Vierde
mythe: De Kruistochten waren ook oorlogen tegen de joden en zouden moeten
aanzien worden als de eerste Holocaust.
Toen de
Eerste Kruisvaarder door Europa optrokken op weg naar het Heilig Land via
Constantinopel, volgden vele kleinere groepen van gewapende mannen in hun
kielzog. Een leider van een van deze groepen, Graaf Emich organiseerde zelf een
veldtocht naar de Rijnvallei om verscheidene Joodse gemeenschappen aan te
vallen.
Emich vond
dat het nutteloos was van de Kruisvaarders om 4000 km af te leggen om tegen de
Islam te vechten wanneer er vijanden van Christus in hun midden waren. Zijn
legermacht organiseerden pogroms in verschillende Duitse steden op zoek naar
geld. De Kerk was tegen deze taktiek en vele bisschoppen probeerden de lokale
Joden te beschermen. De bisschop van Speyer heeft degenen die meededen aan de
pogroms gearresteerd, berecht en gestraft. De bisschop van Mainz liet lokale
Joden toe te vluchten in zijn paleis. Helaas bestormde Graaf Emich dit
heiligdom en doodde hen allen. Het is belangrijk op te merken dat verschillende
kronieken uit die tijd de acties van Emich veroordeelden. De Kerk sprak zich
ook duidelijk uit tegen zulke toestanden.
Gedurende
de Tweede Kruistocht (1147 1149),
veroordeelde de H. Bernardus van Clairvaux, die na de paus de meest gekende en
gerespecteerde geestelijke van het Christendom was, streng het anti-semitisme. Hij
schreef: We hebben met vreugde
gehoord dat de ijver voor God in je brandt, maar wijsheid mag niet ontbreken. De
Joden mogen niet vervolgd worden, noch gedood, noch gedwongen worden te
vluchten.
Vijfde
mythe: De Kruistochten zijn de bron van de huidige gespannen toestand tussen de
Islam en het Westen
Om
antwoorden te vinden om 11 september 2001 te verklaren werden gezocht in de
Kruistochten. Ze halen de Kruistochten aan als de reden voor Islamitische haat
tegen het Westen en ze geloven dat de Moslims proberen de situatie te keren na
eeuwen van verdrukking die voortkwamen van de Kruistochten. Maar deze mensen
weten weinig dat de Kruistochten meestal vergeten werden in de Islamwereld tot
de 20st eeuw.
Vanuit
Islamitisch perspectief waren de Kruistochten een onbeduidende periode in de
geschiedenis die maar 195 jaar heeft geduurd. De eerste Arabische geschiedenis
van de Kruistochten werd maar geschreven tot in 1899. De hoofdreden voor dit
gebrek aan interesse komt van het feit dat de Kruistochten er niet in geslaagd
zijn om het Heilig Land permanent te bevrijden.
Het was
maar na het verval van het Ottomaanse Turkse Keizerrijk in de vroege 20ste eeuw
dat de Kruistochten gebruikt werden als anti-imperialistische propaganda zowel
in de Europese academieen als in de Moslim wereld. Deze propaganda heeft er
helaas voor gezorgd dat het een groot historisch misverstand is.
Een
geschiedkundige heeft eens de opmerking gemaakt hoe generaties van Arabische
schoolkinderen werd onderwezen dat de kruistochten een duidelijk geval waren
van goed versus kwaad. Roofzuchtige kruisvaarders vielen een vredevolle
Moslimwereld aan en lieten vernieling achter.
Deze
valse geschiedenis werd uitgebuit door figuren als Osama bin Laden en blijft
uitgebuit worden door andere Jihadistische groepen van vandaag, die veelvuldig
kruistochten gebruiken in relatie met de Westerse wereld. Mehmet Ali Ağca, de
man die probeerde Paus Johannes Paulus II neer te schieten was overtuigd van
deze valse geschiedenis toen hij verklaarde Ik heb beslist om Paus Johannes
Paulus II, de opperbevelhebber van de kruistochten te doden.
Er zijn
veel redenen voor de huidige spanning tussen de Islam en het Westen maar de
Kruistochten zijn er geen oorzaak van.
Paus
Benedictus XVI heeft de nadruk gelegd dat er nood is aan een Nieuwe
Evangelisering om het geloof te herverspreiden naar streken van de wereld waar
het is verloren gegaan of vergeten. Deel van de Nieuwe Evangelisering is de
authentieke geschiedenis van de Kerk leren en van de Westerse Beschaving. Er is
geen groter voorbeeld van waarheid nodig dan in de geschiedenis van de
Kruistochten.
|