Hoshanot en Hoshanah Rabbah
Elke dag van Soekot zeggen we Hallel, een verzameling lofpsalmen (Psalmen 113-118) als onderdeel
van de ochtendgebedsdienst. Elke dag terzijde voor Shabbat, reciteren we Hallel
terwijl we de Vier Soorten vasthouden, ze in alle richtingen zwaaien op
bepaalde belangrijke punten in de dienst, die worden beschreven in de siddur (gebedenboek).
Daarna omcirkelen we de bimah
(het podium waarop de Thora wordt gelezen) met de Vier Soorten, en reciteren
alfabetisch gerangschikte gebeden voor Goddelijke hulp, bekend als Hoshanot.
De 7de dag van de feestdag staat bekend als
Hoshanah Rabba. Dit is de dag waarop ons lot voor het komende jaar - dat werd
ondertekend op Rosj Hasjana en verzegeld op Jom Kippoer - definitief wordt. Op
deze dag cirkelen we 7 keer om de bimah.
We zeggen ook een kort gebed en slaan 5 keer op de grond met bundels van vijf
wilgen (ook bekend als Hoshanot)
Soekot
in de Heilige Tempel
In de dagen van de Heilige Tempel in Jeruzalem was er een bijzonder
ritueel van offers die op het altaar moesten worden gebracht. Op de eerste dag
moesten niet minder dan 13 stieren, 2 rammen en 14 lammeren worden geofferd.
Elke dag werd het aantal stieren met één verminderd. In totaal werden 70
stieren gebracht, overeenkomend met de 70 landen van de wereld.
Samen met Pesach en Shavuot was Soekot een van de Shalosh
Regalim, de drie jaarlijkse bedevaarten, waar elke mannelijke Jood in Jeruzalem
moest zijn. Elke 7 jaar, op Soekot, las de koning hardop uit de Thora voor aan
de hele natie - mannen, vrouwen en kinderen. Deze bijzondere bijeenkomst stond
bekend als Hakhel.
Stel je dit tafereel voor: Miljoenen Joden - mannen en
vrouwen, baby's en hun overgrootmoeders, geleerden en leken - verzamelden zich
in Jeruzalem op de Tempelberg. Er valt een stilte over de massa, terwijl de
vorstelijk getooide koning van Israël op een platform klimt en delen van de H.
Thora voorleest. De natie is geïnspireerd en versterkt. Een weergave van
eenheid en een doelverklaring komen samen om een veelsoortig volk nieuw leven
in te blazen en te heroriënteren.
Hoewel schijnbaar onwaarschijnlijk, herhaalde dit tafereel
zich 7-jaarlijks in het oude Jeruzalem. En wanneer de Tempel zal worden
herbouwd, zal de praktijk worden vernieuwd, waarbij Moshiach zelf voorleest uit
de Torah-rol.
Deuteronomium
31:10-12: Hij (Mozes) droeg hun daarbij het volgende op: Lees deze
voorschriften elke 7de jaar, het jaar van de kwijtschelding, tijdens
het Loofhuttenfeest voor aan alle Israëlieten. Want dan komt heel Israël naar
de plaats die de Heer uitkiest, om daar voor Hem te verschijnen.
Inspiratie
voor zes jaar zakelijke inspanningen
In het oude Israël was elk 7de jaar een Shemitah
("sabbatsjaar"). Een heel jaar lang kwam de economie van het land tot
stilstand toen alle boeren en landarbeiders hun velden verlieten en massaal
naar de studiehuizen stroomden waar ze zich een heel jaar lang concentreerden
op hun spirituele, in plaats van fysieke behoeften.
Aan het begin van het 8ste jaar (het eerste in
de nieuwe zevenjarige cyclus), was de natie klaar om terug te gaan naar de
velden en boomgaarden. Maar eerst, op de 2de dag van de feestdag van
Soekot, 16 dagen in het nieuwe jaar, kwamen ze allen samen in de Heilige Tempel
voor een dosis inspiratie. Inspiratie om hen de komende 6 jaar te helpen,
waarvan de meeste tijd zou worden besteed aan zakelijke inspanningen.
Herbeleving
van de berg Sinaï
Deze gebeurtenis stond bekend als Hakhel, "verzamel jullie!"
Het was de enige gebeurtenis die de aanwezigheid van elke Jood vereiste, wat
doet denken aan het historische moment waarop onze natie op de berg Sinaï
stond, toen elk lid van onze natie aanwezig was toen God ons liefdevol de Thora
gaf.
Bekeerlingen [die de Hebreeuwse taal niet begrijpen] moeten
zich voorbereiden en hun oren spitsen om met ontzag, eerbied en vreugdevolle
schroom te luisteren, zoals op de dag dat [de Thora] op de Sinaï werd gegeven.
Zelfs grote geleerden die thuis zijn in de hele Torah zijn verplicht om met
grote concentratie te luisteren... - Maimonides, Wetten van Chagigah 3:6.
Ieder zou
zichzelf moeten zien alsof het uit de mond van God komt dat hij deze woorden
hoort
Toen de hele natie zich had verzameld, kreeg de koning, die
zich op een speciaal gebouwd platform in de binnenplaats van de tempel bevond,
de Thora-rol overhandigd die Mozes zelf had geschreven. De koning reciteerde
een zegen en las vervolgens verschillende gedeelten uit het boek Deuteronomium
voor, en besloot toen met nog een aantal zegeningen.
Het gesprek van de hele natie - mannen, vrouwen en kinderen
- is dan: "Waarom zijn we samengekomen voor deze grote bijeenkomst?"
En het antwoord is: "Om de woorden van de Thora te horen - onze essentie,
glorie en trots!" Dit zal hen ertoe brengen de Thora te prijzen en te
spreken over de glorierijke waarde ervan, en in hun hart een verlangen en
motivatie te planten om God te bestuderen en te leren kennen. Zo zullen ze het
ultieme goed verdienen, en God zal zich verheugen in Zijn scheppingen... -
Sefer haChinuch mitswa 612.
Water en
Vreugde
Op Soekot bepaalt God hoeveel regen er die winter zal
vallen (het primaire regenseizoen in Israël). Terwijl elk offer in de Tempel
wijnplengoffers omvatte die over het altaar werden gegoten, werd op Soekot,
tijdens een bijzonder ceremonie, ook water over het altaar gegoten. Dit ritueel
zorgde voor zo'n vreugde dat het de hele nacht werd gevierd met muziek, dans en
zang. Deze viering werd "Simchat
Beit Hasho'evah" genoemd.
Zelfs vandaag, wanneer er geen tempel is, is het
gebruikelijk om nachtelijke vieringen te houden met zang en dans. Deze feestdag
is zo vreugdevol dat je in de Talmoedische tijd, wanneer iemand het woord chag ("feestdag") zei zonder
te specificeren welke, je kon weten dat ze het over Soekot hadden.
Shemini
Atzeret / Simchat Torah: Nog meer Vreugde
De Thora vertelt ons dat we na de 7 dagen van Soekot een 8ste
dag moeten vieren. In de diaspora wordt deze achtste dag verdubbeld, dus twee
dagen jom tov. Op de laatste dag is het gebruikelijk om de jaarlijkse cyclus
van het lezen van de Thora af te sluiten en dan onmiddellijk terug te beginnen
met een nieuwe cyclus, waardoor deze dag Simchat Thora ("Thora-viering")
wordt.
Simchat Thora: 27-29 september 2021
Na de 7 vreugdevolle dagen van Soekot, komen we bij de
fijne feestdag van Shemini Atzeret/Simchat Torah.
In de diaspora staat de eerste dag bekend onder de Bijbelse
naam Shemini Atzeret. We wonen nog steeds in de soeka, maar zonder zegen.
Yizkor, het gedenkteken voor de overledenen, wordt ook op deze dag gezegd.
De tweede dag staat bekend als Simchat Thora, tijdens welke
we de jaarlijkse Thora-leescyclus voltooien en onmiddellijk herbeginnen met de
jaarlijkse Thora-leescyclus. Deze vreugdevolle mijlpaal wordt gemarkeerd met onstuimig
zingen en dansen in de synagoge, waarbij traditioneel zeven ronden rond de bimah (podium waar de Thora wordt
gelezen) worden afgelegd, die bekend staan als hakafot, terwijl de Torah-rollen omhoog worden gehouden.
Beide dagen worden gevierd met nachtelijke
kaarsverlichting, feestelijke maaltijden zowel 's avonds als overdag.
Tegen de tijd dat Simchat Torah voorbij is, hebben we een
spirituele achtbaan meegemaakt, van de plechtige introspectie van de Hoge
Feestdagen tot de duizelingwekkende vreugde van Soekot en Simchat Torah. Nu is
het tijd om de achtbaan om te bouwen tot een locomotief en ervoor te zorgen dat
de inspiratie van de feestdagen ons het komende jaar voortstuwt naar meer
groei, leren en toewijding.
|