
Dag 4:
Een
inspirerende gedachte: Laten
we altijd in gedachten houden dat we bij ons doopsel tempels van de levende God
werden en dat we deze heilige tempel van God ontheiligen, elke keer als we onze
gedachten op wereldse dingen, op de duivel en het vlees richten, waarvan we bij
het doopsel afstand hebben gedaan.
Behoud een goed
humeur, geef jezelf over aan het Goddelijke Hart van Jezus en laat al je zorgen
aan Hem over. Beschouw jezelf altijd als laatste onder de minnaars van onze
Heer.
Bekleed jezelf
met nederigheid jegens anderen, want Hij weerstaat de hoogmoedige en geeft
genade aan de nederige. Hoe meer de genaden en gunsten van Jezus in je ziel
toenemen, des te meer moet je jezelf vernederen. Hou altijd de nederigheid in
gedachten van onze Hemelse Moeder, die op het moment dat ze Moeder van God
werd, zichzelf tot dienares en dienstmaagd van God verklaarde.
De tarwekorrel
levert niets op, tenzij het lijdt en uiteenvalt; hetzelfde geldt voor de ziel
en voor naties die beproevingen en lijden nodig hebben om gezuiverd en
vernieuwd op te staan. H. Padre Pio
Kroontje van de H. Geest en
offerandegebed aan de H. Drie-eenheid: zie dag 1
Dag 5:
Een
inspirerende gedachte: Zoals
droge bloem, die zonder vocht geen klomp deeg, geen brood kan worden, kunnen
wij met velen niet één worden in Christus Jezus zonder het water dat uit de
Hemel neerdaalt. En zoals uitgedroogde grond, die geen oogst oplevert tenzij
hij vocht krijgt, zouden wij, die eens als een waterloze boom waren, nooit
hebben kunnen leven en vrucht dragen zonder deze overvloedige regenval van
bovenaf. Door het doopsel die ons van verval bevrijdt, zijn we één in lichaam
geworden; door de Geest zijn we één van ziel geworden.
De Geest van
wijsheid en begrip, de Geest van raad en kracht, de Geest van kennis en ontzag
voor God daalde op de Heer neer, en de Heer gaf op zijn beurt deze Geest aan
zijn Kerk en zond de Pleitbezorger vanuit
de Hemel naar de hele wereld waarin, volgens zijn eigen woorden, ook de duivel
als een bliksem was neergeworpen. Als we niet verschroeid en onvruchtbaar
willen worden, hebben we de dauw van God nodig. Aangezien we onze aanklager, de
duivel, hebben, hebben we ook een Pleitbezorger nodig. De mens was in handen
van bandieten gevallen.
De Heer verbond
in zijn medelijden met de mens, zijn wonden en zorgde voor twee munten met de
koninklijke beeltenis, en vertrouwde hem toe aan de H. Geest. Nu zijn ons door
de Geest het beeld en de inscriptie van de Vader en de Zoon gegeven, en het is
onze plicht om de munt te gebruiken die aan ons werd toevertrouwd en ervoor te
zorgen dat deze een rijke winst voor de Heer oplevert. Traktaat tegen Ketterijen door de H. Ireneüs van Lyon, Bisschop
Kroontje van de H. Geest en
offerandegebed aan de H. Drie-eenheid: zie dag 1
Dag 6:
Een
inspirerende gedachte: Zing
voor de Heer een nieuw lied; Zijn lof is in de gemeenschap van de Heiligen. We
worden aangespoord om een nieuw lied voor de Heer te zingen, als nieuwe mensen
die een nieuw lied hebben geleerd. Een lied is iets vreugdevol; en meer
diepgaand is het iets Liefdevol. Iedereen die heeft geleerd van het nieuwe
leven te houden, heeft daarom geleerd een nieuw lied te zingen, en het nieuwe
lied herinnert ons aan ons nieuwe Leven. De nieuwe mens, het nieuwe lied, het
nieuwe verbond, behoren allemaal tot het Koninkrijk van God, en daarom zal de
nieuwe mens een nieuw lied zingen om tot het nieuwe
verbond te behoren.
