Mijn portfolio: Klik hier


Inhoud blog
  • Wali
  • Axel Witsel
  • Het niveau van onze leerkrachten
  • De trein, mijn vertolkte gedachten
  • Groeipotentieel
  • De lerarenopleiding
  • Nelson Mandela
  • Kinderarmoede
  • Heel veel respect
    Archief per maand
  • 01-2015
  • 11-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 10-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 07-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 01-2009
  • 11-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 09-2005
    Startpagina !
    Zoeken in blog

    Don't you see? Blog van Gert Bourgeois
    Een echte mens is iemand die constant schakelt als hij denkt en praat; van de flagrantste onzin tot de grootste diepzinnigheid, liefst binnen één zin.
    29-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zijn
    He leven is even hard,
    en even mooi ,
    als het zijn kan.

    Het kan 'zijn' als je het leeft en beleeft

    -Gert Bourgeois-

    29-08-2011 om 21:12 geschreven door Gert Bourgeois  


    12-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beeld

    In deze zomervakantie zijn verscheidene beelden uit de actualiteiten me bijgebleven.  Daarvan heeft één beeld me gegrepen.  Het is dat van een gewonde jongen, die door anderen schijnbaar geholpen wordt.  Maar terwijl wordt hij beroofd van zijn bezittingen in zijn rugzak. Wat voor zijn ogen gebeurt, verschilt letterlijk van wat achter zijn rug zich afspeelt.  Op het moment dat hij iets merkt, is hij weerloos tegen de sterkte van de groep.
    (Zie deze link: http://www.deredactie.be/permalink/1.1084615). Ik werd woedend toen ik dit fragment zag.

    Herkenbaar of niet?   Hoe blij zouden we zijn als iemand ons kwam helpen als we met autopech op de pechstrook van de autosnelweg staan?  En hoe snel slaat die blijheid over naar angst en schrik als blijkt dat we op dat moment overvallen worden en alle geld moeten afgeven?
    De ontgoocheling  in onze medemensen wordt zo vergroot en we krijgen het gevoel van wantrouwen.

    Ik vraag me af wat dergelijke situaties bij mensen teweeg brengt.  Het doet me denken aan een tijdje geleden, wanneer een videojournaliste me een vraag stelde.  Zo in het midden van de straat.  "En meneer, wat betekent voor jou gelukkig zijn, en vooral: ben jij gelukkig?".
    Voor mij was het heel raar om te zeggen: "Ja, ik ben gelukkig."  Want wanneer je hierop positief antwoordt, besef je dat vele mensen pijn lijden.  Of anders gezegd: kunnen we zomaar gelukkig zijn op het moment dat anderen dat totaal niet zijn?

    Ik denk dat ik blij ben met mensen rondom mij, die beschikken over een portie echtheid. Vrienden die niet weglopen voor de waarheid, maar die voor zichzelf en anderen iets willen betekenen.  Niet de perfectie, maar wel de sterkte. En met die sterke mensen lukt het ons alvast om vooruit te gaan!
     
    Misschien zegt deze video meer...


    12-08-2011 om 18:43 geschreven door Gert Bourgeois  


    28-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn oud-leerlingen!
    Een tijdje geleden vroeg iemand mij waar ik mijn groot enthousiasme vandaan haalde.
    Ik antwoordde:
    De fierheid te mogen ontdekken dat mijn oud-leerlingen gegroeid zijn tot wie ze vandaag zijn: iemand voor zichzelf en iemand voor anderen. Ze “staan” in het leven! En op één of andere manier geven ze me een teken dat ik hen daarbij een duwtje gaf.

    28-06-2011 om 00:11 geschreven door Gert Bourgeois  


    25-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coaching & innovatie
    Deze week had ik het geluk een les te mogen geven rond "Coaching & innovatie" aan de Hogeschool-Universiteit Brussel. Samen met directeurs, beleidsmedewerkers en leerkrachten verdiepten we ons in het pedagogisch leiderschap. Ik ben al een tijdje in de ban van innovatief denken, authentiek en waarderend leiderschap, weerstand in het team,... 

