For peace and cooperation For peace and cooperation in the Horn of Africa
26-10-2021
Wat is er aan de hand in Soedan?
Wat er precies aan de hand is in Soedan, waar opnieuw een militaire
staatsgreep plaatsvindt, weten we nog niet echt. Wat opvalt is dat het Westen
in koor de afgezette premier verdedigt.
Zonder daarom de militaire tussenkomst a-priori af te keuren (of goed te keuren
de ene militaire interventies is de andere niet) lijkt ons deze unaniem
verdediging van Hamdok door het Westen voldoende verdacht om verder te
onderzoeken.
Op facebook vonden we volgende beoordeling van onze vriend Bakri
Hamdan van Horna-Mediagroup over de Hamdok die erg
interessant is en ons toelaat ons duidelijk te distantiëren van de roep op het
herstel van de democratie van de VS en de EU
Wij respecteren de keuze van het Soedanese volk om te
kiezen wie hen regeert.
Maar ik zeg in alle eerlijkheid dat de door de
militaire afgezette premier van Soedan Hamdok geen vriend van het Eritrese volk
is, en ook nooit zal zijn, om de volgende redenen
Abdalla Hamdok was de architect van de ontwikkelingen in
Ethiopië tijdens het bewind van Meles Zenawi, van wie hij een trouwe vriend was
( )
Vandaag staat hij in het middelpunt van een
bemiddelingsproces tussen de Ethiopische regering en het Tigray People's
Liberation Front (TPLF). Hij zou contact hebben met de Ethiopische regering en de
leiders van het TPLF om de twee partijen aan de onderhandelingstafel te brengen
en humanitaire hulp toe te laten tot de burgerbevolking.
Werd het initiatief van Hamdok om te bemiddelen tussen de
federale regering en de Tigray factie in Ethiopië goedgekeurd door de Soedanese
regering - of door de Amerikaanse regering?
Maar Ethiopië verwerpt het bemiddelingsplan van Soedan over het conflict in
Tigray.
Hamdok's grootste probleem is dat hij niet veel in Soedan
heeft gewoond. Hij bracht het grootste deel van zijn leven in het buitenland
door als werknemer bij internationale instellingen - President Trump zei over
hem als deze man een Amerikaan was, zou ik hem als mijn adviseur hebben
gekozen. Wijlen Meles Zenawi, beschouwde Hamdok als zijn speciale adviseur
voor buitenlandse betrekkingen toen deze laatste in ballingschap leefde in
EThiopië
Hij keerde terug naar Soedan na de val van het
Bashir-regime (de door het Westen gesteunde dictatuur in Soedan tot 2019), met z'n tassen vol dossiers en buitenlandse richtlijnen.
Drie maanden geleden hadden we een interview op de zender
Hoorn van Afrika met een van de rebellenleiders uit Darfur die terugkeerde naar
Soedan - nadat het vredesakkoord was getekend in Juba.
Hij verklaarde openhartig dat 80 procent van de leden van de
huidige regering afkomstig zijn van het oude regime dat geleid werd door Omar
al-Bashir en 20 procent met degenen die uit het buitenland komen, werken met
een buitenlandse agenda: de Beweging voor Gerechtigheid en Gelijkheid, die
vorige week de massa's opriep om de regering waartoe hij behoort te doen vallen.
Ik herinnerde me een gesprek met wie we drie maanden geleden
hadden, Soms is het moeilijk om over de Soedanese kwestie te praten uit angst
dat onze woorden of ons gesprek niet verkeerd geïnterpreteerd zullen worden of
dat dit niet beschouwd wordt als inmenging in de interne aangelegenheden van
Soedan door de turbulente elementen die in het troebele water proberen te
vissen. Daarom heb ik mijn mening tot dit moment achtergehouden
Ik vind het niet erg om het nu te verduidelijken, Democratie
geïmporteerd uit het buitenland en gesteund door Amerika en Europa haar falen heeft
bewezen in Ethiopië, Irak, Afghanistan, Libië en uiteindelijk in Soedan...
omdat de volkeren van deze landen buitenlandse dictaten verwerpen en decennialang
hebben gevochten om het kolonialisme te verdrijven totdat ze hun vrijheid met
grote offers hebben veroverd.
Mijn standpunt als Eritrees burger is dat: mijn land heeft
meer dan zeventig jaar geleden onder buitenlandse inmenging, Ik zie dat dat
soort democratie (geïmporteerd uit het buitenland en gesteund door Amerika en
Europa zijn) zijn mislukking heeft.
De democratie die de volkeren van de
regio nastreven moet van binnenuit komen, rekening houdend met de culturele,
sociale en religieuze structuur van deze volkeren een democratie die
rechtvaardigheid, veiligheid, stabiliteit en gelijkheid voor de volkeren van de
regio bewerkstelligt. Geen democratie die buitenlandse belangen behartigt
en de logische staten in sektarische, etnische en religieuze kantons
verdeelt...