Aan het college van burgemeester en schepenen van de
gemeente:
Graag willen wij volgend punt ter stemming toevoegen
aan de agenda van de openbare zitting gezien de
aanwezigheid van de pers- van eerstkomende gemeenteraad:
Gezien:
·Er reeds plannen getekend waren
om huisvesting voor beschut wonen op te richten op eigendom die de gemeente via
legaten zou verkrijgen;
·Deze legaten eigenlijk niet
blijken te bestaan;
·Onze gemeente overwoog om via
het OCMW deze panden alsnog aan te kopen;
·Het gemeentebestuur intussen
heeft vastgesteld dat deze panden reeds verkocht zijn, wat blijkt uit de
collegebeslissing van 13/12/2011 punt 108;
·Uit diezelfde collegebeslissing
blijkt dat men een advocatenkantoor heeft aangesteld om de mogelijkheid te onderzoeken
om deze nieuwe eigenaar te onteigenen;
·Het college met de eerdere
opmaak van de plannen op de feiten vooruitliep en nu de facto achter de feiten
aanloopt;
·Wij geen enkele reden zien
waarom dit project specifiek op deze plaats zou moeten gerealiseerd worden;
·De hardnekkigheid van het
college in deze ongepast en misplaatst is.
Leggen
wij hier ter stemming voor:
1.Hetdoor het college
aangestelde advocatenkantoor van zijn taak in deze te ontlasten.
2.Af te zien van de verdere ontwikkeling van ditproject op de percelen vernoemd in
bovenstaande collegebeslissing.
Citaten uit verslag 2007 Inspectieverslag over de schooldoorlichting van de Gemeentelijke Academie Muziek-Woord-Dans Heist-op-den-Berg
Uit Inspectieverslag (2007) over de schooldoorlichting van de Gemeentelijke Academie Muziek-Woord-Dans Heist-op-den-Berg, Departement Onderwijs, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap
De toestand in
Heist Goor is letterlijk zeer 'goor' en eigenlijk ontoelaatbaar (verlichting, verwarming ).
Deze wijkafdeling voldoet niet aan de voorwaarden voor kwaliteitsvol kunstonderwijs.
De locatie is goed bewegwijzerd. Men beschikt er over eigen lokalen. Het zijn
echter erg aftandse prefab-bouwkits, zonder (geluids-)isolatie, mét regelmatig
verwarmingsproblemen en mét een slechte akoestiek. Het betreft misschien
wel een soort campus waar - naast de academie - ook de bibliotheek, de
schuttersgilde en de fanfare hun thuisbasis hebben.
Toch blijft het een erg afgelegen stek die, vooral in de winter, voor enig
ongemak zorgt bij de leerkrachten die er s avonds eenzaam en alleen (geen
toezicht!) werken. Enkele specifieke opmerkingen omtrent deze locatie:
- het beschikbare instrumentarium (pianos) is onvoldoende qua kwaliteit;
- de inrichting van de leslokalen is niet aangepast;
- het beschikbare meubilair is een allegaartje van vaak aftandse dingen;
- de verwarming reageert zeer onbetrouwbaar: dan eens veel te heet, dan weer
veel te koud;
- er is geen verluchting: de vensters kunnen niet open;
- er is geen vaste telefoon en er is geen toezicht. Wat met de veiligheid?
- de buitenverlichting is onvoldoende efficiënt ter bevordering van het veiligheidsgevoel;
- er is nauwelijks tot geen overleg/samenwerking tussen de academie en de
fanfare.
Daarentegen zorgde de leerkracht AMV naar best vermogen voor een mooi
ingerichte AMVklas waar ze kan beschikken over een eenvoudige, draagbare
geluidsinstallatie.
De beschikbaarheid over eigen lokalen is natuurlijk een pluspunt, maar
garandeert niet automatisch de nodige eigenheid noch een aangepaste didactische
infrastructuur.
