Kies Keurig
Links
  • Uitleg bij mijn engelstalige website
  • Mijn engelstalige website (uitgebreider)
  • Recensies
    Zoeken in blog

    Inhoud blog
  • Herders zijn
  • De stille Stem van God
  • De Dwaasheid der Prediking
  • Geloofsopvoeding
  • God is Liefde
  • Vertrouwen en Moed
  • Christenen die Familiebanden herstellen
  • Geldbeheer of Afgoderij?
  • Kerstpreek
  • Een Preek over Evangelieverkondiging
  • De Doop: van Dood in een slechte Wereld onder Demonen of valse Goden naar Levend in Christus
  • Trouw aan Jezus Christus is Noodzakelijk
  • Liturgie van het Avondmaal voor een Evangelische Kerk
  • Gods Gezette Tijden en hun Vervullingen in Christus - deel 2
  • Gods Gezette Tijden en hun Vervullingen in Christus - deel 1
  • De Stad Gods, Vaderland der Gelovigen - deel 2
  • De Stad Gods, Vaderland der Gelovigen - deel 1
  • Avondmaalsviering bij "Wie bepaalt jouw agenda?"
  • Maria, de Apostelen en de Heilige Geest
  • Over Hulp die we mogen verwachten van de Heilige Geest
  • Hoe God de Vrouw Eer geeft: deel 2 – vervolg
  • Hoe God de Vrouw Eer geeft: deel 1 – introductie
  • Als het even niet meer gaat… Een Paaspreek
  • Enkele "Verbannen" Delen van het Evangelie
  • Enkele Overdenkingen bij het Avondmaal
  • Preek voor de bevestigingsdienst
  • Focus steeds op de Heilige Geest - deel 2 (vereenvoudigd)
  • Focus steeds op de Heilige Geest - deel 1 (vereenvoudigd)
  • Een huwelijk
  • Hoe kom ik te weten welk soort boom ik ben en hoe heb ik hoop voor de toekomst? (2b) (korte versie)
  • Bijdrage aan "Diversi-Date: 'Vredevol samenleven in diversiteit.'"
  • Hoe kom ik te weten welk soort boom ik ben en hoe heb ik hoop voor de toekomst? (2b) (lange versie)
  • Een Preek over Twee Verschillende Bomen (versie 2a)
  • Mattheüs 6: uiterlijke Schijn of innerlijke Vroomheid (korte versie)
  • Mattheüs 6: uiterlijke Schijn of innerlijke Vroomheid
  • Bijbels Ouderlingschap
  • Avondmaal bij Bijbels Leiderschap
  • Bijbels Leiderschap
  • Waarom herdenken we de Dood van de levende Christus?: een korte Overdenking bij het Avondmaal
  • De Kroon van Volharding
  • De Tempel, het Paradijs en het Avondmaal
  • Over helden die ons een voorbeeld geven om na te volgen
  • Over de Doop en het Vasten van Jezus onze Heer
  • Galaten hoofdstuk 6: hoe behoren we onszelf te gedragen en hoe behoren we elkaar te behandelen?
  • Galaten hoofdstuk 5: bouw op je fundament!
  • Jezus Christus: de voorafgebeelde Vervuller van het Oude Testament en de gegeven Liefde van God: een overdenking bij de menswording van het Woord van God
  • Galaten hoofdstuk 4B: laat u niet weer manipuleren en tot slaven maken
  • Een Overdenking over het Avondmaal aan de hand van Psalm 104
  • De Eerste Protestantse Splitsing: de Letterlijke Tegenwoordigheid van Jezus Christus in Brood en Wijn of een Representatie? Wat met Andersdenkenden? (Een Overdenking bij het Avondmaal)
  • Een Overdenking over het Avondmaal aan de hand van Psalm 23
  • Galaten hoofdstuk 4A: van Slavernij tot Vrijheid
  • Onze Vader en het Avondmaal
  • Het Avondmaal: Verbond in Gemeenschap
  • Het Tegengif – Een Overdenking bij het Avondmaal
  • Galaten hoofdstuk 3: De Kar vóór het Paard – de Juiste Volgorde van het Evangelie
  • Galaten hoofdstuk 2: Verdedig de Waarheid van het Evangelie
  • Galaten hoofdstuk 1: Trachten wij Schijnbroeders te behagen?
  • Overdenking bij het Avondmaal / Pasen
  • Volg het Woord, wees een woord
