Het Vizier van de Tijger
Foto
Inhoud blog
  • Ziek
  • Romantiek
  • Gent
  • low budget winkel
  • Stress
    Welkom op mijn blog! Ik hoop dat je ervan geniet. Laat me vooral weten wat je ervan vindt!
    Laatste commentaren
  • Kippenvel! (Ellen )
        op Pubers
  • (Ilse Mees)
        op Mijn dochter
  • Categorieën
  • Aktualiteit (7)
  • Familie en gezinsleven (6)
  • Ikzelf (8)
  • Zoeken in blog

    08-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NMBS

    Oktober 2013

    De wachtkamers van de NMBS  

     Open brief aan de Heer Jo Cornu, toekomstig bestuursvoorzitter van de NMBS: mocht u in uw komende bewindsperiode beter willen scoren dan uw voorganger Marc de Scheemaeker, dan vindt u onderstaand misschien wel enkele nuttig tips en aanwijzingen.

     Toen ik vandaag van Brussel huiswaarts keerde met de trein, was ik best nieuwsgierig hoe de Belgische Spoorwegen en stations zich ontwikkeld hadden sinds ik 21 jaar geleden mijn studies in Gent afrondde.

     

    Eerst en vooral zag ik me geconfronteerd met een deinende massa duwende en gehaaste mensen, een constant geroezemoes, dat om de haverklap overstemd werd door de onrustwekkende stem van de omroepster. Was het mijn trein die vertraging ging hebben? Of was het spoor gewijzigd?

    Ik kocht een ticket, en vroeg me af waar de vriendelijke en actieve loketbediende van weleer was gebleven?  U weet wel, diegene die je na het betalen van je treinticket gauw influisterde dat je je trein nog net kon halen als je en sprintje inzette van 31 seconden. 

    Vandaag knikte de man enkel meewarig van achter zijn vensterglas, vaag wijzend naar de elektronische uurroosters achter me.

    Die bleken uiteindelijk een soort digitale versie van de “goeie ouwe” gele uurregeling.  Via reuze-touch-screen consulteerbaar.
    Spijtig genoeg niet tegelijk met een andere reiziger. Ik moest braaf mijn beurt afwachten voor ik mijn persoonlijke treintraject kon ingeven.

    En toen ik eindelijk, met ticket op zak, en met kennis van het juiste spoor op zoek ging naar mijn trein, liep ik uiteraard eerst enkele keren verloren. Niet dat er geen richtingaanwijzers hangen. De ontwerper won er trouwens vast een prijs voor minimalistisch design mee.

     

    Kortom, mijn nieuwsgierigheid naar de evolutie werd algauw getemperd. In vergelijking met de indrukwekkende vooruitgang die een kind doormaakt van zijn geboorte tot zijn 21ste levensjaar, moest ik vaststellen dat de NMBS niet ingrijpend was veranderd. Een oude grijsaard die er jonger tracht uit te zien met een haarstukje en een nieuw fris gebit. Gezien de leeftijd van de Belgische Spoorwegen (°1926) had dit me misschien niet mogen verrassen.

     

    Wat me vooral trof, is dat er in die 21 jaar niemand had bedacht dat een reiziger die de centrale hal van een groot station binnenwandelt, wel eens behoefte zou kunnen hebben aan begeleiding.

    In de vorm van een fysieke persoon, die je verwelkomt, begeleidt, attent maakt op de richting die je  uit moet om tot bij het juiste spoor te geraken.

    Of, beste Jo, als je de trein van de automatisering verder wilt brengen dan gedigitaliseerde uurroosters en een app voor iPhone ticketverkoop, dan kan je ook een digitale begeleider op de markt brengen.  Een programma dat automatisch opstart vanaf je tablet of smart phone zodra je het station binnenwandelt. Personaliseerbaar naar humeur, leeftijd of welke criteria dan ook. Een gids die je door het hele proces loodst van aankoop tot het vinden van het juiste spoor, wagon en zitplaats. Met plattegrond en pijltjes.

     

    Intrigerend vond ik ook het gebrek aan evolutie in de rol van de kaartjesknipper. Al bijna 90 jaar lang stapt de knipper op de trein na het fluitsignaal. Vraagt naar je kaartje, knipt er een gaatje in, of stempelt er een stempel op.

    Lijkt het u niet logischer dat die persoon een andere job-inhoud krijgt, en dat een oogscanner de controle taak overneemt? Dat kan trouwens nog spannende taferelen opleveren: als je een geldig ticket hebt, gaat de treindeur voor je open en kan je rustig je plaats kiezen. Als je fraudeert, gaat er meteen een alarm af. Geen zwartrijders meer.

     

    In alle eerlijkheid was ik nog meest gecharmeerd door de multicolor ecosorteervuilniszakken in zachte zuurstokkleurtjes op alle perrons. Er was een aangenaam zachte verlichting en de geur vond ik opvallend neutraal. Iedereen die ooit met de metro heeft gereisd in Parijs, weet waar ik op doel.

    In feite heb ik vandaag een relaxte wachtkamersfeer ervaren op het perron. En dat is wellicht zoals het bedoeld is: om de pijn van het lijdzame wachten te verlichten bij mogelijks verlate of geschrapte treinritten.

     

    In elk geval – en ik weet niet of dat de verdienste is van Marc de Scheemaeker - mijn trein was stipt op tijd vandaag.

    08-10-2013, 00:00 Geschreven door Tijger  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:Aktualiteit


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • LAPJESSCHOENEN
  • Brussel Schuman
  • Mijn dochter

    Ik ben benieuwd naar je reactie!


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Archief per week
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs