7 zaken om het sacrale te herstellen (Uit: Catholicism
Pure & Simple 13/8/2014)
Als het gaat om de liturgie van
de Romeinse ritus, zouden sommigen je doen geloven dat je twee keuzes hebt: de
progressieve Novus Ordo-mis in de banale en saaie traditionele Latijnse mis van
de fundamentalisten.
Ze willen je ook doen geloven dat
de twee elkaar nooit zullen ontmoeten, dat totdat de paus van het toekomstige
verleden arriveert om de Novus Ordo te hervormen, elke kans om wat traditioneel
als heilig en eerbiedig werd beschouwd in de Novus Ordo, onmogelijk te
herstellen is.
Maar dit is gewoon niet waar. Er
zijn veel dingen die Priesters zouden kunnen doen om het gevoel van het sacrale
te herstellen en gepaste eerbied voor de liturgie te helpen herstellen, dingen
die perfect in lijn zijn met het Tweede Vaticaans Concilie. Verder is dit geen
theoretische oefening, er zijn overal Priesters die sommige of zelfs al deze
dingen hebben gedaan.
1) Ad Orientem. De mis die ad orientem wordt gezegd, betekent dat
de Priester en de gelovige in dezelfde richting staan, het (liturgische)
oosten. Veel mensen denken dat Het Tweede Vaticaans Concilie of de Novus Ordo
vereist dat de Priester naar de mensen gericht is. Dit is gewoon niet waar. In
feite anticiperen de rubrieken van de nieuwe mis erop dat de mis ad orientem
wordt gezegd en instrueren ze de Priester wanneer hij de mensen moet aankijken.
Ik kan geen enkele zaak bedenken
dat meer zou kunnen doen om de geest en het hart van de gelovigen (om nog maar
te zwijgen van de Priester) goed te oriënteren dan het herstellen van de ad
orientem aanbidding. Ik beveel u de brief aan die Fr. Richard Heilman schreef
een jaar na de implementatie aan een Priester over de vruchten van deze
verandering. Er is geen toestemming of indult vereist om deze wijziging aan te
brengen zoals het is, precies zoals de mis oorspronkelijk was bedoeld. Het
enige dat nodig is, is een gewillige Priester en tijd om de gelovigen goed te
informeren.
2) Herstel gezang en polyfonie. Laat het gezangboek en het vrolijke
antropocentrisme achterwege en breng gezang en polyfonie terug. Nogmaals, dit
is precies zoals het Tweede Vaticaans Concilie noemde: De Kerk erkent dat het Gregoriaans
bijzonder geschikt is voor de Romeinse liturgie: daarom moet het, als andere
dingen gelijk zijn, een prominente plaats krijgen in liturgische diensten. Maar
andere soorten gewijde muziek, met name polyfonie, zijn geenszins uitgesloten
van liturgische vieringen, zolang ze in overeenstemming zijn met de geest van
de liturgische handeling, zoals vastgelegd in art. 30. " Bovendien moet de
Priester de mis zingen terwijl de gelovigen gezongen antwoorden geven. Een Priester
zou zelfs de propers kunnen zingen. Dit alles kan tijd kosten en een
gezamenlijke inspanning op het gebied van informatie, de beloning kan enorm
zijn.
3) Latijn, ja Latijn !! Nogmaals, het Sacrosanctum Concilium van het Tweede
Vaticaans Concilie "De bijzondere wet blijft van kracht, het gebruik van
de Latijnse taal moet behouden blijven in de Latijnse riten." Wat het
Tweede Vaticaans Concilie voor ogen had, was het gebruik van de volkstaal voor
de variabele delen van de mis: "Dit zal in de eerste plaats van toepassing
zijn op de lezingen en preek, en op sommige gebeden en gezangen." Maar de
delen van de mis die elke week hetzelfde zijn, zouden in het Latijn kunnen
zijn, de mensen zouden hierover kunnen worden onderwezen, spiekbriefjes voor
vertalingen en met de tijd zou kunnen hersteld worden wat altijd bewaard moest
blijven. Gebeden zoals het Sanctus en het Agnus Dei zouden op zijn minst in het
Latijn moeten zijn en het Kyrie in het Grieks, aangezien veel mensen er reeds
bekend mee zijn.
4) Correct ontvangen van de Communie, geknield
en op de tong. In zijn artikel in de
Nieuwe Liturgische Beweging geeft Fr. Richard Heilman een uiteenzetting over
dit onderwerp.
Waarom knielen?
Paus Benedictus XVI heeft
opgemerkt dat knielen "een uitdrukking is van de Christelijke cultuur, die
de bestaande cultuur transformeert door middel van een nieuwe en diepere kennis
en ervaring van God." Hij herinnert ons eraan dat het woord proskynein
alleen al negenenvijftig keer voorkomt in het Nieuwe Testament, waarvan
vierentwintig keer in het Boek Openbaring, het boek van de hemelse liturgie,
dat aan de Kerk wordt gepresenteerd als de standaard voor haar eigen liturgie."
In zijn boek The Spirit of the Liturgy spreekt Paus Benedictus over een verhaal
dat voortkomt uit de uitspraken van de Woestijnvaders, volgens welke de duivel
door God werd gedwongen zichzelf te tonen aan een zekere Abba Apollo. Hij zag
er zwart en lelijk uit, met angstaanjagende dunne ledematen, maar het meest
opvallende was dat hij geen knieën had. Het onvermogen om te knielen wordt
gezien als de essentie van het duivelse."
Waarom op de tong ontvangen?
Ondanks de wijdverbreide praktijk
van Communie in de hand, is de universele discipline om de H. Communie op de
tong te ontvangen niet veranderd. Een Bisschop kan bijvoorbeeld de Communie in
de hand verbieden, maar niet de Communie op de tong. De Kerk moedigt het
laatste sterk aan, maar het eerste niet. Met betrekking tot de Communie in de
hand spreekt de Kerk slechts op een waarschuwende toon vanwege de vele
misstanden die vaak gepaard gaan met deze praktijk.
Knielen en de Eucharistie op de
tong ontvangen, moedigt je aan om echt na te denken over wat je aan het doen
bent, terwijl je tegelijkertijd het juiste respect toont voor de Eucharistie.
Het toevoegen of gebruiken van een communiebank is de beste manier om een goede
ontvangst te stimuleren. Kwestie om respect te tonen voor de Eucharistie.
5) Geen buitengewone Bedienaren van de H. Communie
meer. Het gebruik van buitengewone
bedienaren van de H. Communie zou precies dat, buitengewoon moeten zijn. Het
gebruik van buitengewone Bedienaren van de H. Communie bij het uitreiken aan de
gewone massa is misbruik. Zo simpel is het.
§ 1. De canonieke discipline
betreffende buitengewone bedienaren van de H. Communie moet correct worden
toegepast om verwarring te voorkomen. Dezelfde discipline stelt vast dat de
gewone dienaar van de H. Communie de Bisschop, de Priester en de Diaken is. Buitengewone
bedienaren van de H. Communie zijn degenen die zijn ingesteld als acolieten en
de gelovigen die aldus worden afgevaardigd in overeenstemming met Canon 230, §
3.
§ 2. Buitengewone bedienaren
mogen de H. Communie bij Eucharistievieringen alleen uitdelen als er geen
gewijde Priesters aanwezig zijn of als die gewijde Priesters die aanwezig zijn
bij een liturgische viering echt niet in staat zijn de H. Communie uit te delen.
Ze kunnen deze functie ook uitoefenen bij Eucharistievieringen waar er
bijzonder veel gelovigen zijn en die buitensporig lang zouden duren omdat er
onvoldoende gewijde Bedienaren zijn om de H. Communie te verspreiden.
De gewone bedienaren zijn Bisschoppen,
Priesters en Diakens. Als elke Jan, Piet en Klaas naar het heiligdom rennen om
de Communie uit te reiken, wordt de heiligheid van de Eucharistie verminderd.
6) Passende kleding. Dit gaat allemaal over informatie geven en
opvoeding. Priesters dienen herhaaldelijk te prediken en de gelovigen te
onderwijzen over de juiste kleding voor de Mis. Niemand zou in short, teenslippers,
topje in een sollicitatiegesprek opdagen, of om de Koning of Paus te ontmoeten,
maar onze Heer en Redder ontmoeten in de Eucharistie dan? Andere zaken die de Priester
kan doen, is de soutane en surplice bovenhalen. Priesters zouden kunnen uitleg
geven over de heiligheid van vrouwen en het gebruik van de mantilla/kerksluier
kunnen aanmoedigen. Iedereen weet dat wat we dragen ons gedrag en denken verandert.
7) Algemene eerbied en heiligheid. Dit gaat allemaal over het elimineren van
verstoring en het herstellen van een gevoel van het sacrale. Enkele zaken om te
overwegen zijn:
Het teken van vrede door de gelovigen
wegnemen. Het is alleen een optie en niet verplicht en vaak erg storend.
Meer wierook.
Grote aandacht voor eerbied en
precisie door de Priesters en misdienaren.
Priesterlijke ad libs (naar
believen) verbannen!
De Priester die vermijdt rond
te wandelen tijdens de preek.
Ik beweer niet dat al deze zaken
gemakkelijk zijn voor de Priesters of de gelovigen, maar ze zijn allemaal goed in
te voeren en veel Priesters hebben reeds veel van deze dingen geïmplementeerd.
Sommige van deze zaken kunnen ongetwijfeld bijzonder moeilijk zijn voor degenen
die de verwaterde versie van de liturgie kennen en daarbuiten. Maar om te weigeren
het sacrale te herstellen omwille hiervan, is het gewoon de stervende patiënt
op zijn gemak stellen in plaats van te proberen de ziekte te genezen.
Bij al deze dingen moet de Priester
toegewijd zijn om zich aan te passen en voor sommige kan het even duren.
Parochies die veel van deze veranderingen hebben doorgevoerd, hebben enorme
zegeningen ontvangen.
|