Deel
25-27 : De gelijkenissen van De zaaier Het mosterdzaadje De zuurdesem
Gebaseerd
op: www.holyhome.nl van Simon J. Stamhuis en preek van Ernie Arnold, voorganger
Markus 4:26-30: Weer zeide Hij: Het gaat met het koninkrijk Gods als
met een mens, die het zaad in de aarde werpt; dan gaat hij slapen des nachts,
en staat op overdag. En het zaad ontkiemt en groeit op; zelf weet hij niet,
hoe. Want vanzelf brengt de aarde vruchten voort, eerst de halmen, dan de aar,
daarna het volle graan in de aar. En als het koren rijp is, slaat hij er
aanstonds de sikkel in; want het is tijd voor de oogst. Nog sprak Hij: Waarmede
zullen wij het koninkrijk Gods vergelijken, of onder welke parabel het brengen?
Uitleg
Markus vertelde ons dat onze geestelijke groei als
individuen en als Kerk meer te maken heeft met een goddelijk mysterie, dan
menselijke tussenkomst. We moeten geduld oefenen, geestelijke discipline
betonen en ons overgeven aan Jezus. Dat wil niet zeggen dat we niet de zaden
moeten zaaien en Jezus boodschap kenbaar maken, maar het is onze
verantwoordelijkheid om met de H. Geest samen te werken en Hem in ons te laten
werken. We moeten begrijpen dat er zaken zijn dat we in de hand hebben, en
zaken dat we niet in de hand hebben. We moeten bidden om
onderscheidingsvermogen om de zaken uiteen te houden.
We moeten gewoon de volgende zaken doen als een discipel
van God. Dat hebben wij in handen:
·
Trouw blijven aan ons geloof in God.
·
Trouw blijven aan dagelijks gebed, de H. Mis en
de Biecht en aanbidding.
·
Blijf positief en vol hoop.
·
Blijf streven naar een leven van heiligheid met
je geest, hart en ziel.
·
Ons lichaam en onze geest behandelen als de heilige
tempel van God.
·
Ons niet door wereldse zaken laten overspoelen,
we moeten plaats maken in onze geest voor God en Zijn zaken.
·
Onze emoties ordenen en ons niet laten
meesleuren met zaken die tegen Gods Wet ingaan.
·
Onze ziel zuiver houden. We hebben een vrije
wil gekregen om toe te laten dat God ons redt, verlost en ons vernieuwt. Ons
geestelijke leven moet boven ons vleselijk leven staan.
·
We hebben controle over onze relaties.
·
We kunnen goede daden stellen met het gebruik
van onze vermogens en talenten. We kunnen anderen aanzetten om het goede te
doen.
Maar er zijn ook zaken die we niet in handen hebben en waar
we ons moeten verlaten op Gods belofte. We moeten wachten en vertrouwen op God.
Wij moeten toelaten dat de mysteries van God plaatsvinden. Het is zo
gemakkelijk om ongeduldig te worden. De boer wachtte af en ondertussen maakte
hij de zaken klaar voor de oogst. Wij moeten onze wil in overeenstemming
brengen met Gods Wil. God weet precies wanneer, waar, en hoe de zaken moeten
gebeuren. Wij moeten vertrouwen op Hem.
Gebaseerd
op : www.holyhome.nl van Simon J. Stamhuis, voorganger en de preek van Freddy Fritz, voorganger
Markus 4:31-32 (ook Mattheus 13:31-32, Lucas
13:18-19): Het is gelijk aan een
mosterdzaadje; wanneer men het zaait in de aarde, is het t kleinste van alle zaden
op aarde. Maar wanneer het eenmaal gezaaid is, groeit het op, en wordt groter
dan alle tuingewas; het schiet grote takken, zodat de vogels in de lucht kunnen
nestelen onder zijn lommer.

Mattheus 13:33 (ook Lucas 13:20-21): Nog een andere gelijkenis sprak Hij tot hen: Het
rijk der hemelen is gelijk aan zuurdeeg, dat een vrouw onder drie maten meel
mengde, totdat het meel geheel was gegist.
Uitleg
van het mosterdzaadje en de zuurdesem:
De parabel van het mosterdzaadje illustreert de groei van
het Koninkrijk van God van buiten. De parabel van de zuurdeeg de groei vanbinnen.
Het Koninkrijk van God betekent de ultieme nederlaag van het koninkrijk van
Satan en de overwinning van God en Zijn Rijk. Het is de bevrijding van de
schepping van de slavernij van het kwaad en de zonde en de glorierijke vrijheid
van Gods kinderen, en de veiligheid, geluk en vreugde onder Zijn heerschappij.
