Dr. Thomas Horn: Het Vaticaan geeft Pr Ruiz-Sanchez de raad
de buitenaardsen te onderzoeken of ze zielen hadden die konden bekeerd/verlost
worden. Maar hij ondervindt dat de Lithianen intelligente wezens zijn, wiens
moraliteit perfect past met het Christendom, maar geen concept hadden van religie of God. Zijn dilemma groeit. Spoedig
wordt hij uitgenodigd bij een Lithiaanse famillie. Hij schrijft: ´Dit was de
eerste kans om uiteindelijk iets van het privéleven te zien van Lithia en
daardoor misschien iets te zien van het morele leven, de rol waar God de Lithianen in had geworpen, in het oude drama van
goed en kwaad zowel in het verleden als in de komende tijden. Tot dat was
gekend waren de Lithianen in hun Eden, waren misschien alleen spiritueel goed:
vol rede als organisch denkende machines met staarten, maar zonder een ziel.'
De Jezuieten worden hier omschreven als de cerebrale cortex
van de Kerk die bezig waren met deze morele theologische en organisatorische
kwesties rond een pauselijke verklaring op aarde en het zaad van Satan. Je ziet
waar ik heen wil. Het is belangrijk op
te merken dat de fictieve Pr Ruiz-Sanchez het Vaticaan waarschuwt om Lithia te
classificeren als X1, een planeet om voor altijd in quarantaine te zetten,
zowel voor de aarde als voor de mensen wegens zijn potentieel voor groot
bedrog. Wat we hier hebben op Lithia is zeer duidelijk. We hebben nu een
planeet en een volk ondersteund door de ultieme vijand. Het is een enorme
valstrik, voorbereid voor ons allen, voor elke mens op aarde en erbuiten. We
kunnen niets anders doen dan het verwerpen. Niets anders dan zeggen: VADE RETRO
SATANA. (VRS) Ga weg, Satan!

Als we
er op enige manier op ingaan, zijn we verdoemd!'
Dit maakt onderdeel uit van de formule van exorcisme. Het
is een duidelijke inzicht dat het volk op Lithia deel uitmaken van een
Satanisch plot en dat ze ten allen koste moeten worden geweerd. Het is een
astro-theologische samenzwering met als doel de mensheid te misleiden op een
punt in de toekomst. Uiteindelijk overtuigt hij paus Hadrianus van het duivels
plan, maar ironisch genoeg is hij niet in staat om alle theologen van de Kerk
te overtuigen. Had de schrijver van dit boek een voorkennis over hoe een groot
bedrog zou omarmd worden door het Vaticaan, en zijn leiders, theologen en
wetenschappers? Wanneer science-fictionschrijver Jo Walton de Jezuiet Guy
Consolmagno vroeg wat hij vond van de kwesties die Blish in zijn roman schreef,
gaf Consolmagno toe dat de Jezuïeten de sterkste voorstanders waren:
1 Om buitenaardse beschavingen hun paganisme te laten
behouden en de Christelijke ideeën betreffende deze buitenaardse beschavingen
te veranderen.
2 De buitenaardse culturen en beschavingen te accepteren
voor wie ze zijn.
3 Het overnemen van buitenaardse religieuze praktijken in
een soort taal, en vorm dat kan geaccepteerd worden.
Als Pr Consolmagno op Lithia was geweest, zouden we reeds
in contact gekomen zijn met de buitenaardsen en zouden we reeds zoveel mogelijk
geleerd hebben van hen. Maar we zullen niet veel langer moeten wachten op
contact. Er is een woordspelletje rond de term Lithia. Terwijl Blish een
duidelijke connectie maakt tussen de naam van de planeet en zijn inwoners,
wegens de overvloedige aanwezigheid van lithium op de buitenaardse wereld. Men
kan de term Lithia verbinden met de godin Illithia. Het was de taak van deze
godin in de Oudheid om het zaad van de slang, de Oude Slang Satan te bewaren en
de geboorte van het slangenkind te genereren, de toekomstige slangenredder. De
rol van deze godin was in de Oudheid zo belangrijk als bewaarster van dit zaad
van de slang met het oog op de geboorte van de slangenredder, dat er schrijnen
werden opgericht over heel Griekenland. Er werden terracotta figuren van
onsterfelijke minnen voorgesteld die waakten over de goddelijke kinderen waarin
de bloedlijn zou blijven bestaan.
Ilithyia of Eileithyia is
de godin van voortplanting en bevalling. Haar naam betekent "zij
die verschijnt". Van deze godheid wordt eerst gewag gemaakt in Lineair
B tabletten op Kreta als Eleuthia. Zij was bijzonder populair in en rond
het Egeïsche Zeegebied. Een half uurtje ten zuiden van Heraklion ligt
de Eileithyiagrot. Votiefoffers wijzen er op bijna ononderbroken gebruik als
offerplaats vanaf 3000 v. Chr., bij het begin van de Minoïsche cultuur. Op
het Griekse vasteland, in Olympia, werd in de 2e eeuw na Chr door de
reiziger Pausanias een archaische schrijn met een binnenste cella gezien die
gewijd was aan een slangenverlosser van de stad (Sosipolis) en aan Eilithyia,
daarin zorgde een maagd-priesteres voor een slang die werd gevoed met
honingzoete gerstekoeken en water – een offer dat geschikt was voor Demeter.
|