  • Een preek over de liefde ter gelegenheid van het feest van St. Valentijn
  • Kleine maar grote verschillen: vergelijkingen tussen Judas Isakriot en Simon Petrus, Martha en Maria Magdalena en Maria Magdalena en Simon Petrus
  • Focus niet op angst
  • Focus steeds op de Heilige Geest
  • Geniet van het leven
  • De boze wijngaardeniers
  • Psalm 25:1-11
  • Hoe God de vrouw eer geeft - oude versie
  • Wie bepaalt jouw agenda?
  • Een Vreugdevol Nieuwjaar
  • De Kracht van het spreken in Tongen voor Evangelisatie
  • Mensen Uitnodigen tot Jezus
  • Ruth
  • Een Hoofd vol Vrede in plaats van een Hoofd vol Zorgen
  • De Macht van Jezus: Vergeving, Verzoening, en Herstel
  • De Macht van Jezus over onze Levens
  • De Macht van Jezus
  • De Geest en de Eucharistie
  • Herder of Wolf?
  • Nieuwjaarswensen
  • Een Preek over de Dwaalleer der Nicolaïeten en der Gnostici
  • Een Preek over Twee Bomen (versie 1a)
  • Maria, de Apostelen en de Heilige Geest - originele versie
  • Enkele Leerrijke Elementen uit Gordon Fee en Douglas Stuart, "How to Read the Bible for All Its Worth"
  • De Stad Gods, Vaderland der Gelovigen [korte versie]
  • De Stad Gods, Vaderland der Gelovigen [lange versie]
  • Nieuwtestamentische Aansluiting
  • Genesis versus Egyptologie
  • IJsjeschristendom en Erfzondeleer
  • De Mens en zijn Zoektocht naar Voldoening en naar God
  • De Verkiezing in het Oude Testament
  • Persoonlijke Relatie met God in het Oude Testament
  • De Antichrist
  • Jeremia 11:11 uitgelegd
  • Onvoorwaardelijke Gehoorzaamheid
  • Zuiver van Hart
  • Waarin Geloven Pinksterchristenen?
  • Het Geloof in de Godheid van Christus is Noodzakelijk
  • Kladversie van "Het Geweten en de Gouvernementele Visie op het Zoenoffer in Relatie tot Evangelisatie"
  • Het Einde vanaf Het Begin
  • Dr. W.F. Dankbaar over Dwaalleraar Marcion
  • Dr. W.F. Dankbaar over De Gnostiek
  • Niet buigen
  • Jezus huilde
  • De 'Grote Toorn' over Israël (2 Koningen 3:27)
  • God bezoekt 2 Prostituees - De Parabel van De 2 Prostituees
  • Advent - De Verwachting van De Wederkomst van Christus
  • Romeinen in Perspectief
  • Waarom Ik hou van Mijn Lokale Kerk
  • De Drie-Eenheid in Jesaja 48:12-13,16
  • Genesis 3:22 leert niet dat De Mens aan God Gelijk is geworden
  • Een Facebook Gesprek over De Gouvernementele Theorie van Het Zoenoffer
  • Volgens De Bijbel zou Jij Dood moeten zijn
  • William Booth over De Gaven van De Geest volgens Gordon Lindsay
  • Recensies
  • John Wesley over Het Calvinisme volgens Gordon Lindsay
  • Leiders zijn niet gebaat bij Huldeblijken
  • Wat We in De Kerk nodig hebben
  • De Grenzen van Het Land van Belofte
  • Bijbels Verschil tussen Vreemdeling en Onbekende
  • Het Zondvloedverslag uit Het Gilgameš-Epos en Oudere Teksten versus Het Bijbelse Zondvloedverslag
  • Het Babylonische Scheppingsverhaal versus Het Bijbelse Scheppingsverhaal
  • Genesis 10 is geen Interpolatie
  • Één Paar of Zeven Paar
  • Het Verschil tussen De Namen Jahwè en Elohim
  • Het Bewijs van Onze Liefde voor Jezus
  • Losprijs Model van Het Zoenoffer
  • Tõledõt
  • 5 Redenen om De Sabbat te houden
  • Uitleg bij mijn engelstalige website
    01-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tõledõt

    "Het woord tõledõt is afgeleid van het werkwoord 'yalad', dat betekent: baren, verwekken, voortbrengen. Het woord tõledõt duidt daarom aan: het voortgebrachte, het resultaat, het produkt. Wanneer het van kinderen gebruikt wordt: nakomelingschap.

    De vertaling 'geschiedenis' past op veel plaatsen niet. Na Genesis 2:4 komt niet de geschiedenis van hemel en aarde, maar de geschiedenis van Adam en Eva. Ook past op deze plaats de vertaling 'geboorten of 'nakomelingen' niet. Hoe moeten wij de uitdrukking dan opvatten? Het woord tõledõt duidt op een produkt, op een resultaat. De schrijver kijkt dan naar een bepaald eindpunt. Een fase is dan afgelopen. En met de naam die verbonden is met de formule, wijst de schrijver naar een beginpunt.

    'De tõledõt van Noach'  betekent: Noach staat aan het eind van een bepaalde ontwikkeling en met hem treedt een nieuwe fase in.1 We krijgen nu inzicht in de kompositie van Genesis. De auteur van Genesis geeft na het scheppingsbericht achtereenvolgens elf keer de uitdrukking met tõledõt. Het merkwaardige is, dat het eindpunt van nr. 1 tegelijk fungeert ans het begin van nr. 2 enzovoorts. (Ook andere geleerden hebben hierop gewezen, o.a. O. T. Allis. En critici erkennen soms ook die struktuur).2 Op deze wijze wordt duidelijk dat Genesis ons niet zomaar allerlei verhalen geeft, maar historische lijnen trekt van een begin- naar een eindpunt. De schrijver zoekt telkens naar beginpunten. Daarom begint hij een tõledõt bij Terah en niet bij Abraham. Bij Terah kwam een vertakking, bij Abraham niet. Weliswaar was er naast Isaäk ook Ismaël, maar de laatste was geen zoon van Sara. Daarom was er hier geen keuze tussen verschillende zonen. Bij Isaäk was die keuzee er wél, namelijk tussen Jakob en Ezau. Daarom is er wel een tõledõt van Isaäk.

    In hoofdstuk 1 staat de schepping van hemel en aarde. Daarmee heeft God een begin gesteld. Nu vraagt de schrijver zich af: hoe ontwikkelde zich dat? Wat kwam er voort in de historie? Het gaat niet om de geschiedenis van hemel en aarde, maar de kwestie is: wat kwam er van de geschiedenis van hemel en aarde terecht? En dan wordt de blik naar de mens gericht. De plaats van de mens in het Paradijs, zijn opstand tegen God. In hoofdstuk 4 de strijd tussen Kaïn en Abel. Kaïn wordt vervangen door Lamech met zijn lied van de wraak; Abel wordt vervangen door Seth. Dit is er terecht gekomen van de schepping.

    In 5:1 staat de tweede tõledõt-formule, hier verbonden met de naam Adam. Want bij Adam begint er een splitsing: de lijn van Seth en de lijn van Kaïn. God verkiest de linie van Seth. Doch het einde van dit genadewerk is, dat de heilige linie3 zich verzwagert met de lijn van Kaïn. Daarom berouwt het God dat hij de mens geschapen had. Maar met Noach begint God weer opnieuw. En na Noah is het Sem die uitgekozen wordt. Van Sem loopt er een direkte lijn naar Terah. Ook dat geslacht is niet staande gebleven. Maar weer begint God opnieuw: Abraham. Dan volgt Isaäk, en volgt de keuze tussen Jakob en Ezau. Zo werden er lijnen getrokken in Genesis. En steeds wanneer er een vertakking komt, komen we de uitdrukking dit zijn de tõledõt van . . .' tegen."

    Drs. M. J. Paul baseerde zich op de uiteenzettingen van B. Holwerda (in a.w., p 9-17) om het voorgaande stuk te schrijven.

