Overweging en ons actief
leven - David L. Fleming, SJ.
Het doel van het spiritueel leven,
zoals Ignatius het stelde, is te kiezen wat beter leidt naar Gods verdiepende
leven in mij. Dit is een dynamisch doel. We zijn geroepen te kiezen, om ons
vrij met God te verenigen. Meestal betekent dit dat we meewerken met God in
actief werk in de wereld.
Dit actieve leven rust op een
fundament van overweging. De Ignatiaanse spiritualiteit leert ons de voetsporen
van God onderscheiden in onze ervaringen. Het toont ons hoe terug te kijken op
ons leven, onze herinneringen te zeven om de weg te zien die God uitstippelt
over de jaren. Het leert ons hoe God te vinden in het huidige in relaties,
uitdagingen, frustraties, en gevoelens die we nu ervaren. De middelen en
methodes van Ignatiaanse spiritualiteit zorgen ervoor dat we een gewoonte
aankweken van biddende overweging van ons leven.
Ignatius maakte dit duidelijk op
de manier waarin hij de Geestelijke Oefeningen heeft geordend. Hij begint de
bezinning met het Principe en Basis, die in beknopte vorm Ignatius visie over
Gods doelstellingen weergeeft:
·
God
schiep ons om het leven met ons te delen voor altijd.
·
Het doel
van Gods schepping van de dingen en de presentatie aan ons, moeten het
gemakkelijker maken dat we God kennen en op onze beurt onze liefde aan Hem
kunnen betuigen.
·
Het doel
van de bezinning : te kiezen wat beter leidt tot een verdiepend leven van God
in mij.
Ignatius geeft dan een methode van
overweging en gebed die hij het bijzondere en dagelijkse onderzoek noemt. Dit
is voor velen die de Oefeningen ondernemen een verrassing. Het onderzoek lijkt
een afdwaling te zijn van de echte kern van de bezinning.
Maar Ignatius heeft het
Gewetensonderzoek doelbewust in het begin geplaatst. Het Gewetensonderzoek is een
onmisbaar middel om het doel van de Geestelijke Oefeningen te begrijpen- Gods
aanwezigheid detecteren en Zijn Wil onderscheiden door aandachtig de subtiele
innerlijke bewegingen van Gods Geest te bekijken. Het is de
hoeksteen van het Ignatiaans gebed.
Ignatius wilde dat zijn Jezuïeten
van het Onderzoek een dagelijkse gewoonte maakten. Hij begreep dat de werkdruk
of ziekte het soms onmogelijk maakten voor de Jezuïeten om een uitgebreid leven
van dagelijks gebed te hebben. Maar hij drong aan dat ze nooit het onderzoek
zouden nalaten. Tweemaal per dag (s middags en voor het slapen gaan) namen de Jezuïeten
een pauze en overliepen de gebeurtenissen van de dag in een geest van biddende
overweging. Dit is een van de weinige regels de Ignatius instelde voor het
gebed.
Het Onderzoek dat Ignatius in zijn Geestelijke Oefeningen beschreef bevat 5 punten:
1) dankbaar zijn voor Gods zegeningen
2) de hulp inroepen van de H. Geest
3) de dag overlopen, kijken naar
de tijd wanneer God aanwezig was en de tijd wanneer je hem buiten sloot
4) verdriet uitdrukken voor zonde
en God vragen om vergevende liefde
5) bidden voor de genade om meer
totaal beschikbaar te zijn voor God, die ons zo totaal liefheeft
Er zijn vele versies van het
Onderzoek. Het zijn opeenvolgende edities van een groot oefenboek. Ze zijn
gebaseerd op dezelfde inzichten en ideeën, maar verschillen van nadruk over
bepaalde zaken met betrekking tot verschillende lezersgroepen.
Omdat het woord onderzoek een
soort introspectie lijkt aan te duiden, zou de grootste nadruk moeten gelegd
worden op het onderzoek als gebed. Ignatius probeert de nadruk op deze
introspectie te leggen door met het Onderzoek te beginnen. Het eerste punt van
gebed in het kader van het Onderzoek gaat over dankbaarheid aan God.
|