Veel gestelde vragen (zoals altijd zet ik de correcties in het rood) uit de
website die hij in 2011 heeft opgestart : www.ra-el.org
Voor we jullie meest gestelde vragen beantwoorden, is het
belangrijk te weten dat je het verschil kent tussen de echte historische
Christus, en de superheld versie die mensen zich inbeelden. Als je verwijst
naar de Gewone Engelse Bijbel worden de
bijbelpassages van Mattheus 24:29-30 specifiek de Komst van de Menselijke
genoemd. Aanstonds na de verschrikkingen van die dagen zal de zon verduisteren en de maan geen
licht meer geven, de sterren zullen van de hemel vallen en de hemelse heerscharen in verwarring geraken. Dan
zal het teken van de Mensenzoon aan de hemel verschijnen; alle stammen der aarde zullen weeklagen, zij zullen de Mensenzoon op de hemelwolken zien komen met macht en grote
heerlijkheid.
Wanneer Christus de menselijke vorm aannam 2000 jaar geleden, liep hij rond,
sprak hij, sliep hij, dronk hij, at hij en nam hij aan alle normale toestanden
deel die geassocieerd zijn met een fysiek lichaam. Hij vloog niet in de lucht
met laserstralen die uit zijn ogen schoten, hij nam de menselijke vorm aan
zodat hij het leven kon ervaren zoals wij doen, en de missie vervullen die God
hem heeft gegeven.
Vandaag, is hij opnieuw geïncarneerd in menselijke vorm, om zijn
oorspronkelijke missie te vervullen, omdat de "Zoon van God" de "Mensenzoon"
moest worden om zijn koninkrijk op aarde op te richten.
Jezus nam de menselijke vorm aan om als prototype
voor alle mensen te lijden en sterven op het Kruis en om onze zonden te delgen.
Hij moet zijn missie niet meer vervullen want ze is vervuld met Zijn dood op
het Kruis. Hij moet alleen degenen die in Hem geloven en die Zijn wetten
navolgen verzamelen voor Zijn Nieuwe Koninkrijk. Bovendien zal Jezus niet weer
incarneren, Hij blijft in Zijn huidige toestand.
1. Waarom is zijn
naam "RayEl" en niet "Jezus"?
Zoals elke schriftgeleerde zou zeggen was Christus naam Yeshua, niet Jezus.
Sommigen zullen je vertellen dat de naamsverandering werd veroorzaakt door "grammaticale
fouten", "verschillen in vertaling", of een litanie van andere
excuses. Als je ergens ter wereld gaat en vraagt om een Coca-Cola, zul je een
Coca-Cola krijgen, maar voor een mysterieuze reden, vergat de wereld de juiste
naam van de Zoon van God, een naam die macht zou geven aan allen die het juist
zouden aanroepen.
Exodus 20:7 "Gij zult de naam van Jahwe uw God niet lichtvaardig
gebruiken; want Jahwe laat degenen die zijn naam lichtvaardig gebruiken niet
ongestraft. Wanneer iets lichtvaardig wordt gebruikt, wordt het ineffectief
of onsuccesvol gebruikt. Als iemand de
Zoon van God aanroept, maar een andere naam gebruikt, is het lichtvaardig gedaan.
De waarheid is, dat de wereld doelbewust werd verward door Satan, zodat niemand
de autoriteit van God zou aanroepen, door de juiste naam van Zijn Zoon, en een populaire
naam werd gegeven aan de ongeleerde massa, deze naam was Jezus. Open bijna
alle Bijbels en je zult zien dat de juiste naam van Christus en zijn Vader,
worden vervangen met: Jezus, God, Heer, enz. Dit was doelbewust gedaan.
De Heer RayEl kon gemakkelijk zichzelf uitgeroepen hebben met zijn naam
"Jezus", als hij het bedrog wilde verderzetten, en de controverse
vermijden, maar Heer RayEl dringt erop aan de waarheid te doen in alle zaken.