    Primaire Bron:

    Drs. M. J. Paul, Verkenningen in Genesis (1986, tweede druk 1988), 46-47. De eenheid van Genesis, B. Holwerda (p 46-48). (De auteur van deze website heeft de oorspronkelijke, verouderde spelling van dit boek behouden.)

    Secondaire bronnen en toegevoegde voetnoot:

    1 Vergelijk de weeergave van J. A. Motyer, The Pentateuch and Criticism (3e dr.; Leicester, 1976) p. 5: 'Tholedoth is emergent story, not just history - in general, how history emerges from what has gone before'.

    2 O. T. Allis, God spake by Moses (2e dr.; Nutley, 1958) p. 8; E. J. Young, a.w., p. 47-60; S. R. Driver, Introduction to the Literature of the Old Testament (9e dr.; Edinburgh, 1913) p. 6-8 'The unity of plan thus established from the book of Genesis, and traceable in many other details, has long been recognised by critics.' De verbinding met het voorafgaande ziet hij niet goed. Daarom pleit hij er ook voor 2:4a te verplaatsen naar 1:1.

    (toegevoegde voetnoot:) 3 Noot van de auteur van deze website: De auteur van deze website gelooft niet in de idee dat Kaïn's nakomelingen vervloekt waren, in verband met de redding van hun ziel (en vice versa). Hij gelooft niet in een 'heilige' en een 'vervloekte' linie. Hij ziet Ezechiël 18 en eventueel Kolossenzen 2:8 als een grond voor zijn standpunt.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 Redenen om De Sabbat te houden

    Klik hier om de Engelse vertaling te lezen. / Click here to read the English translation.

    1) Nergens in het Oude of Nieuwe Testament is de Sabbat (Zaterdag) afgeschaft (verboden verklaard) of vervangen (door de zondag).

    Met andere woorden: Er is niets op tegen dat je de Sabbat viert!

    De Sabbat vieren werd verboden in het concilie van Laodikea (canon 29):

    “Omdat christenen niet behoren te judaïseren en op de sabbat te rusten, maar op die dag moeten werken. Maar door te verkiezen om de dag des Heren te eren, behoorden zij, als ze wilden rusten, dit te doen als christenen. Als zij daarom bevonden werden te judaïseren, moesten zij vervloekt worden als zijnde zonder Christus.”1

    2) De Sabbat staat in de lijst van de tien geboden.

    Het vierde gebod:

    "Denk aan de sabbat; die moet voor u heilig zijn. Zes dagen kunt u werken en alle arbeid verrichten. Maar de zevende dag is de sabbat voor de HEER uw God. Dan zult u geen enkele arbeid verrichten: uzelf niet, uw zoon niet, uw dochter niet, uw slaaf niet, uw slavin niet, uw dieren niet, evenmin als de vreemdeling die bij u woont. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel, de aarde en de zee en al wat ze bevatten gemaakt. Maar de zevende dag heeft Hij gerust en zo de sabbat gezegend en tot een heilige dag gemaakt."
    - Exodus 20:8-11

    De oude Rooms-Katholieke vertaling schrijft: "Gedenk de Sabbat ..." (Petrus Canisiusvertaling). De meeste christenen geloven, naar mijn mening, terecht dat we de tien geboden zeker horen te gehoorzamen. Wie zijn wij om het vierde gebod "uit onze Bijbel te verwijderen"?

    3) Op de Sabbatsdag rust een unieke zegen.

    Lees het laatste vers nogmaals en Genesis 2:2-3:

    "Op de zevende dag bracht God het werk dat Hij verricht had tot voltooiing. Hij rustte op de zevende dag van al zijn werk dat Hij verricht had. God zegende de zevende dag en maakte hem heilig, want op die dag rustte God van al het werk dat Hij scheppend tot stand had gebracht."
    - Genesis 2:2-3

    Bemerk dat deze zegen niet rust op de eerste dag (zondag). Als we kiezen om God's zaterdag dus te vervangen door de zondag, dan komen we een dag te laat. Zoals de Willibrordvertaling (de Rooms-Katholieke bijbelvertaling) zelf aangeeft in de voetnoot op vers 2: "‘Sabbat’ hangt samen met een werkwoord dat ‘rusten’ betekent. Het is een goddelijke instelling en die dag moet aan God voorbehouden worden."

    4) De Sabbat is (niet was) een schaduw.

    "Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van  een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten. Deze zaken zijn een schaduw van de toekomstige dingen, maar het lichaam is van Christus."2
    - Kolossenzen 2:16-17 (Herziene Statenvertaling)

    Merk op dat er het woord "dus" staat. Dit woord verwijst naar het feit dat vers 16 en 17 een conclusie zijn van het vorige stuk. In het vorige stuk werd besproken dat Jezus onze overtredingen vergaf. Het zou dus best kunnen dat, in typisch paulinische stijl, nu wordt opgeroepen tot nuchterheid (zie ook mijn artikel "wine" - Engelstalig) en het houden van de Joodse feesten. Ik geloof dat de Herziene Statenvertaling correct is door in de titel te plaatsen: "De dwaasheid van menselijke bepalingen"... Maar omdat de vertalers van deze Bijbel waarschijnlijk zondagshouders zijn, hebben ze die titel naar mijn mening spijtig genoeg op de verkeerde plaats geplaatst. Het stuk van vers 6 tot en met vers 8 gaat waarschijnlijk over heidense feesten, en vers 18 tot 23 bevestigt dit. Natuurlijk betreft deze "filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen" (vers 8b, Herziene Statenvertaling) "dingen die door het gebruik vergaan: louter menselijke voorschriften en leringen" (vers 22b, Willibrordvertaling). Dit kan dus niet gaan over de Sabbat, aangezien dit feest niet is ingesteld door mensen maar door God (Genesis 2:2, Leviticus 23:3).

    5) De Sabbat vieren is misschien wel een goede voorbereiding op het duizend-jarig rijk.

    Volgens een interpretatie van Jesaja 66:22-23 zal de Sabbat niet vergaan, maar ze zal gevierd worden, samen met de maanfeesten, in het duizend jarig rijk. Deze tekst is, naar mijn mening, best wat dubbelzinnig. Ze kan ook betekenen dat in de tijdspanne van 1 week, - en dus zeker in de tijdspanne van 1 maand - het duizendjarig rijk zal gesticht worden. "Want zoals de nieuwe hemel, En de nieuwe aarde, die Ik ga scheppen, Voor mijn aanschijn blijven bestaan: is de godsspraak van Jahweh; Zo zal ook uw kroost blijven bestaan en uw naam! En van maan tot maan, van sabbat tot sabbat Zal al wat leeft Mij komen aanbidden, zegt Jahweh!" (Petrus Canisiusvertaling). Dus misschien gaan we daar op elke zaterdag (sabbatsdag) samenkomen en Gods maanfeesten vieren (de betekenis van de maanfeesten, voor hedendaagse christenen, zal binnenkort onderzocht worden).


    Bron: Anilrochester (keep-calm-o-matic) (ik ben zelf geen lid van de Zevendedags-Adventisten kerk of denominatie)




    1 Origineel: "Quod non oportet Christianos Judaizere et otiare in Sabbato, sed operari in eodem die. Preferentes autem in veneratione Dominicum diem si vacare voluerint, ut Christiani hoc faciat; quod si reperti ­fuerint Judaizare Anathema sint a Christo." (vertaling en originele tekst: Laodicea)

    2 Vele vertalingen voegen hier het woord "slechts" toe ("Deze zaken zijn [slechts] een schaduw van toekomstige dingen"). Dit woord staat niet in het Grieks en zou dus best kunnen te maken hebben met vooroordelen van de vertalers.

    Alle bijbelteksten op deze pagina zijn genomen uit de Willibrordvertaling, tenzij anders aangegeven.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitleg bij mijn engelstalige website

    Mijn engelstalige, uitgebreidere theologische website (over diverse onderwerpen). Dit is een experimentele blog. Dat wil zeggen dat ik niet per sé akkoord ben met elk standpunt dat ik daar beschrijf. Het is een plaats om lezers aan het denken te zetten. Zoals altijd: "onderzoekt alles en behoud het goede".

    Zoals altijd, wees kritisch wanneer je leest op het internet.

    mijn engelstalige website:
    (ctrl + rechtermuisklik op de foto's om de websites te bezoeken)

     


     


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs