5. MEI
Mariamaand
De maand mei is gewijd aan de Heilige Maagd Maria. In de liturgische tijd
van Pasen, wordt de liturgische kleur wit gebruikt - de kleur van licht, een
symbool van vreugde, zuiverheid en onschuld (absoluut of hersteld). De rest van
de maand (beginnend op de maandag na Pinksteren) valt in de gewone tijd die
wordt weergegeven door de liturgische kleur groen. Dit symbool van hoop is de
kleur van het ontspruitende zaad en wekt bij de gelovigen de hoop op de eeuwige
oogst van de hemel te oogsten, vooral de hoop op een glorieuze Verrijzenis.
Salve
Regina
Wees gegroet, koningin, moeder van barmhartigheid;
ons leven, onze vreugde en onze hoop, wees gegroet.
Tot u roepen wij, ballingen, kinderen van Eva;
tot u smeken wij, zuchtend en wenend
in dit dal van tranen.
Daarom dan, onze voorspreekster,
sla op ons uw barmhartige ogen;
en toon ons, na deze ballingschap,
Jezus, de gezegende vrucht van uw schoot.
O goedertieren, o liefdevolle, o zoete maagd Maria.
Bid voor ons, heilige moeder van God,
Opdat wij de beloften van Christus waardig worden
Salve, Regina, Mater
misericordiae,
vita, dulcedo, et spes
nostra, salve.
Ad te clamamus, exsules
filii Evae.
Ad te suspiramus, gementes
et flentes
in hac lacrimarum valle.
Eia, ergo, advocata nostra,
illos tuos
misericordes oculos ad nos
converte;
et Iesum, benedictum fructum
ventris tui,
nobis post hoc exsilium
ostende.
O clemens, O pia, O dulcis
Virgo Maria.
Ora pro nobis, sancta Dei genitrix,
Ut digni efficiamur
promissionibus Christi.
Ons
Leven, Onze Zoetheid en Onze Hoop
De maand mei is de Mariamaand en het is de gelegenheid voor een
"ontroerende hulde van geloof en liefde die Katholieken aan de Koningin
van de Hemel brengen in alle delen van de wereld. Tijdens deze maand brengen Christenen,
zowel in de Kerk als thuis, Maria vanuit hun hart een bijzonder vurig en
liefdevol eerbetoon van gebed en verering. In deze maand komen ook e weldaden
van Gods barmhartigheid in grotere overvloed tot ons via haar troon"
(Paulus VI: Encycliek over de maand mei, nr. 1).
Deze Christelijke gewoonte om de maand mei te wijden aan de Heilige Maagd
ontstond aan het einde van de 13e eeuw. Op deze manier was de Kerk in staat om
de seculiere feesten, die in die tijd gewoon waren, te kerstenen. In de 16e
eeuw verschenen er boeken die deze toewijding bevorderden.
De praktijk werd vooral populair onder de leden van de jezuïetenorde -
tegen 1700 kreeg het ook ingang onder hun studenten aan het Romeinse college en
even later werd het publiekelijk beoefend in de Gesu-kerk in Rome. Van daaruit verspreidde het zich naar de hele Kerk.
De Mariamaand
en de Pausen
De verering van Maria tijdens de maand mei werd in het bijzonder
aanbevolen door de Pausen. Pius XII verwees er vaak naar en in zijn encycliek
over de Heilige liturgie (Mediator Dei) beschreef hij het als een van
"andere oefeningen van vroomheid die, hoewel niet strikt behorend tot de Heilige
Liturgie, toch van bijzonder belang en waardigheid zijn, en kunnen in zekere
zin als een aanvulling op de Liturgie worden beschouwd: ze werden keer op keer
goedgekeurd en geprezen door de Apostolische Stoel en door de Bisschoppen¡'
(nr. 182).
Paulus VI schreef in 1965 een encycliek waarin hij de devotie van de Mariamaand
gebruikte als middel om gebed voor vrede te verkrijgen. Hij drong er bij de
gelovigen op aan gebruik te maken van deze praktijk die "verheugend en
troostend" is en waarmee de Heilige Maagd Maria wordt geëerd en het Christelijke
volk wordt verrijkt met geestelijke gaven" (nr. 2).
In mei 2002 zei Paus Johannes Paulus II: "Vandaag beginnen we de
maand gewijd aan OLVrouw, een favoriet van volksverering. In overeenstemming
met een lange traditie van devotie, blijven parochies en gezinnen van de maand
mei een Mariale maand maken, en wordt deze maand gevierd met vele vrome
liturgische, catechetische en pastorale initiatieven!"
Devotie tot Maria
De H. Maagd Maria is de Moeder van de Kerk en daarom het voorbeeld,
evenals de begeleidster en inspiratie van ieder die in en door de Kerk, dienaar
van God en mens wil zijn en gehoorzame volgeling van de ingevingen van de
Heilige Geest.
De Heilige Geest, zoals Paus Leo XIII ons in herinnering bracht, is de
ziel van de Kerk: alle activiteit en dienst van de leden van de Kerk, te
beginnen met de allerhoogste deelname van de Heilige Moeder aan het werk van de
Kerk, die wordt bezield door de Heilige Geest zoals het Mystiek Lichaam, in al
zijn activiteiten, wordt levend gemaakt door zijn ziel. De Heilige Geest is de
Parakleet, Raadsman, Voorspreker en Trooster die Christus Zelf heeft gezonden
om onze troost te zijn in de droevige mysteries van het leven, onze bron van
gematigdheid in de vreugdevolle mysteries van het leven, ons beginsel van verheffing
in de glorierijke mysteries van het leven.
Zo was Hij voor onze Moeder Maria; en zo is Hij ook voor de minste onder
ons; zo is Hij ook voor de rest van de Kerk, zelfs voor degenen die haar
onbewuste maar gewetensvolle leden zijn. Overal waar Geloof is, is het
voorbeeld van Maria, omdat ze door het Geloof leefde, zoals de H. Schrift ons
toont...
Als vroomheid dan de deugd is die ons bindt aan de bronnen van alle
leven, aan God, aan onze ouders, aan de Kerk, aan Christus, dan bindt Christelijke
vroomheid ons zeker, in dankbare liefde, aan Maria - anders is onze aanvaarding
van Christus en van het mysterie van onze verwantschap met Hem onvolmaakt,
gedeeltelijk en onvervuld. - Kardinaal
John Wright
Maria en ons Spiritueel Leven
Bij onze viering van de Mariamaand moeten we rekening houden met het
seizoen van het Liturgisch Jaar dat grotendeels overeenkomt met de vijftig
dagen van Pasen. Onze vrome oefeningen zouden de deelname van OLVrouw aan het
Paasmysterie en aan Pinksteren waarmee de Kerk begint, kunnen benadrukken. De
vrome oefeningen die verband houden met de maand mei kunnen gemakkelijk de
aardse rol benadrukken die de verheerlijkte Koningin van de Hemel hier en nu
speelt bij de viering van Sacramenten van het Doopsel, het Vormsel en de H. Eucharistie.
Intentie: De
wereldleiders: laat ons bidden dat
degenen die aan de macht zijn hun inwoners leiden zoals het hoort en hen
beschermt, zonder zelfverrijking en alleenheerschappij.
Feesten in Mei
1 JOZEF DE WERKMAN – JEREMIA VAN JERUZALEM, PROFEET (ong. -580)
2 ATHANASIUS VAN ALEXANDRIE, BISSCHOP EN KERKLERAAR (+373)
3 JACOBUS DE MINDERE EN FILIPPUS, APOSTELEN – KRUISVINDING (ong 325)
4 MARTELAREN VAN ENGELAND
5 BEKERING VAN AUGUSTINUS (386)
6 JOHANNES VOOR DE LATIJNSE POORT (IN DE OLIEKETEL) - MARTINUS VAN KORTRIJK (Middeleeuwen)
7 DOMITIANUS VAN MAASTRICHT
8 WIRO VAN ROERMOND (+710) - IDA VAN NIJVEL (+652) – VERSCHIJNING VAN AARTSENGEL MICHAEL OP MONTE GARGANO (ong 495)
9 OLV VAN DE WONDEREN (507)
10 JOB, AARTSVADER (ong. -1500) – DAMIAAN DE MELAATSE (+1889)
11 ABTEN VAN CLUNY
12 NEREUS VAN ROME EN ACHILLES (ong 304) – PANCRATIUS VAN ROME (ong 303) (MARTELAREN)
13 OLV VAN FATIMA (1917) – SERVATIUS VAN MAASTRICHT (+384)
14 MATTHIAS, APOSTEL – CLAUDIUS VAN ANTWERPEN
15 ISIDOOR DE LANDBOUWER – BISSCHOPPEN VAN MAASTRICHT – OLV VAN GENADE (Middeleeuwen)
16 SIMON STOCK (+1268) – JOHANNES NEPOMUK (+1393) – PEREGRINUS VAN AUXERRE
17 TORPES VAN PISA (ong 68)
18 JOHANNES I, PAUS EN MARTELAAR (+526)
19 CYRILLUS VAN TRIER (ong 458)
20 BERNARDINUS VAN SIENA (+1444) – IGNATIUS VAN LOYOLA (BEKERING-1521)
21 CRISTOBAL MAGALLANES MET 24 METGEZELLEN (1927) – CONSTANTINUS DE GROTE (+337)
22 RITA VAN CASCIA (+1457)
23 GUIBERT VAN GEMBLOUX (+962)
24 OLV, HULP VAN CHRISTENEN - OLV IN HET WIT – MARIA DELLA STRADA – JOHANNA VAN CHUSAS
25 BEDA VENERABILIS (+735) - GREGORIUS VII, PAUS – MARIA MAGDALENA DE PAZZI (+1607) – MARIA SALOME MET MARIA VAN KLOPAS (EN MARIA MAGDALENA)
26 FILIPPUS NERI (+1595) – ALFEUS VAN KAFARNAUM
27 AUGUSTINUS VAN CANTERBURY – BISSCHOP
28 GERMANUS VAN PARIJS (+576)
29 OLV, TOEVLUCHT VAN ZONDAARS
30 JEANNE DÿARC (+1431) - DIMFNA VAN GEEL
31 BEZOEK VAN DE H. MAAGD MARIA
Hoogtepunten in mei:
OLHeer Hemelvaart -
26 mei 2022
Het hele universum wordt uitgenodigd om de heerlijkheden van de ten Hemel
opvarende Christus te loven. Hij wordt omringd met de rechtvaardigen van het Limbo
of Voorgeborchte, met de zielen die hun verzoening in het Vagevuur hadden
voltooid en waarschijnlijk met de Heiligen die op Paaszondag uit hun graven
kwamen.
Een tijd
van genade
Terwijl de lente bloeit en we worden omringd door nieuw leven, brengen we
deze maand door met de vreugde van onze Paasviering en in afwachting van de
komst van de Heilige Geest, onze Trooster, Raadgever en Voorspreker.
De wereld schittert door het toegenomen licht en de nieuwe groei van de
lente. Het is de Mariamaand in de Paastijd en de hele natuur verheugt zich met
de Koningin des Hemels over de Verrijzenis van de Zoon die ze waardig was in
haar schoot te dragen. Laten we tijdens de rest van de Paastijd ons inspannen
door de gebeden van de Heilige Liturgie en de Heilige Rozenkrans onze
dankbaarheid te verdiepen voor het mysterie van onze wedergeboorte door het
doopsel in Christus.
"De maand mei, met zijn overvloed aan bloemen, werd in de 18e eeuw
door de kerk aangenomen als een viering van Mariaÿs maagdelijkheid die zijn
oorsprong vindt in Jesaja's profetie van de maagdelijke geboorte van de Messias,
als de Bloeiende Wortel van Jesse.
Wortel van Jesse
In de middeleeuwen werd de roos gebruikt als het bloemsymbool van de
maagdelijke geboorte, zoals uitgedrukt in Dante's zin: 'De roos waarin het Goddelijke
Woord vlees werd', en afgebeeld in de centrale roosvensters van de grote
gotische kathedralen. Ook in de middeleeuwen, toen kloosters de centra waren
van tuinbouw- en landbouwkennis, en met de verspreiding van de Franciscaanse
liefde voor de natuur, werden veldbloemen gezien als symbolen van Maria" –
John S. Stokes
Mogen wij voortgaan zoals Maria deed, die haastig op weg ging om de H. Elizabeth te helpen. Kom over ons, O H. Geest, zodat we met Maria de grootheid
van de Heer kunnen verkondigen die grote dingen voor ons heeft gedaan - want
zijn barmhartigheid duurt eeuwig!
"In de hiërarchie van Heiligheid is het juist de 'vrouw', Maria van
Nazareth, die de 'figuur' van de Kerk is. Zij 'gaat iedereen voor' op de weg
naar Heiligheid; in haar persoon heeft 'de Kerk die volmaaktheid al bereikt'
waardoor ze bestaat zonder vlek of rimpel'". — Paus Johannes Paulus II,
Mulieris Dignitatem, 1988
Symbolen:
H. Filippus
Het was tot de H. Filippus dat Christus zijn opmerking richtte over het
voeden van de menigte. De medaillons stellen twee
broden voor.
H. Jacobus de Mindere
Dit symbool verwijst naar de
traditie dat de H. Jacobus van de tempel in Jeruzalem werd geworpen, gestenigd
en in stukken gezaagd door de Joden.
H. Mattias
Door het lot gekozen om Judas Iskariot te vervangen, diende de H. Mattias
als zendeling in Judea, waar hij zou zijn gestenigd en onthoofd. Een strijdbijl
met zilveren kop en handvat, opengeslagen boek met opschrift "Super
Mathiam"
OLVrouw
Het fleur-de-lys is een symbool van de H. Maagd Maria en is
afkomstig van de lelie van OLVrouw.
O Maria, zonder zonde ontvangen, bid voor ons die onze toevlucht tot U
nemen!
Devotie:
De volgende praktijken die door het leergezag worden aanbevolen, worden
aangeboden als suggesties voor de verering van OLVrouw tijdens haar maand:
* Het Regina Coeli (Koningin des Hemels) is een van de vijf Maria-antifonen over
de Heilige Maagd Maria, en wordt gebruikt van de Paaswake tot Pinksteren.
Ook wordt in de paastijd in plaats van het Angelus het Regina Coeli
gebeden, waarbij enkele extra regels worden toegevoegd.
Koningin des hemels, verheug u, alleluja. Omdat Hij, die gij waardig
geweest zijt te dragen, alleluja, Verrezen is, zoals Hij gezegd heeft,
alleluja, Bid God voor ons, alleluia.
[Als het Regina Coeli in plaats van het Angelus wordt gebeden worden de
volgende regels toegevoegd:]
V. Verheug en verblijd u, Maagd Maria, alleluja
R. Want de Heer is waarlijk verrezen, alleluja
Laat ons bidden.
God, die U gewaardigd hebt door de verrijzenis van uw Zoon onze Heer
Jezus Christus,
de wereld te verblijden; geef ons, vragen wij, door zijn Moeder de Maagd Maria,
de vreugden van het eeuwig leven te verwerven. Door dezelfde Christus onze
Heer. Amen.
Regina coeli, laetare, alleluia
Quia quem meruisti portare,
alleluia,
Resurrexit, sicut dixit,
alleluia,
Ora pro nobis Deum,
alleluia.
[Als het Regina Coeli in plaats van het Angelus wordt gebeden worden de
volgende regels toegevoegd:]
V. Gaude et laetare,
Virgo Maria, alleluia.
R. Quia surrexit
Dominus vere, alleluia.
Oremus.
Deus, qui per resurrectionem Filii tui, Domini
nostri Iesu Christi,
mundum laetificare dignatus es:
praesta, quaesumus, ut per eius Genitricem Virginem Mariam,
perpetuae capiamus gaudia vitae.
Per
eundem Christum Dominum nostrum. Amen.
* De Rozenkrans: Het is een van de meest uitstekende gebeden tot
de Moeder van God. Zo hebben "de Pausen van Rome herhaaldelijk de
gelovigen aangespoord tot het veelvuldig bidden van dit Bijbels geïnspireerde
gebed dat is gericht op de contemplatie van de heilsgebeurtenissen van het
leven van Christus en hun nauwe band met Zijn maagdelijke Moeder."
* Litanie van de Heilige Maagd Maria of Litanie van Loreto :
Heer ontferm U over ons. Christus, ontferm u over ons. Heer, ontferm U
over ons. Christus, hoor ons. Christus, verhoor ons.
God, hemelse Vader, ontferm U over ons.
God, Zoon, Verlosser van de wereld, ontferm U over ons.
God, heilige Geest, ontferm U over ons.
Heilige Drievuldigheid, één God, ontferm U over ons.
Heilige Maria, bid voor ons.
Heilige Moeder van God, bid voor ons.
Heilige Maagd der maagden, bid voor ons.
Moeder van Christus, bid voor ons.
Moeder van de Kerk, bid voor ons.
Moeder van Barmhartigheid, bid voor ons.
Moeder van Goddelijke Genade, bid voor ons.
Moeder van Hoop, bid voor ons.
Allerreinste Moeder, bid voor ons.
Zeer kuise Moeder, bid voor ons.
Maagdelijke Moeder, bid voor ons.
Onbevlekte Moeder, bid voor ons.
Beminnelijke Moeder, bid voor ons.
Bewonderenswaardige Moeder, bid voor ons.
Moeder van goede raad, bid voor ons.
Moeder van de Schepper, bid voor ons.
Moeder van de Zaligmaker, bid voor ons.
Allervoorzichtigste Maagd, bid voor ons.
Eerwaardige Maagd, bid voor ons.
Lofwaardige Maagd, bid voor ons.
Machtige Maagd, bid voor ons.
Goedertieren Maagd, bid voor ons.
Getrouwe Maagd, bid voor ons.
Spiegel van gerechtigheid, bid voor ons.
Zetel van Wijsheid, bid voor ons.
Oorzaak van onze Blijdschap, bid voor ons.
Geestelijk vat, bid voor ons.
Eerwaardig vat, bid voor ons.
Heerlijk vat van godsvrucht, bid voor ons.
Mystieke roos, bid voor ons.
Toren van David, bid voor ons.
Ivoren toren, bid voor ons.
Gouden huis, bid voor ons.
Ark van het verbond, bid voor ons.
Poort van de hemel, bid voor ons.
Morgenster, bid voor ons.
Heil van de zieken, bid voor ons.
Toevlucht van de zondaren, bid voor ons.
Troost van de migranten, bid voor ons.
Troosteres van de bedroefden, bid voor ons.
Hulp van de christenen, bid voor ons.
Koningin van de engelen, bid voor ons.
Koningin van de aartsvaders, bid voor ons.
Koningin van de profeten, bid voor ons.
Koningin van de apostelen, bid voor ons.
Koningin van de martelaren, bid voor ons.
Koningin van de belijders, bid voor ons.
Koningin van de maagden, bid voor ons.
Koningin van alle Heiligen, bid voor ons.
Koningin zonder erfsmet ontvangen, bid voor ons.
Koningin in de hemel opgenomen, bid voor ons.
Koningin van de H. Rozenkrans, bid voor ons.
Koningin van het gezin, bid voor ons.
Koningin van de vrede, bid voor ons.
Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt, spaar ons Heer.
Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt, verhoor ons Heer.
Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt, ontferm U over ons.
Bid voor ons, Moeder van God, opdat
wij de beloften van Christus waardig worden.
Laat ons bidden: Heer God, wij bidden U: geef ons, uw dienaren, dat wij
ons mogen verheugen in een bestendige gezondheid van ziel en lichaam; mogen wij
door de verheven voorspraak van de H. Maria, die altijd maagd is gebleven,
verlost worden van de tegenwoordige droefheid en de eeuwige vreugde genieten.
Door Christus, onze Heer. Amen.
* Toewijding aan Maria : Louis Grignion de Montfort is een van de
grote meesters van de spiritualiteit die ten grondslag ligt aan de akte van
"toewijding aan Maria". Hij "stelde de trouwe toewijding aan
Jezus voor door Maria, als een effectieve manier om de doopbeloften na te
leven."
* Het scapulier van OLVrouw van de Berg Karmel (Bruine Scapulier) en
andere scapulieren:
Het scapulier is een uiterlijk teken van de relatie tussen de H. Maagd
Maria, Moeder en Koningin van de Berg Karmel, en de gelovigen die zich volledig
aan haar bescherming toevertrouwen, die een beroep doen op haar moederlijke
voorspraak en die zich bewust zijn van het belang van het geestelijk leven en
de behoefte aan gebed.
* Medailles (zoals de Wonderdadige Medaille)
Dit is een teken van geloof en een teken van verering van de Heilige
Moeder van God, evenals van vertrouwen in haar Moederlijke bescherming. De Kerk
zegent zulke voorwerpen van Mariale devotie in de overtuiging dat "ze
helpen de gelovigen Gods Liefde te herinneren en om het vertrouwen in de H.
Maagd Maria te vergroten."
|