Een mosterdzaadje was het kleinste zaadje dat de boeren
zaaiden in het oude Israel. Het was minder dan een millimeter diameter. En toch
groeide het tot een grote boom. Jezus bedoelt hier dat het Koninkrijk van God
zal groeien van iets kleins en onbeduidends tot iets groots dat voedsel en een
woonplaats biedt aan al degenen die er binnenkomen.
God schiep de wereld perfect, prachtig en goed. Hij schiep
Adam en plaatste hem op een perfecte plaats om te heersen over de hele
schepping. Helaas, gehoorzaamde hij niets Gods bevel om niet van de boom van
kennis van goed en kwaad te eten. Bekoord door satan at Adam van de vrucht en
dompelde de hele mensheid in chaos, aftakeling en zonde. Van die tijd af
verwoeste zonde leven na leven op de hele aarde. De straf die op zonde staat is
de dood en alle mensen zijn nu gevangenen van satans koninkrijk.
God zorgde in Zijn barmhartigheid voor een uitweg. Hij zond
Zijn eigen Zoon Jezus om het koninkrijk van satan te verslaan. Jezus komst op
aarde leek zo onbeduidend in het begin. Hij werd geboren in een stal, groeide op
in een klein dorpje Nazareth. De mensen zeiden zelfs: Kan er iets goeds komen
uit Nazareth? (Joh 1:46) Toen hij ongeveer 30 jaar was kwam Hij op de
voorgrond in Israel omwille van Zijn prediking en mirakels. De mensen in Israel
verwachtten in die dagen dat God Zijn Gezalfde zou zenden de Christus om hen
te bevrijden van de Romeinse overheersing. Ze verwachtten een Rijk van God dat
onmiddellijk in volle machtsontplooiing kwam. De mensen verwachtten een
militair en politiek Koninkrijk zoals met Koning David. Wanneer Jezus hun
verwachtingen niet evenaarde, sloegen ze Hem op het Kruis in Jeruzalem. Zijn
weinige, trouwe volgelingen waren ontzet wanneer Jezus werd gedood. Ze renden
allen weg of ontkenden dat ze Jezus kenden. Maar drie dagen later liet God
Jezus verrijzen, een teken dat Hij in Zijn missie was geslaagd. Wie kon ooit
denken dat het zaad zo weelderig zou bloeien in het machtig Koninkrijk van God?
Het zaad groeide omdat het leven heeft, omdat het alle
macht van God in zich draagt. Het groeit omdat niets of niemand het Koninkrijk
van God kan tegenhouden met groeien. Ondanks vervolging, tegenstand en geweld
verspreidde de Christenheid zich en nam toe. Er kwamen steeds meer volgelingen.
Stad na stad, land na land ontving het nieuwe geloof. Kerk na kerk werd gebouwd
in bijna elke hoek van de aarde. Priesters, predikers, missionarissen kwamen
naar voor om de plaats te vullen van degenen die waren gestorven. En ook nu nog
zijn er plaatsen waar de Christenheid enorm groeit: vooral in China en Afrika.
Zuurdesem
Zuurdesem is een rijsmiddel. Een
rijsmiddel is een product dat aan deeg of beslag wordt toegevoegd om het baksel
luchtiger te maken. De eerste gerezen broden die mensen aten, waren
zuurdesembroden. In de achttiende eeuw nam biergist de functie van zuurdesem
over. Dit biergist evolueerde in de afgelopen eeuwen tot het bekende, verpakte
biergist wat we nu kunnen kopen bij de bakker of speciaalzaak. Ook kan brood
worden gebakken van bakpoeder.
Gist is het meest gebruikte
rijsmiddel. Gist wordt gemaakt door een geïsoleerde gistcel op een steriele
voedingsbodem te kweken, zodat men een uniform product krijgt dat altijd
dezelfde eigenschappen heeft (oplosbaarheid in water, snelle groei, goede
bewaarbaarheid). Gist kan ongeveer veertien dagen worden bewaard.
Zuurdesem is een veel ouder
rijsmiddel dan gist. Ook de bereiding vergt meer voorbereiding dan gistbrood.
De bereiding van zuurdesem duurt zes dagen. Zuurdesem is niets anders dan
verzuurd deeg (zuurdeeg).
De broodsoorten van gist en
zuurdesem verschillen nogal in smaak en structuur en houdbaarheid. Gistbrood is
ongeveer vier tot vijf dagen houdbaar en droogt snel uit.
Zuurdesembrood is ongeveer een
week houdbaar. Er is ook een verschil in verteerbaarheid.
Tijdens de langere rijstijd van zuurdesembrood worden de voedingsstoffen
afgebroken (voorverteerd) tot makkelijker opneembare stoffen. Dat is gezonder,
omdat de natuurlijke enzymen langer kunnen inwerken. Zo komen er meer stoffen
vrij uit het meel: meer calcium bijvoorbeeld. Zuurdesembrood moet langer rijzen
dan een met klassieke gist. Daarom is zuurdesembrood duurder. In biologische
speciaalzaken vind men vaak een ruim assortiment zuurdesembrood.)
Dieper ingaan op de aard en het effect van
zuurdesem
1.Zuurdesem zet altijd een proces
van gisting of fermentatie in gang. Gisting is het proces waarbij suiker, in
een zuurstofloze omgeving, wordt afgebroken in alcohol en koolzuurgas. Het koolzuurgas
doet het deeg rijzen. Er zit weinig beweging in het brood tot het gist wordt
toegevoegd.
2. Zuurdesem doet het deeg
rijzen. Het deeg wordt groter dan het van nature is, op dezelfde wijze als het
mosterdzaadje zich ontwikkelt tot een boom met een grootte die het van nature
niet is.
3. Zuurdesem breekt af. Er
verschijnen gaten in het brood en de suikers worden afgebroken.
4. Zuurdesem maak het brood
smakelijker en appelleert aan onze natuurlijke smaak.
Het werk van genade in een
zondaar begint in het klein, het is zoals de mengeling van gist met deeg. Er
moet eerst een startpunt gegeven worden opdat iemand Christen wil worden. Het
eerste handelingen van het spiritueel leven zijn dikwijls klein. Het kan
starten met een gespek tot God, het lezen in de Bijbel, eens de H. Mis
bijwonen, een gesprek met een priester, een artikel over geloof, een katholieke
site, enz. Het kan het geweten zijn dat knaagt, een gesprek met een collega,
een inzicht in het zondig gedrag en het verlangen ermee te kappen. Dit is gist
van genade die in het hart werkt.
Bisschop Ryle zegt het als volgt:
het werk van genade dat eens begonnen in een ziel, nooit stopt. Het zal
geleidelijk het geheel gisten. Zoals gist in een brood, nooit kan gescheiden
worden eens het gemengd is in het geheel. Het zal geleidelijk het geweten, de
geest, en de wil beϊnvloeden tot de hele mens geraakt is door zijn kracht en er
een diepe bekering plaatsvindt. De vooruitgang in de ene mens gaat vlugger dan
in de andere mens. Maar wanneer het echte werk van de H. Geest in het hart
begint, dan wordt het hele karakter vroeger of later gegist en veranderd. De
verlangens van de mens worden veranderd. De kompas van de mens gaat zich naar
God richten. Oude dingen gaan voorbij, en alle dingen worden nieuw. (2 Kor
5:17) De Heer Jezus zei dat het zo zou worden, en alle ervaring toont aan dat
het zo is.
De gelijkenis van de zuurdesem is de laatste gelijkenis
voordat de Heer naar het huis ging (Matt. 13:36). Dit betekent dat de
gelijkenis van de zuurdesem de situatie rond het woord van het koninkrijk
beschrijft in de Eindtijd.
Het woord van het koninkrijk (Matt. 13:19), is het aanbod
aan christenen om het koninkrijk der hemelen binnen te gaan (Matt. 5:20). Het
"binnengaan van het koninkrijk der hemelen" is een uitdrukking voor
de toekomstige deelname aan de heerschappij vanuit de hemelen over de aarde als
mede erfgenaam met Christus dé Erfgenaam. Deze heerschappij wordt niet
automatisch verkregen, maar als gevolg van het succesvol lopen van de
geestelijke wedloop (vgl. 1 Cor. 9:2427; 2 Thess. 1:5).
Het woord van het koninkrijk is de boodschap dat we ernst
moet maken met onze toekomstige erfenis. De werkwoord ernst
maken in Hebr. 2:3 is in de Griekse tekst ameloo en betekent verwaarlozen,
veronachtzamen. We komen het werkwoord ook tegen in Matt. 22:5 en 2 Petr.
1:12. In Matt. 22:5 wordt het werkwoord
verbonden met de gelijkenis van het koninklijke bruiloftsmaal, en daarom ook
met het woord van het koninkrijk. Men sloeg geen acht op de bruiloft. Men
verwaarloosde en veronachtzaamde het belang van de bruiloft (Matt. 22:4,5). Het
gevolg hiervan was dat men als zoon niet tot heerlijkheid wordt gebracht
(Hebr. 2:10), omdat men onverschillig is geweest ten aanzien van het eerstgeboorterecht
(Hebr. 12:16,17).
De uitdrukking hèt
geloof, gebruikt door de Heer, staat ook heel centraal in de brieven van
Paulus. Vlak voor zijn dood, schreef Paulus: Ik heb hèt geloof behouden (2
Tim. 4:7). Hij verbond dit met zijn (geestelijke) (wed)loop die hij ten einde
had gebracht. Hiermee gaf Paulus aan dat sommige christenen hèt geloof zullen
behouden en andere christenen niet.
|