Verwachtingen
worden gekoesterd met betrekking tot:
- de abominabele tekorten op het vlak van infrastructureel beleid
- onwaarschijnlijke verhalen over de toestand in de wijkschool Heist-Goor
- sommige vormen van communicatie en informatie kunnen nog verbeteren
(volledige school inlichten over activiteiten, affiches die niet tijdig klaar
zijn).
Aan het college van burgemeester en
schepenen van de gemeente;
Graag leggen wij volgend punt ter stemming
voor op e.k. gemeenteraad:
VAN
ZONE 30 NAAR 50 KM/U IN SCHRIEK
GEZIEN:
·E.T.A.-fractie indertijd
geen voorstander was van het invoeren van zone 30 in de Leo Kempenaersstraat, tussen
Dreef en Leuvensebaan.
·De Schriekse inwoners de
invoering v zone 30 niet ervaren als een verbetering van de verkeersveiligheid.
·De zwakke weggebruikers, in
het bijzonder, de zone 30 als onveilig ervaren voornamelijk door het ontbreken
van zebrapaden.
VRAGEN
WIJ:
·hier te stemmen om de zone
30 tussen Dreef en Leuvensebaan te Schriek af te schaffen.en een regime 50 km/u
in te stellen en veilige oversteekplaatsen te voorzien voor voetgangers.
Open brief aan de Ridders van de Orde van de Zwaan
Op 18 oktober ll. mailde E.T.A. aan de
Grootmeester van ROZ (zijnde burgemeester Luc Vleugels) om Pierre Anthonissen als kandidaat-ridder voor
te stellen op de eerstvolgende vergadering van de ROZ, dit gezien zijn
indrukwekkende staat van dienst.E.T.A.
vroeg tegelijkertijd om indien enigszins mogelijk op de hoogte te worden
gehouden omtrent de evaluatie en verdere evolutie van dit voorstel.
Nu, 2 maand later,
wachten wij nog steeds op een antwoord dienaangaande.
Nochtans,volgens de standregelen van de Orde van de
Zwaan kan het Genootschap wanneer er
aanleiding toe bestaat, met passend eerbetoon één of meer personen opnemen
wegens hun verdiensten op cultureel-maatschappelijk vlak of wegens hun
bijzondere bijdrage tot de uitstraling van de gemeente.
Uitbijgevoegde staat van dienst blijkt duidelijk dat Pierre Anthonissen aan
deze voorwaarden voldoet. Meer dan de wat de Ridders zelf ooit nog zullen verwezenlijken
heeft dhr. Anthonissen zich al verdienstelijk gemaakt op
cultureel-maatschappelijk vlak en heeft hij bijdrage geleverd tot de
uitstraling van onze gemeente.
Artikel 5.4 van het huishoudelijk
reglement van de ROZ stelt dat als burgemeester en schepenen akkoord gaan met
het voorstel van de orde, zij kunnen beslissen dat de kandidaat-Ridder als
dusdanig aanvaard wordt, waarna het punt geagendeerd wordt op de gemeenteraad.
Na goedkeuring door de gemeenteraad kan de ceremonie tot inauguratie worden
georganiseerd.
Indien de Ridders door de Grootmeester
niet op de hoogte zouden gebracht zijn, verwachten wij dat deze oproep een reactie
teweeg zal brengen.
Aan
het college van burgemeester en schepenen graag willen wij volgend punt te
berde brengen op de eerstkomende gemeenteraad:
Betreft:aankoop woning(en) Wiekevorst.
Naar aanleiding van een artikel verschenen
in de Gazet van Antwerpen- dd. 26/11/11
onder de titel Gemeente wil huizen kopen voor beschut wonen hetwelk meer
vragen oproept dan beantwoordt, zeker
gezien dit punt behandeld is in geheime zitting van de O.C.M.W.-raad; vragen
wij:
·Gezien het nooit tot een
getekende akte gekomen is en we in het ongewisse zijn over de dromen van Boni.