    Wat betekent coachen voor mij?  Ik werp een blik op de actualiteiten.  Naar aanleiding van de regeringsvorming zijn er verschillende uitspraken gedaan. Zo had Johan Vande Lanotte (sp.a) het over "Je kunt het paard wel naar het water brengen, maar je kunt het niet verplichten te drinken".  Daarop impliceerde Bart De Wever (N-VA): "Je kunt het paard wel naar het water leiden, maar ik drink liever wijn".  Tenslotte antwoordt Caroline Gennez: "Als het paard niet wil drinken, is het misschien een ezel". 
    Bovenstaand voorbeeld duidt voor mij hoe mensen zich in een organisatie bewegen. Bij innovatie zal altijd moeten onderhandeld worden.  Je hebt misschien als pedagogisch leider mooie doelen op korte termijn, toch zal je het team mee moeten krijgen.  Moeten daarvoor alle neuzen in dezelfde richting staan?  Ik ben daar niet van overtuigd!  Ik denk wel dat er zoveel mogelijk medewerkers op het schip kunnen zitten, als ze een actieve rol spelen bij het overvaren van de oceaan.  Trouwens, in het voorbeeld van het paard aan de bron, speelt Caroline Gennez een belangrijke rol; als partijvoorzitster staat zij haar collega bij.  Hij hoeft niet alleen in de wind te staan.  Hiermee is meteen ook duidelijk welke rol een pedagogisch leider kan spelen in de organisatie.  Faciliteert hij zijn medewerker?  Enkel bij faciliterend leiderschap zullen medewerkers de verantwoordelijkheid ten volle opnemen. Onder faciliteren versta ik ondermeer dat de directeur iemand een mandaat geeft en dit ook duidelijk bekend maakt in zijn team.

    Ik gebruik in deze tekst de woorden pedagogisch leider, coach, innovator, schoolontwikkelaar, begeleider van professionalisering door elkaar.  Maar voor mij zijn deze woorden min of meer synoniemen van elkaar.

    Ik als coach
    In een sessie waar deelnemers meer dan drie uren moeten luisteren naar een lezing, vind ik het belangrijk dat ik kan starten vanuit de praktijk. Als ik mijn eigen ervaring naar voor schuif, dan weten zij ook meteen op welk werkterrein ik me bevind. Ik start met het filmpje "Al Pacino's Any Given Sunday Speech".  Hierin zien we hoe een coach zijn team aanspreekt. Aanvankelijk zit iedereen er nonchalant bij. Pas wanneer de coach vertelt vanuit zijn eigen ervaringen, krijgt hij aandacht.  Zijn overtuiging komt zodanig sterk over, dat ook zijn team er begint in te geloven.  Eén van de grote peilers in waarderend leiderschap is het geloof leggen in de medewerkers.  Willen we innovatie een kans geven in onze organisatie, dan is het belangrijk dat er een wederzijds respect en geloof is.  Anders moet men er niet aan beginnen.  Dit vraagt sterke leiders in een organisatie.  Sterke directeurs zijn voor mij authentieke leiders.  Authentieke coaches krijgen een rol in de organisatie.  Daarom toon ik welke rol ik heb in de scholengemeenschap.  Eerst toon ik welke visie de scholengemeenschap heeft, en welke rol als schoolontwikkelaar ik daarbij kan spelen. Hieraan link ik ook verschillende opdrachten.  Het theoretisch kader volgt: wat zijn rollen en wat zijn taken?  Eén van de rollen kan zijn "verantwoordelijkheid".  Bijvoorbeeld: Medewerkers hebben verbinding met het geheel en dragen verantwoordelijkheid over het geheel.  Als de organisatie enkel vanuit een taakgerichtheid denkt, zou men dit voorbeeld ombuigen naar: "Medewerkers hebben een deelverantwoordelijkheid en afgebakende bevoegdheden".  Het louter taakgericht denken resulteert in het eilanddenken: "Dit is niet mijn taak, dit is de taak van de ICT-coördinator".  In vele organisaties ontstaan net daarom eilanden. De bekende Eén-serie "Het eiland" heeft daar zijn naam aan te danken.
    In een aparte voorstelling toon ik een uitgewerkt voorbeeld waarbij ik een rol speelde als groepscoach.