Heer RayEl (of "Ra-El", de Hebreeuwse klinker regels gebruikend) is
niet beledigd wanneer mensen naar hem verwijzen als "Jezus", omdat
hij beseft dat de fout niet ligt aan de persoon die hem adresseert, maar aan
degenen die doelbewust de mensen op aarde verwarde. Maar eens je beter weet, zou
je best de onjuiste naam vermijden te gebruiken, anders maak je je schuldig om
doelbewust het gebod te overtreden.
Waarom zijn naam nu "RayEl" is: voor de Heilige Geest hem vergezelde,
was zijn menselijke naam Raymond Elwood", die juist werd afgekort tot
"RayEl".
Openbaring 19:12 vertelt ons over Christus' terugkeer, dat (openb 19:12-13: Zijn ogen vlammen als vuur; op zijn hoofd
draagt Hij vele diademen, daarin een naam gegrift die niemand kent dan Hij
alleen. Hij is gehuld in een mantel gedoopt in bloed. En zijn naam luidt:
Het Woord Gods') Hij had een naam geschreven, dat geen mens kende,
maar hijzelf", zo was Christus terugkeer, met een naam die niemand
verwachtte, en is nog een vervulling van de profetie.
De etymologische oorsprong van zijn naam is traceerbaar tot het Egyptische
Judaisme. RayEl betekent letterlijk "Woord van God". Verder,
als je Openbaring 19:13 leest zegt het duidelijk dat Zijn naam het Woord van God is", zodus is "RayEl"
de naam dat de Bijbel je vertelde dat hij zou hebben.
Als je de correcte naam van Jezus wil gebruiken
zoals het is geschreven in het originele Nieuwe Testament dan moet je de
Griekse naam Iesus gebruiken. Maar dat is zelfs niet nodig want de bijbel
beveelt ons nooit om Jezus naam in het Hebreeuws of in het Grieks uit te
spreken of te schrijven. Dus Jezus is de naam. Natuurlijk zal de antichrist de
naam Jezus niet gebruiken, hij kent de kracht van die naam.
2. Wat zagen we op
het You Tube filmpje over de UFO boven Jeruzalem?
De terugkeer van Christus Heilige Geest.
Zoals de Bijbel je vertelt wandelde Yeshua als een mens op aarde tot zijn
doopsel, wanneer de Heilige Geest zichtbaar neerkwam vanuit de Hemel om hem te
vergezellen, en maakte van hem Mens en God.
Op 28 januari 2011 was de wereld getuige van de Heilige Geest die terug keerde
om zich opnieuw te verenigen met de mens die de Christus is, exact waar en hoe
de Heilige Schrift voorspelde.
Wanneer Christus naar de Hemel opsteeg 2000 jaar geleden, was dit op deze
locatie, en de engelen verzekerden de getuigen dat zij zou terugkeren op
dezelfde manier.
Acts 1:11 die zeiden: Mannen van Galilea, wat staat ge naar de hemel te
kijken? Deze Jezus die van u is weggenomen naar de hemel, zal op dezelfde wijze
wederkeren als gij Hem naar de hemel hebt zien gaan.
Mattheus 24:27 Want zoals de bliksem uitschiet van het oosten en licht tot
in het westen, zo zal het zijn met de komst van de Mensenzoon.
Wanneer zijn Heilige Geest neerkwam uit de wolken in het Midden Oosten
(Jeruzalem), kwam het binnen onze ruimte met een straal zoals een bliksem, en
het ging onmiddellijk naar het Westen (Noord Amerika) om samen te komen met de
Mensenzoon, RayEl.
Sommigen hebben geprobeerd te beweren dat dit bedrog was, maar het is niet
waar. En je kunt alle 6 de videos zelf bekijken, met inbegrip van een video die
opgenomen werd door een weercamera van de regering.
Jezus komt niet terug op aarde. Hij zal op de
wolken verschijnen en de mensen opnemen in de lucht. Dat is de opname.
Bovendien was de Heilige Geest reeds 2000 jaar geleden bij Jezus. Jezus werd
geboren als de volledige God en volledige mens, maar de Heilige Geest gaf Hem
de kracht om zijn missie te starten die Hem tot op het Kruis zou brengen. De
antichrist kan geen Heilige Geest over zich krijgen.
3. Is Heer RayEl
werkelijk de Zoon van God?
Ja. Naast zijn opvallende gelijkenis aan de meest artistieke afbeeldingen van
Christus, komt hij zodanig overeen met de traditionele, Orthodoxe en Gnostische
profielen dat het geen toeval is. Wanneer men ook rekening houdt met zijn
vervulling van bijbelse, niet-bijbelse en astrologische/astromische profetieën,
dan wordt het onmogelijk om het voor de hand liggende te negeren.
Als deze periode in de geschiedenis wordt aangeduid als de
geprofeteerde eindtijd, komt de Heer RayEl niet alleen overeen met het profiel
van Christus, maar hij is ook aangekomen op de geplande tijd.
Het is de antichrist die op de geplande tijd
komt. Hij komt vooraleer Jezus voor een Tweede Keer komt.
4. Zou de Heer RayEl
de bijbelse "Valse Profeet" of de "Anti-Christ" kunnen zijn?
Zeer zeker niet! Heer RayEl maakt heel duidelijk dat hij hier is "niet om
te profeteren", maar om "profetie te vervullen".
Wat betreft de "Anti-Christ" is dit een verkeerd begrepen bijbels
begrip door de meeste Christenen. De King James Bijbel gebruikt het woord
"antichrist" exact 5 keer. De Bijbel probeert uit te leggen hoe
mensen ertoe zouden komen de waarheid van Christus te ontkennen, en dat deze
mensen in zich een "geest van de antichrist" hebben. De Bijbel sprak over een vals geloofssysteem, niet een persoon. Het
woord de dat voor het woord
antichrist komt, werd pas in latere Bijbels geplaatst, om de Christenen om de
tuin te leiden zodat ze zouden geloven dat dit een persoon was. Velen die de
Bijbel prediken beweren dat het Beest, of de Goddeloze", of de
"Man van Zonde", en anderen, zijn allen 1 persoon die "de
Anti-Christ" is. Hun verdraaiing van Johannes woorden zijn een ketterij,
en ze hebben veel verwarring veroorzaakt onder de Christelijke gelovigen.
Het is dit type van verkeerde interpretatie dat de Heer RayEl wil verbeteren. Zoals
hij recentelijk heeft gezegd: Terwijl de wateren rijzen tot aan de nek van
mijn kinderen, zijn ze nog altijd aan het zoeken voor een druppel regen!. Hij
bedoelde hiermee dat in plaats van zich te beschermen tegen de gevaren van een
groeiende wereldwijde anti-Christelijke filosofie, de meeste Christenen aan het
kijken zijn naar 1 man die hen kwaad doet.
Dit "groot bedrog"
werd doelbewust in de geest van de Christenen geplant, om zaden van twijfel en
verwarring te zaaien, zodat bij Christus terugkeer, de gelovigen onraad zouden
ruiken, in plaats van onmiddellijk hun verwachte Messias te herkennen en
omhelzen. Want ze zouden er zeker van zijn dat de boze eerst zou komen. Christenen zouden denken dat de ware Christus
de Anti-Christ was, en ze zouden hem verwerpen (en hun verlossing verliezen in
het proces).
Spijtig genoeg, zijn de meeste Christenen zo vervuld met trots, dat ze zich wel
bewust zijn van een groot bedrog, maar er zeker van zijn dat ze er niet in
trappen.
De antichrist doet hier veel moeite om te
ontkennen dat hij de antichrist is. Hij noemt de Christenen die zich bewust
zijn van dit grote bedrog trots. De antichrist is wel degelijk een persoon,
die vergezeld is van zijn illuminati-aanhangers die zijn orders uitvoeren.
5. Ik dacht dat de "Valse
Profeet" eerst zou komen?
Wie is het hoofd van de kerk die doelbewust de sleutelverzen van Christus heeft
eruit gehaald, en die Christenen ertoe aangezet heeft om zijn leerstelling
van de kerk te volgen boven wat er geschreven staat in de Schrift? De zetel van
de Romeinse Katholieke Paus is de Valse Profeet.
De Valse Profeet komt inderdaad eerst om het pad
te effenen voor de Anti-Christ. En dit zal hoogst waarschijnlijk Paus
Franciscus zijn, die het katholieke geloof de grond inboort.
6. Worden de "Twee
Getuigen" niet verondersteld vóór de verschijning van de Christus te komen?
Ja, en ze zijn er geweest.
Onthoud dat de Bijbel soms letterlijk op te vatten is en soms figuurlijk.
Harold Camping en Robert Fitzpatrick werden bekend om te getuigen dat de "Oordeelsdag
zou beginnen op 21 mei 2011", en ze waren juist, want dat is de dag dat
Heer RayEl verscheen aan de wereld, en het begin van het oordeel aankondigde.
Omdat de wereld geen vernietigingsniveau bereikte op die dag, werden de Twee
Getuigen figuurlijk neergeslagen in de media, om enkel terug te keren na drie
dagen met opgeheven hoofden, en hun geloof intact.
De echte getuigen komen inderdaad vóór de tweede
komst van Christus. Het zullen waarschijnlijk Enoch en Elia zijn die als de
twee getuigen in de wereld komen om de mensen duidelijk te maken dat ze moeten
Gods geboden volgen en niet mogen geloven in de antichrist.
7. Waarom aanvaard
deze website giften en tienden?
Tienden betalen aan de Heer is bijbels bevolen. Alle fondsen die we ontvangen
gaan naar het verspreiden van de waarheid, zodat meer mensen kunnen gered
worden. De fondsen worden gebruikt door Heer RayEl's Ridders en Geestelijkheid
om de Grote Boodschap van Matteus 28:20 te verkondigen. (de leerlingen worden naar de wereld gezonden)
Je moet in de mate van het mogelijke iets geven
van je inkomsten/bezit aan armen of noodlijdenden. Hier in dit artikel wordt
ingegaan op het geven van tienden.
Tienden geven, moet dat nog vandaag?
Henk Herbold 23/12/2014
Uit ervaring weten we, dat het helemaal niet verkeerd is
als christenen die de Heer Jezus liefhebben, ook geleerd worden om regelmatig
(b.v. maandelijks) te geven aan het werk van God. Een gemeente kan nu eenmaal
moeilijk de rekeningen betalen als er geen regelmatige giften binnen komen. In
die zin is het geven van tien procent van ons inkomen helemaal niet verkeerd,
wij zelf hebben het altijd zo geleerd en we weten ook dat God het zegent.
Vooral als men God niet met een fooi wil afschepen en men zich daarom afvraagt,
hoeveel is redelijk om te geven, dan is tien procent een goede norm. Waarom?
Omdat God dit in de Bijbel ook opdroeg aan Israël. Aan de andere kant willen we
ook eerlijk zijn, er is in de Bijbel geen wet die een Nieuw
Testamentisch christen dwingt om tienden te geven.
Helaas zijn er toch nog steeds predikers die ons willen
laten geloven dat we alleen financieel gezegend kunnen worden door de Heer, als
we maar trouw tien procent van onze maandelijkse inkomsten, vooral aan hun
kerk, gemeente of organisatie geven. Daarnaast heb je ook weer mensen die
dit zo serieus nemen, dat ze vervolgens weer in de knoop raken, omdat ze niet
weten of ze het van hun bruto of netto inkomsten moeten betalen en ook van hun
vakantie geld of dertiende maandsalaris. Maar
de grote vraag is natuurlijk
altijd wat de Bijbel ons feitelijk hierover zegt, want als het Bijbels niet te
onderbouwen is, dan zijn het dus wetten van mensen en niet van God.
Daarom nu
wat zegt de Bijbel?
De eerste keer dat we in de Bijbel over tiende geven lezen is in Genesis 14.
Daar lezen we hoe Abraham, Lot net had bevrijd en nadat hij een aantal koningen
had overwonnen, ontmoette hij Melchizedek die genoemd wordt een priester van
God. Deze Melchizedek zegende Abraham en vervolgens schonk Abraham hem een
tiende deel van de buit die hij had veroverd op de koningen.
Feitelijk is dit niet zon sterk Bijbels argument voor het
geven tiende, want we lezen maar één keer dat Abraham een tiende geeft en nog
niet eens van zijn inkomsten, maar van de oorlogsbuit.
In Genesis 28:22 lezen we vervolgens weer van de tiende en
wel van Jakob die God de belofte doet; Van alles wat U mij geven zult, zal ik
U zeker het tiende deel geven. Hierbij kan men zich afvragen aan wie hij dat
dan gegeven zal hebben. Er waren geen priesters, geen tempel. Misschien gaf hij
het aan de armen en offerde hij er een deel van aan de Heer, bijvoorbeeld
van de oogst of het vee. Maar het belangrijkste is dat het hier duidelijk niet
om een gebod van God gaat, maar om een belofte van Jakob aan de
Heer. Men kan hier dus ook niet zeggen dat op basis van deze tekst, men
verplicht zou zijn God een tiende van de inkomsten te offeren.
Hieruit kunnen we gerust concluderen dat, voordat de wet
van Mozes was ingesteld, men nog helemaal niet verplicht was om de tiende te
betalen.
De wet van Mozes.
Pas later als de wet kwam, werd ook de tiende een onderdeel van die wet. De
tienden geven werd ingesteld onder de wet van Mozes en was dus toen wel
een gebod voor de Israëlieten. Er werd toen tienden gegeven van de oogst, van
de vruchten en van de eerstgeboren dieren. Daarvan moest men dan wel het beste
geven wat men had. Het ging dus in eerste instantie feitelijk niet over geld.
De reden echter waarom God dit gebod instelde, had te maken met het
levensonderhoud van de Levieten. Zij diende in de Tabernakel en mochten van God
geen bezittingen hebben zoals de andere stammen van Israël. Dus waren ze
volledig van deze tienden afhankelijk. (Lees Deut.10:9 en Num.18:21)
Toen Jezus op aarde was werd er door de Israëlieten nog
steeds tienden gegeven, om de eenvoudige reden dat Israël nog steeds onder de
wet leefde en het geven van de tiende nog steeds beschouwd werd als een
onderdeel van de wet.
Maar hier komt nu het misverstand.
Men kan nu niet zeggen dat dit dan ook maar automatisch geldt voor de Nieuw
Testamentische gemeente die geboren is op de Pinksterdag. Want we
zijn door Jezus vrij gezet van de wet en dus ook van de wet van de
tienden. (Rom.7:6)
Dat verstaan we ook uit het volgende voorbeeld. Tijdens een
vergadering van de apostelen te Jeruzalem, wat we kunnen lezen in Hand. 15.
Hier wordt klaar en duidelijk gezegd dat de heilige Geest de heidense
volkeren die tot het geloof in Jezus kwamen, geen andere lasten meer
zal opleggen, dus ook niet de wet van de tiende. (Lees speciaal vers 28,29)
God beroven?
De mensen die zich toch nog aan de oud Testamentische wet van de tiende
vasthouden, refereren vaak naar de volgende tekst uit Mal.3:8-10:
Zou een mens God beroven?
Werkelijk, u berooft Mij! En dan zegt u: Waarvan beroven wij U? Van de tienden
en het hefoffer! U bent door de vloek getroffen, omdat u Mij berooft, als volk
in zijn geheel. Breng al de tienden naar het voorraadhuis, zodat er voedsel in
Mijn huis is. Beproef Mij toch hierin, zegt de HEERE van de legermachten, of Ik
niet de vensters van de hemel voor u zal openen, en zegen over u zal uitgieten,
zodat er geen schuren genoeg zullen zijn.
Men stelt dan op basis van deze tekst, dat we God beroven
als we geen tiende betalen en dat God ons aanmoedigt Hem op de proef te stellen
(of uit te dagen), of Hij zich wel aan Zijn belofte zou houden.
Maar waar gaat dit Bijbelgedeelte nu werkelijk over? In het
boek Maleachi roept God het volk van Israël op om weer teug te keren tot Hem.
We hebben het hier nog steeds over de Oud Testamentische situatie, dus met alles
wat hoorde bij de Joodse erediensten en wetten. Daarom zegt God hier dat Hij ze
zal zegenen, als ze zich weer houden aan de wettische instellingen, zoals Hij
die door Mozes aan hen heeft gegeven. Dus om Hem weer opnieuw te eren met hun
tienden en hefoffers. Het gaat dus om het gehoorzamen van God, als teken van
bekering.
De gemeente van de Heer is echter een heel nieuwe tijd
binnen gegaan en is zelfs door de wedergeboorte, vrij gemaakt van de wet. Jezus
heeft de wet voor ons vervuld en heeft ons binnen gebracht in de tijd van
genade. Hij heeft Zijn wetten door de wedergeboorte, in ons hart
geschreven en als we echt wedergeboren zijn, dan zullen we ook de vrucht van de
Geest voortbrengen (Gal.5:22). Zo geeft God Zijn zegeningen wel aan ons, maar niet
meer op basis van onze tienden of enig ander offer van ons, maar op basis van
het offer van Jezus op Golgotha. (lees ook Rom. 6:14).
Onze offers, hoe zit dat dan?
In het Nieuwe Testament worden we als gemeente in de eerste plaats opgeroepen
om geestelijke offers te brengen, namelijk onze lofoffers en uitingen van
dankbaarheid aan de Heer (Lees 1 Petr.2:5). Deze offers zijn als een lieflijke
geur voor God, Hij verlangt er dus intens naar. Maar ook hier, als we de Heer
prijzen, gaat het niet in de eerste plaats om de uitingen zelf, maar om de
gesteldheid van ons hart.
Zo ook mogen we de Heer in deze tijd van ons
bezittingen offeren en Hij belooft ons daarvoor te zullen zegenen. Wat we de
Heer brengen, moet echter altijd waardevol voor Hem zijn en dat is het alleen
als het een echt offer is. Daarvoor kijkt God dus weer niet eerst naar de
grote van ons offer, maar naar ons hart. Het wordt dus pas een offer als we met
ons hart geven, dus uit liefde en het ons dus echt iets kost. Want als we
iemand liefhebben en we willen hem of haar iets geven, dan gaan we ook niet op
zoek naar waardeloos prul, maar we willen iets geven wat uitdrukking geeft aan
onze liefde en genegenheid. Zo is het bij God, pas als we met de goede
motivatie geven, zal Hij ons zegenen en ons uit liefde voor ons, ook weer terug
geven. Het is dus wederkerig en God is een overvloedige God, Hij is beslist
niet gierig. Alleen
zijn overvloedige zegeningen zijn niet altijd alleen in
aardse goederen. Maar Hij wil ons ook zegenen in overvloedige blijdschap, vrede,
geluk en diepe zalving van de heilige Geest etc.. (Lees Efeze 1: 3)
Laten we dus wel altijd geven vanuit de juiste motivatie,
daar zal Hij Zijn zegen over geven. Dat deed bijvoorbeeld die arme weduwe uit
Luk. 21:2. Haar gave was in absolute zin niet zo groot, het waren maar twee
koperstukjes. Maar ze gaf ze met haar hart. Het was zelfs haar hele
levensonderhoud, ze had dus alles voor God over. Dit is het praktische
voorbeeld, dat Christus ons voorhoudt. Hij kijkt niet naar de gave op zichzelf,
maar Hij kijkt naar de bron, waaruit die gave ontspringt.
Daarom, als ons hart echt bewogen is door de liefde van
God, zullen we ook bereid zijn om Zijn werk ruim ondersteunen. Want het
is Gods hartsverlangen dat Zijn werk doorgaat en op die manier dragen
we ook indirect bij aan de grote zendingsopdracht van Jezus (Marc.16:15).
We kunnen niet allemaal uitgaan naar verre plaatsen om mensen te winnen voor
Jezus, maar we kunnen het wel voor anderen mogelijk maken door onze offers.
Ook is het uiteraard goed en Bijbels om uw gemeente, waar u
geestelijk gevoed wordt te ondersteunen b.v. met een ruime maandelijkse
financiële bijdrage (lees ook Gal.6:6). En natuurlijk, het werk van God kan
onmogelijk voortgaan als er onvoldoende financiële middelen zijn. We moeten
beseffen dat onze bijdrage wel als een offer aan de Heer moet zijn en niet een
fooi, of iets dergelijks. Bijvoorbeeld het klein geld wat we in een collecte
bus doen voor één of ander goed doel, wanneer die langs onze deur komt.
De collecte in een eredienst is absoluut niet hetzelfde als zon collecte bus.
Natuurlijk, we kunnen ook op andere wijze onze bijdrage geven, maar hoe dan ook
is het geven van geld, voor het onderhoud van Gods werk in de gemeente, ook een
heilig offeren aan God. We zijn dus niet klaar met een fooi, ondanks dat er
voor ons geen wettische norm van tien procent meer is.
Als het niet gaat om tien procent, om hoeveel
zou het dan gaan?
Wel feitelijk om alles! Misschien zou u zelfs wel meer dan tien procent kunnen
geven? (lees Luc.14:33). Daar schrikt u misschien van. De Heer wil ons
helemaal, heel ons leven dus, onze tijd, onze bezittingen. Ja zelfs alles
wat we bezitten zou in principe beschikbaar moeten zijn, als God het van ons
vraagt. Alles is feitelijk al van Hem (Haggaï 2:9), maar des ondanks wil Hij
dat we het uit liefde aan Hem geven en niet uit dwang. Denk er even over na:
mag God uw huis, uw auto, uw spaargeld gebruiken, als de Heer u
kenbaar zou maken dat Hij dat nodig zou hebben??
Denk ook eens aan de ontmoeting van Jezus met die rijke
jongeman. Deze man kwam bij de Jezus en zei dat hij alle geboden onderhield. Zeker
gaf hij ook zijn tienden. En wat zei Jezus tegen hem, als hij vraagt wat
hij moet doen om het eeuwige leven te beërven? Lees Luc.18:22 Verkoop al wat u hebt en deel het uit onder
de armen en u zult een schat hebben in de hemel. En kom dan en volg Mij .
Rijk worden door tiende geven, kan dat wel?
Bij alles wat we aan God geven, gaat het dus altijd om de gesteldheid van
ons hart en niet in de eerste plaats om wat wij terug zullen ontvangen. Aan de
andere kant beloofd God ons wel, om ons overvloedig te zegenen als we Hem
willen geven en dus niet alles alleen maar voor ons zelf willen houden. Lees
daarvoor 2 Kor.9:6, 7
Wie karig zaait, zal ook karig
oogsten; en wie zegenrijk zaait, zal ook zegenrijk oogsten. Laat ieder doen
zoals hij in zijn hart voorgenomen heeft, niet met tegenzin of uit dwang, want
God heeft een blijmoedige gever lief.
Deze tekst wordt vaak gebruikt om mensen aan te
moedigen, om maar steeds meer geld te geven, want ze krijgen hiervoor toch
steeds meer terug. Je zou dit misschien uit deze tekst zo kunnen begrijpen,
maar
en dat vergeet men vaak, dit is beslist de verkeerde motivatie
om iets aan God te geven. Natuurlijk kan God ons rijk zegenen en vaak ook
in aardse goederen, maar daar gaat het de Heer niet in de eerste plaats om.
Integendeel, Jezus waarschuwt juist dat we niet de mammon en God tegelijk
kunnen dienen. Als christenen moeten wij onze schatten juist verzamelen
in de hemel en niet op de aarde. De uitleg dat God Zijn vensters zal openen, in
de zin dat we rijk worden aan aardse goederen, omdat we tiende betalen is een
verkeerde uitleg.
Natuurlijk zijn er die door de Heer zo overvloedig gezegend
zijn in materiele goederen, dat ze rijk geworden zijn. Daar is helemaal niets
mis mee. Alleen Hij doet dat niet opdat we daardoor nog meer voor ons zelf
zouden leven. Maar Hij doet dat speciaal, opdat we instaat zullen
zijn om andere te zegenen met onze goederen en in het bijzonder Zijn werk
meer kunnen gedenken.
Gebed: Heer, hier is mijn leven, mijn alles, het is voor
U. Leidt U me maar hoe ik om mag gaan met wat U hebt gegeven en leert U me hoe
ik blijmoedig mag geven van alles wat ik bezit.
|