We kunnen niet
liefhebben tenzij iemand ons eerst heeft liefgehad. Luister naar de Apostel
Johannes: we houden van Hem, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. De bron van
Liefde van de mens voor God kan alleen worden gevonden in het feit dat God hem
het eerst liefhad. Wat deze bron is, kunt u wellicht duidelijker leren van de
apostel Paulus die ons zegt: de Liefde van God is in ons hart uitgestort.
Deze liefde is
niet iets dat we zelf genereren; het komt tot ons door de Heilige Geest die ons
werd gegeven. God biedt ons een korte weg naar het bezit van Zichzelf. Hij
roept uit: houd van Me en je zult Me bezitten, want je zou niet van Me kunnen
houden als je Me niet reeds bezat.
Mijn dierbare
broeders en zonen, de vrucht van het ware Geloof, Heilig zaad des Hemels,
luister naar mij allen die wedergeboren zijn in Christus en wiens leven van
Boven is; of liever, luister naar de Heilige Geest die door mij zegt: Zing voor
de Heer een nieuw lied. Kijk maar, ik zing. Ja inderdaad, je zingt; je zingt duidelijk,
ik kan je horen. Maar zorg ervoor dat je leven je woorden niet tegenspreekt.
Zing met je stem, je hart, je lippen en je leven: zing voor de Heer een nieuw
lied.
Als je Hem wilt
prijzen, beleef dan wat je uitdrukt. Leef een goed leven, en je zal zelf Zijn
lof zijn. - Uit een preek van de H.
Augustinus, Bisschop
Kroontje van de H. Geest en
offerandegebed aan de H. Drie-eenheid: zie dag 1

Dag 7:
Een
inspirerende gedachte: De
H. Geest is de Geest des Levens, en het leven dat de Geest geeft, is niets anders
dan leven in Christus, het leven dat voortvloeit uit Zijn Paasmysterie. Volgens
de H. Geest leven betekent dus een aandeel hebben in het leven van Christus, de
innerlijke gezindheid van Christus delen, met Hem ´één van geest' zijn (1 Korintiërs
6:17). Voor alle praktische doeleinden is in de Geest zijn of leven hetzelfde
als in Christus zijn of leven.
Dezelfde
fundamentele nevenschikking verschijnt in een andere vorm bij de H. Paulus,
wanneer hij schrijft: "De letter doodt, maar de Geest geeft leven" (2
Korintiërs 3:6). In dit licht komt de H. Geest naar voren als het principe van
het nieuwe Verbond, de Christelijke norm, en de kracht van een Christelijk
leven, de bron van een nieuw leven en een nieuwe activiteit die rechtstreeks voortkomt
uit het werk van Christus.
Als we ons tot
Johannes wenden, vinden we hetzelfde verband tussen de H. Geest en het Leven,
en tussen het leven van de H. Geest en het werk van Christus. Ook voor Johannes
ontspringen de "bronnen van levend water" van de H. Geest uit het
verheerlijkte lichaam van Christus. Het Paasmysterie en de Menswording worden
echter verschillend geplaatst binnen de relatie met Christus die beide gemeen hebben.
Het leven dat de Geest schenkt, is in wezen het leven van de Vader, het trinitarische
leven, dat in de Menswording "zichtbaar werd gemaakt" (1 Johannes
1:2).
Bezien vanuit
het gezichtspunt van degene die het ontvangt, is het leven van de Geest
vrijwillig, wordt het vrijelijk ontvangen, en hierin heel anders dan het
natuurlijke leven, waarbij de ontvanger geen keus heeft. Niemand kan beslissen
of hij geboren wordt of niet. In feite veronderstelt het nieuwe leven de daad
van Geloof; men komt tot het nieuwe leven "door heiliging door de H. Geest
en door geloof in de waarheid" (2 Tessalonicenzen 2:13). In zekere zin
maakt Geloof ons dus tot onze eigen ouder.
Hoe ga je
eigenlijk dit nieuwe leven binnen? Op twee manieren: het Woord en de
Sacramenten. De woorden van Jezus zijn "Geest en leven" (Johannes
6:63). Het Woord is niet alleen "geïnspireerd" door de H. Geest, het
"ademt" ook de H. Geest, inspireert de H. Geest in degenen die het
ontvangen. Zonder de H. Geest is het een dode letter, maar met de H. Geest
geeft het leven (zie 2 Korintiërs 3 6). Het is een ervaringsfeit: lees de Schriften
'geestelijk', dat wil zeggen in het licht van de H. Geest en onder de zalving van
de Geest, en je ziet ze barsten van licht, troost en hoop; in één woord, met
Leven. Pr. Raniero Cantalamessa
Kroontje van de H. Geest en
offerandegebed aan de H. Drie-eenheid: zie dag 1
Dag 8:
Een
inspirerende gedachte: Als
mensen mij vragen hoe je God wil kunt kennen in je leven, geef ik de raad
Galaten 5 te lezen. Er staan 2 prachtige fragmenten in. De eerste tekst gaat
over de werken van het vlees: Galaten 5:19: Het is bekend wat onze eigen wil
allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, afgoderij en
toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit,
afgunst, bras-en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen.
De tweede tekst
gaat over de vruchten van de H. Geest die tegengesteld zijn aan de werken van
het vlees. Als de vruchten van de H. Geest in je leven gebeuren dan woont de H.
Geest in jou en ben je op het juiste pad.
Galaten
5:22: Maar de vrucht
van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid,
geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Dit zijn de 9
vruchten van de H. Geest.
De H. Geest is
de Liefde die de Vader en de Zoon verbindt. De Vader kent Zichzelf van in de
eeuwigheid en in die handeling genereert Hij een beeld, een perfecte
weerspiegeling van Zichzelf in de Zoon. De Vader en de Zoon kijken naar elkaar.
Ze ademen hun Liefde voor elkaar. Deze gezamenlijke ademhaling, deze gezamenlijke
Liefde is de H. Geest. Onze redding ligt in het feit dat de Vader Zijn Zoon
zond tot de dood op het Kruis om ons te laten delen in deze Liefde die de Vader
en de Zoon delen. We belijden dit in het Kruisteken: Johannes 3:16: God, de Vader zag de
wereld zo graag dat Hij Zijn Zoon zond, die neerdaalde (boven naar beneden),
opdat we zouden verzameld zijn in de H. Geest (links naar rechts). Je kunt de
H. Geest niet zichtbaar zien, maar je kunt wel Zijn vruchten zien. De feiten en
gevolgen van de H. Geest.
Vruchten van
de H. Geest:
1 Liefde: Dat
verbaast niemand, want de H. Geest is Liefde. Als je de H. Geest in je hebt,
dan zal de Liefde zich tonen. Liefde is meer dan een emotie of gevoel, het is
een handeling van de wil. Liefde is het goede willen voor de ander en er iets
aan doen. Niet voorwaardelijk, zoals de wereld werkt, maar onvoorwaardelijk.
Het is losbreken van het ego. Het is werkelijk leven voor de ander.
2 Vreugde en
Vrede: De vlag van de H. Geest is vreugde. Het gaat hier niet over psychische
tevredenheid of stabiliteit alleen. Het gaat verder dan dat en in relatie met
vrede. Het gaat over welzijn. Het is de verbinding vanuit de diepte van je ziel
met Gods Geest. Dit geeft je vrede, rust, harmonie, sereniteit, waardoor je
alle veranderingen in je leven aankunt. Of je nu in een goede geestelijke
conditie verkeert of een slechte. Of je nu gezond bent of ziek. Of je succesvol
bent of niet. Als je verbonden bent met Gods Geest heb je een gevoel van vrede.
