgeeft en realiseert zich dat hij zichzelf ziet. Die gedachte verzelfstandigt zich en dat creëert de Moeder, vaak aangeduid als de Eerste Gedachte of ook wel Barbelo. Zij ontvangt een lichtvonk van de Vader en produceert een Licht, de Zoon. In alle gnostische teksten over het pleroma verschijnen dan eonen, goddelijke krachten van een lagere orde die paarsgewijs (mannelijk en vrouwelijk) gegroepeerd worden.

    In de gnostische mythologie staat dat in het pleroma een breuk plaatsvindt. Een van de goddelijke krachten, meestal Sophia, ook wel Pistis Sophia, wil uit zichzelf iets voortbrengen zonder de wetenschap van haar paargenoot en de Vader. Het gevolg is de misgeboorte van de demiurg, vaak Jaldabaoth genaamd. Die wordt door Sophia buiten het pleroma gestoten en wordt in de gnostiek vereenzelvigd met JHWH, de Hebreeuwse God van het Oude Testament. Hij heeft veel kracht aan zijn moeder onttrokken en dat stelt hem in staat de wereld en de mens te scheppen. De goddelijke wereld is echter in staat de mens te bezielen met een goddelijke vonk. De demiurg en zijn handlangers, archonten, trachten die vonk gevangen te houden in zijn lichamelijk omhulsel. De meeste gnostici hadden dan ook een negatieve waardering van het lichaam. Dat leidde bij sommige gnostische stromingen tot het bepleiten van rigoureuze vormen van ascese en afwijzen van seksualiteit en voortplanting.

    Gnosis is in de gnostiek het resultaat van openbaring door een Verlosser. Het gaat daarbij nooit om vergeving van zonden, maar om het opheffen van onwetendheid. De verlosser kan Jezus Christus zijn. In de stroming van het sethianisme is dat Seth en er zijn gnostische teksten, zoals de Weergave van Seëm, waar dit weer een ander is. Als Christus wel de verlosser is, wordt vrijwel altijd het standpunt uitgedragen, dat de goddelijke Christus het lichaam van Jezus voor de feitelijke kruisiging verlaten heeft. In geschriften als de Gnostische Openbaring van Petrus wordt op die manier de kruisiging als een nederlaag voor de demiurg voorgesteld.

    Gnostische mythologie en literatuur

    De theologische opvattingen van de gnostiek worden uitgedrukt en verwoord in vaak uitgebreide mythologische verhalen en constructies. In andere gnostische geschriften wordt geen mythe verhaald, maar gaat de auteur er vaak impliciet van uit dat de lezer bekend is met de mythe.

    In de meeste mythen wordt het verhaal van de breuk in het pleroma vervolgd met de schepping van de wereld en de eerste mensen. Vaak wordt een geschiedenis beschreven tot of even na de zondvloed. In de nu bekende gnostische geschriften staan alleen al haast 500 passages die aan de eerste zes hoofdstukken van het Bijbelboek Genesis gerelateerd zijn. In de geschriften vindt een gnostische herinterpretatie van die passages plaats. Het 'Ik ben een jaloerse God' uit Exodus 20:5 alsmede 'er is geen God buiten mij' (Jesaja 45) wordt vele malen in de mond gelegd van de demiurg. Deze zelfproclamaties van een boosaardige demiurg suggereren dat deze ongewild het bestaan van een hogere god bevestigde.

    In het Apocryphon van Johannes wordt de gnostische mythologie het meest uitgebreid beschreven. Vier maal stelt Jezus expliciet in zijn instructies aan Johannes: 'Het is niet zoals Mozes zei'.

    Een ander voorbeeld van een herinterpretatie in gnostische geschriften is het eten in het paradijs door Adam en Eva van de boom van de kennis van goed en kwaad. Nadat de boze machten hen dat hadden verboden worden zij hiertoe aangezet door Christus. Alleen op die wijze konden zij gnosis verwerven. De essentie is, dat de Schepper-God van het Oude Testament de mensheid in onwetendheid trachtte te houden. In Ware getuigenis wordt niet zoals in Genesis gesteld dat de slang Eva verleidde, maar dat de slang slimmer was dan alle andere dieren in het paradijs en dat die haar juist had ingelicht en geïnformeerd. In die tekst staat dan ook: 'Wat voor God is dit? Eerst misgunde hij Adam te eten van de boom van goed en kwaad. [...] Zo heeft hij zichzelf geopenbaard als iemand die afgunstig het kwaad beoogt. Wat voor God is dit? Groot is de blindheid van degenen die hem aanroepen en hem niet hebben leren kennen'.

