Een bijbelse profeet zijn
Het woord profeet komt van het Griekse prophetes, dat spreken
in naam van een ander betekent. Bijbelse profeten zijn dus boodschappers die
spreken in naam van God. In het Hebreeuws is de meest gebruikelijke naam voor
profeet echter nabi: iemand die geroepen is. In de Tenach ligt de nadruk
dus niet zozeer op de rol van boodschapper, maar op de status van de profeet
als iemand met een roeping van God.
Het takenpakket van een profeet
Het is niet gemakkelijk om profeet te zijn. Meestal zijn de
boodschappen van God net zo geliefd als een faraokostuum tijdens het joodse
paasfeest. Er is eigenlijk maar 1 profeet, Jesaja, die de baan zelf heeft
gezocht, alle anderen, waaronder Mozes, Jona en Jeremia, klagen dat hun roeping
een zwaarder lot is dan de dood.
Tot het takenpakket van een profeet behoren doorgaans:
·
De toekomst voorspellen. Het voorspellen van
toekomstige gebeurtenissen is het visitekaartje van de profeet. Deze
voorspellingen varieren van het bepalen van het geslacht van een ongeboren baby
tot het voorspellen van de winnaar in een oorlog. Het vermogen de toekomst te
voorspellen geeft een profeet zijn geloofwaardigheid. Als ze voor publiek
staan, kunnen ze de luisteraars vertellen wat ze echt denken (of beter gezegd,
wat God denkt).
·
Leiders adviseren. Koningen zijn zich bewust
van het belang van Gods goedkeuring voor ze een bepaalde actie ondernemen,
zoals het bouwen van een tempel of het beginnen van een oorlog. De meeste
koningen accepteren echter geen negatieve reactie en huren daarom een profeet
die niet meer is dan een klassieke jaknikker. Soms echter komt een echter
profeet opdagen, die de koning vertelt wat God denkt over zijn plannen of
regering. Dit tot grote ergernis van de koning. Het gevolg is dat koningen en
profeten het meestal niet met elkaar kunnen vinden.
·
Veranderingen bewerkstelligen. Profeten doen
erg hun best om het gedrag en geloof van mensen te veranderen. Soms wordt hun
boodschap met berouw en verandering ontvangen, maar meestal gaan de mensen hun
waarschuwingen uit de weg en zijn de profeten hun leven niet zeker.
·
Symbolische handelingen uitvoeren. Omdat daden
meer zeggen dan woorden ondersteunen profeten hun woorden met dramatische
handelingen. Zo moet Ezechiel bijvoorbeeld eten koken boven kolen van mest om
Israels morele onzuiverheid aan te tonen (Ezechiel 4). De profeet Hosea moet
een prostituee trouwen om Israels ontrouw aan te tonen (Hosea 1). De profeet
Jesaja krijgt de opdracht om drie jaar naakt door het leven te gaan om Israels
dreigende veroordeling en schaamte te demonstreren (Jesaja 20). Je kunt je wel
voorstellen dat er geen lange wachtlijst is bij het Uitzendbureau voor
Profeten.
·
Orakels uitspreken. De meest gebruikelijke
functie van een profeet is het doorgeven van Gods boodschappen. Deze
boodschappen, orakels genoemd, beginnen meestal met de woorden Dit zegt de
Heer
Orakels waarschuwen mensen meestal voor veroordelingen die dreigen als
ze niet van richting veranderen en hun leven beteren.
De kwalificaties van een profeet
Voor het priesterschap moet je aan bepaalde eisen voldoen
om ingehuurd te worden. Je moet Leviet en man zijn en binnen een bepaalde
leeftijdscategorie vallen. Bijbelse profeten kunnen daarentegen jong of oud,
rijk of arm, slimmerik of sukkel, man of vrouw zijn. Enkelen van de meest
invloedrijke profeten van Israel zijn vrouwen. Hieronder bevinden zich Mirjam,
die het volk voorgaat in een gebed aan God na de exodus uit Egypte (Exodus
15:20); Debora, die Israel een overwinning op de Kanaanieten bezorgt (Rechters
4:4) en Chulda die Josia, een van de grootste koningen van Israel, adviseert (2
Koningen 22:14). Het geheim achter Gods keuze is diversiteit, want God heeft
een breed scala aan mensen nodig om zijn boodschappen uit te dragen binnen de
voortdurend veranderde omstandigheden van Israels bestaan.
Inleiding
tot de grote profeten
Er zijn drie grote profeten (Jesaja, Jeremia en Ezechiel)
en twaalf kleine profeten (Hosea, Joel, Amos, Obadja, Jona, Micha, Nahum,
Habakuk, Sefanja, Haggai, Zacharia en Maleachi). Deze verdeling zegt niets over
hun belangrijkheid, maar over de lengte van hun geschriften.
De geschriften van de grote profeten zijn behoorlijk lang
en staan allemaal op een aparte boekrol. De geschriften van de kleine profeten
zijn aanzienlijk korter en staan allemaal samen op een boekrol. Het boek
Daniel, dat toch echt voorspellingen bevat, vinden we in Tenach niet terug
onder Profeten maar onder Geschriften. In de Griekse rangorde valt Daniel
echter wel onder Profeten en komt na Ezechiel, waardoor het de vierde grote
profeet is.
J E S
A J A
Jesaja is misschien wel de bekendste en meest invloedrijke
profeet van de bijbel. Een van de redenen voor zijn indrukwekkende positie is
dat hij tijdens een van Israels moeilijkste perioden leeft (rond 742-700 v.
Chr.). Als hij profeet is, wordt het noordrijk Israel verwoest door de
Assyriers (721 v. Chr.) en ontsnapt Jeruzalem ternauwernood aan hetzelfde lot.
Waarom laat God zijn volk veroveren door het kwaadaardige Assyrie, dat
internationaal bekend staat om zijn gewelddadigheid en bloedvergieten? En wat
zal het uiteindelijke lot van Juda zijn, dat weliswaar nog overeind staat, maar
balanceert op de rand van de afgrond? Voor de antwoorden op deze vragen en om
uit te vinden wat God van en voor zijn volk wil, wenden de mensen zich tot
Jesaja.
Het materiaal in het boek Jesaja staat, net als in de
andere profetische boeken, niet in chronologische volgorde. De profetenboeken
zijn verzamelingen (geen geschiedenissen) van boodschappen en gebeurtenissen
rond een bepaalde profeet. Raak dus niet in de war als dingen niet lijken te
kloppen (zoals de roeping van Jesaja in Jesaja 6, terwijl Jesaja 1-5 al
voorspellingen van Jesaja bevat).
De roeping van Jesaja (Jesaja 6)
Jesajas roeping om profeet te worden is uniek. Mozes en
Jona probeerden onder Gods roeping uit te komen, maar Jesaja biedt zijn
diensten vrijwillig aan.
God verschijnt in een visioen aan Jesaja. God zit op een
verhoogde troon en draagt een mantel (of gewaad) die de tempel vult. Omdat niet
iedereen zomaar naar God kan kijken, ondergaat Jesaja een rituele zuivering van
een serafijn, een engelachtig wezen met zes vleugels. De serafijn neemt een
brandend kooltje van Gods altaar en legt dat op Jesjas lippen. God vraagt dan:
Wie kan ik sturen [naar mijn volk]? Jesaja antwoordt: Hier ben ik, stuur
mij! (Jesaja 6:8).
God meldt aan Jesaja dat Juda verwoest zal worden. Verder
zegt God dat Jesaja met de mensen moet praten zodat hun geesten zich verharden
zodat ze het niet begrijpen, hun oren dood worden zodat ze het niet horen en
hun ogen zich sluiten zodat ze het niet zien. Als hun wintuigen niet werken,
kan God hen ongehinderd straffen. Dit lijkt een wat vreemde oproep van God,
aangezien het doorgaans de taak is van profeten om mensen te waarschuwen zodat
ze wel luisteren en hun gedrag veranderen. Waarom doet God dit?
Ook in dit geval wil God graag dat de mensen hun gedrag
veranderen. Wanneer degenen die God echt willen dienen horen dat God het punt
bereikt heeft waarop hij niet eens meer wil dat zijn volk berouw heeft, zullen
zij des te meer berouw tonen. Maar waarom heeft God dit punt bereikt?
In de eerste hoofdstukken van Jesaja kunnen we lezen dat de
mensen weliswaar offeren aan God en tot hem bidden, maar de rechten van de armen
en minder bedeelden negeren. God zegt het als volgt:
Ga je wassen, maak ze schoon.
Maak een eind aan jullie wandaden, laat ik ze niet langer zien. Vermijd het
kwade, zet je in voor het goede. Kom op voor het recht, houd uitbuiters in
toom, doe recht aan de wezen, verdedig de weduwen. Jesaja 1:16-17
Israel heeft veel te doen en het bevindt zich op de drempel
van een onafwendbare veroordeling. Israels reactie op de waarschuwing zal zijn
lot bepalen.
Jesajas beroemdste voorspellingen
Veel van Jesajas voorspellingen zijn van blijvende
invloed. Hier volgen de meest invloedrijke:
·
Van zwaarden tot ploegscharen: de grote dag van
de vrede (Jesaja 2): In Jesaja 2:4 voorspelt Jesaja dat God tijdens het einde
der tijden een tijdperk van veroordeling zal aankondigen, gevolgd door onvoorwaardelijke
vrede. In prachtige poetische woorden voorspelt Jesaja: God zal rechtspreken
tussen machtige volken en geschillen oplossen tussen vele naties. Dan smeden ze
hun zwaarden om tot ploegscharen en hun speren tot snoeimessen. Geen volk neemt
nog de wapens op, nooit meer bereidt men zich voor op de oorlog. Deze dag
heeft nog niet plaatsgevonden, maar het zou niet gek zijn als het zou gebeuren.
Deze tekst siert trouwens het hoofdkantoor van de Verenigde Naties in New York.
·
De geboorte van Immanuel (Jesaja 7): In Jesaja
7:14 voorspelt Jesaja dat een jonge vrouw zwanger zal raken en een zoon zal
baren die Immanuel heet. Direct daarop volgt Jesajas advies aan koning Achaz
om niet betrokken te raken bij een oorlog omdat degenen die hem daartoe
aanzetten niet lang meer zullen leven. Zij zullen weg zijn voordat het kind
kan kiezen tussen goed en kwaad (Jesaja 7:16). Met andere woorden: het gevaar
zal over een paar jaar geweken zijn. De naam van het kind, Immanuel, die God
is met ons betekent, moet Achaz eraan herinneren dat God hem in deze moeilijke
jaren zal beschermen. Veel theologen denken dat de jonge vrouw die hier wordt
genoemd, Jesajas vrouw is. Zij wordt ergens anders een profetes genoemd en
schenkt later het leven aan twee zonen met belangrijke namen.
Jesajas voorspelling krijgt een nieuwe
betekenis in het Nieuwe Testament. Daar wordt hij toegepast op Jezus moeder
Maria die, ondanks haar maagdelijkheid, Jezus baart door de macht van God. Een
reden voor de flexibiliteit van Jesajas voorspelling is dat bij de vertaling
van Jesajas boek in het Grieks (de vertaling die door de meeste vroege
christenen werd gehanteerd) het Hebreeuwse woord voor jonge vrouw werd
vertaald met het Griekse woord parthenos. Dit woord betekent weliswaar jonge
vrouw maar kan ook maagd betekenen. In de evangelien van Marcus en Lucas
staat dus dat Maria maagd was toen ze zwanger raakte van Jezus, wat de
goddelijke status van Jezus aantoont.
·
Jesaja en Haendels Messiah (Jesaja 9): Niets
doet ons zo aan Kerstmis denken als de geur van dennenbomen, de maak van
Gluhwein en koren die Haendels Messiah zingen: Een kind is ons geboren, een
zoon is ons gegeven; de heerschappij rust op zijn schouders. Deze namen zal hij
dragen: Wonderbare raadsman, Goddelijke held, Eeuwige vader, Vredevorst. Maar
het was niet Haendel die deze woorden schreef, het was Jesaja. Met deze woorden
voorspelt Jesaja de geboorte van een kind dat het gouden tijdperk van de
rechtvaardigheid en vrede zal aankondigen. Jesajas beschrijving van het kind
is behoorlijk hoogdravend, maar dat is niet ongebruikelijk in oude koninklijke
lofprijzingen. Sommige bijbelwetenschappers denken daarom dat de woorden
geschreven werden voor de kroning van een Judese koning, misschien koning
Hizkia die heerste tijdens Jesajas loopbaan als profeet. De meeste geleerden,
zowel vroeger als nu, interpreteren deze woorden als verwijzingen naar de
Messias. Door deze interpretatie paste Haendel ze ook toe op Jezus.
Uit : De Bijbel voor dummies
|