·Gezien de burgemeester
blijkbaar al contacten gelegd had met verschillende partijen omtrent de
bestemming van de te via legaat te verkrijgen woningen zonder de daadwerkelijke
garantie dat er een wilsbeschikking was.
·Gezien er blijkbaar een
werkgroep is opgericht, en er plannen getekend werden door een architect op
een moment dat men geen enkele garantie had dat men de huizen daadwerkelijk zou
krijgen.
·Gezien de leden van de
gemeenteraad slechts op de hoogte zijn van deze plannen en dromen van Luc en
Boni indien ze bovenvermeld krantenartikel gelezen hebben.
·Gezien er eigenlijk
uiteindelijk helemaal geen wilsbeschikking is die ertoe geleid heeft dat de
gemeente deze woningen kreeg.
Waarom is de gemeenteraad hierin nooit geconsulteerd?
Welke verschillende partijen werden wel
gecontacteerd en geconsulteerd?
Welke link is er tussen de schenking van
pand Oude Godstraat 40 (eigendom van vzw Het Centrum) en de eventuele aankoop
van Wiekevorst Dorp 61?
Welke argumenten heeft de O.C.M.W.-voorzitter
om dit pand ondanks alles aan te kopen?
Welke argumenten heeft de burgemeester om
de dromen van Boni alsnog te realiseren, specifiek door de aankoop van dit pand
in Wiekevorst?
E.T.A.- afdeling Heist o/d Berg Aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Ingevolge artikel 12 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vragen wij een schriftelijk antwoord op volgende schriftelijke vragen. - In de lokale burgerkrant uitgave van Open VLD Heist o/d Berg editie 3/2011 staat een foto, hier bijgevoegd, waaruit op te maken valt dat een persconferentie van de Open VLD plaatsvond in een schepenlokaal. - Vindt het college dit normaal? - Zo ja; onze fractie wil op een donderdag in januari 2012 ook gebruik maken van deze infrastructuur. Wij preferen de 3de donderdag van januari in de late namiddag. Gelieve de locatie vrij te houden vanaf 17u. Onze excuses voor de eventuele vrijpostigheid, doch de dotatie van onze fractie bleek ontoereikend om te vergaderen in De Pastorie. E.T.A.- fractie Heist o/d Berg Baestaens Jan Baal, 26 november 2011
Graag leggen wij volgend punt voor ter
stemming op de eerstvolgende gemeenteraad.
Gezien punt 1.1.1 van pagina 1 van
beleidsnota 2012
De verschillende dorpskernen zijn mooi, gezellig, veilig ingericht en goed
onderhouden.
Gezien de vetustijd en de schandalige toestand van de gebouwen van de oude
gemeenteschool, nu muziekacademie en bibliotheek, te Heist- Goor;
Gezien deze gebouwen allerminst voldoen aan
de voorwaarden die gesteld worden aan openbare gebouwen, dit qua
toegankelijkheid, veiligheid, e.p.c. en dergelijke;
Gezien de gebouwen zelfs een negatief
advies kregen van de inspectie met betrekking tot de brandveiligheid;
Gezien de buitenverlichting zijde kerk te wensen
overlaat;
Gezien de vele inbraken die reeds gebeurd
zijn;
Vragen wij hier te stemmen:
·Of de activiteiten die in de
oude schoolgebouwen plaatsvinden een andere locatie te geven;
·Ofwel het geheel tegen de grond
te slaan en een nieuwbouw te voorzien al of niet in combinatie met andere
functies
Deze zaak te plaatsen in een ruimere
context van opwaardering van Heist- Goor!
Hooggeachte
Grootmeester van de Ridders van de Orde van de Zwaan.
Daar wij de mailadressen van de ROZ niet
hebben, willen wij U in de hoedanigheid van Grootmeester en hoofd van de Orde
vragen - verwijzend naar het huishoudelijk reglement Orde van de Zwaan - om
Pierre Anthonissen als kandidaat-Ridder voor te stellen op eerstvolgende
vergadering van de ROZ.
Wij
zijn van mening dat gezien zijn indrukwekkende staat van dienst hij het meer
dan welke Heistenaar ook verdient om geridderd te worden.
Lid
van het organisatiecomité dat met twee treinen vol Heistenaren naar Saint
Hubert trok waar de Heistenaren uitpakten met tentoonstellingen, een concert,
optredens...
Inleidervan
vele tientallen tentoonstellingenvanallerhandekunstenaarsgespreidoverheelVlaanderenenNederlando.a. vankunstenaarsalsPieterNombluez,PeterPraet,WillyRoothooft, zoon Permeke,DriesVandenBroeck,LaurentReypens,RikWegge,FilVanBel,MilAntonis,FransVerbist,EdwigGoyvaerts,kunstkringHnita...
Baestaens
Jan
E.T.A.-fractie
Heist-op-den-Berg
P.S.
Zou
U ons mogelijkerwijs de eerstvolgende vergaderdatum van de ROZ kunnen
mededelen?
Indien
enigszins mogelijk zouden wij graag op de hoogte gehouden worden omtrent de evaluatie
en verdere evolutie van dit voorstel.
E.T.A.- fractie Heist o/d Berg Aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Ingevolge Art. 12. van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vragen wij een schriftelijk antwoord op volgende schriftelijke vragen. 1. Gezien wij in ons bijkomend programmapunt voor de gemeenteraad van 21 juni ll. duidelijk volgende vragen stelden: Bestaat van hogergenoemde vergadering (De Pastorie Lichtaart dd.16/04/09) een verslag en/of aanwezigheidslijst? en Welk budget is voorzien voor de jaarlijkse vergaderingen en nog te verwachten inauguraties? Omdat de voorzitter van de gemeenteraad, Luc Vleugels, deskundig en welbespraakt zijnde, rond deze vragen fietste stellen wij bovenstaande vragen hier opnieuw. 2. Gezien Casimir Goossens in de pers beweert: Ikzelf heb als enige tegemoetkoming de terugbetaling van reiskosten voor de verplaatsingen gekregen. Vragen wij: naar waar gingen die verplaatsingen en tegen welk tarief werden ze vergoed? Graag hadden wij bewijsstukken voor volgende betalingen- zowel rekeninguittreksels als verantwoordingsstukken: 28/08/08 830 Cas Goossens Persoonlijke kosten (Verplaatsing, tel ) 30/12/08 815 Cas Goossens Itegem (Onkostennota) 06/03/08 690 Onkostenvergoeding denkgroep Goossens Casimir 3. Tot slot vragen wij de boekhouding 1000 jaar Heist en het bedrag qua sponsoring dat elke ridder heeft aangebracht. E.T.A- fractie Heist o/d Berg Jan Baestaens Lichtaart, 13 juli 2011
Aan het college van burgemeester en schepenen van
de gemeente
Graag willen wij volgend
punt toevoegen aan de agenda van de eerstkomende gemeenteraad.
Afschaffing Ridders van de Orde
van de Zwaan (verder ROZ genoemd)
Gezien:
·Vorige gemeenteraad Huishoudelijk reglement Orde
van de Zwaan en Orde van de Zwaan: Standregelen werden gestemd, waarbij onze
fractie zich om gegronde redenen onthield.
·Uit bijgevoegde documenten blijkt dat deze Orde
sinds haar oprichting -23 december 2008- tot 5 augustus 2009 reeds 18492 aan
de gemeenschap heeft gekost.
·De kosten voor kleding van de 4 ridders 10864
bedroegen wat overeenstemt met 2761
per persoon.
·Gezien deze ridders zich lieten vergoeden voor het
doen van hun voorstellen voor 1000 jaar Heist
·Gezien een vergadering met diner (16/4/09) in De
Pastorie te Lichtaart 1967 kostte voor 14 personen, ttz. 140 per persoon.
·Het Genootschap van de ROZ jaarlijks minimaal 3
maal per jaar vergadert.
Vragen wij:
Bestaat van hoger genoemde
vergadering een verslag en/of aanwezigheidslijst?
Welk budget is voorzien voor de
jaarlijkse vergaderingen en nog te verwachten inauguraties?
Leggen wij ter stemming voor:
De afschaffing van de ROZ en de
overdracht van hun taak aan de schepen van feestelijkheden.
E.T.A- fractie Heist o/d Berg
Jan Baestaens
Grootlo, 15/06/ 2011
E.T.A. PERSMEDEDELING 26/05/2011 WAAROM LIEGEN OVER SCHULDEN ? WIJ ZIJN GOED BEZIG, DE SCHULDGRAAD IS VERDER AFGEBOUWD. Bij de voorstelling van de jaarrekening van 2010 in de gemeenteraad bestond er bij het bestuur enige verwarring omtrent de schuldgraad van de gemeente. De getoonde projectie vermeldde dat de schuldgraad laag bleef. In zijn betoog preciseerde schepen van financiën Hans Welters dat de schuldgraad was gedaald. Hij herhaalde hiermee de stelling van voormalig schepen van financiën Leo Cannaerts die een paar dagen eerder op een persvoorstelling zei : De schuldgraad is verder afgebouwd en die hierin het bewijs zag dat het ambitieuze programma van de voorbije jaren, realistisch en financieel haalbaar uitgevoerd werd (citaat :Leo Cannaerts 20/05/11 GvA). UIT DE JAARREKENING BLIJKT NOCHTANS DAT DE SCHULDGRAAD IN 2010 MET BIJNA EEN KWART (23,7%) IS GESTEGEN. (noot: ETA beweert dit niet, dit is een verifieerbaar feit alle gegevens zijn terug te vinden in de jaarrekening 31/12/2010 pagina 5: in bijlage) De schuldgraad is niet voor interpretatie vatbaar, dat zijn de schulden op meer dan één jaar t.o.v. het eigen vermogen. De schulden op meer dan één jaar stegen in 2010 met 3.795.792 (van 28.598.564 (31/12/09)naar 32.394.356 (31/12/10) een stijging met 13,2 % Het eigen vermogen daalde met 13.750.027 (van 162.275.641 (31/12/09) naar 148.525.614 (31/12/10)) Dus uit de jaarrekening blijkt duidelijk dat zowel de schuldgraad (+23,7%), als de schuld in absolute cijfers (+13.2%), in 2010 aanzienlijk zijn gestegen, in tegenstelling tot wat zowel Cannaerts als Welters beweren. Dit hoeft geen interpretatie, iedereen die een balans kan lezen ziet dit en elke andere uitleg is gewoon fout of gelogen! De uitspraken van Hans Welters kunnen voortvloeien uit onwetendheid. De beweringen van Leo Cannaerts -die van beroep accountant is- zijn ronduit perfide, en getuigen van een soort demagogie die men eerder in verkiezingspropaganda in bananenrepublieken verwacht. TOT SLOT Wij weten het ook wel: Koken kost geld. Het probleem is dat in het ambitieuze programma van de voorbije jaren dat volgens Cannaerts realistisch en financieel haalbaar uitgevoerd werd van alle grote projecten die men zou aanvatten (cultuurcentrum / academie / zwembad / sporthal /doortocht Itegem, Pijpelheide , Wiekevorst en Schriek) alleen het Cultuurcentrum en de doortocht van Schriek werden gekookt. De rest bestaat enkel op papier en daar is nog niets voor geleend. Hoewel men altijd beweerde dat men voor de uitbreiding van het cultuurcentrum een spaarpot had, zijn de schulden in 3 jaar tijd met meer dan 10 miljoen euro gestegen en moet men voor andere projecten op zoek naar alternatieve financieringsmethoden of schuift men de financiering door naar een volgende legislatuur, omdat ze anders niet kunnen worden gerealiseerd. Als het cultuurcentrum dan met eigen middelen werd gerealiseerd, dan vragen wij ons af waarom dit bestuur jaar na jaar moest bijlenen, want ook aan de geplande bouw van de sporthal is nog geen euro uitgegeven. Het enige dat min of meer op schema lijkt te liggen is de evolutie van de schulden zoals die in 2008 werden gebudgetteerd en tussen de plooien van de lay-out werden weggemoffeld. Jammer genoeg zonder dat daar de voorziene investeringen tegenover stonden. En van een afbouw van de schuldgraad is er voorlopig al helemaal geen sprake. Als deze situatie zo gezond is, waarom liegt men daar dan over? E.T.A.-fractie Jan Baestaens & Geert Du Pont Bijlage: Citaat P.Feyaerts (Gazet van Antwerpen 13/03/08) Schepen Patrick Feyaerts (Open Vld) reageerde hier fel op. Het is niet waar dat de sportinfrastructuur is moeten wijken voor het cultuurcentrum. Het is zelfs goed mogelijk dat de bouw van het sportcentrum nog dit jaar start en vroeger klaar zal zijn dan het cultuurcentrum. Citaat Nand Blauwens (Nieuwsblad 03/10/08) 'In Heist zal de bouw van de nieuwe zaal van het cultuurcentrum en de bouw van de nieuwe sporthal aan de Lostraat al veel geld kosten. Dat zijn beide beslissingen uit de vorige legislatuur', vervolgt de schepen. 'Met eigen middelen kan de gemeente geen zwembad bouwen.' Een denkspoor is de bouw van een sporthal met zwembad, in een publiek-private samenwerking. 'Dat is de enige manier om de bouw van een zwembad financieel haalbaar te maken', weet Blauwens. Opmerking: bij de sporthal was voorlopig geen parking voorzien als dat maar niet op verzet stoot van Ruimtelijke Ordening oeps alweer een wit konijn uit de hoge hoed en zo zijn we nog een tijdje zoet.
Aan de voorzitter van de OCMW-raad
Heist-op-den-Berg
Aan de secretaris
Betreft: Bijkomend agendapunt voor de
OCMW-raad van 26 mei 2011.
Na aankoop van de nieuwe LOI woning,
gelegen Lostraat 144 werd gesteld dat er enige aanpassingswerken nodig waren om
te voldoen aan de voorwaarden van Fedasil voor LOI- bewoning .
Gelet op het feit dat de verkoopprijs
355000,00 euro bedroeg,
Gelet op het feit dat het schattingsadvies
uitkwam op slechts 3500000, 00 euro,
Gelet op het feit dat men stelde dat men de
meerprijs als een wederbeleggingsvergoeding mocht beschouwen,
Stel ik vast dat naast aanpassingswerken er
nog heel wat zware en ingrijpende renovatiewerken dienen te gebeuren om tot een
veilige en leefbare huisvesting te komen,
Zo moeten o.a. benedenvloeren gestut worden
met houten balken vanuit de kelder, hangen plafonds naar beneden, zijn de
platte daken niet voorzien van noodzakelijke muurplaten, zijn er tal van
muurscheuren en is de afwerking zowel buiten als binnen- uitermate slecht of
niet uitgevoerd, ook blijkt er opstijgend muurvochtaanwezig te zijn alsook heel
wat camouflagewerk werd verricht om gebreken weg te werken.
Het is me, om hierboven opgesomde redenen,
niet echt duidelijk waarom hier een positief schattingsadvies van zo een hoog
bedrag werd voorgesteld en waarom bij overeenkomst dit bedrag nog zelfs werd
overschreden.
Kortom, hier werd duidelijk dat men
ongeoorloofde, al of niet, onbezonnen uitgaven doet aan een pand waarbij men er
mag vanuit gaan dat men nog heel wat extra kosten zal moeten doen om aan de
voorwaarden te voldoen
Daarom:
vraag ik
WELKE KOSTEN WERDEN REEDS GEMAAKT VOOR DE
AANGEKOCHTE LOI WONING EN WELK ZIJN DE NOG TE VERWACHTEN KOSTEN