Het is
fascinerend dat iedereen die Moeder Teresa van Calcutta ontmoette, geraakt was
door haar vreugde. Maar we weten nu door haar brieven en dagboek dat het
psychologisch niet zo was. Uit haar dagboek blijkt dat ze de laatste vijftig
jaar van haar leven door een gevoel van godverlatenheid is gekweld. 'In mijn
ziel', schreef ze in 1959, 'voel ik vreselijke pijn die met een groot verlies
gepaard gaat. Ik voel dat God me niet wil, dat God God niet is, dat God niet
bestaat.' Maar niettegenstaande dat was ze een vreugdevolle persoon.
3 Geduld: Als
je leven gebaseerd is op jezelf, je behoeften, je verlangens, je plannen, hoe
is je houding dan tegenover mensen die saai zijn of die voor je voeten lopen?
Dat geeft een gevoel van ongeduld. Je hindert mij op mijn weg naar hetgeen ik
wil bereiken.' Maar met Liefde probeer je die mensen niet te verjagen, maar zie
je hen als een gelegenheid om lief te hebben. Je ziet hen als Gods geschenk, op
je weg gebracht met een doel.
Het geduld met
betrekking op je eigen lijden. Als je op jezelf gefocust bent, dan zie je
fysiek lijden als een hindernis die je plannen in de weg staat. En daarom
worden we ongeduldig. Maar een geduldig persoon ziet het als een geschenk door
God om te groeien op spirituele wijze. Ik verlang te lijden naar mijn eigen lijden.
4
Edelmoedigheid, vrijgevigheid: Als mensen mij vragen welk pad ze moeten volgen,
vraag ik hen: welk pad maakt je het meest edelmoedig? Welke vorm van leven
maakt je het meest edelmoedig? Dat is het pad dat God wil dat je volgt. De H.
Geest is DE gave van de Vader aan de Zoon en omgekeerd. De H. Geest is de Goddelijke
Edelmoedigheid, Vrijgevigheid, het Goddelijke Geschenk. Ben je degene die je
leven berekend leeft? Of ben je edelmoedig?
5 Trouw: De
meeste mensen onder ons maken een verbintenis van Liefde op een bepaald punt in
het leven. Daar bereiken we een punt van rijpheid. Het kan in het Priesterschap
zijn, het gehuwd leven
Dat komt van de H. Geest. Trouw is de trouw aan deze
verbintenis.
De Liefde van
de Vader en de Zoon kan nooit uitgeput raken. De H. Geest is de ketting van
Liefde. Het is de liefdesketting die de Vader en de Zoon bindt. Als wij trouw
zijn aan onze verbintenissen van Liefde, volgen we de H. Geest na. Dan hebben
we de H. Geest in ons. Daarom is het gebrek aan trouw zon grote crisis in onze
cultuur.
6
Zelfbeheersing: Het gaat hier niet over puritanisme, anti-seks enz. Maar het is
de ordening in jezelf volgens Liefde. Het betekent al mijn energie, al mijn
hartstochten, al mijn vermogens moeten geordend zijn naar Liefde toe. Is dit
niet het geval krijg je chaos. Je moet je leven richten naar Liefde toe. Dat is
wat God wil.
Dit gebed werkt
altijd in je leven: KOM HEILIGE GEEST! Het is de enige manier om de H. Geest te
verkrijgen. Je moet vragen om de H. Geest te ontvangen. Kom de harten van uw
volk vernieuwen! Kom vernieuw het aanblik van de aarde! Bisschop Barron
Kroontje van de H. Geest en
offerandegebed aan de H. Drie-eenheid: zie dag 1
Dag 9:
Een
inspirerende gedachte: Na zojuist in
de Handelingen van de Apostelen te hebben gelezen over Pinksteren, de dag
waarop de Heilige Geest neerkwam op de discipelen van de Heer, zijn we ons
ervan bewust aanwezig te zijn bij het grote vertoon van Gods macht waarmee het
leven van de Kerk zich onder alle naties begon te verspreiden. De overwinning
die Christus behaalde door Zijn gehoorzaamheid, Zijn offer van Zichzelf aan het
Kruis en Zijn Verrijzenis - Zijn triomf over dood en zonde - wordt hier onthuld
in al zijn goddelijke pracht.
De discipelen,
getuigen van de heerlijkheid van de verrezen Christus, werden vervuld met de
kracht van de Heilige Geest. Hun geest en hart werden geopend voor een nieuw
Licht. Ze hadden Christus gevolgd en zijn leringen met geloof aanvaard, maar ze
waren niet altijd in staat de volledige betekenis van Zijn woorden te
doorgronden. De Geest van waarheid, die hun alle dingen zou leren, was nog niet
gekomen.
Ze wisten
alleen dat Jezus hun woorden van eeuwig leven kon geven, en ze waren bereid Hem
te volgen en hun leven voor Hem te geven. Maar ze waren zwak, en in de tijd van
beproeving vluchtten ze en lieten Hem achter.
Met Pinksteren
behoort dat allemaal tot het verleden. De Heilige Geest, die de Geest van
kracht is, heeft hen standvastig, sterk en moedig gemaakt. Het woord van de
Apostelen weerklinkt krachtig door de straten van Jeruzalem. De mannen en
vrouwen die vanuit alle delen van de wereld naar de stad zijn gekomen,
luisteren met verbazing. Parten, Meden en Elamieten, inwoners van Mesopotamië,
Judea en Kappadocië, Pontus en Asia, Frygië en Pamfylië, Egypte en de omgeving
van Cyrene in Libië, en ook Joden uit Rome die zich hier gevestigd hebben,
Joden en proselieten, Kretenzers en Arabieren, wij hebben hen in
onze eigen taal
horen spreken over Gods grote daden. Deze wonderen, die voor hun eigen ogen plaatsvinden,
brengen hen ertoe te luisteren naar de prediking van de Apostelen. De Heilige
Geest, die handelt door de discipelen van onze Heer, beweegt de harten van hun
toehoorders en leidt hen tot Geloof.
De H. Lucas
vertelt ons dat nadat de H. Petrus had gesproken en de Verrijzenis van Christus
had verkondigd, velen van de aanwezigen naar de H. Petrus en de Apostelen toe
kwamen en vroegen: "Broeders, wat moeten we doen?" De H. Petrus
antwoordde: "Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder
aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal
de H. Geest u geschonken worden." En op die dag, zo vertelt de H. Schrift,
werden er ongeveer drieduizend aan de Kerk toegevoegd.
De plechtige
komst van de Heilige Geest op Pinksteren was geen op zichzelf staande
gebeurtenis. Er is nauwelijks een pagina in de Handelingen van de Apostelen
waar we niet over Hem lezen en over de actie waarmee Hij het leven en werk van
de vroeg Christelijke gemeenschap leidt, leidt en verlevendigt. Hij is het die
de prediking van de H. Petrus inspireert, die het geloof van de discipelen
versterkt, die met Zijn aanwezigheid de roeping van de heidenen bevestigt, die
Saulus en Barnabas naar de verre landen stuurt waar ze nieuwe wegen zullen
openen voor de leringen van Jezus. Kortom, Zijn aanwezigheid en Zijn leer zijn
overal. H. Josemaria Escriva
Gebed tot de
H. Geest door H. Josemaria Escriva
Kom, O Heilige
Geest! Verlicht mijn begrip zodat ik Uw geboden kan kennen; versterk mijn hart
tegen de valstrikken van de vijand; ontsteek mijn wil. Ik heb Uw stem gehoord
en ik wil mijn hart niet verharden en me verzetten door te zeggen: "Later
... morgen." Nu direct! Voor het geval er geen morgen voor mij is. O Geest
van waarheid en wijsheid, Geest van begrip en raad, Geest van vreugde en vrede!
Ik wil wat U wil, omdat U het wil, zoals U het wil, wanneer U het wil.
Kroontje van de H. Geest en
offerandegebed aan de H. Drie-eenheid: zie dag 1
|