    In een aantal geschriften wordt Eva door archonten, dienaren van de demiurg, verkracht. Het gevolg zijn twee zonen die JHWH en Elohim heten, de twee namen voor God in de Hebreeuwse bijbel. Het zijn beide demonische krachten, en om dat feit te verhullen, worden zij ook aangeduid als Kaïn en Abel. Seth, de derde zoon van Eva, wordt wel door Adam verwekt. In de gnostische traditie zijn het zijn nakomelingen, het zaad van Seth, die in deze wereld aanwezig zijn om de verlossing van de mensheid te bevorderen.

    De Tweede verhandeling van de grote Seth is een geschrift met een sterk polemisch karakter. Er is een lang tekstdeel in het werk waarin vrijwel alle belangrijke figuren uit het Oude Testament, zoals Adam, Abraham, Isaak, Jakob, Mozes, David en Salomo alsmede ook Johannes de Doper belachelijk worden gemaakt. Christus beschrijft hen als lachwekkende figuren die in dienst hebben gestaan van de dienaren van de demiurg en de mensen alleen maar verder in onwetendheid hebben gebracht en gehouden: 'Lachwekkend was Mozes, een trouw knecht. Door hem een vriend te noemen hebben zij een goddeloze getuigenis over hem afgelegd, omdat hij mij nooit gekend heeft, hij noch degenen die aan hem voorafgingen. Van Adam tot Mozes en Johannes de Doper heeft niemand van hen mij noch mijn broeders gekend.'

    Gnostische evangeliën

    Er zijn zes gnostische geschriften, waaraan de auteur destijds de naam evangelie heeft verbonden. Geen van deze gnostische evangeliën is te vergelijken met de vier canonieke evangeliën, die opgenomen zijn in het Nieuwe Testament. Met name de drie synoptische evangeliën vertellen een doorlopend verhaal over het leven van Jezus. De gnostische evangeliën zeggen niets daarover. De totstandkoming van de tekst van de gnostische evangeliën is ook op een tijdstip dat later is dan de Bijbelse evangeliën. Alleen bij het Evangelie van Thomas wordt het mogelijk geacht, dat er uitspraken van Jezus in voorkomen die aan een mondelinge traditie waren ontleend die onafhankelijk was van de canonieke evangeliën.

    Begin 21e eeuw was er veel publiciteit over een aantal van deze gnostische evangeliën als gevolg van onder meer het verschijnen van boeken als de Da Vinci Code in 2003 en de eerste uitgave van het Evangelie naar Judas in 2006. Als gevolg daarvan verscheen in populaire lectuur het beeld, dat in een aantal van deze gnostische evangeliën de ware Jezus meer aan het woord zou zijn dan in de canonieke evangeliën, die bovendien bewerkt zouden zijn door de Kerk.

    Op het vakgebied geldt dat beeld als even onjuist als de aanname dat de uitspraken in de Bijbelse evangeliën allemaal van Jezus zijn. Het vroegste christendom kenmerkte zich door een grote mate van veelvormigheid en was veel meer heterodox dan orthodox. Alle evangeliën zijn een product van zeer pluriforme opvattingen van de verschillende vroegste christelijke gemeenschappen.

    Meerdere stromingen

    In de geschriften van de kerkvaders worden meerdere stromingen binnen de gnostiek genoemd, die als ketterij worden veroordeeld. Over de meeste van die stromingen is geen enkele andere bron van kennis aanwezig. Aan de meeste van die stromingen kan geen overgeleverde literatuur worden toegeschreven.

    De oudste stroming zou die van Simon Magnus zijn, eerste helft 1e eeuw. Hij werd door de kerkvaders beschreven als de eerste gnosticus en degene 'uit wie alle ketterijen voortkomen'. Vanaf het begin van de 2e eeuw moet er een simoniaanse religieuze beweging zijn geweest. De simonianen hanteerden een wat primitieve gnostische constructie die in schril contrast staat met de veel meer uitgewerkte en complexe constructies van het valentinianisme en sethianisme. Op het vakgebied overheerst overigens de opvatting dat deze constructie gecreëerd moet zijn door latere volgelingen van Simon na zijn overlijden.

