Wat motiveert een Communist?
Het Communisme heeft een
van de weinige, duurzame opposities tegen het Kapitalisme geleverd, een
wereldwijde politieke orde die verantwoordelijk is voor het voortdurende lijden
van miljoenen. Het is dat lijden, gereproduceerd door economische patronen dat
Marx en anderen probeerden uit te leggen, en niet het geheime plot van atheïsme
is (zoals Day ooit beweerde), dat Communisten motiveert.
Volgens een rapport van Oxfam uit 2018 is de wereldwijde ongelijkheid enorm en
neemt deze nog steeds toe. Oxfam, dat niet door Communisten wordt gerund,
merkte op dat "82 procent van de gecreëerde rijkdom [in 2017] naar de
rijkste één procent van de wereldbevolking ging, terwijl de 3,7 miljard mensen
die de armste helft van de mensheid vormen niets hebben."
Terwijl ondernemers zoals
Elon Musk en Jeff Bezos investeren in ruimtevaart, zijn hun werknemers
verwikkeld in de dagelijkse economische strijd hier op aarde. In de
Tesla-fabrieken van Mr. Musk lijden werknemers meer dan twee keer zo zwaar als
het industriële gemiddelde en melden dat ze zo uitgeput zijn dat ze op de
fabrieksvloer instorten.
Een undercover-journalist
meldt dat werknemers in flessen urineren in een magazijn in de VK uit angst om
gedisciplineerd te worden voor "inactieve tijd" en het bedrijf heeft
een lange lijst met eerdere overtredingen. In Pennsylvania hadden
Amazon-werknemers medische hulp nodig, zowel voor blootstelling aan de kou in
de winter als voor hitte-uitputting in de zomer. Het is een hoge prijs opdat
een paar miljardairs op vakantie zouden kunnen gaan in de zwarte ruimte. Zoals
een medewerker van Detroit Tesla het uitdrukte: "De toekomst wordt voor
gezorgd behalve wij."
Voor Communisten is
wereldwijde ongelijkheid en het misbruik van werknemers bij zeer winstgevende
bedrijven niet alleen het gevolg van onvriendelijke werkgevers of oneerlijke
arbeidsvoorschriften. Het zijn symptomen van een specifieke manier om rijkdom
te vergaren, een die niet bestond bij de schepping van de wereld en een die
deel uitmaakt van een 'doodscultuur', om een bekende uitdrukking te lenen. We
leven al in een wereld waar rijkdom wordt herverdeeld, maar de rijkdom gaat
omhoog, niet naar omlaag en niet naar de onderste laag.
Hoewel uit peilingen
blijkt dat Amerikaanse burgers steeds sceptischer tegenover het Kapitalisme
zijn geworden - een Gallup-onderzoek meldt zelfs dat democraten het Socialisme
op dit moment positiever beschouwen dan het Kapitalisme, is die houding niet
erg populair bij verkiezingsvertegenwoordigers. Een opleving van Socialistische
hysterie typeerde het antwoord op het inspirerende primaire aanbod van Bernie
Sanders in 2016 en het electorale succes van Alexandria Ocasio-Cortez en
Rashida Tlaib, leden van de Democratische Socialisten van Amerika, een partij
mede opgericht door een voormalige Katholieke arbeider, Michael Harrington.
Republikeinse en
democratische politici hebben het overduidelijk gemaakt dat ongeacht hun
verschillen, ze het er beiden over eens zijn dat in de Amerikaanse politieke
cultuur steun voor het Kapitalisme niet onderhandelbaar is, zoals Nancy Pelosi
tegenover een Socialistische vragensteller tegen CNN vertelde.
Communisten zijn niet tevreden met Kapitalistische partijen, die elkaar met de
vinger wijzen terwijl ze gezamenlijk een systeem handhaven dat een groot aantal
mensen, inclusief hun eigen kiezers, uitbuit. Communisten denken dat we betere
manieren kunnen opbouwen om een evenwichtige samenleving te creëren.
In tegenstelling tot de
angst dat Communisten simpelweg de spullen van iedereen willen afpakken, de
afschaffing van privébezit, waartoe Marx en Engels opriepen, is het de
afschaffing van particuliere manieren om rijkdom te vergaren. Zoals het
populaire gezegde in Communistische kringen luidt, willen Communisten niet je
tandenborstel. Sommige van de standaardvoorstellen in de programma's van Communistische
partijen omvatten dingen zoals het bieden van gratis gezondheidszorg, het
afschaffen van privéwinst bij het verhuren van onroerend goed en de oprichting
van echt democratische instellingen waarin politici geen miljonairs zijn en
kunnen worden teruggeroepen.
Hoewel de Katholieke Kerk
officieel leert dat privé-eigendom een natuurlijk recht is, komt deze leer
ook met de voorwaarde dat privé-eigendom altijd ondergeschikt is aan het
algemeen belang. Dus ondergeschikt, zegt paus Franciscus op een echt radicaal
moment in "Laudato Si", "dat de christelijke traditie het recht
op privé-eigendom nooit als absoluut of onschendbaar heeft erkend, en het
sociale doel van alle vormen van privé-eigendom heeft benadrukt."
Iets dergelijks loopt
parallel in "Het Communistisch Manifest", wanneer Marx en Engels
onderstrepen dat het afschaffen van privé-eigendom het afschaffen van
niet-persoonlijke eigendom betekent, niet het soort werkmateriaal dat een
ambachtsman of boer zou kunnen bezitten, maar de verzamelde eigendom van de
rijken, dat verdeelt mensen in vijandige klassen van mensen - met andere
woorden, het soort privébezit dat de meesten van ons niet hebben.
"Jullie zijn geschokt
over onze intentie om privébezit af te schaffen", zeggen Marx en Engels
tegen hun burgerlijke tegenstanders. Maar in jullie bestaande samenleving is het
privébezit al voor 9/10de van de bevolking afgeschaft. Het privébezit
voor de weinige elite is in hun handen omdat het niet in handen is van de 9/10de
van de mensen.
In de plaats hebben ze het erover dat privébezit zou
moeten herverdeeld worden. In een tekst zeggen Marx en Engels: Wanneer kapitaal daarom wordt omgezet in
gemeenschappelijke eigendom, in eigendom van alle leden van de samenleving,
wordt persoonlijke eigendom daardoor niet omgezet in sociale eigendom. Alleen
het sociale karakter van het onroerend goed wordt gewijzigd. Het verliest zijn
klassenkarakter."
Wat communisten wensen is een authentieke samenleving, en zij denken dat dit
alleen kan gebeuren door eigendom te relativeren in het licht van het welzijn
van iedereen. Radicaal inderdaad, maar zeker niet zo schokkend voor mensen die
zich herinneren dat de Maagd Maria zong dat God de hongerigen met goederen
heeft vervuld, maar rijken ledig heeft weggezonden. (Lk 1:53).
|