    Innovatie en verandering
    Voor dit onderdeel maak ik gebruik van twee publicaties: "Mijn organisatie is een oerwoud" (Jef Staes, 2007) en "De spiraal van verandering" (Rudi Schollaert, 2007). Vaak worden de begrippen innovatie en verandering door mekaar gebruikt.  Er is nochtans een verschil in betekenis maar ook in aanpak. Innoveren kan je vergelijken met het bouwen van een nieuw huis, al dan niet op bestaande fundamenten; terwijl veranderen eerder een renoverende stijl heeft; hier en daar iets veranderen, hier en daar een likje verf.
    Uit bovenstaand voorbeeld blijkt meteen dat "innoveren" het meest ingrijpende is. Een sprekend voorbeeld daarvan is het nieuwe gebouw van de Katholieke Hogeschool Limburg te Genk.  Een tijdje geleden mocht ik er een geleid bezoek bijwonen.  De inplanting en de structuur van het gebouw maken ook de visie op hedendaags onderwijs duidelijk.  Zo loopt er door het gebouw een straat.  De straat is de verbinding tussen het centrum en de woonwijk.  In het centrum vind je een cinema, een restaurant, ... Inwoners van de wijk kunnen de straat doorheen het hogeschoolgebouw nemen, recht naar het centrum. Op die manier probeert de hogeschool een onderdeel te zijn van de maatschappij.  Zij probeert zich te integreren in de maatschappelijke context.  Dit contrasteert met de scholen waar rond de speelplaats een muur is; waar leerlingen niet kunnen kijken naar het straatbeeld.  Maar het gaat dieper: zijn we als school bereid onze visie en werking af te stemmen op de maatschappelijke contexten of verwachten dat de maatschappij zich aanpast aan onze school? Helaas is dit laatste punt niet meer haalbaar.  De school holt vaak achter, denk maar aan het feit hoe moeilijk het is om ICT te integreren in de dagelijkse les.
    De hogeschool in Genk heeft slechts weinig klassieke klaslokalen; er zijn vele open leerruimten, onderzoekers zitten in het openleercentrum en er is een open aula in het midden van het schoolgebouw. Bedoeling is dat studenten van film ook leren van hun medestudenten uit de opleiding fotografie,...
    Hieruit volgt mijn pleidooi om met scholen werk te maken rond een prioriteit als "Deuren open".  Dit kan aangepakt worden op niveau van de school, scholengemeenschap en schoolomgeving.  Deze vernieuwing is van een grotere orde dan het implementeren van een nieuw leerplan.
    Als voorbeeld neem ik de innovatieve werking van een school in Dendermonde, waar men zich vragen stelde bij het zittenblijvenprocent, de onderwijsmoeheid, de beperkte ontwikkeling van kinderen op school.  Men is er out-of-the-box gaan denken en een plan werd opgesteld: op korte en op langere termijn. Over enkele jaren zal op deze plaats sprake zijn van: optimaal leren van elkaar, interesseleren, ontdekken van talenten, verhoogd welbevinden.  Eén van de drastische vernieuwingen daarvoor is het realiseren van menggroepen eerste leerjaar en derde kleuterklas.  Er zal dus niet meer een eerste leerjaar én een derde kleuterklas zijn.  Hiervoor zet men ook de nodige middelen in: laptops, iPhone, iPad, ... Er komt een openleercentrum en men maakt enkel nog gebruik van summatieve toetsen.
    Bovenstaand voorbeeld zal wellicht op veel verzet stuiten. De school moet immers daarvoor leerkrachten inzetten die beschikken over verschillende competenties: computervaardigheden, differentiatie integreren, over organisatorische inzichten beschikken,...  Een vernieuwing van deze orde noemt men ook het 3D-management.  Om dit te begrijpen, dien ik eerst te vertellen wat 2D-management betekent.  Hiermee zijn we het meest vertrouwd.  Je kent het, een school wil de ouderparticipatie nieuwe kansen geven, een kleuterleidster moet van groep veranderen, er worden enkel nog gezonde drankjes op school aangeboden, er wordt gewerkt rond een nieuwe peiler in het GOK-plan, een nieuwe leermethode Frans dringt zich op omdat ook het leerplan gewijzigd is...  Het zijn voorbeelden waarbij de school moet veranderen.  Moet het niet van de directeur, dan komt het omdat het "van Brussel" moet.  Hier is het team echt volgzaam. Als kamelen leggen ze zich neer bij de beslissing van de directeur. Hier kan de directeur ook altijd beroep doen op het doorlichtingsverslag.  Je kent het: "De doorlichting heeft gezegd dat...". 
    Een organisatie waarbij men het 3D-management invoert, heeft te maken met vernieuwingen van een grote orde. 3d-management wordt gevoed vanuit: informatietoevloed, technologie als informatiedrager, kinderen aan de macht.  Innovatie surft hier mee op de hoge golven van informatie.  Je kan je hier wel inbeelden dat het schip zich begeeft op een woeste zee. De neuzen staan niet in dezelfde richting en de vraag is wie aan het roer staat.  Het zal een manager zijn.  Maar wat voor één... (Het voorbeeld van Dendermonde is een voorbeeld van 3D-management).
    Uit de hele tekst kan je afleiden dat we moeten veranderen! Ik geef daarvoor vijf redenen aan: de maatschappelijke context (bv. ondernemingszin bij kinderen), de adequate respons op ontwikkelingen, de morele verantwoordelijkheid (bv. omgaan met sociale netwerksites), de lokale autonomie en het beleidsvoerend vermogen (// de kwaliteitszorg van elke school).
    Vele organisaties hebben jammer genoeg nog niet de klik gemaakt naar het 3D-management.  Ze nemen een andere strategie aan (top-down).  Leerkrachten halen aan dat het moet van de directeur en die staat onder druk van de Vlaamse onderwijsminister.  Maar als je de onderwijsnota van de onderwijsminister gelezen hebt, dan zegt die dat het van Europa moet. Als leerkrachten ervaren dat vernieuwing enkel aangestuurd wordt vanuit deze top-down, dan kan dit gevolgen hebben.  Meteen roept dit bij mij het beeld op van een leerkracht die gebukt gaat onder alle veranderingen.  Krijgt hij nog tijd om zich technisch bij te scholen en zijn eigen talenten in te zetten?
    Uit dit alles kunnen we enkele conclusies nemen.  Zo weten we nu dat innovatie het invoeren van iets nieuws betekent.  Het is een samenspel van twee belangrijke factoren: visievermogen en veranderingsvermogen. Daarbij weten we dat bij 3D-management er een breuk gemaakt wordt met het verleden, het wordt een radicale verandering. Jef Staes zegt het als volgt: "In een 3D-tijdperk zijn creatievelingen altijd op zoek naar ondernemers. Ondernemers zoeken op hun beurt creatievelingen.  Innovatie gebeurt op zijn plaats waar ze elkaar ontmoeten."
    Wist je trouwens dat de meeste veranderingen op school falen? De weerstand wordt duidelijk gemaakt met volgende uitspraken: Daar zijn ze weer!  We hebben pas alles veranderd! Wie garandeert ons dat het beter zal gaan? We doen het al honderd jaar zo, waarom zouden we het dan veranderen? Dat leidt tot chaos en anarchie! Ik ben niet verantwoordelijk voor als dit fout gaat! Jullie geloven nog in sprookjes... Ik geef al 30 jaar les en ben te oud om met mijn ervaring hierin nog mee te gaan!
    Hoewel ik me pas in een volgend hoofdstuk verdiep in de weerstand van het team, wil ik toch dit al kwijt: weerstand heeft op de eerste plaats te maken met emoties.  Wacht dus even met rationeel en zakelijk denken hoe je weerstand zal oplossen...