    Basillides (eerste helft 2e eeuw) was een leraar in Alexandrië. Hij had een kring van volgelingen waaraan hij theologisch onderricht gaf. Eusebius benoemde hem als de man waaruit de gnostische beweging ontstond. Basilides was de auteur van de Exegetica, een werk in 24 delen en een commentaar op het evangelie. Het is niet duidelijk welk evangelie dit was. Basilides zou dan de eerst bekende auteur zijn die commentaren schreef op wat later het Nieuwe Testament zou worden. Er was tot eind 4e eeuw een gnostische stroming die zich op zijn opvattingen beriep.

    Van twee andere stromingen is echter duidelijk herkenbare en aan die stromingen toe te wijzen literatuur bekend.

    **

    Onder meer dit soort ernstige waarschuwingen is wat haar krachtig onderscheidt van alle ‘mooipratende’ lichtwerkers, die er vooral mee bezig lijken te zijn mensen een goed gevoel te geven, alsof de strijd reeds gewonnen is. Overigens biedt Broekman de mensheid wel degelijk veel hoop, maar benadrukt tegelijkertijd dat redding en verlossing NIET vanzelf komt, NIET extern is, NIETS te maken heeft met een ‘geloofsbelijdenis’, en iets vergt waarvan keer op keer blijkt dat de meeste mensen dit te moeilijk vinden: naar binnen keren en jezelf onder ogen zien, en jezelf laten onderzoeken en uitzuiveren door het Licht (/ de Geest). Een pijnlijk, maar zeer noodzakelijk en cruciaal proces, dat de meesten weigeren aan te gaan, of niet voltooien, of weer laten roven.

    Het ware ‘bewust’ worden is pas mogelijk als je ‘jezelf ontdoet van de wereldwijde bewustzijnsvernauwing en gevangenschap binnen een afgebakende feitelijk wereld,’ en dat kan alleen als je ‘in totale liefde bent… Niet spiritueel ontwaakt zijn is de sleutel, maar de onnoemlijke zachte, doch krachtige onvoorwaardelijke liefde voor je medemens zelf.‘ Helma Broekmans finale conclusie (‘Liefde. Punt. (5)) komt feitelijk naadloos overeen met de oorspronkelijke leringen van Jezus de Christus: ‘Heb de Liefde (‘God’) lief boven alles, en je naast als jezelf.’

    Noot Claudia: Het is duidelijk dat Broekman op het verkeerde pad zoekt om redding en echte verlichting te verkrijgen. Zij maakt misschien niet echt deel uit van de hele New Age, die erop gericht is je goed te voelen, geen zondebesef aan te kweken, de mens als goddelijk te aanzien. Maar zij geeft ook niet de ultieme oplossing door God te zoeken. Jezus laat Zich vinden in Zijn volheid in de Rooms-Katholieke Kerk, die trouwens door Hem is opgericht. De volledige reeks van genadegaven om het eeuwig leven bij God in de Hemel te verkrijgen is enkel in de Rooms-Katholieke Kerk te vinden.

    Inderdaad komt redding en verlossing niet vanzelf, het vraagt inzet en standvastigheid om je te ontdoen van alle zondesmet en de drie invloedsferen: wereld, vlees en duivel. Je positie in te nemen als Kind van God wat je alleen kunt bereiken door jezelf te vernederen, je eigen wil te doden, de leer uit het Evangelie te volgen, de voltooiing in de Rooms-Katholieke Kerk te vinden in de Sacramenten en volledige Leer (geloof, gebed, vasten, devoties, catechismus…). Het is niet vaag de term Licht gebruiken om je te zuiveren, maar de H. Geest die je helpt je te ontdoen van zonde. Het is een bekeringsproces die een totale overgave aan God vergt en een manier van leven is in LIEFDE tot God en de naaste. Het is meer dan geloof, want het is de echte Waarheid, de echte Werkelijkheid.

    Het ontwaken zou je kunnen benoemen als het zich losmaken van de zichtbare wereld (wereld, vlees en kwaad). En het zich richten tot het Geloof in de Drie-ene God waar de redding vandaan komt in de Tweede Persoon, het Woord, Jezus Christus. Het is de hele Gloriana in de Hemel. 




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs