November 2013 De vier snelheden van mobiliteit
Recent publiceerde Knack tien
radicale oplossingen voor het fileprobleem in Vlaanderen.
Knack verschilt drastisch van
mening met mij over de definitie van het woord radicaal.
Bouw meer snelwegen . Ik stel vast dat
er in België sinds 1937 continu aan de aanleg van een autosnelwegennet is
gewerkt. We bezitten momenteel zelfs het grootste aantal kilometers snelweg per
duizend vierkante kilometer binnen de Europese Unie. Tenzij radicaal hier synoniem
is voor overdaad of voor wel zeer innovatieve constructievormen (bv. wolkenkrabber-snelwegen),
zie ik in dit voorstel weinig radicaals.
Sluit op-en afritten . hier lijkt
het artikel een radicaler voorstel te doen.
Ik lees dat in België ongeveer elk gehucht een eigen op-en afrit heeft. Onze
wegen lijken wel op rollercoasters. De sluiting van enkele op-en afritten kan het aantal uitwijkmanoevers op de
autosnelwegen doen afnemen, wat op zijn beurt zorgt voor een veiligere
autosnelweg en minder fileleed.
Zoals de auteurs van het stuk terecht opmerken, gaat dat wel het sluipverkeer
in de dorpskernen echt niet ten goede komen. Op die manier wordt het probleem
dus niet opgelost, maar gewoon verlegd. Status quo. Helemaal niks radicaals dus.
Voer maximumsnelheid van 80km per uur in op
de autosnelweg . Nu krijgt het woord radicaal al enige invulling. Uit
de toelichting begrijp ik dat je door trager te rijden sneller op je bestemming
kan geraken. Net ben ik overtuigd van deze contradictorische stelling, of de auteurs
nuanceren dit alweer. Ze geven toe dat in Nederland experimenten met verlaagde
maximum snelheid rond stadskernen hebben aangetoond dat fileproblemen maar
liefst met 90% toenemen. Blijkt bovendien dat bij lage snelheden op
autosnelwegen nog steeds veel ongevallen voorkomen door de vele weefbewegingen.
Knack stelt uiteindelijk een meer realistische variant van deze oplossing voor.
Dynamische borden die de maximum snelheid aanpassen naargelang het aantal
autos op de weg. Werkbaar, maar niet
radicaal.
Verbied onlogische vormen van mobiliteit
. De climax in radicaliteit. De bevolking gaat met romantische ideeën op het
platteland wonen, en ziet zich dan in het dagelijkse leven verplicht om alle
dagen te pendelen naar de grootsteden, met lange files als gevolg. Dit zou
moeten verboden of minstens ontmoedigd worden. Ik zie mensen nog niet massaal
verhuizen bij elke verandering van werk. Een huis is geen overhemd. En wat te
doen als je als koppel elk in een andere stad werkt? Deze stelling kan met een
gerust hart radicaal genoemd worden. Maar dan vooral vanwege haar hoog
kort-door-de-bocht-gehalte.
Knack gaat zo nog even door met andere radicale oplossingen op te sommen: Invoeren
van rekening rijden, budget voor openbaar vervoer verdubbelen, bedrijfswagens
afschaffen, thuiswerk subsidiëren, verkeer door een computer laten regelen en
brandstof duurder maken.
De brandstof stijgt vanzelf al genoeg. Het openbaar vervoer kijkt nog steeds te
weinig naar de reële vervoersbehoeften. Thuiswerk wordt gewantrouwd door
werkgevers en bedrijfswagens afschaffen zou licht catastrofale gevolgen hebben
voor minimum de lokale economie. Rekening rijden lijkt me enkel zinvol voor de
schatkist. En hoe zou een computer erin slagen om het complexe en soms asociale
of ronduit agressieve gedrag van automobilisten bij te sturen?
Geen van deze voorstellen is voor
mij overtuigend radicaal. Dat kan beter.
Als ik minister van mobiliteit was, zou ik een heel nieuw systeem invoeren: vier
doelgroepen, vier verschillende rijstijlen, afstanden, mobiliteitsbehoeftes. Ik
zou ervoor zorgen dat die mensen elkaar minder hinderen in het verkeer.
-
Voortaan zouden alle mensen die voor hun dagelijkse werkzaamheden minder dan 10 kilometer ver hoeven te reizen (enkele rit), niet meer op de autosnelweg mogen. Deze mensen zouden enkel gebruik mogen maken van de secundaire wegen. Of van openbaar vervoer dat afgestemd is op hun behoeften.
- Alle anderen krijgen een snelwegvignet dat toegang geeft tot de autosnelwegen. Dit vignet wordt automatisch gescand door een tolhek als je de snelweg oprijdt. Ik voorzie drie types vignetten:
- 2.a Bestuurders die meer dan 10 maar minder dan 30 kilometer per rit rijden. Meestal moeten die enkele afritten na de oprit alweer de snelweg verlaten. Er is geen enkele noodzaak voor hen om volledig links of op de middelste rijstrook te gaan rijden. Noch om op te trekken tot 160 kilometer per uur. Of door het verkeer te slalommen in de hoop van enkele milliseconden te winnen. Wel, ik zou deze chauffeurs tot de koningen uitroepen van de meest rechtse rijstrook op de autosnelweg. Maximumsnelheid 90 kilometer per uur. Met inhaalverbod. Niet telefoneren achter het stuur. Ook niet eten. Of schminken. Ze moeten niet ver reizen, dat ze gewoon op tijd opstaan in plaats van een luie ochtend te willen inhalen door onverantwoord rijgedrag
- 2.b Mensen die tussen 30 en 60 kilometer afleggen per traject. Die zouden van mij de middelste rijstrook mogen claimen. Met een maximum snelheid van 110 kilometer per uur. Opnieuw met inhaalverbod. Ook voor hen zal het tanden bijten worden om niet in de verleiding te komen om toch maar sneller te gaan rijden. Of even de motor te laten brullen van hun bolide. Want ze kopen autos waarmee ze moeiteloos de 24 uren van Spa-Francorchamps zouden kunnen winnen. Terwijl een elektrische wagen die zuinig en milieuvriendelijk is vast beter bij hun reële bestuurdersprofiel past.
- 2.c Pendelaars die meer dan 60 kilometer per traject moeten afleggen. Zij zouden wat mij betreft de meest linkse rijstrook mogen gebruiken. De maximum snelheid zou dan eventueel zelfs opgetrokken kunnen worden tot 130 kilometer per uur. Je zal maar zover moeten rijden alle dagen van en naar je werk. Het mag toch met comfort en privileges gepaard gaan, als er zoveel flexibiliteit van je gevraagd wordt. Ik overweeg zelfs een gratis croissant met koffie in de benzinestations.
Er is een ding waar ik nog niet
helemaal uit ben. Of dit in België haalbaar is zonder prikkeldraad, trajectcontroles
en zware boetes voor overtreders.
Want ik geef het eerlijk toe: radicale
oplossingen vragen wellicht om radicale discipline, of bij gebrek aan dat
laatste toch om radicale repressie.
14-11-2013, 00:00
Geschreven door Tijger 
|