    2D-managers sturen al dan niet met opzet de vernieuwing in een bepaalde richting...  Eén van hun middelen is het aansturen op duikbootprojecten. Dat houdt in dat een klein groepje mag werken aan de vernieuwing, zolang het maar ondergronds is; zodat weinigen ervan op de hoogte zijn. Het idee wordt daarbij ook soms op de lange baan geschoven met het gevolg dat het verwatert.  In deze organisaties zullen de innovatieve mensen mogelijks op zoek gaan naar een andere leeromgeving.  En waar is de schoolleider?  Hij is misschien al overgelopen naar het veilige kamp, het kamp van de niet-vernieuwers. (Aan de schoolleiders wordt een matrix bezorgd om tot een plan te komen, waaronder SMART-doelen worden geformuleerd)

    Onze nieuwe managers, de 3D-managers beschikken over andere competenties dan de 2D's.  Eerst en vooral dienen zij een visie te ontwikkelen.  Denk maar aan de speech van Obama bij zijn aanstelling.  Waarin geloofde hij vooraleer hij zei "Yes we can?".  Pas dan kan hij overgaan naar het casten van medewerkers.  Hieronder versta ik de juiste persoon op de juiste plaats.  Is de schoolleider in staat om te casten vanuit talentontwikkeling bij zijn medewerkers? Ik besef dat dit op het onderwijswerkveld geen makkelijke oefening is; daar waar men vaak denkt vanuit een functie, daar waar men met een nijpend tekort aan leerkrachten zit. Maar bij casting bedoel ik het denken vanuit rollen. Krijgen de medewerkers een rol waarin ze zich mogen bewijzen?

    Een volgende stap is het leren, de fase wordt ook learning genoemd. Hier worden stappen ondernomen waarbij medewerkers levenslang kunnen leren. Ik denk aan het hospiteren, het invoeren van supervisie, het nascholingsbeleid, collegiale consultatie in de scholengemeenschap,... Learning moet de medewerkers uitdagen om nieuwe en betere competenties aan te leren. Uiteindelijk is er de fase van investing; het investeren dus.  Een schoolleider kan geen ICT-beleid voeren als men met een sterk verouderd computerpark zit.  Een ander voorbeeld: je kan niet klasoverschrijdend werken als de directeur geen overlegmomenten formeel inbouwt.  Het investeren wordt vaak onderschat omdat er te weinig geld is, omdat het tijd en actie vraagt,...  Ik denk aan een groepscoaching waarbij we gebruik maakten van de mediatheek van de hogeschool in Gent.  De leerkrachten vonden het 'moeilijk' om zich naar Gent te verplaatsen.  De directeur werkte deze drempel weg en zorgde voor busvervoer. Ook dat is een vorm van investeren.  Daar waar niet geïnvesteerd wordt, daar blijven drempels of barrières. (In een matrix vul ik de begrippen met praktijkvoorbeelden in: visioning > casting > learning > investing)

    Bij verandering wordt vaak een andere strategie toegepast dan bij de vernieuwing.  Men spreekt hier van de olievlek.  Daar valt de druppel in het midden van de vlek, en vloeit deze uit naar alle zijkanten. Hier gebeurt de verandering vanuit een gezamenlijke noodzaak in het team. Vaak gaat het om iets dat reeds bestaat, maar dat aan verandering toe is (ouderparticipatie, de speelplaats omtoveren, werken rond diversiteit op school,...).  Hier komt het begrip "implementeren" naar boven.  Dat is voor vele mensen uit het onderwijs een gekend begrip.  In korte zinnen overloop ik de stappen die bij het implementeren kunnen gezet worden.

    Een eerste stap in het veranderingsproces is het mobiliseren. Hier gaat men proberen om iedereen aan boord te krijgen; ook de kritische massa. Dat doet men door het "wij-gevoel" te creëren. Daardoor slaagt men er soms in om vroege volgers te betrekken bij de verandering. Men doorloopt een proces van het uitproberen en het bijsturen ervan.  Om de dips te overwinnen zal men misschien externe hulp inschakelen. Dat is meteen de tweede stap.  Vaak is dit de pedagogisch schoolbegeleider of een nascholer.  Mogelijke hindernissen (zoals verzet) zal men proberen weg te werken door het helpen, het bekrachtigen en het vieren.  Het vieren speelt hier wel een belangrijke rol.  Ik zie in sommige scholen dat de directeur het lint doorknipt, dat de reporter langskomt, .... Kortom: de gemeenschappelijkheid komt hier sterk naar voor. Pas dan gaat men over naar een stap waarbij men zich extern oriënteert. Er wordt genetwerkt met andere scholen, men gaat de voeling met de realiteit nagaan,...   Als laatste stap wordt het communiceren en evalueren aangehaald. Hierin treedt men in dialoog met alle betrokkenen.  Dat doet men omdat men zo de essentie van de verandering kan herhalen.  Hier is ook ruimte om te kijken of de woorden omgezet worden in daden.  Gebeurt dit niet, dan dringt zich een bijsturing op en ook hier kan de hulp van een externe ondersteuner ingeroepen worden.  Het hoeft waarschijnlijk niet gezegd dat de veranderingsactor hier moet beschikken over een dosis empathie, leiderschap, reflectief vermogen en zelfsturing.  In deze voorstelling gaan we hierop niet verder in. 

    In een tweede deel gaan we in op weerstand in het team! Tot dan...







    25-05-2011 om 00:00 geschreven door Gert Bourgeois  


    02-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2015
    "Ik hoop dat we iets kunnen uitbouwen en dit doorgeven aan de volgende generaties."

    Wouter Vandenhaute, Het Jaar 2015, VRT

    02-11-2010 om 23:25 geschreven door Gert Bourgeois  


    28-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dat is het!
    "Een echte mens is iemand die constant schakelt; van de grootste onzin tot de grootste diepzinnigheid, liefst binnen één zin.

    28-10-2010 om 22:37 geschreven door Gert Bourgeois  


    25-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gehoord
    Appreciatie werd respect
    respect werd vrienschap
    vriendschap werd liefde

    25-07-2010 om 22:29 geschreven door Gert Bourgeois  


    21-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Message
    My song is love
    Love to the loveless shown
    And it goes on
    You don't have to be alone
    Your heavy heart
    Is made of stone
    And it's so hard to see you clearly
    You don't have to be on your own
    You don't have to be on your own

    And I'm not gonna take it back
    And I'm not gonna say, "I don't mean that"
    You're the target that I'm aiming at
    Got to get that message home

    My song is love
    My song is love, unknown
    But I'm on fire for you, clearly
    You don't have to be alone
    You don't have to be on your own

    And I'm not gonna take it back
    And I'm not gonna say, "I don't mean that"
    You're the target that I'm aiming at
    And I'm nothing on my own
    Got to get that message home

    And I'm not gonna stand and wait
    Not gonna leave it until it's much too late
    On a platform I'm gonna stand and say
    That I'm nothing on my own
    And I love you, please come home

    My song is love, is love unknown
    And I've got to get that message home 
     
    - Coldplay

    21-07-2010 om 17:58 geschreven door Gert Bourgeois  


    07-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klasse
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bij het openslaan van Klasse, staat iedere maand een artikel van Leo Bormans (hoofdredacteur) te lezen.  Iedere keer een boeiende inhoud.  Maar deze maand het beste ooit!

    Je kan het hier lezen: klik

    07-03-2010 om 02:13 geschreven door Gert Bourgeois  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mens
    Het zijn de eenvoudige dingen
    die ons beter maken.
    Maar we zijn dat vergeten.

    07-03-2010 om 01:37 geschreven door Gert Bourgeois  


    25-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Me, myself...
    The older I get the more I realize the less I need to say about myself and who I am. I am the guy walking right next to you, the man you see at the store, the person in front of you in line. I love my life, who I am, and, more importantly, who I'm not.

    From: Michael Silas

    25-02-2010 om 00:23 geschreven door Gert Bourgeois  


    31-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Puurheid smaakt naar meer!

    Het verhaal speelt zich af in het Franse dorpje Lansquenet.  Het leven daar is de laatste 100 jaar niet veranderd.  Traditioneel. De burgemeester dicteert de preek van de pastoor, de vastentijd is er heilig in de letterlijke betekenis.
    Ik heb vanavond genoten van de film Chocolat (2000).

    Puur als chocolade, zo kunnen ook mensen zijn, zo kan het leven smaken. Het gaat niet om wie je moet zijn, maar om wie je mag zijn. Wie willen we zijn voor onszelf, voor vrienden, voor familie, ...  Het is heerlijk voor mensen iets te betekenen, het is pijnlijk je geluk niet door te geven.
    Op het einde van de film, noteerde ik enkele woorden uit de preek van de pastoor: creëren, goedheid, verdraagzaamheid en menselijkheid. We kunnen gelovig zijn of niet, maar mens zijn we met z'n allen. Die smaak van mens te zijn: genietend, welkom, stralend... die smaak is puur.

    De laatste dagen staat aartsbisschop Léonard in de kijker.  Door velen omstreden door zijn opvattingen over abortus, homo's, condoomgebruik, embryonaal stamcelonderzoek,... Hoe jammer zijn uitspraken ook zijn, ze raken me niet. Ik word geraakt door mensen die betekenis hebben voor anderen. Misschien ligt de puurheid in de basis. Goedheid ligt niet in opvattingen die een individuele mens gebruikt, noch om anderen te beoordelen.  Maar wel in vrijheid om iemand te mogen zijn.

    Net zoals in de film moeten we meer dansen, ja in het midden van het plein. Onze deuren (ook letterlijk) durven open te zetten, zoeken naar mensen om anderen te verbinden. Het verlengt ons leven in intens geluk, elke dag.

    31-01-2010 om 00:49 geschreven door Gert Bourgeois  


    02-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2010
    gert bourgeois.

    02-01-2010 om 12:27 geschreven door Gert Bourgeois  


    Tags:gert bourgeois
    29-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen....
    Soms moet je wakker worden om te weten dat je niet meer droomt!

    29-11-2009 om 03:42 geschreven door Gert Bourgeois  


    31-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beeldvorming
    Mooi voorbeeld hoe onze beeldvorming werkt. Wij "denken" te weten waarom het fout loopt in het filmpje... We halen onze stereotypen naar boven, maar het einde bewijst het: onze beperking van denken wordt achterhaald door een nieuwe beperking.

    31-10-2009 om 22:35 geschreven door Gert Bourgeois  


    29-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De warmte is gebleven
    Dag Dirk,

    Vanavond , terug zo'n moment
    dat ik hier in huis bleef staan en even aan jou moest denken.

    Dit huis, waar jij twee jaar geleden mee aan gebouwd hebt,
    staat er nog altijd: stevig en er komt veel licht binnen.
    Het huis, waarin jij, als architect,
    nauwkeurig alles nakeek of het volgens plan verliep.

    Ik herinner me nog de uren dat we praatten,
    meer uren over leven en mensen,
    dan over het bouwen.

    "Leven" en "mensen",
    toevallig de twee grootste woorden.

    In juni kwam je naar onze nocturne
    en we waren eigenlijk wel fier op "onze" architect:
    de man met een mening,
    de architect met de moto.

    En plots vertrok je bij ons,
    met het droevige nieuws.
    Hoewel je veel zin had om te strijden,
    konden we de angst in je ogen lezen.

    Het doet pijn,
    dat onze architect,
    die mee tekende en bouwde aan één van onze dromen,
    er nu niet meer is.

    Jouw warmte, bezieling, moed en enthousiasme,
    zijn echter in ons huis gebleven.
    Dat borgen we.

    29-10-2009 om 00:00 geschreven door Gert Bourgeois  


    11-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als dat gebeurt
    Warme mensen.
    En op één of andere manier, van dichtbij of veraf. 
    Maar met een betekenis.

    Onuitwisbaar;  Yasmine, Felice, Dirk (de architect), Stephen Gately,...


    Als de wereld weer eens op mn schouders rust
    Alle vrolijkheid is weggevlogen, uitgeblust
    Als de wereld weer eens veel te groot wordt voor mij alleen
    Ik veel te klein ben voor deze wereld om me heen

    Als dat gebeurt
    Zie me dan graag
    Zeg me dan honderdduizend keer vandaag
    Ik zie je graag

    Als dat gebeurt
    Zie me dan graag
    Hou me dan stevig vast
    En laat me niet meer los vandaag

    Als ik weer mezelf voorbij loop
    Al mn dromen achterna
    Op zoek ga naar intens geluk
    Naar iets dat niet bestaat
    Als de twijfel me weer bang en zo onzeker maakt
    En alles waar ik zo zeker van was verandert in een leugen

    Als dat gebeurt
    Zie me dan graag
    Zeg me dan honderdduizend keer
    Ik zie je graag

    Als dat gebeurt
    Zie me dan graag
    Hou me dan stevig vast
    En laat me niet meer los vandaag

    Als de stilte tussen ons stilstaat
    En de laatste vraag nog overblijft
    Moet dit nog verdergaan

    Als dat gebeurt
    Zie me dan graag
    Zeg me dan honderdduizend keer
    Ik zie je graag

    Als dat gebeurt
    Zie me dan graag
    Hou me dan stevig vast
    En laat me niet meer los vandaag

    (tekst: Ingeborg)

    11-10-2009 om 15:09 geschreven door Gert Bourgeois  


    05-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Facebook
    Gert Bourgeois

    Toegegeven, deze week deed Facebook me even blozen!  Maar met zo'n bevestiging ben ik natuurlijk heel blij!!

    05-08-2009 om 22:09 geschreven door Gert Bourgeois  


    03-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yasmine (1)
    Zo onbereikbaar, zo veraf
    Zo oninneembaar, ver van mij
    Leef jij jouw leven
    Ik voel je hart, klopt diep in mij

    Diep in mij ben ik betoverd
    Diep in mij door jou veroverd
    Doe jij me dromen, maak jij me vrij
    Kom voel het bloed sneller stromen in mij

    Ik wil beminnen, heel dichtbij
    Jouw warmte willen, aan m'n zij
    Wie houdt ons tegen
    Want voel jouw hart, klopt diep in mij

    Diep in mij ben ik betoverd
    Diep in mij door jou veroverd
    Doe jij me dromen, maak jij me vrij
    Kom voel het bloed sneller stromen in mij
    Diep in mij, diep in mij

    Diep in mij ben ik betoverd
    Diep in mij door jou veroverd
    Doe jij me dromen, maak jij me vrij
    Kom voel het bloed sneller stromen in mij

    Diep in mij ben ik betoverd
    Diep in mij door jou veroverd
    Doe jij me dromen, maak jij me vrij
    Kom voel het bloed sneller stromen in mij
    Zo diep in mij, diep in mij

    03-07-2009 om 20:43 geschreven door Gert Bourgeois  


    31-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom zijn putdeksels rond

    KHMechelen 11.26 uur in de les

    Zonet vroeg de lesgever ons waarom de meeste putdeksels rond zijn.

    Hier vind je het antwoord: http://www.robelbers.com/2008/11/de-uitslag-waarom-zijn-putdeksels-in.html

    31-01-2009 om 11:27 geschreven door Gert Bourgeois  




    Website
  • Website Gert Bourgeois
  • Facebook
  • Foto's on Flickr
  • Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB)

  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    msn: g_bourgeoisvl[at-]hotmail.com

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs